Tammimasut 2015 *elokuu*

joo,se on kyl aivan mahtava paikka. joen varressa vanha museotalo. vuokra on ilmanen mut kahvituksesta maksan noin 7e/hlö. kakut ja suolaiset leivotaan siel paikan päällä. ite ostan kastepöytään kukan. muuta ei tarvii...

mutsille just tänään nauroin,et jos kotiin syntys,nii ite varmaa joutusin sen tekemään,ukosta ei olis apuja siihen hommaan :LOL:
kaikki mul on ollu suht nopeita,esikoista tein 8h ja ponnistin 14min. siitä vaan lyhentyny koko ajan ne ajat.
 
Viimeksi muokattu:
Voih TOMBATAR ku nää sun nopeat synnytykset sai pienen pelon omaan niskaan.. mulla eka kesti 14h, toka vaivaiset 1,5h ja kolmas 5h.. mun suurin pelko, ettei ehtis sairaalaan ja jos tuo 1,5h rykäsy toistuu se voi hyvinkin olla mahdollista! Meiltä on sairaalaan n. Tunnin ajomatka ja jos ei heti tajua lähtä ni kohta voi olla jo myöhäistä :/

Me ei olla mietitty nimiä ollenkaan vielä. Jotenkin pää lyö ihan tyhjää, eikä edes intoa vielä kyseiseen pohdintaan.. taitaa jäädä synnytyksen jälkeen kun näkee minkä näköinen pieni sieltä tulee :) tyttöolo on edelleen vahva, mutta sekin paljastuu vasta syntymän jälkeen! :)

Roks 18+3
 
Miri, mää käytin viime raskaudessa vauvoille tarkoitettua snifferiä. auttoi vähän.... Parempi ku tyhjää. Sipulia halkaiset sukkaan ja se roikkumaan sängyn päätyyn. Paranemista!

Apua... mulla tuli verta... Taas.... kuukauden tauon jälkeen. Tätä kyllä edelsi illalla miehen kans vietetty "laatuaika". Mietin,että pitäiskö vaan seurailla vai.... no eipä lauantai olis muutakuin päivystykseen meno.... :/ mut säpsähdin ku ei ollut mikään tuhrua vaan ihan liraus. Vauvan liikkeet kyllä tuntuu.
 
Mulle Miri81 gynekologi lupas, että apteekin nenäsuihketta saa käyttää ihan rauhassa toki ohjeen mukaan, Otrivinia itse käytin muutama vko sitten, kun niin hirveää flunssaa oon potenut jo lähes kuukauden. Amelier, mulla tuli kans parina päivänä viikolla verta, kävin ultrasta ja siellä ihan tyytyväinen pikkunen liikkui, kohdunsuu kiinni ja kaulaa 4 senttiä, se mistä vuoto tuli, ei selvinnyt. Maanantaina on sit kontrolliultra, eli siihen asti vähän jännittää kuitenkin. Ai niin, sukupuolenkin näin ultrasta, yhtä mieltä oltiin näkemästämme lääkärin kans :)
 
Miri, kohtalotoverini! Täällä kans aivan JÄRKYTTÄVÄ flunssa päällä. Eka kurkku- ja korvakipua, eilen aivan hullun tukossa nenä + kuumetta, tänään yskin keuhkot pihalle. Ärsyttää niin, että rikon varmaan kohta jotain :D
 
Ipanalla taitaa olla enterorokko :( eikös ne olleet parvo ja vesirokko mitkä vaarallisia raskausaikana? (Molemmat olen joskus sairastanut) mutta miten on tuon enterorokon kanssa? Toivottavasti ei tartu meihin muihin..
 
Täällä kans ollu kamala lunssa. Yli viikon kestäny kuumetta oli 38 ja nokka niin tukossa että luulin tukehtuvani. Antibioottikuuri piti syyä oli poskiontelotulehus ja edelleen saa yskiä ja niistää.

me ollaan pidetty ristiäiset aina omassa kodissa vanhemmat, mummut ja papat, sisarukset ja kummit. Nyt on porukkaa karsiutunu jo niin ettei kummallakaan ole mummoja eikä pappoja eikä mulla lainkaan vanhempia. Eli pienet kekkerit tulee.

mukavaa vloppua kaikille :)
 
Kiitos kaikille flunssavihjeistä ja tsemppiä kaikille toipilaille! Eilen illalla meni röörit niin tukkoon, että luulin jo että tukehdun. Hirveellä paniikilla ja pakokauhulla otin yhteyttä puolituttuun lääkäriin, joka teoksista tarkisteli, että Nasolinin pitäisi olla turvallinen ja sitä lähettiin sitten päivystävästä apteekista hakemaan. Nyt on 9h unta takana vain yhdellä väliheräämisellä!!!! Silti tauti on menny vaan pahemmaks ja olo on ihan hirvittävä. Voin vaan kuvitella, millainen olo olisi, jos olisi henkeä haukkoen valvonu koko yön... Toivottavasti tää ois pian ohi!
 
Pikaista paranemista kaikille flunssaisille! Itsekin sairastin mokoman pari viikkoa sitten ja olo ei kyllä kovin kehuttava ollut.

Ristiäiset pidetään omassa kodissa. Aikaisemmat pidettiin mummolassa, mutta nyt ei ole siihen tarvetta. Lähisukulaiset ja kummit paikalla.

Ensi viikolla olisi rakenneultra -vihdoinkin :heart: Viime neuvolassa saimme jo tietää vauvan sukupuolen, joten sitä ei enää tarvitse jännittää :D Oma aavistus osui oikeaan ja meille odotetaan tyttöä! Nyt toivotaan, että pienellä on kaikki hyvin.

Huomenna ollaan virallisesti puolivälissä, ultran mukaan raskaus on neljä päivää pidemmällä, mutta laskettua aikaa ei enää lähdetä muuttamaan. Eikä tarvitsekaan, vauva saa tulla vähän ennen niin ehtii mies olla silloin vielä lomalla ja paremmin mukaan synnytykseen :whistle:

milliet 19+6
 
  • Tykkää
Reactions: Naaba87 ja Miri81
Huomasin, että muissa ketjuissa on alun listaukseen lisätty rakenneultran jälkeen lapsen sukupuoli tai merkintä "tyttöolo" tai "poikaolo". Ilmoitelkaa, jos haluatte lisätä vauvan sukupuolen omiin tietoihinne.

Mulla on selkä tänään aivan romuna, sillä vietin ison osan aamupäivästä lattialla vauvanvaatteiden palasia leikellen. Siinä tuli kyllä kirottua useamman kerran, että niin tyhmän idean sai, mutta nyt olen tyytyväinen, kun kaikki osat on leikattu ja odottavat ompelua.
Flunssakin alkaa helpottaa. Vielä on nenä tukossa ja välillä yskittää, mutta suunta on parempi, joten huomenna töihin. Ärsyttää, kun viikonlopusta ei jäänyt käteen muuta kuin roskapussillinen käytettyjä nenäliinoja... Joskus näin, ensi viikolla toivottavasti parempi tuuri!

Huomenna rv. 21.
 
Onks teillä muilla iskiaskipuja tms. Mulla ei muita vaivoja oo juuri enää ollu, mutta lantioaluueella on tosi kovia juilimisia välillä. Ihmeen hyvin oon töissä pystyny olemaan ja nostelemaan tavaraa ja olee vaikeissa asennoissa, mutta sit sellanen joku pieni etukumara asento vetää aivan jumiin. Esim jos jotin koneen osia pesen altaassa.

Ratsastamisesta oon saanu parhaan avun lantioalueen jumeihin, mutta nyt jotenkin oon alkanu tiedostaa mahan ja maastoilun ainakin oon päättäny lopettaa.

Onko yötöitten suhteen olemassa jotain suosituksia raskauden aikana ja ootteko muut tehny yötöitä kuinka pitkään raskausaikana? Mulla on sellanen tilanne, että meillä tehdään aina viikko kerrallaan samaa vuoroo (ei yövapaita, vaan pelkät viikonloppuvapaat). Mulla on ongelmana ollu (siis jo ennen raskautta) että mun kroppa ei kestä kolmessa vuorossa tämän tekemistä ja kun muutenkin meillä työt painottuu iltaan/yöhön, niin mä oon tehny töitä sellasella rytmillä, että kaks viikkoo yövuoroo ja sit viikko iltavuoroo ja taas kaks viikkoo yövuoroo jne. Siis syksyt näin, kun keväällä ja kesällä sitten on vähän yötöitä, niin oon tehny aamuvuorojakin.

Tuossa aikasemmin oli puhetta noista ultrista ja neuvoloista, että onko mies mukana niissä. Meillä ei oo ollu. Jotenkin musta on ollu jopa helpompaa mennä yksin, kun tuo mies on sellanen että sen tekee pahaa kaikenlaiset hoitotoimenpiteet ja luen jonkun ultran vähän sellaseks että todennäkösesti mun keskittyminen menis siihen et kyttäisin et pysyykö se tajuissaan.... Sillä kokemuksella että joskus aikoinaan pyysin sitä kantamaan nukutuksessa olevan koiran rasvapatin poiston jälkeen pois eläinlääkäristä, niin ukko valahti lattialle siinä vaiheessa kun näki pöydällä olevan koiran.

Eikä tuo oo kyllä itekkään hinkunu mukaan. Oon kuitekin tarjonnu mahollisuutta tulla mukaan.

Mehumaijan tuossa pistin vielä porisemaan, kun ei kuitenkaan ihan hetkeen nukuta, kun yövuoroissa oon ollu, niin ei tuo unirytmi ihan hetkessä käänny.
 
Mulle voi päivittää poikaolo,torstaina on sit ultra jossa toivottavasti selviää kumpi siellä majailee :)

Täällä myös jäätävä flunssa tai henki kyllä kulkee hyvin mut joka paikkaa kolottaa ja yskänpuuskia tulee aina välillä,kurkku vähän vielä hellä. Eka saikku tän raskauden aikana siis ja ei siis johdu itse raskaudesta joka on musta aika hyvin ottaen huomioon kui raskas työ mulla on (nostelen painavia teriä koko päivän)..sillei onnekas tän raskauden kanssa ku viimeks piti selän takia olla useasti pois.
 
Mullekkin voi päivittää poikaolon, joka tänään vahvistuikin rakenneultrassa pojaksi. Ollaan isännän kanssa katseltu vauvalle vaatteita ja tarvikkeita ja koko ajan on molemmat vilkuilleet niitä "poikien värejä ja kuvioita".... Tiedä sitten oliko jotain alitajuista ;)
Istukkakin löytyi etuseinämästä niinkuin neuvolassa epäilivät, mutta ei aiheuta vaivaa sen enempää. Kovasti vaan varoittelivat että liikkeet tuntuvat myöhemmin ja ovat hennompia. Jotain tuolla kuitenkin masussa tuntuu ja ei aina niin hentoakaan :LOL:
 
Päivitin. En kyllä harmikseni löytänyt, miten värin olisi voinut vaihtaa. Olisi voinut sukupuolittaa ja kirjoittaa "poika(olo)"-sanan sinisellä ja "tyttö(olo)"-sanan punaisella :D Ehkä ensi kuussa ketjua päivittää joku vähän kokeneempi foorumikirjoittelija?

Täällä flunssa alkaa onneksi helpottaa. Töissä oli ääni vähän kovilla, joten sain taas olla hyvin onnellinen siitä, että teen puolikasta työviikkoa. Miehen työkaveri perheineen sairastaa kuulemma enterorokko, joten ukko sai minulta ainakin täksi viikoksi kiellon mennä toimistolle. Onneksi on pieni firma ja mahdollisuus etätöihin! Tästä enteroviruksen vaarallisuudesta raskaana olevalle on kuulunut vähän ristiriitaista infoa, mutta jos on olemassa edes riski, että se aiheuttaisi kohtukuoleman tai sydänvian pienelle, niin ei olla sitä valmiita ottamaan.
 
Pitkästä aikaa kuulumisia, täällä on menossa rv 20+4 aamulla kävin rakenneultrassa, meille on näillä näkymin tulossa rakenteiltaan terve tyttö, olin ihan satavarma et poika on, mut lääkäri epäili vahvasti tytöksi :heart: Esikoinen onkin pikkusiskoa toivonut ja onneks mulla on tytön vanhoja vaatteita monta laatikkoa jemmassa. Olo on muuten ollut hyvä, vauva on kova liikkumaan ja varsinkin yöllä tuntuu potkuja selkeämmin, kun melskaa. Supistuksia on ollut muutaman kerran ja kivuliaitakin, mutta onneksi paikat on kiinni. Hyviä vointeja kaikille ja tsemppiä ultriin :heart:

Cynder, rv 20+4 Tyttölupaus
 
Viimeksi muokattu:
Mulle voi päivittää tyttöolon. Rakenneultra on vasta parin viikon päästä, että sittenhän se ehkä selviää oikeestikkin kumpi on tulossa. Jännä muuten että mulla oli alkuraskaudesta tosi vahva tyttöolo, mutta nyt ei enää niinkään. Mutta jotenkin oletan silti yhä, että tyttö se on.
 
Päivitin uusimmat olot ja lupaukset :)

Täällä on liikkuminen alkanu mennä tosi hankalaksi ja kivuliaaksi. Välillä onnun, koska lantioon/lonkkaan sattuu niin julmetusta. Myös mahassa tuntuu pahalta ja kylkeä pistää, vaikka vain kävelisin ihan rauhallisesti. Saas nähdä, joudunko laittamaan salikortin "kuivumaan" jo syyskuussa! Harmittaa kyllä jos pitää, sillä olin toivonut voivani liikkua ainakin mammalomaan asti. Noh, jäähän mulle vielä työmatkapyöräily ja ehkä tänä talvena tulee jopa LUNTA ja pääsen hiihtämään. Toivon silti, että flunssan myötä myös liikunta alkaa taas tuntua hyvältä.

Miten muiden paino? Itellä ei ole vieläkään noussut, vaan on edelleen "miinuksella" alkuraskauden pahoinvoinnin jäljiltä. Neuvolassa ei ole asiaa kommentoitu ja olen itse lähinnä tyytyväinen, sillä painoa oli ennen raskautta melkein 90kg ja raskausdiabetes huolestutti. Silti mietityttää, että tuleekohan se kaikki nyt sitten kerralla - varsinkin, jos joutuu lopettamaan salitreenit. Näen jo mielessäni, miten viikossa jysähtää se kymmenisen kiloa :D

Nabsu 20+2
 
Moi pitkästä aikaa! Täällä liikkuminen on vähän hidastunut ja pyöräillessä rasittavaa, kun maha ottaa reisiin huolimatta mummopyörän pystystä ajoasennosta! Aktiiviliikuntaa en harrasta, mutta varmaan kuntosalille voisi vielä mennä.. ei tekisi pahaa. Mulla vähän jo paino pompsahti heinäkuussa, mutta oli tullut alaspäin viime punnituksessa. Ilmeisesti helteillä oli turvotusta, vaikken itse huomannutkaan. Nyt ei varmaan ole ollut ihmeemmin ylimääräistä painonnousua, kun diabeteksen takia on pitänyt syödä järkevästi. Sokerit onneksi olleet enimmäkseen kohdallaan eikä ole sellaista hillitöntä makeanhimoa kuten alkuraskaudessa.
Mulla ei ole tyttö- eikä poikaoloa, ihan vain vauvaa tässä kasvattelen ja rakentelen. Rakenneultra on vajaan kahden viikon päästä, siellä toivottavasti selviää, kumpi on tulossa. Isosisarusten takia jo haluaisin tietää, heille se on vielä kiinnostavampi asia kuin meille aikuisille.
Käsittämätöntä, että on jo raskauden puoliväli! Maha kasvaa, vauva myllää tuntuvasti ja ympäristö kommentoi iloista perhetapahtumaa. Hauskaa tämä kaikki, pitkästä aikaa.
rosma 19+1
 
Aargh.... flunssa nyt täälläkin. Ihan ihan ihan hirveä olo. Sorruin minäkin nenäsuihkeen duihkaisuun ku dokka diin dukossa. Toivottavasti yhdestä kerrasta ei niin haittaa, enkä kyllä toiste laita,ku tuli vielä hirveämpi olo. Pää kipeäksi ja nielu kipeäksi... Tänä yönä ei varmaan juuri nukuta.... väsyttää mut tää olo on jotain kamalaa.
Tää oli vaan tällainen valitusvirsi.

Tsempit kaikille nuhanenille!
 

Yhteistyössä