teetkö vauvalle mössöt itse?

jos et niin miksi? etkä osaa?vai jaksa?

Mie oon tehny aina ja ei tosiaan oo siitäkiinni että ei kerkeä.
Noin 15min menee kuoriessa vihannekset sit kiehumaan. Siinä välissä kerkee tehä vaikka mitä sit. Tehosekottimella pieneksi, ja purkkeihin se vie noin 10min. Ja se määrä minkä teen riittää noin viikoksi. Ja tulee halvemmaksi. Saman teen myös lihalle. Pussitan pakkaseen annos pusseihin..

Just lääkäri kehu että on hyvät veri arvot meijän lapsilla. ja rauta lopetettiin jo kun lapset oli 6kk kun ei tarvinnu enää. :D

Mie just laskin että valmis ateria on halvimmillaan sen 1e kaupassa. ja niitä tarvii päivässä sen 2 kertaa. niin se on sen 2e päivä. niin perunaa saa 2e iiison pussin ja porkkanaa. bataatti on sit kalliimpaa. mutta tulee kuitenkin halvemmaksi. Saa vaihella makuja ihan mielensä mukaan. ja huomaapahan ainakin jos joku tietty aine tekee allergiaa. :D =)
 
meillä syötiin sekä omia että kaupan. joskus oli intoa tehdä vaikka mitä mössöjä, joskus meni parikin viikkoa että syötiin valmispurkkeja.
veriarvoja ei oo katottu ku nyt vasta 1v neuvolassa, eikä rautaa oo annettu koskaan. ilmeisesti eri käytäntö eri paikkakunnilla?
 
Me tehtiin itse vihannes ja lihaisat soseet. Hedelmä soseet ostettiin kaupasta, tosin rinalla ihan hedelmät mössönä tai pienenä palana.

Ainoo asia mikä tuossa itse tekemisessä harmittaa on se, että poika ei huolinut ollenkaan kaupan ruokaisia soseita. Oli hankala jos lähti pidemmälle kun päivä reissulle, piti joko kantaa mukana itse tehtyjä ppurkkeja tai jos oli sen verran pitkä reissu että ei viitsinyt jääkaapissa säilyttää montaa päivää, niin kyläpaikkaan hommata sitten kaikki vihannekset ja tehdä paikan päällä ruokaa ipanalle ja me ollaan aika liikkuvaisia. Olisin toivonut että poika olisi suostunut syömään edes välillä kaupan ruokaisia soseita.
 
Itse kyllä kokeilin tehdä erilaisia mössöjä, mutta kun ne eivät kelvanneet en viitsinyt niitä
tehdä enkä myöskään viitsinyt pakastaa. Varmaan olisi tullut halvemmaksi tehdä erilaisia sössöjä, mutta valitsin helpomman tien. Hyvin on kaupan sapuskat kelvannut ja jäi ennemmän aikaa muuhun.
Osaamisesta ei todellakaan ollut kyse sössöjen tekemisessä. Kun poika kasvoi isommaksi
rupesin myöskin itse tekemään ruokaa. Vuoden ikäisenä sitten suoraan ruvettiin syömään samaa ruokaa kuin koko perhe.
Pojalta ei mitään rauta-arvoja ole mitattu. Poika oli tuossa iässä loistavassa kunnossa ilman omatekoisia ruokiakin.

:headwall: :headwall: :saint:
 
Mä tein muksulle aina kanssa itse ruuat... Loppujen lopuksi tuli aika jolloin olisi ollut pakko syödä purkki ruokia niin en ei siiten mennytkään... Sit likka lopetti 8 kk sen mössön syömisen ja rupesi syömään kotiruokaa niin taas alkoi ruoka maittaa...
 
Meillä on vasta aloitettu maistelut,mutta itse teen kasvissoseet.Hedelmösoseet tulee toistaiseksi purkista,mutta tarkoitus olis niissäkin siirtyä tuoretavaraan. Itseasiassa banaania maisteltiin eilen tuoreeltaan ja ilme oli näkemisen arvoinen,ei siis tykännyt
 
Itse teen pääasiassa höyrystimessä kasvissoseet ja lihat, ja yhä edelleenkin illalla annan itsetekemiä vihannessekoituksia, poju 17 kk. Tiedän, mitä aineita ruoka sisältää, lisäksi tuoretta ja edullista, niin kuin lilli82 mainitsi. Isomman satsin kun teen, on viikon ruuat valmiina purkeissa pakkasessa. Meidän poju ei hirveästi paloista välitä, joten ainoa haitta puoli omatekemässä, ettei niitä paloja saa säännöllisen kokoiseksi, muuten palatkin menee, mutta jos niitä on siinä sileän seassa, ne sihtautuu pois... Perunan olen sitten keittänyt tuoreeltaan ja muussannut vain haarulla, että on enempi purupaloja. Leipää kyllä tykkää nakertaa, joten siitä sitten saa suukin voimistelua. ;)

Enempi kotiruokaanhan tässä pitäsi jo totutella, mutta on vaan isäntäväellä huonommat ruokailutottumukset, että pitäisi kai itse tehdä ruokaremontti ja siirtyä enempi kasvispohjaiselle vähäsuolaisemmalle ruualle ensin. Täytyy ruveta perehtymään resepteihin, jotka kävisi koko perheelle. Tulee syötyä liikaa lihaa, riisiä ja pastaa, pitäisi lisätä kasviksia omaan ruokaan...

Hedelmät annan tuoreina, alussa pehmensin päärynää, omenaa ja persikkaa, jotka sitten miksasin. Tuntui, että näin tuli pehmeämpää ja makeampaa. Banaania syötiin pian sormiruokana.

Höyrystin on osoittautunut tosi käteväksi, ei tarvitse vahtia kiehumista, ajastin vain päälle ja pian on valmista.

Valmispurkkeja olen pitänyt vain kiirepäivien ja etenkin reissupäivien varalle paremman säilymisen takia.
 
Eli jotkut teistä tekee viikon ruuat kerralla pakastimeen? Pakastatteko Minigrip-pusseissa? Onko teillä sunnuntai aina se päivä, jolloin teette seuraavan viikon ruuat? Sekoitatteko ruoka-aineet (myös lihan) valmiiksi keskenään ennen pakastusta? Miten saatte perunan säilymään? Sillähän on tapana lörtsähtää pakkasessa.
 
Peruna säilyy hyvänä, jos on muiden ruokien joukossa (esim. peruna-porkkanasose).

Tai sitten pakastaa pienemmissä osissa (jääkuutioissa) porkkanan, kukkakaalin, parsakaalin jne ja yhdistelee niistä. Tässä tapauksessa keitetty peruna lisätään vasta juuri ennen syömistä.

Helpointa on tehdä noita yhdistelmiä (peruna-porkkana-kaali) isompi satsi, pakastaa esim. silikonisissa muffinivuoissa, ja jäätyneenä napsutella "annokset" minigrip-pussiin. Minigrip-pussin päälle vain merkintä mitä sisältää ja koska pakastettu.
 

Yhteistyössä