*Tammitaaperot-08* vol.2

pph:jista meidän vanhemmilla pojilla oli "hoitouransa" aikana 4 aivan ihanaa hoitajaa. Täytyy vaan ihmetellä miten kaikki hoitsut olikin niin mukavia. Nuo pojat oli 3v. ja 9 kk kun hoitoon kiikutin. Eka hoitopaikka oli kavereiden miniryhmis (jos en olis hoitajia tuntenut en todellakaan olis 9kk:n ikästä hoitoon vienyt). Heidän jälkeensä oli mukava yli 60v. rouva ja viimonen ihana perheenäiti. Tonne viimeseen hoitopaikkaan koitan sitten syksyllä saada Valtsun ja keskimmäisen on niin huippuhoitaja ja lämminhenkine perhe kaikkineen. Esikoinenhan sitten menee jo eskariin :'( ja on siitä ihan innoissaan, äiti täällä vaan miettiin tippa linssissä että justhan mä 20h häntä ulos pinnersin ja kotio toin. Tosi positiiviset kokemukset kyllä on, mutta taustatyö on mun mielestä kaikki kaikessa hoitoasiassa.
 
Maximilian, "haikein" fiiliksin täälläkin.. Viime viikolla käytiin esikoisen kanssa ilmottautuun KOULUUN.. Mun eka vauva :'( ja koululaiseksi alkaa. Keskimmäinen jatkaa vielä kerhossa ja vielä vuos että eskariin menee..
Työkuvioista en vaan tarkkaa tiä kuin muuttuneepi, kun uus paikka ja koneet saadaa tälle vuodelle, voi tulla muutoksia työaikoihin yms. Sitten pitänee kattoo et onko lapset enää kotona vaikko hoidossa muualla.

Ääh..mä edellee roikun täällä enkä oo mitää syöny.. |O
 
jenniS: Ei näillä pph:n palkoilla ainakaan rikastumaan pääse. :xmas: Lapsiahan saa olla yhdellä hoitajalla korkeintaan 4½ (eli neljä koko päiväistä ja yksi osapäiväinen, eli yleensä se on eskarilainen) ja omat lapset lasketaan tuohon mukaan. Yhdestä lapsesta saa palkkaa 358?/kk, ja tuosta osapäiväisestä lapsesta 179?/kk. Eli mulla on Albertin lisäksi se 3½ hoitolasta, niin niistä tulee 1253?.. + sitten kotihoidontuki Albertista se 314?, eli yhteensä tulee 1567?. Ja tuon päälle sit saa hoitolapsista n.4.50?/ lapsi / toteutunut hoitopäivä kuluokorvauksia, joka on verotonta tuloa. Mie en ihan tarkkaa summaa tuosta muista, kun mie en itse saa tuota kulukorvausta, vaan ne menee mun äidille koska se hommaa koko porukalle ruoat yms.
Mut sikäli kun miettii tuota palkkaa, niin jos olis muualla töissä, ja muksu hoidossa, niin sitten joutuis parisataa maksamaan hoitomaksuja, nyt niitä ei ole kun itse hoitaa omankin lapsensa.

Me lähdetään tuossa parin tunnin kuluttua puffaan syömään ja sitten hoploppiin tuttavaperheen kanssa. :)
 
Katja:ei varmaankaan palkalla rikastu mutta siinä on just se etu että hoidat omaa lasta muiden ohella ja säästät hoitomaksut.

Tänään ollaan vaan oltu ja möllötetty.Mies oli töissä ja nyt muutaman tunnin kotona ja sit lähtee humpalle.No mulla sama edessä sit kuukauden päästä.Pääsee pitkästä aikaa viettämään tyttöjen iltaa.odotan innolla :D

Aika haipakka kuukausi tämä on.Esikoisen 4v synttäritkin sit kuun lopussa.Olis halunnut kai jo kaverisynttärit mutta viime aikoina on vaikuttanut siltä että ehkä vasta ensi vuonna....

Mutta nyt taas hommiin!

:wave:
 
Nyt on käyty hoplopissa ja buffassa. Ja Albert laitettu nukkumaan :)

HeMa: Nimenomaan. Ainakin viimeviikon perusteella voin sanoa, että tää on just semmoinen työ mitä tässä elämäntilanteessa haluan. Hyvältä ratkaisulta nyt tuntuu kaikinpuolin. Ja mun tulevat hoitolapsetkin vaikuttivat tosi ihanilta :heart:

Jaahas, nyt taidetaan tehdä miehen kanssa semmoinen tempaus, että avataan vinkkupullo pitkästä aikaa. Ihan ähky olo on kyl syönnin jäljiltä viel, että saattaapi nukkumatti tänään tulla aika aikaisin.
 
Mulla mies lähti äsken humaplle ja mä koitan saada lapset ajoissa nukkumaan että sais ihan rauhassa röhnöttää sohvalla katsella tv:tä ja vois ottaa siideriä pullollisen..

Katja:kyllä teillä ajoissa Albert menee unille!meillä nyt 3 päivää menty 1 unilla mutta nyt illalla Elli torkahti hetkeksi.Mutta eiköhän tämä siirtyminen ole kohta ohi kun alkuun päästää.Sais vielä yöt kluntoon...meillä herätään aamuyöstä joka tunti....
 
HeMa: Pakko yrittää pitää rytmi päällä myös viikonloppuisin, ettei mee pakka ihan sekaisin. Albert ei nuku päiväunia kuin maximissaan 1½h, vaikka yöllä olis nukkunut miten vähän.. Ja viikolla Albertin on pakko nousta ylös viimeistään vähän ennen kuutta, niin tarkoittaa sitä että illallakin sitten nukkumaan on mentävä siinä 18.30 aikoihin, että yöunta tulee vähintään se 11h.. Ja vuorokauden kokonaisunimäärä pysyisi siinä 12-12½h.
 
Saaru: joo on tää karua kun nää lapset lähtee maailmalle :LOL: Jotenkin sen mukulan näkee vaan ikuisesti semmosena pikku taaperona joka ei sitten millään pärjää ilman äitimuoria. Mua jo pikkasen jännittää tuo syksyn hoito/eskari-rumba mikä täällä lähtee pyörimään, paras ratkasu olis just tommonen samantyyppinen kun teillä, mutta ei auta. Vaikka kyllähän se rutiini sitten tulee hoitoonviemiseenkin. Jos säkin muksut hoitoon pistät muuttuneiden työkuvioiden takia niin varmaan aika sumpliminen teilläkin näissä jutuissa.

Täällä on ollut niin hienot talviset kelit pitkän aikaa että me on urheiltu ja touhattu pihalla ihan urakalla. Isot muksutkin on olleet pihalla parhaimmillaan 5h päivän aikana. Valtterikin pääsi tänään jäälle kun mentiin luistelemaan. Pulkalla viiletti lujaa kun isi veti pitkin jäätä, kyllä oli pikkusella hauskaa. Harmi kun ei älytty hommata pulkkaan semmosta vetovyötä olis päässyt isin mukaan ladulle, no ensi talvena sitten. Mäkin meen huomenna taas ratsastamaan, on komiaa kun pääsee umpihankeen spurttailemaan :D

Mä taidan lähtee tonne sohvan nurkkaan puputtamaan jotain iltapalaa |O
 
Huomenia!
Täällä kun lukee töihin lähtijöiden juttuja niin itselläkin ne asiat pyörii koko ajan mielessä.Mietin ja mietin että lähteäkö syksyllä töihin vai ei.Mutta kaipa ne asiat loksahtaa sit ajallaan paikoilleen.

Tänään ohjelmassa anoppilaan läjtö.On meinaan sellainen meno täällä että pakko päästä kotoa pois :D automatka ja paikanvaihto rauhoittaa kummasti
:wave:
 
Terkkuja HopLop leikkipuistosta, ja kivaa oli :wave:

Toi työjuttu on kyllä sellanen homma ja lapsen hoitoon vieminen, että se jakaa mielipiteitä. Jokaisen vaan on tehtävä se ratkasu oman perheen parhaaksi.

Mä oon yrittäny kans näin viikonloppunakin pitää kii tästä normista päivärytmistä ni menee mukavammin sit arkikin. Eilen tosin poika nukku ku oltiin lenkillä ni hetken ja valvo sit yli 9, tänään herättiin 8 aikaan.

Kyllähän tuo pph homma kiinnostaisikin, mielummin kans jonkun kanssa että ei yksin. En tiedä sitten, meillä nyt on tässä taas yks miljoona suunnitelmaa että kattellaan
=)

Tässä ois viä ohjelmassa kylpyä ja iltapalan laitto.

Mukavaa viikkoa kaikille.

-c-
 
Moi!
Huomenna sitten alkaa ne "varsinaiset" työt mulla, mua jänskättää kamalasti :ashamed:

Albertilla on vaihteeksi syömälakko, taitaa lisää tehdä hampaita kun ei ainakaan lämpimät ruoat kelpaa, oon nyt antanu aamu-,ja iltapalaksi puuron sijaan wetabixia, hedelmäsosetta ja maitoa päälle, niin se on kelvannut.

Mukavaa ensi viikkoa kaikille, yritän tulla jossain väliin kertoilemaan kuulumisia :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vipy:
Moikka moi :wave:
yv:llä voi kysyä kuka oon :) ellette arvaa :LOL: tiettyjen asioiden takia vaihdoin, ettei tutut käy urkkimassa :whistle:

Tänne kuuluu aika hyvää, tai itseasiassa tosi hyvää.. Ja kyllä se kuumeinen odotus, on nyt sitten kääntynyt, jo siihen asti, että täällä odotetaan :heart: Neuvolassakin oon käynyt ja varhaisultrassa, viikkoja on nyt sitten 8+2 :heart:
TE jotka tunnistatte mut, niin älkää onnitelko vanhalla nikillä :LOL:

Muuta ihmeellistä ei tänne sitten kuulukaan.. :wave:
MInäpä tiiän kuka täällä kirjoitteleen ;)
Onnea onnea onnea!!
Täällö kyl tooosi monta plussannut jo!

Meillä edelleen sairastellaa, mullaki sitten aamulla ku heräsin kurkku oli kipeenä ja päätä särki. Mut ei kuitenkaa niin kipee ettei töihin vois mennä.

Eilinen meniki noita sairastelijoita hoitaessa ja sitten kävin itekkin pitkästä aikaa tuulettaa omaa päätää lenkillä. Keli ei kylläkää tätä suosinut, lunta tuiskutti ihan kaameesti ja tiet ihan tukossa. Ei mikää kevyt lenkki, mut teki terää. Taas kuin uus ihminen.
Tänään sitten niin kivasti jaloissa taas tuntuu et on urheiltu.

Mulle muuten tuli kunnalta kutsu kohdunkaula syövän ehkäisevään seulaan. Onko muille tullu? Ihan hyvä ku tulee otettua toi papa ku viime kertasesta on jo aikaa..ois nyt pitäny varaillaki aikaa siihen, mut enpä oo saanu aikaseen..

Tsemiä Katjalle työhön! Hyvin se menee ku pääsee rutiiniin kiinni. Alkuu aina hankalaa ja rytmien hakemista yms. Mutta kyllä se sieltä tulee :)

Mut ei kai se taas auta ku alkaa hommailee, tää aika vaa menee niin pirun nopsaa..


:wave:
 
Miehen lomaviikko on nyt ohi ja paluu arkeen alkaa taas. Viikko meni mukavasti ja oli kiva kun porukalla touhuttiin. Hoplopissakin nyt käytiin ekan kerran ja mieskin siitä oikein innostui. Alkuun Leevi oli hiukan aralla päällä ja katseli ympärilleen, mutta lopuksi sitten jo nousi itsekseen esteiden ylitse. Oltiin koko porukka siellä isompien puolella leikkimässä. Ei ollut kuin muutama muu lapsi samaan aikaan, niin saatiin rauhassa katella ja olla. No pääsi meidän Leevi sitten taas lehteen. Turkulaisen toimittaja kyseli saako haastatella ja ottaa kuvan. Perjantaina Laitilan sanomissa Leevin naama oli kolmessa kohtaa ( vuoden vauvat, sitten maatalousnaisten sukanlahjoitus kuvassa ja paikallisen valokuvaamon mainoksessa )

Nyt muutamana päivänä meillä jätkä on ollut känkkätuulella ja kovin itkuinen. Kulmahampaat koittavat kovasti tulla läpi, mut vielä ei oo puhjennut.

Nyt lopetettiin myös tuttipullon käyttö. Joi siitä enää vaan ennen yöunille menoa niin meinattiin että jätetään kokonaan pois ja annetaan hörppy sitten nokkiksesta. Pari iltaa on mennyt itkiessä eikä unenpäästä ole oikein saanut kiinni, mutta toivotaan että jatko näyttää paremmalta. Nyt ei luovuteta.

Tyttönen: Kuulostaa mielenkiintoiselta tuo työ...

Mä nyt tänään sitten ilmoitin pomolle että olen valmis tulemaan töihin 5.8 alkaen ja toivoin että yövuoroja ei mulle laitettaisi. Katellaan sitten miten lähtee hommat luistamaan.
Viikolla poitsu menee sitten perhepäivähoitajalle, lauantaisin hoitaa isovanhemmat, tädit tai me ite. Ja sunnuntaisin itse taikka sitten mies, jos mulla sattuu oleen hommia.

Toivottavasti Katjan päivä on sujunut mukavasti

:)
 
Lainaan nyt tosta Saarulta/vipylta..

Tänne kuuluu aika hyvää, tai itseasiassa tosi hyvää.. Ja kyllä se kuumeinen odotus, on nyt sitten kääntynyt, jo siihen asti, että täällä odotetaan :heart: Neuvolassakin oon käynyt ja varhaisultrassa, viikkoja on nyt sitten 8+2 :heart: ....

Tän perusteella voisin heittää arvauksen kukas oot :D Onnea mahottoman paljon!!! Ihanaa kun uusia plussia tulee.. :heart:


Meille ei ihmeempiä..Tänään soitti se neukka siittä parvon vasta-aine kokeesta, ja negahan se oli..eli toisaalta hyvä, mutta nyt joutuu ens viikolla meneen uuteen verikokeeseen ja sit taas oottaan tuloksia 2 viikkoo, et varmistuu oonko saanut sitä parvoa nyt sitten tuoreeltaam. kun ei oo varmaa näkyiskö se tuore tartunta vielä tuossa edeltävässä kokeessa..Voi kun ois jo saanut kuopata tuon asian..

Jätin muuten Jasulta tutin poissa jotain 5 päivää sitten..Kovinhan se ei päiväseltään oo tuttia syönytkään, mutta unilla oon aina antanut..hyvin on aikaisemmin luovuttanut unilta haettaessa tutin, mut nyt lähiaikoina on alkanut panttaamaan sitä, eikä millään oo meinannut antaa pois..Niin ajattelin et kokeilen miten käy jos jätetään kokonaan pois..Ensin jätin päikkäreiltä, ja kun ei sitä kaivannut eikä itkenyt, niin uskalsin jättää yöksikin..toivottavasti jatkuu samaan malliin =)

Jaksuja kaikille sairastaville pikkupotilaille.. :hug: ja hoitajille..

Ja hienolta kuulostaa monen työkuviot, onnea niistä, sekä jaksamista töiden ja kotiarjen yhteensovittamiseen :flower: :hug:

Nyt päikyille pikku toviksi |O

Piku ja Jasu sekä Tintti 19+2
 
Kyllä vipy sut tunnetaan!!! :LOL: tervetuloa uudella nimellä!ja onnitellut jo olen koska mä olen tiennyt tän jo pitkään....

Saaru:mä olin jo 2 vuotta sit tuossa seulassa kun ole niin vanha ;) eli kyllä osallistuin ilmaisen seulontaan.Täällä meilläpäin se on 5 vuoden välein.

Oltiin tuossa perheen kanssa ostoksilla ja syömässä ja hienosti Elli sinnitteli hereillä eikä edes kiukunnut vaikka oli ihan taju kankaalla ennekuin nukkumaan malttoi käydä.Kivasti on mennyt meillä päivät kun yhdet unet on vaan nukkunut ja illalla uni tulee ajoissa.
Alkuyön heräilyt helpottaneet ja nyt ongelmana tuo 4-5 aikaan heräily kun neiti haluaa maitoa.Mä olen taas antanut kun sit nukkuu 7 asti :ashamed: elän toivossa että lopettaa sen lähiviikkoina itse.

Katjalle tsemppiä töihin ja Pikulle jaksuja tulosten odotteluun!

Mä lähden vielä kauppaan ja sit illalla asennetaan uutta konetta ja toivottavsti nyt ei enää netti töki sit paljoakaan!
 
OOH! Täällä vaan maamat lisääntyy :eek:

Onnea Vipy.... :whistle: :D :flower:

Onnea myös Shakille!!! :flower:

Kohta on kaikki tammikuiset tiineenä :eek:

Käytiin kattoos sitä hotellin puolta, ku on mahdollista, et pileet siirtys sinne mikäli se ravintolan alakerta ois remontissa. Siellä hotellissa ois mahollisuus joko yläkertaan tai kellarikerrokseen päästä. Kummatkin oli ihan hirveitä lääviä! Yläkerta nuhjunen kuppila ja alakerta oli ku joku porttoluola :x Eli ei tosiaankaan oteta sitä riskiä, et ne meen häät siirtys sinne hotellin puolelle! Lähetin sitte sunnuntaina kolmeen paikkaan tarjouskyselyn ja kahdesta vastattiin. Ekassa olis hintaa n. 60-65 hengelle 2000?. Hintaan sisältyy tila, ruoka, pöytäliinat, servetit, henkilökunta ja siivous. Koska meillä on pakanalliset häät ja maistraatista tulee joku ukkeli meidät vihkiin niin kyseisessä paikassa on alttarikin! Musiikkivehkeitä ei ole, mut piano löytyy. Oman boolin saa ottaa. Ainoo huono juttu on, et koko syyskuu on varattu, mut lokakuussa ois tilaa.. Tarjosi kyllä toukokuuta, mut se on liian hätänen aikataulu.
Toisessa paikassa hintaa olis 30?/hlö. Hintaa tulisi suurinpiirtein tuo sama 2000?. Hintaan kuuluu tila ja ruoka. Omaa boolia ei saa tuoda. Musavehkeet löytyy ja suunniteltu päivämäärä ois vapaa..
Mä sanoin ukolle, et toi eka vaihtoehto on mun mieleen enemmän. Kävin netissä kattomassa kuvia ja eka ois tunnelmallisempi ja muutenkin nätempi paikka. Mut jos nyt vielä odotetaan pieni hetki sitä kolmatta vastausta. Tarvii toimii nopeesti, ku tossa ekassa oli aikalailla varattua..

Sampokin on nyt nuhassa taas vaihteeksi, tais tarttua joltain toiselta pikkumieheltä.. :whistle:
 
Paljon Onnea Shakki :heart:
Onnittelut myös Vipylle, tosin en saa päähäni kuka olet..

Aika moni tammikuinen tosiaan odottelee taas, pitäsköhän meidän raskaana olevien tammikuisten tehdä oma odotus ketju?


Nyt muskariin :)

-Jenni, Luca ja TiiviTaavi 8+4-
 
Uih, ihanaa lisää plussa uutisia =) Onnea Shakille ja perheelle oikein kovasti :flower: :heart:

Juu ja oma pino odotus puolelle ois ihan jees juttu.. :)

Hei viisaammat sanokaa, et kannattaako enää antaa Jasulle sitä tuttia, kun siis ei se sitä enää kaipaa ilmeisestikään kun nukahtaa ihan ilmankin..mutta nyt sillä on alkanut päikkärit lyhenemään, ja ajattelin et johtuuko kun ei oo tuttia, niin ei sit jatka unia jos käy hieman "hereillä".. Tosin sillä vähän aikaa sitten oli joku unitauti, kun veteli ennätys pitkiä päikkyjä 2.5-3h ja yöunia sen 12.5-13h eli vuorokaudessa 15-16h unta..eli ei varmaan haittaa jos unimäärä hieman laskeekin..
Eilen reppana heräs jo reilun tunnin unien jälkeen itkemään, ja mää jo kattelin tuttia, et antaisko jos jatkais unia vielä, mut en sitten antanut kuiten.. Onhan näitä kausia tieten ollut silloinkin kun tutti oli käytössä, et varmaan ei välttämättä tutillakaan jatkais unia..Ja karhunpalveluksenhan mää tekisin jos menisin nyt sen tutin takas antamaan..

Ihana kuunnella noita Gothaurin hääsunnitelmia, tulee itelläkin halu järjestää taas häitä =)

vipylle yv:tä laitettu
 
Onnea shakille plussasta!kaikkia muita olen toivottavasti onnitellut!kylläpä täällä kuumeilijat on saaneet tulosta ja kuinka monella sitten onkaan krooninen kuume :LOL:

meillä ei tänään kummempaa ohjelmaa,vaari tulee kylään ja sit pitää yrittää opetella tätä hemskatin mokkulaa...

Gorthaur:varasuunnitelma on paikallaan jos kerran se hotelli puoli ei miellytä.parempi sit et vaikka hinta nousee ettei käy niin et joutuu tinkimään liikaa unelmiensa päivästä!kyllä sen sit jollain maksaa..vai siis tuleeko kalliimmaksi muuttaa paikkaa?

päivänjatkoja
 
Tosiaan alkaa näitä plussalaisia pikkuhiljaa ilmestymään ja montakohan on vielä taustalla odottamassa kertomista ( en minä! ) :D
Onnittelut kaikille dottajille tasapuolisesti. Ja kandee varmaan tehä se odotuspino onhan tammikuisilla jo oma laihispinokin. Vallataan koko palsta!

Meillä on talon rakennusprojektissa päästy hiukan pidemmällä... eli tontti on ja eilen mis oli käynyt hakemassa kaikenmaailman papruja joita pitää täytellä. Ollaan molemmat noissa paperiasioissa niin surkeita että saas nähä mitä tulee.

Piku Mä en henk. kohtaisesti enää sitä tuttia takas antaisi. Meiltä jäi se tuttipullo pois ja hiukan takkuilua on ollut, mutta periksi en anna!

 
Moikka!

Noniin nyt minäkin piitkän ajan jälkeen tulen tänne rustailemaan. On nyt jääny vähän taka-alalle tämä kun tossa oltiin reissussa.

Onnea mahottomasti Vipylle tosin en saa päähäni kuka olet vaikka kovin olen täällä yrittäny pähkäillä ja miettiä :D

Shakille onnea myös! :flower:

Täällähän näyttää kohta koko porukka olevan tiineenä ja toi ehdotus omasta odotus pinosta on tosi hyvä, paitti että mä oon tullu hirveen laiskaksi kirjottaa.. :ashamed:

Täällä on tullu niin mahottoman monta sivua tekstiä joten en ole kaikista asioista ihan ajan tasalla, mutta yritän nyt tässä saada niitä luettua.

Ainakin Katjalle hirmusesti tsemppiä työn alotukseen ja onne tietenkin kaikille muillekkin jotka töihin on menneet!! :flower:

Onnittelut (vähän myöhässä tosin) kaikille viimoisille synttärisankareille!

Gorthaurille tsemppiä häävalmisteluihin!

Mitäs mitäs tässä nyt sitten kertoisi.. Eli juu oltiin reissussa Tampereella ja mukavaa oli, melkein 2 viikkoa tuolla hurahti ja Roopekin oli innoissaan muista maisemista, kun ei aina tarvii kotona olla ja tykkäs hirmusesti touhuta mun serkun pojan kanssa joka tosin on huomenna 5v mutta kuitenkin. Nukkumiset meni siellä paljon paremmin mitä kotona mutta onneksi jäi päälle että myös kotona voidaan nukkua hyvin. Ainut mistä Roope ei niin kovasti tykänny oli bussireissut kun oli niin pitkät välimatkat ja ei sen puoleen en mäkää tykänny kun ahisti niin se ihmispaljous ja tietenkin oltiin aina ruuhka aikaan liikenteessä ja minä siinä sitten melkeen löysät housussa! :snotty:

Hammaslääkärissäkin on käyty ja kovasti pukkaa neljää poskihammasta, ja menokin on ollu sen mukasta! :kieh:

Mitäpä vielä, nyt ei taida irtoo muuta mutta tulen taas käymään :wave:
 
Hei!
VIPYLLE oikein paljon onnea!!!!( luulisin tietäväni kuka olet ;) ) :heart:
SHAKILLE myös oikein isot onnittelut!!! :heart: :hug: IHANIA UUTISIA TEILTÄ MOLEMMILTA!!! :D :heart:
KATJALLE tsemppiä töihin... :hug:
Jaahas, Emma heräsi... :wave:
 
mä unohdin vielä kertoa että meillä on yöt alkaneet sujua paremmin kun siirryttiin yksiin uniin.kyllähän välillä päivät on erilaisia mutta pääasiassa rytmi säännöllinen ja meillä rauha maassa kun elli sai putket ja hampaitakaan ei nyt ole tulossa.
jotenkin tuntuu taas paremmalta ja jaksaa ihan eri tavalla.
 

Yhteistyössä