Terolut mimmit

Pitkästä aikaa "täytyy" taas kirjoitella, päivittäin tullut seurailtua, mutta jotenkin tämä oma kirjoittelu vielä takkuaa. Mielenkiintoisia keskusteluja käyty kyllä!

macy gray: kiitos ihanan kannustavasta tekstistä, joka rauhoitti mieltäni paljon. Miehellekin kehuin kuinka sain mielenrauhaa sinulta :hug: Vertaistuki on paras tuki!

anni776: minä huomasin todella voimakkaat mielialan muutokset. Kierron loppuvaiheessa voin sanoa olleeni masentunut, itku oli todella herkässä ja tuntui kuin koko maailma kaatuisi. En ymmärtänyt yhtään, että johtui teroluteista, kunnes kierto päättyi ja kaikki itkuisuus/masennus hävisi. Toivon todella, ettei toistu seuraavassa kierrossa. Mieskin totesi, että yksin ei saa kyllä jäädä loppukierron aikaan, tiedä mitä sitä tekee kun olo oli niin surkea :(

Omaa napaa: lääkärissä käytynä ja mielenrauha hankittuna. Sisätutkimus tehtiin, jossa ei löytynyt mitään kipua. Gynellä tuntunut kipu kohdun pohjassa ei tuntunut nyt ollenkaan! Otettiin myös pissakoe + crp, eikä tulehdusta löytynyt. Diagnoosina kai sitten "vilkas mielikuvitus" ja liikaa asian miettiminen... Mikä ihaninta, eilen peittoja heilutellessa ei myöskään tuntunut kipua ja sai oikeasti vain nauttia ;) Mietinkin, että voisikohan kivut johtua kierron vaiheesta? Voiko olla herkempänä puolessa välissä ja juuri ennen kuukautisia?

D-vitamiinin määrän olen tuplannut ja tällä hetkellä syön sitä n. 50 mikrogrammaa. Greippimehua olen juonut lähes päivittäin ja sen makuun alkaa jo tottua. Mieskin lupautui syömään vitamiineja, nyt minun tehtäväksi jääkin oikeiden vitamiinien valinta + hankinta. Totesi vain, että ei sitten mitään raskausvitamiineja :p E-vitamiinia olen kuullut suosittelevan ja sinkkiä, onko teillä muita vinkkejä?

Meillä on tässä keväällä muutto ikiomaan kotiin ja sen myötä ajatukset pyörii myös sisustusasioiden ympärillä. Ihanaa saada muutakin miettimisen aihetta ja ehkäpä rauhallisempi mieli raskautumisen suhteen toisi sitten sen toivotun plussankin.

Plussatuulia kaikille +++++! Listan mukaan muutamalla onkin jännät päivät edessä ja kierron keskivaiheilla oleville nautinnolisia hetkiä yhdessä miehen kanssa :heart:
 
Terolut-mimmien toivelista

Namppis88.....kp27/28-60....22v...1.lapsi.....yk4.....terolut-tauko
Ambrosia85.....kp25/29-3.....26v..1. lapsi....yk4
Kristiina84.......kp22/??........26v...1.lapsi.....yk2..... 2. terolut-kierto
Macy gray.......kp19/30-34....30v....2. lapsi....yk16......terolut-tauko
AnniMu...........kp18/26-87....20v....1.lapsi....yk 4.......3. terolut-kierto
Chrisu............kp13/????........28v.....1.lapsi....yk 1.....3.terolut-kierto
Ninni-Ilona......kp8/39-46....25v.....1.lapsi....yk4.........2. terolut-kierto
Saasa............kp8/37-68......27-v... 1.lapsi....yk11...... 2.tero-kierto
Aadami...........kp3/24-50...27v....1.lapsi...yk7......4.terolut-kierto??




Korjauspyynnöt allekirjoittaneelle ;)
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille :)

Täällä vihdoin menkat alkoi, 7 päivää vimosesta terosta, nyt menossa kp3. Mielenkiinnolla nyt vaa odotellaan alkaako kroppa toimimaan vai otetaanko clomit käyttöön. Vielä taustailen jonninaikaa ennenkuin jännät paikat alkaa :D
Mukavaa kevättä kaikille ja toivotaan että pian tärppäis meillä kaikilla :)
 
ONÄsken vessareissulla oli pikkupökyissä muutama tippa ruskeaa valkovuotoa. Nyt siis kp 25. Onko muilla ollut tällaista? Mietin, että voiko liittyä Teroihin? Ensimmäinen ajatus oli, että menkat varmaan alkamassa. Toisaalta ei oo ikinä ollut tällaista ihme tuhrua vaan menkat on alkanu kertarysäyksellä. Ennakoiko mielestänne menkkojen alkamista vai voiko liittyä raskauteen?
 
Lilli: kyllä terot voi aiheuttaa välivuotoja mutta sun kierto on noin lopussa et voi enteillä menkkojakin, toivotaan ettei kumminkaan :D
Namppis: mä vielä taustailen mutta voin tietty roikkua mukana listalla, tietty sulla ois helpompaa ettei tarviis laskeskella mun kiertopäiviä :D mut yrityskerta on 3. Ihmeen seesteisin fiiliksin olen nyt...
 
Täällä nyt kp4 menossa eikä eilisillan jälkeen yhtään vuotoo oo tullu :O ja muutenkin tosi niukat nyt ollu... en muista miten edellisellä kerralla oli (vuosia sitte) mut kai tää on normaalia :| Ois ny luullu enemmän tulevan ku menkat viimeksi ollu tammikuussa :O voihan se olla tietty että nyt sitten tiputteleekin useemman päivän. Saas kattoo ny.
 
Terolut-mimmien toivelista

Namppis88.....kp30/28-60....22v...1.lapsi.....yk4.....terolut-tauko
Ambrosia85.....kp28/29-3.....26v..1. lapsi....yk4
Kristiina84.......kp25/??........26v...1.lapsi.....yk2..... 2. terolut-kierto
Macy gray.......kp22/30-34....30v....2. lapsi....yk16......terolut-tauko
AnniMu...........kp21/26-87....20v....1.lapsi....yk 4.......3. terolut-kierto
Chrisu............kp16/????........28v.....1.lapsi....yk 1.....3.terolut-kierto
Ninni-Ilona......kp11/39-46....25v.....1.lapsi....yk4.........2. terolut-kierto
Saasa............kp11/37-68......27-v... 1.lapsi....yk11...... 2.tero-kierto
Aadami...........kp6/24-50...27v....1.lapsi...yk7......4.terolut-kierto??
tellervo..........kp5/??-??.....??v......1.lapsi...yk3.....terolut-tauko




Korjauspyynnöt allekirjoittaneelle ;)
 
Kristiina84
Lilli88 mulla oli ekassa terokierrossa niin, että muutama päivä vikan teron jälkeen alkoi parin päivän pienen pieni tiputtelu eli luulin että super niukat menkat. No aloin laskea uutta kiertoa siitä ja just kun olin aloittamassa uusia teroja, alkoikin oikeat, super runsaat menkat. Eli kantsii odotella pari päivää rauhassa ja katsoa miten tilanne kehittyy :)

Namppis mulla olis menossa yk3 tuolla listalla, olen voinut itse sen alussa mainita yk2:ks, kun sekoilua näiden menkkojen kanssa on ollut enkä itsekään ole pysynyt perässä missä mennään :) Mutta siis, täällä odotellaan alkaako kuinka pian yk4, vika tero otettu eilen.
 
Huoh, täällä ei ala kroppa toimia niinkuin pitäisi. Tällä kierrolla olen metsästänyt ovista ihan urakalla mutta mitään ei ole näkynyt. Parina viime päivänä ovistestiin on tosin tullut n. 10 minutin kuluttua todella hailakka viivantapainen (juuri ja juuri huomattavissa, eikä ole siis vahvistunut seur. päivinä). Tänään olisi kierron 15. päivä eli terot pitäisi aloittaa mutta taidan varmuuden vuoksi odottaa pari päivää.

Onko muille määrätty clomifeneja? Missä vaiheessa niitä voi saada? Huolestuttaa kyllä kun mielestäni kiertoni oli ennen pillereitäkin pitkähkö, ja nyt näiden terojen kanssa en varmasti ehdi ovuloida. Ensi viikolla olisi lääkärikäynti, täytyy kysellä vähän että miten tässä aletaan toimia.

Olipa hyvä että tuli luettua tätä ketjua, ihmettelin itsekin että miten voi olla näin masentunut olo, tuntuu ihan kuin maailma kaatuisi niskaan. Ilmeisesti voin laittaa näiden nappien piikkiin...
 
Kristiina84
chrisu mua on myös mietityttänyt nuo clomit, että milloin meidän kohdalla niihin voitais(vai joutuu?) siirtyä. Gyne puhui mulle helmikuun alussa, jolloin pco löydettiin, että viimeistään vuoden kuluttua jatkotutkimuksiin. Tosin kun mulla ei meinannut ekassa terokierrossa alkaa ollenkaan vuoto, sanoi gyne että häneen pitää ottaa yhteyttä piakkoin ja katsotaan tilannetta. No vuoto alkoi ja jos nyt jatkossakin suht ajoissa vuoto tulee, niin varmaan en tarvitse ottaa gyneen yhteyttä.

Mutta siis sekavan selostuksen jälkeen pointtina oli se, että kannattaa kysäistä lääkäriltä mielipidettä clomeihin yms., jos asia itseään mietityttää. Itsekään en ehkä jaksa odottaa ihan sitä vuotta(siis jos nyt en sattuisi raskaaksi tulemaan pelkkien terojen voimalla), ja pyydän ainakin labrakokeita sun muita aikaisemmin, vaikkei gyne niitä clomeja ennen sitä vuoden määräaikaa aloittaisikaan. Mielestäni jos on epäilystä, että ei ovuloi ollenkaan (kuten mulla), niin tuntuu pään hakkaamiselta seinään odottaa vuosi, ennen kuin asioita aletaan ultraa lukuunottamatta tutkia enempää :) Tsemppiä sinne!
 
chrisu > Aloitatko Terot ohjeen mukaiseti kp15 ja milloin sulla normaalisti olisi ovis? Itse ovuloin kyllä Teroista huolimatta. Siihen saattaa kyllä vaikuttaa se, kuinka tuloillaan ovis on kuuria aloittaessa. Mull akun on pitkähkö kierto, niin aloitin kuurin vähän myöhemmin ja ovis tuli sitten muutaman päivän sisällä aloituksesta.

Mulle määrättiin Clomit polilla ekalla käynnillä. Kierto vaikuttaisi säännöllistyneen Terolut-kuurin ansiosta, mutta helminauhat ovat palanneet ja siksi Clomit avuksi. Tarvittaessa tuikkailen myös pistoksia ja lopuksi irroituspiikin eli mulla on sitten ensi kierrossa varma ovis ja ajankohtakin melko tarkkaan tiedossa. :D Nyt on siis luomukierto vielä. Käsittääkseni clomit määrätään, jos ovuloinnissa on ongelmaa. Omasta mielestä mulla ei ole ollut, mutta kieltämättä tilanne näytti ultrassa aika pahalta. Toivoa on kyllä paljonkin, myös lääkärin mukaan. Autetaan vaan lääkkeillä kroppaa toimimaan. :)
 
Namppis: mä en ole noita tietoja vissiin etes kertonu ku ton kpn ja ykn, ajattelin eka taustailla mutta korjaileppas mulle seuraavasti: tänään keskiviikkona on siis vielä kp4 ja toinen lapsi ois haaveissa, ikää 35 eli porukan vanhinko tässä ollaan :D olen nyt vasta popsinut sen ekan 10 päivää ja alan kp15 syömään toista satsia... eli toista terokiertoa odotellessa.
 
Hellurei, mulla katkes kierto jo kp 26:na, eli nyt mennään 4/26-jotain.
Vähän ihmettelin kun näin aikaisin alkoi, mutta eipä siinä,oli kuitenkin vasta toka terokierto ja kolmannessa mennään.

Onko teillä useamman kierron syöneillä kierto tasaantunut johonkin? Monennessa kierrossa?


Viimekierrossa tein ekan ovistestin kp11 ja oli selkeä viiva (ei kuitenkaan yhtä vahva kuin kontrolli), ja seuraavissa testeissä viiva vaaleni ja katosi (eli oletettavasti mulla ollu ovis kp10:ssä)

Ovista ajattelin tikutella tässä kierrossa jo aikaisemmin -ei sen takia että ruvettas kellon kanssa rakastelua suunnittelemaan, vaan lähinnä siksi että tietäisin ovuloinko oletettavasti ollenkaan :)
En tiedä onko noista ovistestien plussista mitään hyötyä jos tässä joutuu clomikuurille tai muihin jatkotoimenpiteisiin. Onko se hyvä avata turpansa ja sanoa että tikuttelun mukaan ovuloin, vai pitäiskö pitää pää kiinni?


Muuten ei mitään ihmeellisempiä tänne.
PMS oireet tuntuu laantuneen nyt tokan terokuurin myötä. Ekassahan ne oli luomukiertoa pahemmat :D
Kuukautiskivutkin olivat ihan minimaaliset!
Ainoa veemäinen mikä tässä vielä vaivaa on se että finnejä puskee selkään ja jonkin verran rintakehään. Eikä tosiaan mitään pikkusia ihomatoja, vaan tuntee jo monta päivää ihon alla ennenkuin puskevat pinnalle :kieh:
 
Ambrosia: kerro vaan lekurille että olet tikutellut ovista. Mä kerroin ja lääkäri sanoi vaan ettei kannata ihan oman mielenrauhan takia, siis sillä ettei mene viivojen kyttäämiseksi vauvanteko =)
Mä kyllä aattelin noi loput käyttää mitä on jäljellä juurikin siksi että näen vahvistuuko viiva ollenkaan...
 
Joo, mulla seuraava lääkäri onkin suunnitteilla vasta syksylle. Ja ihmeen rauhallisesti oon noiden viivojenkin kanssa ollut. Tosin varmaan syynä se, että intiimielämä on aktiivista joten turhaa sen takia viivoja kytätä ja kellokin saa olla ihan rauhassa :)

Lähinnä se että ovistestiin vahveneva viiva tulee saa hymyn huulille, mutta ei tuo mitään "pakko harrastaa seksiä" stressiä :D
 
Kaipa se on uskottava, että menkat alkoi tänään. En oo täällä vielä listoilla, mutta jos Namppis88 vois merkitä kp 1, yk 4. Muut tiedot: 23.v, 1. lapsi toiveissa ja 3. Tero-kierto alkoi nyt. Edelleen vuoto on ihan outoa. Pari päivää nyt on tuhrutellut tosi minimaalisesti ja tänään sitten enemmän. Vuoto on kuitenkin koko ajan ruskeaa. Saattaa olla, että teen varmuudelta testin vaikka lauantai aamuna, ellei ala normalisoitua. Vai voiskohan olla, että en ovuloinut tässä kierrossa (en ainakaan bongannut sitä eikä yhtään mitään oireita ollut!) ja siksi vuoto on noin omituista kun Terot kuitenkin tekee vuodon huolimatta oman kehon toiminnasta.

Ambrosia85 Mäkin mietin tota tikuttelu-asiaa. En saanut bongattua viime kierrossa ovista kun ekaa kertaa tikuttelin. Ajattelin kokeilla tässäkin kierrossa. Jos en ovista bongaa niin pitääköhän sitä sitten soittaa lääkäriin, että en minä ovuloi? Turha kai se on kovin kauan yrittää vauvaa jos ei ees ovuloi..
 
Macy Gray: lääkärin mukaan kp15 pitäisi aloittaa terot. Ekat sain tammikuussa kun menkkoja ei näkynyt pariin kuukauteen pillereiden lopettamisen jälkeen. Kokeiltiin, josko kierto olisi normalisoitunut yhdellä tero-kuurilla, mutta ei, joten sain uuden reseptin josta nyt pitäisi sitten ottaa kolmas kuuri. Oviksesta ei mitään hajua, söin pillereitä 12 vuotta joten en edes tiedä missä vaiheessa se voisi tapahtua. Ennen pillereitä kierto oli siis vähän normaalia pidempi, n. 35-40 päivää.

Meillä on siis vielä melko alkutekijöissä tämä esikoisen yrittäminen, mutta kuten Lilli88kin sanoi, vähän turhalta tuntuu yrittää jos ei edes ovuloi... Eli aion kyllä saada aika nopeasti lisää lääkkeitä kehiin.

Ja ärsyttää aivan hemmetisti noi ovistestitkin! Miksi siinä näkyy sellainen älyttömän himmeä viiva, mitä se yrittää sanoa?
 
chrisu > Haamu eli himmeä viiva ovistestissä on nega. Tarkoittaa sitä, että hormonia on vain vähän. Ovishan voi tulla ihan puskasta eli plussaviiva tulla aika haalean jälkeen. Jos hahmottaa edes suunnilleen missä vaiheessa ovis voisi olla (esim. tuntemuksien mukaan ja oireista), niin kannattaa testailla parikin kertaa päivässä. Pillereiden jälkeen keholla voi mennä aikaa soppeutua, joten anna vain aikaa ihan rauhassa. Todennäköisesti toinen kolmen kierron Terolut-satsi auttaa kroppaa tajuamaan hormonikierron päälle eikä välttämättä muuta tarvita. :) Sulla on niin pitkäänkin ollut pillerit käytössä, joten vielä en hätäilisi. Jos huolettaa, niin pyydä lähete hormonikokeisiin ja ultraan. Niillä saadaan selville onko kaikki kunnossa kehon hormonitoiminnan uinumisesta huolimatta. Tsemppiä ja plussatuulia!
 
Terolut-mimmien toivelista

Namppis88.....kp31/28-60....22v...1.lapsi.....yk4.....terolut-tauko
Kristiina84.......kp26/??........26v...1.lapsi.....yk3..... 2. terolut-kierto
Macy gray.......kp24/30-34....30v....2. lapsi....yk16......terolut-tauko
AnniMu...........kp22/26-87....20v....1.lapsi....yk 4.......3. terolut-kierto
Chrisu............kp17/????........28v.....1.lapsi....yk 1.....3.terolut-kierto
Ninni-Ilona.....kp12/39-46....25v.....1.lapsi....yk4.......2. terolut-kierto
Saasa............kp12/37-68......27-v... 1.lapsi....yk11.... 2.tero-kierto
Aadami...........kp7/24-50...27v....1.lapsi...yk7......4.terolut-kierto
tellervo..........kp5/??-??.....35v......2.lapsi...yk3.....1.terolut-kierto
Ambrosia85.....kp4/26-?.....26v..1. lapsi....yk5
Lilli88.............kp 1.............23v...1.lapsi...yk 4.....3. Terolut-kierto




Korjauspyynnöt allekirjoittaneelle, mutta saa tätä muutkin päivittää ;)
 
Viimeksi muokattu:
Omaa napaa nyt mutta osaisko joku auttaa: Eilen kp 12 ja kukas saapuikaan vierailulle: Täti! Alkuviikosta jo tiputteluvuotoa, jotka jo ehdin tulkita ovulaatiolimoiksi mutta taisinkin olla väärässä. Tällä hetkellä on ihan kunnon menkkakivut päällä ja lisänä vielä kunnon pahoinvointi. Sunnuntaina pitäisi aloittaa uusi terolut-kuuri, mutta nyt en kyllä yhtään tiiä mitä teen sen aloituksen kanssa kun kierto taitaa olla aivan sekaisin! Maanantaina täytyy soittaa gynelle, joka terolutit määräsi, mutta sitä ennen pyytäisin teiltä apua (ja mielenrauhaa). Macy gray, rauhoita minut taas ;)
 
Ninni-Ilona > Valitettavsti en osaa oikein sanoa tuohon mitään rauhoittavaa. Voimia kuitenkin tosi paljon! Oletko testannut raskautta? Se mahdollisuus tulee ekana mieleen, kun noin pian alkaa vuoto ja vieläpä kovilla kivuilla. Onko vuoto miten runsasta ja millaista rakenteeltaan? Toivottavasti kaikki on niin kunnossa kuin voi ja saat gyneltä pian toimintaohjeet.
 

Yhteistyössä