Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Lauwra, toivon sydämeni pohjasta, että tuo mahdollinen kasvain osoittautuu joksikin, mikä on helppo operoida tarvittaessa pois.

Tiedän vauvan, jolla todettiin kasvain syntymän jälkeen olkapäässä. Se leikattiin muutaman kuukauden ikäisenä pois ja nyt on jo melkein taaperoikäinen täysin normaali ja terve tyttö.

AnnaPauliina, ymmärrän toki, että elämä tuo eteensä jos jonkinlaisia yllätyksiä, niin positiivisia kuin negatiivisia. Tiedän myös hyvin sen, ettei mikään testi takaa minulle 100% tervettä lasta. Tiedän tämän, koska minulla on jo yksi kroonisesti sairas lapsi. Enkä tietenkään hylkäisi häntä pois ja rakastan häntä sellaisenaan äärettömästi.

Mutta me emme ole valmiita hyppäämään tietoisesti kielekkeeltä alas, jos tätä asiaa nyt näin karusti voitaisiin kuvata. Kun asiat olisivat niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia. Nyt täytyy ajatella jonkun sellaisen puolesta, jota ei vielä tavallaan ole, mieheni osalta ja tyttäremme osalta. Mille puolelle vaaka kääntyy?

Jokainen tosiaan joutuu tekemään ne omat päätöksensä omista lähtökohdista. Nyt olen saanut taas aikaa ajatella asiaa yhdestä ja se tietyllä tavalla on tuonut rauhaa ja varmuuta päätökselle, jonka tiedän jo sydämessäni tehneen.

Nyt vain toivomme ja odotamme tietoa, joka antaisi uskoa terveestä lapsesta.

Tsemppiä Lauwra ja muut, jotka joutuvat pohtimaan näitä elämän vaikeimpia kysymyksiä ja elämään epätietoisuudessa, jollaista ei kenellekään toivoisi.
 
Kiitos sinulle Beth_esda. Tänään sain neuvolassa lukea lääkärin kirjoittamat tiedot ja selvisi heidän epäilevän teratoomaa, joka on halkaisijaltaan noin 5 cm. Ilmeisesti kasvain kasvaa lapsen mukana, on helpohko operoida pois eikä lähetä etäpesäkkeitä eikä myöskään uusiudu helpolla.

Meidän tilanne kyllä eroaa teistä muista, jotka kamppailette mahdollisten kromosomipoikkeavuuksien kanssa. Tsemppiä myös sinulle Beth_esda! Päivät ovat pitkiä, kun odottaa tietoa lapsensa tulevaisuudesta.
 
Täällä taas uusi pelokas ilmoittautuu. Ensiksi täytyy todeta että onneksi löytyi tämä palsta- olen tässä lukenut pari päivää koko viestiketjun läpi ja kerännyt voimia itse kirjoitella.

Meillä siis tilanne se että käytiin toissapäivänä np ultrassa ja niskaturovotusta mitattiin 3,2. Kävi niinkuin monelle muullekin täällä- ehdin jo itkeä helpotuksesta kun näimme sydämen lyövän, vauva oli kasvanut ja potki ja liikkui ( meillä takana 2 keskenmenoa jossa ensimmäisessä np ultrassa näkyi kuollut sikiö, joten emme pitäneet itsestäänselvänä sitäkään että skiö olisi elossa) . Kätilö mittasi ensin mahan päältä ja sai arvoiksi 2,4-2,9. Tässä vaiheessa jo huolestuin vaikka kätilö hoki että " on alle 3 ". Kätilö päätti sitten ultrata alakautta ja sai sitten arvoiksi ensin 3 ja sen jälken 3,2. Tuntui että kätilö meni jotenkin ihna lukkoon ja tokaisi heti perään että pääsette nyt kyllä suoraan kromosomitutkmuksiin jos haluatte. Kätilö antoi meille paperin ja sanoi että tuossa lukee enemmän, lukekaa tuosta niin voitte sitten päättää jos haluatte lisätutkimuksiin. Kätilö oli todella " kömpelö" ja minä niin shokissa että en osannut kysyä mitään tarkempaa. Tuntuu että todella moni täällä on kohdannut vähän samanlaista. No, kätilö soitti saman tien Nkl:lle ja saimme ajan ensi viikon torstaille.

Tutkimuspäivä meni shokissa ja itkien. Sitten minua jäi vaivaamaan tiedon puute - en edes tiennyt mitä ensi torstaina tapahtuisi! Soitin nkl sikiöseulontakeskukseen ( vai mikä lie se oikea nimi) ja siellä oli onneksi puhelimen päässä todella ystävällinen hoitaja joka vastasi kysymyksiini. Eli aika varattu istukkanäytteeseen ( joka nyt sitten toivottavasti saadaan otettua). Kysyin hoitajalta myös tuota riskiä ku siitäkään en saanut Jorvista mitään tietoa ( enkä ymmärtänyt shokissani kysyä). Minulta otettiin verinäytteet toissapäivänä joten niitä tuloksia ei ole vielä käytettävissä mutta kun kysyin että mikä on riski3,2 turvotuksella niin sanoi että 1:5. Jotenkin tuntuu että joillakin on paljon suuremmillakin turvotuslukemilla ollut paljon "pienemmät" riskit, eli olen ihan sekaisin näistä. En tiedä vaikuttaako tuo minun ikäni (35v) asiaan- ilmeisesti vaikuttaa?

Nämä kaksi päivää ovat olleet yhtä helvettiä ja monta helvetillistä päivää vielä edessä. Pakko vaan kestää. Onneksi meillä on 7 ja 9 vuotiaat vilkkaat pojat kotona jotka pitävät ajatukset vähän muualla. Ja tästä palstasta on ollut suunnattoman paljon apua. Vaikka olenkin ihan uusi olen jo iloinnut ja itkenyt mukana muiden kohtaloita. On ollut ihanaa lukea niistä hyvistä uutisista mutta on ollut myös lohduttavaa kuulla, että elämä keskeytyksen jälkeen voi vielä jatkua ja jotkut ovat jopa uskaltautuneet miettiä uutta raskautta. Tämäkin antaa lohtua ja voimia kun sen pahin vaihtoehto on kuitenkin koko ajan mielessä. Toissapäivänä tuntui kun koko maailma olisi romahtanut, ja sen jälkeen tunteet olleet ihan laidasta laitaan- täydellisestä epätoivosta pieneen toivon pilkeeseen. Olen jo käynyt keskeytyksenkin mielessäni monta kertaa läpi....ei kukaan joka ei ole ollut tässä tilanteessa voi ymmärtää miten hirveätä tämä on...onneksi löytyy tämä palsta.

Np ultrassa kätilön mukaan kaikki muuten hyvin ja sanoi lopuksi monta kertaa että " sydän löi oiken hyvin ja hyvin liikkui ja oli kasvanut" mutta eipähän paljon enää siinä vaiheessa lohduttanut...pelkään niin että ensi viikolla turvotus onki paljon pahempi ja nähdään jotain isompia ongelmia.....hirveetä tämä odottelu.

Niin, ja raskausviikkoja minulla nyt 11+6.
 
harmaathiukset harmi, että olet joutunut tänne ketjuun, mutta hyvä että löysit tämän, täältä saa ainutlaatuista vertaistukea. Minustakin tuntuu, että kukaan muu kuin tämän kokenut ei voi ymmärtää miten tuskallista epätietoisuus ja odottaminen on. Ja todella ikävää, että teille sattui noin kömpelö kätilö ultratessa. Onneksi saitte kuitenkin ajan näytteenottoon noinkin pian, vaikka jokainen päivä tuntuukin ylitsepääsemättömältä ja aika tuntuu kuluvan hitaasti. Varmasti tuohon teidän riskilukuunne on vaikuttanut myös ikäsi, kyllähän riskiprosentit kasvaa nopeastikin iän myötä, vaikka eihän 35v ole vielä ikä eikä mikään! Paljon voimia sinulle tässä kauheassa tilanteessa!! :heart:

Voimia myös Lauwralle! Toivottavasti teidän pienellä olisi kaikki hyvin ja/tai mahdollinen leikkaus onnistuisi hyvin!

Beth esda ymmärrän hyvin pohdintojasi tässä kamalassa tilanteessa. Niin hirveältä kuin se tuntuikin, mekin olimme punktiota ja sen tuloksia odotellessa päätöksemme tehneet siitä, mitä teemme jos tulokset eivät olekaan normaalit. Tässä asiassa ei ole yleisesti oikeita ja vääriä ratkaisuja, vaan jokainen tekee päätöksensä itse, sillä tiedolla ja voimalla joka milloinkin on käytettävissä. Voimia sinulle todella paljon!!

Meidän omasta tilanteestamme sen verran päivitystä, että rakenneultra oli eilen ja pikkuisella oli kaikki oikein hyvin! Sydämen rakenteet näyttivät nyt hyviltä, joskin sitä tarkastellaan rv 26 vielä tarkemmin, mutta on jo todella iso asia että nyt rakenteet ovat kunnossa, koska olisi voinut olla isoja ongelmia jos nyt olisi jotain löydetty. Jos taas myöhemmin löytyy jotain, on ne todennäköisesti pienempiä, korjattavissa olevia asioita. Munuaisaltaat oli edelleen hieman laajentuneet, mutta eivät edes enää niin paljoa että vaatisivat kontrollointia. Nyt on olo todella helpottunut ja onnellinen ja nautin pikkuisen potkutteluista masussa täysillä! :heart:
 
Tsemppiä kaikille odotukseen ja jaksamista epätietoisuuden keskelle.

Harmaathiukset, onpa sinulla ollut todella ikävä kokemus takana. Toivottavasti ajankulu hieman helpottaa tilannetta. Ihana, miten lapset ja se arki heidän kanssaan voi tosiaan tuoda helpotusta näinkin vaikean asian keskelle.

Odotus on helvetillistä ja toivon, että sinun, niin kuin muidenkin kohdalla, se palkittaisiin lopulta hyvillä uutisilla.

Me kävimme tänään lapsivesinäyttöönotossa. Kerroimme jo ns. hoitajan alkukeskustelussa, että olemme pohtineet näitä asioita usealta eri kantilta, ja me haluamme sen lapsivesitutkimuksen ja jos siitä saatavat tiedot ovat negatiiviset, päädymme raskauden keskeytykseen.

Olemme niskapoimu-tutkimuksen jälkeen käyneet kaksi kertaa ultrassa, kerran jopa 4D ultrassa, joista kaikista olemme saaneet positiivista tietoa - rakenteiden puolesta ei näy mitään huolestuttavaa. Nämä tiedot ovat helpottaneet tilannetta ja antaneet vähän toivoa vaikka toki useammin kuin kerran päivässä, pelot ja huoli hiipivät mieleen.

Itse lapsivesinäytteenotto meni hienosti. Ensin lääkäri ultrasi huolellisesti rakenteet, eikä löytänyt niissä mitään poikkeavaa. Tämän jälkeen hän otti näytteen. Tämä kesti ehkä minuutin. Neulan pisto ei tuntunut sen enempää kuin tavallinen neulanpisto nyt tuntuu. Näytteenotto tuntui pienoisena paineena. Vähän niinkuin joku olisi hieman vetänyt mahaa alaspäin navasta. En oikein paremminkaan osaa kuvata tunnetta. Näytteenotto ei missään nimessä sattunut, tuntui hetken ajan vain hiukan epämiellyttävältä.

Hoitaja lupasi soittaa meille tulokset olivat ne sitten hyviä tai huonoja. Tämä on minusta hyvä, niin ei tarvi sen enempää jännittää, tai pelätä, puhelinsoittoa. Kertoi, että jos oikein tuuri käy, tulokset olisivat valmiit jo perjantaina. Muussa tapauksessa hän soittaa viimeistään ensi viikon tiistaina. Hän soittaa tiistaina oli sitten tuloksia vielä tuolloin tiedossa tai ei. Kertoo sitten ainakin sen tilanteen, jottei tarvi epätietoisuudessa odottaa. Tämä oli minusta hienoa.

Nyt sitten vain jälleen o d o t e t a a n.

Jaksamista kaikille. Piksu, tosi mahtavaa, että te olette saaneet hyviä uutisia ja pääset nauttimaan raskauden ihanista hetkistä.
 
Hei, ajattelin päivittää tänne kuulumisia, mutta ensin kiitokset Piksu84:lle ja Beth_esdalle viesteistä! Ei kai se 35 v. ole niin paljon, mutta jotenkin tässä seulontahommassa tulee NIIN VANHA OLO.....

Meillä piti olla näytteenotto eilen, mutta soittivat ja siirsivät tälle päivälle ruuhkan takia.

No, ensin lääkäri kertoi meille riskilukumme verotulosten jälkeen, joka oli nyt 1:9. Kysyin verituloksista tarkemmin, mutta lääkäri ei halunnut juuri kommentoida niitä vaan totesi vaan että verotuloksissa ei ollut mitään hälyyttävää. Pyysin lääkäriä hieman selittämään mitä veriarvomme tarkoittivat, mutta tähän ei halunnut juuri kommentoida mitään, totesi vain ettei niissä ollut mitään ja että riskiluku tuli lähinnä tuosta niskaturvotuksesta, joka meillä oli 3,2. Katsoin itse veriarvoja ja jos muistan oikein, niin HcG oli n. MOM 1,98 ja PAPP-A n. 0,92.

Sitten lääkäri näytti meille jotain taulukkoa ja totesi että kuulumme alimpaan riskiryhmään jossa riski oli 10%. ( tuossa ryhmässä oli kaikki tulokset 3,4 turvotukseen asti) .

Sen jälkeen aloitettii ultraus. Lääkäri totesi ettei hän mittaa niskaturvotusta ( ja ei kuullemma olisi voinutkaan koska virtsarakko oli niin täynnä että kohtu "rutussa".) Totesi kuitenkin ettei ollut nähtävissä mitään turvotusta kehon ympärillä j ettei turvotus ole pahentunut.

Sitten totesi että istukka on sellaisessa kohdassa että näyte voidaan ottaa ( ensin iski jo paniikki kun lääkäri totesi että " takaseinäistukka" ja ajattelin että voi helvetti, nyt joudutaan sitten odottamaan viikolle 15, mutta sitten lääkäri totesi että istukka jatkuu eteen asti ja että näyte voidaan ottaa.)

Itse näytteenotto meni hyvin mutta oli kyllä todella epämiellyttävä kokemus ja sattui. Sinänsä olen kyllä paljon kovempaa kipua kokenut, eli kyllä näytteenotto sattui mutta ei ollut mitään kestämätöntä kipua, mutta koko tuo tilanne, ja se että se neula jouduttiin" lyömään" pari kertaa mahan läpi kai teki sen niin inhottavaksi. No onneksi on nyt ohi! Ja lääkärikin kehui että suoriuduin näytteenotosta todella hyvin, mutta sen se kai sanoo kaikille :D.

Nyt on jotenkin helpottunut ohi kun asiat on saatu eteenpäin ja tiedeään että kävi miten kävi niin saamme tiedon viikon kuluttua. Huonot uutiset tulee puhelimitse ja hyvät postissa joten ensi viikolla tulee sitten varmaan pissat housuihin joka kerta kun puhelin soi.....

Ajattelimme miehen kansaa että nythän me itse asiass saimme parhaat mahdolliset uutiset jotka tässä vaiheessa voimme saada. Ja tuo 10% han on ihan hyvä todennäköisyys.

Meillä vaan se tausta että olemme saaneet tuon 10% todennäköisyyden aiemmnkin. Ensimmäisen keskenmenon kohdalla olimme ultrassa viikolla 6+ ja sydänäänet näkyivät. Lääkäri totesi että nyt on vain10% todennäköisyys että jotain menee pieleen. No, viikolla 12 todettiin että sikiö oli kuollut kohtuun :-(. Vajaan vuoden yrittämisen jälkeen tulin uudestaan raskaaksi ja taas meni kesken, mikä sekään ei ole niin todennäköistä. Ja nyt oli vain 5% riski jäädä kiinni sikiöseulonnassa ja tässä sitä ollaan. Jällee kerran todennäköisyydet oli meitä vastaan....

Yritän vaan ajatella että helvetti kerrankin nuo hyvät todennäköisyydet täytyy olla meidän puolella!

No eipä tässä muuta tässä vaiheessa, nyt vain odotellaan.

Toivon kaikille samassa tilanteessa oleville voimia!!!

Harmaathiukset 12+6
 
Harmaathiukset Mun käsityksen mukaan noiden veriarvolukujen kuuluisi olla mahdollisimman lähellä 1,00 jotta normaalit. Eli sulla toi HcG pikkasen koholla. Mä kärähdin 2,5 vuotta sitten ja mun veriarvot oli HcGb 4,06(!) ja PAPP-A 1,01 ja niskaturvotusta 2,1mm. Eli mulla toi 4,06 arvo oli aika korkea ja ilman tota lukua tuskin olisin kärähtänyt. Ikää mulla tuolloin 31 v. ja sekin oli tässä tapauksessa riskiä korottava tekijä. Teillä riski näin maallikkona ajateltuna koostuu pääosin tuosta turvotuksesta ja iästä.

Mullakin muuten toi näytteenotto (lapsivesipunktio) sattui aika pahasti kun muakin jouduttiin "pistämään" kahdesti. Tulin tuosta toimenpiteestä tosi kipeäksi ja jouduin olemaan mahakipujen vuoksi saikulla 4 päivää.

Tsemppiä sulle, uskon että kaikki on kunnossa kun mitään turvotuksia ei ultratessa löytynyt muualta kropasta.

Terese rv 17+5 (+terve poika 2 v 2kk)
 
Toivotan jaksamista kaikille, jotka vielä odottavat tuloksia.

Meillä odotus päättyi tänään positiivisesti, kun sain puhelinsoiton perinnöllisyysklinikalta. Siellä kerrottiin, että tulevan tyttäremme kromosomit ovat kunnossa! Tätä ilon ja helpotuksen määrää ei voi sanoin kuvailla. Viikkojen odotus ja huoli onkin purkautunut nyt pitkänä itkuna.

Meillä siis tulokset olivat:
Papp-A: 0,5
HCG: 1,58
NT: 1,8mm ja 3,0mm = 2,4mm (kahden mittauksen keskiarvo)
NT mitattu RV:lla: 12+5
Sikiön mitat vastasivat raskauden kestoa

Minun ikäni 34 v. Ikäni, verikokeiden ja NT:n antama riskiluku oli 1:40.

Nyt siis tiedossa, että tytön kromosomit ovat juuri niinkuin pitääkin olla.

Toivottavasti tämä positiivinen päätös toisi toivoa ja helpotusta kaikille niille, jotka vielä odottavat omia tuloksiaan.

Hyvää alkanutta vuotta, halauksia ja jaksamista kaikille.:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Tulin päivittämään tilannettamme, eli tänään posti toi maailman parhaimmat uutiset: meille tulossa kromosomeiltaan terve tyttö!!!! Ei voi sanoin kuvailla tätä helpotuksen tunnetta ja ILOA :).

Näyte otettiin siis viime perjantaina, tulokset olivat valmistuneet tiistaina ja tänään tuli postissa.

Toivotan voimia ja onnea kaikille jotka vielä odottavat tuloksia. Tätä palstaa lukiessa kuitenkin huomaa sen, että suurin osa saa lopulta hyviä uutisia, joten toivotaan niitä kaikille!

Harmaathiukset 13+5
 
Rakenneultrassa Tampereella käyty. Ja nyt iski monen vuoden tauon jälkeen migreeni...ON NIIN HELPOTTUNUT OLO !!!! Pikkuisella kaikki kunnossa,ultran perusteella ei mitään epäilyä mistään poikkeavuudesta (riskillä 1:95). Istukkakin oli noussut pois kohdunsuun päältä, mutta oli kuitenkin vielä niin alhaalla, että kontrolli Taysissa rv 30.On kuulemma hyvät mahdollisuudet, että nousee niin paljon, että alatiesynnytys onnistuu. Ja ihan selvästi itsekin näki, että pikkuveli on joukon jatkoksi tulossa .
 
Ihanaa kuulla lisää hyviä uutisia. Näiden uutisten avulla sitä itsekin jaksoi odottaa ne piinalliset päivät, kun jännitettiin tuloksia!

Suurin osa tosiaan tuntuu saavan näitä positiivisia uutisia (ja hyvä niin!) kuten Harmaathiuksetkin totesi.
 
Iloitsen Beth_esdan ja Harmaathiukset, teidän tuloksista! Levollista loppuodotusta teille :)

Kävimme uudessa kontrollissa ja magneettikuvauksessa tällä viikolla. Vauva kasvaa normaalisti ja kasvain oli pysynyt samassa koossa. Luvassa sektio viikkojen 38-39 tietämillä ja vauva leikataan heti (seuraavana päivänä?) sen jälkeen. Nimi kasvaimelle saadaan vauvan syntymän jälkeen, mutta vahvasti epäilivät hyvänlaatuista kasvainta. Vauvalla kaikki on niin kauan hyvin, kun pysyy mahassa, mutta hengityksen käynnistyminen on se hankalin juttu sektion yhteydessä mikäli kasvain painaa hengitystorvea. Lääkärit on kuitenkin nyt valmistautuvat hyvin ja meidän sektiossa ollaan valmiina sitten auttamaan vauvaa, jos jotain tapahtuu.
 
Heissan!
Meidän odotus on päättynyt ihanan suloisen tytön syntymään <3
17.1 meille syntyi down-tyttö. Itse olen sinut asian kanssa ja nyt aloitellaan sitten vauva-arkea. Tyttö oli 6pv teholla hoidossa kun tarvitsi sokeritippaa, happiviiksiä ja nenämahaletkua aluksi, mutta pian niistä sitten kuitenkin pääsi eroon. Mitään isoja rakennejuttuja ei ole joista olen todella iloinen. Olen iloinen ja onnellinen vauvasta ja kaikesta huolimatta elämä hymyilee ja olen kiitollinen. Kaikkea hyvää teille jokaiselle!
Reppis ja tyttö
 
Heip
Eksyin tänne etsiessäni tietoa. Olo on kurja ja päätin rohkaistua purkamaan sitä tänne.

Meillä on IVF hoidolla ja kovalla työllä aikaansaatu raskaus. Sikiö on kasvanut alusta saakka hitaasti, alkuun jätätti 4pv, nyt viimeisessä ultrassa n.päivän. Nt utlrassa (12+3) lääkäri ihasteli sikiötä, kehui rakenteita, mittasi turvotuksen joka 1,5 eli normaali. Sanoi, ettei mitään huolta, näyttää todella hyvälle. No, kätilö toi sitten verikoevastaukset ja seula hälyttikin. Riski 1:210 eli juuri sen rajan alle. Lääkärikin puuskahti, että ei voi olla totta. Papp-a arvo oli se joka romautti tuon tuloksen. Hcg:ssä ei ollut vikaa eikä turvotuksessa . Ainoastaan papp oli 0,22 eli hyvin alhainen.

Nyt sitten. Mitä seuraavaksi. Lääkäri tutki nenäluut, virtaukset, sydämen, aivot.. kaiken mitä näillä viikoilla voi ja sanoi, ettei näe mitään viitettä downista. Hän ehdotti että odotetaan rv16 ja tsekataan rakenteet uudelleen ja sitten katsotaan mitä tehdään. Ei halunnut rynnätä näytteenottoon vielä.

Onko muilla vastaavaa käynyt!? Siis että vain tuo Pappa olisi antanut hälyt? Mä olen lukenut vain surullisia juttuja, jossa "hyvillä" prosenteilla ja hienoilla rakenteilla on tullut surullisia uutisia.

On pirun pitkä aika odottaa vielä lähes kuukausi. Mua huolettaa ton arvon lisäksi sikiön pienempi koko. Sekin tuntunut olevan huono juttu tulosten kannalta.

:'(

Kiitos jos joku jaksaisi kommentoida.
 
Heissan!
Meidän odotus on päättynyt ihanan suloisen tytön syntymään <3
17.1 meille syntyi down-tyttö. Itse olen sinut asian kanssa ja nyt aloitellaan sitten vauva-arkea. Tyttö oli 6pv teholla hoidossa kun tarvitsi sokeritippaa, happiviiksiä ja nenämahaletkua aluksi, mutta pian niistä sitten kuitenkin pääsi eroon. Mitään isoja rakennejuttuja ei ole joista olen todella iloinen. Olen iloinen ja onnellinen vauvasta ja kaikesta huolimatta elämä hymyilee ja olen kiitollinen. Kaikkea hyvää teille jokaiselle!
Reppis ja tyttö
Onnea! :heart: meidän eloa ihastuttaa täällä kohta neljävuotias downpoika :) Eikä voisi ihanampaa ja rakkaampaa lasta olla :flower:
 
Hei Tammityttö! Meillä samanlainen tilanne kolmisen vuotta sitten, IVF:stä alkunsa saanut raskaus, ja veriseula hälyytti tuloksella 1:240, turvotus ok. Mentiin lapsivesipunktioon, josta tulos terveet kromosomit. Kuultiin vasta myöhemmin, että hedelmöityshoidot voi vääristää veriseulan tulosta, joka meillä ilmeisesti oli syynä, meillä nyt täysin terve 2,5 vuotias tyttö nukkuu pinniksessään! Sairaalassa eivät tälläsestä mitään puhuneet, että hoidot vois vaikuttaa tulokseen, kuultiin se muualta. Ja meillä oli alkion koko joskus 7:llä viikolla 1 päivän jäljessä siirtopäivästä laskettuna, mutta on kuulemma ainakin niillä viikoilla ihan normaalia heittoo, eikä haittaa mitään. Toivottavasti teilläkin vaan väärä häly, ja saisitte terveen vauvan syliin! Tsemppiä kaikille muillekin tähän ketjuun "joutuneille"! Olen tätä taustalta lukenut jo sieltä omasta "hälystä" lähtien, vaikken koskaan ennen oo mitään kirjotellu, mut nyt aattelin laittaa vastausta, kun kuulosti niin samanlaiselta tilanteelta kun meillä silloin.
 
Heissan!
Meidän odotus on päättynyt ihanan suloisen tytön syntymään <3
17.1 meille syntyi down-tyttö. Itse olen sinut asian kanssa ja nyt aloitellaan sitten vauva-arkea. Tyttö oli 6pv teholla hoidossa kun tarvitsi sokeritippaa, happiviiksiä ja nenämahaletkua aluksi, mutta pian niistä sitten kuitenkin pääsi eroon. Mitään isoja rakennejuttuja ei ole joista olen todella iloinen. Olen iloinen ja onnellinen vauvasta ja kaikesta huolimatta elämä hymyilee ja olen kiitollinen. Kaikkea hyvää teille jokaiselle!
Reppis ja tyttö

Huijui, onnea Reppis pienestä tytöntylleröisestä:heart:
 
Kiitos Princes!! Mä todella toivon, että kyse olisi tuosta. Mutta satutko muistamaan mikä arvo aiheutti hälytyksen vai kokonaisuus yhteensä? Seulahan voi hälyttää niin monesta syystä, ikä etenkin vaikuttaa hurjasti. Mua surettaa tuo matala papp arvo joka on ehkä kaikista eniten yhteysdessä downiin :(
 
Tammityttö, en valitettavasti tiedä mitkä ne mun arvot oli, kukaan ei sillon kertonu niitä, enkä tajunnu kysyä. Sanottiin vain toi riskiluku. Ja ikä kyllä vaikuttaa siihen, mä olin silloin 36v.
Mä oon tyytyväinen että kuitenkin mentiin siihen punktioon, koska muuten olisin ollu huolesta ja pelosta soikeena koko raskausajan! Vaikka sitten siinä on tietty se pieni keskenmenon riski olemassa, ja pelotti kauheesti että menetetään vauva sen takia, mutta onneksi ei tullu mitään sellasta!
Jaksamista teille, toivotaan että asia selviää pian parhain päin!
 
Onnea Reppasenkeli pienestä tytöstä!! :heart: :heart: :heart: Kovasti olen miettinyt teidän tilannetta, mutta nyt vasta bongasin tämän ihanan uutisen. Hienoa, että kaikki on kuitenkin noin hyvin kun tilanne silloin kesällä näytti niin paljon huonommalta. Voimia teille vauva-arkeen!

Meidän odotus päättyi 25.1. terveen pojan syntymään (39+3). Onnen ja helpotuksen määrä on valtaisa vaikka olimme myös varautuneet mahdollisuuteen down-lapsesta. Lyhyesti niille, jotka eivät meitä muista niin meillä niskaturvotus oli 0.7mm, mutta veriseulat hälyttivät (hcg 2.0, papp 0.48), samoin ikä (41 v) varmasti vaikutti paljon niin että riski oli 1:140. Pitkällisen pohdinnan jälkeen emme menneet punktioon keskenmenon pelossa ja vaikka ultrissa kaikki näytti oikein hyvältä niin kieltämättä loppuraskauden yllä häilyi sellainen pelon peikko, jota yritin työntää takaa-alalle enkä sen takia täälläkään usein käynyt.

Tammityttö Meillä oli ICSI:llä alkuunsaatettu raskaus ja näistä IVF-alkuisista raskauksista tosiaan muistan lukeneeni, että veriseulat antavat vääriä hälyytyksiä herkemmin. Voimia teille piinaavaan odotukseen!

Voimia ja kaikkea hyvää raskaaseen tilanteeseen joutuneille tai piinaavia tuloksia odottaville!! :hug:

riskilä ja poika 8 vrk
 
Onnittelut Reppasenenkeli ja riskilä vauvoistanne! :heart:

Meillä magneettikuvista selvisi, että vauvalla onkin kasvaimia yhden sijasta kolme :( Kaksi n. 4x5cm kokoista molemmin puolin kaulaa sekä yksi pienempi rintalastan alla. Lääkärin mukaan paikat voisivat viitata jonkin sortin imusolmukkeiden kehityshäiriöön ja näissä tapauksissa joskus on mukana myös kromosomipoikkeavuuksia, eli nekin katsotaan sitten vauvan synnyttyä. Lääkäri piti tätä kuitenkin epätodennäköisenä, sillä kasvaimet olisivat todennäköisesti näkyneet jo aiemmissa ultrissa, meillä kun siis kehittyivät vasta loppuraskaudesta.

Kahden viikon päästä on sitten sektio. Vauva joutuu todennäköisesti suoraan vastasyntyneiden teho-osastolle jos kasvaimet estävät hengityksen toimimisen. Ensimmäiset päivät kuluvat tutkimuksissa ja hoito päätetään kun tiedetään kasvainten laatu (hyvän/pahanlaatuisia). Ainakin leikkaus on pienelle tulossa.
 
Lämpimät onnittelut täältäkin Reppasenkelille ja Riskilälle :flower:

Voimia lauwra varmasti tosi stressaavaan ja jännittävään tilanteeseene, toivotaan, että kaikki menee niin hyvin, kuin mahdollista.Hyvä, että tilanne on selvillä ja osataan valmistautua. Tulethan sitten kertomaan pikkuisenne kuulumisia?
 
  • Tykkää
Reactions: mariq
tähän ketjuun joudun nyt minäkin ilmoittautua :( kolmas lapsi tulossa ja ikää 25v ja tänään 12+0 niskaturvotus ultrassa turvotus 3,2mm ja verikokeitten kans riskitulos 1:5
Lapsivesipunktioaika on sitten 13.3 Huomenna mennään lääkärin kanssa juttelemaan ja toivon että se vielä ultraisi ja tarkistais tuon turvotuksen ja kattoisi sen nenäluun pituuden. Edellisissä raskauksissa ei mitään riskejä ole ollut niin tuli kyllä niin hirveenä yllärinä tämä. Muuten vauva näytti normaalilta vaikka mun mielestä liikkui aika vähän mutta kätilön mielestä ihan tarpeeksi ja kädet ja jalat liikkui. aluksi meinasin että haluan heti keskeytyksen mutta nyt tämän ketjun luettuani aion jaksaa odottaa sitä lapsivesipunktion tulosta. Sitten se keskeyttäminen on varmasti aivan kamalaa mutta kun ei ole nyt varmaa että onko ees mitään huolenaihetta... tästä tulee pitkä kuukausi odottaa sitä punktiota :/
 

Yhteistyössä