*Tammivauvat 2008*

Aloin huolissani lukea, että kaikki ovat siirtymässä sinne msn-puolelle... :/ ÄLKÄÄ nyt hyvät mmmat tätä palstaa unohtako, sillä mä jään sit tänne yksin juttuneni! Mä ne nimittäin osaa käyttää sitä msn-juttua, vaikka oon monesti yrittänyt. Joten kirjoitelkaahan edelleen tännekin, että kuulen mitä teille muille kuuluu! Mä kun en ole tulossa sinne msn-puolelle.

Meillä neiti tuossa äsken tissitteli ja vaipat vaihdettiin. Nyt köllöttelee hetken sitterissä ja kohta taas tissitellään ja sit onkin jo toiset päikkärit tälle päivälle tiedossa.

Jaahas, isommat lapset vaativat huomiota, joten... :wave:

Tammiäiti, neiti 5 viikkoa ja isommat vekarat
 
HEIH!!

totta tosiaan hiljaistahan täällä on, mä myönnän en oo tänne kirjotellut, ilmeisesti laiskuutta. Jotenkin sitä vaan ei jaksa enää ku kirjottaa tuonne msn:lle ja meseen =) No mä yritän jatkossa vähän useammin itestäni ja pojasta ilmotella. Meillä olikin juur 8 vk neuvola/lääkäri ja samalla mun jälkitarkastus. Pojan mitat olivat 61 cm ja 6400 g. Hienosti kasvaa tisumaidolla =) Omat jutut ok ja minipilsut sitten otin ehkäisyksi. Antibioottivoiteen laittoi tähän mun naamaan, on melko hurjan näköinen, ja kaikenkukkuraksi nuo minipillerit kai pahentaa sitä, ai kun kiva, mut en sitä kuprikierukkaakaan halunnu, muutenki on runsaat kuukautiset. SIis hävettää mut en muista kävinkö ees nimee kertomassa, no Valtterihan meidän sällistä tuli =) 23.2 oli kaste ja hienosti meni.

Cattie ja Valtteri 8 vk
 
Hei!

Mun pitäs kovasti siivoilla, kun tyttö nukkuu ja illalla tulossa kaveri kylään, mutta täällähän mä vaan koneella roikun... Saatko Tammiäiti itelles Meseä toimimaan, niin pääsisit reaalikeskusteluihin mukaan? Vähän laiskasti tänne tulee kirjoiteltua, kun toisaalta hassua kirjoitella samoja asioita useampaan kertaan. Lukemassa kyllä käyn tälläkin puolella useampaan kertaan päivässä :)

Meillä eilen illalla tankattiin sitte oikeen tosissaan. Tyttö heräs seittemältä ku tultiin lenkiltä sisään ja seuraavan kerran kävi kunnolla nukkumaan vasta puol kahden aikoihin. Välissä vaan n. 15 min pikatorkkuja ja syömistä. Aamulla sitten pitikin muutamaan kertaan vilkaista kelloa ennen ku uskoin, että se on yli kahdeksan, ku tyttö herättäi. Eli tuli nukuttua tosi pitkät unet.

Mutta nyt kuului "ensimmäinen kuulutus" eli pakko rientää siivoamaan, ees vähän, ennen ku tyttö kohta herää.

Maija ja tyttö 6 vko
 
Kovin nopeastihan tuo aika menee pikkuisen kanssa kotona. Ei ehdi enää samalla lailla kirjoitella kuulumisia. Tyttö kyllä pitää huolen, että tekemistä riittää, vaikka onkin melko rauhallinen ja tyytyväinen tapaus =)
Tiistaina käytiin neuvolassa ja painoa oli jo 5225g ja pituutta 58,5cm. Kasvaa oikein hyvin rintamaidolla =) .

Nyt pitää kai itsekin mennä huilimaan, koska tyttökin nukkuu :wave:

Afu ja tyttö tasan 1kk
 
MaijaM: En saa sitä Meseä toimimaan, vaikka yritystä on kyllä ollut, mutta kun en ole mikään tietokone-ekspertti niin se ei mulla vaan onnistu :ashamed: ja se harmittaa mua tosissaan :kieh: Haluaisin tulla sinne jutteleen teidän muiden tammi-mammojen kanssa, kun täällä puolella on niin HILJAISTA! :( Mutta mun täytyy nyt vain tyytyä lukemaan teidän juttuja ja kirjoittamaan omia juttuja täällä. Siksi toivonkin, että te muutkin käytte täällä välillä kirjoittamassa kuulumisianne!
Mutta: nyt takas kotiaskareisiin (ja niitähän kyllä riittää :LOL: )

Tammiäiti ja tenavat
 
Jospa ehtisin minäkin välillä kirjotella kuulumisia tänne. Mäkään en oo tonne msn-puolelle mennyt, täällä käyn lueskelemassa juttuja ja yritän aina joskus kirjotella kuulumisia sitten.

Me oltiin ekaa kertaa neuvolassa viikko sitten, jolloin Ilmari oli 5 viikkoa. Painoa oli 4990g ja pituutta 56,2cm. Seuraava neuvola on sitten vasta huhtikuun alussa, jolloin ilmari on jo yli 2 kuukautta vanha, mutta ei ollut puhetta, että päästäis lääkäriä vielä kattomaan. Oma jälkitarkastus on mulla edessä 20.3. Ehkäisyksi oon minäkin ajatellut minipillereitä. Täällä muuten on nyt vasta viimesen viikon aikana toi jälkivuoto loppunut, nyt sitten ootellaan, että milloin menkat alkaa. Imetän kyllä vielä ahkerasti, en oo korviketta antanut ollenkaan.

Ilmari jo hymyilee mukavasti ja vähän "jutellaankin" ja ollaan hereillä aika paljon välillä. Pieniä hetkiä viihtyy semmosella leikkimatolla ja sitterissäkin. Päivällä nukutaan yleensä kahdet pidemmät päikkärit vaunuissa. Joko ihan vaan parvekkeella tai sitten käydään kävelyllä. Yöllä nukkuu ihan ok, välillä paremmin välillä huonommin. Nyt on pisin unijakso ollut 6,5 tuntia, se on tosin vaan kerran tapahtunut, yleensä 3-4 tuntia nukkuu kerralla.

Nyt täytyy painua suihkuun ja siivoamaan kun Ilmari tuhisee vaunuissa parvekkeella.

Bamboo ja Ilmari 6 viikkoa
 
Heipsan!

No hätä Tammiäiti, eiköhän tännekin riitä porukkaa vaikka osa onkin siirtynyt sinne msn:lle. Mun mielestä tää palsta on ainakin mukava, ja yritän jatkossakin ehtiä tänne tammikuisiin keskustelemaan.

Me oltiin tänään neuvolassa. Henri on kyllä kasvanut ihan hirseeti. Ikää on nyt 7 vkoa ja paino oli 5450g (4000g) ja pituutta tullut 59cm (52cm). Eipä iheme että vaatteet alkaa jäämään pieniksi kun toinen on jo melkein 60 senttiä.

Hassua miten sitä vahtaa ton pojan kehitystä. Mä olin jo neuvolaan mennessä ihan varma ettei meidän poika nää mitään kun mun mielestä se ei seuraa esim leluja tai kasvoja yhtä hyvin kun kaverin vauva joka on pari viikkoa vanhempi (tää vauva seuras siis jo hirveen hyvin ympäristöään 3 viikkoa sitten joten päättelin että meilläkin pitäis jo nyt sitten seurailla). No neuvolan täti olikin sitten sitä mieltä että hyvinhän se Henri on kehittynyt ja rauhotteli mua. Ilmeisesti se on tän ekan lapsen kanssa ainakin tällästä huolehtimistä, ainakin siis jos on tällänen hysteerikko niinkun mä. :headwall:

Neuvolassa kun juteltiin niin tajusin yhtäkkiä yhden jutun. Tai siis kun mä en jotenkin osaa ollenkaan ottaa kotona relasti ja oon ihmetelly mistä se johtuu. No nyt neuvolassa kun terkkari kysyi että oonko ollut kovin väsynyt ja että kai mä nukun päikkäreitä ja vaan rentoudun välillä ettei voimat lopu, niin mä jotenkin tajusin että oon potenut kauheen huonoa omaatuntoa tästä kotona olemisesta. Aina kun istahdan kotona ja ei olis oikeen mitään muuta tekemistä kun esim surffailla niin tulee kauheen syyllinen olo. Tyyliin et kyllä tässä nyt varmaan tarttis taas vähän siivota kun mä kuitenkin olen vaan kotona laiskottelemassa kun taas mies käy töissä. Heti jos kotona on vähänkin sotkusta niin tunnen syyllisyyttä siitä etten oo siivonnu tarpeeksi vaikka oon ollu kotona.

En ollu oikeestaan tajunnu potevani huonoa omaatuntoa ennen kun tänään neuvolassa kun asiasta juteltiin. Onneksi myös mies oli tänään mukana neuvolassa ja kotimatkalla sitten sai mut vakuuttuneeksi että mulla on oikeus ja mun pitääkin päivisin vähän relata. Mä olen kuitenkin meistä se joka öisin heräilee pojan kanssa. Mies ei yösyötöillä edes herää kun poika kitisee vaan kääntää vaan kylkeä ja jatkaa unia. Jotenkin kun mies sen sitten sanoi, siis että arvostaa kauheesti sitä mitä mä pojan kanssa teen, hoidan sitä ja oon hyvä äiti, niin tänään oonkin sitten jo paljon paremmilla mielin ottanut vaan relasti.

Onko muilla syyllinen olo tai huono omatunto siitä että saa olla vaan kotona vai oonko mä ainut outo?

Hokkis ja Henri 7vko
 
Heips!
Kovin hiljaista on..meillä on huomenna ristijäiset!
Painosta: Mulla nyt painoa lähtenyt 2 kiloa ylimääräistä jo, kyllä nuo vaunulenkit ja herkkujen jättö näköjään auttaa.ja eiköhän tuo imetyskin osansa vie..
palailen huomenna kertoilemaan pojan nimen :)
nyt koirien kanssa ulos ja sitten kakkuja vääntään...
tyttönen ja poitsu 7 vko
 
ai niin, unohdin kysellä onko muilla, että kun mulla tuossa pari viikkoa sitten tuli niukat menkat tai ainakin luulen niin,kestivät sen 4 päivää ja oli pientä menkkamaista jomustusta. niin terkka sanoi että se on vaan jälkivuodon jälkivuotoa! ja ennen noita "menkkoja" mulla ei ollut tullut enää jälkivuotoa kolmeen viikkoon :eek: :eek:
että kummatkohan noi sitten oli??kokemuksia??!!?
seuraan tilannetta,siitähän sen näkee tuleeko muutaman viikon päästä....
 
tyttönen: mulla oli jälkivuotoa 3 vkoa ja sit muutama päivä niin et tuli vaan pari tippaa päivässä.sit alkoi menkkamainen vuoto joka yltyi kahdeksi päiväksi todella kovaksi tulvaksi(ei ole ikinä vuotanut niin)ja sit taas oli normaalin oloista ja loppui.eli olen itse sitä mieltä että mulla on ollut jo menkat koska ekan synnytyksen jälkeen oli kans heti menkat jälkivuodon perään.täysimetän.

ja vaik nyt oli menkat niin ei ne sit välttämätä taas tule heti jos imettää
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saaru:
Alkuperäinen kirjoittaja Gorthaur:
Saaru, nyt ollaan pyritty tammiseuraan. En päässyt Gorthaur- nimellä sisään, mutta tunnistat varmaan s-postiosoitteesta.

Tuli pieni sekaannus :p Laitoin sulle privaviestii.. :D

Saaru

Mun moka... En tajunnu täällä kurkkia että se olitki sinä joka olit laittanu hakemuksen...
Oli niin epäilyttävä osote ja nimi että mä menin pönttöyksissäni hylkäämään sun hakemuksen :ashamed:

Muistakaas muutkin laittaa vähän esitietoja mukaan kun teette hakemuksia...Eli ees jotain kirjotusta että kuka hakee jäsenyyttä... Kun minäkin varuillani kaikenmoisten höpökirjottajien suhteen.... :(
Anteeksi kovasti Gorthaur...
 
Heipsan!
Täällä Luca kasvaa silmissä ja kovasti joka päivä tulee uuttaa. Paljon poristaa, hymyillään ja kehitytään. Kädetkin huomattii toissa päivänä, koomista oli ku kovasti kättä katsottii ja sitten koitettii laittaa sitä suuhun niin aina ohi meni, silmään taikka otsaa :LOL: mutta sinnillä yritettii monta kertaa.
Rytmeissä ei suurempia muutoksia ja tissillä mennää, pulloakin kyllä onneksi huolii jos tarvis on antaa. Ja muutenkin poika on niin rauhallinen ja lepposa. Hymyillää ja ollaan ja ääneenki ihan nauraa räksätetään.
Komiasti pääkin nousee ku mahallaa ollaan, ja jalat menee kippuraan masun alle, ihan kuin ois jo kiire laittaa menoksi.
:ashamed: aika menee kyl mullaki paljon tuolla msn-puolella ja mesettäessä, mut lupaan että koitan olla myös aktiivisempi täälläki..Mutta oikeesti ku ajankanssa kattoo, niin ei noi msn ja messenger ole sen vaikeempia kuin tämän sivuston käyttö, varsinki jos suomen kielinen on. Et tsempillä mukaan sinnekin!
Nyt iltahommiin poikien kanssa et saahaa ilta rauhoitettua:D

Saaru ja poijaat
 
Saapis, ei se mitään. Onhan se nolo osoite, joskus teininä otettu nimi sille.. Huomattavasti asiallisempikin osoite mulla on, mut mun kaverit tykkää käyttää tota ällöosoitetta mielummin :ashamed: Siksi se on edelleen käytössä :/

Mein poijjalla on tullut sammasta ja sitä se on jo valitellut muutaman päivän. Ollaan luultu, et ne olisi vatsanpuruja. Eilen vaan imetyksen jälkeen Sampo puklailli niinkuin yleensäkin. Puklun seassa tuli harsoon ohuita veriviiruja. Äitini sit katsoi suuhun ja ikenet sekä kitalaki oli ihan valkoiset. No oon mä ennenkin nähnyt kitalaen olevan valkoinen, mut en tiennyt sen olevan haitallista.. Apteekista sitten opastettiin tarjoomaan puolukkaa taikka sitruunaa. Mahtaa mennä vaavin suu mutrulle, kun sitä sitruunaa ruvetaan tarjoomaan.

Soitan huomenna yhteen vuokra-asuntopaikkaan. Oon jo monta kuukautta hokenut, että muutetaan pois tästä. Tämän meen kaksion omistaa ukon vanhemmat ja oon kyllä kertonut ( lue: purkanut tuntojani ) millasta sotaa niiden kanssa on. Nyt tän kämpän epäkäytännöllisyyden huomaa viimeistään, kun vauva on syntynyt. Tää on siis kolmikerroksinen hissitön talo, ja kotimme on tietysti ylimmässä kerroksessa. Vaunuilemaan on ilkeä lähteä, kun tarvii kantaa tuo poitsu kantokopassa varastoon, jossa on vaunut. Monen mutkan ja oven takaa pääsee ulos. Aina vaan raskaammaksi se käy, kun Sampolle kertyy massaa lisää. Ukko menee vieläpä leikkaukseen 2-4 kk:n kuluttua, mikä merkitsee sitä että mun tarvii käydä kaikki kauppareissut ja kantaa poikaa noita rappusia.. :headwall: Ukko on laittanut koko ajan hanttiin. Nyt oli jo pakko kiristää, et jos ei halua muuttaa niin siinä tapauksessa mä haen kämpän itelleni ja pojalle. Alkaa oikeesti tuleen mitta täyteen tälläsessä 55 neliön epäkäytännöllisessä kopissa. :kieh:

G ja Sampo
 
Hei muistaako kukaan mua?
Olin jo unohtanut tän palstailun... Hiukan hienoo et täällä on supinaa vielä. Meillä siis tyttö syntyi nuutin päivänä ja tässä ollaan menty päivä kerrallaan. Neiti nukkuu yönsä suht hyvin silleen kolmen tunnin pätkissä (meillä kun tuo edellinen ei nukkunut lainkaan niin tää on jo luksusta). Synnytyksen jälkeen tuli kohtutulehdus mikä meni onneksi lääkkeillä ohi enkä tarvinnut sairaalahoitoa.
Onko tällä palstalla henkilöä jolla oli raskauden aikana niitä sukkapuikkokipuja kohdunsuulla kun en nyt muista nimimerkkiä... Olisin vain kysynyt että onko niitä kipuja vielä itsellä kun oli myös samoja ikäviä vaivoja :ashamed:
josefiina ja N-M
 
Heippa :)

Minä en ikinä oo pääsyt sinne msn:n puolelle, joten täällä vain pysyttelen myöskin. Tulee vaan nykyään niin harvoin kirjoiteltua itse :x Pitänee nyt yrittää vähän aktivoitua siihenkin, on kuitenkin niin kiva aina käydä teidän muiden kuulumisia ja kokemuksia vauvan kanssa lukemassa...

Meillä poitsulla on ollut nuha jo kohta viikon. Nyt alkaa olla paranemaan päin mut aamuisin on aika hankalaa kun yön on räkää kertynyt.. En uskaltanut ostaa vielä noin pienelle sellaista nenä-friidaa eikä pikkuniistäjästä ollut mitään apua.. On sitten vain laitettu keittosuolatippoja ja ne on ihan hyvin auttaneetkin. Poitsu niistä kovasti aivastaa niin siinä saa myös vähän samalla räkää pois. Puklua on tullut nyt paljon enemmän, näyttää kovin nielevän sitä limaa ja se tulee maidon kanssa sit välillä vauhdilla pihalle.. :$

Rytmit on pysyny vielä samana. Yöt nukutaan ja pikaisesti syödään. Päivällä seurustellaan eikä juuri nukuta jos ollaan kotona. Autossa tai vaunussa nukkuu hyvin. Tissillä mennään vielä meilläkin, mutta reippaasti syö myös pullosta jos tarvii antaa korviketta. Mulla on ollu itellä pari huonoa ruokapäivää ja se näköjään näkyy heti maidontuotannossa... Eipä se muutenkaan ole niin runsasta ollut mut noina päivinä poika on ollut koko ajan tissillä eikä sillonkaan oo lähteny nälkä kokonaan...

Jälkitarkastus olis reilun viikon päästä ja oon siitä ehkäisystä vähän huolissani.. Ne minipillerit olis itelle mieluisin vaihtoehto mut mites niiden vaikutus vauvaan jos imettää?

Hokkis: Mulla on kans huono omatunto välillä... Tuntuu ettei mitään kotitöitä ehdi oikein tekemään niinku haluais ja välillä meinaa jopa ahistaa istua vaan tv:n ääressä jos poika on pitkään syömässä. Kun sitä on aikasemmin tottunu koko ajan jotain touhuamaan niin asennekysymys kait se on tääkin.. Kertaakaan en oo vielä päivällä nukkunu vaikka poika oliskin ottanu pitkiä unia.. Mut tosin meillä on vielä ainakin menny yöt nukkuessa niin ei univelkaakaan juuri ole.

Poju on siis nyt reilut 7 vkoa. Viihtyy sitterissä jonkun verran ja vähän myös jumppamatolla. Seurustelee tosi kovasti ja hymyilee paljon. Pieniä ääniä päästelee ja itekin niitä ihmettelee mut nauranu ei oo vielä ääneen. Kissoja ei oo vielä tajunnu ollenkaan, ovat sen verran nopeita liikkeissään et menee pojalla ihan ohi :)

Tsemppiä Gorthaur asunnonhakuun! Meillä on kans portaita paljon ja vaunut kellarissa. Kyllä on työlästä lähtä lenkille kun pitää poikaa kantaa ja varsinkin jos portaat on jäässä... Oon sillon vielä ottanu pojan kaukaloon ja kantanu siinä kellariin... Ihan hirvittää tosiaan kun sille painoa vaan tulee koko ajan, mutta onneksi kohta ei oo enää jäätä :)

Ristiäiset oli meillläkin. Sankari nukkui koko virallisen osuuden ajan ja seurusteli sitten reippaana vieraiden kanssa. Väsyhän siitä sitten taas tuli ja yöunille mentiin jo 19.30 :saint:
 
tyttönen Meillä pikkumies sai nimen Tatu Sakari :)

Ai niin, piti kylvyistä heittää vielä yleisesti kysymys;
Kuinka usein kylvetätte ja tykkääkö vauvat? Entä joko ootte suihkussa käyttäneet?
Meillä poitsu on tähän asti kylpenyt kerran viikossa ja ensimmäisten kauhukertojen jälkeen ne on alkaneet sujua :) Näyttää viihtyvän vedessä ja jopa hymyilee kun lopuksi kääritään pyyhkeisiin ja höpötellään saunassa. Meillä siis aina vähän lämmin sauna ja siellä on kylvetetty ilman löylyjä tietty ;) Suihkussakin voisi tietysti kokeilla pienen kanssa käydä niin osattais sitten jos myöhemmin mennään vauvauintiin, mutta onhan tässä vielä aikaa.. Mut siis olikos se niin et jos vauvan iho on ok niin kylpeä voi useamminkin?
 
Kylvyt: Neillä kylvetään noin 3 kertaa viikossa. Kuulemma jos iho kestää ja vauva nauttii niin kylpeä voi vaikka joka päivä. Kaverilla poika 7kk kylpee joka ilta, kuuluu heidän iltarutiiniin. Pojan iho on hyvässä kunnossa ja poika rauhottuu kylvyssä niin että nukahtaa sitten helposti.
Meillä iho ei kestä ihan joka päivä kylpemistä, mutta ton 3 krt viikossa on kestänyt ihan hyvin.
Meillä myös poika nauttii kylpemisestä. Vaikka olis ollut kuinka kiukkupäivä niin kun ammeeseen laittaa niin jo loppuu kitinät ja näkee oikeen kun toinen nauttii. Vauvauintiin ollan menossa heti kun se 3 kk tulee täyteen.

Ihanaa olla "lomalla". Mun vanhemmat lähti viikoksi lappiin hiihtämään ja me tultiin vahtimaan mun 16v pikkuveljeä tänne "maalle" (asutaan siis pääkaupunkiseudulla pienessä paritalossa ja vanhukset pikkukaupungissa omakotitalossa). Täällä saa koirat päästää takaovesta mettään hädilleen jos ei heti aamusta jaksa lähteä lenkille ja muutenkin on tilaa ja rauhaa niin että hermo lepää. Henrikin on nauttinut loikoilusta lattialla takkatulen loisteessa. Poika muuten katteli sitä tulta ihan haltioituneena. =) onneksi mieskin sai loppuviikon vapaata joten sitten voidaan lomailla koko perhe.
 
Iltaa!

Nopeasti taas yksi viikko kului ja uusi aluillaan. Viikonloppukin meni hujauksessa, vaikkei mitään kummallista tehtykkään, tulipahan ainaski nukuttua pitkään. Tyttö päätti lahjoa vanhempiaan nukkumalla koko viikonlopun seitsemän tunnin yöunet ja aamusta vielä yhden tai kaksi neljän tunnin pätkää. Eli ihanasti sai itsekkin nukuttua =) !

Kylvystä: Meillä tyttöä kylvetetty n. kerran viikkoon. Näyttää kyllä tykkäävän kylpemisestä, mitä nyt välillä kuivatessa alkaa hermostuttamaan. Useammin ei nyt vielä olla kylvetetty, kun iho meinaa kuivua liikaa.

Ensi sunnuntaina ohjelmassa onkin sitten ristiäiset, eli vajaa kuusi päivää aikaa päättää tytölle nimi! Mutta eiköhän se päätös vielä synny...

Maija
 
Oon käynyt tuolla msn:llä kytiksellä.. Miten mää laitan sinne viestin? Onko se vaan se vastaa vai vastaanko mä sitten jonkun toisen viestiin? *tyhmä* :ashamed: Kokeilin sitäkin ja lähettäjän kohdalla oli se mun karsee s- postiosoite, miten siihen saa mun nimimerkin?
 

Yhteistyössä