Tammikuun Vauvat 2012 lokakuussa

Tammikuun Vauvat 2012




Lasketut ajat

Meitä on 94 odottajaa, joista

ensimmäistä odottaa 35 odottajaa
toista 26 odottajaa
kolmatta 10 odottajaa
neljättä 4 odottajaa
viidettä 3 odottajaa
kuudetta 2 odottaja
seitsemättä 2 odottajaa

ja kaksosia 2 odottajaa

poikalupauksia 23

tyttölupauksia 14






28.12.

MommysLittleMonster, 31, kuudes, EKKS poikalupaus
JenniJuulia, toinen, PHKS

29.12.

Muksuluuri, ensimmäinen poikaolo

30.12.

olguli, ensimmäinen, PKKS poikalupaus

31.12.

sheebis, toinen poikalupaus

1.1.

AnPellina, 25, ensimmäinen, OYS
felicia, JS tyttölupaus
tatomira, neljäs, K-HKS tyttölupaus
mima73, 37, kolmas, NKL poikalupaus

2.1.

eveliinukka, 32, neljäs, EKKS

3.1.

-Elle-, toinen
lilliputti3, kolmas ja neljäs poikalupaukset
ellen-, 26, toinen, KHKS tyttölupaus
värililja, seitsemäs
Amom, kolmas, LKS poikalupaus
Toke**, ensimmäinen, EKKS

4.1.

Kiiku, ensimmäinen
sedillon, toinen, TAYS poikaolo
Tapiontytär, viides, K-SKS
Leala, ensimmäinen
iimukka, viides
peippo78, 33, toinen, VKS

5.1.

Ela, neljäs, K-SKS
Pirtsi, 30, kolmas, LKS tyttöolo
Jul, 30, ensimmäinen, TAYS tyttölupaus

6.1.

Neljän suora, neljäs tyttölupaus
SillyMom84, toinen

7.1.

Milkaliina, toinen, EKKS
Carcas, toinen, VKS poikalupaus
Sartsa83, 28, toinen, VAS tyttölupaus
raparperitaivas, kolmas, MKS poikalupaus

8.1.

tiikerinlilja., 20, ensimmäinen, KYS poikalupaus
Jenny83, ensimmäinen, TYKS

9.1.

Arell86, 25, ensimmäinen, NKL
vuokko82, ensimmäinen, PS

10.1.

Nannu30, 30, toinen, OYS poikalupaus
maka, toinen, JS tyttöolo

11.1.

hemuliina, 27, kuudes
Tatara, 28, toinen, KYS
jjuuli, 19, ensimmäinen poikalupaus

12.1.

Mamu82, 29, viides, K-HKS poikalupaus
-Amalia-, 32, neljäs, K-SKS poikalupaus
Sinimarja, kolmas, K-PKS
Nijan, 29, ensimmäinen, TAYS poikalupaus
Ninnatar, ensimmäinen, NKL tyttölupaus
AE, 23, ensimmäinen, NKL

13.1.

TT79, 32, viides, TAYS
Nane87, 23, kolmas, KOKS
St. Brigitten, 21, toinen, LKS
Augusta87, 23, ensimmäinen, KYS tyttölupaus

14.1.


15.1.

tinker_, 23, toinen
lyydia76, kolmas, K-HKS poikalupaus

16.1.

nuhmuliini80, 30, toinen, K-SKS tyttölupaus
mamaa91, KAKS
A-E
Lonely, 30, toinen, USA

17.1.

Piisi, toinen, OYS
HelmiEnkeli, toinen, NKL
Meelia, toinen poikalupaus
Katapultti, 37, ensimmäinen tyttölupaus
pavunvarsi, 37, neljäs ja viides, KOS poikalupaukset
Maira, 25, toinen, SeKS

18.1.

Bassets, kolmas, SatKS poikalupaus
Edena, ensimmäinen, PS

19.1.

Sannuli88, 22, toinen, VAS/TAYS tyttölupaus
Tellu Po, 31, NKL tyttölupaus
ptj76, 34, neljäs, JS

20.1.

inkalilla, seitsemäs, SatKS poikalupaus
misux, 31, ensimmäinen, TAYS

21.1.

SenSen, ensimmäinen
{Anskutin}, 27, ensimmäinen, TAYS
rockingruby, ensimmäinen, K-HKS

22.1.

Jomi, 24, ensimmäinen, TAYS poikalupaus
Maijuli84, 27, ensimmäinen, LKS tyttölupaus
MinHex, 27v., toinen, KYS tyttöolo

23.1.

Ape, 26, ensimmäinen, EKKS
Jemppi, toinen, PHKS poikalupaus

24.1.

25.1.

LeenaT, 25, ensimmäinen, K-HKS
Mis Mis, 27, kolmas, , TAYS
Mimsy, 20, ensimmäinen, K-SKS
FionaHelmi, 33, kolmas, KOKS
An-ri, toinen, OAS

26.1.

Mesikersa, ensimmäinen, TYKS
Tinttara83, 28, ensimmäinen, K-HKS
puzzle82, 29, ensimmäinen, SatKS poikalupaus
ness, 22, toinen, PHKS

27.1.

Minksu, 28, ensimmäinen, LS poikalupaus
PinkMinnie, 25, ensimmäinen, TYKS tyttölupaus


28.1.

Nomppeli, 20, ensimmäinen, K-HKS
-Ansku-, 32, toinen, K-SKS
bryson, 30, toinen, K-SKS

29.1.

niiiiskuneiti, 19, ensimmäinen, K-SKS poikaolo
DumDum, 28, ensimmäinen, OYS


30.1.

31.1.

Marisol, 26, toinen, TAYS
Hertsi, ensimmäinen, OYS

Helmikuisiin hypänneet

tinzu83
s-atu





Matkan varrelle jääneet

Viola30 :hug:
lara_84 :hug:
jonzcu84 :hug:
ngale :hug:
Turvottaja :hug:
maomao :hug:
jag :hug:
Empuu :hug:
Mamma Mirabelle :hug:
Ansu-85 :hug:
LadyMoon :hug:
sirli :hug:
Ella83 :hug:
Minnuska78 :hug:
Fantteli :hug:





Odottajiin palanneet

Turvottaja
Viola30
maomao





Kadonneet lampaat

Henja
4skö
hymyilee
Camilla31
Näkkäri79
ideli
Luru77
chrisu
Monksu
anskuliini83
pirppis79
ezqu
surviina
pyöreäomena
tappuraa
MsMyWay
whiterose
Kinkkuliisa
Escaping
Marja-Leena71
Heiluhäntä
Sannukka27





Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
RAS = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus





Linkkejä


Tekay.fi - Raskauskiekko
Vauva.fi - Raskaukiekko
Tekay.fi -Keskenmenoriski
Äitiyspakkaus 2011
LopuJo - raskauspahoinvointisivusto
Vanhempainpäiväraha kaudet - laskuri
Vanhempainpäivärahan määrä - laskuri



Edelliset keskustelut


Toukokuu 2011

Kesäkuu 2011

Heinäkuu 2011

Elokuu 2011

Syyskuu 2011



Laittakaa päivityspyynnöt punaisella, kiitos. :)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa mammelit!

Kiitos MLM uudesta pinosta! :flower:
Jätetään nyt tuo rakenneultralista pois, kiva kun olit nuo sukupuolijakaumat siirtänyt ensimmäiseen viestiin. =)


Täällä aamu on alkanut ihanan huimauksen merkeissä, joten ei auta kuin olla varovasti paikallaan, ettei löydä itseään lattiatasosta. Mä en ymmärrä, mistä nämä satunnaiset huippaukset johtuu. Verenpaine on ainakin ihan kohdillaan. Eihän tästä nyt onneksi ole muuta haittaa kuin vähän ikävä tunne. :|

Esitietolomakkeen muistaisin nähneeni esikoisten odotuksessa, sen jälkeen ei ole moista eteen tyrkätty eikä käsketty täyttämään, vaikka synnäriäkin olen sittemin vaihtanut. Mitään nimiä tms. meiltä ei ole kyselty etukäteen.

Käsitöistä, sain vihdoin virkattua vauvan villapeiton valmiiksi. Meillä on jokaisella lapsella joku oma erityinen peitto, jonka aion säästää heille muistoksi, mm. edelliselle kirjoin vauvanpeiton. Nyt tämä talven vauva saa tällaisen isoäidin neliöistä tehdyn peiton.


Samantien kävin sitten ostamassa myös langat villapukuun ja se onkin jo puikoilla hyvässä alussa. Jos tekisin nyt kokonaan tämän setin:
Tekstiiliteollisuus Oy - Ohjeet / Lasten neuleet
Noita tumppuja ja tossuja kehuin jo aiemmin, että olivat todella kauniit. Myös jakun tein tällä ohjeella ystävän vauvalle ja siitä tuli oikein nätti.

Viikolla vierailtiin tosiaan 4D-ultrassa ja oli kyllä niin upea kokemus, etten kykene sanoin kuvaamaan. Kaikki rakenneultrassa epäselviksi jääneet asiat katsottiin nyt erityisen tarkkaan ja kaikki on pienellä hyvin! Sukupuolikin selvisi ja vastasi minun salaista toivettani aiheesta.
;) Lääkäri ultrasi pyynnöstäni myös kohdunkaulan, jolla oli pituutta 4,3 cm! :O Eli ei hätää sillä rintamalla. Viime viikonloppuna mulla oli vähän verenvuotoa ja senkin syy selvisi samalla. Rakenneultrassa sanottiin, että mun istukka on takana ylhäällä, oikeasti se ylettyykin ihan kohdunsuun reunalle. On todennäköisesti juuri kasvanut pois kohdunsuulta, josta verenvuotokin on aiheutunut. Kaikki paremmin kuin hyvin siis!
Saatiin myös ihania kolmiulotteisia kuvia, mm. todella hyvä kuva niistä ulkosynnyttimistä eli epäilystä sen suhteen ei ole. :D Tässä nyt kuitenkin kuvanäyte sieltä toisesta päästä.


Nyt sitten vaan odotellaan äitiysavustuksen saapumista tilille, jotta pääsen ostamaan ne kotiutumisvaatteet pikkuiselle. =)

Aloitin muuten samantien isännän hiillostuksen nimestä. Tuplille meillä oli nimet jo tässä vaiheessa odotusta valmiina, mutta nuorimmaisen nimi saatiin päätettyä vasta ristiäisiä edeltävänä yönä. Jotenkin tuo ensimmäinen vaihtoehto oli paljon helpompi ja aiheutti vähemmän päänvaivaa. Keräsin nyt almanakasta erinäisen määrän miellyttäviä nimiä listalle, mutta eihän tuosta miehestä saa mitään mielipidettä irti... :headwall:


ikionnellinen NS 26+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: inkalilla ja Maira
Huomenta!

Se olisi sitten lokakuu. :) Enää kolme kuukautta tammikuuhun, huhhuijaa!

Sartsalla oli ihania masukuvia, ihan kun siun massu olisi noussut ylöspäin. :D

Lyydia76 Tuo TENS-laite kuulosti kyllä tosi kiinnostavalta, onko siulla nuo synnytyssupistukset selässä tai vatsassa? Joskus jostain luin että olisi tehokkaampi vielä selässä tuntuviin supistuksiin, niinkuin miulla nuo on. Ammetta voin kanssa lämpimästi suositella, on kyllä tehokas kivunlievittäjä. :)

Ninnatar Meillä on tuo valo ja on kyllä aika ihana. Kannattaa kuitenkin mahdollisimman himmeä lamppu hankkia siihen ja itse käytin lisäksi vielä huivia sen päällä, kun meinasi olla liian kirkas ja vauva heräsi ihan kunnolla kun tuon laittoi päälle. :)

Neljän suora Ihana kuva pikkuisesta ja onnittelut tyttölupauksesta. :) Kiva että kaikki oli hyvin, meinasin jo huolestua kun siun kuulumisia ei tänne ilmestynyt. ;) Ja tosi kaunis peitto myös tehtynä, miun peitto odottelee tuolla neulomisinnon laantumista ja virkkausinnon tulemista...

(.) Miulla on nyt nuo iskiaskivut sitten tulleet jäädäkseen. Eilen ompelin keittiöön verhoja ja joutui seisomaan melko paljon, niin voi taivas kun illalla ei meinannut sohvalta päästä ylös. Jos mie oon nyt jo näin raihnainen niin miten sitten kolmentoista viikon päästä. :LOL:

Tänään pitäisi pitää siivouspäivää, alkaa taas huusholli muistuttaa lähinnä kaatopaikkaa. Nyt on yllättävän pirteä olokin kun tuli herättyä kuudelta siihen että puhelin soi ja kysellään missä mies ja pojat on, kun niiden piti olla kuuden aikaan bussissa menossa Espooseen jääkiekkoturnaukseen. :O Tuli siinä itsellekin sitten sellainen tehoherätys, kun piti nopeasti auttaa noita saamaan kamat kasaan.

MLM ja Kukkis 27+3
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos minunkin puolestani TENS-informaatiosta Lyydialle! Onko kellään kokemusta tuosta laitteesta esim. yleisten selkäkipujen tai lihasjumien hoidossa? Mun miehellä on nimittäin krooninen selkäjumitus ollut pitkään, joka ei ota lauetakseen. Hänellä on myös syntymäpäivä lähestymässä, joten tuossahan olisi oiva lahjaidea, jota minä voisin käyttää sitten synnytyksessä. :D Mulla on myös selän puolella pahimmat supparit.
 
Huomenta kaikille ja kiitos uudesta pinosta =)

Kylläpä aika menee vauhdilla. Vastahan tuijottelin testitikkua ja nyt jo on lokakuu! Jännä miten alussa oikeasti tuntui siltä että viikot kuluu ihan tajuttoman h-i-t-a-a-s-t-i ja nyt ne on suorastaan juosseet.

Ihana ultrakuva Neljän suoralla ja hienoa että siellä kaikki hyvin! Olisipa mielenkiintoista päästä itsekin kurkistamaan tuonne masuun, minkä näköinen pikkutyttö siellä kasvaa mutta en kerta kaikkiaan raski. Joskus aikanaan ajattelin että tuo 4d-ultra on ihan ehdoton mutta nyt on iskenyt piheys. No tammikuussa sitten näkee ihanko itseltään näyttää vai onko tullut äitiä/isää kasvoihin.

Täällä porskutellaan kuin ennenkin pääsääntöisesti. Joku kirjoittelikin että kerralla ei hirveän isoa annosta voi syödä ja maha tuntuu - sen olen huomannut minäkin että ison annoksen syömällä saa aika tukalan olon aikaiseksi. Ja kyykistely tuntuu epämiellyttävältä.

Kelakuviot on laitettu toissa viikolla eteenpäin ja nyt sitten odotellaan koska päätös/pakkaus tulee. Äitiys-/vanhempainvapaa on haettu ja siis noilla puolilla kaikki on kondiksessa. Syksy on ollut töiden suhteen vauhdikas joten siellä ei ole ehtinyt pohtia vauva-asioita. Illalla sitten vähän oman jaksamisen mukaan. Sellaista hirveän energistä oloa en ole kyllä huomannut - johtuuko siitä että kuukausitolkulla jatkunut huono nukkuminen on arkipäivää edelleen.

Vauvatarvikeita olen jonkin verran hankkinut ja isommista on turvakaukalo hommaamatta. Mä olen edenny tässä linjalla hitaasti hyvää tulee ja katsellut käytettyjä. Tosi hyviä löytöjä olen tehnytkin. Esimerkiksi Ikeantaitettavan hoitotason päätin ostaa koska se on keveä ja helposti liikuteltava enkä koe tarvitsevani isoja tasoja - yhdellä palstalla sitten joku halusi antaa sellaisen joten kävin hakemassa ja vein suklaata tilalle =)

Tuleva iskä on hommannut vauvalle jo bändipaidan ja Ramonesin tuutulauluversiot - Metallican samanmoinen on postissa :D. Että näin tarpeellisia juttuja on hankittu, mutta täytyy tunnustaa että koekuuntelussa toi tuutulaululevy oli oikein toimiva ainakin omalla kohdalla.

Iloista lokakuuta, ihanaa kun on viikonloppu!

KP rv24+4
 
Tuli tuossa mieleen, että onkos täällä kenelläkään kokemusta tuollaisesta Stokke Sleepi-sängystä? Kävin tuolla sivuilla katselemassa tuota ja en kyllä yhtään tajunnut että saako tuollaisesta Junior-mallista tuon Mini-mallin?
Tuo olisi niin sopiva pienen kokonsa ansiosta meille ja huutiksesta katselin että sieltä ainakin löytyisi suht edulliseen hintaankin noita.
 
Viimeksi muokattu:
Neljän suora: Pääsääntöisesti mulla on supistukset tuntunee mahanpuolella mutta kyllä mun mielestä TENSistä oli hyvä apu siihenkin. Pari yötä ennen synnytystä nukuin TENS laput selässä kun supisteli niin usein ja sain niiden avulla ihan hyvin nukuttua kun lievensivät suppareita.

Pistin just eilen laitteen tilaukseen Englannista, kun ovat Suomessa niin kalliita. Toivottavasti tulee perille...

Mua on supistellut tänään ihan hirveesti, ei kiva... :( Ei oikein ole uskaltanut kotisohvalta poistua. Isäntä lähti yöksi töihin ja jotenkin olis ilta saatava kulumaan näiden 4 ja 6 vuotiaiden kanssa... Ärsyttää kun on viikonloppu eikä voi mitään tehdä kun heti supistaa ja ilmakin on noin hieno...

Mulle vois muuten päivittää LA:ksi 15.1
 
MLM Kaunis kiitos jälleen kerran uudesta pinosta! :) Kun katsoin tuota Stokke-sivustoa, niin sain semmoisen käsityksen, että sen isomman Sleepin saa lisäosalla Junior-malliksi ja Minin saa pienemmäksi Sleepiksi. Mut en todellakaan tiedä meneekö se oikeasti näin, vai saako sitä niillä lisäosilla jatkettua aina Ministä Junioriksi. Jotenkin melkoisen epäselvästi oli ilmaistu noilla nettisivuilla :confused:

Anskutin Kappas, ehkä tosiaan törmätään sokerirasituksessa :) Mä oon menossa Hatanpäälle.

Turvotus Täällä on alkanut nilkat turvota iltaisin. Ei vielä mitenkään niin, että se muuten haittais, mutta sukkien varret alkaa painaa tosi ilkeästi ja niistä jää hirveät painaumat. Mut heti helpottaa, kun ottaa sukat jalasta. Täytyy kaivella sukkalaatikkoa, jos sieltä löytyis jotkut lörppävartiset ”kotisukat”. Villasukkia mä en jotenkin osaa käyttää ilman että mulla on tavalliset sukat siellä alla.

On tuo Neljän suoran ultrakuva vaan niin mahdottoman suloinen :heart: Onnea vielä hienoista kuulumisista tätäkin kautta! Tuo tilkkupeitto on myös tosi kaunis. Kiva idea, että kaikilla lapsilla on oma peitto muistona.

Äitiyspakkaus saatiin hakea eilen postista ja ihana se oli penkoa läpi yhdessä miehen kanssa. Ensi viikolla täytyy kyllä vihdoinkin käydä lipasto-ostoksilla, jotta saan pikkuvaatteet pois omasta ylitäydestä vaatekaapistani. Ihan vielä en kylläkään anna itselleni lupaa pestä noita vaatteita :p

Millä pesuaineella olette muuten vauvanvaatteita pesseet? En muista oliko tästä jo puhetta aiemmin. Mietin itse, että joku Erisan tai vastaava vois olla hyvä.

Jomi & SS 23+6
 
Heips taas :)

Mulle näytti olevan merkitty tuonne listaan tyttölupaus, mutta poikaa odotellaanm joten sen voisi päivittää :)

Issiaskipujen kanssa taistellaan täälläkin :( Välillä, varsinkin aamulla ei toinen jalka pidä lainkaan (kipu pahenee selällään maaten ja silti herään aina selälläni). Aikas mielenkiintoista raahautua seiniä ja huonekaluja pitkin JA kantaa pientä 13 kg kuopusta samalla sylissä. No ainakin kummatkin pojat osaa matkia rampaa äitiä mallikkaasti :D

Sänkyasiosta meillä on kaikilla sisaruksillanikin ja siskontytölläkin käytössä ollut pienen pieni vastasyntyneen "pinnasänky" ja sen lisäksi kaksi tavallista pinnasänkyä (ponjat muuttivat pari viikkoa takaisin yhteiseen huoneeseen ja nukkuvat kummatkin paloautokerrossängyn alaosassa :) ). Nyt, ja itseasiassa jo kakkosen aikana, olen haaveillut sekä haikarakehdosta, että "pinnasänkykehdosta". Tuo haikarakehto on vaan 1,5 v ja 2,5 v kanssa liian riskialtis, mutta tuon sänkykehdon haluaisin kovasti.

Mahdoinko jo kirjoitella poliklinisesta synnytyksestä? Jos kirjoitin jo aiemmin, niin anteeksi toisto :ashamed:
Asia on vaan mulle kovin tärkeä. Eli haluan ehdottomasti poliklinisen synnytyksen. Täällä se on uudelleen synnyttäjillä mahdollinen jos sen on ilmoittanut etukäteen esitietolomakkeella joka palautetaan nyt seuraavalla neuvolakäynnillä ja jos vauvalla ja äidillä on kaikki hyvin ja jos raskaus ja synnytys on mennyt normaalisti. En kestä millään sairaala-aikaa vaan tuntuu, että pää hajoaa. Lisäksi kotona odottaa 1,5 v ja 2,5 v pojat jotka kaipaavat äitiä ja varsinkin äiti poikia.
Täällä poliklinisen synnytyksen jälkeen kotiutuu (jos kaikki ok) 6-24 h jälkeen.


Oksentelusta hirveästi tsemppiä kaikille oksentelijoille :heart:
Itsellä edelleen pahoinvointia, mutta en ole onneksi oksentanut kuin pari kertaa viime kuukauden aikana


Mulla on lääkärinneuvola 1,5 vko päästä ja sokerirasitus maanantaina. Lääkärinneuvolassa meinaan jo puhua käynnistyksen mahdollisuudesta viikkojen ollessa täynnä. Kuopushan käynnistettiin 40+1 kovien jalkakipujen takia. Saa nyt nähdä että miten suhtautuvat tällä kertaa.

Bassets rv 24+3
 
Viimeksi muokattu:
Mä kuulisin myös mielelläni kokemuksia poliklinisestä synnytyksestä tai ainakin nopeasta kotiutumisesta (~vrk). Mulla ei ole mitään hinkua jäädä päiväkausiksi sairaalaan makaamaan, mikäli kaikki menee hyvin synnytyksessä. Vaikka toisaalta mä luulen, että mun miehelle tekis ihan hyvää olla lasten kanssa keskenään 24/7, että näkis mitä se on, samalla kun mä makoilen vauvan kanssa täyshoidossa. :LOL:

MLM, mun käsittääkseni siihen Stokken Sleepi Miniin täytyy ostaa joku jatkopala, jolloin siitä tulee se tavallinen pinnis. Ja taas voi ostaa jatkopalaa, jolloin tulee junior-malli. Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä! Mun ystävällä oli ihan tuo Sleepi Bed eli tavallinen pinnis, joka olikin tosi pitkäikäinen.



NS 26+2
 
^En mä esikoisesta ollut muutenkaan kuin 2 yötä sairaalassa, siitäkin huolimatta että sokerit oli pojalla alhaalla kun synty..Kyllä ne jotain koitti vastaan juputtaa mut päästivät siltikin kotiin.. :D Soittelivat vaan sitten perään seuraavana päivänä ja kyselivät kuulumisia. :)

Nyt en kyllä aatellu pitää kiirettä kotiin, joutaa mies olee esikoisen kanssa ja mä saan rauhassa palautua osastolla.. :)

Tuon esitietolomakkeen sain minäkin viikolla hyppysiini, pitäis varmaan täytellä se jossain kohtaa.. :)

Pesuaineena käytin esikoiselle ihan LV.n pesuainetta, mut nyt pesen kyllä ihan samalla ariel colorilla millä muutkin vaatteet..En viitti alkaa ostelee uusia aineita sen takia... :) Huuhteluainetta en vaan käytä tai jos käytän niin hajusteetonta, ne kun on yleensä melko tujuja aineita..

MLM Kiitokset uudesta pinosta! :)

Turvotusta on alkanut olemaan enemmän kuin tarpeeks täälläkin nyt, sukista jää kamalat rannut ja jaloissa on paineen tuntua, housuista jää rannut vaikka on löysät, sormukset ei meinaa lähtee sormista jne..Kiva kun tietää et tää tästä vaan pahenee vielä.. :D Mut no, pikkuvikoja.. :)


Mutta nyt mä lähen laittelee esikoista päiväunille!Palaan paremmalla ajalla!

Mukavaa sunnuntaita kaikille! :heart:

Maira ja pimpula 24+5
 
Viimeksi muokattu:
Neljän suora Upea ja erittäin taiteellisen ihana vauvanpeitto <3 Itse sain viimeisteltyä tänään vaaleanpunaiset lapaset ja sukat <3 Seuraavaksi pitäisi ommella yhteen kypärämyssyn saumat ja neuloa solmimisnauhat.

Eilen innostuin huutamaan pinkkejä vaatteita huutiksesta. Ilokseni löysin miltei uusia. Saas nähdä moniko huutamistani päätyy tänne meille :)

Sukulaisellekin syntyi torstaina vaaleanpunainen käärö, joten edelleen saan käydä ostamassa pinkkiä lankaa :)

Mulla oli kesällä nilkoissa välillä aika hurjat turvotukset. Nyt ovat jo laantuneet, mutta joka päivä huomaa töissä, että paha rantu tulee sukanvarteen.

Valkovuotoa on myös lorahdellut viime viikkoina enemmän kuin reilusti. Tähän mennessä ei yhtään. Ummetus riivaa, mutta niin se riivasi jo ennen raskauttakin, kun kuituja tulee liian vähän. Kiloja on tullut kolme.

Aurinkoista alkavaa viikkoa mammoille :heart:
 
Jul Monesti olen nähnyt tämäntyyppisiä listauksia mitä vauva ja äiti tarvitsevat. Kuitenkin miltei jokaisen tuotteen kohdalla joku sitten kommentoi, että tuota ei tarvita ja toinen taas on kokenut ko. tuotteen elintärkeäksi. Eli listasta voi poimia sellaisia juttuja, joita voi kuvitella itse tarvitsevansa. Vasta käytäntö kertoo mitkä olivat sitten tarpeellisia:

Vastasyntyneelle vauvalle:

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko. Jos laitat reunapehmusteet, niin laita ne niin, ettei vauva saa repäistyä niitä kasvoilleen
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta (ei välttämätön. Vaipat voi vaihtaa vaikka pakastimen päällä, jossa on hoitoalusta. Myös edestä täytettävä pyykinpesukone ajaa saman asian)
- Vaunut
- Turvakaukalo (Turvakaukalo Kannattaa hankkia vaikkei olisi omaa autoakaan. Saattaa joutua joskus lähtemään yöllä taksilla lääkäriin tai muuten vaan jonkun tuttavan kanssa ajelulle. Myös sairaalasta olisi suositeltavaa tulla autolla kotiin).
- Vaatetta 50-60 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt (Mieluummin enemmän kokoa 62. Voi mennä jopa 5 vaatekertaa päivässä ja 3 yössä. Napitettavat bodyt ovat tosi käteviä
- Vanna (amme) muista myös jalat ammeeseen. Helpottaa selkää.
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä ) tai purkkiin vettä ja sitä käytetään vanulappujen kanssa.
- Muovifrotee-alustoja sängyssä ja vaunuissa patjansuojana
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)
- Harsoja paljon
- Suolatippoja (0,9%) (saa tehtyä itsekin)
- ”Nenäimuri” rään imemistä varten (ehdottomasti apteekin imuri eikä nenäfriidaa)
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle (mutta vain pari, jottei jää käyttämättä
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki (perunajauhot ovat todella hyviä tähän tarkoitukseen)
- Perusvoidetta. Esikoisen kanssa vaan pärjättiin Beballa, joten ei kannata valmiiksi ostaa).
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan) Kaikki ei tarvitse ollenkaan. Pärjää Bepanthinella tai peruvoiteella
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta) Ehtii ostaa vauvan syntymän jälkeen
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin jos masussa kuplii. Disflatyl tipat, poistaa TEHOKKAASTI ilmaa masusta, ei tuon cuplatonin kans jaksa millään läträtä kun sitä pitää antaa joka syötön yhteydessä noita toisia tippoja annettiin vain 2-3 krt päiväs. Vauvalla oli koliikki ja auttoi tosi paljon)
- Sitteri (käyttöä esim. ruoanteon aikana)
- Itkuhälytin (ei välttämätön)
- Kantoreppu tai -liina (sylissäkin voi kantaa) Manducaa on kehuttu
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin (kiehuva vesi ajaa saman asian)
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa) Tavallinen muki käy vallan mainiosti
- Särkylääkettä (vasta 3 kk täyttäneille jos sitä annetaan lapselle)
- Kynsisakset (tulee äitiyspakkauksessa)
- Pehmeä hiusharja (tulee äitiyspakkauksessa)
- Kylpylämpömittari (tulee äitiyspakkauksessa)
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin (tulee äitiyspakkauksessa)
- Vauvan myssy (tulee äitiyspakkauksessa)
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-) Korvakuumemittari on hyvin epäluotettava, koska korvakäytävä on niin pieni
- Höyryhengitys"laite" (ehkä vähän isommalle lapselle tarpeen)


Äidille:

- imetysrintaliivit (normaalitkin liivit voivat riittää, jos on irroitettava olkain)
- rintaliivien suojia (jotkut tarvitsevat paljonkin, toiset eivät)
- imetyspaitoja (tai miehen isoja paitoja)
- imetystyyny (tai iso tyyny)
- rintakumit (ei suositella) On kuitenkin vauvakohtaista
- rintapumppu (tai käsinlypsyohjeet)
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
- Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms)
- liukuvoide (tulee äitiyspakkauksessa)
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
- kaalia (kauli lehti rikki ja laita rintaliiveihin jos kipua)
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle (TÄMÄ ON TODELLA TÄRKEÄÄ. OSTA MYÖS KERTAKÄYTTÖASTIOITA)
 
Kertoisiko joku tietävä, mitä ovat rintakumit, maidonkerääjä ja rintapumppu ja mitä varten ne ovat? Onko niin, että vauvan kynsiä ei saa heti leikata? Miten vauvan napaa hoidetaan ja kauanko?

Kiittäen nimimerkki tiedoton :)
 
Kertoisiko joku tietävä, mitä ovat rintakumit, maidonkerääjä ja rintapumppu ja mitä varten ne ovat? Onko niin, että vauvan kynsiä ei saa heti leikata? Miten vauvan napaa hoidetaan ja kauanko?

Kiittäen nimimerkki tiedoton :)
Rintapumppu on pumppu jolla voi lypsää maitoa jemmaan tai jos on ylituotantoa, helpottaa painetta rinnoissa, itse tykkäsin et hyvä ostos.

Rintakumit oli minullakin käytössä sen mitä imetin koska vauva ei saanut nännistä kiinni, niitä käytetään jos nänni on ns. liian pieni tai vetäytyy sisään kuten minulla.

Maidonkerääjät kerää maidon kun imettäessä yleensä toisesta rinnasta heruu samalla kuin toisesta vauva imee, itse en ole koskaa tarvinnut sellaisia, mut toiset käyttää niitä muutenkin.

Vauvan kynsiä ei muistaakseni pariin ekaan viikkoon saanut leikata vaan jos kasvoivat pitkiksi, käytettiin tumppuja ettei raavi itseään.

Napaa hoidetaan puhdistamalla sitä päivittäin, en muista oliko peräti pari kertaa päivässä kunnes napatynkä irtoaa, senkin jälkeen napaa kannattaa jokunen päivä putsata ja seurata.

Täällä näky olevan kaikenmaailman tarvikkeita ja aika hyvin selitys mitä niillä tehdään. :)

Lastentarvike Baby Style Oy
 
Hei! Nyt on kyllä ihan pakko myöntää etten millään kerkeä lueskelemaan teidän juttuja saati kommentoimaan. Oon kuukauden aikana ehtiny käydä kerran lukemassa teidän juttuja. :( Pitää niin kiirusta tuola työrintamalla, ja pitäähän sitä kotonakin jotain saada aikaiseksi :D Joten.. minut voi poistaa pinosta.
Meillä vauvan kanssa kaikki hyvin. Raskaus jatkunut ilman ikävämpiä oireita, ja rakenneultrassa poikaolot saivat vahvistuksen. :)

Tammikuuta ja pikkuisäntää odotellessa... :heart:
hensq & Nykerö 24+4

Mukavaa loppuodotusta kaikille!! :wave:
 
Kiitos lokakuun pinosta :flower:

Kiitos Maira hyvistä selvennyksistä koskien vauvavälineitä :) Mitä muuten maidonkerääjiin tulleelle maidolle sitten tehdään? Kaadetaanko vain pois? Onko sähkökäyttöinen rintapumppu parempi kuin manuaalinen? Monesti olen lukenut, että rintakumeista sanotaan, että niitä pitää välttää. Miten se on mahdollista, jos ne ovat joillekin ainoa vaihtoehto ruokkia vauvaa?

Suuret onnittelut Neljän suora hienosta ultrakeikasta :heart: Oli varmasti mahtavaa kuulla kaiken olevan hyvin, vaikka viimeksi julkinen puoli jättikin asian kovasti levälleen.

Vauvan tuubista on ollut aiemmin puhetta. Kyllä, se on juuri sellainen ihana pussukka, johon vauveli laitetaan köllimään valvovan silmän alla :) Nukkuahan siinä ei saanut, mutta miten ihmeessä sitten toimitaan, kun vauva simahtaa....hehe pitänee varmaan herättää ja sanoa, ettei siinä pussissa saa nukkua :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
^Mulla ei oo harmainta hajuakaa mitä niille maidoille tehdää mitkä siihen kerääjään tulee.. :D Luulis et kaadetaan vaan pois..

Mulla on ihan käsikäyttönen ja ihan hyvä sillä oli pumpata, sähkökäyttöinen on kai tehokkaampi, mut tuskin kukaan meistä meijeriä on pystyyn laittamassa? :p Toki käsin joutuu tekee enemmän töitä..

Rintakumit on sellasia et jos niitä ei oikeasti tartte, niin turha niitä on siihen ottaa vaan niitä kannattaa välttää..Kuten myös koittaa välillä aina tarjota ihan ilman sitä kumia, koska no..Se ei ole luonnollista ja muistaakseni saattaa vaikuttaa maidontuotantoon koska siinä vauva ei ole nännissä kiinni vaan kumissa..Varma en toki ole..
Moni käyttää rintakumia myös alkuaikana kun nännin päät saattaa mennä verille jne.

Eli ilman parempi, mut jos muuten homma ei toimi niin sillon se ei toimi, parempi noinkin kuin ilman rintaa. :)

hensq Tuus morjestelee aina jos ehdit! :)
 
Hyvä lista tarvittavista jutuista vauvalle ja äidille.
Rintapumppua ei ehkä kannata valmiiksi ostaa, ainakaan sähkökäyttöistä. On aika kallis, ja sen voi saada tarvittaessa neuvolasta lainaksi. Minulla ei maitoa tullut pumpatessa, mutta vauva sitä kyllä sai imemällä.
Yks juttu, jota olen käyttänyt vauvan navan putsauksen yhteydessä on basibact-jauhe. Varsinkin jos napa alkaa tulehtumaan ja haisemaan. Sitä ehkä suosittelisin ostamaan valmiiksi.

Valvotun yön jäljiltä peti kutsuu..

Hyvää yötä ?

-Amalia- ja Muru
 
Nyt pitäisi olla listan ajantasalla. :) Huudelkaa vaan jos pitää noita tietoja tms. muutella.

Katapultti Miekin olen suurimman osan kaikkien lasten tavaroista ostanut käytettynä. Kuitenkin niin vähän aikaa on suurinosa noista käytössä että uudenveroisia löytää helposti.

HensQ Oikein hyvää loppuodotusta siulle. :)

Kiitos infosta koskien tuota sänkyä. Löysinkin sitten noita jatkokappaleita ja oli ihan törkeen hintasia, joten tuon saapi mein osalta sitten unohtaa. :( Mietinkin tuossa että jos vaikka sitten ottaisi uudelle tulokkaalle matkasängyn käyttöön siihen saakka, kunnes saa selvyyttä noihin sänkyjuttuihin. Kaipa se uni tuossakin maittaa jos siihen hankkii vähän tukevamman patjan.

lyydia Paljon tuli hinnaksi ulkomailta tilatessa?

Jomi Mie oon pessyt ihan samalla aineella nuo kuin muutkin pyykit, en edes ole käyttänyt hajusteetonta ainetta. Ei ole kellään ollut mitään iho-oireita tms., ehkä sitten pesisin hajustettomalla jos vauvalla olisi todella herkkä iho.

Bassets Mie oon kyllä niin kateellinen tuosta poliklinisen synnytyksen mahdollisuudesta, kun täällä (EKKS) täytyy olla se 48 tuntia sairaalassa. Eli jos vauva syntyy vaikka maanantaina klo 18.00 niin kotiin pääsee vasta torstaina. : / Mie en yhtään tykkää olla sairaalassa, tosin viimeeksi oli ehkä vähän siedettävämpää kun sain olla yksin perhehuoneessa melkein kokoajan.

Maidonkerääjistä Mie oon noista ihan pakastanut sen maidon, samalla tavalla kuin rintapumpunkin kanssa. Miulla siis on sellaiset tissit että toinen vuotaa aina, kun toisesta imettää joten nuo kerääjät oli ihan näppärät kapistukset. Lisäksi kun maito nousee ja ennenkuin tuotanto tasaantuu niin käytin noita ihan liivinsuojuksien tyyliin kotona, kun tuntui että maitoa vaan valuu kokoajan. :D

Rintapumpusta On kyllä hyvä kapistus myös, suosittelen lämpimästi Aventin pumppua, Ainun pumppu ollut myös käytössä ja oli tosi surkea.

Rintakumeista Nuokin tosiaan on sellaiset että jotkut tarvii ja jotkut ei. Miulla on ollut välillä käytössä, mutta niinkuin Maira kirjoittelikin niin kannattaa mahdollisimman nopeasti vierottaa vauva niistä ja totuttaa pelkkään tissiin. Esikoisen imetys lopahti juurikin noiden kumien takia, koska maitoa ei vaan tullut riittävästi ilman kunnon stimulaatiota rinnalle.

Tuo Ninnattaren laittama lista oli kyllä hyvä, muutamaa kohtaa hieman kritisoisin. ;)

- vaippoja en itse hankkisi tuota pienintä kokoa kuin ehkä yhden paketin, jos sitäkään. Jäävät nimittäin tosi nopeasti pieneksi. Tietysti jos kyseessä on tosi pieni vauva niin on eriasia.
- tämäkin varmaan makuasia, mutta itse taas pidän Nenä-Friidaa paljon kätevämpänä kuin apteekin imuria. :) Ainun Pikku-niistäjällä ei tee mitään, älköön kukaan hairahtuko ostamaan sitä. :LOL:
- höyryhengitys on meillä sujunut pienen vauvan kanssa saunassa näppärästi. Eli vähintään 6 kauhallista vettä kiukaalle ja sitten kylppäriin seisomaan ja odottelemaan höyryä. :)

Eipä tässä sen kummempia tällä erää, tällä viikolla vihdoin ollaan viimeisellä kolmanneksella. :O Loppukiri siis alkaa. :D

MLM ja Kukkis 27+5
 
MLM Kun joudat niin muokkaatko tota listaa, siirrä mut siihen 17.1 ja ikääkin on vuosi jo enemmän eli 26. :) Tyttöolonkin voit ottaa pois kun ei oloja ole eikä sitä tietoakaan.. :D

Mä tuota listaa silmäilin ja mietin itsekseni et kannattaa sitten vähän käyttää harkintaa sen suhteen et mitä voi oikeasti tarvita ja mitä ei..Kaikkea ehtii ostamaan lapsen syntymänkin jälkeen ja jotenkin minusta itsestäni tuntuu et tuossa on kamala määrä tavaraa joka herkästi jää tarpeettomaksi.. :)
 
Kiitos MLM uudesta pinosta!!

Joo, tuntuu, että tuo aika juoksee ihan hirmuista vauhtia, kun kesällä ajatteli, et laskettuun aikaan on vielä vaikka kuinka paljon aikaa ja yhtäkkiä tajuaakin, et ei prkl... ei siihen nyt niin hirmuisesti aikaa olekaan! Äitiyslomakin alkaa jo 7 viikon päästä!!! Ihan uskomatonta!

Noista tarvikkeista on ollut juttua... aika vähän se vauva lopulta tarvitsee, itse en jaksa ees lukea noista listoja, kun niissä on niin paljon ihan turhaa tavaraa.

Lauantaina olin jo hieman huolestunut, kun en koko lauantain aikana tuntenut yhtä ainutta liikettä!! Illalla aloin jo ihan kuulostelemaan ja tönimään mahaa, mutta mitään en tuntenut. Sunnuntaina aamulla jatkui sama, joten kun sain kuopuksen päiväunille söin viiliä, jossa oli aivan järjetön kasa sokeria ja sitten puoli pussia englannin lakuja ja menin makailemaan sänkyyn niin johan alkoi liikkeitä tuntua :) kovin hiljainen vauva kyllä on ollut, verrattuna aikaisempiin päiviin/viikkoihin, illallakaan ei tuntunut kuin ihan pari-kolme potkua, vaikka yleensä iltaisin möyrii tosi kovasti. Tänäänkään ei ole taas liikkeitä tuntunut ollenkaan.

Mulla mielialat on ihan hirveitä :( mä niin odotan, että tää vauva syntyy, että nää hormoonihirviöolotilat loppuu!!! Mä suutun joka asiasta ja sitten tajuan itsekin, että kuinka helvetin typerää se on ja sit harmittaa, kun harmittaa asia, jonka ei pitäisi harmittaa :D
Esim. torstaina piti käydä siwasta ostamassa englannin lakuja ja kas kun siinä p*skakaupassa ei niitä ollut niin melkein pääsi itku siellä ja kehitin sisälläni pyhän vihan siwaa kohtaan... (et noinkin järkeviä syitä!!) perjantaina myös tuli äitiyspakkaus ja kun piti hakea se postista niin ton itellan asiakaspalvelun huonontamisesta johtuen ei postin pihalla ollut yhtäkään vapaata parkkipaikkaa (posti kun muutti h*lvetin huonoon paikkaan ja sille on varattu kokonaiset 3 parkkipaikkaa, joten käytännössä ne on AINA täynnä) niin en päässyt sitäkään hakemaan ja sitten auton ajotietokone näytti keskikulutuksen nousseen 0,3 l kun seisoin siinä liikennevaloissa sen postin takia niin taas sai nieleskellä itkua ja v*tutti kuin pientä oravaa pakkasella. Sit kun pääsin kotiin niin mies oli tehnyt ruoan valmiiksi, vaikka oltiin puhuttu et haetaan pizzat niin sit vasta alkokin keittään :( :( tää on oikeasti ihan järjetöntä!! Että mä vihaan raskaana oloa!!

Anoppi mulle viikonloppuna selitti, että nauti nyt täysillä tästä raskausajasta, et kun on vika kerta niin mä kysyin, että mistä kohtaa mä siitä nautin? Siitä, että närästää koko ajan niin älyttömästi, että tuntuu kuin koko ruokatorvi olisi tulessa vaikka syö suurinpiirtein sellasen tukkupakkauksen rennietä päivässä, vaiko siitä, että mielialat heittelee ja räjähdän nollasta sataan täysin ilman syytä? vai siitä, että lihon ihan järkyttävästi ja koko ajan tekee mieli jotain makeaa ja jos en saa sitä makeaa suutun taas siitäkin, vaiko siitä, että kävely sattuu ja on hankalaa enkä pysty liikkumaan ettei tuo kilo karkkia jonka tungen päivittäin naamaani jäis kaikki ihraksi mun ympärilleni? vaiko siitä, et yritän pukea kuopusta ja maha on tiellä ja saa puhista ja punkea, että pääsee sitten ylipäänsä ylös lattialta, kun sinne on ollut pakko mennä, kun kyykyssä ei pysty pukemaan toista... Mistä tässä pitäis nauttia?
Joo, onhan nuo vauvan liikkeet tosi kivoja ja sillee, mutku nekään prkleet ei tunnu!!

ja äitiyspakkauskin oli jotenkin tylsä :( on muuten kiva se yksi yöpuku siellä, kokomerkintä 70 ja otin sen käyttöön meidän kuopukselle joka käyttää siis kokoa 86/92 ja ei oo meinaan ollenkaan liian pieni!! että se niistä kokomerkinnöistä :D

huh... omaanapaa ja vaihteeksi narinaa :( kiva olla raskaana :p

tatomira 27+1
 
Kommentoinpa minäkin noita joitain hankintoja omalla mielipiteelläni:

En tiedä, onko rintapumpun hankkiminen etukäteen aivan välttämätöntä. Varsinkin se sähköinen malli tosiaan maksaa hunajaa eikä mitään takuita tietenkään ole, tuleeko maitoa tai heruuko pumpulle laisinkaan. Itse kuulun niihin, joilla imettämällä maitoa tulee, mutta pumpulle herun todella huonosti. Pumppua olen kuitenkin aina käyttänyt lähinnä yrittäessäni nostaa maitomääriä. Olen kuitenkin kokenut lähinnä stressaavaksi sen, kun ei tisseistä saa juuri mitään pihalle ja se tietenkin aiheuttaa päänvaivaa siitä, saako vauvakaan imemällä maitoa tarpeeksi. Olen käyttänyt useita erilaisia pumppuja niin sairaalan sähköisistä "singer"-malleista käsikäyttöisiin ja omasta mielestäni ehdottomasti paras hinta-laatu-suhde on Aventin Isis pumpulla, joka on siis manuaalinen. Sellainen löytyy sitten tarvittaessa esim. apteekista tai lähi-marketista, mikäli toteaa vauvan syntymän jälkeen moista tarvitsevansa. Toki näitä löytyy käytettynäkin esim. huutiksesta.

Rintakumit ovat oiva apuväline imetyksen alussa myös siihen, jos rinnanpäät menevät rikki. Kumi säästää vähän herkkää nänniä. Väittävät, että rintakumin käyttö heikentäisi vauvan imuotetta, mutta itse en ole kyllä moista huomannut. Jos vauvalla on imuotteen kanssa hankaluuksia, on kumi myös käytännöllinen, että vauva pystyy kuitenkin ruokansa rinnalta saamaan. Imuotetta voi treenata sitten myöhemminkin. Itse steriloin rintakumit jo valmiiksi sairaalakassiin synnärille, että pystyin niitä tarvittaessa käyttämään jo siellä eikä tarvinnut vaivata osastolla hoitajia. (Samoin tein muuten tutin kanssa.) Mutta tosiaan, näitä saa tarvittaessa lainaksi osastolta aluksi ja omat ehtii sitten ostamaan. (Myydään myös ainakin isoimmilla synnäreillä.)

Maidonkerääjiä en ole ennen kokeillut, mutta todennäköisesti sellaisen nyt hommaan, mikäli imetys lähtee hyvin käyntiin. Mulla myös tuppaa toinen tissi falskaamaan toisesta imetettäessä ja sitten on aina vaatteet ja imetystyyny märkänä, vaikka kuinka olis liivinsuojuskin paikallaan.

Imetystyynyä kehotan ehdottomasti harkitsemaan, mutta toki sekin kuuluu siihen kategoriaan, että sen voi hankkia sitten, jos imetys lähtee sujumaan. Itselleni se oli niska-hartiaseudun pelastus! Vauva pysyi rinnalla ihan pitelemättäkin tyynyn avulla eikä itse tarvinnut jännitellä lihaksiaan. Ja imetystyynyissäkin on sitten eroja, varsinkin täytteellä. Itselläni on DooMoon pienempi imetystyynyt ja sitä on käytetty imetysaikana, istumisharjoitteluissa ja isännän niskatyynynä :D, eikä se ole mennyt miksikään.

Imetyksestä ylipäänsä täytyy kommentoida sen verran, että siitä jos mistä EI KANNATA STRESSATA! Maidon tulo voi olla äärimmäisen stressiherkkää, joten sen asian suhteen kannattaa vaan olla lunkisti ja luottaa itseensä. Lisämaito ei ole pahasta, mikäli sitä tarvitaan. Imetysasioissa kannattaa pyytää apua, mikäli haluaa, heti osastolta tai esim. imetyspolilta tms. Eikä kukaan ole huono äiti sen vuoksi, jos ei syystä tai toisesta voikaan imettää lastaan, osittainen imetyskin on hieno juttu! Tästä asiasta vaan vouhotetaan niin paljon nykyään terveydenhuollossa, että uusille äideille saadaan kauheat paineet aikaiseksi asian suhteen. Terveisin kahden korvikelapsen ja yhden imetetyn äiti ;)

nauti nyt täysillä tästä raskausajasta, et kun on vika kerta niin mä kysyin, että mistä kohtaa mä siitä nautin?


Pesuaineena olen käyttänyt samaa, mitä meille muillekin. Jotain ihan perusmerkkiä, joka on kuitenkin allergia- ja astmaliiton suosittelemaan. Tuota käytetään vanhempien lasten atooppisen ihon vuoksi. Myös jotain vastaavaa huuhteluainetta olen lorauttanut sekaan ihan tipan, nyt käytössä on Comfortin Pure.

Napatynkää puhdistettiin ihan juoksevaan veteen kastetulla pumpulipuikolla ja kuivattiin toisella kuivalla. Tarvittaessa sitten käytettiin jotain antiseptista liuosta, jos alkoi tuoksahtamaan. Aamuin illoin putsasin.

Ja tosiaan tuo Ninnattaren tarvikelista, jota useassa paikassa olen nähnyt, on sellainen malli jossa tuntuu olevan kaikki, mitä ikinä voi kuvitella tarvitsevansa. Vähemmälläkin selviää ainakin ihan aluksi ja sittenhän voi juoksuttaa miestä/isovanhempia/kummeja tai kumminkaimoja asioilla ostamassa milloin mitäkin. :D


Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! =)


NS 26+3
 

Yhteistyössä