Tammimasut 2015 *syyskuu*

Meilläkin taitaa välillä olla vauvalla hikkaa :) Liikkeitä tuntuu välillä enemmän ja välillä pikkuinen vaikuttaisi pitävän pieniä lepopäiviä jolloin liikkeitä tuntuu paljon vähemmän ja harvemmin. Välillä pikkuinen tuntuu punnaavan itseään kylkeen ja silloin tuntuu ihan selkeästi hetken ajan pikkuinen pallo toisessa kyljessä :D

Sitten kysyn tällaisen hieman nolomman asian :ashamed: Osaatteko sanoa onko normaalia yhtäkkiä alkanut runsas ja vetinen valkovuoto? Tuoksuu hieman makealle -ihan erilainen kuin aikaisemmin ollut. Väri on ihan normaalin kirkas. Ei tarvitse paljokaan yskiä tai ponnistaa kun jo lirahtaa ja joutuu pöksyt vaihtoon. Vatsakipuja ei ole ollut normaalia enempää, mutta tosi herkästi supistelee -kuten on tehnyt koko raskausajan.
Neuvola-aika on vasta kahden viikon päästä, täytyy varmaan yrittää saada käyntiä aikaisemmin. Sijaiselle en viitsisi aikaa varata, oma terveydenhoitakin on paikalla vasta viikon päästä.

Muuten täällä ei tapahdu ihmeempää, liitoskivut vaivaavat edelleen mukavasti..

milliet 24+0 :heart:
 
Voihan nenä. Eilen oli semmonen touhupäivä että huhhuh, pyhitin yhen vapaan täysin siivoamiselle, siivonnu kaikkea semmosta mitä vältelly useamman vuoden. Tuloksena näköjään ylikierrokset ja ei sitten unta taas millään. Nukahin pariksi tunniksi ja sillonki näin unta kokoajan että oon hereillä, aamuksi pitäs töihin mennä. En kyllä mee jos viideltä vielä oon hereillä. Ihan selvä pesänrakennusvietti iskeny.
 
Voi kökkö, kun nukuin huonosti!!!! Ensin heräsin yskimään, sitten järkyttävään suonenvetoon (nyt sekin on sitten alkanut... :( ) ja vielä kolmannen kerran painajaiseen. Nyt ei todellakaan ole virkeä olo, mutta pitäisi lähteä pakkaseen polkemaan.. Noh, ehkä se pakkanen piristää ja pyöräily tuo energiaa. Pakko on lähteä 15 min aikasemmin kuin kuukausi sitten, oon vaan niin hidas nyt :D
24+1 ja opea vähä väsyttää
 
Moikka. :) täällä kans vaihtelevia päiviä liikkeiden kans. aamuisin tuntuu eniten,ku vielä heräilen sängyssä ja iltaisin ku istuskelen sohvalla. Ilmoittaa kyllä heti,jos istun lytyssä ja toinen on ahtaasti. ;) liikkeet on muuttunut myös enempi niin,että taitaa olla selkä mun mahaa vasten. Ja joka raskaudessa hymyn aiheuttava ilmiö taas havaittavissa,eli ku kumartuu taaksepäin,kohtu ja vauvan muoto jää näkyviin. :) eli pakko kai se on taas sisäistää,että joku siellä asustaa. Ja eka hikkakin havaittu aamulla. :)

ja juu,Tervetuloa vaan suonenvedot tännekin. Eilen aamulla heräsin ja olis tehny mieli huutaa,niin kipeää veti suomi jalkapohjasta ja olikin kipeä koko päivän ja illalla äityi jo niin kipeäksi,että kävin sellaista magnesium kipusuihketta laittamassa ja side piti kääriä tukemaan jalkaa. Kuulemma paha lihaskramppi voi vaurioittaa lihasta väliaikaisesti.

Muutenkin on aika väsynyt ja raihnainen olo... Oltiin viikonloppuna reissussa,enkä ole saanut nukkua univelkaa pois monen viikkoon ku mies viikonloput metillä. Ja ensi viikonloppunakin yhtä vaakalentoa joka paikkaan. :/

mut nyt pienimmän kans tubluurit ku isompi poju kerhossa. :) pieninkin vihdoin terve kahden viikon sairastelun jälkeen. ?
 
Moikka!
Täällä taas potkut ja liikkeet ja möyrinnät tuntuu IHAN kokoajan, samanlailla ku ekasta yöt vaan nukku kun minäkin :heart:
Mä en oo nyt viikkoon ottanu sitä magnesiumia ja kadun sitä, ihan järkky suonenvedot ja levottomat jalat iltaisin :( nyt jatkuu sen syönti loppuun asti :)
Oon ihan innoissani ku tänään tilasin itelleni äitiystakin, oli aika kallis mutta raaskin ostaa ku se on sellanen malli että voi pitää vaikka ei olisikaan raskaana :D sit ostin samalla kengät talveks:) ihan kiva ku en oo pitkään aikaan ostanu itelleni mitään aina vaan pojalle, nyt sit kerrankin :)
Tanya 23+5
 
Tänään oli neuvola ja kaikki hyvin. Paino oli noussu taas omasta mielestä aikalailla liikaa mut eipä tuo mikkään ihme ookaan ku miettii miten paljon on tullu mässättyy.. Kai se lopetus hetkeks onnistu sillon ku päätin mutta jotenki sitä vaan on löytäny taas ittensä melkein päivittäin herkuttelemasta jotain. :D Ei oo itsehillintää sit yhtään! Tänäänki neuvolasta lähtiessä mietin että nyt oikeesti loppuu, menin kauppaan ja ostin suklaata ja viel ison karkkipussin (ne vaan tuoksu sen pussin läpi niin hyvältä vaikka vaan ohi käveli..) päälle.. HUOH! Kotona sit ees tee pahemmin mieli syödä mut tuleehan ne pikkuhiljaa hävitettyy silti. Pitää varmaan yrittää alkuun jotain karkkipäivää tai vastaavaa jos ei kokolakko onnistu...

Viikon päästä ois muutto ja pakkailun alotin kunnolla eilen. Tänään sain yhen laatikon täytettyä mut alko tuntuu niin ilkeelle mahassa heti kun vähän nosteli ylähyllyiltä tavaroita ja hääräs ympäriinsä, ni lopetin sit siihen. Äiti lupas onneks tulla huomenna auttamaan. Onneks on sen verran kokemusta muuttamisesta (tää tuleva on miun 18. muutto, oon 21v :D) että ei kyl huoleta tuo pakkaaminenkaan vaikka vähän viime tinkaan jäiskii.

Ensilumet tuli tänään ja fiilis mahtava! 22+2
 
mulla ei oo paino noussu sitten edellisen neuvolan.(oma puntari näyttää samaa). mut mun mässäilytki on ihan minimissään :D

huomenna pitäis jaksaa ajella reilu 400km. lähen käymään pikavisiitillä kotikonnuilla. perjantaina sitte takas...

poitsu kovasti myllää masussa, kaukosäädin pomppii jos sattuu oleen sillon mahan päällä ;)
 
Hei vaan taas kaikki :) Täällä kaikki sujuu hyvin. Ihanaa, että voi olla aika rauhallinen raskauden sujumisen suhteen, kun vielä viikolle 16 oli niitä vuotoja sun muuta. Nyt kun vain kumartuu vähän eteenpäin, niin tuntee kyllä, että vauva on hyvin voimissaan :) Tänään ostin hänelle ensimmäiset kaksi pikkuista mekkoa, ennestään on paljon poika- ja unisex-vaatetta ja jokunen oma vanha mekkoni varastossa. Pitää hillitä ostelua ja tarttua vain ihanimpiin, se onkin tosi helppoa... Radi on seurannassa, mutta arvot toistaiseksi pysyneet ruokavaliolla kunnossa ja siinä samalla painonnousukin kohtuudessa toisin kuin viime raskaudessa. Olen vielä hyvin työkunnossa ja liikkeelläkin jaksan olla, onneksi, kun on tuohon tammikuuhun oikeasti tosi pitkä aika!
 
Hellurei pitkästä aikaa! Mulle voi poikalupauksen päivittää ;)
Äitiysavustusraha tuli ja meni :D kirpparilta löyty kestovaippoja vaik kuin ja ihanan pöllöharson löysin lastenliikkeestä <3 ja samalla äitiyspaidan työpaikan juhliin 10€ :O meinas tulla jo paniikki kun ei omat paidat jaksa venyä enää että mitä sinne laittaa päälle... Viimeinen kesälomaviikko alkoi ja sen jälkeen olisi 2kk kun pääsee mammalomalle <3 Maanantaina on neuvolalääkäri ja pääsee sinne kyselee näistä supistuksista/paineen tunteesta/vihlonnoista yms... Tänään pitäs ottaa kirppisurakka ja siivota isompien lasten vaatekaapit ja huomenna viedä sit tavarat. Onneks mies on kotona ni voin sen laittaa laputtamaan noita vaatteita ;)
Öljystä piti kysyä, kuka löytänyt tuoksullista hierontaöljyä mikä käy raskaana olevalle? Apteekissa ja luontaistuote kaupassa tarjosivat Emendon mutta haisee niin kauheelle :X samoin bodyshopissa hajusteeton HAISI kamalalle eikä uskaltanut suositella niitä missä on tuoksuja :O Apteekissakin oli niiiiin tyly myyjä et tarjos vaan sitä yhtä ja sano et kun ne ei oo lääkkeitä ei voi tietää käykö raskauden aikana :/
Iloista lauantai päivää kaikille :wave:

Ondine ja poju 24+4 rv
 
Tällä suonenvedot on palannu magnesiumin syömisestä huolimatta??:O mitähän mä oikeen teen?? On tosi kiva herätä loppuraskaus joka yö siihen :( sit eilen veti saunassakin :LOL: on tää aikamoista :)
Ite taas oon kauhistunut että mulla alkaa äitiysloma jo 5.12, sehän on jo ihan just.. Niin tää aika vaan menee :heart:
Ondine: en tiä hieronta öljystä mutta ite oon käyttänyt kookosöljyä kuivalle iholle ja muutenkin hierontaan ja sehän tuoksuu ihanan vaniljaiselle:D
Ostin muistaakseni lifestä:) oon tykännyt ihan hirveesti:))))

Tanya 24+3
 
Moi taas kaikille pitkästä aikaa. Käyn yhä usein täällä lukemassa, mutta olen todella saamaton kirjoittelija. Luin jostain, että keskiraskaus olisi energistä aikaa. Mut se energia on kyllä täysin passannut välistä. Menin eilen nukkumaan reippaasti ennen kymmentä ja silti on ihan lötköpötkö olo täällä töissä (ja kuten huomaatte, en tosiaan saa töitä tehtyä). Hemppa oli ihan ok (124), joten tuskin johtuu siitäkään. Mä haluan takaisin nukkumaan:).

Ummetus tuli muuten mukavaksi lisävaivaksi närästyksen rinnalle. Närästyslääkkeet tosin lopetin, kun tuntui ettei niistä ole oikein apua, joka tapauksessa närästää. Levolaccia olen nyt käyttänyt täydellä annoksella 4 päivää, ehkä se tästä tai sitten ei. Kai se pitää alkaa vaan litkimään kahvia päivittäin (närästys ehkä pahenee, mutta maha toimis ainakin). Sinäänsä tämä ei yllätä, kun mulla näitä vaivoja on normaalistikin, mutta selkeästi vaan voimakkaampaa näin raskaudessa.

Pelko raskauden loppumisesta on nyt selkeästi vähentynyt, ehkä liikkeiden tunteminen rauhoittanut jopa mut ;). Olen jopa uskaltanut ostaa muutamia vaatteita vauvalle. Toki yhä puhun jotenkin siten, että "jos meille syntyy toinen tammikuun lopussa", mutta en nyt sentään panikoi ihan koko aikaa.

Neuvola oli taas maanantaina ja olin siinä uskossa, että on neuvolalääkäri, mutta ei. Eka lääkäri vasta viikollla 26-27 täälläpäin. Tosi kiva, kun en mä nyt kovin hyödylliseksi noita tavallisia neuvoloita koe. Lääkäriin olisin halunnut varmistamaan että paikat on varmasti kiinni, että voi jatkaa treenailuja ihan normaalisti. No kävin sitten keskiviikkona yksärillä ja kaikki oli kuten pitää (kuten oletinkin toisin kuin alkuvaiheessa, kun aina odotin pahinta).

Kunto on taas repsahtanut katastrofaalisen huonoksi. Olin yli kolme viikkoa kovassa yskässä ja vasta viikko sitten kävin sen jälkeen ekan kerran treenaamassa (Espoon rantakymppi hitaasti hölkkäillen). Sitten pidin taukoa, kun halusin varmistuksen siiitä, että paikat kiinni ja kun kaikki hyvin, niin lauantaina ehdin vihdoin pumppiin. Oli niin säälittävää mun meno, oikeasti hävetti, kuinka huonosti jaksoin. Kyynärnojia en pystynyt tekemään yhtään ilman että polvet olivat maassa ja muutenkin oli kyllä niin haastavaa tehdä mitään. No, ehkä se taas parin viikon päästä helpottaa. Eilen poljin hissuksiin vajaa pari kymppiä ja oli hassua huomata, kuinka isolta maha jo tuntuu. Piti polkea seisaaltaan melkein koko matka, kun muuten tuntui epämukavalta. Esikoisesta en muista, että olisi pyöräilyn kanssa tällaista ollut kuin vasta ihan vikojen kuukausien aikana. Tänään lepo ja huomenna toivottavasti uusi pumppiyritys...

Tsemppiä kaikille suonenvetojen kanssa taisteleville (ne on kyllä karseita, joskin sitä vaivaa mulla ei sentään ole ainakaan toistaiseksi ollut tässä raskaudessa)!
 
Viimeksi muokattu:
Hei, täällä yksi todellinen maisamyöhänen ilmoittautuisi mukaan. Vieläkö mahtuu? =)

LA 15.1. ja muut tiedot 32 v./2. lapsi/PS/tyttölupaus

Tää meidän pikkuinen oli todellinen yllätys ja ollaan nyt vasta pari päivää tiedetty hänen olemassaolosta. Raskaustestin tein siis viikonloppuna ja eilen oli paniikkikäynti yksityisellä, jossa ultrasta mittailtiin rv 24+4. Oltiin siis hyvällä matkalla viimeiselle raskauskolmannekselle ilman mitään ajatusta. Tai no ajatus kyllä oli tullut mieleen n. viikkoa aikaisemmin, kun aloin tuntea outoja ilmavaivoja, jotka sitten alkoi hämärästi muistuttaa vauvan liikkeitä. Muuten kiroilin lähinnä taas nousevaa painoa (meillä esikoinen 1v.9kk ja olin juuri kesän kunniaksi päässyt takaisin raskautta edeltäneeseen painoon/mittoihin) ja jatkuvasti turvottavaa mahaa. Koska meillä on ollut "tuomio" lapsettomuudesta ilman hoitoja ja esikoinen saanut alkunsa hormonihoidoilla, niin uusi raskaus ei tosiaan tuntunut mitenkään selitykseltä oloon.

Eli tätä täällä nyt yötä valvoen sulatellaan, mieli on todella sekaisin. Lisäksi vielä huolettaa vauvan kunto, kun en ihan ole elänyt raskaana olevan elämää. Onneksi mm. esikoisen imetys jatkui tuonne elokuun puoleen väliin, niin on määrännyt tahdin haitallisimpien aineiden käytölle. Silti vaan tietty huolettaa, kun seurantaa ei ole ollut.

Eli näinkin voi käydä vielä tässä iässä ja jo yhden lapsen maailmaan saattaneena.

Kovasti olen yrittänyt tänään kelailla, mitä tähän raskauden vaiheeseen kuuluu. Täällä ainakin moni käynyt onnellisesti rakenneultrassa (meillä vielä edessä, yksityisellä tsekattu vauva vain nopeasti, että ok:lta näyttää) ja sokerirasitukset painaa päälle. Mitenköhän muuten ratitustestin laita on toisessa raskaudessa? Kuulun korkeamman riskin ryhmään, eli ekassa kävin kahdesti, mutta sain aina hyvät tulokset. Tehdäänkö testi toisessa silti uudestaan, vaikkei mitään hälyyttävää ei olisi tiedossa?

Tulipas pitkä teksti ja paljon asiaa itsestä, mutta tällaisessa mielenmyllerryksessä (ja masun myös) oli ihan pakko päästää jakamaan ajatuksia =)

24+5 ja yllärivauvasta sekaisin
 
Överraskningsbaby huh huh, mikä stoori!!!! En kyllä YHTÄÄN ihmettele, että ajatukset ja tunteet ovat aivan sekaisin! Toivottavasti pikkuinen on kuitenkin onnellinen yllätys, vaikka varmasti on aivan järjetön sokki. Ei tässä tammikuuhun enää hirveän pitkä ole - vaikka vauvan vointia ehtii kyllä stressaamaan varmasti. En tuosta sokerirasituksesta osaa sanoa muuta kuin että mulle terkkari sanoi, että se tehdään automaattisesti käytännössä katsoen kaikille. Testiltä välttyy (muistaakseni) ainoastaan, jos on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä, jonka BMI on alle 25 ja jolla ei ole diabetesta sukurasitteena. Eli varmasti sullekin tehdään pian, kun kerta ensimmäisenkin kohdalla oli tehostetussa seurannassa.

Omia kuulumisia sen verran, että täällä porskutellaan vielä energisenä, vaikkakin lihaskipuisena. Sain mieheltä syntymäpäivälahjaksi lahjakortin kauneushoitolaan, joten tämän mamman kipeitä (ja aivan järkyttävän näkösiä) jalkoja odottaa 90 minuutin luksushemmottelu! Ai että mä nautin <3

Nyt fillarin selkään ja kohti työmaata. Varasin matkaa varten vajaan tunnin, kun alkusyksystä siihen meni 20min. Nyt ei vaan enää pysty polkemaan edes normaalia vauhtia, saati sitten vähän ripeämmin.

25+1
 
heh. ei mua vaan oo passitettu sok.rasitukseen vaikka ikää 38,bmi yli 25,6 raskaus ja suvussaki diabetestä :LOL:
kyllä se terkka on siitä maininnu sillon ekalla käynnillä,mut eipä oo puhunu sen jälkeen...
 
Viimeksi muokattu:
Päivitystä täältäkin pitkästä aikaa. Rakenneultrassa kaikki hyvin, tyttö olisi todennäköisesti tulossa :) Itse olen tuntenut liikkeet rv17 alkaen, ulospäin potkut alkoivat tuntua rt-ultran jälkeisenä iltana rv20 lopulla niin että mieskin tunsi ne hyvin. Mulla ei elämässäni ole närästystä ollut, mutta eilen illalla sain kokea senkin lystin.. Ja tänään neuvolassa selvisi ettei mun väsy johdu pelkästään unen puutteesta, kun pyysin hb:n mittausta se olikin tippunut 138:sta 123:een. Muuten ei mitään kipuja ole ollut, paitsi töissä jos liian reippaasti hommia painaa tulee jotain supistusten tapaisia? Sellainen vetävä tunne mahassa. Mutta kun raskaimmat siirrot ja jumpat jättää muille niin hyvin pärjää. Tavaroitakin hiljalleen kertyy kotiin kun mahan kasvaessa vauvatavaratarjouksia satelee työkavereilta, treenikamuilta ja tuttavapariskunnilta.

T. Paips rv22plus3
 
Heippa
Överraskningsbaby: huhhuh melkonen yllätys, kaverille käyny samoin. Nyt ei auta ku totutella ajatukseen uudesta tulokkaasta.

Täällä hormoonit hyrrää todella vauhikkaasti, mielimuuttuu ihan hetkessä, niin ärsyttävää :/
Kaks pvä olin saikulla, kamalat maha/lonkkakivut ja supistellu todella paljon. Neuvolassa ja tohtorilla käyty ja kaikki kunnossa, huomenna töiden pariin takas.

Kelan lappu saatu ja pakkauksen oottaminen alkaa :) vauva potkii kovasti ja maha heiluu, vanhempi tyttö ihan onnessaan kun tunsi potkun :)

Syksy painaa päälle ja kamala väsymys myös, voisin vaan nukkua :-( ja tulee ressattua ihan kaikista maailman asioista, pitäs päästä vähän rentoutuun johonki.

Mukavia odotushetkiä :)

Mak85 22+6
 
Heipähei, on jäänyt kirjoittaminen vähemmälle kaiken muun kiireen vuoksi. Meillä on elämässä melkoiset ruuhkavuodet menossa juuri nyt :D

Överraskningsbaby, tervetuloa mukaan :) Melkoisen yllätyksen pikkuinen teille järjesti! :O Toivottavasti kuitenkin onnellisen sellaisen

Muillakin vaikuttaa olevan väsymystä. Sama on täälläkin edelleen. Jostain syystä herään öisin aina 03 aikaan enkä tahdo enää saada unta, ei ihmekään sitten että päivisin ja iltaisin väsyttää. Nyt, kuten viime yönä myös, olen herännyt jo 03 jälkeen ja koska uni ei enää tullut oli pakko nousta ylös. Jatkuva sängyssä pyöriminen tämän vatsan kanssa on tosi hankalaa ja hermostuttaa vain lisää. Jännä nähdä millainen yörytmi vauvalla on syntymän jälkeen. Toisaalta liikkeitä ei kyllä tuohon aikaan yöstä tunnu, joten ei liene vauvasta johtuvaa tämä heräily. Täytyy kysyä neuvolassa.

Runsas valkovuoto on hieman vähentynyt ja siksi en aikaistanut neuvolakäyntiäkään. Menenkin vasta ensi viikolla. Edellisestä käynnistä on jo yli kuukausi aikaa :O Eipä ainakaan tarvitse turhan tiuhaan siellä käydä. Toisaalta Kelan lappujakaan ei ole vielä täytetty -olisi ihana jo päästä odottamaan pakkausta :heart:

Liikkeitä tuntuu ihan kivasti ja vatsakin alkaa olla jo sen kokoinen, että kenkien jalkaan laittaminen ja kyykistely tapahtuu melkoisen ähinän ja puhinan kanssa. Supistelee edelleen aika herkästi kuten on tehnyt koko ajan, mutta töissä olen koko ajan ollut ja haluan ollakin loppuun saakka.

Hankintoja ei olla vieläkään tehty. Vauvan vaatteita jonkin verran olen ostanut käytettynä ja ihanan toppapussukan löysin kotiintuloa ajatellen. Tarvikkeet on kaikki vielä hankkimatta, mutta ehtiihän sitä vielä ja täytyy jotain jättää äitiyslomallekin :D

:wave: milliet 25+2
 

Yhteistyössä