Te kenellä pienehköllä (2v tai alle) ikäerolla samaa sukupuolta olevat lapset (vaatetusasiaa)...

Kun aikoinaan sain kolme ensimmäistä lastani, kaikki tyttäriä, sain heidät varsin tiiviiseen tahtiin eli reilun kolmen vuoden sisään.
Niihin aikoihin minua huvitti leikitellä vaatteillakin eli ompelin aika paljon samanlaisia tai muuten samanlaisia mutta erivärisiä vaatteita.

Joitain ulkohaalarikuvia on säästynyt TrippTrappTrullista eli 1,3 ja 4-vuotiaista samanlaisissa asuissa ja hauskaahan se aikansa oli.
Vanhemmaksi sitten kun kasvavat niin tuli tärkeämmäksi etsiä nimenomaan kunkin omaan tyyliin ja persoonaan sopivia asuja. Sittenkin vielä pitkään osallistuin juttuihin toimimalla ompelu- ja tuunausapuna.

Tällä hetkellä elän aivan uudenlaista vaihetta lastenpukemishistoriassani. Toiseksi nuorimmaiseni on anopin 30-vuotisen unelman täyttymys. Hän aikoinaan haaveili kovin, että pääsee pukemaan omaa pikkuista tytärtään - ja sai vain yhden pojan.
Pojantytär ja pojantyttären vaatteet ovatkin hänelle loppumaton ilon aihe, kiertää kauppoja, suunnittelee, etsii, innostuu, haaveilee jne. Iso juttu.
Ja niin minulla on rakkaudella sievästi puettu lapsi, jonka vaatekaapissa ei taida olla kuin muutama hassu vaate joka aidosti minun makuuni!

On onni, että minä olen jo vanha äiti ja omat lastenvaateintohimoni suurimmalta osaltaan tyydyttänyt. Nuorena tuosta(kin) olisi voinut aikaansaada ongelman.
Nyt olen vain iloinen voidessani noin vähällä tuottaa iloa toiselle.

:D
 
Minulla on kolmen tytön sarja, ( -00,-02 ja-04) . Tyttöjen ollessa pienempiä he halusivat usein itse pukeutua samantyylisesti. Ja joskus ostimmekin kaikille kolmelle tai ainakin kahdelle samanlaiset vaatteet, koska he itse niin toivoivat. Kaksi nuorinta haluaa vieläkin välillä samantyyliset vaatteet ylleen. Esikoinen yleensä ei, vaikka halusikin kaupasta itselleen samaa sarjaa olevan t-paidan kuin nuoremmat sisarensa.
Meillä vaatteeista suurin osa periytyy sisarelta toiselle, joten olen alkanut vältellä ihan samanlaisten ulkovaatteiden ostoa,koska muutenhan kuopus saisi omien vaatteitensa pieniksi jäätyä samanlaiset vaatteet jälleen, vaan isomassa koossa.



muoks. meillä kyllä käytetään välillä samansävyisiä vaatteita kaikilla. ( no isänsä ei ole värikoodattu) tänään päivän värisävy on vihertävä/ turkoosi. Tämä pyykinpesun helpottamiseksi.
Hyvä pointti muuten tuo pyykkijuttu. Eipä ollut tullut mieleenikään. johtuisikohan siitä, että mä pesen kaikki värit samassa :ashamed:
 
Meillä on pojat n 1,5 vuoden ikäerolla. Alkuun olin innoissani, että saan kierrätettyä isoveljen jäämistön pikkuveljellä. Ja ihan vauva-aikana näin olikin. Kuopus ei oikein uutta vaatetta saanut...(jäiköhän traumat?) ;)

Sittemmin tuo kasvuvauhti on niin eritahtista, että esim. kevät-syksyhaalareita ei ollut oikean kokoisia, joten uutta tuli haalittua kuopuksellekin. Ja nyttemmin tulee aina ostettua molemmilla samaan aikaan jotain uutta. Toki pikkuinen menee isoveljen vanhoissa vaatteissa paljon edelleenkin, mutta kyllä tulee ostettua samanlaiset, eriväriset verkkatakit, collegetakit, fleecet ym ym. Yleensä aina eriväriset kuitenkin, en oikein pidä siitä että ovat ihan prikulleen samanvärisissä vaatteissa.

Kun kasvavat ja tuovat esille omia mieltymyksiään niin sitten mennään sen mukaan. Vielä kun ovat n 4 v ja 2,5 v niin mulla on ylivalta ja veto-oikeus vaatetuksen suhteen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Harvemmin... Noi on niin saman kokoisia (pitkä ~1v ja lyhyt ~3v) että niille menee samat vaatteet - ei oo tullu ostettua sit kahta samanlaista/samankokoista.
Mummoloista kyllä tulee samanlaisia vaatteita molemmille ja kyllä ne on joskus sattunu samaan aikaan molemmille päälle.

Mutta se että esim. identtiset kaksoset puetaan täsmälleen samalla tavalla joka päivä niin menee multakin jo yli...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inhimillinen tekijä;24321090:
Ei, en pue. Mä jotenkin karsastan tuota samalla tyylillä pukemista. Ensi talveksi kumminkin kahdella nuorimaisella on samanlaiset puvut. Oli pakko osataa kun halvalla sai. :D
Kaikki mitä saa halvalla, pitää ostaa. Oikein :D Mäkin olen nyt alesta haalinut välikauteen samanlaisia vaatteita. Alunperin olin ostamassa toiselle takkia ja toiselle anorakkia, että ne edes jollakin tasolla poikkeaisivat toisistaan, mutta tulinkin sitten katumapäälle. Ja nyt on molemmilla samanlaiset takit.
 
Kun aikoinaan sain kolme ensimmäistä lastani, kaikki tyttäriä, sain heidät varsin tiiviiseen tahtiin eli reilun kolmen vuoden sisään.
Niihin aikoihin minua huvitti leikitellä vaatteillakin eli ompelin aika paljon samanlaisia tai muuten samanlaisia mutta erivärisiä vaatteita.

Joitain ulkohaalarikuvia on säästynyt TrippTrappTrullista eli 1,3 ja 4-vuotiaista samanlaisissa asuissa ja hauskaahan se aikansa oli.
Vanhemmaksi sitten kun kasvavat niin tuli tärkeämmäksi etsiä nimenomaan kunkin omaan tyyliin ja persoonaan sopivia asuja. Sittenkin vielä pitkään osallistuin juttuihin toimimalla ompelu- ja tuunausapuna.

Tällä hetkellä elän aivan uudenlaista vaihetta lastenpukemishistoriassani. Toiseksi nuorimmaiseni on anopin 30-vuotisen unelman täyttymys. Hän aikoinaan haaveili kovin, että pääsee pukemaan omaa pikkuista tytärtään - ja sai vain yhden pojan.
Pojantytär ja pojantyttären vaatteet ovatkin hänelle loppumaton ilon aihe, kiertää kauppoja, suunnittelee, etsii, innostuu, haaveilee jne. Iso juttu.
Ja niin minulla on rakkaudella sievästi puettu lapsi, jonka vaatekaapissa ei taida olla kuin muutama hassu vaate joka aidosti minun makuuni!

On onni, että minä olen jo vanha äiti ja omat lastenvaateintohimoni suurimmalta osaltaan tyydyttänyt. Nuorena tuosta(kin) olisi voinut aikaansaada ongelman.
Nyt olen vain iloinen voidessani noin vähällä tuottaa iloa toiselle.

:D
Kieltämätä ei tunnu omalta ajatella, että joku ostaisi kaapillisen sellaisia vaatteita meidän likoille mitkä eivät ole mieleeni ja joita mun pitäisi niille vielä pukea päälekin! :D

Mutta jotenkaan en yhtään ylläty, että sä osaat ottaa asiat vähän toisin. Ehkä mäkin sitten isona :D
 
Kun pojat olivat pieniä, valitsin aamuisin aina yhtenäiset vaatteet, harvemmin ihan samanlaiset, mutta samankaltaiset tai samat eriväreissä. Pienempi peri aina isomman vaatteet, joten ihan samoja ei senkään vuoksi ollut. Jos itse jotain ompelin, niin silloin tuli tehtyä molemmille samalla, mutta samoistakin kankaista sai aina pikkuisen erilaiset. Nyt kun pojat on jo teini-iässä, he eivät edes suostuisi samanlaisiin pukeutumaan ja itse valitsevatkin vaatteensa kaapeistaan.

Mutta tytöille 2 ja 5 vuotiaille tulee, valittua samoin parittain vaatteet kuten pojillekin aikoinaan. Sitten olen jotenkin lepsuillut ja tuli kaupastakin ostettua pienemmälle samanlainen syyshaalari kuten siskollekin, kun toinen vain sen halusa (oli toki hyvä tarjous). Myös isompi valitsee aina yöpukunsa sen mukaan minkä itse olen pienemmälle ottanut eli jos pienemmällä on haalari, valitsee isompikin haalarin tai oli kyseessä yöpaita tai pyjama, niin saman haluaa isompikin. Tytöt tykkäävät myös, jos joskus olen valinnut päivävaatteeksi ihan samanlaist mekot yms.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
"miima"
Pojilla on ikäeroa 1v10kk, ja joitakin paitoja heillä on silleen, että sama printti eri värisinä - minusta se on jotenkin kivaa. Mutta en koko ajan pue niin. On heillä myös täysin samoja vaatteita, mutta ei useinkaan yhtä aikaa päällä. Tai sitten silleen että ne samanlaiset housut on mutta erilaiset paidat. Meillä jotenkin hassusti isommalla on paljon vihreätä ja pienemmällä paljon oranssia ja keltaista - jotenkin kai se tulee luonteesta tai jostain, että ne värit vaan sopii heille :)
 
4 lapsen äippä
No mutta eikö tuo nyt ole vähän ristiriitaista?

Lapsille ei voi pukea samoja vaatteita, koska he ovat yksilöitä...mutta silti ne ismman vaatteet siirtyy pienemmille...eli lapset kuitenkin sitten pukevat niitä samoja vaatteita päälleen (joskin siis vähän myöhemmin). Miten sen yksilöllisyyden sitten kävikään?

Tähän olen törmännyt ennenkin. Moni sanoo haluavansa pukea lapset yksilöllisesti omaksi persooniksiin, mutta sitten kuitenkin samat ihmiset kierrättävät ne isompien vaatteet pienemmille, jolloin voidaan sanoa bye bye sille omalle persoonalliselle tyylille. Hassua.
no meidän ajatuksen mukaan olisi melko tyhmää jättää käyttämättä hyväkuntoisia ja siistejä merkkivaatteita.. tarkoitin että samaan aikaan emme harrasta vaatteilla matkimista lapsilla,vaan ostamme tarpeen mukaan lisää,emmekä hae samanlaisia,emme edes samantyylisiä.voisinhan tosin myydä esim huutonetissä kalliilla,siellä kun nämä meidän merkit menevät kuin kuumille kiville : ))) mutta kuten sanottu,käytämme mielummin omilla kuin ostamme uusia ostamisen ilosta.kierrätys kun on meidän mielestä järkevää..
 
"näin meillä"
Meillä se menee niin että aamulla kun herään niin alle 2 vuoden ikäerolla olevat tytöt on ite valinnu ammulla samanlaiset vaatteet =) Toisinsanoen se on heidän oma valintansa. Joskus alottavat sen jo illalla kun suihkusta tulevat niin samanlaiset pikkarit jalkaan ja sitte aamulla pukevat samanlaiset vaatteet päälle :D tosin saattaa olla semmosia eroja että sama vaate löytyy toiselta eri värisenä joten ei aina ole ihan samiksia :D meillä tytöt on muutenkin hyvin paljon samannäkösiä ja moni luulee kaksosiksi (isompi lyhyehkö ja pienempi pitkää sorttia) ja useat ihmiset sekottaa ne keskenään :D
 
  • Tykkää
Reactions: chef
"vieras"
No mutta eikö tuo nyt ole vähän ristiriitaista?

Lapsille ei voi pukea samoja vaatteita, koska he ovat yksilöitä...mutta silti ne ismman vaatteet siirtyy pienemmille...eli lapset kuitenkin sitten pukevat niitä samoja vaatteita päälleen (joskin siis vähän myöhemmin). Miten sen yksilöllisyyden sitten kävikään?

Tähän olen törmännyt ennenkin. Moni sanoo haluavansa pukea lapset yksilöllisesti omaksi persooniksiin, mutta sitten kuitenkin samat ihmiset kierrättävät ne isompien vaatteet pienemmille, jolloin voidaan sanoa bye bye sille omalle persoonalliselle tyylille. Hassua.
Minusta tuossa ei ole mitään ristiriitaista. Yksilöllinen pukeutuminen ei tarkoita samaa asiaa kuin persoonallinen tyyli. Minulla on esikoinen ja kaksoset, kaikki poikia. En ole koskaan tykännyt siitä, että lapset (sisarukset tai kaksoset) puetaan samanlaisiin vaatteisiin. Tilapäisesti se on ok, mutta jokapäiväisesti ei. Meilläkin nuoremmat ovat käyttäneet esikoisen vanhoja vaatteita. Monet vaatteet ovat kiertäneet kaikilla kolmella lapsella, sillä kaksosilla on sopivasti kokoeroa. Vaatteiden kierrätys ei sodi yksilöllistä pukeutumista vastaan, sillä jokainen käyttää omia yksilöllisiä vaatteitaan. Sillä ei ole merkitystä, onko vaatteet ostettu tai saatu käytettyinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 4 lapsen äippä;24321251:
no meidän ajatuksen mukaan olisi melko tyhmää jättää käyttämättä hyväkuntoisia ja siistejä merkkivaatteita.. tarkoitin että samaan aikaan emme harrasta vaatteilla matkimista lapsilla,vaan ostamme tarpeen mukaan lisää,emmekä hae samanlaisia,emme edes samantyylisiä.voisinhan tosin myydä esim huutonetissä kalliilla,siellä kun nämä meidän merkit menevät kuin kuumille kiville : ))) mutta kuten sanottu,käytämme mielummin omilla kuin ostamme uusia ostamisen ilosta.kierrätys kun on meidän mielestä järkevää..
Ei, en mä sitä tarkoittanut. Nimenomaan on ihan äärimmäisen fiksua kierrättää oman perheen kesken, mutta kun tuossa aiemmin vedottiin siihen yksilöllisyyteen ja sen kohdalla puheet oli vähän ympäripyöreitä :)
 
[QUOTE="vieras";24321285]Minusta tuossa ei ole mitään ristiriitaista. Yksilöllinen pukeutuminen ei tarkoita samaa asiaa kuin persoonallinen tyyli. Minulla on esikoinen ja kaksoset, kaikki poikia. En ole koskaan tykännyt siitä, että lapset (sisarukset tai kaksoset) puetaan samanlaisiin vaatteisiin. Tilapäisesti se on ok, mutta jokapäiväisesti ei. Meilläkin nuoremmat ovat käyttäneet esikoisen vanhoja vaatteita. Monet vaatteet ovat kiertäneet kaikilla kolmella lapsella, sillä kaksosilla on sopivasti kokoeroa. Vaatteiden kierrätys ei sodi yksilöllistä pukeutumista vastaan, sillä jokainen käyttää omia yksilöllisiä vaatteitaan. Sillä ei ole merkitystä, onko vaatteet ostettu tai saatu käytettyinä.[/QUOTE]

Mä taas näkisin, että jos sulla on paita A, jonka ostat lapselle 1, mutta et lapselle 2, koska lapset ovat omia persooniaaan (siihen nimenomaan vedottiin) niin mun mielestäni sä et voi sitä samaa paitaa siirtää myöhemmin lapselle 2, jos edelleen pidät siitä samasta periaatteesta kiinni, eli että se paita ei sovi sille lapselle 2, koska se ei ole hänen persoonalleen sopiva tjtn.
 
4 lapsen äippä
[QUOTE="vieras";24321285]Minusta tuossa ei ole mitään ristiriitaista. Yksilöllinen pukeutuminen ei tarkoita samaa asiaa kuin persoonallinen tyyli. Minulla on esikoinen ja kaksoset, kaikki poikia. En ole koskaan tykännyt siitä, että lapset (sisarukset tai kaksoset) puetaan samanlaisiin vaatteisiin. Tilapäisesti se on ok, mutta jokapäiväisesti ei. Meilläkin nuoremmat ovat käyttäneet esikoisen vanhoja vaatteita. Monet vaatteet ovat kiertäneet kaikilla kolmella lapsella, sillä kaksosilla on sopivasti kokoeroa. Vaatteiden kierrätys ei sodi yksilöllistä pukeutumista vastaan, sillä jokainen käyttää omia yksilöllisiä vaatteitaan. Sillä ei ole merkitystä, onko vaatteet ostettu tai saatu käytettyinä.[/QUOTE]

peesi tälle! : )
näin meilläkin ajatellaan..
 
"vieras"
Mä taas näkisin, että jos sulla on paita A, jonka ostat lapselle 1, mutta et lapselle 2, koska lapset ovat omia persooniaaan (siihen nimenomaan vedottiin) niin mun mielestäni sä et voi sitä samaa paitaa siirtää myöhemmin lapselle 2, jos edelleen pidät siitä samasta periaatteesta kiinni, eli että se paita ei sovi sille lapselle 2, koska se ei ole hänen persoonalleen sopiva tjtn.
Kyse ei ole persoonallisuudesta vaan yksilöllisyydestä. Jos kaikilla kolmella lapsella on samanlaiset vaatteet, niin esimerkiksi lasten erottaminen toisistaan ja yksilöllinen kohtelu on vaikeaa. Sen sijaan se, että lapsi käyttää paitaa, jota isoveli on käyttänyt kaksi vuotta sitten, ei aiheuta mitään ongelmia. Kaverini esimerkiksi valitteli kerran tuttavan kaksosista, että hän ei pysty edes kutsumaan heitä nimeltä, kun ei tiedä kumpi on kumpi. Heillä oli aina täysin samanlaiset vaatteet, vain sukkien väri oli eri.
 
4 lapsen äippä
Mä taas näkisin, että jos sulla on paita A, jonka ostat lapselle 1, mutta et lapselle 2, koska lapset ovat omia persooniaaan (siihen nimenomaan vedottiin) niin mun mielestäni sä et voi sitä samaa paitaa siirtää myöhemmin lapselle 2, jos edelleen pidät siitä samasta periaatteesta kiinni, eli että se paita ei sovi sille lapselle 2, koska se ei ole hänen persoonalleen sopiva tjtn.
voi kiasus!! : )
meillä vaatteet ovat siistejä ja puhtaita hyväkuntoisia ja niitä kyllä käytetään
pienemmillä vaikka ovat ostettu isommalle.TARKOITIN ETTÄ SAMAAN AIKAAN EMME PUE LAPSIAMME SAMANLAISIIN VAATTEISIIN,EMME YLEENSÄ EDES SAMANTYYLISIIN ETTEI LAPSET NÄYTÄ KAIKKI AIVAN SAMANLAISILTA.tuo erilaiset vaatteet edes pikkasen erottaa tytöt toisistaan,ja saa oma minän edes pikkasen korostumaan..
 
"mie"
Mulla on tytöt 5v ja 2v ja kyllä, tykkään pukea samanlaisiin tai samankaltaisiin vaatteisiin. Ja jos samasta vaatteesta on esim. eri värejä, kuvia tms. niin pyrin ostamaan molemmille erilaiset, mutta kuitenkin ikäänkuin samanlaiset, ettei tule ihan identtisiä.

Tämä koskee sekä ulko- että sisävaatteita. Ulkovaatteissa tosiaan tuo tuottaa hankaluuksia, jos ja kun vanhemmalta perityt menee pienemmälle. Sisävaatteitakin toki periytyy pienemmälle, mutta niitä ostan paljon uusiakin.

Syitä miksi haluan tehdä näin on esim.
1. Näyttää kivalta :)
2. Tytöille ei tule taistelua siitä "miksi tolla on tommonen ja mulla tämmönen!"
3. Helppo valita esim. päiväkotiin vaatteet, kun nappaa vaan molemmista kaapeista samanlaiset / samankaltaiset vaatteet
 
vv
Farkkuja ja muita sisävaatteita ostan yleensä samaa mallia mutta eriväriset (no housuista ei usein ole värivalikoimaa, mutta paidat eriväriä), ulkoiluvaatteista haalarit ja takit on erilaiset, mutta pipot ja hanskat yleensä samanlaiset. 2 poikaa meillä, ikäeroa 1v 9kk, näin olen aina toiminut ja koululaisia ovat jo. Ei sitten tarvitse pikkuveljen pitää montaa vuotta samanlaisia vaatteita :D
 
"mie"
[QUOTE="zenn";24320908]Kaksosilla jotenkin ymmärrän identtisen pukeutumisen, mutta en sitäkään luultavasti tekisi, jotenkin sitä haluaa korostaa lasten omaa persoonaa.[/QUOTE]

Entä jos lasten persoona on samanlainen, ja molemmat tykkää samanlaisista vaatteista? Mä usein ostan tosiaan samanlaista vaatetta, mutta eri väriä jos mahdollista sen mukaan, mistä tiedän lapsen itse pitävän. Esim. nuorempi tykkää kaikesta vaaleanpunaisesta ja vanhempi on alkanut enemmän pitämään vihreästä, sinisestä ja mustasta.
 
"mie"
Ulkovaatteista tuli vielä mieleen, että tuon "periytymisen" olen hoitanut sillä, että asusteen tulee usein ostettua samanlaiset, vaikka itse haalarit yms. olisikin erilaiset. (Kunhan vain sitten sopii yhteen molempien haalareiden kanssa :) )
 
..
Mä ostan vaatteita ns. tarpeen mukaan. Joskus tytöllä ja pojalla on ollu samanlaiset haalari tietty eri väriset. Mutta ihan sen takia kun molemmat on tarvinnut juuri silloin vaatteita.

Tytöillä on yhdet samanlaiset mekot. Niitä pitävät joskus yhtäaikaa. Pienempi ei juuri tarvi uusia vaatteita kun saa vanhemmalta jääneet, mutta joskus voin ostaa samanlaiset jos tarvetta vaatteelle on.

Tykkään että lasten vaatteet sopivat tyyliltä yhteen kun lähdetään ihmisten ilmoille. Ja että kaikilla on siistit vaatteet. Koululaiset sitten pukevatkin jo ihan omalla maulla ja tyylillä.
 
Minulla on kolme pientä tyttöä ja kaikki kulkee erityylisissä vaatteissa.. (jos siitäkin syystä et kierrätän vaatteita). Juhla vaatteet kaikilla on saman väriset.
Johonki kylään tms ku lähetään ni saatan laittaa kaikille tietyn värin mukaan vaatteet (yhelle lime, toiselle turkoosi, kolmanelle punainen) tai sit tyylin mukaan (kaikille saman merkkiset vaatteet esim. retroa). Mut käyttövaatteet on jokaisella omat
 
"vieras"
Vähän riippuu. :)
Joskus se on ihan kivaa ja mun mielestä söpöä. Mutta useammin taitaa kyllä olla erilaiset vaatteet. Varsinkin kun nuorimmalle ei niin kauheasti edes tuu ostettua uutta kun isosiskolta jää NIIN paljon hälle.
 
meilläki usein sama vaate, tai samakaltainen eri väreissä. Eli saattaa olla molemmilla mekot tai molemmilla shortsit jne. merkki ja väri voi olla erit. Koska toiselle sopii eriväriset vaatteet.
Toiselle käy vaaleenpunane, pinkki, laivaston sininen ja toiselle lila, vihree, oranssi.
Molemmille sopii musta, valkone, harmaa, tummansininen, ruskee.

tytöt 3v ja puoltoista.
 

Yhteistyössä