**Tammivauvat2008**vol2

Moikka!

JenniS: Meidän poitsu on myös noin 3kk ikäisestä asti ollut tuollainen päikkäreiden pätkä-nukkuja. Mutta nyt vajaan viikon ajan on yhtäkkiä alkanut sen suhteen mennä paremmin taas :) . Nyt muutamana päivänä on nukkunut 1,5 tai jopa 2 tuntia kerrallaan kerran päivässä ja sit muutaman lyhyemmän pätkän. Ja selvästi huomaa että on paljon vähemmän kitinää kun nukkuu kunnolla. Kai nääkin asiat vähä vaiheittain menee, että välillä nukutaan enemmän ja välillä vähemmän... On vaan kiva kun ite ehtii siinä päikkärien aikaan vähä tekeen kotihommia yms. :)

Kide: Meillä tuli ekan rotarokotteen jälkeen kovia itkukohtauksia vajaa viikko rokotteen jälkeen, en kyllä ole varma johtuiko se rokotteesta vai mistä... Mutta nyt toisen rokotteen jälkeen ei tullut mitään oireita, ainoastaan kakka oli vielä normaaliakin löysempää (normaalistikin tosi löysää "rintamaitokakkaa" ;) ) noin viikko rokotteen saannin jälkeen.

Töihin menosta: Haluaisin olla kotona ensi kesään (siis -09) asti mutta voipi olla ettei asuntolaina anna siihen mahdollisuutta... Saa nyt nähdä...

Kivaa viikonloppua kaikille! :flower:
 
Heipsan!
Täällä Luca kätyää, en tiä johtuuko hampaista vaikko tuosta nuhan poikasesta. Jonnin verran puklitaan tisuttelun jälkee ja räksää tulee samalla :( Yöunille menoki on nykyään niin hankalaa, väännetään ja käännetään, tissi, toista tissi..vaikka puuroa saa illalla niiin tissiä luputettaa varmaa tunti ennen ku uni tulee kunnolla. Tänään mietinki joskus jättäis puuron pois, jos ei niin väännättäis. Voisin vaikka kokeilla velliä lantrattuna.

Joku kyseli hyppykiikusta, mä kans sitä mietin mut meillei kotona sitä saa oikeen mihinkää laitettua. Ainut et yläkertaan oven karmiin ja siin alla on "kynnys" semmonen pieni kylläki, mut en tiä .. Tälläin luki lastentarvikeliikkeen mainoksessa hyppykiikusta:

Noin 4 kk iästä alkaen. Helppo asentaa karmikiinnikkeen avulla. Voidaan asentaa myös erikseen hankittavalla saparokoukulla. Maksimikäyttöaika kerrallaan 10-15 min. Kiikkuun laitettava maksimipaino 12 kg.

Huomenna oiskin pihatalkoot ja mieskin on töissä, sisko tuleeki Lucaa hoiteleen et voin edes pikkasen osallistua yhteisiin hommiin, kuhan ei sada vettä. eipä muuten suurempia suunnitelmia olekaan.

Mutta taas jatkaan...Hyviää viikonloppuja!

Saara ja pojankoltiaiset
 
hellou!
täältä taustalta ilottautuu uus joukkoon.Eli meille synty 13 tammikuuta tuollanen vajaan neljän kilon poika ja pituutta oli tarkalleen 52,5 cm.
nykypaino pojalla varmaan tuollaset 9 kiloa ja senttejä 65..tarkkaan en tiedä kun ei 4 kk neuvolassa olla vielä käyty..
soseita ollaan aloteltu, mutta mitään mielisosetta ei olla löydetty, joten pääasiassa rinnalla ja korvikkeella mennään..

täytyyki kysästä tietääkö äidit miten kauan tuossa kärryissä pitää maata??..meillä poika kun haluasi vaan katella maisemia lenkeillä ja selällleen olo alkaa tympiä..
 
Hei!

Nostellaanpa vähän tätä meidänkin pinoa. Meillä viikonloppu mennyt taas nopeasti, eilen oltiin vauvauinnissa ja mummolassa (miehen vanhemmilla), tänään oli itsellä uintitreenit. Vauvauinnissa Lauralla otettiin nyt ensimmäiset sukellukset. Hienosti meni, vähän kyllä ihmettelevältä näytti kun pintaan tuli.

Ensiviikolla onkin taas neuvola, aina yhtä jännää päästä katsomaan miten painoa ja pituutta on tullut viime käynniltä.

Mukavaa viikonalkua kaikille,

Maija ja Laura, torstaina tulee 4 kk täyteen
 
Huomenia!
Kyllä tääläki viikonloppu meni vaa et vilahti. Mieskin oli lauantain töissä (harvoin on) niin sekin vielä teki lyhemmäksi. On ollu pihatalkoot ja sitten porukalla mummolassa yötä ja eilen isommat pojat meni vielä miehen siskon luo yökyliin :heart: Joten eilen ilta ja tämä aamu on rauhallisempi. Ei päästiinkin kattoon kaikki "rästiin jääneet" ohjelmat nauhalta. Kiva kun kerrankin saaa rauhassa kattoo telkaa.

Helluska, sullahan komeen kokonen poika on :heart: Mä oon jo pitäny rattaissa (mulla siis ratasosa käytössä, pehmeen kantokopan otin poois, ku on niin kuuma) puoli-istuvassa asemmossa joko pykälällä korottanu selkänojaa taikka sitten tyynyllä nostanut. Pääsee hereillä ollessakin liikkumaan hyvin ku poika näkee maisemia, mut siltikin meillä tulee aina tosi nopsaa uni rattaillessa. Mun mielestä ihan hyvin voi nostaa kunhan katsoo ettei istu ja ole paino kokonaan pepun päällä. Hyvä niksi on myös laittaa puoli-istunaan selkänoja ja sitten rullata pepan/jalkojen alle viltti pötkyläksi, hoksaatko..(oon aiemminkin selittänyt tästä täällä:D)

Meillä huomenna vasta 4kk neukkalääkäri ja poika on jo yli4½kk.. Noo pitää sitten 5kk neukka ottaa lähemmäksi tuota kk-syndee. Saa luvan antaa ajan niin vaikka ei tuliskaa kovin pitkää välin näitten käyntien lähelle. Kiva saada mitat lähellä sitä ns. oikeaa aikaa, nyt kuiten mennää jo lähempänä melkee 5kk..

Luca kyl niin viihtyy lattialla, nytkin tuolla porisee ja leekaa, tavarat saa kyytiä ja poika pyöriin ympyrää ja pakkilla mennää. Eteenpäin ei päästä vaikka kui yritetään :saint: mut sitä odotellessa, aamukaffesta nauttiin..

Saaru ja Luca
 
Nii joo..Sitä pitikin tiedustella et onko monet hankkinut pienokaisilleen aurinkolaseja? Ja millaiset, jos on..
Minä tykästyin noihin Baby Banz Retroihin:



Maksaa vain aikas paljon, mut kai on hintansa arvoiset, vai...Tietoa muilla..??
 
Heips!

Taas on mananantai, kyllä tää aika vaan menee niin nopiaan.... Ja viikonloput aina kaikkein nopeiten, meilläkin mies oli lauantaina töissä niin tuntui tosi tyngältä yhteinen viikonloppuaika. Mutta ens viikonloppu onkin sitten kolmipäivänen :)

Saaru
kyselit noista aurinkolaseista. Me ostettiin pojalle nuo samanmerkkiset "banzit" mutta ne normimallit, retrojakin oli tarjolla , mutta jotenkin tykästyin niihin normeihin enemmän. Kovin vähän niitä ollaan käytetty vielä, joten kovasti en osaa sano niistä mitään. Mutta vaikuttavat ainakin hyvän kokoisilta meidän pojan päähän ja säätöjutska on toimivan oloinen. Muutaman kerran olen pitänyt niitä pojan päässä ihan sisällä, josko sitten oppisi pitämään niitä. Aikasta hyvin kyllä antaa niiden olla päässä. Vaikka tietty aina ensin on ihan ihmeissään, että mitens tää maailma näin tummui yhtäkkiä :LOL:

Toki auringolta tarvii muutenkin kasvoja suojata, mutta on nuo pikkuisen silmät vielä niin valonarkaa tavaraa, että mun mielestä ainakin lasit on kyllä tarpeen.

Kuulumisiin :wave:
 
Enpäs ole pitkään aikaan ehtinyt kirjoitteleen... jonnekin tuo aika vain hupenee..

Niin ja kiitos uudesta pinosta, Saaru!

Täällä neiti jo kääntyy. Oppi kääntymään äitienpäivänä, äidin iloksi.
Hampaita ei ole kuitenkaan vielä näkynyt.

Me ollaan miehen kanssa jo puhuttu (ennen kuin kukaan näistä meidän lapsista on syntynyt), että jokaisen lapsen kanssa olen kotona 3-vuotiaaksi asti. Elikkä olen kotona niin kauan, kun Viola täyttää 3 vuotta. Nautin, että saan hoitaa itse lapseni. Vaikka kyllä tää ihan työstä välillä käy tää lasten ja kodin hoito (vaikka kuulee ja lukee välillä joka paikasta, että kotiäidit ON VAAN kotona... ihan kiehuttaa tommoinen väite).

Meillä neitillä on 4 kk neuvola vasta 28.5, joten odottelen tietoja sinne asti, että paljonko neiti on taas kasvanut. Kiinteiden aloitusta hakitsen 4 kk täyttämisen jälkeen.

Jaahas, neiti huutaa jo, että maitobaari auki ja sassiin :LOL:
joten :wave:

Tammiäiti ja Viola-neiti 3,5 kk :heart:
 
Täällä Elli täytti 4kk eilen ja neuvola meillä vasta reilu viikon päästä joten sit saadaan mittoja.
Meillä Elli syö kerran päivässä soseaterian ja sillä tissittelyt tasaantuneet ainakin nyt.Yölläkin maistuu taas uni hyvin ja 6 tunnin pätkän on siis nukkunut muutamana päivänä.
Meille tuli hammaskin ja toinen puskee läpi ja siksi iltahuutoja on ollu mutta ei sen pahempaa.

Kesälomaa jo kovasti odottelen, mökkeilyä luvassa.

Rotarokotteesta: meillä tuli ensin löysää kakkaa ja sitten hieman ummetusta mutta eipä ihmeitä.Ekan rokotteen jälkeen ilmavaivojakin enemmän mut ei pahempaa.

Nyt pitää lähteä sikon kans lääkäriin joten lyhyesti virsi kaunis jälleen :D

Susa ja Elli 4kk
 
Huomenia..

Me ostettiin vaan jotkut halpisaurinkolasit. En tommosia laseja ole edes ennen nähnyt, noi oliskin paremmat. Jos laitatte vauvoillenne aurinkorasvaa niin millä suojakertoimilla? Käytän itse 30- suojakertoimista, käviskö se sama vauvalle vai tarvisko olla jotain jytympää? Siksi mulla on noin korkeat kertoimet, kun inhoon rusketusta :x Ei se ruskettumista estä, mut hillitsee hitusen.

Tammiäiti: Hieno juttu jos viitsii jäädä lapsen kanssa kotiin. Muakin ärsyttää, kun jotkut sanoo äitien olevan vain kotona makaamassa. Eihän ne kotityöt ja lastenhoito mitään ole. No ei tässä tämä "luppoaika" ole mennyt makaamiseksi (paitsi eka kuukausi, tuolla alakerrassa oli sellaset kirvelyt ja jomotukset, et makaaminen tuntui parhaalta. )

Ohhoh, kello on jo 9 ja Sampo vaan vetelee tirsoja. Eilen mennyt nukkumaan hiukan ennen kahtatoista ja vieläkin nukkuu. Pari kertaa kuuden aikoihin inisi unissaan, pistin tutin suuhun ja unet vaan jatkuivat.. Vaihdettiin iltatissi velliin ja siitä asti on nukkunut tosi pitkään. Toi tissittelytouhu vetelee muutenkin viimisiään. Maitoa tulee kyllä vaikka vähentänyt oonkin reilusti. Nyt mua on alkanut harmittamaan miksi luovuin tosta täysimettämisestä :eek: Ensin se tuntui helpotukselta, nyt se tuntuu pahalta. Voi kiesus näitä tuntoja! |O Koskahan mahtaisi nuo tunnehormonit lähteä, ennen mitään e-pillereitä ja raskautta ei ollut mitään vaikeuksia tehdä päätöksiä. Se mikä oli tehty niin ei mieltä jyrsinyt, nyt kaikki mahdollinen kaihertaa.

No nyt vaavi heräsi, tunnontuskia lisää myöhemmin ;)
 
Gorthaur: Minä oon ainakin siiä luulossa, että alle 2-vuotiaille ei saa laittaa mitään aurinkorasvaa, mut korjatkaa viisaammat jos oon väärässä.

Saaru: Oliko minkä hintaiset nuo aurikolasit? Itsekin ajattelin jotain tuollaisia, kun ei varmaan pysy tavalliset aurikolasit vauvallä päässä :)


Miusta tuntuu että meillä syödään vaan useammin ja useammin yöllä mitä enemmän tulee ikää lisää |O Viimekin yönä Albert heräsi jo ensimmäisen kerran syömään puoliltaöin.. :/

 
No niin, vauva ruokittu..

En kait sitten laita vauvalle mitään aurinkorasvoja.

Nyt vihdoinkin muistin mitä on pitänyt jo monta kertaa kysyä. Millä pesuaineella ootte saaneet soseet pois vaatteesta? Porkkana on erityisesti juuttunut kiinni ja myös ruusunmarja. Jos ette millään tavallisilla aineilla, niin miten on lähtenyt sappisaippualla tai pesupähkinöillä?

Mulla on taas kestistehtailu käynnissä ja tässä pari näytille.. Vihree ja maastokuvioinen ovat taskuvaippoja ja oranssi sisävaippa. Tuon oranssi on tehty meen äitin velour-kankaasta, jonka se voitti joskus 70-luvulla, mutta ei vaan ole keksinyt sille mitään käyttöä.



 
sattui sattumalta silmään tämä ketju..
Elikkäs meidän iida on syntynyt 4.1.2008
tomera tyttönen on tällä hetkellä..soseita mekin ollaan aloiteltu peruna-porkkanalla,ruusunmarjalla, parsakaalilla :x (ei ollut herkkua kun irvistytti)
syödään soseita tällä hetkellä aamulla ja illalla ja sitten nukkumaan mennessä otetaan vielä peruna-porkkanavelliä

on kyllä kuitenkin kumma ett se vielä yöllä heräilyttää...mikähän mahtas vielä ollaa avuksi että saatas unet kestämään esim. 22-06

mites muilla?
 
Meillä kans on vaatteet ihan soseessa, porkkana ja mustikka on jumiutunut kiinni vaatteisiin. Minäkin onttaisin mielelläni neuvoja vastaan, että millä ne lähtisi vaatteista pois. Nykyisin syötänkin Albertin aina niin, että pelkkä vaippa on päällä, niin ei mee kaikki vaatteet piloille.

uutukainen: Meillä heräilee poitsu myös yöllä. Parin-kolmen kuukauden iässä mentiin jo yhdellä yösyötöllä, mut viimekin yönä syötiin kello 24, 2, 4, 6 ja 7 :eek: En sit tiiä onko sillä nälkä vai minkä takia herää, mut tuttiin ei rauhoitu... Illalla saa velliä, ja päivällä syödään 2 soseateriaa+aamupuuro, ja soseet uppoaa nyt ihan kivasti taas.
 
Hei,

Onpa hienoja vaippoja Gorthaur! Mä niin kans haluisin kokeilla noita kestoja, mutta en ole saanut aikaseksi hankittua..

Meillä ei sose tahroja vielä vaatteissa ole, kun ei kiinteitä vielä ole maistamaan alettu, mutta kakkatahrat on lähtenyt hyvin, kun ennen koneeseen laittoa olen tahraa hangannut Astonish-tahrasaippualla. Sappisaippua on kuulema myös hyvää, itse en vaan sitä mistään löytänyt, ennen kuin tämän saippuan löysin.

Meillä mennään edelleen tutulla rytmittömällä rytmillä... eli Laura nukkuu 10-12 tuntia putkeen yöunia, aamulla on parituntia hereillä ja ottaa ekat päikkärit. Loppupäivä meneekin sitten vaihtelevasti, eli päiväunien pituus ja määrä vaihtelee samoin kun tuo nukkumaan menoaika. Välillä nukahdetaan jo 22 jälkeen, mutta välillä sitten kukutaan aamu 3:een... Mutta kauheasti en tästä rytmittömyydestä vielä jaksa stressata, nukutaan sitten päivällä jos yö menee valvomiseksi..

Huomenna päästäänkin sitten taas neuvolaan katsomaan miten tyttö on kasvanut, aina yhtä jännää!

Maija ja Laura n. 4kk
 
Moikka. Meillä ollaan jo tervehdytty niin hyvin nuhasta ja yskästä että päästiin jo ulkoilemaankin. Oli kyl rankka viikko kun ei ulos päässtyt ollenkaan :|
Me ollaan nyt alettu jo syömään lihaa ja kanaa. Kyllä meinaan maistuu paremmin nuo lämpimät ruuat likalle, kun siellä on seassa kanaa tai lihaa :) Kerralla menee yksi piltti-purkillinen. Siihen vähän jälkkäriksi vielä jotain hedelmäsosetta tai maitoa jos vielä masuun mahtuu. Ja kivastihan tuo pitää nälän kurissa, eikä enää tule turhia pulautuksia, niinkun pelkällä maidolla. Eli meillä on tuo maito enää vaan janojuomana, niin paljon jo päivässä menee kiinteitä. Ja hyvä näin. Illalla syödään puuroa ja sitten velliä vielä ennen sänkyyn laittamista. Meilä on yöunet olleet vähän rauhattomia, johtunee nyt väliaikaisesti tuosta sairastelusta ja sitten näistä uusista mauista. Luulen, että yötkin taas tasaantuu, kunhan tuo räkä on kokonaan nenästä pois.
Meillä alkaa oleen selkeesti nyt rytmiä päivissä, kun ollaan noita kiinteitä alettu syömään. Päiväunia nukutaan vaihtelevasti, joskus nukutaan iltapäivällä 3 tuntia putkeen tai sitten ripotellen pitkin päivää puoli tuntia tai tunti.
Lattialla ei kovin viihdytä yksinään, melkein siinä on äidin istuttava vieressä ja heiluteltava leluja. Vieläkään meidän likka ei käänny, mutta läheltä sekin jo liippaa!

Mites, koskas vois alkaa antamaan tuolle tytylle ihan tavallista maitoa?? Onko teillä tietoa... :whistle:

Carla ja tyttö reilu 4kk :heart: :heart:
 
carla-81: Tavallista maitoa voi antaa vasta vuoden ikäisenä, 10kk jälkeen voi alkaa pikkuhiljaa totuttelemaan esim. jugurtilla tms. Tavallinen maito pilaa munuaiset jos antaa liian pienenä.
Miten paljon teil muuten menee korviketta/velliä päivässä? Kun meille lastenlääkäri sanoi, että pitäis mennä tämän ikäiselle maitoa vähintään 6-7dl päivässä, että se on kuitenkin tärkeintä ravintoa vielä näin pienelle :) Mielellään enemmänkin. Että kiinteitä maidon lisäksi, eikä toisinpäin. Korvikkeessa on kuitenkin niin paljon enemmän pienelle elintärkeitä ravintoaineita soseisiin nähden.
Pitänee itekin ruveta pikkuhiljaa antamaan poitsulle lihaa, niin jospa maistuis lämpimät ruoat sit paremmin ;)
 
Ilmoittaudunpa minäkin mukaan vasta nyt, vaikka olen jo viime syksystä asti seuraillut keskusteluanne odotus-palstalla ja nyt täällä.

Minulla on aviopuolisoni kanssa kolme lasta, joista nuorin syntyi 28.1.08 mitoilla 2900g, 48,5cm ja pipo 34,5cm. Pikku neidolla on siis isosisko, s.2000, sekä isoveli, s.-98.

Kovin tyytyväinen ja hyväuninen tyttö, joka vielä mennä porskuttaa pelkällä rintamaidolla. Kovasti olen perunan aloittamista suunnitellut, mutten ole vielä saanut aikaiseksi. Ja onhan tuo rm-ruokinta sen verran helppoa, että saattaa tuo kiinteiden aloitus vielä siirtyä.

Kohta meillä olisi 4kk lääkäri ja saadaan uudet mitat. 3kk neuvolassa (samalla myöskin lääkärin kontrolli jäykkyyden takia) painoa oli kertynyt 5300g ja pituuttakin venynyt 58,7cm. Jäykkyyden vuoksi, jota siis lähinnä käsissä (kädet nyrkissä, pukiessa käsivarret hieman jäykät), käymme fysioterapeutin luona jumppaohjeistuksessa.

Kotona olisi tarkoitus olla tytön kanssa 2010 syksyyn asti, jos vain talous antaa myöten (ja päänuppi, joka kaipaa ajoittain toimintaa ja työtä). Mutta tällä hetkellä ajatukset ovat tulevassa kesässä ja lasten lomassa, jonka alkua kalenterista katsotaan päivittäin.
 
Katja: Juu sappisaippuaa vaan ni jo lähtee tahrat! Mulla lähti vanhatkin, sellaset ku oli käyny jo muutaman pesun ennestään.. Varmaankin luontaistuotekaupoista saa, Tampereelta ostin Miraakkelista. Ihan niinku oisit meiltä kirjottanut, ikää tulee lisää ja yöheräämiset lisääntyy.. Nyt noin 4 kertaa ja 6 ylös |O Eka kerran syö jo ennen puolta yötä.. Meillä saa 3 soseateriaa tai 2 +puuro.. Tiä sitten mistä johtunee..

Meillon nuo perusmallit tuolta baby banzilta ja hyvät on, saatiin ristiäislahjaksi.. testattukin on B)

Siistejä vaippoja Gothaurilla =)

Sunnuntaina opittiin täällä kääntymään selältä vatsalleen :D

Se on menoo taas joten :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
carla-81: Tavallista maitoa voi antaa vasta vuoden ikäisenä, 10kk jälkeen voi alkaa pikkuhiljaa totuttelemaan esim. jugurtilla tms. Tavallinen maito pilaa munuaiset jos antaa liian pienenä.
Miten paljon teil muuten menee korviketta/velliä päivässä? Kun meille lastenlääkäri sanoi, että pitäis mennä tämän ikäiselle maitoa vähintään 6-7dl päivässä, että se on kuitenkin tärkeintä ravintoa vielä näin pienelle :) Mielellään enemmänkin. Että kiinteitä maidon lisäksi, eikä toisinpäin. Korvikkeessa on kuitenkin niin paljon enemmän pienelle elintärkeitä ravintoaineita soseisiin nähden.
Pitänee itekin ruveta pikkuhiljaa antamaan poitsulle lihaa, niin jospa maistuis lämpimät ruoat sit paremmin ;)

Juu, kannattaa antaa potun seassa noita lihoja ja kanaa, maistuu todellakin paremmin kun kun pelkkä pottu ja kasvikset.

Ok, hyvä tietää tuo tavallisen maidon antamisen suositus...
Meillä menee päivässä velliä 4dl, eli aamulla ja illalla. Sit tuota korviketta vois mennä varmaankin saman verran, ehkä hieman vähemmän...Meillä neuvolan täti taas oli ihan mielissään, että syöpötellään noita kiinteitä noin paljon. Sanoi, että korvikkeella kasvavat vauvat voi alottaa kiinteet aiemmin kuin rintaruokitut lapset. Korvike kun ei oo niin ravitsevaa kuin rintamaito...

Jep, mutta palaan paremmalla aikaa :)
 
carla-81: Ihan kivastihan teillä sit tuota maitoakin menee, vellihän lasketaan myös maidoksi :) Miten muuten tuon lihan aloituksen kanssa, aloittelitko miten varovasti vai suoraan vaan ihan reilusti annoit? Kun eihän niissä piltti-soseissa taida olla lihaa kun reilut 10% soseesta, niin mietin vaan että uskallanko suht reilulla kädellä aloittaa niitä antamaan..
 
Hellona!
Tervetulo uudetkin mukaan :)

Katja Noi kuvassa olevat retrolasit maksaa n27e (lastentarvikeliikkeessä, nettikaupassa jossain oli n25e+ pk), perusmallit on pikkasen halvemmat.

Sappisaippualla kyllä lähtee ja kannattaa ostaa palana se saippua, mutta sitä en osaa sanoo et mistä sitä löytää..Mut luulis et semmosesta kaupasta missä myydään esin ruskovillan tuotteita ja kestovaippoja. Ja ei oo kallis saippua, ja on riittosa. Mulla makso toi pala 2,90e

Tänään olikin Lucalla 4kk lääkärineukka(vaikka poika onkin jo yli4½kk), oli kyl niin pikanen käynti. Mitat ja perusjutut ja pois.. Mutta tässä mittoja 7,640kg ja 65,4cm Hyvin kasvetaa. Yhtä hymyä oli poika siellä täteille vaikka kesken unien pitikin herättää mittauksiin.
Meillä edelleen mennään 2 soseannosta päivässä ja nyt oon kokeillu velliä illalla ku puurosta tuli natinaa, mut pitää kahtoo tässä piahkoin tota puuroo uudelleen. Nyt on saanut velliän hiukan latrattuna ja ei mitää vaikutusta pitentään yöunia. Nyt ollaan aika lahjakkaasti nukuttu tissi suussa ja syöty useaan kertaan yössä. Ei tietoakaa mistää 4h unipätkistä. Mut jospa sitten puurojen alotettua kunnolla alkas unetki pitenemään.

Mutta nyt apteekkiin noutaan tilattu satsi, eilen vein resepti läjän ja rasvat ja osa lääkkeistä lähti tilaukseen, nyt noutaan ne. Saas nähä kuin paljon tällä kertaa uppoo sinne..


Nii ja joo, täällä jo jonkun kerran on Lucaa onnistanu et pakerrus on vienytki eteenpäin. Uskosin et viimestään 5kk iässä ryömiminen jo onnistuu :heart:

Saaru ja aurinkoinen yksihampainen Luca
 
Katja Mä annoin ihan heti puoli purkkia kerralla sitä lihasosetta. Tai ihan ekan kerran syötiin kana-kasvissosetta. Ja nyt meillä menee koko purkki kerralla, 2 kertaa päivässä annan lämmintä ruokaa. Ja eipä noissa valmisruoissa paljoa oo sitä lihaa/kanaa, siinä se taitaa 10 % paikkeilla olla. Mut kyl niissä on selkeesti ihan eri maku, kun pelkässä potussa. Ite aina maistan kaikki ruuat, ennenkun likalle tarjoan :D Nyt oon kyl aatellu, että vois ite väkästää noi ruuat ja pakastaa pieniä määriä. Tulee todella paljon halvemmaksi kun ite tekee...Juu, kai tota maitoo meillä ihan tarpeeksi menee, vaikka noita kiinteitäkin menee kyllä varmaankin 3 purkkia päivässä jos hedelmät lasketaan myös.
 

Yhteistyössä