Te työssäkäyvät pariskunnat, jotka hoidatte lainat yms. kulut puoliksi: Miten hoidatte asian?

  • Viestiketjun aloittaja kysmys
  • Ensimmäinen viesti
kysmys
Onko teillä yhteinen tili, jonne kumpikin laittaa saman summan joka kuussa vai miten olette jakaneet asiat tasapuolisesti?

Entä muut menot? Ruoka, lasten harrastukset yms?
 
"Mona"
No jos olis noin tarkkaa niin ei varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin yksi yhteinen tili, johon molemmat siirtävät saman summan rahaa.

Onko teillä suunnilleen sama tulotaso vai miten se puoliksi jako toimii arjessa?
 
"Helekkarin Heittomerkki"
Meillä mies maksaa lainanlyhennyksen ja minä muut asumiskulut + vakuutukset. Nämä menee kuukausittain tasan. Ruoat maksetaan suunnilleen puoliksi, molemmat ostaa n. kahden viikon ruoat kuukaudessa. Lasten harrastukset ja vaatteet menee myös suunnilleen tasan. Molemmilla omat tilit ja omat rahat, joihin toisella ei käyttöoikeutta.
 
nfjks
Meillä on yksi yhteinen tili mihin tulevat molempien palkat ja lapsilisät. Sieltä maksetaan tietenkin kaikki laskut ja molemmilla on tiliin omat kortit. Näin on ollut jo yli kaksikymmentä vuotta eikä ole ikinä tarvinnut mitään omia menoja laskeskella.
 
tällai
Nykyisessä parisuhteessa meillä on kummallakin omat lainat ja maksuohjelmat, talo omistetaan 50 % kumpikin. Kummallakin on oma auto ja omat harrastusmenot. Lisäksi keräämme kauppakuitit laatikkoon, kumpikin merkkaa yhteiset ostokset omalla nimikirjaimella, noin joka toinen kuukausi tsekataan kuitit että suurin piirtein tiedetään jos toinen näyttää maksaneen enemmän. Samalla tulee katsastettua mitä on tullut osteltua ja mihin rahaa menee (suosittelen, pysyy hyvin kärryillä menoistaan muutenkin). Kumpikin ostaa omat vaatteensa. Mutta ei me nyt ihan hirmu tarkkoja olla, yritetään vähän muistaa että vuorotellen maksellaan esim. ravintolalaskuja, takseja yms.

Mutta silloin kun olin pitkässä avioliitossa johon syntyi myös lapsia, silloin oltiin eksän kanssa samalla tilillä. Eikä siitä muuten mitään olisi tullutkaan. Rahasta pyrittiin keskustelemaan. Mutta minähän siinä sitten turpiini lopulta sain, kun mies ryhtyi yrittäjäksi ja alkoi lapata yhteiseltä tililtä mun palkkarahojani omaan toimimattomaan yritykseensä sen sijaan että olisi laittanut sinne tilille ikinä mitään...

Nykysuhteessa olemme päätyneet tähän käytäntöön mm. siksi, että meillä molemmilla oli nuorisoa kun menimme yhteen. Kumpikin tuki omiaan harkintansa ja varojensa mukaan, eikä kumpikaan halunnut mitenkään käyttää toista hyväkseen.
 
"Kiraki"
Omat tilit. Kaikki lainat miehen "takana" , yritän laittaa joka kk 500e miehen tilille lainojen lyhennyksiä varten. Kerääntyneet laskut maksaa kumpi ehtii (kumman palkka tulee ek laskun saapumisesta). Kaupassa käydään säännölisen epäsäännölliseti 50/50. Ei lasketa euroja, jos multa loppuu niin pydän sitten mieheltä jok kyllä antaa ilman kyselyjä.
 
Meillä mies maksaa laskut ja minä maksan sitten puolet kuluista hänen tilille sen mukaan minkä verran laskuihin upposi. 50/50 jaolla siis mennään. Sama homma oli koko äitiys- ja hoitovapaan ajan. Mun mielestä reilua, raha ei kasva puussa ja jokainen osallistuu yhteisiin menoihin.
 
kysmys
Meillä alkaa syksyllä tilanne, jossa kummallakin on suunnilleen sama palkka (ero muutaman satasen). Yhteiset lainat on.

En halua, että palkat menevät yhteiselle tilille, mutta ehkäpä tuo "kumpikin laittaa saman summan kuussa" -lainanmaksutili olisi meille paras ratkaisu.

En ole mitään "tasan euron päälle" -tyyppiä, mutta niin paljon olen lähipiirissä nähnyt erojen jälkeistä rahakatkeruutta, että ehkäpä on parempi olla kaukaa viisas...
 
"viuh"
Meillä kummankin palkka päätyy mun tilille, josta maksan kaiken ja siirrän tarpeen mukaan miehelle rahaa (bensaan, kauppareissuihin yms). Tämä hänen toiveestaan, koska hänellä on vaikeuksia taloudenhallinnassa.

Ne mitä jää yli, siirrän toiselle tililleni ja sieltä sitten käytetään isompiin ostoksiin, reissuihin yms.

Ei ehkä kaikkein tasapuolisin juttu, mutta itse olen sikäli turvannut oman selustani, että omistan asunnostamme yli puolet, autoista toinen on mun nimissä (sattumoisin kalliimpi auto, vaikka oikeastaan se on miehen). Olen se, joka tienaa tällä hetkellä enemmän (kumpikin kylläkin melko keskipalkkaisia duunareita).

Mutta jos halutaan selkeästi omat rahat, niin omat + yhteinen tili lieneisi fiksuin ratkaisu.
 
"tintti"
Omat tilit on.
Mies lyhentää asuntolainaa, maksaa vakuutukset, sähkön, veden, jätemaksut, tv-korttimaksut ja nettiliittymän.
Mä lyhennän autolainaa (kaksi autoa), maksan oman autoni vakuutuksen, lasten päivähoitomaksut, ostan lapsille vaatteet ja käydään kaupassa pääasiassa mun kortin kera.
Yksi tili on yhteinen ja sinne laitetaan säästöön aina, jos jää ylimääräistä.
 
hikk
Meillä henkilökohtaiset tilit ja yksi yhteinen tili, jonne molemmat laitetaan 1200 euroa kuussa talouden kuluihin. Molemmilla on tiliin kortti, jolla tehdään ruokaostokset kaupassa yms. hankinnat talouteen. Miehellä on huomattavasti isompi palkka, mutta hän vastaa kokonaan 2 auton hankinnoista, kuluista ja bensasta. Minä taas vastaan lasten vaatehankinnoista omilla tuloillani, jolloin molemmille jää kutakuinkin tuloihin nähden saman verran tuhlattavaa/säästettävää kuukaudessa. Meillä on samanlainen ajatusmaailma rahojen käytön suhteen, joten tästä ei ole koskaan tarvinnut neuvotella. Mies laittaa säästöön enemmän kuin minä (n. 400 euroa kuussa.. Minä 150 euroa ja lapsille menee 50 e/kk/lärvi), mutta kyllä hän sen enemmän tienaavana on myös ansainnut.. Ja kyllä hänellä myös välillä meneekin enemmän.
 
pankintäti
Asuntolaina puoliksi.

Kaksi yhteistä tiliä, lainanhoitotili ja käyttötili. Näiltä maksetaan kaikki yhteiset ja lasten menot. Tileille laitetaan rahaa suhteessa nettotuloihin, mies noin 30% enemmän kuin minä.

Molemmille jää omaan käyttöön / säästöön suhteessa yhtä paljon kuukaudessa. Omista rahoista maksellaan omat menot, vaatteet tms.

Omien säästöjen lisäksi meillä on myös yksi yhteinen säästötili, jonne laitellaan rahaa kumpi jaksaa omantunnon mukaan. Tuolta tililtä otetaan sitten yhteiseen käyttöön, kuten matkoihin.

Erittäin hyvä ja toimiva ja tasapuolinen ratkaisu meille.
 
"Joku"
Mies maksaa lainan lyhennykset, vakuutukset, tv:n viihdepaketit ja-kortit, ruuan suurimmaksi osin. Mä maksan yhtiövastikkeen, sähkön, veden, lapsen puhelinlaskut, lasten vaatteet ja kengät, ruokaa osin tai heitän joskus ruokarahaa miehelle. Omat tilit, ei kuluselvityksiä.
 
Kummallakin tulee palkka omalle tilille. Lisäksi on yhteinen tili johon siirretään yhtä paljon rahaa, sieltä maksetaan mm ruuat, yhteiset laskut ym perheen menot. Kumpikin maksaa itse omat vaatteensa, hiustenleikkuut ja muut henkilökohtaiset menot. Jos tulee jotain yllättäviä isompia menoja niiin ne sovitaan erikseen esim että toinen maksaa sen ja toinen jonkun muun. Autot on kummankin nimissä, samoin asuntolaina on yhteinen ja sitä maksetaan puoliksi.
Meillä on palkat suunnilleen samat joten aika tasoihin tässä taidetaan mennä kustannusten osalta.
 
"vierasvieras"
Meillä on erilliset lainat, kumpikin maksaa omansa. Molemmilla on omat tilit ja lisäksi on yhteinen tili, jonne molemmat talletetaan kuukausittain rahaa ja siitä maksetaan yhteiset menot (vastike, sähkö, ruuat, päiväkotimaksut, lastenvaatteet jne).
 
"Miu"
Meillä omat tilit ja yksi yhteinen tili, johon laitetaan molemmat sovittu summa kuukausittain ja sieltä sitten menee lainanlyhennys, vakuutukset, sähkölaskut, sanomalehtilaskut ym. asumiseen liittyvät laskut. Minä laitan vähän pienemmän summan kun mies, koska minun osuus lainasta 30% miehen 70% vastaan, kun aikanaan kun asuntoa ostettiin, minulla oli vanha asunto, josta sain myyntituloja. Mutta tuokin on vain meidän keskinäinen sopimus, koska pankin suuntaan tuollainen 30/70 laina ei ollut mahdollinen jos asunnon omistus 50/50 niin virallisesti meillä tasan puoliksi.
Pienemmät laskut, mm. netti, aikakausilehdet jne maksaa se jonka nimellä lasku sattuu tulemaan, samoin kaupassa maksellaan miten sattuu, se kumpi sattuu käymään tai jos käydään yhdessä ni se jonka lompakko on lähempänä.
Omat menonsa kumpikin maksaa miten maksaa ja esim. matkat maksellaan yhdessä, tyyliin toinen maksaa lennot ja toinen hotellit jne.
Eli ei juurikaan laskeskella, vaan se maksaa joka sattuu olemaan hollilla.
Toimii meillä kun molemmilla hyvät tulot ja asumis- ja lainamenot vaan murto-osa tuloista eli ylimääräistä jää molemmille ihan reilusti.
 
Myös meidän perheessä on alusta asti ollut vain yksi yhteinen tili.
Tilille menee kaikki tulevat rahat ja sieltä menee tietysti kaikki ajastaan poiskin. :D
Molemmilla on omat kortit tiliin.
Ei ole tarvinut koskaan riidellä rahasta. Varmaan meillä on sitten melko samalaiset rahankäyttötottumukset. :)
 
vierass
Meillä on yhteinen lainan/laskunhoitotili ja ruokakauppatili. Molemmilla sit omat palkkatilit ja säästötilit.

Molemmat siirtää joka palkasta tietyn summan sekä lainanhoitotilille että ruokakauppatilille. Niiltä sitten maksellaan yhteiset laskut ja kauppaostokset.
 
fkldf
Rahat menevät samalle tilille kaikki. Minä maksan laskut ja hoidan raha-asiat. Mies kysyy, onko meillä rahaa ja minä vastaan sitten, että ei ole, ne meni jo :D Meillä on kyllä todella pienet tulot. Olen pari rahastosopparia tehnyt, palkkapäivänä menee sinne rahaa jemmaan ja laitan säästötilillekin aina jotain.
 
Yhteiselle tilille laitetaan molemmat sama summa rahaa, sieltä menee lainanlyhennys ja maksetaan asumiskulut. Nettotulot ovat suunnilleen samat. Ruokakulut maksetaan suunnilleen puoliksi (se maksaa joka kaupassa käy, tai jos käydään yhdessä niin vuorotellaan maksamisessa), lasten kulut ovat enemmän minun heiniäni koska ovat minun lapsiani (uusperhe). Molemmilla on siis omat käyttötilit.
 

Yhteistyössä