***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

Täällä poksuu 33+0 =) Olotila on ihmeen hyvä. Mitä nyt välillä selkään koskee. Viime yönäkin nukkuminen koski selkään, mutta nyt taas päivällä ei koske. Välillä on vauvalla ollu liikkumisen suhteen hiljasempia päiviä, mutta taas eilen möyrys mahassa, kun heikkopäinen. Neuvolatäti sano, että vauva ois nyt pää ylös päin. Siltä se kyllä tuntuukin, kun puskee itseensä keuhkoja kohti.

Vielä ois kaksi päivää töitä jäljellä, sitten otan viikon saikkulomaa (Oisin saanu jo kuukausi sitten lomaa rankan työn takia, mutta vielä on työvuorot menny kohtalaisen hyvin) ja sitten äippälomalle :D Pääsee laittamaan loputkin tavarat paikoilleen ja suunnittelemaan joulua. :xmas:
 
Heip

Niiz Mä pärjäsin esikoisen kanssa pehmustetulla hoitoalustalla, sen voi laittaa pesukoneen päälle, sänkyyn, sohvalle, lattialle, ihan miten vaan. Meinasin pärjätä sillä nytkin. ;)

Mulla käytössä kans Obsidan 2-3/pv söin ekan vkon ja toisella vko:lla 1-2/pv. Maha koko ajan sekaisin ja 2 vko:ssa rauta-arvot nousseet 100 -> 105... että näin hyvin toimii..

Unista Ihan sekavia ja kun herään aina selältään niin kuullostelen ihan paniikissa onko vauva vielä hengissä. Muuten sama "ongelma" kuin Eniellä, ihan kauheesti seksiunia näen. :LOL:

Minävaa ja vauveli 34+4
 
KiaralA ei kai ne ole jos ei se mahan pinta ole kova. Kannattaa soittaa äippäpolille ja kysyä mitä mieltä ne on jos huolestuttaa. Sinne minäkin olen välillä soitellut. Nro pitäis olla sun neuvolakortin ekalla sivulla. :)
 
raudasta
Oletteko miettineet maitotuotteita? Mulla on joka raskaudessa hemppa huono eikä kärsi maitotuotteita ottaa lähellä raudan ottamista ( neuvolan ohje 2h enne ja 2h jälkeeen) ... huomaa heti jos en ole noudattanut ....
 
Nonniin, nyt alkaa remppa täälläkin.... En kyllä nyt alottas remppaa, jos ei olis ihan pakko. Itse en oikein voi tehdä muutakuin vahtia poikaa ja olla työnjohtajana. No ehkä voin sitte maalata, kun sinne asti päästään. Toisaalta koulutukseni on juuri siihen työnjohtoon. :D

MAkuuhuoneessamma, siinä ainossa isommassa, alkoi haisemaan aivan märänneelle. Saimme selville, että haju tulee väliseinän sisästä ja nyt pitäs alkaa purkamaan seinää ja ihmettelemään mikä siellä haisee. Epäilemme kovasti, että seinän sisään on joutunut hiirenraatoja, jotka nyt haisevat (pistorasiasta tuli lisäksi jotain pieniä ötököitä). Kosteutta onneksi ei ollut alapohjassa silmin havaittavissa. Eli nyt ois muutto tuolta makuuhuoneesta edessä jonnekkin nurkkaan, että kaikki vuoteet yms. pysyy puhtaana ja sitten pitäs purkaa seinää... HUoh!!
Toivottavasti ei ole pahemmasta kyse.... kyllähän tuo mielen aika matalaksi vetää tässävaiheessa raskautta. :'(
 
Minulla taas Obsidan on toiminut ihan hyvin. Taisi mennä vain muutama viikko ennenkuin hb lähti taas nousuun, nyt taitaa olla taas yli 130 kun huonoimmillaan oli 105. Itse olen tabun ottanut ennen aamiaista, kun aamuisin ei maitotuotteita kovin hirveästi tule käytettyä. Mahakin itse asiassa on toiminut paremmin kun noita olen syönyt (1 päivässä), muuten on ollut ummetusta mutta niinä päivinä kun vain muistan tuon tabun ottaa niin maha toimii hyvin :D Ja on tosiaan uloste mustaa, joku sitä kyseli ;)

Liikkeistä joku oli huolissaan.. Täällä ainakin Lilliputin liikkeet voi vaihdella päivien mukaan todella paljon. Välillä on rauhallisempi ja joudun miettimään olenko tuntenut liikkeitä päivän aikaan lainkaan. Sitten on taas niitä päiviä (kuten esim. tänään), jolloin toinen tuntuu olevan liikkeessä koko ajan ja mönkii ja puskii vähän väliä =) Liikelaskentaa pitäisi tehdä, mutta en ole tehnyt sitä vielä lainkaan laiskuuttani :ashamed: Tuntuu vaan niin turhalta niinä päivinä kun huomaa ne liikkeet, sitten niinä hiljaisempina päivinä kyllä kuulostelee tarkemmin niitä liikkeitä.

|.) Pari viime päivää olen ollut koko ajan menossa jonnekin. Tänään onkin sitten onneksi ihan kotipäivä ja ensi viikollekaan ei ole onneksi minkäänlaisia suunnitelmia =) Harjoitussuppareita on ilmeisesti nyt ollut, maha menee välillä kovaksi, mutta kipuja ei tunnu. Välillä tosin on ihmeellistä säteilyä lonkasta reiteen, tuntuu tosi inhalle, mutta maha ei silloin mene kovaksi, joten ilmeisesti ei sitten ole supistus?

Lumi ja Lilliputti 34+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Onko kukaan kokeillut tätä?
http://www.hyvinvoinnin.fi/tuote/2294/Salus-Floradix-Krauterblut-Saft

Mummi laittoi juuri sähköpostia ja suositteli tätä.
Olen, eikä auttanut tämäkään vaikka tätä suositteli minun ystäväkin ja neuvola.

Valpuri Ei ole minulla ainakaan maitotuotteita raudan oton lähettyvillä ja toisekseen lääkäri sanoi, että vaikka oliskin niin sitä pitäis olla tosi reilusti, että se vaikuttain vain laskevaan suuntaan.
Eli siis niin että hemppa vaan laskee vaikka rautaa syö.

(.) Tein loppuja joululahja ostoksia netistä ja käytiin äsken kahdessa kaupassa, toisesta vielä lahjoja jne...ja toisesta ruuat hakemassa niin kyllä se ois parempi minun ollut jäädä vaan kotiin.
No, nyt on kotona ja vielä yhtenä kappaleena mutta nytpä sitten tuntuu että ei jaksa hengittääkään.

Mutta, nyt on hommattu sitten korvikkeitakin varulta, ja ennen kaikkea tamppooneita ja siteitä pino paluuta varten myös. Ei paljon naurattais jos ei ainokaistakaan löytyis palatessa laitokselta :kieh:

Eilen tosiaan viriteltiin mobile jne..toiseen pinnikseen valmiiksi, että se on nyt sitten valmis vastaan ottamaan vauvat. Toinen pinnis on täynnä tavaraa, sitteriä ja kaukaloa jne...mutta samassa sängyssähän ne pikkuiset alkuun nukkuvat.
Onneksi tuli avattua myös peite+tyyny setti pakkaukset jotka hommasin jo aika päivää sitten prismasta. Ne peitot nimittäin oli jotain pannulappuja :eek:
En ole eläissäni niin pieniä vauvan peittoja nähnyt, eikä silloin kaupassa tullut mieleenkään katsoa koko merkintöjä kun vaan tuijotti että vauvan peite setti.
Nyt sitten tilasin netistä uudet setit molemmille ja toivottavasti ennättävät tulla ennen kuin vauvat kotiutuvat.
Mietin mihinkä ne pannulappu peitot oikein tunkee, kukaan sellaisilla mitään tee, mutta sitten keksin että viedään toinen paketti minun vanhempien luokse ja toinen miehen vanhempien luokse niin ne peitot käy hoitoalustoina just ja just kivasti.

Nyt jotain syömistä ja sitten katsoa jaksetaanko alkaa vääntämään joulu tunnelmaa sisälle.
Löydettiin jouluista vahankangansta sellaista oikein joulu joulu ja pakkohan sitä oli ottaa myös.
Jos tupaan vaihtais jouluverhot myös...,tai kapat 3kpl ja sitten ne valot ikkunoihin jne...
Toisaalta tuntuu aikaiselta, kun tavallaan itsenäisyys päivän aikoihin on laiteltu, mutta nyt haluan jo aiemmin kun osa ajasta menee osastolla sitten.
 
Mulla auttoi tuo Mulishin mainisema rautavalmiste. Valpurin mainitsemasta maitotuotteiden käytöstä rautavalmisteen kanssa sanoi myös meidän neuvola ja olen sitä suunnilleen noudattanut.

Täällä mentiin eilen nurin niin, että kävelyt on aika pitkälti tässä. Sairaalassa lääkäri ja kätilö tutkivat, vauvalla pitäisi olla kaikki ok. Mutta liitos kuulemma jotenkin tärähtänyt ja nyt tuntuu kun olisi molemmista päistä teroitettu rautakanki jalkojen välissä. Herkkua.
Viikkoja kuitenkin vielä jäljellä ja tuo 2,5v esikko varmaan käyttää hyväksi mamman hitaan tahdin..

Mutta tälläistä tänne.

Mukavaa lauantain jatkoa :wave:
 
Valpuri Niinhän se on. Kysyin tuostakin että pitäiskö alkaa yöllä ottamaan se vessa reissuilla niin lääkäri sanoi ettei kannata kun närästää vaan ja ei se auta kuitenkaan.
Mutta mullahan tää on arkipäivää ei raskaanakin ettei rauta imeydy niin sinällään ei mitään uutta.
Se vaan kummastuttaa, että pentuna oli aina yli 160 hemppa niin nyt ollaan sitten ei raskaanakin tuon tuosta anemian puolella ja rautaa koitetaan vetää kaksin käsin.
Muutenkin minä vedän vakiona sitä koko ajan, mutta ei vaan auta niin ei auta.
Jonkin näköinen sairaushan se sekin sitten on sinne listaan taas :LOL:
 
Enie Hui..sulla on tosi korkealla ollut lapsena hemppa :) Itsellä on normi tilanteessa 140-142 mutta raskaana laskee sinne 100 paikkeille ..nyt jopa kävi 90 mikä oli jo vähä liian alhaalla :| Nyt vika käynnillä oli 110 nousussa ollaan......
 
Niin piti kommentoida kun nyt huomasin tuon Enien käynnistysajan, siihenhän on enää hetki! :) Ja hyvän kokoiset pikkuiset sinulla on kyllä tulossa =)

On ollu juttua noista synnytyksistä, niin mulla oli esikon synnytys vauhdikas ja ilman kivunlievitystä. Joten nyt toivon sitten samaa, tietenkin tilanteen mukaan. Eli valmis olen ottamaan jotain jos on sellainen olo, mutta kun esikkokin meni ilman mitään suurempaa tuskaa (vaikka siis tottakai sattui,mutta olin kai varautunut pahempaan :LOL: ) niin jos sitten tämäkin. Ja nyt olen vielä alkanut haaveilemaan tuosta polikliinisestä synnytyksestä, että pääsisi sitten heti kotiin.
Tosin täytyy miettiä sitten säätäkin, että joutuuko vauvaa sitten viemään lastenlääkärille. Jos näin on, ollaan varmaan ne pakolliset päivät ja sitten kotiin ettei tarvitse ajella vauvan kanssa kovilla pakkasilla moneen otteeseen. No mutta tuohan edellytää, että kaikki sujuisi hyvin ja koskaanhan ei voi tietää. Mutta haaveillahan aina saa :)

Mutta juu, nyt takaisin jouluverhojen ompelu puuhiin :)

millinka 33+3
 
Täällä vietetty kiva vapaa päivä.. :) Äsken siivottiin joonaksen huone sekä meidän makkari. Sairaalakassia olen pakannut mutta se ei ole vielä valmis. Vauvalle siellä on jo vaatteet.

Huomenna viimeinen työpäivä..Olen iloinen että vihdoin ja viimein alkaa mammaloma :D Ja saan alkaa keskittyä tähän loppu odotukseen!

Sannis ja patu rv 34+2
 
millinka, mie olen kanssa miettinyt tuota polikliinistä synnytystä. Onko muuten kellään tällä palstalla omakohtaista kokemusta polikliinisesta synnytyksestä? Kävin viime viikolla synnytyssuunnitelmakeskustelussa ja siellä kysyin et mikä on nopein aika et voi päästä kotiin ja kätilö sanoi heti et 6 h jos vointi on hyvä molemmilla ja sit vaan palataan lääkärintarkastukseen myöhemmin. Mut varoitteli et nyt voi tuntua siltä et haluaa heti kotiin, mut sit voi kuitenkin tosi tilanteessa olla ihan hyvä jäädä lepäilee se 1,5 päivää joka uudelleensynnyttäjillä tavallisin hoitoaika. Mut tilanteen mukaan ja toivon kyl et synnytys olis vielä edellistä helpompi ja vointi olis tällä kertaa niin hyvä että vois lähteä noin pian kotiin. Riippuu tietysti myös synnytyksen ajankohdasta. Mut jos vaikka aamulla kävis pikaseen synnyttämässä ja tulis sit iltapäivällä kotiin :LOL: . Siis en tajua miten nyt pystyn suhtautuu näin rauhallisesti tuohon synnytykseen kun viimeksi niin hirvee paniikki... tuntuu et oon jotenkin ihan liiankin rento ja liikaa siinä uskossa et se menee tosi hyvin...
 
Heippa,

täällä taas vähän huonovointinen päivä. Yöllä iski unettomuus, mutta onneksi sain kuitenkin sitten nukuttua ainakin 2 tuntia kunnolla ja lisäksi pätkiä. Kumma juttu, unen tarve ei tunnu olevan kovin suuri nyt, mutta sitten jos ei saa sitä paria tärkeää tuntia nukuttua, niin on ihan rikki heti. Sen parin tunnin jälkeen taas tuntuu siltä, ettei enää edes väsytä. Outoa.

No kuitenkin, tänään on pyörryttänyt muutamaan otteeseen kovasti, ihan niin paljon, että oli pakko tulla kotiin, kun piti lukea kirjastossa tenttiin. Ja sen lisäksi sellainen tuskanhiki päällä (oon hikoillut oudosti nyt jo 3 päivää ) ja pahaa on tehnyt myös. Mitä lie taas tämäkin.

On tämä raskausaika vaan todella omituista aikaa ihmisen elämässä, vaikka on nuori ja terve ihminen, niin silti koko ajan mitä kummallisinta kremppaa.

Mutta esikoinen kävi äsken NIIIIIIN söpösti silittelemässä mun masua, että oih. :heart: Hänestä tulee varmaan ihana isosisko. :D :heart:
 
Jotkut tääl puhuu, ett haluisivat vaa käyvä synnyttämäs ja lähtee samantien kotio :eek:
Mull o taas toiste päi..mie HALUUN olla saikul sen pari vrk:tta..ihana lepohetki kotoota ja noista 3:sta muksusta. Rakastan lapsiani, mut kyl osaan nauttiakki saikkuajast, ko saa keskittyy vaa vauvaan ja itteesä.
Ruoka tulee valmiina, eipähä tartte olla ite viäntämäs :ashamed:

Voe voe..nii se mutsi eile sano, ett masu ois laskeutunu ja tänää kävi isoveli kans kyläs ja sano ett masu valahtanu mul alas :eek:
En mie vaa huomaa :/
Jospa tää synnytyski alkais sit ajallaan itestään, eikä tartteis käynnistellä ;) Toiveajatteluu!!Kaikki kolmeha mult o käynnistetty, joten mikspä se Pätkäkää täält iteksiään alkais tulla.
Voi ko ois jo tammikuun puol väli..ei malttas enää olla iso ja oottaa. Ihana masu, mut olo o vaa nii ISO!!

Ihana o ko toi paras ystäväki oottaa samaan aikaan ja muutaman viikon erolla o meil la:t, ni voipaha hyväl omallatunnolla puhuu tuntemuksistaan, ko toisel samat fiilikset.

Ett malttamattomana tääl ootellaan..

Pörri ja Pätkä 31+2

 
Pörri mulla sairaalassa olo oli kaikkea muuta kun lepäilyä. Jäi tosi ikävät fiilikset ja vasta kotiin päästyä alkoi mukava vauva-arki.
Siksi haaveena pikainen visiitti sairaalassa.

Mutta näin, saas nähdä kuinka käy :heart:
 
Pörri ja millinka, meillä taas kävi aika pitkäksi viimeksi sairaalassa, joten siks olis kiva nyt lähteä kotiin nopeesti :). Ja mies jää isyyslomalle joten hän on onneksi esikoista sitten hoitamassa kotona ja ruokaa laittamassa. Luulen myös että tuota yksivuotiasta tulee niin kova ikävä etten malttais sairaalassa pitkään olla. Mut vaikea tosiaan vielä arvioida pystyykö/uskaltaako sitä ihan 6 h jälkeen kotiin lähteä. Mut tavoitteena olis ettei ainakaan yli sitä 1,5 vuorokautta tarviis sairaalassa olla, etenkään jos ei saada perhehuonetta. Perhehuone jos saatais ni sit ei ehkä oliskaa nii hinku kotiin. Mut oon tosi sairaalakammoinen kyl edelleen. Perhehuoneessa oli viimeks kyl tosi kivaa kun oli oma vessa ja suihku ja oli tosi ei-sairaalamaista ja siellä sai ihan rauhassa olla. Huoneen jakaminen ei tunnu oikein kivalta ajatukselta. Mut kaipa siitäkin selviää :). Ensisynnyttäjät menee perhehuoneiden jaossa kuitenkin uudelleensynnyttäjien edelle, joten siihen täytyy varautua.

Hitsi kun närästää ihan mielettömästi ja otin tänään nyt sit eka kertaa omeprazolia kun siihen reseptin sain vihdoin. Mut ei auttanut! Ihme juttu kun viime raskaudessa tämä toimi tosi hyvin eikä närästänyt sit enää yhtää. Nyt en sit tiiä mikä auttas..
 
Sairaalassaoloajasta Mäkin ajattelin ensin, että haluan olla siellä lepäämässä sen 2-3 päivää ennen kotiin paluuta, mutta jos esikko ei pääse sinne edes vierailemaan, niin sitten tilanne on kyllä eri... En tosin tiedä, mikä politiikka Naikkarilla nyt on ylipäätään ollut, oon kuullut noita vierailurajoituksia vain muualta päin Suomea.

Tosin ekalla kerralla sain kunnolla levätä vasta kotona, koska olin siis ihan superkipeä, ja mies piti musta noin 1000 kertaa parempaa huolta kuin mitä sairaalassa. Mutta olen vähän niin kuin luottanut siihen, että tokalla kerralla en tuu yhtä kipeäksi... saas nähdä.

Tänään tuli sellainen fiilis, et olispas ihana, jos jouluna oliskin jo vauva. :D
 
Naps tuo ajan käyminen pitkäksi oli myös mulle tuttua. Ja sit kun en viihdy muutenkaan sairaalaympäristössä myöskään ja siihen sitten osui päälle vuorollinen vanhoja eri "mukavia"hoitsuja niin homma oli valmis ;)
Muutamia kommentteja:
-ei onnistu sulla kyllä imettäminen noilla rinnoilla (täysimetin 6kk :whistle: )
- Vein suihkuun mennessäni vauvan siihen hoitajille, niin kommentti oli, että mites meinasit kotona käydä suihkussa, ei sulla sielläkään ole aina joku vahtimassa lasta? Ota vauva vaan mukaan niin totut että se kulkee mukana. (meillä ei sitten ollut vauva kertaakaan erossa musta hetkeäkään)
Harmittaa kun en siinä tajunnut sanoa, että joo kotona voin olla suihkussa ovet auki. Siellä suihkut olivat pieniä jonne vauvan kärriä oli tosi hankala tunkee mukaan ja jos ovi auki olisin suihkutellu olis ollu näky koko käytävälle ;)
-pyysin särkylääkettä niin sanoi vaan, että ei sitä näin pienestä vaan anneta. Ja en siinäkään ensisynnyttäjänä ja pöllähtäneenä tajunnut sen enempää vaatia.
Jne.. noita tollaisia turhia kommentteja tuli vaikka kuinka heiltä. Mutta juu, en viihtynyt ja muutenkin jäi *ei niin kiva*- fiilis, joten mieluummin kotona touhuan koko alku ajan jos se vaan on mahdollista :)
Kotiinlähtö päivänä siellä vaihtui vuoro ja tuli mukavia hoitajia paikalle :)
Mutta kaiken kaikkiaan en saanut mitään muuta kun turhaa stressiä sairaalassa oloajasta, johon tietysti vaikutti se hormonimyrskykin
:D


Mutta näin, avoimin mielin lähden synnyttämään. Katsotaan mitä sieltä tulee sitten :xmas:
 

Yhteistyössä