***TAMMIVAUVAT***Tammikuussa (syntyneet päivitetty 31.1.10)

Hei kaikki :wave:

Onnea vauvan saaneille :flower:

meille syntyi 17.1.2010 pikkuinen prinsessa :heart:
4025g ja 48,5cm

tänään kotiuduttiin ja voipi sanoa että onnesta soikiana ollaan koko perhe :heart:

kirjottelen myöhemmin lisää

Katjuska ja pikkuneiti 2 päivää
 
Onnea vauvan saaneille!! :heart:

Itkuherkkyys on täälläkin maksimissaan. Viime viikolla meni puoli päivää itkiessä, kun esikoisen hoito ei mennytkään niin kuin olisimme halunneet... tänään itkeä tirautin kun poika ei suostunut menemään päiväunille, kun minulla oli vauva sylissä. Kiljui vaan vuoteessaan. :'( Vauvan kun laittoi vaunuihin, niin poika meni nätisti makaamaan vuoteeseen, mutta vauvelipa ei viihtynytkään vaunuissaan vaan aloitti vuorostaan itkun (mahaa ilmeisesti kipristeli). Siinäpä sitten itkettiin kohta kaikki.... mitenhän minä pärjään sitten, kun mies lähtee töihin!!?? Äsken kävi vaan kaupassa....

Vauveli nukkuu yöt suht hyvin 3-4 tunnin syöttöväleillä mennään, syönti, röyhtäily yms. toimet kestää aina tunnin kerrallaan... toivotaan, että tästäkin tulee yhtä hyvä nukkuja kuin veljensä oli. Nukkui ekan täyden yön 5 vko ikäisenä, josta täydet yöt alkoivat pikkuhiljaa lisääntymään... :)

Nimi on keksitty jo vuosia sitten, toinen nimi on vielä vähän kysymysmerkkinä.

Eilen käytiin ekaa kertaa koko perheen voimin kaupoissa. Saatiin käytyä rauta- ja ruokakaupassa ihan samalla kertaa! Pidin tiukasti harsoa vauvan kaukalon suuaukolla, ettei pöpöt pääse yllättämään :D

Tica & Maija Maitoparta 2 vko
 
Onnittelut taas kaikille uusille vauvan saaneille!

Täällä alkaa olla vähemmistössä. Mulla on laskettuaika vasta reilun viikon päästä ja tää menee varmaan reilusti yli, joten saa nähdä olenko pian yksin täällä. No, sillehän ei mitään mahda sitten, jos niin käy. Enkä mä nyt vielä mitenkään mahdottoman kärsimätönkään ole :)
 
Onko teillä muilla käytössä liivinsuojia? :attn: Mulla maito valuu niin paljo, ettei ilman niitä mitenkään pärjää. Pakko mainostaa, että kokeilkaa ihmeessä LANSINOH-merkkisiä suojia jotka niitä tarvitsee, ne on oiekasti ylivoimaisesti paremmat kuin mitkään muut joita olen käyttänyt :attn: Ainakin niillä joilla maitoa valuu oikeasti tosi paljo niin nuo on ihan parhaat! Kun muita suojia sain olla vaihtamassa monta kertaa yössä niin näillä pärjää koko yön aivan hyvin eikä pinta edes tunnu ällöttävän märältä kuiten muissa. Samoin päivällä ei tarvi läheskään niin usein vaihtaa. Kaiken lisäksi nämä on puolet ohuempia kuin muut niin eivät törötä ikävästi paidan läpi. Ovat siis todellakin hintansa arvoisia, ainakin mulla ne tulee loppujen lopuksi halvemmaksi kun niitä ei tarvi läheskään niin usein vaihtaa. Ainut huono puoli (ja iso sellainen) on se, että ne on jostain syystä (valmistajan mukaan hygienisistä syistä) YKSITTÄISPAKATTUJA :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jens:
Onnittelut taas kaikille uusille vauvan saaneille!

Täällä alkaa olla vähemmistössä. Mulla on laskettuaika vasta reilun viikon päästä ja tää menee varmaan reilusti yli, joten saa nähdä olenko pian yksin täällä. No, sillehän ei mitään mahda sitten, jos niin käy. Enkä mä nyt vielä mitenkään mahdottoman kärsimätönkään ole :)
Täällä mietin ihan samaa että jäänkö yksin sitten tänne odottajiin kun La on vasta viikon päästä :LOL:
 
Eli poika syntyi sunnuntai aamuna 17.1.10 ja painoa hällä 4005g ja 50.5cm oikein ihana tuhiseva pakkaus.

Onnea muillekkin uusille vauavn saanneille.

Synnytys alkoi lauantai-sunnuntai välisenä yönä itsestään vesien menolla ja kokonaisuudessaan kesti 6 tuntia ponnistuksineen päivineen. synnytys oli suht kivuton ja mukava kokemus.

Nyt tänää kotiuduttiin.

Kaneli ja vauva 2.5vrk
 
Meille sitten syntyi sektiolla Poika 13.1.2010 (41+0). Syynä sektioon oli jalka-perätila.
Aikamoista säätöä oli viimeiset 2 päivää, synnytetäänkö alakautta vai leikataanko ja päätös oli leikkaus, koska riskinä oli, että tulee molemmat jalat edellä, jolloin on riski, että kanava ei aukea tarpeeksi ja jää pää/hartiat jumiin.

Sektio ei ollut kovin kiva kokemus. Itse toimenpide nyt oli ihan ok, jännitti vaan sikana siellä salissa. Seuraava vuorokausi oli kaamea maata sängyssä katetrin kanssa, erittäin kovista kipulääkkeistä huolimatta. Onneksi sain sentään imettää vauvaa.

Nyt pärjään jo burana/panadol yhdistelmällä 3 kertaa päivässä. Mites te muut sektion kokeneet olette toipuneet? Ois kiva kuulla teidän kokemuksista, miten olette toipuneet ja miten sairaala-aika meni. Ja itse toimenpide, miten sen koitte?

Meillä vielä esikko sairastui vatsa-tautiin ja on edelleen nuhainen/yskii. Oltiin siksi vauvan kanssa vielä yksi yö sairaalassa, että saatiin esikoisen aktiivisin taudin vaihe ohitettua. Silti jännittää/pelottaa, että tarttuuko vatsa-tauti/flunssa vielä meihin muihin. Kurjaa oli olla sairaalassa, kun ei mies eikä esikko voinut käydä katsomassa, etteivät tartuta. Ikävä oli valtava.

Vauva voi hyvin. Syö ja nukkuu ja on toistaiseksi ollut perustyytyväinen... Tänään kävi neuvolatäti ottamassa tikit/hakaset multa pois ja perjantaina tulee sitten vauvan kotikäynnille. Ihanaa palvelua. Nyt vielä 5 viikkoa rajoitettua elämää sektiohaavan vuoksi.
Äitini auttaa tämän viikon ja sitten mies on 3 viikkoa isyyslomalla. Sitten on jo kulunut kuukausi leikkauksesta, joten kai sitä sitten jo tuon esikon kanssakin pärjää.

Nyt vaan toivon, että pysytään terveinä. Kaikkia tauteja, kun on ihan hirvittävästi liikkeellä.
 
KiaraA ja Jens, mulla La perjantaina mutta tää on supistuksilla kiusannut jo pari viikkoa niin ei varmaan tuu vielä seuraavaan kahtee viikkoonkaa :LOL:
Eli täällä ollaan teidän kanssa, Katotaan vaan nii minä oon viimisenä täällä kasassa vielä :D
Pelottaa kun poika on nyt jo n. 4 kilonen että millä saan ulos :ashamed:

Niinuska+Hipsu 39+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja pinkgreen:
Onnittelut vauvautuneille :heart:

hömppö: Mistä noita suojia saa? Apteekista? Itse olen marketista vain Ainu-merkkisiä ostellut, olisi kiva muitakin kokeilla:)

PG ja Tilleri 8pv :heart:
Joo apteekista ainakin, ovat siellä kyllä vähän kalliimpia vielä kuin muualla....täälläpäin on yks liike joka niitä myy ja sieltä saa vähän edullisemmin kuin apteekista (noooh, peräti euron halvemmalla :LOL: )
 
Kelan sivuille on nyt päivitetty ohje pidennetystä isäkuukaudesta:

Isäkuukausi pitenee
Isäkuukautta pidennetään kahdella viikolla vuoden alusta. Isäkuukauden isyysrahapäivien määrä nousee ensi vuonna 24 arkipäivään, jolloin isäkuukauden enimmäispituudeksi tulee 36 arkipäivää. Pidennys koskee niitä perheitä, joilla oikeus vanhempainpäivärahaan alkaa vuoden 2010 puolella. Käytännössä pidennetty isäkuukausi voi alkaa syksyllä 2010.

Eli eiks tää tarkoita sitä että vaikka olisin saanut äitiyspäivärahaa jo vuoden 2009 puolella ni se ei haittaa? Eli kun saan vanhempainpäivärahaa vasta 2010 puolella ni sit meillekin kuuluis tuo 6 viikkoa isäkuukautta?

Ja vielä suuronnittelut kaikille vauvoja saaneille ja tsemppiä niille joille lähtö on koittamassa!
 
Pikaseen vaan tulin ilmoittamaan että meille syntyi tyttö 16.1 mitoin 3850g ja 51cm,py 37,5cm
Lisää tulee kunhan koneelle ehdin =)

Onnea vauvautuneille =) teitä on varmaan paljon,mut nyt ei ehdi lukemaan

Piiuli ja Emmi-toukka 3pv
 
Tinzus jos vielä kotosalla? :)
Porissa ei ruuhkaa.meilläkin perjantai päivällä synnärillä jossain vaiheessa neljä ihmistä salissa kun tulivat auttelemaan "ajan kuluksi" ;)
Vierailut kuten ennen eli isä,muut lapset koska vaan ja isovanhemmat vierailuaikoina.
pikaiseen alice in w
 
Pikkuinen ihana prinsessa syntyi meille 15.1.10 klo 9:51 :heart: elektiivisellä sektiolla tuli maailmaan. Eilen kotiuduttiin ja tähän mennessä kaikki mennyt hyvin, lukuunottamatta rintoja jotka ovat maidosta ja muusta kudosnesteestä välillä niin pinkeänä ettei tyttö meinaa saada kunnolla otetta, eli rintakumin avulla sitten välilä imetän. Lisäksi molemmat nännit on vereslihalla, mutta toivottavasti nekin paranisi lansinoh-rasvan avulla, tänään vasta kävin sitä ostamassa.

Sektio meni osaltani oikein hyvin, tyttö sai täydet 10 pistettä ja epiduraali puudutus kyllä toimi leikkauksen ajan hyvin. Henkilökunta oli leikkaussalissa aivan ihanaa ja huomaavaista, kokoajan pitivät ajantasalla ja rauhoittelivat, kun tuntui välillä etten saa henkeä kun puudutus ehti nousta palleaan asti. Itse leikkauksesta toipuminen sitten olikin ensimmäisen vuorokauden osalta aika rankka, oksentelin iltaan asti, ja haava oli niin kipeä ettei asentoa juuri päässyt vaihtelemaan, onneksi pääsin heti 3 h leikkauksesta osastolle jo vauvan ja miehen luokse, mutta oksenteleminen vei kyllä voimia ja olo oli todella kamala koko päivän. Seuraavana aamuna sain katetrin pois ja pääsin jalkeille ja sen jälkeen onkin palautuminen mennyt ihan omalla painollaan.

Burana+panadol x3 päivässä yhdistelmällä olen itse nyt mennyt nämä kotona olo päivät, haava välillä muistuttelee itsestään että muistaa vielä ottaa vähän kevyemmin, koska ylösnoustessa ja yskiessä kiristää ja sattuu. Torstaina käyn neuvolassa, niin poistavat tikit, se vähän jännittää. Mutta kokonaisuudessaan nyt yhteenvetona, että omalta osaltani sektio oli loppujen lopuksi ihan miellyttävä tapa synnyttää, koska osaltani kaikki meni niin hyvin ja olin odottanut olevani kipeämpi vielä tässä vaiheessa.

Napakettu ja Tirriäinen 4 vrk
 
Tica: Sun teksti oli melkeen kuin mun kirjottama. Esikon takia itkettää välillä kun tuntuu, että on taantunut joissakin asioissa ihan vauvaksi ja just nukahtaminen on ihan mahdotonta ollut. pukea pitää aina itkun kanssa ja yleensä vielä poika on ihan löysä makarooni.. :kieh: Onneksi ei oo kuitenkaan vauvalle paha, vaan äidille kiukuttelee. Pelottaa jäädä ens viikolla yksin lapsien kans. Varsinkin kun en sais esikoista nostaa vielä pariin viikkoon leikkaushaavan takia. Poika nukkuu pinniksessä ja istuu syöttötuolissa. Pyllyki pitäs pestä lavuaarissa, muuten hermostuu ja heittäytyy maate.. |O

Nirppa
: Musta itse sektio oli ihan jees kokemus verrattuna alatiesynnytykseen. Seuraavana aamuna olin jo liikkeellä. Sairaala-aika ei ollu hääviä ku ei kunnolla pystyny kääntymään kyljeltä toiselle ja hoitajat herätteli öisin syöttämään tytön sokereiden takia. Sänkyki oli ihan liian kapea ja korkea. Kotona alko heti helpottaa ja 3x panadol + burana meni täälläki viikon verran. Nyt haava tihkuu toisesta reunasta ja kaikki housut hinkkaa siihen. Yritän ottaa ilmakylpyjä ja pitää sideharsoa estämässä hankaamista, mut huonolla menestyksellä. :( Muu kipu kyllä hiipuu pikkuhiljaa. Kyykyt ja nostelut on pahimpia ylösnousun ja kääntymisen lisäks. Neuvolatäti sanoi haavan olevan tosi siisti, joten kai sitä on uskottava. Tikkien poisto ei sattunut yhtään.
Eilen ja tänään oon jo käynyt koiran kanssa lenkillä ja vauhti alkaa palata. Kasvava sänki on melkeen haavaa pahempi ongelma.. :kieh:

Vaavi on kiltti ja nukkuu hyvin. Yöllä täytyy herätellä syämään, kun painon nousua kontrolloidaan tarkasti niiden sokereiden ja kai sektion takia. Vielä on syntymäpainoon matkaa.. perjantaina punnitus taas. Omalla maidolla mennään. Ulospääsyä odotellaan jo kovasti.. B)

Rhea ja Aava 11vrk
 
Onnittelut vauvan saaneille :heart:

Täällä vauva voi hyvin, äitikin suurinpiirtein.. Alapää niin kipee etten voi istumista kuvitellakaan.. Tissit niin valtavat että sattuu.. Kuulumisia sitten enemmin kun vointi sen sallii.. =)


Alkuperäinen kirjoittaja pinkgreen:
iiris- Melkein samaan aikaan oltiin sitten Kättärillä, ainakin samalla viikolla:) Missä synnytyssalissa ja osastolla olit?
Öö.. siis mentiin sinne neloskerrokseen..ja ekassa huoneessa/salissa.. ja sit yöllä meidät vietiin 5.kerroksen haikaranpesään.. Mut mies oli yöt kotona. Ja sairaalassa olo aika oli 16.1. klo noin 13.30 - 18.1. klo 14. Oltiiko samaan aikaan samassa paikassa? :p


:heart: iiris ja Christian 3vrk :heart:
 

Yhteistyössä