THL: Vesirokon tartuttaminen lapseen voi johtaa vakaviin seurauksiin

  • Viestiketjun aloittaja 4vÄiti
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kolmen äiti";27892579]Minä ymmärrän kyllä niitä, jotka mielummin rokottavat lapsensa kuin altistavat vesirokolle. Mutta jos ei aio lastaan rokotuttaa, niin miksi ei sitten hankkisi tautia lapselle, kunlapsi on sopivan ikäinen? Mitä paheksuttavaa siinä on? Aikuisiällähän tauti on kuitenkin paljon vaarallisempi kuin lapsena ja kaikki ko. taudin kuitenkin jossain iässä saavat.[/QUOTE]

Joo, hankitaan nyt sitten kaikki taudit lapselle, kun kerran ne kuitenkin joskus sairastaa. Ei hemmetti :headwall: Keitä ne valopäät on, ketkä silmät sirrillään hymyssä menee vesirokkokutsuille :)headwall:) naperoidensa kanssa ja siellä sitten siemailevat kahvia tyytyväisinä kun lapsi hankkiutuu sairaaksi?

Typerää.

Ja en rokota lapsiani vesirokkoa vastaan koska ovat perusterveitä, mutta en myöskään mene sitä ehdoin tahdoin jonnekin hankkimaan.
 
"kolmen äiti"
Joo, hankitaan nyt sitten kaikki taudit lapselle, kun kerran ne kuitenkin joskus sairastaa. Ei hemmetti :headwall: Keitä ne valopäät on, ketkä silmät sirrillään hymyssä menee vesirokkokutsuille :)headwall:) naperoidensa kanssa ja siellä sitten siemailevat kahvia tyytyväisinä kun lapsi hankkiutuu sairaaksi?

Typerää.

Ja en rokota lapsiani vesirokkoa vastaan koska ovat perusterveitä, mutta en myöskään mene sitä ehdoin tahdoin jonnekin hankkimaan.
Enkö minä asian perustellut viestissäni. Ehkä vähän huonosti. Mutta tässä uudemman kerran:

Suomessa käytännöllisesti katsoen kaikki sairastavat vesirokon jossain vaiheessa. Ennen kouluikää sairastettuna tauti on yleensä lievä. Vesirokon vakavuus nousee merkittävästi iän myötä. Taudin voi sairastaa vain kerran. Miksi siis lykätä sairautta, jos ei aio rokotusta hankkia?
 
MiniSun
Miten vesirokko ja norovirus ovat keskenään verrannollisia? Noro voi tulla vaikka joka vuosi, mutta vesirokko yleensä vain kerran elämässä. Meillä täällä ainakin jopa neuvolassa suositeltiin leikki-ikäisten perheille että kannattaa hakea tartunta perusterveelle lapselle esim. hoitovapaan aikana. Suurimmalla osalla lapsista menee suht vaivattomasti kun pienenä sairastaa, mutta tiedän monta aikuista jotka olleet todella kipeitä ja joutuneet olemaan töistä pois jopa 3vkoa.
No ei tetenkään mitenkään. Se nyt oli vaan aika radikaali esimerkki. Mun tuttavapiirissä esim. yks tyyppi hakemalla haki lapsilleen vesirokkoa naapurista, ihan vaan sen takia koska tämän äidin mielestä paras aika sairastaa vesirokko olis ollu just silloin. Muutaman viikon päästä oli alkamassa nimittäin kesälomat ja sehän nyt vasta rasittavaa olisi ollut jos olis pitänyt äidin kesäloma uhrata siihen että lapset sairastaa vesirokon. Ja hän perusteli sen sillä, että "kun tuo vesirokko nyt täällä kylällä riehuu niin tarttuu se joka tapauksessa meidänkin lapsiin, että ennemmin nyt ku sitten tosiaan kesälomalla". Jep juu! Hienosti ajateltu! Kivat tälle äidille jos kesäloma oliski vietetty sitte sairaalassa kun kaksvuotias makaisi jälkitautien vuoksi teho-osastolla. Olisko siinä vaiheessa pitäny silittää äidin päätä, että voivoi, älä nyt vaan itseäsi syytä ja jaksamista???!!!
 
[QUOTE="kolmen äiti";27892673]Enkö minä asian perustellut viestissäni. Ehkä vähän huonosti. Mutta tässä uudemman kerran:

Suomessa käytännöllisesti katsoen kaikki sairastavat vesirokon jossain vaiheessa. Ennen kouluikää sairastettuna tauti on yleensä lievä. Vesirokon vakavuus nousee merkittävästi iän myötä. Taudin voi sairastaa vain kerran. Miksi siis lykätä sairautta, jos ei aio rokotusta hankkia?[/QUOTE]

Miksi myöskään edistää sairauden saamista, jos se voi myös äityä vakavaksi?

Ajattelen tässä tosi itsekkäästi, eikä tämä ole enää mikään argumentti tähän keskusteluun edes mutta. Olisipa "kiva" seistä siellä lastenteholla lasi-ikkunan takana katsomassa hengestään taistelevaa lastaan, kun itse hänet vein sinne vesirokkokutsuille ajatellen, että hyvä se on sairastaa pois. Kuin että lapsi saa sen jostain, kerhosta, päiväkodista, sukulaislapselta mummolareissun aikana, ja sitten sairastaa sen. Iso ero tunteissa, omissani siis. Todellakaan en sellaista sairautta lapselleni edes toivo, ja toivon että kun se tulee, se tulee lievänä (toisin kuin minulle joka olin sen takia sairaalassa).
 
"vieras"
[QUOTE="kolmen äiti";27892673]Enkö minä asian perustellut viestissäni. Ehkä vähän huonosti. Mutta tässä uudemman kerran:

Suomessa käytännöllisesti katsoen kaikki sairastavat vesirokon jossain vaiheessa. Ennen kouluikää sairastettuna tauti on yleensä lievä. Vesirokon vakavuus nousee merkittävästi iän myötä. Taudin voi sairastaa vain kerran. Miksi siis lykätä sairautta, jos ei aio rokotusta hankkia?[/QUOTE]

Musta tuollainen lapsen väkisin sairastuttaminen johonkin vesirokkoon, joka voi tulla tosi rajuna myös alle kouluikäiselle, ei ole mitään hyvää vanhemmuutta. Sadistien hommaa, eikä kyllä multa tule saamaan mitään sympatioita, jotka noihin "kutsuihin" osallistuu.
 
lucifer
se pitää vielä kommentoida, että meidän nuorimmainen saa vesirokon sairastaa jos se jostain tulee. hakemalla sitä ei haeta, mutta jos jostain tarttuu niin sitten tarttuu ja sairastaa. on ainut meistä kuka sitä ei ole sairastanut.
 
"liinu"
Tuo rokotehan on ihan sitä varten että sairaat lapset lääkärissä maksaa kuin myös pois työstä olevat vanhemmat. Eli kustannus kysymys, nuo seuraukset on vain pieni osa tarinaa.
 
"vieras"
[QUOTE="liinu";27894057]Tuo rokotehan on ihan sitä varten että sairaat lapset lääkärissä maksaa kuin myös pois työstä olevat vanhemmat. Eli kustannus kysymys, nuo seuraukset on vain pieni osa tarinaa.[/QUOTE]

Salaliittoteoriat jyllää jälleen...

Minä otatan sen rokotteen lapselleni, vaikka olen äitiyslomalla, kuvitella! Eli vaikka lapsi sairastuis, kukaan ei taloudellisesti kärsisi! Onko tullut mieleen, että jotkut haluaa, ettei lapset sairastu niin vakavasti ja siksi suosittelevat ottamaan rokotteen?
 
dfdf
[QUOTE="vieras";27889942]Ei voi olla totta. Miten tyhmiä te olette jotka uskotte kaikki mitä markkina miehet kertoo. Ei ole ihmekään kun teitä sanotaan vitun tyhmiksi. Vesirokko on ihan normaali rokko, ei siihen kuole. Jumalauta että olette tyhmiä, oikeita emätaukkeja, kunnon sopulilauma!![/QUOTE]

Siinäpä yksi emätaukki. Vesirokon jälkitauteihin kuolee Suomessakin lapsia.
 
dfdf
[QUOTE="liinu";27894057]Tuo rokotehan on ihan sitä varten että sairaat lapset lääkärissä maksaa kuin myös pois työstä olevat vanhemmat. Eli kustannus kysymys, nuo seuraukset on vain pieni osa tarinaa.[/QUOTE]

Menepä sanomaan tuo jollekin polion sairastaneelle. Yksi tuttavani selvisi siitä onneksi hengissä, mutta jalkalihas on täysin surkastunut. Kyllä hän olisi mielummin ottanut poliorokotuksen kuin sairastanut sen. Eiköhän se terveys ole pääasia yhtälailla sekä henkilökohtaisesti että myös yhteiskunnallisesti katsottuna.
 
"vieras"
Rokotuksen vastustajat ovat niin pihejä, etteivät raski ostaa rokotetta. Eivät vain kehtaa tunnustaa, että laittavat rahansa mieluummin sidukkaan ja Ikea-roinaan :D piheys sitten verhotaan johonkin huonosti perusteltuun rokotusvastaisuuteen.
 
"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="liinu";27894057]Tuo rokotehan on ihan sitä varten että sairaat lapset lääkärissä maksaa kuin myös pois työstä olevat vanhemmat. Eli kustannus kysymys, nuo seuraukset on vain pieni osa tarinaa.[/QUOTE]

Ai meinaatko, että minäkin maksan 2 X 80 euroa vain siksi, että haluan säästää yhteiskunnan varoja?

Vesirokkorokote yleistyy koko ajan, vaikkei sitä rokoteohjelmassa toistaiseksi olekaan. Tämä on osoitus siitä, että kysymys nimenomaan ei ole kansantaloudellisesta hyödystä, vaan vanhempien halusta säästää lapsiaan turhalta sairastamiselta.
 
lucifer
[QUOTE="vieras";27894504]Rokotuksen vastustajat ovat niin pihejä, etteivät raski ostaa rokotetta. Eivät vain kehtaa tunnustaa, että laittavat rahansa mieluummin sidukkaan ja Ikea-roinaan :D piheys sitten verhotaan johonkin huonosti perusteltuun rokotusvastaisuuteen.[/QUOTE]

tätä kyllä epäilen
 
"vieras"
Onko joku täällä kirjoittanut, en kaikki jaksanut lukea, mutta olen aina ollut siinä käsityksessä että miehelle vesirokko on aikuisena vaarallinen ja voi aiheuttaa lapsettomuutta. Ollaanko edelleen samassa käsityksessä?
 
lucifer
[QUOTE="vieras";27894554]Onko joku täällä kirjoittanut, en kaikki jaksanut lukea, mutta olen aina ollut siinä käsityksessä että miehelle vesirokko on aikuisena vaarallinen ja voi aiheuttaa lapsettomuutta. Ollaanko edelleen samassa käsityksessä?[/QUOTE]
ei ainakaan mitään tälläistä ollut ilmassa silloin kun sisarukseni sen aikuisina sairasti. ja hyvinhän nuo on lisääntyny senkin jälkeen.
 
"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="vieras";27894554]Onko joku täällä kirjoittanut, en kaikki jaksanut lukea, mutta olen aina ollut siinä käsityksessä että miehelle vesirokko on aikuisena vaarallinen ja voi aiheuttaa lapsettomuutta. Ollaanko edelleen samassa käsityksessä?[/QUOTE]

Sikotaudin yleinen jälkitauti on kivestulehdus. Mutta nykyään onneksi useimmat lisääntymisikäiset ovat saaneet MPR:n.
 
"vieras"
Joo, hankitaan nyt sitten kaikki taudit lapselle, kun kerran ne kuitenkin joskus sairastaa. Ei hemmetti :headwall: Keitä ne valopäät on, ketkä silmät sirrillään hymyssä menee vesirokkokutsuille :)headwall:) naperoidensa kanssa ja siellä sitten siemailevat kahvia tyytyväisinä kun lapsi hankkiutuu sairaaksi?

Typerää.

Ja en rokota lapsiani vesirokkoa vastaan koska ovat perusterveitä, mutta en myöskään mene sitä ehdoin tahdoin jonnekin hankkimaan.
Meillä on tehty näin 3 lapsen kanssa, tosin ei silmät mitenkään sirrillään ollut. Vesirokko tuli ja sairasti sen pois, meni pari päivää kun oli kutisevia vesikelloja ja viikon verran kun parantui täysin. Onko siinä jotain ihmeellistä, näin on aina tehty ja varmasti tehdään tulevaisuudessakin. Tosin niiden jotka ottavat kaikki mahdolliset rokotukset ei kannata kyllä liikkua oikein missään kun voi saada niin vakavan infektion että ei enää paluuta normaaliin elämään ole, jos ei ole jo sitä menettänyt siinä vaiheessa kun kaikenlaisia kemiallisia aineita on pumpatti keho täyteen. :) Surkuhupaisaa hyysäämistä, pullamössöjä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27895597]Meillä on tehty näin 3 lapsen kanssa, tosin ei silmät mitenkään sirrillään ollut. Vesirokko tuli ja sairasti sen pois, meni pari päivää kun oli kutisevia vesikelloja ja viikon verran kun parantui täysin. Onko siinä jotain ihmeellistä, näin on aina tehty ja varmasti tehdään tulevaisuudessakin. Tosin niiden jotka ottavat kaikki mahdolliset rokotukset ei kannata kyllä liikkua oikein missään kun voi saada niin vakavan infektion että ei enää paluuta normaaliin elämään ole, jos ei ole jo sitä menettänyt siinä vaiheessa kun kaikenlaisia kemiallisia aineita on pumpatti keho täyteen. :) Surkuhupaisaa hyysäämistä, pullamössöjä.[/QUOTE]

Surkuhupaisaa, jos ei tietentahtoen halua lapselleen kutisevaa ja kivuliasta tautia? Joka pahimmilleen aiheuttaa komplikaatioita ja jopa kuoleman? Juu, on toki surkuhupaisaa.

Mun mielestä se on vanhemmuutta ja oman lapsen suojelemista. Mutta kukin tyylillään.
 

Yhteistyössä