Touko-kesäkuun 2010 hoidoista plussanneet

Heippa Palstakamut! :wave: Sama täällä, eli melkein joka päivä olen käynyt lukemassa kuulumisianne, mutta jotenkin olen ollut laiska, enkä ole itse jaksanut kirjoittaa. :ashamed: Olen ollut tosi väsynyt ja uupunut, sekä kuvotusta on ollut koko ajan. Onneksi oli kesäloma juuri sopivasti kun pahimmat oireet oli päällänsä. Nyt olo on jo parempi ja pahin väsymys on ohi. Ja työtkin alkoi maanantaina. Töissä on kova härdelli mun raskauden vuoksi, kun äärettömän paljon pitää tehdä työjärjestelyjä kun jään pois. Hirvittää sekin jo valmiiksi, koska joudun kouluttamaan molemmat sijaiseni itse. Ja nyt tuntuu siltä, että en jaksais millään tulla tänne enää takaisin. :( Mutta mieli voi muuttua parin-kolmen kotona vietetyn vuoden jälkeen. On niin ihanaa jäädä pois, ja viettää aikaa oman Rakkaan kanssa. :heart: Eli tällä hetkellä vointi on ok ja niin kuin Hanuukin kirjoitii, että tässä eletään ns. suvanto vaihetta ja mitään ei oikeastaan tapahdu. Vatsa mulla on kyllä kasvanut ja sitä ei enää piilotella millään. Olen siis rohkeasti ja ylpeyllä vaan näyttänyt kaikille ihmisille olevani raskaana! :heart: Ensi viikolla on neuvola, jossa onneks kuunnellaan sydänäänet. Se ehkä helpottaa pikkuhiljaa hiipivään epäuskoon, että onko masussa kaikki hyvin?

Ihanaa lukea, että kaikilla on mennyt hyvin ja niitä inhottavia "tilastoepäonnistujia" ei ole ollut. Me ollaan jo raskauksiemme kanssa tosi pitkällä! Onnea kaikille meille. :heart:

Voiko muuten liikkeet tuntua jo näin aikaisin? Mulla tuntuu välillä sellaista pientä kuplivaa tunnetta ja "vauvan" kohdalla vatsa kutisee.

Amelie ja Ässä 14+2
 
Hei! :wave:

Sama kuten muillakin, kurkkimassa olen täällä käynyt, mutta kirjoittamiset on jääneet väliin. Koitanpa olla aktiivisempi. Mutta tosiaan sitä suvantovaihetta mennään...

Ihania ultra-uutisia täällä on monella jo ollut, onnea kaikille niistä! Ja onnea matkaan niille, keillä lääkäriaika tms on juuri käsillä.

Amelie, mulla tuntui ekat ihan selvät liikkeet ekassa raskaudessa rv 15+3 (muistan ihan tarkalleen päivän, mitä olin töissä tekemässä, missä seisoin jne =) ). Ne oli sellaisia hipaisuja, pientä kuplintaa. Eli eiköhän ne juuri ole niitä tuntemuksia sullakin, ihanaa!

Minä olin tänään vihdoin nlassa. Ja eipä siellä tosiaan muuta kuin höpistiin, tai lähinnä nlatäti kyseli ja mä vastasin. Sydänäänten kuuntelemista en edes viitsinyt pyytää. Jos eivät olisi kuuluneet, olisin ollut ihan hermona - vaikka aiheetta luultavasti tietenkin. Nt-ultra-ajan sain varattua tänään, siihen on vielä yli 2 viikkoa, plaah... Mutta nopeastihan se aika menee. Sitten pääsenkin iki-ihanaan sokerirasitustestiin, voi yöks :x Ekassa raskaudessa mulla oli raskausdiabetes, toisessa ei. Ylipainoa mulla ei koskaan ole ollut, ja syönkin ihan terveellisesti (no tietysti se suklaa... :ashamed: ), mutta jostain kumman syystä se nyt oli riesana ja nyt riskinä. Ja vielä kun syntyneet lapset ovat olleet isoja (eka oli iso, toinen val-ta-va), niin senkin takia asiaa seurataan. Vähän hirvittää jo tämän tulevan (mahdollisen tulevan, sen verran skeptinen kuitenkin olen vielä, ainakin ennen nt-ultraa) asukin koko.. Mikäköhän köriläs onkaan tulossa, kun tosiaan edellinen oli lähes 5300g.. |O
Senpä vuoksi tätä vatsaani alkaa olla jo vaikea peittää - sen verran on tuo nahka jo valmiiksi venynyt, että nyt sitten ihan vajaassa viikossa on tapahtunut kunnon pullahdus, huh!

Ihania masunkasvatuspäiviä meille kaikille, on tämä kyllä niin käsittämätöntä ja ihanaa! =)

Muoks. rv nyt siis 9+5
 
Ihanaa! Onhan nämä kaikki tärkeät Palstakamut hengissä edelleen! =) Onhan se niin, et kun ei juuri mitään ole tapahtunut, ni ei tuu kirjoitettua, vaikka käykin lukemassa toisten kuulumiset.

Mukavaa, et kaikilla tuntuu asiat olevan kunnossa! Tämä on todellakin niin käsittämätöntä ja hienoa, et välillä ei voi uskoa todeksi lainkaan. Onneksi tuo massu pullottaa lupaavasti jo, nih jaksaa uskoa tämän olevan oikeasti totta. :D

Tänään kävin siellä lääkärineuvolassa ja sydänäänien kuuntelua lukuunottamatta aika turha käynti oli. Jotenkin harmittaa, kun miun neuvolatädillä ei ole ultralaitetta huoneessaan. Olisi mielenkiintoista nähdä miten pikkuiset ovat kasvaneet kuin pelkästään kuunnella sykettä. On ne niin ihania, et mieluummin näkisin ne joka päivä kuin pelkästään kuulisin...vaiks mahtavaa oli äänet kuulla. :heart: :heart:

Salli Missä vaiheessa määrätään noihin sokerirasitustesteihin? Miun painoindeksi nousi hoitojen takia 25 yläpuolelle ja yks miun ystävä sanoi, et nyt ne laittais noihin testeihin oitis. Ei ole kukaan neuvolassa tai polilla maininnut asiasta edes ohi mennen.

Nonna ja sukeltajat 12+3

 
Nonna, kyllähän nuo nlakäynnit tai lääkärinlatkin tuntuu välillä vähän läpihuutojutuilta, mutta niinhän se on, jos kaikki on hyvin ja kunnossa. Ja toki sitä mielellään näkisi sitä masun sisäistä elämää, mutta onhan se jumputuskin ihanaa ja hauskaa kuunneltavaa =) Sulla taitaakin sieltä kuuluakin aikamoinen melske ;)

Nlatäti sanoi mulle tänään tuosta sokerirasituksesta, että eka koe tehdään viikoilla 12-16. Ja itse soitan labraan ja varaan ajan, kun tuo 12 vkoa on täys. Sitten tulee uusi koe (viikkoja en muista, olisko ollu jotain 24-?, en oo varma), jos tuossa ekassa on häikkää. Ja sit tietysti jos pissanäyte on plussan puolella, niin ohjataan eteenpäin. Sun kannattaa varmasti itse kysellä, käytäntö voinee vaihdella vähän paikkakunnittain. Mutta kaksosraskaudessa luulis sitäkin asiaa seurattavan vähän tarkemmin. Eihän se kiva niissä kokeissa ole rampata, mutta parempi tietysti niin.
 
Salli Noinhan se varmaastikin on. Onneksi asiat on kunnossa toistaiseksi. =)
Okra...jään odottelemaan sokerirasitusjuttua. Eihän se kivaa ole tosiaankaan, mut kunhan kaikki reilassa.


(.) Kävin eilen lääkärissä ja ilmeisesti papa sekä kohdun kasvukivut aiheuttivat nuo tuntemukset ja supistukset. Nyt olen levossa ja olo paljon parempi jo nyt. Ja polilla ultrasivat ja sain nähdä pikkuisten olevan yhtä terhakoita kuin viimeeksikin. Mamilla olo kurja, mut pikkuisilla asiat mainiosti - parempi niin! :D

 
Nonna: Mikä on olo? Luin toisesta ketjusta tuosta sun papasta ja supisteluista. Toivottavasti lepo auttoi. Multa otettiin pari viikkoa sitten myös papa kun kävin kontrollissa niiden vuotojen jälkeen. Kohdunsuu oli tosi verestävä ja alkoi heti vuotaa verta kun lääkäri vain kosketti sitä instrumentilla (taisin kirjoittaakin siitä). Mulle ei tullut mitän supisteluja eikä vuotokaan siitä pahentunut vaikka lääkäri vähän varoittelikin. Hyvä että pääsit kontrolliin, kyllä mielenrauhan vuoksi vähän vaivaa kannattaa nähdä, on se sen verran helpottava tunne kun näkee että kaikki on masussa hyvin :heart:

Sallin kuulumiset myös kiinnostavat. Toivottavasti äitisi jaksaa hyvin eikä sullakaan ole turhaa stressiä. Sokerirasitustesti kuulostaa kyllä aika ällöltä, tsemppiä siihen sitten kun sen aika tulee!

Amelie: Mukavaa että masu kasvaa, kyllä sitä kelpaa näytellä! Kaiken tän hoitorumban jälkeen me hoitolaiset ansaitaan odotuksen onni, otetaan siitä kaikki irti :)

).( Täällä paino jo alkoi nousta lupaavasti ja masu kasvaa. No, nyt tuntuu että masu pieneni ja painokin on pudonnut. Ja kuitenkin syön hirmu määriä. Voi hitsin hitsi. Toivottavasti masussa on vielä elämää. Se selvinnee tänään kun on nt-ultra. Nippailuja kyllä on ja pissillä juoksettaa niin maan valtavasti. Ainainen huoli... se siitä raskaudesta nauttimisesta... Eipä silti, minkäänlaista veristä vuotoa ei ole enää ollut.
 
Ragdoll; tsemppiä nt-ultraan! Mukavaa, kun ei ole vuodellut enää - kyllä siellä masussa kaikki on kunnossa :heart:

(.) Eipä ihmeellistä. Sain ajan KYSille 2.9. ultraan, sokereiden takia. Nyt kun pidin vuorokausiseurannan, niin hoksasin, miksi arvot hieman korkeita - leivänsyöntiä pitää rajoittaa!!! Se näkyy nostavan sokerit hetkessä taivaisiin.

-rallis
 
Raggis Juu, olo on jo paljon parempi. Lepo teki hyvää todella. =) Huomenna menen töihin. Miten teitin ultra?? Niin hieno juttu, et verta ei enää ole tullut. =)

Rallikselle Onnittelut hyvistä arvoista! :flower: =)

Masun kasvatteluja kaikille ja hyviä vointeja!

Nonna ja sukeltajat 13+0 *poks

 
rallis: Kiitos tsempityksistä! Hienoa että sulla on riskiluku noin pieni! Joo, leipä taitaakin olla yksi niitä pahimpia verensokerin nostajia, ainakin valkoinen semmoinen, jos nyt oikein muistan. Hyvä että huomasit tuon!

Nonnalle onnittelut poksahduksesta! Hienoa kuulla, että lepo auttoi ja olo on parempi :heart:

).( Nt-ultra onnellisesti takana, sikiö muistuttaa vauvaa jo ihan oikeasti! Neuvolan täti yritti saada pientä kääntymään kun koko ajan vain yritti tarjota selkää eikä niskaturvotusta meinannut saada mitattua :) Hypin ja pompin ja täti höykytti mahaa siihen malliin että pelkäsin pikkuisen jo kärsivän. Sikiö kääntyi kumminkin ja turvotus saatiin mitattua: 0,9mm. Riskiluku 1:8200 eli tosi hyvin kun tän ikäsen riskiluku on 1:250. Harmi kun ei mies päässyt mukaan kun lähti aamulla viikon reissulle. No, onneksi on kuvia joita näyttää :) Voi kunpa kaikki jatkuisi yhtä hyvin...
 
Kiitos Raggis! Hienosti meni teitinkin nt-ultra, onnea! =) Mistä noita riskilukusuhteita on tääl netissä? Hmm.... lähdenpä googletteleen uteliaisuuttani.

Btw, ollaan saatu uudet sivut tänne palstalle. En meinannut ensin löytää koko odotuspuolta, kun en tajunnut rullata sivua alemmas... :LOL:
 
Kylläpäs tökkii nää uudet sivut..!

Ragdoll; mahtavia uutisia, onnea :heart: Sulla on tosi pieni riskiluku ikään nähden =)

Nonna; onnittelut poksahduksesta!

(.) Minäkin tulin poksahtelemaan; 14+0! Mitään mullistavaa ei ole tapahtunut, tissit vaan kipeytyy edelleen... Ulkona ihanan syksyistä, tykkään =)

-rallis
 
Onnea kaikille, jotka olette saaneet ihania uutisia ultrasta!:heart:

ON: :'( Toivottavasti minä olen nyt se ainoa pakollinen tilastokm täällä.. En tiedä mikä vaisto sai minut varaamaan yksityiseltä ultran tälle aamulle. Mitään vuotoja tms minulla ei ollut (eikä ole vieläkään). Ultrassa löytyi ihan oikean kokoinen (10+5) alkio/sikiö, mutta sykettä ei näkynyt. On siis päättynyt ihan juuri. Ajoin samantien sairaalaan, jossa aivan ihana, empaattinen vanhempi mieslääkäri totesi saman, ja kaavinta tehdään ma. Jotain lohdutusta toi se tieto, että sikiöllä oli todennäköisesti hyvin paljon turvotusta, joten mitään selviämismahdollisuuksia ei olisi ollut. Tosi surullista, tietenkin. Mutta ei voi muuta kuin vastaanottaa ja hyväksyä se, mikä eteen heitetään. Meillä sentään on 2 ihanaa, rakasta lasta, ja se on paljon se. Itse olimme tämän raskauden suhteen hyvin skeptisiä, joten mistään pilvistä emme pudonneet. Mutta tietysti sitä oli jo ehtinyt vähän haaveilla...

Minä siis poistun täältä, enkä todennäköisesti tule enää takaisin. Tämä "viimeinen" hoito tehtiin sillä mielellä, että kokeillaan nyt, ettei jää sitten myöhemmin mietityttämään. Ja nyt on kokeiltu. Tietenkään ei koskaan pidä sanoa ei koskaan, mutta nyt on vaikea ajatella, että jaksaisimme/uskaltaisimme enää lähteä uuteen yritykseen (eikä siihen kyllä olisi rahaakaan... mikä julma totuus...).

Kiitos myös kaikille, jotka olette myötäeläneet äitini tilanteessa. Sekin on osoittautunut lohduttomaksi, aikaa on annettu muutama kuukausi korkeintaan. Vain kipuja lievitetään, muuta ei ole tehtävissä. :'(Tämän surun rinnalla tämä uusi suru tuntuu aika pieneltä kuitenkin.

Toivon teille kaikille rauhallista odotuksen jatkoa, ihania pulleita massuja, ja lopulta sitä maailman parasta - omaa nyyttiä/omia nyyttejä! Onneksi sen onnen olen jo kahdesti saanut kokea. Se on i-ha-naa!! Hyvää jatkoa siis, halit kaikille - olette ihania ihmisiä. Teistä tulee upeita äitejä ihan jokaisesta! :heart::heart: :hug:
 
Salli: Voi ei! :hug: Voiko tuon ikävämpiä uutisia enää ollakaan! Joskus ihmetyttää miten joitakuita koetellaan niin kovasti :'( Kovasti voimia ja jaksamista kaiken keskellä. Ei tässä muuta voi kuin itkeä ja tuntea suurta myötätuntoa :hug:
 
Heipsan!

Toivottavasti Sallilla on kaikki hyvin ja vointi hyvä. Onneksi teillä on kaksi rakasta ihmettä jo kotona! Kaikkea hyvää siulle, jos et enää palaa moikkailemaan välillä meitä. :hug:

(..) Täällä kaikki luultavasti hyvin edelleen....Seuraava neuvola on 15.9. ja kaipa tyydymme sydänäänien kuunteluun ja odotamme pari viikkoa tuosta, et mennään 4D-ultraan Kaarinaan...jos kaikki hyvin neuvolakäynnin jälkeen..

Tuolla toisella puolella on plussajuna lähtenyt taas liikkeelle, et pian saadaan lisää tulevia mammoja odotuspuolelle! =)

Ihanaa syksyä kaikille!

Nonna ja sukeltajat 14+1
 
Nonna; kyllä siellä masussa kaikki hyvin on!!! :) Se on vaan tämä vaihe, kun ei vielä oikein liikkeitä tunne eikä oo enää oksuoloja tms. alun vaivoja...

(.) Neuvola. Kaikki hyvin, hb 115, noussut siis ihan kivasti ja hyvä niin. Paino ihan samassa kuin ennenkin. Pikkukaveri oli kuulemma niin virkeä, että oli melkein vaikeuksia saada sydänääniä pitemmäksi aikaa kuuluviin, kun kaveri temmelsi aina alta pois :heart: Ylihuomenna ultra-aika äitiyspolilla, ns. varhaisrakenneultra. Silloin pitäisi jo sukupuolen näkyä, jos kaveri on sopivassa asennossa ja miehen kanssa päätettiin, että halutaan tietää. Luulen kyllä, että poika tulossa, kun sykkeet on koko ajan ollu siinä 150. Eihän se mikään satavarma merkki ole mutta usein siitäkin voi päätellä. No, tulipa kumpi vaan, niin iloisia ja onnellisia ollaan :)

-rallis
 
Toivottavasti Sallin kaavinta meni onnistuneesti ja vointi on niin hyvä mitä se nyt näissä olosuhteissa voi olla. Kovasti vielä voimia ja jaksamista toivottelen sekä kaikkea hyvää.

Nonna: Eiköhän siellä masukissa asukkaat ole ihan kunnossa, älä huoli!

rallis: Tosi hieno homma että kaikki on hyvin ja hemiskin on noussut. Syötkö sä muuten rautaa vai millä sait nousemaan? Aika hienoa jos sukupuoli näkyy jo! Toivottavasti asukki sen paljastaa :)

).( Tänään lääkärineuvola. Hoitaja suhtautui jotenkin hienosti meidän lapsettomuus- ja hoitotaustaan, ja sanoi että ymmärtää asian varsin hyvin. En sitten tiedä onko hänellä itsellään jotain samanlaista taustalla. Kuulemma psykologin juttusille pääsee helposti, jos jokin asia painaa. Meilläkin oli rankka kevät miehen sydänleikkauksen ja jälkikomplikaatioiden takia, ja sitten nämä hoidot, mutta yllättävän hyvin pää on kestänyt.
Lääkäri tutki paikat ja sanoi että hyvältä näyttää, kohtu on kivasti pyöristynyt. Ja mä kun olen ollut huolissani että maha ei kasva yhtään... Mikä tärkeintä, sikiön sydänäänet kuunneltiin myös, ja siellä pikkuinen sydän pampatti 160krt/min! Ja kuulemma oli niin kovasti liikkeessä että meinasi aina karata anturin alta pois (heh, sama juttu kuin ralliksella :) ). Helpotuksen huokaus! Mulla on ollut jokin flunssavirus tällä viikolla ja aika kovat vatsakivut ja kouristelut, joten totta kai olin huolissani että onko sikiö kunnossa. Lääkäri vakuutteli ettei flunssasta ole mitään haittaa sikiölle ja luultavasti tulen sairastamaan kaikki maailman sairaudet raskauden aikana, kun immuniteetti on alhainen. Kumma juttu muuten, että omalla dopplerilla en saa sydänääniä kuulumaan. No, eipähän mulla olekaan ammattitaitoa ja kokemusta asiassa.

Ai niin, *poks 13+0 :)
 
Raggis ja rallis Kiitos tsempistä :) Jotenkin on niin normiolo, et ei uskois olevansa raskaana ja vielä tuplia odottamassa....... :D

Onnittelut Raggikselle poksumisesta :flower: Näin ne viikot vaan lisääntyy ja puoliväli alkaa lähetä.

Ootko rallis kokeillut tota Floravitalin rauta- ja vitamiinivalmistetta? Miulla nousi hemis about 96 130 päälle tosi nopsaan. Se on hyvänmakuista ja ei koveta vatsaa sekä imeytyy hyvin. ( Miulla iso pullo jo kotona valmiina, jos hemppa laskee liian alas. ) Vitsit, huomenna sie varmaan jo tiedät kumpaa odotat! Wau! Oon ihan täpinöissäni siun puolesta... :LOL: Muutaman viikon kuluttua mekin saadaan sit tietää, hope so!

Hyviä vointeja kaikille!

Nonna ja sukeltajat 14+2
 
Raggis; sielläkin asiat hyvin, hienoa!!! Se on kyllä melko kaveri se epävarmuus, varsinkin ekassa raskaudessa, kun ei ole vielä kokemusta, että kaikki voi olla hyvin, vaikkei omasta mielestä "mikään tunnu miltään" =) Oon saanu lisärautaa Obsidan Fe:tä syömällä, pari kapselia per päivä.

Nonna; joo, pitäisköhän kokeilla tuota Floravitalia, Obsidan aiheuttaa mulle jnkn verran vatsakipuja ja möyrintöjä... Mistä sitä saa? Apteekista?

(.) Varhaisrakenneultra takana, rv 15+1. Sokerit pysyneet nyt ruokavaliolla hyvin aisoissa. Lääkäri ultrasi tosi pitkään, varmaan puolituntisen - ei kyllä haitannut yhtään, kun sai seurata pikkuisen temmellystä :heart: Kaikki oli oikein hyvin, aivot, nenäluu, ylähuuli, yms. löytyivät. Sydämestä näki, että on nelilokeroinen (ja tasalyöntinen) mutta vasta siinä rv 20+ rakenneultrassa näkyy se tarkemmin. Istukan virtaukset hyvät eli vauva kasvaa hyvin eikä ole suurta riskiä raskausmyrkytykseen. Ja näkyihän se sukupuolikin, pippeli siellä vilahteli eli toinen poika meidän perheeseen sitten, käyvätpähän sitten samat vaatteet kuin esikoisellekin :cool: Istukasta vielä, että se ei ollut nyt kohdunsuun edessä niin kuin esikoisella eli alatiesynnytys sen puolesta mahdollinen *jo alkoi jännittää*

Että tällaista tänne!

-rallis
 
Viimeksi muokattu:
rallis Hienoa, et kaikki hyvin! Onnea tulevasta pikkuprinssistä! :heart: =) Niin ja poksumisesta! :flower:

Tuota Floravitalia saa ainakin luontaistuotekaupoista ja muistaakseni näin kerran Prisman hyllylläkin sitä...tuosta en ole ihan varma. Miun neuvolatäti sanoi ekassa neuvolassa, et tuota saan sit ottaa tulevaisuudessa, jos tarvitaan, joten hyväksytty luonnontuote neuvolanpuoleltakin.

Nonna ja sukeltajat 14+3
 
Huhuu! Mie jatkan yksinpuhelua ;) ja tulin poksumaan sekä ilmoittamaan, et nyt on kauhee hinku päästä ultraan..... :p Koetan saada ajan torstaille tai perjantaille. Mitään hälyttävää ei onneksi ole ollut, mut jotenkin tahtoo tietää miten pikkuiset on kasvaneet masussa, ovatko oikean kokoisia viikkoihin nähden jne. Neuvolassa on sitten kivempi kuunnella sykkeitä, kun tietää minkä kokoiset sikiöt masussa jyllää.

Sitten D-vitamiini-uutisia....Sain äidiltä jonkin terveyslehden, jossa Tohtori Tolonen kertoi uusista tutkimustuloksista. Pohjolassa D-vitamiinia saisi vetää ympäri vuoden ja 2-3 kertaisilla annoksilla - erittäin tärkeää raskaana oleville myös! Koetan muistaa ottaa jutun huomenna töihin mukaan, niin saa muutkin lukea, jos kiinnostaa. Äitini myös antoi taas pussillisen D-vitamiinia ja kalaöljykapseleita ja kuulemma lisää on tulossa. Yrttiteetä ei ole muistanut tutkia, kun nää on kuulemma NIIN paljon tärkeämpiä juttuja nää vitamiinit ja ravintolisät....

Hyviä vointeja mammoille ja pikkuisille! :heart:

Nonna ja sukeltajat 15+1
 
Nonna: Onnittelut poksahduksesta! :flower: Toivottavasti saat ultra-ajan, onhan se kiva tietää miten pikkuisilla menee, rauhoittaa kovasti omiakin hermoja. Uskon että hyvin siellä kaikki on :) Tulehan sitten kertomaan miltä masussa näytti!

Tuosta D-vitamiinista. Olen tähän mennessä ottanut 20µg päivässä, mutta luin myös pari viikkoa sitten D-vitamiinin tärkeydestä, ja viime viikolla alkaneen flunssan jälkeen nostin annoksen peräti 60-80µg:aan per päivä, joka sekään ei vielä hirmuisen paljon ole (paitsi virallisten terveysihmisten näkökannalta). Lisäksi keittelen luista ja rustoista liemiä koska niiden pitäisi vaikuttaa suotuisasti sikiön luuston kehitykseen. Aloin myös syödä pieniä määriä riistaa ja luomulihaa proteiinin ja raudan takia, ja lisäsin (luomu)kananmunien, kerman ja voin määrää koska rasva on tärkeää sikiön aivojen kehitykselle sekä vähensin hiilihydraatteja, paitsi kasviksia ja marjoja menee runsain mitoin. Ja mä olen ollut tasan 20 vuotta kasvissyöjä tätä ennen! Niin, ja E-koodilliset tuotteet saa mun puolesta jäädä kaupan hyllyyn. Kaikkea tää raskaus teettää. Mutta kun sitä vaan haluaa parhaan mahdollisen alun pikkuiselle...

Musta olisi myös kiva ahkerana teenjuojana tietää mikä tee sopii raskaana olevalle. Mustaa eikä vihreää teetä ei kai hirmu paljon voi juoda? Juon laimeaa rooibosta kyllä joka päivä, koska sen pitäisi sopia raskaana olevalle. Onneksi siinä on makuvaihtoehtoja, muuten olisi aika tylsää. Tosin olisi kiva tietää mitä muuta teetä voi juoda, tuntuu että melkein kaikki on kielletty. Jännää muuten, että Suomessa inkivääri on kielletty raskauden aikana, kun esim. Saksassa ja USA:ssa sitä suositellaan raskauspahoinvointiin. Ostin Saksasta raskausajan teetä, ja siinä on hirmusti erilaisia yrttejä, myös inkivääriä. En kyllä ole sitä uskaltanut juoda muuta kuin kerran maistoin tosi laimeana... Pahaa oli...

Kaikenlaista tietoa ja "tietoa" on muuten hirmuisesti saatavilla, saa käyttää paljon aikaa jotta voi seuloa oikean väärästä, eikä sittenkään voi olla ihan varma. Enkä virallisiin terveyssuosituksiin (tyyliin margariinia ja kevytkermaa) luota enää yhtään. Täytyy vaan pitää pää kylmänä ja varoa ettei hurahda liikaa...

Ai niin, *poks 13+0
 
Raggis Tuossa lehtisessä oli kerrottu, et poimunlehtitee ja vadelmanlehtitee olisi mietoina oikein hyviä läpi raskauden. Ekalla kolmanneksella tuota vadelmateetä ei suositella, koska se voi lisätä verenvuotoa ja vaikka vaaratonta, niin se lisää äidin stressiä/huolta, joten näillä muilla kolmanneksilla sitä saisi lehden mukaan nauttia. Miun pitää tarkistaa mitä määriä noissa miun D-vitamiinihelmissä on, mutta reilusti yli vanhojen suositusten sitä otan, varsinkin nyt, kun olen raskaana. Onnittelut poksumisesta! Nyt on suurimmat riskit takana! =) Kuulostaa aika samoilta ruokailumuutokset. Ihan noin paljoa en ole tehnyt, et keittelisin luista lientä, mutta E-jutut tsekkaan tarkasti pois ostoksista kanssa. Kaipaan rehellistä kotiruokaa ja olenkin alkanut kokkaamaan entistä enemmän. Ja eväätkin teen itse nykyään töihin, kun ennen otin valmisruokia..

Unohdin tuon lehden kotiin, mut jospa huomenna muistan ottaa mukaan.... Skannaan jutut ja laitan tänne sitten. Taidan laittaa ne myös tuonne lapsettomuuspuolelle, kun siinä oli hyviä ohjeita raskautta toivoville kanssa.

Ultran sain pe-iltapvälle. Tuun sitten kertoilee miten meni. Kauheasti jännittää! Kyl miekin luulen, et kaikki on hyvin, kun toisin uskomiseen ei ole tullut aihetta, mutta.... Levollisempi mieli toivottavasti ultran jälkeen pitkäksi aikaa. Ultraaja on sama joka teki sen miun varhaisultran ennen Tyksiä. Varmaan hänestäkin on mukava nähdä miten paljon pavut on kehittyneet viime näkemästä....tai sit tää on vaan onnellisen odottajan omia haaveita... ;)

Ai juu....Mie olin laskenut LA:n väärin; se onkin 28.2.2011 eikä 2.3.2011.... Olin laskenut sen siirtopvästä enkä punktiopvästä kuten kuuluisi. Nyt selvisi miksi nuo pikkuiset on olleet hiukan isoja verrattuna viikkoihin joidenkin mittojen mukaan. Ylärajoilla menevät silti - ainakin viime ultraan asti. (Vau.fi:n raskaus viikko-viikolta lukujen mukaan.)

Nonna ja sukeltajat 15+2
 

Yhteistyössä