***TAMMIVAUVAT***Tammikuussa (syntyneet päivitetty 31.1.10)

mussu Meidän pikku-mies nukkuin ensin 4-5 tunnin unia, mut nyt 3 viimeisenä yönä se on kans siirtynyt Austraalian aikaan :LOL:

Tiukun äiti Sullahan on vauva tullut vauhdilla :LOL: , siinä on kätilöille tullut kiire ottaa koppia! ;)

rontt1 kokeile rintakumia, on tosi mahtava! Vauva ei suostu syömään ilmän sitä kun mulla on niin matalat rinnanpäät ja maitoo välillä niin kauheesti..
 
Onnea kaikille vauvautuneille jälleen!

Jeps.. mies soitti tuossa kun töihin oli lähtenyt että joku ääliö oli yrittäny murtautua meidän autoon viime yönä.. että nyt on sitten lukot ja kahvat paskana |O |O
Että kiva. Ei saa ees auton ovia lukkoon et se siitä sitten.. Kukaan ei kumminkaan ilmeisesti sisälle ollu päässy.. Mut hei..kuka haluaa murtautua vuoden -88 toyotaan?? ei siellä mitään ole.. no joo on meil vissiin cd-soittimet kalliimmat kun auto ja rattaatkin oli takaluukussa et onneks ei ollu kukaan päässy. Mut kiva nyt kun meitillä ei oo autoa.. :ashamed:

pippur1 ja muru 3vkoa
 
Neuvola kuulumiset: Meillä oli eilen neuvola päivä ja ikää sen 5vk koska edellis viikon käynnin siirsin kovan pakkasen vuoksi.

Hyvin on vauvat kasvaneet =)

Tyttö oli 4605g ja 56cm ja
poika oli 5250g ja 57,2cm.

Neuvolan täti sanoi heti meille, että olettepa väsyneen näköisiä ja hän nyt suosittelisi perhetyöntekijää meille avuksi.
Väsyneen näköiseksi sanoi myös kätilö jonka luona siinä samalla kävin sen oman tarkastuksen.
En oikein mielellään laske vieraita ihmisiä "penkomaan" meille ja toisaalta en myöskään osaa olla jos toinen tekee niitä asioita joita minun kuuluisi tehdä. Eli oma pää ei anna periksi "laiskotella" ja koska itse olen lapset halunnut, ne on itse hoidettavakin.
Neuvolan täti sanoi, että se on täydellisen äidin syndrooma :ashamed:
No, mutta kuitenkin sitten tuumattiin asiaa ja neuvolan täti soitti jo sinne sospan tädille joka ohjaa näitä työntekijöitä ja kertoi meidän tilanteen...niin minkä tilanteen? Itsestä kun tuntuu ettei ihan niin väsynyt ole, mutta kun asiaa ajattelee tarkemmin niin ei tee heikkoakaan nukkua vaikka seisaalleen välillä.

Eli meillä siis eletään vähän vuoristorata elämää. Välillä on hyviä päiviä joka tarkoittaa sitä että vauvat menee suht edes samaa rataa syötöissä ja eivät kiukuttele nukkumisen kanssa.
Sitten on niitä päiviä kun ovat täysin eri ajassa syönneissä ja kumpikaan ei tahdo nukkua vaikka on kuinka väsynyt.
Varsinkin pojasta on tullut kamala tappelija sen nukkumaan rupeamisen kanssa ja muutenkin hän on paljon vaativampi kuin tyttö.

Äitini täällä apuna ollessa viime viikolla se aika tuntui kuin lomalta.
Sitä ei aiemmin yhden kanssa ole niin älynnyt sitä "lisä käsiparin" ihanuutta, mutta nyt sen huomaa, että kahden kanssa se olisi kyllä oltava myös koko ajan.
Tarkoitan sitä, että usein mitenhän siinä kotosalla yhden kanssa on ainakin osan aikaa molemmat vanhemma jolloin siinä on se "lisä käsipari" paikalla, mutta monikoiden kohdalla niitä ei ole koska kaikille käsille on jo tulokkaat.

Ruokailut meillä on retuperällä miehen kanssa, syödään älyttömästi karkkia, kahvia ja light limpparia. Eli ei ole mahdollisuutta laittaa ruokaa niin pakko vetää irtokarkkeja, suklaata jne...mistä saa energiaa valvomiseen ja päivä touhuun vauvojen kanssa.
Vanhemmat lapset syövät mummolassa jos joku alkaa ihmetellä mitä he syö
:D

Mutta vauvat ovat aivan ihania, ja kyllä heitä jaksaa hämmästellä joka päivä kovasti.

Pitäis alkaa katsomaan mitä sitä kastajaisissa tarjoaa ja jossain välissä koittaa saada ne leivottuakin. Tavoistani poiketen, tällä kertaa teen varmaan kovin yksinkertaisia tarjottavia.

Kovasti jaksamisia h-hetken odottajille sekä synnyttäneille pikku tuhisijoiden kanssa :heart:

Enie + Nörtti ja Hissu
 
Onnittelut kaikille vauvan jo saaneille :flower: Vähiin käy tää häntäpään joukko, vaan ei luovuteta ennenko tipahtaa :kieh:

Päivystän taas puhelinta, enkä osaa tehdä mitään. Ootan sitä puhelinsoittoa ja aikaa ä-polille jotta saadaan selvyys mitenpäin vauva masussa majailee. Terkka siis eilen arveli olevan perätilassa. Itse en osaa kyllä sanoa, liikkeitä tuntuu niin jokapuolelta, että kaverilla saattaa olla siellä kyllä muutama ylimääräinen käsi ja jalkaparikin :whistle: Toisaalta on kiva päästä ä-polille, kun ei ole mitään painoarviota tehty vauvasta ja jos vaikka tutkisivat tuon tuloportinkin tilanteen :p Ja elättelen siis kovasti toiveita, että olis pää alaspäin ja homma niin valmis, että käynnistäisivät samantein... Enhän elättele liikoja yhtään :ashamed: Jos huomiseksi saisin ajan, niin saisin ehkä lapsille kotiin hoitajankin ja silloin mies pääsisi mukaan ja sehän olisi aivan yli-ihanaa. Jotta pitäkäähän peukkuja mun suunnitelmille/toiveille :saint:


Pörri pääsee vauvaa nuuskuttaan, se jos mikä laittaa hormoonit hyrrään ja annas olla, ni teidänki vauva päättää puskea itsensä ulos!

Nyt aamupuuroa pikkuväelle.
Tammiska ja Pikkumuru 38+6 :heart:
 
Enie Mie yhden monikkoäidin kanssa juttelin ja heillä käy perhetyöntekijä pari kertaa viikossa. Äiti käyttää sen ajan nukkumiseen ja työntekijä viihdyttää sillä välin perheen taaperoa (ulkoilee tms). Miulla käynyt myös mielessä, että pitäisikö ottaa yhteyttä. Saisi itsekin ottaa päiväunet. Mutta ajattelin nyt ensin katsoa, kunhan tuo meidän 2v alottaa taas hoidossa, että miten sitten kaikki sujuu.
Oikeastaan se hetki jolloin apua tarvitsisi eniten on tuon taaperon nukkumaanmenoaika. Nää ihanaiset, kun aloittaa samaan aikaan yötankkauksen. Meillä on sitten toinen vanhemmista hoitanut taaperon iltasyönnit, kylvetyksen yms ja toinen syöttää ja röyhtättää sillä välillä kaksosia. Molempian yhtäaikainen syöttäminen onkin mielenkiintoista puuhaa...
Ja omasta syömisestä. Kaupasta löytyy paljon erilaisia valmisruokia ;) Mie olen vaatinut, että joko mies tekee ruuan tai sitten täytyy olla nopeasti mikrossa lämmitettävää. Muuten mie varmaan eläisin vain leivällä ja suklaalla. Ja on tuo Hesekin ihan tutuksi tullut.... Mutta ei tässä kyllä ole aikaa tehdä ruokaa, aina ei voileivälllekään ehdi juustoa tms laittamaan, kun pitäisi jo olla menossa...
 
Onnea vauvoista taasen!!! :heart:

Huoh.. täällä ollaan.. Välillä on niin hyvä olla että.. sit taas yhtä äkkiä saattaa liitoskivut hyökätä päälle. Tänä aamuna aivan JÄRKYTTÄVÄ turvotus. Ihan siis mieletön!! :eek:
KiaralA: mä nyt tuudittaudun siihen että vauva valmistautuu synnytykseen et siksi on rauhallisempi. näin se lääkärikin minulle sanoi silloin sunnuntaina.

samariini POKS 39
 
Itku on täälläkin herkässä. Tosi outoa kyllä, kun raskausaikana mieli oli niin tasainen vaikka osallahan silloin juuri ne hormoonit tekee tepposiaan. Mutta tosiaan nyt saatan alkaa itkemään ihan yhtäkkiä, ilman mitään varsinaista syytä. Välillä olen niin onnellinen ja välillä iskee ahdistus siitä, että on niin vauvassa kiinni ja ollaan vaan kotona. Odotan niiin paljon sitä että pääsen edes kaupassa käymään :LOL: Missä vaiheessa olette ensimmäistä kertaa lähteneet vauvan kanssa kyläilemään tai yleensäkin jonnekin? Itse jotenkin pidän kahta viikkoa rajana, mutta alkaa tuskastuttamaan tämä kotona oleminen.

Ja välillä olen ihan hysteerisen huolestunut onko vauvalla kaikki hyvin :/ Toisaalta harmittaa kun pitäisi yrittää nauttia ihan tästä vauva-ajasta ja silti stressaan hirveästi ja toivon että aika olisi mennyt edes vähän eteenpäin niin olisi vähän helpompaa enkä ehkä (toivottavasti!!!) enää huolehtisi niin paljon.

Lumi ja Lilliputti 11 vrk
 
Samariini: Näin mäkin ajattelin, että vauva valmistautuu ja huilii tulevaa ja siitä johtuu vähäiset liikkeet. =)

Lumi-: Mä lähdin esikoisen kanssa keväällä -08 silloin 2:viikon päästä synnytyksestä ulos kauppaan. :)
 
Enie: Mä asuin yksin puolisen vuotta kun tyttö syntyi. Mulla kävi perhetyöntekijä, koska olin niin väsynyt. Käytin ajan kaupassa käymiseen ja uimahallissa käymiseen. Se oli luksusta kun ei tarvinnut kauppakasseja ja 1,5v ja 1kk raahata mukana! Ja kerran viikossa kävi. Minäkin olin päättänyt et pärjään yksin, mutta onneksi otin avun vastaan kun tarjottiin. Hän leikki ja viihdytti lapsia sillä välin. Olisi kuulemma siivonnut ja tehnyt ruoankin, mutta ne halusin kuitenkin yksin tehdä.

Omaa napaa: Mua on kauheesti alkanut pelottamaan että tuo mies ei jaksa ja lähtee menemään. Taustaa sen verran että hänellä oli toinen nainen kun toista lasta odotin. Tytön syntymän jälkeen muutin yksin lasten kanssa puoleksi vuodeksi. No mies tajusi tehneensä väärin ja halusi meidät takaisin ja minä kun rakastin niin tulin takas. No luottamus palasi, mutta ajatus on alkanut taas kummittelemaan mielessä, vaikka mitään syytä ei ole semmosiin ajatuksiin. :ashamed:
No ehkä nää ajatukset poistuu ajan myötä. Kiitos kun sai purkautua...
Tunnen muuten oloni ihan mielettömän yksinäiseksi tällä hetkellä. Muksut on päivät koulussa ja mies töissä. Tulevat kotiin ja lähtevät melkein samatien pihalle ja mies hiihtämään tm. harrastuksiin ja minä jään taas yksin kotiin. Hoh,hoi...

Suviliini81 ja Nuppu 38+3 :(
 
HeippA!

Täällä alkaa itkuisuus jo helpottamaan! :wave:
Mutta ensimmäinen viikko oli kyllä kamala.. Laskin nyt näin jälkeen päin että nukuin ekan viikon aikana "syvää unta" n.20 tuntia. Synnärillä ollessa en nukkunut silmäystäkään.. Piti tuijotella nyyttiä ja tarkastaa viiden minuutin välein et hengittääkö se.. Ja kotiin kun päästiin, olin niin paniikissa ettei nukkumisesta tullut mitään, heti kun silmät ummisti alkoi päässä kelata filmi kaikesta kamalasta mitä lapselle voi tapahtua sillä aikaa kun äiti nukkuu.. :headwall: Sain hysteerisen itkukohtauksen kun mieheni lähti kauppaan, olin varma et paleltuu kuoliaaksi, ja itkin melkein joka kerta kun katsoin nukkuvaa vauvaa, olin aivan varma et kuolee nukkuessaan..Noh tämähän meni sit siihen loppuviikosta, et äitini (kiitos ja kumarrus) tuli hätiin, löi tabut mulle naamaan ja pakotti nukkumaan. Uni on kuulkaas elämän eliksiiri!!! Palasin muutaman tunnin unilla taas ihmisten kirjoihin :LOL: Jotain hyvääkin tästä hormoonimyrkystä oli, eipä oikein ruoka maistunut joten mamma -14 kg!!!

Lumi Me käytiin päivää vajaa viikon ikäisinä ekaa kertaa vaunuilla mummulassa, joka on 800m päässä. Mummu vahti nukkuvaa tyttöä, ja väsyneet isä ja äiti pääsivät karkaamaan saunaan! Voi että tuntui luksukselta! :D Siitä lähtien vaunuiltu joka päivä vähän!

Kertokaa minulle miten ihmeessä leikkaatte vastasyntyneen kynnet!!??? |O :ashamed:


Elayne ja neiti 16pv
 
Mä haluan kanssa tietää miten kynnet leikataan. Varmaan nukkuessa? Noi on niiiiiin pienet! Maanantaina ne aion leikata, kun Tilleri täyttää kaksi viikkoa :heart:

Me ollaan kaupassa kyllä käyty, niin että Tilleri on ollut mukana kaukalossa. Ei siis kaupassa itsessään mukana, toinen meistä on jäänyt autoon istumaan siksi aikaa vaavelin kanssa. Mutta me saadaan tosin auto ihan oven eteen parkkiin kotona:)

Mitä ensimmäisellä neuvolakerralla tapahtuu? Huomenna olisi edessä!

PG ja Tilleri 9pv
 
Kauheesti tullut taas vauvoja lisää :heart: Onnea kaikille :flower:

Itellä alkaa olla jännät paikat....huomenna tähän aikaan saattaa olla jo vauva sylissä :heart: Aamulla pitää klo 7 olla sairaalassa ja sitte katotaan vielä vauvan tarjonta. Jos on kääntynyt ni sitte saavat luvan käynnistää, jos edelleen perätilassa, niin sitte sektioon. Eli kotiin en enää tuolta reisulta tule ilman vauvaa :heart:

Tsemppiä vielä kaikille masun kanssa tuskaileville! Meitä en kovin montaa taida enää ollakkaan yhdes koos :D

J.t ja Pampuliini 39+2
 
Synnytyskertomusta tulin kirjotteleen..

Elikkäs 16.päivän aamuna alkoi supistella jokseenkin säännöllisesti, voimistuivat aamun mittaan ja synnärille päätimme lähteä klo 10.30
Siellä meät otettiin sisään ja tehtiin kaikki valmistelut, supituksia n.5.min välein, auki n.4cm

Synnytyssaliin mentiin ja siellä sitte kärvisteltiinkin koko päivä..välillä supistukset laantu kokonaan ja mie kävelin ja kävelin..

Illalla klo 22.00 katottiin kohdunsuun tilanne ja se oli vaan 6cm auki!! Kätilö sitten kysyi että haluanko laittaa nukkumaan yöksi ja aamulla katotaan tilanne vai nopeutetaanko ja saat alkaa synnyttämään? Olin aivan poikki mutta tiesin etten unta kuitenkaan saa ja aamulla olen vieläki väsyneempi, joten sanoin haluavani synnyttää mahd.pian!

No sitten alettiin valmistelemaan epiduraalia varten eli tarkotus oli panna oksitosiinitippa ja epiduraali nopeuttamaan avautumista.
Lääkäri oli kuiten sitä mieltä että puhkastaan ensin kalvot ja sitte vasta katotaan tartteeko tippaa.
Kalvot puhkastiin klo.22.30 sen jälkeen alko supistella TOSI kipeästi ja aivan sarjatulena, huusin että nyt sitä epiduraalia vois laittaa sattuu niin paljon!!
Menin käymään pissalla ja koko ajan supisteli. Kätilö tarkisti kohdunsuun tilanteen ja totesi minun olevan 9cm auki!! eli ei mitään puudutuksia |O
Ilokaasun voimin sitte kärvistelin ja ei menny kauaa kun alko ponnistuttaan..
Ponnistusvaihe oli yhtä tuskaa ja kesti n.20min lopulta kuiten tyttö oli ulkona ja huusi niinmaan pirusti, kivut loppu siihen ja neiti oli täydellinen 9.pisteen pullukka :heart:
Syntymäaika 00.33 (ei ihan laskettuna päivänä)
Synnytyksen kokonaiskesto oli 15t. 40min vaikkaki kätilö sanoi ettei se oikeasti noin kauan kestäny..

Vauva-arki on lähtenyt hyvin käyntiin ja vauva nukkuu pitkiä pätkiä ja syö hyvin.
Kyllä se on aina yhtä ihmeellistä tuo syntymän ihme ja onnellisuutta ei voi sanoin kuvata :heart:

Nyt lähen taas nuuskuttamaan tuota pikku-iitaa :heart:
Vauvantuoksuista päivää vauvautuneille ja tsemppiä ja voimia vielä odottaville :hug:

Katjuska ja iita 3pv. :heart:
 
Minävaa kokeiltiin tuota rintakumia sairaalassa ja neiti ei siitä tykännyt ni en ole itselle sitä ostanu,mut nyt taas imetys "luistaa" ei pitäs kehua ku tulee sit takapakki!! :/

ja onnea uusille nappuloille :flower: :heart:

 
tammiska
Kävin joo nuuskuttamassa rontin tyttöstä :heart: Pelhana, mite toine voiki olla ylisöpö ilmestys pitkine,tummine kutreineen. Siinä se sylissä vaa tuhisi ja tillotti katella,inana :heart:
Mie haluun kans ja mielellään HETI! Ei suana kyl aikaseks supistuksia :(
Tosin..äske muksujen kans riehuissa pihal, alko taas tulee kivuttomia, ilkeelt tuntuvia kovetteluja masuun, mut eipä ne oo ennenkää kipeiks muuttuneet, joten enpä herättele turhia toiveita.

Perjantaina pääsis Pätkä kasvukontrolliin ja toivottavasti käynnistys samal :p Sanoovat kuiteeski, ett käynnistellään vast maanantaina,argh! :headwall:

Jospa sitä rupeisin liukenemaan katraani kans unille
 

Yhteistyössä