***TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 kesäkuussa***

  • Viestiketjun aloittaja weiss
  • Ensimmäinen viesti
meillä ku ei pulloa ole ollut käytössä niin kaupassa nappasin viimeksikin jakkaran alle ja eläintenruokavälissä tissittelin pojan. imetyspaita on kätevä ku saa vähän pidettyä homman nimeä piilossa... :LOL: :LOL:
 
moron.

joku tässä kyseli paljonko vauva painaa 7 vko:n iässä.. No nyt on tuoretta tietoa. Tänään käytiin neuvolassa ja tässä mitat:
paino 4945g ( + 500g 1 1/2 viikossa) eli ruoka-aikana ollaan oltu paikalla!!!
pituus 56 senttiä
pipoa en muista kuollaksenikaan..

eli kaikki kunnossa pojalla.. Ja pulauttelustakaan ei pidä kuulemma olla huolissaan kun paino kerran nousee..

nyt ruuan laittoon..

niin ja keskiviikona jälkitarkastus.. joku kyseli sattuuko seksi. ei satu. Tuntuu ihan hyvältä. vielä kun hyväksyis oman kroppansa niin varmaan nauttis vielä enemmän petihommista..

birdie
 
Moi!

Löysin vasta nyt tieni tänne ja oli ilo huomata että täällä on näin aktiivista keskustelua! Luin pikaisesti kaikki läpi, ja omalta kohdalta on ollut koskettava tuo rintaraivariasia. Meillä ongelmia alkoi tulla joskus 4 vk:n jälkeen, samoihin aikoihin kun oli alettu antaa yksi syöttö/pv pullosta. Epäilen että syynä oli se, että pullosta maito tulee niin helposti ja nopeasti. Meillä on ainakin nyt parina päivänä selvitty ilman raivareita kun pulloa ei ole annettu, imetystilanteet on "rauhoitettu" ja oltu usein iho ihoa vasten (vauva pelkässä vaipassa ja minä ilman paitaa). Olen myös yrittänyt valmiiksi katsoa että asento on hyvä ja vauva rauhallinen. Sitten olen pyrkinytt lempeällä otteella pitämään vauvaa kiinni, ettei huido jaloilla ja käsillä. Lisäksi vielä olen välillä litistänyt rintaa sormien väliin ja varovasti tunkenut suuhun että vauva saisi otteen. Parasta on ainakin meillä antaa vauvan itse hamuilla ja auttaa vain vähän, koska jos rintaa tunkee väkisin niin tulee kyllä kamala raivari. Meillä siis toistaiseksi em. vinkeillä saatu taas usko palaamaan imetyksen jatkumiseen, kun välillä oli jo äidin ja vauvan hermot mennä. Ostin myös tänään pullon, jossa on vain pieni imureikä ja muotoilu muistuttaa rintaa, tämä niitä tilanteita varten kun pullo välttämätön.

Meillä tyttö on kasvanut hienosti, ylihuomenna neuvolassa saadaan uudet mitat mutta viimeksi kuukauden iässä oli jo 5100 g. Ihanista hymyistä saadaan nauttia nykyään päivittäin, ja pääosin tyttö on tyytyväinen. Yöt sujuvat ilman että edes herään kunnolla, perhepedissä kun ollaan. Nukuttaminen on joskus hieman haasteellista päivisin ja aikamoinen sylitakiainen meidän vauva on (ei tosin haittaa, täytynee vaan hankkia esim. rintareppu kaupunkiasiointiin).

Huomenna jälkitarkastus, minkä jälkeen vois petipuuhiakin kokeilla.

Tässäpä meidän kuulumiset pääpiirteittäin, yritän päästä keskusteluun mukaan jatkossa!
 
Kiitos kaikille tuesta koskien tuota matkakyssäriä - olette ihania :flower: :hug: :heart: Olen nyt päivän psyykannut itseäni ja odotan jopa hieman innoissani perjantaisia kemuja! Niinkuin joku totesikin niin eiköhän kaikki ymmärrä, jos 7- viikkoinen itkee.

Meillä ei siis nykyään nukuta päivisin :kieh: Tänään on nukkunut parit 20 minuutin torkut ja siinä kaikki :eek: Heräsi klo 06 (yöunilla 10,5h) ja sen jälkeen on tosiaan nukkunut alle tunnin päivällä! Mistä he***tistä voi olla kyse????? Ei tässä muuten mitään, mutta aika rankkaa äidille, kun koko ajan saa olla viihdyttämässä ja leikittämässä - ja näin iltapäivästä eteenpäin syöttämässä ja tyynnyttelemässä itkuista neitiä :ashamed: Kitisee väsymystään, mutta ei suostu luovuttamaan. Onko tämäkin joku kausi? :headwall:
 
Kiitos kaikille haleista,täällä poika jo ihan oma itsensä,torstaina viedään eka pissanäyte niin saadaan tietää tilanne...

Carmen,meillä poika ollut tollanen sylikissa ihan alusta asti,nukkuu vain vaunuissa kun ne on liikkeessä ja sit öisin vieressä. Sylissä tietty nukkuis kanssa. Mutta meillä johtuu ihan ilmavaivoista. Ne herättää pojan yleensä aina ennemmin tai myöhemmin jos on vaakatasossa... tosin oon tollasta väsynyttä pilkkimistäkin havainnut,että ei jostain syystä nuku edes syliin vaikka selvästi väsynyt. varmaan joku vaihe...

Täällä sänkyhommat korkattu,jälkitarkastus vasta 16 päivä,mutta kun vuoto loppu yms. niin mikäs siinä =)

Neuvola olis keskiviikkona,saas nähä paljon poika painaa. Kovasti on kasvanut...ihan silmissä B)

Meillä syötöt yhtä ruljanssia kun pitää antaa maitohappokapseleita,d-vitskutippoja.antibiottia 3 kertaa päivässä...aina jotain syöttämässä lusikalla tai ruiskulla.Huomenna tosin alkaa estolääkitys mitä annetaan vain iltaisin. Iltaisin imis koko ajan tissiä,mutta oon opettanut tutin syöntiä kun maha ei kestä sitä maitomäärää,vaan saa kauheita väänteitä :( on kyllä aika työn takana että tutin hyväksyy.... mutta nyt on alkanut hokaamaan :hug: säästytään monelta itkulta.

Mulla olis vielä 4kg ylimääräistä...itekseen on lähtenyt,mut nyt vois aloittaa ihan kuntoilun...tosin tämän pojan kokoaikanen vatkaaminen (nytkin polven päällä) varmaan käy kuntoilusta. :D kivasti mahtuu kuitenkin vaatteet päälle,vanhat siis.

Oletteko antaneet vauvojanne kuinka hoitoon mummoille tms.? Meidän poika on mummun kans käynyt vaunulenkillä ja äitee on kattonut kun ollaan käyty mm.saunassa. 2h maksimissaan,kun sit täytyy syöttää. Pulloa en oo kerenny kokeillakkaan,kun korviketta en haluu antaa ja lypsää en oo kerennyt vielä.

Nyt pojalla menee hermot joten adios :wave:

Repa ja kundi 5viikkoa
 
Carmen, meillä ihan sama meno. Ei nuku, ei. Nyt on unessa kun laitoin tutin suuhun ja sänkyyn, mutta kohta se tutti putoaa, vauva herää ja huuto alkaa. Väsymystään kitisee, mutta ei silti anna nukkumasalle periks millään.

Hoidossa mummolla ja papalla tyttö on pari tuntia päivässä, joskus enemmänkin. Saman katon alla kun nyt kesää vietellään, niin ei tarvii edes kuskailla mihinkään, kävelee vaan talon toiseen päätyyn. :) Arvoon arvaamattomaan noussut tämäkin järjestely, muuten en itse ehtis syömään, käymään suihkussa enkä varmaan edes nukkumaan. Välillä mummo ja pappa kinastelee mun ovella siitä, kumpi ehtii ottamaan vauvan. Hyvä että tykkäävät ja auttavat, muuten olis kyllä suru puserossa. Kyseessä siis minun vanhemmat, toista mummoa ja pappaa vielä edes nähty eikä ne samaan malliin varmaan hoitaiskaan.

Kiloja vielä 3. Hermo menee, kun ne on asettuneet johonkin tonne ahterin tienoille niin, ettei lempifarkut mene jalkaan. Tai menee jalkaan, muttei yhtään ylemmäs. Jos olis edes muotia niin matalat farkut, että koko perä näkyy reisien yläosaan asti.. :D
 
Meillä poika oli juhannuksena mummun kanssa kun kävimme mökillä paistamassa makkaraa. Muutoin on kerran ollut kaverilla hoidossa. Siinäpä se sitten. Asun sen verran kaukana kavereista ja muistakin sukulaisista että ihan yksin saa poikaa kannella. Mutta eipä se mitään; osasin tätä odottaakin, mutta en minäkään muistanut, että kuinka sitovaa pikkusen hoíto on.

ranteet
ja olkapää siinä kunnossa, että en pysty yöllä syöttämään kun en voi kääntyä kyljelleni :eek: siis varaaminen käsiin on todella tuskaista. Kävin viime viikolla lääkärissä ja lekuri kirjoitti vaan lisää buranaa ja pisti verikokeisiin. Just...syön buranaa muutenki ku leipää...ois laittanu kortisonipiikin, mutta en antanut kun siitä ei viimeksi ollut mitään hyötyä, mutta jos kivut ovat vielä huomenna samaa luokkaa, niin pakko on hakea järeämpiä nappeja ja kaipa se piikkikin.

kiloja
ihan liikaa...ärsyttää
 
Vauvan hoidosta meillä vauva ei ole ollut hetkeäkään muilla hoidossa jos mukaan ei lasketa sitä puolituntista anoppilassa kun kävimme siellä saunassa :whistle: eli siis muutoin minä tai mies ollaan hoidettu. Ja vaikeaa se olisi vauvaa muilla hoidattaakaan, kun ei tuttia taikka pulloa huoli lainkaan. Täystissityksellä mennään siis.
Muutenkin on vaikeuksia saada kummankaan vanhemmista hoitoapua kun eivät ole kovin kiinnostuneita. Onhan toki neljässä melko kaitseminen, mutta lapsethan voisi jakaa mummoloiden kesken tai mummo tulla meille vaan kun ei... olisihan tuo joskus kiva käydä miehen kanssa ihan vain kahden jossain. Molemmat ollaan näin kesällä innokkaita onkijoita, ja harmittaa vietävästi kun ei tänä kesänä liene toivoakaan päästä ongelle.

Painosta täällä mennään edelleen miinuskäyrällä, JEE! Viikko vauvan syntymästä punnitsin -11kg lähtöpainoon, nyt tilanne on hieman tasoittunut painon ollessa -8kg. Mutta siis toistaiseksi näyttää erittäin hyvältä. Kokeilin joitain ikivanhoja vaatteita komeron perältä ajalta ennen esikoista ja kas kummaa; kaikki meni loistavasti päälle. No, paidat tietty rinnuksilta ahdistaa mutta siis housut kaikki meni :LOL:
Raskautta edeltävät vaatteet olen joutunut pakkaamaan pois kun ovat niin väljiä, että esim.farkut saa pukea päälle ja pois avaamatta nappeja ja vetoketjuja ;)
 
Ai niin, joku tuossa aiemmin kyseli liikunnasta. Hyötyliikuntaa olen harrastanut jo ihan ekoista päivistä lähtien, mutta nyt olisi pikkuhiljaa tarkoitus aloittaa taas pyöräily ja elokuun alusta kuntosali. Ennen elokuuta olisi päästävä pyörällä sellaiseen kuntoon että 6km taittuu 15 minuutissa. Sopiva lämmittely ennen ja jälkeen voimaharjoittelun ;)
 
Onpas jotkut onnellisia kun voitte viedä mummulle lapsia hoitoon, sitä kannattaa kyllä käyttääkkin =) Me on saatu pari kertaa vuodessa yleensä jotai tehä miehen kans kaksin kun meillä noi mummulat on kaukana, kertaakaan ei oo tainneet iha kellon ympäri olla hoidossa.

Painosta ollu puhetta, mulla ei oo aavistustakaan paljo kiloja on vielä jälellä kun ei omisteta vaakaa, täytyy nyt anoppilassa käydä puntarilla.

Lähetään siis keskiviikkona mummuloihin ja matkaa on ja paljo, 7 tunnin ( ainakin) ajomatka tiedossa :)
 
Heips!

En ehdi nyt lukea kaikkia teidän kirjoittamia juttuja, luen myöhemmin kyllä :).

Meidän tyttö itki eilen illalla ihan mielettömästi...mikään ei kelvannut. Ennen huutamista tyttö oli syönyt molemmista rinnoista. N.45 min kävelin ympäri asuntoa tyttö sylissä, välillä hän rauhoittui, mutta heti jos pysähdyin alkoi huuto. Kokeilin välillä tarjota rintaa, mutta huuto vain yltyi. Kokeilin istuen ja makuullaan, joskus siitä on ollut apua eilen ei. Lopulta päätin kokeilla korviketta ja sitä upposi tyttöön 100ml :eek: . En ole aikaisemmin antanut pullosta maitoa. Pullosyömisen jälkeen huuto alkoi taas, pullo ei enää kelvannut. Sitten tyttö tahtoikin tissiä. Sitä hän imaisi pari kertaa, kunnes irrotti otteen ja alkoi kitisemään. Annoin tytön isänsä syliin, johon hän nukahti saman tien. Tänäiltana oli nyt sama kuvio :| . Klo 20 asti ollaan tytön kanssa tissitelty yhteensä ehkä n. 1h. Yhtäkkiä rinta ei enää kelvannutkaan, eikä mikään muukaan. Vaipat yms. oli jo tarkistettu, mutta silti tyttöä itketti. Tarjosin taas pulloa ja tällä kertaa meni 80ml. Huuto alkoi pullottelun jälkeen, pari imua otti tissistä, ja sitten taas isin syliin nukahti. Ihmettelen, miten tyttö nyt yhtäkkiä alkaa luopua iltatissittelystä?! Ennen tyttö viihtyi iltaisin rinnalla vaikka kuinka kauan ja nukahti siihen. Nyt syömisajat on lyhentyneet muutenkin päivän aikana. Voiko olla niin, ettei maitoa tule riittävästi rinnasta enää näin illalla? Ajattelin, että pärjäämme ilman korviketta, mutta näköjään neiti huutaa ihan selvästi nälkäänsä :(
 
Marimint81, Ihan sama täällä ton raivoamisen kanssa :( Toi sun tekstis olis voinu olla mun kirjoittama.... Ja samaista maidon riittämättömyyttä mäkin tässä mietin. Ja ongelmaa, et neiti ei malta "tilata" tissistä lisää maitoa vaan keskittyy huutamiseen sen sijaan, joten vähän on vaikeeta nyt sit saada maidon määrää isommaks... MIKSI TÄN PITÄÄ OLLA NIIN VAIKEETA?
Hemmetti, alkaa motivaatio imetykseen katoomaan, ku koko ajan tulee jotain ongelmii joita vaan miettii... Plääh....
 
täällä syödään mrillä on sit roikuttu tissillä koht 3h ja raivottu myös. siirryin jo tänne koneelle. tänään on syöty tiuhaan ja huomen sen näkee rinnoissa.annatteko te lisäruokaa vaikka paino nousis rintamaidolla mä en ainakaan antais vaikka ei tää 3h imetys mitään herkkuu oo -pelkäisin et maito vähenis, jos tissi-imuri sais vapaata. kyllä tää neiti koht nukahtaa,toivotaan. onneks on tää netti viihdyttämäs äitii. :D

hoidossa on ollut hetken, kun oon käynyt toril yms. mut esikoinen hän on ollut ja mä olen mennyt vauvan kanssa asioille,töihin näytille yms. se helpottaa niin paljon. pitää olla onnellinen et suku lähel ja hoitajia riittää. :)

miten se isyyskuukausi menikään kenellä tietoo. meillä 2 viikkoo isyyslomaa pidetty. onko enää edes mahdollista

hoitovapaa ei ole itselle mahdollista, mitäs jos järjestää pikkaselle hoitajan ja vie esikoisen hoitoon -saakohan silloin jotain tukee kun ei käytä yhteiskunnan palveluita
-ei 9kk ikästä viel raski laittaa kun ei ihan pakko. mummo ehkä alkaa hoitaa kuten esikoista aikoinaan. oli1,5v, kun meni hoitoon.

nyt meillä nukutaan, mitenköhän siirto sänkyyn onnistuu.

öitä :wave:
 
Meillä typy on ollut "hoidossa" kaksi kertaa puolituntia. Ensin ispveikalla, kun yritin käydä salila ja nyttemmin isällään, kun yritin käydä lenkillä. Sama vika kuin edellisellä muksulla, haistaa, jos en ole lähistöllä ja alkaa parkua kuula punaisena, rauhottuu heti, kun kuulee mun äänen, mutta ei muulla keinolla, ottaa pattiin, pallo jalassa.
Painoa lähti kaikki ekalla viikoll+ yksi seuraavalla, sen jälkeen olen syöpötellyt kuin sika ja ei varmaan paino tipu. Eli olen yhden kilon kevyempi kuin ennen odotusta, lihasmassa on vissiin vähentynyt niin paljon. Ylipainoa on vielä 13kg, että pakko olisi alkaa kiusaa itseään.
 
ristiäiset on vietetty onneksi :D kiia on tyttären nimi.
mummolassa on ollut muutaman kerran,mummo onkin innokas hoitaja ottaisi enemmänkin hoitoon kun asuu lähellä itse en viälä oikein raaski antaa ennenkuin saadaan masu kuntoon.
almiroa ollan nyt syöty viikko huutoo on viimeksi ollu perjantaina nyt kädet ristissä toivon että ei enään huutoa tulisikaan ja voisin alkaa tilailla aikaa maito allergia testeihin.
meillä on aikas unelias vauva jaksaa olla 2-3tuntia heräillä ja taas nukkuu 3tuntia.
su ja ma välisen yön nukkui 10h putkeen säikähdin aamulla kävin varovasti kurkkaan sänkyyn hengittääkö :eek:
tytöllä on ilmeisesti hyvä olla ei enään ole mahakipuja.
hoitovapaasta olen ajatellut olla ens vuoden syksyyn asti kotona pitempään olisin jos vaan mahdolista rahalisesti.
täytyy alkaa lotota :D
 
Huomenta,

paino: täällä vielä jotain 6-10 kg sais lähteä (6 niin olis se paino kun ennen raskautta).

Imetysongelmien kanssa painiskelevat: täälläkin on ollut illalla vastaavaa ja silloin on auttanut kun on ensin aika voimakkaalla heijauksella saanut vauvan puolinukuksiin niin sitten on nukahtanut rinnalle. Tai muutenkin jos on jo selvästi sippi niin voimakkaalla heijauksella (myös pyörähdyksiä, esim. tanssimalla valssia :LOL: ) olen saanut vauvan nukahtamaan ihan kunnolla.

Hoidosta: oma äitini hoitaa innokkaasti kun sielläpäin ollaan, appiukko varmaan myös voi hoitaa sitten vähän myöhemmin kun raaskin antaa - pullosta tosin tyttö osaa jo syödä.

Hoitovapaa: täällä myös ajateltu olla ensi vuoden syksyyn.
 
Selvennykseksi vielä että isyysloma ja isäkuukausi on kaksi eri asiaa, jos joku ei ollut selvillä.

Merika muistaakseni isäkuukausi on saatavilla siten, että vanhempainvapaasta jätetään kaksi viikkoa lopusta pitämättä ja lasta hoidetaan hoitovapaalla.
Systeemi on minusta sen verran monimutkainen että suosittelen asian tarkistamista Kelan sivuilta.
Omalla kohdalla oli sen verran erikoinen tilanne, kun mies jää vanhempainvapaalle, että piti ihan soittaa Kelalle ja selvittää siten tuo isäkuukauden tilanne. :whistle:
 
weiss
Huomenta!
Pikaiset kuulumiset..
Ristiäiset oli sunnuntaina ja pojalle nimeksi annettiin Anton, sopii tyttäremme Amalian kanssa.
Syöminen: Meillä poika syö tunnin välein ja tämä äippä alkaa olla jo aika väsy.. Vellin voimalla nukutaan yhet tai kahet 2-3 tunnin unet. Maitoa riittää kyllä, mutta sepä ei täytä kovin pitkäksi aikaa massua. Meinasin vetästä neuvolatätskyä nassuun, kun rupesi väittämään, jotta normaalia on.. :LOL: (oli sijainen) Varmasti normaalia onkin, että vauvoilla on nälkä, mutta että roikkuu tunnin välein kiinni, niin.. Suositteli korviketta, vaikka kerroin, että miulla kyllä maitoa riittää.. :headwall:

Mie en paljoa koneelle ehi, kun täytyy koittaa aina saaha jotakin aikaan, kun poika nukkuu.. Olisko joku halukas päivittämään pinoa?

Tervetuloa.. hö, nimimerkki pomppas jo mielestä.. Lisään listaan, kun ehin..
Kiitos, poika, mukava kun joku kaipaa..
Nyt jälkitarkastukseen..
 
carmen voisko olla niin, että teidän neitiä ei väsytä päivisin, jos nukkuu noin pitkät yöunet??? ihan amatöörin veikkaus vaan.. Mulle neuvolassa sano että max 4 tuntia taitaa olla sopiva syöttöväli öisinkin... Vauva siis herää ihan ittekseen yöllä.. Mutta en osaa kyllä auttaa, kun meillä nukkuu päivisinkin kuin pieni sika :) ootko kokeillut rintareppua tai kantoliinaa?? jos siihen nukahtais???

hoidosta meidän poju oli 5 tuntia mummillansa hoidossa kuukauden ikäsenä. käytiin miehen kanssa teatterissa ja hyvin meni. Muuten ollaan miehen kanssa vuoroteltu hoitoa niin, että ollaan päästy salille jne. Ja oonpa päässyt kampaajallakin käymään..

Isäkuukausi
menee ymmärtääkseni niin, että kun säästää vanhempain vapaasta kaks viikkoa isän pidettäväks, saa 12 päivää vapaata lisää (isä siis).. Mutta suosittelen tarkistamaan kelalta, niinkus GHA (muistaakseni) kirjoitti.

Kiva kuulla että muillakin on kiloja riesana.. Ja ongelmia hyväksyä uus kroppa.. No eiköhän ne kilot tästä hissukseen poistu kun jaksaa vaan ahkerasti liikkua.. ja eihän toi 4 kiloa nyt kamalasti ole. Sen verta vain, että just ne vanhat housut ei mee jalkaan!!!

Te jotka annatte pulloa, ootteko huomanneet että tissit ois muuttunut vähäisenkin imetyksen jälkeen??? mulla mies totesi että nyt mun tissit on aikuisemmat, eli siis roikkuvat ;) kaukana on se ketunnokka tissinainen... eli lyhytkin imetys on jättänyt jälkensä.. Tuntuu hassulta, mutta eipä haittaa.. taitaa olla ainut asia mistä en ota stressiä-..

mulla on tänään synttärit ja mennään koko perhe syömään. Saas nähdä mitä mun pojat on keksineet lahjaksi... nyt pikkunen ainakin anto lahjaksi äidille vähän aikaa, nukkumalla näin aamutuimaan.. ehdin koneelle ja syödä ap:n rauhassa. kivaa...

oikein aurinkoista heinäkuun alkua

birdie

 
carmen ja muut,
olipa helpottavaa keritä koneelle kurkkaamaan, että muillakin on samanlaista. Päivät mennään max 10 minuutin torkuilla ja eilen oli eka kerta kun koko ilta huudettiin. Meidän typyhän ei pahemmin ole itkeny muutenkaan. Ähissy vaan pienen ikänsä. Nyt huuti väsymystä. Ei käyny tissi, ei pullo, eikä mikään muukaan. Olin jo itekin tosi poikki koko päivästä. On niin turhauttavaa saada se ees nukahtamaan, kun heti herää. Ja meillä se on tuo masu syypää. Millon toi mahavaiva helpottaa?????
 

Yhteistyössä