Toisten lasten kuvaaminen

  • Viestiketjun aloittaja vierailijax
  • Ensimmäinen viesti
vierailijax
Mua mietityttää kaverin videointi-into. Onko laillista ja ok, että laittaa nettiin videoita, joissa näkyy muidenkin kuin omia lapsia, siis ihan tuntemattomien? Kaveri kuvaa muksujaan KOKO ajan, joka paikassa, tyyliin leikkipaikat, huvipuistot, VESIpuistot(!!!), ja niissä tietenkin näkyy myös muita kuin omia lapsia, ja hän jakaa videoita Fb:ssä. Oon miettiny että ite en ainakaan tykkäis jos mun lapset näkyis jos missä videopätkissä tuntemattomien levityksessä. Eikö tollanen oo jotain yksityissuojaa vastaan tjs?
 
Julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua.

Mutta vesipuistoissa taitaa (ainakin kylpylöissä) olla kuvaaminen kiellettyä, tai vähintäänkin rajoitettua. Yleisellä uimarannalla se on kuitenkin täysin sallittua.

Yksityisellä pihalla et saa kuvata, mutta julkisella paikalla saat. Ja saat siis jakaa sen myös netissä. Valitettavasti.
 
vierailijax
Entä jos postailee niitä kuvia johonkin lehtien palstoille ja isoihin ryhmiin, esim. kyseisen paikan facebook-seinälle? Siis kun tää äiti on vähän sellanen wannabe-julkkis ja toivoo omien lapsiensa tulevan bongatuksi joksikin lapsimisseiksi tms. Samalla on sit muidenkin tenavat siellä seinällä.
 
Mä kuvaan lapsiani paljon, mutta pyrin kattomaan kuvakulmat siten, että mahdollisimman vähän ulkopuolisia näkyy meijän kuvissa. Ja jos jotain julkasen esim. Facebookissa (näkyy vain kavereille) niin koitan rajata ylimääräset ihmiset pois.. En itekään tykkää, että meijän lapsien kuvia levitellään joka paikkaan.
Ärsyttää esim yksi sukulainen, joka luvatta laittaa meijän lapsien kuvia Instagrammiin ja niihin niitä #-merkkejä mm. lapsen nimellä yms.
 
vierailija
Entä jos postailee niitä kuvia johonkin lehtien palstoille ja isoihin ryhmiin, esim. kyseisen paikan facebook-seinälle? Siis kun tää äiti on vähän sellanen wannabe-julkkis ja toivoo omien lapsiensa tulevan bongatuksi joksikin lapsimisseiksi tms. Samalla on sit muidenkin tenavat siellä seinällä.
SElvitin samanlaista asiaa juristilta, joka on erikoistunut tekijänoikeuksiin ja yksityisyyteen. Vastaus meni kutakuinkin niin, että julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua samoin kuin kuvien käyttö Facebookissa hyvän maun mukaisesti.

Minun tapauksessani kyse oli tyypista, joka kuvasi muiden lapsia arvostellakseen heidän vaatteitaan saadakseen niin ammatillista vakuuttavuut tyylikonsulttina. Se on kuulema aivan ok.

On eri asia haluaako sellaisen kuvaajan kanssa olla kaveri Facebookissa, joten sinä voit kertoa mielipiteesi ja lopettaa kaveruuden FB:ssa. Näin voit saada hänet miettimään omaa moraaliaan ja huomaavaisuuttaan. Tähän myös juristini minua neuvoi.
 

Yhteistyössä