toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
Vettä ei ole tullut viime keskiviikon mutta kun sitä ei ollut silloin viime perjantaina ollenkaan kun käytiin Naistenklinikalla ja siksi sanoivat ettei ole enää mitään tehtävissä ja että oli tosi paha tilanne. Siksi antoivat ajan "jatkotoimenpiteisiin". Ja antibiootit sain viime viikolla mutta ei enää nyt kun maanantaina käytiin ja totesivat että kyllä edelleen lapsi on kunnossa ja vettä onkin tullut takaisin. Huh ! Nyt olen asiaa ehtinyt jo pari päivää sulatella..silti olemme hieman huolissaa että jos jotain olikin ehtinyt käydä niinä päivinä kun vettä ei ollut. Lääkäri tosin painotti ettei niin pienen ajan pitäisi kehitystä viivästyttää eikä siten olisi olllut vaaraksi tulevalle vauvalle.
Muuteenkaan eivät enää kehoittaneet varomaan tuota alapäätä.. selibaattia tai muuta. Antoivat lähetteen kuitenkin ensi viikolle tulehdusarvot tarkastaa ihan varmuuden vuoksi.

Sannamin
 
Sannamin - aivan upeat uutiset saitte ja olen niin onnellinen puolestanne. Nämä ovat niin rankkoja juttuja ja on ihanaa kun asiat menevätkin oikeaan suunta - niin jännitän puolestasi, että veden määrä tasaantuu ja pysyy.

Oma huoleni hälveni uudessa ultrauksessa, jossa todettiin, että kaikki mitat, nekin jotka ekassa rakenneultrassa olivat heittäneet, näyttäisi kuitenkin olevan aivan normaalit ja pelkoa vaikeista rakennevammoista ei olisi. Olihan kyllä rankka viikko :|
Voimia kaikille vastoinkäymisten kanssa painiville!
 
Tervehdys kaikille tasapuolisesti taas pitkästä aikaa!

Sannamin, johan teitä koetellaan... Puhuivatko lääkärit mitään siitä että kävisit jatkossa seurantaultsissa? Tiedän kokemuksesta että ultrat ovat omalta osaltaan henkistä helvettiä, sillä pää meinaa hajota ennen ultraa kun pelkää pahinta, mutta ultran jälkeen on taas pitkän aikaa levollisin mielin jos on saanut hyviä uutisia. Voisit ottaa asian puheeksi neuvolassa jos asia sinua huolestuttaa.

Meille kuuluu tällä hetkellä hyvää, mutta pikkasen ihmetyttää sf-mitan putoaminen yläkäyriltä keskikäyrän alapuolelle... kuten osa teistä tietää, meidän tapauksessa on todennäköistä että kasvu alkaa hidastua loppumetreillä ja nyt sitten tietenkin iski pieni pelko päälle. Neuvolassa olen käynyt 2 viikon välein ja sydänäänet ovat olleet todella tasaiset & vahvat ja mini-mies liikkuu paljon ja liikkeet tuntuvat & näkyvät, mutta silti mietityttää... En ilmeisesti pääse tästä stressaamisesta ollenkaan eroon :whistle:

Seuraava kontrolliultra meillä on 2 viikon kuluttua eli 15/10 kun on rv 34 kasassa, joten silloin tiedän lisää, mutta kaikesta epävarmuudesta huolimatta olen jo vakuuttunut siitä että 10 viikon sisään meillä on pieni poika ja kaikki alkaa olla valmiina hänen tuloaan varten :)

Mukavaa lokakuuta kaikille! :wave:


Czarina & Lilliputti rv 32
 
Sannamin ei voi olla totta. Mä luin pitkäst aikaa tätä pinoo ja itkin tietty. Ja voi sua miten kamalaa ja sit kun jatkoin niin voi ihanuus kun luonto korjas tilanteen. :hug: Riski on siinä punktiossakin ja sitinäkin näemmä voi mennä pieleen. onneksi kaikki kuitenkin korjaantui ja pikku sissi siel mahassa pysyi tiukasti.

Rouva Pikkumyy voi olen pahoillani puolestasi. Tuulimuna :( Kyselinkin vointiasi ja tajusin vast nyt et mistä kyse. Halaus sinne ja pikaista tärppiä.

Halaus ja voimia teille kaikille jotka sitä tarvitsette :hug:

 
czarina: hyvät viikot sulla jo menossa..eikä ole kauaa ku nyytti on kainalossa..ihanaa..ihan haikeena ajattelen ku meidän vauva on jo 5kk!!!
toivotaan et kasvu pysyy hyvänä. meillä putosi kasvu jostain syystä ja rv38 syntyi ja painoi 2520g..mut sitäkin sisukkaampi tapaus on toinen =)

sannamin: niin kuin jeppistä sanoikin niin varmaan pahin on takana. toivotaan että tilanne korjautuu täysin. :hug:

nemika+jäbä 5kk
 
Nyt vkoja 17+2.

Np oli 0,9mm eli täysin normaali, veriseula taas hälyytti ja lujaa. Lapsivesipunktio takana, kromosomeiltaan terve vauva, mutta kaikkea muuta vikaa sit pilvin pimein. :'(
Suru on pohjaton, maanantaina aika yliopistolliseen sairaalaan. Päästään kuulemaan toisenkin lääkärin arvio vauvamme tilasta, tapaamme ehkä lastenkirurgin ja perinnöllisyyslääkärin.
Ja kuullaan mahd. eliniän ennuste, mikäli sellaista edes on.

En tiedä miten jaksaa, elämältä on mennyt pohja. :'(
 
nöttiäinen iso halaus sinulle ja voimia tulevaan. Voi kumpa kaikki olisi vain pahaa unta ja ne viat korjaantuis. ovatko ne kovinkin pahoja? Onneksi pääsette pian lääkäriin ja saatte kuulla arvioita pienestä. :hug: pidän peukkuja et kuulisitte positiivisia asioita.
 
Tervehdys!

Eilen oli kauan odotettu kontrollikäynti TAYSissa ja valitettavasti tulos oli pahimmasta päästä eli pelkäämäni kauhuskenaario on nyt kohdallamme totisinta totta; kuudessa viikossa vauvan kasvu on hidastunut rajusti ja lapsivettä ei ole enää nimeksikään mikä viittaa siihen, että istukka ei toimi niin kuin pitäisi.

Istukan virtaukset tarkastettiin ja niistä löytyi huomauttamista, joten lykkäsivät minut käyrille siksi aikaa kun ultrannut lääkäri piti pikapalaverin ylilääkärin kanssa. Sykkeet olivat edelleen hyvät ja vauva liikkui suorastaan rajusti koko toimenpiteen ajan, joten lääkäri laski minut vielä viikoksi kotiin tiukalla liikeseurannalla evästettynä.

Ensi viikon keskiviikkona on seuraava kontrolli ja pitää kuulemma varautua siihen, että jään osastolle samalla reissulla, joten nähtäväksi jää montako päivää tässä ollaan vielä "yhtenä kappaleena". Ennen ultraa lääkäri oli vielä vakuuttunut siitä että suunnitellaan täysiaikaista alatiesynnytystä, mutta kuinka ollakaan, pikkumies oli keksinyt kääntyä perätilaan (ollut raivotarjossa viikosta 16!) joten leikkaus kutsunee... keles :/

Pieni neuroosi tosin iski kun nyt aloin panikoimaan lapsiveden määrää, mutta luotan siihen että niin kauan kun liikkeet tuntuvat niin asiat ovat kunnossa ja tiedän, että saan lähteä päivystykseen samantien jos jotakin hälyyttävää tapahtuu.

Tiedän että tällä palstalla on käyty välillä kiivastakin keskustelua istukkabiopsioista, mutta omalla kohdallani on nyt pakko todeta, että jos en olisi otattanut sitä, vaan olisin otattanut pelkän lapsivesipunktion, olisi enemmän kuin todennäköistä että meillä olisi edessä suuria ongelmia, sillä eihän kukaan tietäisi, että jotakin on vialla, sillä lapsivesinäytehän oli täysin puhdas!

Istukkabiopsian takia on tilanteeseen osattu varautua, vaikka se tulikin nyt pikkasen puskan takaa, sillä kaikki näytti vielä erinomaisen hyvältä rv. 26. Mutta fakta on se, että koko ajan on ollut tiedossa että näin todennäköisesti tulee käymään, vaikka halusimmekin uskoa, ettei tämä skenaario osu minun kohdalleni.

Nyt vain elän toivossa että vauva jaksaa liikkua ja kasvaa edes hieman tässä seuraavan viikon aikana ja alan henkisesti valmistautumaan siihen, että poika tulee ilmeisesti maailmaan tässä lähipäivien aikana... ja toivottavasti terveenä ja täysissä voimissa vaikka pikkuinen tulee olemaankin. Pakko jaksaa uskoa kun ollaan näin pitkälle päästy!



Czarina & Lilliputti rv 34+1


 
Czarinalle kovasti tsemppiä ja pikku lilliputille venymissenttejä ja kasvuvoimia ! Ja myös Nöttiäiselle voimia kovasti koettelemuksiin.

Meille taitaa kuulua sitten parempaa. Kovasti masussa liikutaan ja annetaan äipälle monoa. Ihan ei vielä olla päästy nauttimaan raskaudesta täysin. Tässä välissä on ollut ihan se normaali rakenneultra ja siellä kaikki läsnäolevat näkivät kuinka pikkuinen sydän löi ylimääräisiä lyöntejä. Ja ensi viikolla on sitten erikoislääkäriaika jossa katsellaan sitten tarkemmin tilannetta. Ultrannut kätilö sanoi että voi olla ihan vain hetkellistä häiriötä jota ei ensi viikolla edes enää ole. Mutta haluaisi että tämä erikoislääkäri vielä katsoisi tilannetta ja muutenkin tarkastaa kehityksen yms. Rakenneultrassa kaikki vastasi raskausviikkoja ja siellä ei mitään rakenteellisia vikoja sydämmessä nähty tai muuten kehityksessä. Mutta halusi tämän lisäkäynnin tuon lapsivesinäytehässäkkänkin takia. Kaikennäköistä kauhuskenarioita olen käynyt läpi. Mutta enpä ole sen viisaammaksi asiassa tullut. Harmittaa tosin ettei kukaan ole missään vaiheessa tapahtumia sanonut mitään suoraan, ei silloin lapsivesien mentyä tai nyt tän sydämen kanssa. Aina vaan todetaan että lääkäri kertoo.. ihan kuin pelkäisivät joutuvansa vastuuseen tai jotain.. no odotellaan siis taas.

Sanna
 
Huomenta ja kiitoksia kaikille!

Jäi nuo mitat kirjoittamatta tuohon edelliseen viestiin, eli

paino 2,1 kg
BM 88
AC 286
FE 61

Luvut, jotka aiheutti eniten harmaita hiuksia lääkäreille on tuo paino ja AC eli vartalonympärys joka ei ole kasvanut tarpeeksi viikkoihin nähden.


Czarina & Lilliputti rv 34+ 3
 
eihän sulla enää mitään hätää ole! viikkoja jo ihan kunnolla. sairaala-aikaa ei varmasti tiedossa kuin parisen viikkoa mikäli nyt tulisi.... :hug:
on vaan uskomatonta et olet päässyt kotiin?! mulla ei ollut kasvu edes hidastunut, eikä istukan virtauksissa ollut mitään vikaa vielä leikkausaamunakaan! miten ne uskaltavat ottaa riskin siitä et entäpä jos istukka sanoo kerralla bänks ja se on sit siinä.... no, tuo vika istukassa kuten meilläkin oli, näkyy tekevän sen ennenaikaisuuden todella enemmän kuin hieman todennäköiseksi...
itse olen onnellinen että kaikki kääntyi hyvin ja loppu oli onnellinen.
lykkyä pyttyyn!
jeppistä ja "mökö" seitsemän ja puol kuukautta
 
czarina: tuosta pienikokoisuudesta piti laittaa. meillä oli 35+3 painoarvio 2,2kg ja ac mitta jätätti viikonpari koko ajan viikkoihin nähden. tosin meillä oli joku muu syy hidaskasvuisuuden takia. ja rv 38 ku synty niin painoi 2520g et pieni sälli oli syntyessäänkin.
niin kuin jeppistäkin sanoi et hurja tosiaan et kotiin päästivät. kannattaa kyl heti liikkua jos yhtään on epäilyksiä asiasta. jeppiksen lähtökin tuli nii äkkiä.
jaksamisia kovasti..onneks on kahden kilon rajapyykki ylitetty vauvalla kuitenkin. =)

nöttiäinen: osaanottoni suureen suruunne..toisesta ketjusta lukaisin teidän kuulumiset... :'( jaksamisia.

nemika+niskaturvotushälytys Timi ensi viikol jo puoli vuotta... :eek:
 
Mulla on sellanen käsky tuolta sairaalasta päällä, että liikkeitä on seurattava todella tarkkaan ja joudun lähtemään välittömästi, jos pikkasenkin alkaa tuntua tavallisuudesta poikkeavalle eli olen kotona "ehdonalaisessa" :)

Neuvola tarttui asiaan heti kun ilmoitin tilanteen ja sinne menen välitsekkaukseen maanantaina, jossa tarkistavat sydänäänet ja verenpaineet, joten ihan valvomatta en ole kotonakaan - mulla on suorastaan "ehdonalaisen valvoja" :LOL:

Onneksi viikkoja on tosiaan näin paljon ja onneksi masuasukin painoarvio on jo yli 2 kiloa, joten alamme olla sen puolesta turvallisilla vesillä, mutta pikkasen minua kieltämättä tämä tilanne harmittaakin kun olin juuri uskaltanut alkaa nauttia masunkasvatuksesta... Mutta ei tässä passaa vaipua mihinkään itsesääliin sillä se ei hyödytä alkuunkaan, joten ETEENPÄIN sanoo tämä mammakandidaatti syystuulessa!



Czarina & Lilliputti rv 34+3
 
czarina: ja meillä esikoinen syntyi rv33..ja vain viikko meni sairaalassa kuitenkin. =)
hyvillä viikoilla menette nyt jo kyllä. niin se aika vaan menee nopeasti.. =)
jaksamisia loppumetreille, eikä varmaan kauaa enää mene. tuskin loppuun asti pääset kuitenkaan. (en maalaa piruja seinälle =) )
 
czarina: ja meillä esikoinen syntyi rv33..ja vain viikko meni sairaalassa kuitenkin. =)
hyvillä viikoilla menette nyt jo kyllä. niin se aika vaan menee nopeasti.. =)
jaksamisia loppumetreille, eikä varmaan kauaa enää mene. tuskin loppuun asti pääset kuitenkaan. (en maalaa piruja seinälle =) )
 
Neuvolakuulumisia:

sykkeet 145 ja masuasukki liikkuu todella reippaasti. Verenpaine ja virtsa ok, joten huomiseen asti yritetään pitää pää kasassa ja sitten katsotaan taas missä mennään.

Liikkeitä olen laskenut aktiiviseksi; kertaakaan en ole tähän mennessä päässyt alle 30 liikeen vartissa (!) ja olen tarkistanut huvikseni liikkeet 4 kertaa päivässä joten elän toivossa, että herra masuasukki jaksaa kääntyillä ja monottaa mamia vielä tänään oikein reippaasti että ei iske turhaa paniikkia ennen huomista. Herätti tänä aamuna jo neljän aikaan paukuttamalla virtsarakkoa ja sama meno näköjään jatkuu, nyt kuperkeikkayrityksen muodossa. Ihanaa kun on vatsanahka heti aamusta hellänä :LOL:

Pikkasen jännittää, mutta eiköhän tämä tästä vielä iloksi muutu :)


Czarina & Lilliputti rv 34+6
 
Piti muuten kertoa tuosta kotiin laitosta kaverini kokemus kun hänen kanssaan tuli juttua tästä minun tilanteestani.

Hänellä kävi rv 34 samoin kuin minulla eli virtaukset olivat heikenneet ja lapsivettä oli vähän. Eivät olleet edes harkinneet osastolle jättämistä, vaan passittivat kuulemma kotiin ilman uusintakontrolliaikaa ja niin siinä sitten kävi, että poika syntyi viikkoa myöhemmin kun lapsivedet menivät yllättäen. Onneksi kaikki meni hyvin.

Näköjään suuria sairaalakohtaisia eroja toimintatavoissa :eek:
 
Terveisiä sairaalasta!

Niin siinä sitten kävi, että laittoivat minut keskiviikkoisen ultran jälkeen osastolle tarkkailuun, sillä vauvan painoarvioksi saatiin 200 gr vähemmän kuin edellisellä viikolla, eli 1,9 kg ja lapsivettä oli kuulemma niukasti.

Olin aivan kipsissä eiliseen iltapäivään asti kunnes vuorossa oli uusi ultra, sillä vaarana oli, että lapsivettä ei olisi enää ollenkaan ja lääkärit varautuivat leikkaamaan, mutta yllätys-yllätys, siinä lapsivettä löytyikin normaalimäärä ja vauvalle saatiin uudeksi painoarvioksi 2,2 kg joten raskautta päätettiin jatkaa normaalisti ainakin 3.11. saakka, jos herra masuasukki ei sitten itse päätä pyrkiä ulos ennen sitä. Siinä vaiheessa varaudun taas jäämään osastolle ja katsotaan operoidaanko herra ulos, vai voidaanko raskautta vielä jatkaa turvallisesti.

Olisin toki voinut vaatia leikkausta vaikka samantien, mutta koska lääkärit eivät pysty takaamaan sitä, että vauva osaisi hengittää itse johtuen riskiviikoista (jostain syystä viikot 34-37 ovat kaikkein vaarallisimmat vauvalle), en tietenkään lähtenyt ehdoin tahdoin urheilemaan, vaan päädyin jatkamaan raskautta tarkkailun alla lääkärin suosituksesta. Tässä raskaudessa kun on riittävästi jännitysmomenttia ilman ennenaikaisuuttakin :)

Totiseksi tässä välillä vetää niin meikäläiset kuin lääkäritkin, kun tuo istukka näköjään elää ihan omaa elämäänsä ja pitää ainakin meikäläisen varpaillaan, mutta "yhdes koos" tässä yritetään pysyä vielä 16 päivää, mieluiten kuitenkin tuonne 12.11. saakka jolloin olisi rv 38 kasassa jos vaan vauva jaksaa kasvaa edes vähän. Saas vaan nähdä kuinka hyvin tässä pysyy hermo kasassa itsellä kun asiaa kuitenkin miettii... huh, huh...

Mukavaa viikonloppua kaikille!



Czarina & Lilliputti rv 35+3




 

Yhteistyössä