Tekisitkö lastensuojeluilmoituksen?

  • Viestiketjun aloittaja "YKS"
  • Ensimmäinen viesti
"YKS"
Jos kuulisit että 16v ja 3v ovat kahdestaan mökkeilemässä?

Jos kuulisit että 16v on jäänyt viikonlopuksi hoitamaan 1v ja 3v lapsia. Vanhemmat lomalla.

Perustele. Kiitos =)
 
"Mie"
Riippuu että minkälainen ihminen tuo 16v on. Jos on oikein tomera ja osaa hommansa lastenhoitajana niin miksi ihmeessä pitäisi tehdä ls-ilmoitus? Onhan joillakin 16 vuotialla jo omakin lapsi.
 
"YKS"
Sen verran tarkennusta, että kyse on tunnollisesta ja kunnollisesta isosiskosta joka haluaa olla pikkuisten kanssa... Esim. mökkireissun suurin ongelma oli et päästääkö äiti..
 
yeppis
Meillä on ollut 16-vuotias hoitamassa 2-5-vuotiaita lapsia (3 lasta) ilman että vanhemmat olivat kotona tai lähettyvillä. Ainakin meidän kunnassa päivähoidon ohjaajat / johtajat hyväksyivät sen rai eivät ainakaan sanoneet mitään sitä vastaan, kun asiasta oli puhetta. Jos siis on kunnollinen ja luotettava nuori, niin ei ole mitään syytä tehdä ilmoituksia.
 
.............
En mutta ihmettelisin kyllä hieman miksi tuon ikäinen vaatii päästä yksin pienten kanssa jonnekin mökille. Mikäli tekee tuon kaiken omasta halustaan ihan aidosti eikä esim. lahjusten takia niin sitten ok. Mikäli vähänkään on pakotettu hommaan niin tekisin. Enkä tarkoita sitä etteikö tuon ikäinen voi hoitaa lapsia vaan sitä, että on vastuutonta jättää noin pienet ihmiselle, jota ei aidosti kiinnosta. Jos on varaa mennä kylpylään niin sitten on varaa hankkia se täysi ikäinen (kiinnostunut!) hoitajakin.
 
"vieras"
Saattaisin tehdä tuossa tapauksessa, että se pienin 1v. olisi mukana? Eihän sen ikäisen pidä olla kuin max. yhden yön vanhemmistaan erossa, joten koko viikonloppu on liikaa. Kyllä siis tekisin ettei alkais omatunto kolkuttaa, siellähän voi olla taustalla mitä tahansa. Nim. entinen lastenkodin ohjaaja.
 
"YKS"
En mutta ihmettelisin kyllä hieman miksi tuon ikäinen vaatii päästä yksin pienten kanssa jonnekin mökille. Mikäli tekee tuon kaiken omasta halustaan ihan aidosti eikä esim. lahjusten takia niin sitten ok. Mikäli vähänkään on pakotettu hommaan niin tekisin. Enkä tarkoita sitä etteikö tuon ikäinen voi hoitaa lapsia vaan sitä, että on vastuutonta jättää noin pienet ihmiselle, jota ei aidosti kiinnosta. Jos on varaa mennä kylpylään niin sitten on varaa hankkia se täysi ikäinen (kiinnostunut!) hoitajakin.

No tämä 16 v hoitaja on kyllä erittäin kiinnostunut... Mökille lähtö on täysin hänen oma ideansa ja vapaata viikonloppua vanhemmille hän on myös tarjonnut...
 
yeppis
Miksei 16-vuotias voisi tykätä lasten hoitamisesta. Itsekin tykkäsin siinä iässä hoitaa sisarusten lapsia. Vanhempini tätini ei ymmärtänyt, kun halusin hoitaa veljenpoikaani. Hän taisi pitää minua perverssinä, sillä niin outona hän piti käytöstäni. Hänen kuoltuaan selvisi syy, miksi hän suhtautui niin nuivasti. Hän oli itse saanut lapsen 15-vuotiaana ja antanut lapsen adoptioon.
 
"vieras"
Ei kyse olekaan sen 16-vuotiaan kypsyydestä tms. vaan niiden pienten lasten tilanteesta!! 16v. voi hoitaa lapsia loistavasti ja olla muutenkin vastuullinen, mutta 1v. lapsi ei kestä olla erossa vanhemmistaan KOKO vkl:ää.
 
Rollolainen
En mutta ihmettelisin kyllä hieman miksi tuon ikäinen vaatii päästä yksin pienten kanssa jonnekin mökille. Mikäli tekee tuon kaiken omasta halustaan ihan aidosti eikä esim. lahjusten takia niin sitten ok. Mikäli vähänkään on pakotettu hommaan niin tekisin. Enkä tarkoita sitä etteikö tuon ikäinen voi hoitaa lapsia vaan sitä, että on vastuutonta jättää noin pienet ihmiselle, jota ei aidosti kiinnosta. Jos on varaa mennä kylpylään niin sitten on varaa hankkia se täysi ikäinen (kiinnostunut!) hoitajakin.
MLL Käyttä myäs noita 16v , arvaa montako AIDOSTI kiinnostaa, tahan takia moni sitä tekee
 
"pum"
[QUOTE="vieras";28565466]Ei kyse olekaan sen 16-vuotiaan kypsyydestä tms. vaan niiden pienten lasten tilanteesta!! 16v. voi hoitaa lapsia loistavasti ja olla muutenkin vastuullinen, mutta 1v. lapsi ei kestä olla erossa vanhemmistaan KOKO vkl:ää.[/QUOTE]

Siskon luulisi olevan aika tuttu?
 
"YKS"
[QUOTE="vieras";28565466]Ei kyse olekaan sen 16-vuotiaan kypsyydestä tms. vaan niiden pienten lasten tilanteesta!! 16v. voi hoitaa lapsia loistavasti ja olla muutenkin vastuullinen, mutta 1v. lapsi ei kestä olla erossa vanhemmistaan KOKO vkl:ää.[/QUOTE]

Ymmärsinkö oikein, tekisit lastensuojeluilmoituksen aina jos 1v on enemmän kuin yhden yön erossa vanhemmista? Olipa hoitaja kuka c
 
"laala"
Itse olen ajatellut, että kun kummityttöni on 16-vuotias, hän voi alkaa (palkattuna) silloin tällöin halutessaan hoitaa lastani. Lapsi on tosin silloin jo 5-vuotias, enkä kyllä näkisi syytä päästää heitä ihan kahdestaan mökille viikonlopuksi.

Antaisin varmaan luotettavan 16-vuotiaan hoitaa 1- ja 3-vuotiasta pari tuntia kerrallaan, en ehkä enempää. Siitäkin huolimatta, että itse kävin töissä koulun lisäksi 16-vuotiaana ja kannoin aika suurtakin vastuuta vammaisista lapsista erittäin hyvällä menestyksellä. Ei se silti minusta mikään ls-ilmoituksen asia ole. Jostain syystä 15-vuotiasta pitäisin äkkiseltään liian nuorena, vaikka sekin on tapauskohtaista.
 
No en todellakaan tekisi.

Ai niin ne perustelut: Itse olin tuon ikäisenä hoitanut jo pari kesää naapurin lapsia. 10 vuotta nuoremman pikkuveljen kanssa olin yksin yön yli varmaan 13-vuotiaana, meillä oli oikein mukavaa.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="YKS";28565664]Ymmärsinkö oikein, tekisit lastensuojeluilmoituksen aina jos 1v on enemmän kuin yhden yön erossa vanhemmista? Olipa hoitaja kuka c[/QUOTE]

Kyllä tekisin, se on lapsen etu.
 

Yhteistyössä