***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

mussu mulle sanottii et sit ku lapsi on syntyny nii sit se isyysvapaan hakeminen...
ja pakkauskesta sain päätöksen viikon hakemuksen jätöstä (hain kyllä rahana en tiiä onko siitä päätös nopeemmin) mutta sanoovat kahen viikon sisään tekevän päätökset yleensä
 
pippur1 :hug:

sairaalassa on yleensä ollut kyllä ihan inhimilliset oltavat minulla. paitsi keskimmäisen tenavan synnytkseen sattui tosi inhottava kätilö mut muuten kaikki on mennyt ihan hyvin. Harmi kuulla ettei kaikilla oo. :/

mulla ei oo vielä paperit edes vetämässä kelassa niin en osaa auttaa noissa asioissa.

Lili: minulla on tuo kaurapussi kotona ja se on kätevä vehje! :) ja oli nyt kuopuksen synnytyksessäkin apuna! voin kyllä suositella!

Laittakaas masukuvia tekin.. mä en tiedä huomasitteko te et tuoss mun viestissä missä oli vain 22 oli takana kuva.. :)

 
mussu MUN KÄSITTÄÄKSENI, siis voin olla väärässä, työnantajalle pitää ilmoittaa 2 kk ennen isyyslomaa, eli onko se sitten ennen laskettua aikaa, näin ymmärtäisin. Koska eihän sitä voi tietää, milloin se alkaa. Mutta sitten itse isyyslomaan liittyviä rahoja haetaan vasta jälkikäteen, tai vaikka hakiskin etukäteen niin se asia ratkaistaan vasta lapsen syntymän jälkeen.

Isäkuukauden rahoja pitää hakea vähintään 2 kk ennen isäkuukauden aloittamista, ja samoin ilmoittaa työnantajalle.

Korjatkaa muut jos puhun puutaheinää! :D

Ai niin, ja itse katsoin joitain päiviä sitten Kelan sivuilta, et ei ollut mun äitiyspäivärahahakemusta edes "rekisteröity" saapuneeksi. Ei siis ollut missään vaiheessa käsittely... Varmaan pari viikkoa oli jo hakemuksen lähettämisestä.

).( Meidän tuleva neiti taitaakin olla oikein joku karateka, sellaista potkunyrkkeilyä pitää masussa. TU-TUM! TU-TUM! Aamulla tuntui, et mahan läpi jo tulee... :D

 
Mie sain päätöksen äitiysavustuksesta kahdessa viikossa, hain rahana. Se miten nopeaan käsittelevät, riippuu siitä mihin yksikköön hakemus on mennyt käsiteltäväksi. Joissain yksiköissä on enemmän ruuhkaa kuin toisissa. Katsoin noita omia papereitani, niin nuo äitiysjutut on käsitelty omassa yksikössä. Mutta kun nyt joudun tarkistamaan kotihoidontuen (mahtavan suuren minimi äitiyspäivärahan vuoksi :whistle: ) niin ne paperit onkin tullut ihan eripuolelta Suomea.
Hauska aina katsoa mihin on hakemukset lähetetty, kun yrittävät tasata noita jonoja :D
 
mussu tuolla kelan muistilistassa on aika hyvin kerrottu, milloin pitää ilmoittaa työnantajille vapaista ja milloin hakea sitten tuet. Pistin tämän linkin jo jokin aika sitten, mutta laitetaampa uudestaan: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/010302083339EH?OpenDocument

(.) Saikulla menny tämä päivä, mikäs tässä köllötellessä... huippaamaan alkaa heti, jos jotain touhuaa. Raivostuttaa vaan nuo hiiret tuolla yläpohjassa!! Eikä oiken kehtaa lähtä nyt tämän mahan ja huippauksen kanssa virittelemään loukkuja tikapuiden nokassa tuonne...

Tica & Kääryle 24+3
 
Heipat pitkästä aikaa!
Väsymys vaan on ja pysyy. Tahtoo vuorokauteen lisää tunteja, et ehtis tehä kaiken sen kivan minkä haluis - eikä pelkästään nukkuu ja olee loppuaikaa väsynyt! Höh. Mä oon jo miettiny, et pitäiskö lyhentää työaikaa 6t/päivä, mut sit taas tulot tippuis ja kun kuitenkin raskaana ollessa pitäis saada pitää taukoja ja kun vielä tykkään työstäni niin paljon, etten haluu saikulle, ni onpas tylsää. Tätä on hetkisen pyöritellyt päässäni, et mitä tässä tekis? Saisko jotenkin sellasen saikun, et sais tehä täydellä palkalla vähän lyhkäsempiä päiviä? :LOL:

Noista isyysvapaista sen verran, et työnantajalle tosiaan pitää ilmoittaa se 2kk ennen laskettua aikaa. Varsinaisestihan sitä ei voi hakea, kun vasta sitten, kun vauva on jo maailmassa. Omalla miehellä nuo on mennyt vähän hölmösti, kun heitä on töissä niin vähän, et työvuorosuunnitelmat tehään tarkasti ja hänellä on siellä LA:n tienoilla aina toooosi vähän tunteja enää, kun ootellaan, milloin hän jää iskäreille. Sit taas kun nää on molemmat menneet yli LA:n, ni on ollut sit "turhaa" kotona oottelua, mistä ei saa palkkaa, eikä isyyskorvauksia :/ . Mut tää varmaan vaihtelee paljon riippuen siitä, missä isä on töissä!

Imetysliivejä ostaessa muistakaapa se, et kun maito nousee, rintojen koko tulee vielä kasvamaan! Mä ite ostin jotain kk ennen esikoisen syntymää liivit, vaan ei ne mahtuneet enää päälle, kun maito kunnolla nous... kyllähän se maidon tulokin nopeesti sit tasottuu, mut liivejä saa kyllä olla montaa eri kokoa, jos meinaa, et joka päivälle on just eikä melkein sopivat (ja tukevat).

Sairaalassa olosta mulla on ihan ok kokemuksia. Molemmat lapset on olleet 4kg syntyessään. Esikoisella oli noita matalia sokeriarvoja, kun ei eka imetys synnytyssalissa onnistunut, eikä sit ite niin puhkiväsyneenä tullut ajatelleeks, et vauvaa pitäis syöttää (tyhmä ensisynnyttäjä...) sit siellä joku virka-intoinen kätilö antoi listan käteen ja siihen piti merkata jokainen syöttökerta, ja vauva herättää kesken unienkin syömään, et ruokaa tuli 3-4tunnin välein. Joo-o, vauva ois nukkunut yöt kokonaan, mut kun väkisin herätettiin syömään, oppi nukkuu yönsä vasta joskus 1,5-2 vuotiaana!!!
Kakkonen syntyi sit eri sairaalassa, ja hän myös oli 4kg. Synnytyssalissa imetys onnistui hyvin. Sit vauva nukkuikin piiiiiiiitkään, tuli yli 8t imetykseen taukoa parina ekana päivänä. Mä olin ihan räjähtämäisilläni ja vaan lypsin maitoa pois ootellessani, et vauva heräis syömään... kätilö sanoi vaan, et "ei näitä nelikilosia herätellä syömään, ne kyllä pitää huolen omista syömisistään" ja niin neiti kyllä pitikin!! Kakkonen nukkui yönsä läpi jo puolivuotiaana ja me ollaanki päätetty, et kolmosta ei takuulla herätellä syömään kesken unien, sen verran rankkaa tuo esikoisen kanssa oli - ja niin pitkään. Toki jos tää jostain syystä syntyiski keskosena tai pienenä (onko se raja nyt n.3kg?) niin pitäis olla tarkka syömisten suhteen, mut jotenkin kun tätä mahan kokoa katselee, on aika vaikeeta uskoo, et meille ois mikään pieni vauva tällä(kään) kertaa tulossa!

Sellasta tänne. Rakenneultraa ei oo eikä tuu :/ . Seuraavaan neuvolaan on pari viikkoa aikaa, se ois sit lääkäri. 3. tai 4. käynti koko tän raskauden aikana... juu 5. jos se alun ultra lasketaan mukaan, muuten vasta 4.


Hemuli 24+3 :heart:
 
Toisen kerran täällä jo tänään, unohdin kysäistä että te, joilla on jo useampi lapsi-- kuinka luotettava on neuvolan kliininen synnytystapa- arvio? Ensimmäisen kanssa juoksin osastolla niin monta kertaa että päästiin ultrassa useasti toteamaan vauvan olevan RT:ssä ja normaalin kokoinen, mutta eilen kysäisin asiasta neuvolalääkäriltä ja hän kertoi että kun kyseessä on uudelleensynnyttäjä ja takana on normaali säännöllinen alatiesynnytys ja normaalipainoinen lapsi, tehdään vikassa neukkulääkärissä vaan painellen sellainen "täällä peppu, täällä pää"- tyyppinen arvio. Hirvittää, mistä ne voi sen tietää et kumpi pää on kumpi :LOL: ja eikai sitä painoarviotakaan ihan sormipelillä saa tehtyä.. :eek:
--Lisäksi mä en kuollakseni halua joutua sektioon, olisi ihanaa jos mahdollinen perätila voitaisiin todeta tarpeeks ajoissa (tai myöhään) että voisi edes yrittää kääntää vauvaa. Hjälp, kertokaa!! :saint:

MM ja Itikka rv 25
 
mimonmami Ei mulla edes ekassa raskaudessa tehty mitään synnytystapa-arviota, ja ainoa kokoarvio jonka sain, oli viikoilla 39+5, ja sekin oli terkkarin painelemalla tehty "Ei tää isolta tunnu". Missään ultrassa ei sikiön kokoa arvioitu, tai siis juu, mutta viimeinen ultra oli rakenneultra viikolla 20, ei siis kokoarvio liittynyt synnyttämiseen millään tavalla. Ja tosiaan ihan painelemalla todettiin raivotarjonta.
 
Hemuli kuinkas sinulla ei ole rakenneultraa..? Vai johtuiko paikkakunnasta?

Mussu meille äitiyspakkauksesta oli tehty samana päivänä päätös kun kävin kelalle viemässä paperit ja tasan kahden viikon kuluttua oli paketti perillä.


Lumi ja Lilliputti 25+3
 
Mä kävin hakemassa vaunut tänään.. nyt täytyy varmaan alkaa testaileen noita ominaisuuksia tai siis omituisuuksia vielä :D

Tarvis vaan useammin saada itsensä raahattua lenkille.. pysyis hiukan edes kunnossa, nytkin suunnittelin lähteväni koiran kanssa, mut ei vaan millään saa irti itsestään.
Katon sairaalan ja sitten on pakko mennä edes 20min "korttelinympäri" kävely.. muuten on muutaman kuukauden päästä ihan saamaton jos nytkin joutuu oikein potkimaan itseään liikkeelle :/
 
Äh.. ei jaksa enää.. väsyttää niin pirusti.. tuntuu et voimat on loppu vaikka kotona olenkin ollu.. ehkä siinä se syykin. Rahaa tuli nyt huimat 0 euroa ja pitäisi elääkkin.. Ja kun kotona muutenkin on ni ei voi sit ees kaupungille lähtee.. Tosin mitenkäs sinnekkään lähtee kun hyvä ettei keppejä tartte kävelemiseen. Tuntuu et kaikki on nyt niin surkeesti vaikka oikeesti kaikki on hyvin ja varsinkin kun raskaus on nyt onnistunu tänne asti hyvin..varsinkin kun aikasemmin on niitä keskenmenoja ja kohtukuolema.
Vähän aurinko jaksoi tänään paistaa risukasaa kun posti toi sen pikkukarhu-lämpöpussin.

Harmittaa vaan kun on päivät pitkät yksin.. mies kun on töissä ja nyt kun vielä ollu koko viikon ylitöissä. Ja kavereita ei mailla eikä halmeilla. :ashamed:
 
mimonmami asuttiin viereisessä kaupungissa kun odotin ekaani, mutta silloin pääsin pituuteni vuoksi, kun kuulemma pituus vaikuttaisi lantion kokoon. Olen 153cm, raja oli n.150cm. Todettiin ahdas lantio, mutta lopulta sektio tuli perätilan vuoksi, ei kääntynyt likka, jäärä jo silloin :whistle: Täällä uudessakin kunnassa kyllä totesivat että varmaan haluat arvioon- tyyliin, ja totta iihmeessä haluan! Ystäväni, joka lyhyempi minua, ei päässyt arvioon, koska neuvola ei sellaista maininnut eikä hän osannut kysyä. Vasta synnärillä todettiin että ehdottomasti olis pitänyt päästä arvioon, ystävä tallusteli 3 päivää synnärin käytäviä kunnes päätyi sektioon :headwall:
Vaadi, jos siltä tuntuu!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mimonmami:
Toisen kerran täällä jo tänään, unohdin kysäistä että te, joilla on jo useampi lapsi-- kuinka luotettava on neuvolan kliininen synnytystapa- arvio? Ensimmäisen kanssa juoksin osastolla niin monta kertaa että päästiin ultrassa useasti toteamaan vauvan olevan RT:ssä ja normaalin kokoinen, mutta eilen kysäisin asiasta neuvolalääkäriltä ja hän kertoi että kun kyseessä on uudelleensynnyttäjä ja takana on normaali säännöllinen alatiesynnytys ja normaalipainoinen lapsi, tehdään vikassa neukkulääkärissä vaan painellen sellainen "täällä peppu, täällä pää"- tyyppinen arvio. Hirvittää, mistä ne voi sen tietää et kumpi pää on kumpi :LOL: ja eikai sitä painoarviotakaan ihan sormipelillä saa tehtyä.. :eek:
--Lisäksi mä en kuollakseni halua joutua sektioon, olisi ihanaa jos mahdollinen perätila voitaisiin todeta tarpeeks ajoissa (tai myöhään) että voisi edes yrittää kääntää vauvaa. Hjälp, kertokaa!! :saint:

MM ja Itikka rv 25


;) Milläs luulit että ennenvanhaan arvioitiin lapsen koko? Kyllä sen käsikopelolla voi tehdä(itekin tehnyt monta ja aina on oikeaan osunu). Ja esim. kätilöille ja gyneille ainakin opetetaan tunnustelemaan vatsän päältä kummin päin lapsi siellä on. Peppu on pehmee ja pää on kova. ;) Ja voi sen perätilankin alakautta synnyttää...
 
Mimonmami mulla on ainakin synnärillä vatsan päältä käsikopelolla tehdyt painoarviot osuneet lähempään kuin ultran kanssa tehty arvio. Kolmannella kerralla kätilö arvioi painoksi 3600 g ja vauva painoin juuri tasan sen verran =)

(.)Mulla on ollut reilun viikon ajan ihmeellisiä näppyjä, lähinnä vatsassa ja reisissä, nyt on tullut selkäänkin... Ne kutisee ja öisin unissani raavin ne rikki :( mä olen ihmetellyt mistä ne vois tulla ja tänään aamulla luin rautapurkin ohjeesta, että saattaa aiheuttaa iho-oireita. Olisko ne sitten tälläisiä vai millaisia oireita niistä vois tulla..? Onko kellään kokemusta? Soittelen ysiltä neuvolaan ja kysyn mielipidettä. Vai jätänkö vaan raudat ottamatta ja katson lähteekö ne näpyt...

Ananaskirsikka+Mini 27+5 =)
 
Painoarvioista mulle tehtiin esikoisesta kaksi päivää ennen käynnistystä ultralla painoarvio. Sen mukaan oli tulossa tavallisen kokoinen korkeintaan, 3800g painava vauva. Ennen käynnistystä kätilö ja lääkäri arvioi vielä mahan päältä noin 3600g painavaksi. Poika painoikin sitten 4360g :D Ei ne ultratkaan aina tarkkoja ole. Tuossakin hämäsi kaikkia se, että poika oli todella pitkä (56cm). Eli vaikka painoa oli, niin mikään pullea vauva tuo ei kuitenkaan ollut.

Ja vatsan päältä minullakin on kätilö varmistanut miten päin vauva on. Nyt mietin, että missähän vaiheessa kaksosilla on niin ahdasta, etteivät todennäköisesti enää kääntyile. nyt molemmat ovat pää alaspäin. Ja itsekin kyllä tunnen/löydän nuo päät. Kovat pienet pallot. Esikoisesta en kyllä erottanut... Varsinkin pyöräillessä alkaa olemaan nuo päät tiellä :LOL:

Hipkukka 24+3
 
Saanko liittyä mukaan keskusteluihin?

Eli esikoinen on 12/07 ja poika. Nyt tämän "patun" laskettu aika on 7.1.2010 ja 4d ultrassa varmistui että tulokas on poika. Asutaan lahdessa ja päijät-hämeen keskussairaala on synnytys paikka eli lyhenne phks.

Nyt viikkoja 25+1 :) Lonkka on todella kipeä. Muuten olo hyvä. Patu liikkuu hyvin ja on ihana seurata vauvan potkuja kun ne jo näkyy mahan läpi. Eilen saatiin äitiyspakkaus ja ollaan sitä koko perheen kanssa ihailtu.

Sannis ja patu rv 25+1
 
Voi aaaapuaaaa ku tänne oli tullut tekstiä :LOL: Laiskiainen meni harppoen läpi :ashamed:

Nyt on täällä vaunut saatu ostettua :heart: Vaunulasta tarttui mukaan tällaiset yhdistelmät;
http://img.photobucket.com/albums/v635/herzijaronsku/vaunut.jpg
Ja tietty piti ostaa vielä ihana lämpöpussi ja isäntä näki jo valmiiksi semmoisen hianon formula turvaistuimen isommalle; se pitää sit kuulemma ostaa tuli tyttö tai poika :LOL:
Tuossahan viime lauantai sujui hienosti noita ihmetellessä ja väännellessä :D
Isoveli "asiantuntiana" kävi toissapäivänä katsomassa vaunuja ja "potkimassa renkaita" ja totesi ne toooosi hyväksi vaikka olikin niin halvat :p
Nyt rupeaakin kaikki hankinnat olla tehtynä, isoveli tossa jo murehti että on Hermanille enää mitään ostettavaa joululahjaksi :eek:

Maanantaina kävin sokerirasituksessa ja siellä oli kaikki OK, eikä kuulemma muutenkaan tarvi murehtia diabeteksen puhkeamisesta lähivuosina.

Miehen osallistumisesta Meillä mies ottaa mut nykyään tosi hyvin huomioon, vaikuttaa varmaan paljon tuo tosi nopsaa kasvava masu :LOL: Ei paljo anna mun enää edes kaupakassia kantaa vaikka ihan hyvin pystyisin. Ja tiistaina se oli ihan hämillään kun olin lattiaremonttia jatkanut laminaatin asennuksella "Hermannin" kans melkein loppuun asti ! Tai lähinnä se murehti sitä kun oon joutunut konttimaan tuolla lattialla, mut ei mua haittaa;hyvin taipuu vielä :p

Ens torstaina olis neuvola ja oikein lääkäriaikakin; terkkarin kans oli puhe et otan esitäytetyt Kelan paperit mukaan ja katsotaan ne valmiiksi. Ihana kun joku toinen katsoo ne vielä valmiiksi.

Tanjuska77 ja Hermanni 25+4

* ja tasan kahden kuukauden päästä alkaa mammaloma* :attn:
menee aika liiiiiian nopeasti
 
Lumi, täällä ei kunta tarjoa rakenneultraa (eikä paljoo muutakaan...).

Eipä oo noita vauvan kokoarvioitakaan juuri tehty... neuvolassa on käsikopelolla th/kätilö tunnustellut vauvaa. Synnytystapa-arviota ei tehdä suoraan. Tosin itellä on tota pituutta 170cm. Esikoisesta kävin ihan loppuajasta sairaalassa näytillä, kun liikkeet lakkas, ja siellä sit lääkäri ultras ja tutki lantion käsikopelolla (ei oo miellyttävää!) et mahtuuko syntymään, kun näytti jo silloin, et vauva on iso. Eipä ne neuvolassa olleet ollenkaan huolissaan, mut ihan ok mulla on synnytykset menneet, ton lääkärin mukaan mulla on hyvä synnyttäjän lantio, mistä mahtuu isompikin lapsi tulee hyvin.

Tosta vauvan asennosta taas, niin kyllähän sen oppii itsekin tunnustelemaan kumpi pää on pää, kumpi peppu. Ei välttämättä vielä esikoiselta, mutta oppii kuitenkin. Liikkeistäkin sitä voi päätellä, sinne minne tulee kovimmat liikkeet, on jalat (ja peppu), ja kädet (ja pää) sit toiseen suuntaan! Vielähän nää mahtuu kieppuu mahassa ihan miten lystävät ja varmasti kääntyilevät paljon. Mulla on 2 edellistä pysyneet raivotarjonnassa jostain puolesta välin asti (mistä sitä nyt on tutkittu neuvolassa), mut tää kolmas tuntuis vielä huitelevan perätilassa. Aikasemmin olin sitä mieltä, et haluisin synnyttää perätilaisenki alateitse, mut nyt kun tuo tuleva synnytys jännittää/pelottaa muutenkin, niin enpä tiiä... aiemmat synnytykset on menneet hyvin, kakkonen vielä tosi nopeaan, eikä mitään repeemiä/leikkauksia tms. enkä oo aiemmin pelännyt tai jännittänyt synnytystä, nyt vissiin liian tuoreessa muistissa, mitä siellä tulee tapahtumaan... tai sit on liikaa ikää ja mukamas tietää jo kaikesta kaiken ja alkaa sit sen takii hössöttää liikaa... ;)

 
Täällä kanssa yksi joka haluaisi vuorokauteen lisää tunteja, tuntuu etten pysy edes raskausviikoissani enää perillä kun päivät vaan huitelevat ohi! Oon joka päivä käynyt kyllä lukemassa:)

Aika hurjaa muuten, että nyt on sitten kesäkuun pinokin, tuntuu et mehän ollaan ihan just vasta kaikki plussattu:D

Sannis: Tervetuloa porukkaan! :flower:

Mä varasin paikat neuvolan perhe-ja synnytysvalmennukseen. Alkaa lokakuun puolessa välissä ja viisi tapaamiskertaa. Aiheet vaikuttivat ainakin tosi mielenkiintoisilta. Tosin vähän epäilen sitä ekaa kertaa, joka on "tutustuminen". Mä en voi sietää niitä "noniin jokainen kertoo nyt itsestään vuorotellen" ja sit istutaan jossain ringissä:D Eikö saa olla anonyymi:D

Mulla on ollut aika pahoja kipuja alaselän kanssa. Kävin apteekista kysymässä tukivyötä, sanoivat että osa kaupungeista myöntää sellasen lainaan fysioterapian puolelta. No, soitin fyssarille ja eihän Espoo sitten tietenkään mitään lainaa. Fyssari sanoi, että vaivaan kävis myös joku "70-luvun miesten leveä James-vyö" :eek: Nettikaupoissa näyttivät maksavan lähes 50e, joten ajattelin värkätä sellaisen jossain vaiheessa itse:) Onko jollakulla täällä tukivyötä käytössä?

Siis osaako joku jo tunnustella itseltään tässä vaiheessa miten päin vaavi on, Hemuli? Pystytkö arvioimaan sen itse vatsan päältä? Mä koitin eilen, mutta ei kyllä ottanut mitään selkoa:D Ajattelin kysyä neuvolalääkäriltä ens kerralla, luulis sen tietävän:)

Nyt töihin! Kirpeää syysperjantaita kaikille :heart:

Pinkgreen ja tilleri 25+4 (kait:D)
 
KYS KUULUMISET:

Eilen oli tosiaan taas siellä käynti ja kaikki hyvin.

Sain tukiliivin joka on ihan minua varten teetetty ja voi pojat että se istuu hyvin ja oli todella hyvä juttu. Säätövaraakin on vielä reilusti.
Istuessa meinas vaan vähän olla opettelemista, kun siellä on selänpuolella ne "luut" niin ne tahtoi aina välistä painaa jos meinas ryhti mennä huonoksi.
Sen kuulemma saan sitten vielä omaksi, kun kaupunki maksaa sen :whistle:

Vauvojen koot oli: Nörtti 1063g ja Hissu 938g.
Ultraus onnistui hetken taas vaan selällään ja loppu ultraus tehtiin kyljellään kun alkoi oksettamaan.

Hb 107, eli siihen pitää keksiä taas jotain uutta

Silmänpohjat ok, kohdunsuu kiinni ja muutenkin ok, sokerit ok jne...

Nyt onkin "vasta" neljän viikon päästä seuraava kerta.

Puhelin lääkärille sydämen tykytyksestä, ahdistuksesta jne...mutta eipä se niihin mitään osannut sanoa.
Nexiumia kehoitti syömään joka päivä (minä kun olen uskaltanut ottaa vain ääri tapauksessa), niin pitää kuulemma turvotuksetkin poissa, vaikkei niitä nyt mulla kyllä olekkaan.

Vauvat oli molemmat perätilassa, ihan kuten ne on viime aikoina olleetkin, ja siitä sitten puhuin lääkärille että vähän hirvittää jos joudutaan sektiolla hoitamaan homma.
Synnytystapa arvio tehdään kuulemma noin viikolla 34 ja varmaahan se ei sittenkään ole mennäänkö sillä vai millä.
Pitää alkaa maanittelemaan vauvoja että kääntyvät päät alaspäin ettei tarviis leikata.

Koko päivä meni taas reissussa, kun samalla käytiin miehelle vaihtamassa auto. Kotiin päästyä lensikin sitten taas oksennus :(

Lily of the valley Minulla oli esikoisen aikaan todella pahasti kalkkeutunut istukka, mutta kokoon se ei sitten vaikuttanut (4050g ja 51cm) onneksi.
Silloin makasin KYS:ssä sen 2kk ennen synnytystä niin minulla oli joka maanantai siellä ultra tuon takia.
Virtaukset kuitenkin pysyivät huippuina siitä kalkkeutumisesta huolimatta ja oli siellä lääkäreillä ihmettelemistä :D

Lumi- Minä herkuttelen sokerittomilla karkeilla..., ja joka päivä jonkin verran menee suusta alas niitä :ashamed:
Jäätelöä teen nyt itse jäätelökoneen hankittuani, ja makeutan sen keinotekoisesti niin ei ole siitäkään ongelmaa.
Saahan sitä herkutella ihan sokerillisiakin herkkuja, mutta kohtuudella.
Riippuu tietysti että kuinka herkästi sinulla sokerit hyppää ja kuinka ylös, mutta kohtuushan se on oltava oli sokereissa ongelmia tai ei.

mussu Isän etuudet haetaan jälkikäteen Kelasta, näin minulle kelasta sanottiin. Tosin tuon isäkuukausi homman ohitin koska se on täysin auki että pitääkö vai ei.
Siinä vain on sellainen juttu, että jos isä hakee sen vapaan ja ei voikkaan jäädä, niin silti äiti ei saa sitä enää takaisin.
Sen vuoksi kelasta neuvoivat toimimaan vasta jälkikäteen, mutta niitä pitää vielä varmistella.
Työnantajalle pitää ilmoittaa 2kk etukäteen, eli hakea se palkaton.
Ainakin kunnallisella puolella hakemustenkin on oltava tuolloin, eli pelkkä ilmoitus ei riitä. Ei kai se työnantaja muuten siitä olis niin tarkka, mutta ne tarkastajat on ja ne puuttuu joka ikiseen risaukseen.

Äitiysavustus: Meillekin tuli päätös suht nopeasti...,olisko ollut sitten alle 2vk siitä kun raskauden kestosta todistuksen toimitin kelaan.
Rahana haettiin mekin kaikki kolme pakkausta.

pippur1 :hug:

sannis Tervetuloa porukkaan vaan :)

Huh, huh...tulipas kunnon mittainen teksti, mahtuneeko edes yhdelle sivulle :LOL:

Enie + Nörtti ja Hissu 26+4
 
Ihanaa perjantaita! Vielä kun loppus tää töissä kituminen, henkisesti vaan. Oonko ihan luuseri/petturi jos haen saikkua paskamaisen työpaikan+ilmapiirin takia?

Ilosempaan aiheeseen, vauvat :heart: tänään neuvola, mies pääsee mukaan =) mielessä mulla on paljon kysymyksiä mutta varmaan unohdan osan... Painonnoususta en stressaa kun max 2kg alusta tullut.
Katoin vanhasta neuvolakortista että esikoinen oli perätilassa viikosta 25 lähtien, loppuun asti. Kyllä mä loppuajasta tiesin missä pää on, ja huvittikin mennä leikkausaamuna polin kautta että tarkistavat kuin päin on :LOL:

Sannis kiva saada uusia, ja meillähän on sitten sama synnäri. Jos sulla menee yli ja jos mulla on sektio niin ollaan mahd samaan aikaan sielä. Jossittelua...

Lähetään ajelee iltapäivällä miehen mummolaan, että en varmaksi tiedän pääsenkö nettiin sit, mutta HYVÄÄ VIIKONLOPPUA meille kaikille!

santtu ja iita 23+2
 

Yhteistyössä