Te jotka ette ole antaneet tuttia vauvallenne, niin miksette?

  • Viestiketjun aloittaja assi81
  • Ensimmäinen viesti
Täälläkään kaksi ei suostuneet syömään tuttia,mutteivat syöneet myöskään peukkuakaan.
Kolme söit tuttia...
Kyllä on tarjottu muttei väkisin voi tunkea.Ja miten ihanaa oli kun vauva nukkui täydet yöt eikä tarvinnut sitä tutittamista öisin!!

 
Ilma
Alkuperäinen kirjoittaja siiri:
Minusta ei tuttia tarvi opettaa syömään jos lapsi ei sitä muuten huoli, ellei sitten ole taipuvainen syömään peukaloa, josta on paljon vaikeampi opettaa pois kuin tutista. Sen sijaan jos vauva haluaisi syödä tuttia, mutta sitä ei anneta, niin en ymmärrä. Vauvoilla on 6-10 kk ikään asti kova imemisen tarve sekä ravinnonsaannin turvaamiseksi, että itsensä rauhoittamiskeinona, jota vauvat kyllä toteuttavat jos ei tutin kanssa niin jonkin muun. Jos ei vauva syö tuttia, niin yllensä hän syö sen sijaan nyrkkiä, peukaloa, rättiä tai jotain muuta. Tutti on siinä mielessä helppo kapistus, että jossain vaiheessa lapsi alkaa jättää sen taakseen eikä kaipaa sitä kuin jossain tietyissä tilanteissa tai nähtyään sen, eli ns vieroituksen voi tehdä ihan vain laittamalla tutin piiloon, toisin kuin peukalon tai nyrkin.
Tämä on viisaasti kirjoitettu!!!
 
En ole antanut tuttia, koska pidin sitä turhana. Pikkuvauvan otin aina rinnalle kun kitisi, ja isommalle keksin muuta virikettä.

Tutti tuntuu jotenkin epähygieeniseltä, ja lisäähän se esim korvatulehdusten riskiä, ja joittenkin on tosi vaikee päästä siitä eroon. Ja sit vielä kun moni ihmetteli ettei vauvalla ole tuttia, siitä tuli mulle ihan periaatekysymys:D

On karmivaa nähdä joskus kaupassa parivuotiaita joilla tutti, ja se on selkeesti siksi ettei ne pulputa. Tuttihan on alunperin tissin korvikkeeksi ihmisten keksimä juttu, ja jotku nostaa parivuotiaan imetyksestä hirveen kalabaloon, "kui noin vanhaa", mutta tuttia näkyy jopa paljon vanhemmilla.

Argh. Tulipa purkauduttua
 
Esikoinen ei huolinut tuttia ollenkaan eikä tuttipulloa, eikä syönyt imenyt sormia. Kuopus taas käytti tuttia eikä meinannut siitä millään luopua. Sitten loppu kun suutuksissaan sen jonnekkin heitti, enkä uutta hakenut kaupasta.
 
cruelladevil
kaipa mä olisin tolle tutin antanu, mutta kun ei huoli... vaunuissa saattaa kitistä ennenku nukahtaa mutta ei siihen tutti auta, hetken kun työntelee vaunuja niin rauhottuu ja nukahtaa... eikä mua kyllä ahdista se että haluaa rinnalla välillä vaikka ei oo nälkä...
 
En nähnyt mitään syytä opetta lasta huonoille tavoille :D

Siis ensimmäisen puolen vuoden aikana tutista voi olla enemmän hyötyä ku haittaa, mutta mietin, että voisinko oikeasti vierottaa 6 kk ikäisen tutista?

Imemisentarve on tarkoitus tyydyttää tissillä. Imetyksen sujuminen on myös mulle todella tärkeää, joten päätin senkin takia jättää huvitutin pois.

Tutti on tarpeeton, vähän ällö mun mielestä, ja siitä voi seurata vakaviakin haittoja. Lapsen on tarkoitus kiintyä äitiinsä, ei muovinpalaseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
En nähnyt mitään syytä opetta lasta huonoille tavoille :D

Siis ensimmäisen puolen vuoden aikana tutista voi olla enemmän hyötyä ku haittaa, mutta mietin, että voisinko oikeasti vierottaa 6 kk ikäisen tutista?

Imemisentarve on tarkoitus tyydyttää tissillä. Imetyksen sujuminen on myös mulle todella tärkeää, joten päätin senkin takia jättää huvitutin pois.

Tutti on tarpeeton, vähän ällö mun mielestä, ja siitä voi seurata vakaviakin haittoja. Lapsen on tarkoitus kiintyä äitiinsä, ei muovinpalaseen.
Perustele.

 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
On karmivaa nähdä joskus kaupassa parivuotiaita joilla tutti, ja se on selkeesti siksi ettei ne pulputa. Tuttihan on alunperin tissin korvikkeeksi ihmisten keksimä juttu, ja jotku nostaa parivuotiaan imetyksestä hirveen kalabaloon, "kui noin vanhaa", mutta tuttia näkyy jopa paljon vanhemmilla.
Mustakin se on epämiellyttävän näköistä. Olen ehkä ennakkoluuloinen, mutta yleensä ajattelen että onpa laiskat vanhemmat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
En nähnyt mitään syytä opetta lasta huonoille tavoille :D

Siis ensimmäisen puolen vuoden aikana tutista voi olla enemmän hyötyä ku haittaa, mutta mietin, että voisinko oikeasti vierottaa 6 kk ikäisen tutista?

Imemisentarve on tarkoitus tyydyttää tissillä. Imetyksen sujuminen on myös mulle todella tärkeää, joten päätin senkin takia jättää huvitutin pois.

Tutti on tarpeeton, vähän ällö mun mielestä, ja siitä voi seurata vakaviakin haittoja. Lapsen on tarkoitus kiintyä äitiinsä, ei muovinpalaseen.
Hohhoijjaa......
 
heh
ei se tutti ole luotu sinne vauvan suuhun joten miksipä sitä antamaan varsinkaan kun minun vauvat on saaneet imeä tissiä joten imutarve on hoitunut ruokailun yhteydessä.
Minusta on enemminkin typerää tuputtamalla tuputtaa lapselle tuttia ja sen jälkeen kitistä täällä palstalla kun vauva herää aina itkemään kun tutti tippuu suusta...
Tutin näkisin tarpeelliseksi lähinnä koliikkivauvoilla ja niillä jotka ei rintaa saa.
 
Heh.. Kyllä täällä tulee aina kaikesta kinaa :LOL:

Me emme ajatelleet tutin mahdollisuutta kun poika oli vastasyntynyt. Mutta parin-kolmen kuukauden iässä hän alkoi syödä ja imeä sormiaan aivan vimmatusti. Yritimme opettaa tutille, mutta eipä poika huolinutkaan sitä. Saattoi jäyhää hetken, mutta sylkäisi sitten ulos.
Nyt emme ole tuttia edes yrittäneetkään antaa, ja sormienkin imeminen on vähentynyt huomattavasti. Eli oli kai jonkinlainen vaihe..?

Tutti on kyllä mielestäni kätevä apuväline lapsen hoidossa. Esimerkiksi jos vie lapsen hoitoon, niin hoitajan on huomattavasti helpompi rauhoittaa se "vieras" vauva tutin avulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pianza:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
En nähnyt mitään syytä opetta lasta huonoille tavoille :D

Siis ensimmäisen puolen vuoden aikana tutista voi olla enemmän hyötyä ku haittaa, mutta mietin, että voisinko oikeasti vierottaa 6 kk ikäisen tutista?

Imemisentarve on tarkoitus tyydyttää tissillä. Imetyksen sujuminen on myös mulle todella tärkeää, joten päätin senkin takia jättää huvitutin pois.

Tutti on tarpeeton, vähän ällö mun mielestä, ja siitä voi seurata vakaviakin haittoja. Lapsen on tarkoitus kiintyä äitiinsä, ei muovinpalaseen.
Perustele.
Purentaviat, hampaiden reikiintyminen, korvatulehdukset. Laps on sylissä niin en jaksa mitään pitkiä vaustauksia väsätä yhdellä kädellä kirjottaen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Pianza:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
En nähnyt mitään syytä opetta lasta huonoille tavoille :D

Siis ensimmäisen puolen vuoden aikana tutista voi olla enemmän hyötyä ku haittaa, mutta mietin, että voisinko oikeasti vierottaa 6 kk ikäisen tutista?

Imemisentarve on tarkoitus tyydyttää tissillä. Imetyksen sujuminen on myös mulle todella tärkeää, joten päätin senkin takia jättää huvitutin pois.

Tutti on tarpeeton, vähän ällö mun mielestä, ja siitä voi seurata vakaviakin haittoja. Lapsen on tarkoitus kiintyä äitiinsä, ei muovinpalaseen.
Perustele.
Purentaviat, hampaiden reikiintyminen, korvatulehdukset. Laps on sylissä niin en jaksa mitään pitkiä vaustauksia väsätä yhdellä kädellä kirjottaen...
Toisekseen,voitko todellakin väittää että minun lapseni ei ole kiintynyt minuun koska imee tuttia?Jos et jaksa pitkään sepustaa niin vastaa ihan simppelisti vaan kyllä tai ei. :saint:
 
Koska vauva saa tissiä sillon kun tarvii ja jos joutuu hetken sitä odottamaan, tuskin hirveästi vaurioituu. Tarjosin kyllä esikoiselle joissain tilanteissa muutamia kertoja tuttia mutta eipä sitä koskaan alkanut syömään ja hyvä niin, kun hyvin pärjäsi ilmankin. Eli tulokkaalle en edes aio tarjota.
 
Ihan vastasyntyneenä en tytölle tuttia tarjonnut ja sitten vähän myöhemmin kun tarjosin niin sylkäisi aina pois. Toki tyttö söi käsiään ja imeskeli sormiaan välillä, mutta mitään tapaa siitä ei koskaan hänelle tullut, vaikka en tuota imeskelyä koskaan järjestelmälisesti estänytkään. Tyttö viihtyi pienenä todella tiiviisti rinnalla, mutta ajattelin tuon tuttina olemisen olevan ohimenevä vaihe ja niin se olikin. Puolen vuoden ikäsenä ja sen jälkeen tyttö imi tissä vain sen hetken, että sai mahansa täyteen, eikä enää jäänyt "lussuttelemaan".

En ole koskaan ajatellut olevani huonompi tai parempi äiti siksi, että tyttö ei syö tuttia.
 
böö
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Pianza:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
En nähnyt mitään syytä opetta lasta huonoille tavoille :D

Siis ensimmäisen puolen vuoden aikana tutista voi olla enemmän hyötyä ku haittaa, mutta mietin, että voisinko oikeasti vierottaa 6 kk ikäisen tutista?

Imemisentarve on tarkoitus tyydyttää tissillä. Imetyksen sujuminen on myös mulle todella tärkeää, joten päätin senkin takia jättää huvitutin pois.

Tutti on tarpeeton, vähän ällö mun mielestä, ja siitä voi seurata vakaviakin haittoja. Lapsen on tarkoitus kiintyä äitiinsä, ei muovinpalaseen.
Perustele.

Purentaviat, hampaiden reikiintyminen, korvatulehdukset. Laps on sylissä niin en jaksa mitään pitkiä vaustauksia väsätä yhdellä kädellä kirjottaen...
Lapsi 6v., Tuuia yli2vuotiaaksi, täysimetetty 6kk, imetys 1v asti. Purenta vikoja ei ole. Reikiä 0, korvatulehduksia 0, Tärkeintä maailmassa äiti. Hyvät tavat edelleen. Tutti on varmasti puhtaampi, kuin tavarat joita lapsi nuoleskelee missä milloinkin, jos ei tuttia suussa esim. kauppakärryn kahva tai bussin kaiteet. (ei siis omat lelut)
 
No, NinaTT:llähän on vain yksi pieni vauva, joten sillä tavalla helpompi. Minulla on kolme pientä lasta, joten en todellakaan voi pitää vauvaa jatkuvasti tissillä. Vauva saa toki olla siinä erittäin paljon, mutta joskus tuo on kyllä ehdoton apuväline, varsinkin kun meidän lapsilla on kaikilla ollut todella kova imun tarve, joten ilman tuttia olisivat olleet rinnalla yli 12 tuntia päivässä (ja ensimmäinen olikin). Kaikki edelliset lapset ovat helposti päässeet eroon tutista n. 1 vuoden iässä, eikä korvatulehduksia ole ollut ollenkaan, ja hampaatkin kaikilla todella hyvässä kunnossa :saint:
 

Yhteistyössä