** TOUKOKUUN 2009 TUHISIJAT ** <33<3

Ei siitä lekurista ollu oikeen mitään hyötyä. Kyselin vähän, et kuinka paljon voin töissä rehkiä eikä se osannu sanoa siihen mitään. Se oli nuori mies, varmaan yleislääkäri, ei niillä taida näistä asioista olla kauheesti hajua.

Se myös vakuutti mulle et kyllä mun työsopimus jatkuu varmasti. Ilmasin sille nimittäin et en oikein haluaisi että työnantaja saisi vielä tietää, sillä mul on koht työsopimus katkolla. En kyllä ite usko et työsopimusta jatketaan, ei oo tilaa talossa, enkä mä välttämättä kauheen pitkään pysty sitä työtä tekemäänkään.
 
Mä oon kertonut vaan parhaimmalle ystävälleni :heart: Hän saa ennen mua vaavin :) Lapsille en kerro ennen kuin mahan huomaa muutkin, lörpöttävät muuten päiväkodissa ym kaiken. Töissä varmaan kerron ekan ultran jälkeen ja isovanhemmille ja hyville ystäville myös.
 
Onko teillä muilla ollut aiemmissa raskauksissa raskausdiapeetestä vaivana? Itsellä on ollut kahdessa vikassa ja lapsen suuren koon vuoksi on jouduttu leikkaamaan ja käynnistämään. Meinaatteko karttaa sokereita alkumetreiltä lähtien? Huoks heh turha luulo varmaan että tulee kuvotuksissa onnistumaan, mutta varmaan heti pahaolojakson jälkeen vois skarpata ja katsoa mitä syö. :p En ole vielä kertaakaan onnistunut dieettiä pitämään. Viimeksi mahtu taas just ja just syntymään vähän alta neli kilonen (käynnistys viikkoa ennen laskettua) isompi pitää leikata kun ei mahdu tulemaan et siinä mielessä ois ihan aiheellista katsoa mitä syö?
-Nara
 
Huomenta.

Tänään tuli selvääkin selvempi plussa ruutuu. :heart:

Mutta tää huippaus pelottaa. En meinaa pystyssä pysyä välillä kun huippaa aikast paljon. Soittelen tänään neuvolaan ja kyselen mitä pitäis tehdä. Onneks on tuttu neuvolantäti ku justhan mä siellä olin :LOL: (noin 7kk sitten)

 
Nara. Kun tuossa äsken otin aamupalaa, niin tokaisin, että otampa ruisleipää vaalean sijaan. Itselläni oli siis esikon kohdalla raskausdiabetes. En tosin tiedä, että vaikuttaako syömiset jo nyt..? Kait.. Insuliinia ei onneksi tarvittu. Mittasin sokerit 2kertaa päivässä, muutama rajan ylitys tuli.. Lääkärit kovasti ihmettelivät, että mistä moinen kun ei tuota painoakaan liikaa ole ikinä ollut. Nyt 162cm/56kg..
Neiti synty rv 38+6, ja oli 3280g, että ei onneksi mikään iso!! ( tosin ei meinannut tuokaan kirppu mahtua tulemaan ulos... )
Tosin en kyllä vielä ala liian tarkkaan seuraamaan mitä suuhuni laitan. Onneksi mieli ei edes tee nyt makeaa. Mutta kaikki suolainen on niiiin hyvää, juusto, sipsit, meetvurti... :p
En kyllä edes muista että milloin tekevät sitä sokerirasitus-koetta?? Oliko rv 20+????
jouduitko Nara pistämään insuliinia, vai kestikö kurissa ilman?
 
Huomenia! ;)

Huomista lääkäriä jännitellään ja odotellaan täällä pelonsekaisin ja iloisin tuntein yhtäaikaa...

Esikoista odottaessa ahmin hirvittäviä määriä appelsiineja, ne auttoi alun etovissa oloissa. Vähän makeaa ja erittäin kevyttä! :) Enkä kyllä muistaakseni flunssaa sairastanut, taisi se C-vitamiinimäärä torjua kaikki pöpöt pois. ;) Nyt olen päättänyt (juu, toivottavasti päätös pitää) olla ottamatta liiemmälti kiloja tän projektin yhteydessä. Raivostuttaa se turpoaminen! :kieh: Onneksi mies on tsemppaamassa ja eilenkin makeanhimossa pyöriessäni sai pään käännettyä hapankorpun puoleen. :p Noh, pieni laku meni jälkiruoaksi...

Parhaalle ystävälleni kerroin heti plussaa seuraavana päivänä ja muutenkin taitaa tuo kaveripiiri saada tiedon ennenkuin sukulaiset. :) Mä en jaksa niitä "toivotteko nyt tyttöä" ja "oi, kun tulis jo tyttö!"-puheita! (2 poikaa siis ennestään) Miten muuten muut, ootteko kohdanneet saman? Ei kai ihmiset pahalla tarkoita mutta noi tuntuu vaan aika asiattomilta kommenteilta...
 
huomenia!

neuvola varattu. :) 6.10. olis ja siihen tuntuu olevan IKUISUUS! :ashamed: päästään kyllä suoraan sairaalan äitiyspolille seurantaan, mikä tarkoitta heti ekan neuvolakäynnin jälkeen alkuraskauden ultraa ja kaikkia tutkimuksia ja muita lisäultria kaupan päälle. :)

Me ollaan jo tultu kaapista ulos. Kaikki tietää meijän raskaudesta. :)

Mä en hirveesti makeesta välitä, niin en usko että tulee ongelmia tuon diabeteksen suhteen. :) mä söin ekassa raskaudessa appelsiineja kanssa ihan hulluna. :LOL:
 
Huomenta!
Tervetuloa kaikki uudet! Mä lisäilen listaan kun ehdin. Nyt tulee tekstiä jo niin paljon ettei meinaa mukana pysyä! :D
Hyvä vaan. Meillä ei mitään ihmeitä täällä, kunhan pojan kanssa hengaillaan. :)

Jonz&Tessu6+4
 
Tänään oli jo hyvin lähellä, että olisin päässyt kaulailemaan pönttöä. Pitää näköjään jatkossa syödä jotain HETI kun herää. Oli työ ja tuska ahtaa itseensä ruisleipää ja vakuutella siinä samalla, että "kunhan syöt, tulee parempi olo". Ja kyllähän se sitten alkoi pikkuhiljaa helpottaa...

Olen kertonut raskaudesta vanhemmilleni ja lähimmille ystävilleni, sillä jaan heidän kanssaan sekä elämäni hyvät että ikävät asiat. Mitäpä siis salailemaan, kun on vielä kova tarve puhua... Varsinkin äippäystävien kokemukset ovat kultaakin arvokkaampia!

Tsemppiä kaikille!
 
Nara Mä tuolla aikasemmin kyslin jo raskausdiabeteksesta mutten saanut siihen mitään vastauksia.. Mulla on semmonen tilanne, että oon ylipainoinen BMI on 30. Terkkatäti sano, että mun täytyy nyt ihan heti alusta katsoa mitä syön. Niin mä nyt olen tehnytkin. Esim. kaurapuuroa aamupalaksi ja ruisleipää valkosen sijaan. Vihreitä niin paljon kun sielu sietää. Mä joudun sokerirasitukseen sit viikolla 20. :|
Mun äidillä on ainakin mun aikana ollu rd ja mä olen ihan varma että sen takia olin aika huisin kokoinen syntyessäni, painoin nimittäin 4970g. :LOL: eka alatiesynnytys äidille :)
Mä olen ainakin päättänyt, etten anna himoille "valtaa" eikä niitä nyt oikeastaan ole vielä ollutkaan. Mä en nimittäin halua omaa saatika Pähkinän terveyttä, vaarantaa vaan sen takia että itse pystyn siihen edes vähän vaikuttamaan, siis syömisellä. sekavaa, jeps.

kertokaas mulle kun tää on vielä niin uutta mulle, että viikko on siis esim 7+3. Lasketaanko siihen sitte 4,5,6 ja seitsemännestä päivästä alkaa uusi viikko? tyhmä minä :ashamed:
 
Ou, ja lisättäköön.
Päätettiin miehen kanssa ettei kerrota vielä kenellekään. Vasta sitten kun viikot on varmasti tiedossa, mulla kun oli kuukautiset vähän miten sattuu. Luultavasti se menee sen np-ultran jälkeen. Parille kaverille olen kertonut niin ja sitten tietty täällä. Mutta täällä mä luotan siihen ettei kukaan osaa mun viestejä niin lukea että "jään kiinni".

Kanssaodottajat voittekin auttaa mua. Tehtiin nimittäin viime karkauspäivänä niin, että menimme "salaa" naimisiin. Ts. kävimme kahdestaan maistraatissa. Tämän jälkeen soitettiin vanhemmillemme, ja puhelu meni näin "Moi, ihan vaan sellasta asiaa että me ei enää seurustella MiesTeppanan kanssa. *tässä välissä vähän taukoa, lähinnä kuunteli että miten se vastapuoli siellä reagoi*. Sitten jatkoin," Niin, että käytiin äsken maistraatissa ja ollaan nyt naimisissa." Tähän vauvan tulemiseen vois käyttää samaa "raadollista" kerrontatapaa. Mitenhän sitä sitten.. Kaikista paras olis kun niillä ei olis harmainta hajuakaan. Vaikka mä kyllä tiedän että ainakin anoppi ei tule olemaan yllättynyt, se on jo pitkään vihjaillu mulle.
 
nasu21 ja teppana; raskausdiabeteksestä. Insuliiniä ei tarvinnut pistää. Mulle on tehty aina ihmeen myöhään se rasitus testi jotain rv27 sitten on joutunut vuorokaudeksi sairaalaan sokerikäyrille. Ruokavaliolla on aina selvinnyt tosin en ole saanut pidettyä itseäni täysin ruodussa :ashamed: eka lapsi paino 4100g ja jäi jumiiin sai 3 pistettä kun synty siksi on aina synnytystapaarvio koon suhteen. Kolmas lapsi oli sen verta, iso että piti leikata. Neljäs käynnistettiin ..nippa nappa mahtu. Kai se lapsi sitä painoa eniten siinä lopussa kerää, mutta hyvä kai se on jo oman painonsa suhteenkin katsoa mitä syö. Ei se vissiin lapsellekaan ihan vaaratonta ole sitten syntymän jälkeen jossei ole dieettiä noudattanut. En nyt tarkkaan muista niitä mutta kai ne tässä mieliin palautuu taas.
 
Tehän olette aktiivisesti kirjotelleet =) En valitettavasti jaksanut kaikkea tekstiä kahlata läpi mutta suurinpiirtein tiedän missä mennään :saint: Mäki varasin tänään ekan neuvola-ajan 22.9

Mutta myöhemmin lisää
 
Tervetuloa uusille :heart:

Täällä on kyllä ahkeraa porukkaa :) Itse käyn lueskelemassa muutaman päivän välein kuulumisia ja aina on tullut monta sivua tarinaa.

Me ollaan kerrottu tuleville isovanhemmille ja meidän molempien sisaruksille. Muille kerrotaan, kun 12 viikkoa tulee täyteen. En olisi pystynyt millään pitää suuta supussa täysin :p

On outoa, kun välillä tuntuu, että onko sitä raskaana ollenkaan, kun olo on ihan normaali. Sitten yhtäkkiä tajuaa asian ja on taas ihan tohkeissaan. Hetken päästä taas on normaali olo. Ärsyttävää :kieh:

Lehmis & vasikka 6+4
 
Heissan!

Mulla ei onneksi vieläkään ole pahoinvointi alkanut, mutta olo on kuin krapulassa jo toista päivää. Eli vatsaa vääntää, heikottaa, väsyttää ja ajoittain paleltaa sekä tietty kokoajan pitäisi olla jotain puputtamassa.

Me ei olla vielä kerrottu lapsille eikä muillekkaan. Jos käy kuten edellisessä raskaudessa, että pahoinvointi saa mut kuukaudeksi pariksi sängynpohjalle, niin sitten on pakko kaikille kertoa tai arvaavathan he kuitenkin. Viimeeksi jo heti ensimmäisten pahoinvointien yllättäessä poika silloin 7v sanoi, et jos su on vauva mahassa, mut ethän sä voi mistään tietää onko kun ei ole vatsa kasvanut :whistle: eli ei voi edes lapsilta salata asiaa. Mutta toivottavasti en voisi niin pahoin.

Odotan nyt vain, että saako serkkuni, jolla näinä päivinä la tytön vai pojan, lupasin nimittäin hälle tyttöjen vaatteita, jos tytön saa... Tässä tilassa en niitä kuitenkaan anna kuin lainaan, joten pakko on kertoa jos tytön saavat.

Neuvolaan en ole aikaa varannut ja ei tekisi mieleni sinne mennäkään pitkään aikaan. Nolottaakin sinne soitella kun luulevat mulla olevan piuhat poikki, kun lähetteen sterilisaatioon viime raskauden lopulla hain... mutta unohtuipa lähete antaa synnytyssairaalassa... Ultraa ei meillä tarjota kuin kerran raskauden aikana ja taasen meinaan käydä siinä vasta kun rakenneultrassa kaikki tärkeimmät näkyy, joten siihen on vielä aikaa.

Lisäksi vielä onnittelen kaikkia pussanneita ja tervetuloa juokkoon!
 
Mulla ei oo ollut mitään mielihaluja vielä ruuan suhteen, päinvastoin, mikään ei maistuis, ei ees herkut :LOL: Tuntuu ettei vaan oo nälkä...Janottaa vaan ihan kauheesti.
Tiedättekö miten enterorokko vaikuttaa vauvaan...??Lasten hoidossa on sitä liikkeelle ja mua pelottaa miten se vaikuttaa tähän raskauteen ja sikiöön :'( Ja en halua suoraan hoitajiltakaan kysyä/jutella asiasta kun halutaan pitää salassa vielä.
Mua on nippaillut tänään mahasta, en tiiä onko se hyvä vai huono juttu...
 
Kylläpäs tosissaan on tänne ahkerasti kirjoiteltu! :eek:
Mulle voi lisätä synnytyssairaalaksi KHKS. Siellä en oo vielä ennen synnyttänytkään... edellisten aikaan asuttiin PHKS alueella...
Mulla on pahoinvointia vaan säntillisesti joka aamu. Närästystä myös, ja kahveen juonnin oon saanu jättää vähemmälle kun normaalisti. Vanhemmillemme ollaan kerrottu, muille ei kellekkään. Vaikkakin parille omalle hyvälle ystävälle tekis mieli kovasti kertoo mut en oo vielä kertonut. Vanhemmillemme kerrottiin ihan sillä etteivät vaan kuule mistään. Mulla on niin rankkaa toi pahoinvointi et pelkään "jääväni kiinni" töissä minä päivänä hyvänsä. :x Lisäksi olen naamastanikin turvoksissa, olenkin odotellut että koska joku kysyy miten paljon olen lihonut viime aikoina! Laihdutin tuossa viimeisen parin vuoden aikana yli 15 kiloo ja nyt turvotus on valtaisaa joten todennäköisesti ihmiset luulevat vaan muutaman kilon lipsahtaneen takaisin! :LOL:
 
hellou!Minäkin ilmoittaudun joukkoon.Tänään kävin eka neuvolassa...
Minä olen ite sellanen hölösuu että aikas monet jo tietää tästä tilanteesta...Ja kyllähän ne ihmiset arvaapi ku tällanen korsteeni lopettaa tupakanpolton ku seinään :LOL:
Eli esikoista odotan ja rv 6+3
 
Hei kaikille :wave:

Minäkin ilmoittautuisin mukaan. Plussasin tänään kp44 :heart: Bongasi oviksen vasta kp32 ja siitä tämä pikkuinen on saanut alkunsa. Olen onnesta sekaisin. :D
Minulle neljäs lapsi ent. liitosta 14,10 ja 8 vuotiaat lapset. Avopuolisolleni tämä on ensimmäinen lapsi. Hedelmöityksen mukaan laskettuaika olisi 21.5.
Nyt 3 + 4 :D :D Toivotaan että kaikki menisi hyvin.
 
Tänään alkoi sitten pahointi :x
No, ainakin masussa on elämää. Me kerrottiin esikosta kaikille vasta 18. viikolla eikä silloinkaan kukaan vielä huomannut. Tämäkin pidetään salassa niin kauan kuin mahdollista. Kerkeevät kyllä höösään ihan tarpeeks ennen synnytystä ja tarkkaa laskettua päivää ei tuu nytkään tietää kuin minä ja mies. Meillä on niin hössöttävä suku, että siks tehdään näin.

viikuna ja toukka
 

Yhteistyössä