TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Heinäkuussa 2010~~

:wave: Pikainen kyssäri pumpun ääreltä.....oletteko uskaltautuneet käymään uimassa järvessä/meressä? Ajattelin noita tisuja, et voiko kuinka helposti saada kylmää ja näinollen rintatulehduksen? Se ois vihoviimeistä tässä tilanteessa ja näillä keleillä... :/

Öitä!!!

p.s. ihania kuvia ja kiitti kommenteista
 
Neiti Karkkinen 2kk :heart: :heart: :heart:

Ja menkat alkaa loppua, en muista mainihinko ne viimeviestissä. Ihan vaan pikanaputukselle tulin, ennen piuhalle hiilautumista.

Osallistumattomat ukot on perseestä :attn: Meillä isäntä on lähinnä noita isompia "hoidellut" ts. komentanut pihalla itte talon seiniä tuusatessaan ja lämmittäny sapuskaa samalla ko ittelleen. Tavallaan ihan kiva et mulla on aikaa vauvalle, mut olispa kiva jos hällä olis aikaa meille :/ Yhtään vaippaa ei oo pienimmältä vaihtanu, mut kolmesti on peräti kylvettäny. Jeejee.. Käteenvetokausi alkakoot jälleen |O

Jaaha, Karkkinen kiekasoo, jätin sen kera herra Tsamakon (liberon lahjalelu) vaunuun jo killumaan :wave:
 
Mäkin laitoin liittymis pyynnön...
Jääny nettailu vähän vähille kun ukonilma pamautti modeemin, nettipiuhan ja verkkokortin koneesta rikki komeen valokaaren kanssa.

pikkupeikko nosti päänsä käsien varaan maanantaina sängyssä mahallaan ollessaan, samana päivänä tulikin 1kk täyteen. aika menee nopeesti, vähän liian nopeesti kerta ukko on sitä mieltä että enempää lapsia ei tule - pysyisi nämä nyt sitten mahdollisimman kauan lapsina ;)

Mulla on kai taas kohtutulehdus, jälkivuoto jo melkein loppui kun se nyt taas alkoi vuotamaan lorahtelemalla - samoin kävi esikon aikaan ja siitähän antibioottikuuri sitten seuras... ...täytyy ens viikolla varata jälkitarkastusaika ja samalla mainita tästä - en kuitenkaan usko että menkat alko kun viimekskin meni 8kk.

Kastepäivän varasin viimein elokuun lopulle ja ens viikolla on esikoisen 2v synttärit; niissä sitä nyt onkin järjestämistä vauvan, 2v uhmiksen kanssa - etenkin kun kaiken teen yksin kakuista ja korteista lähtien. Oikun saisi lahjakortin kakkukauppaan niin sen kävisin edes valmiina hakemassa...

jaah, mies saapui kotiin - täytyy mennä pizzaa täyttämään :p
 
Pikaisesti vaan käymään, kun tyttö "torkahti" ainakin hetkeksi..

FB:n ryhmään liittymispyynnön laitoin toissapäivänä minäkin.

Uimista (ts.pakollista talviturkin heittämistä) olen itsekin pohtinut, että mitenkä noi rinnat tykkää kun on se vaan niin paljon kylmempää vettä ku mihin suihku pystyy. Aristaako, meneekö kivikoviks tms. mitä odotettavissa?? Ens viikoksi lupas tänne jo 33 asteen lämpötiloja niin luulenpa et sit kyl talviturkki saa lähteä, kyl se aina piristää paremmin ku kymmenen kylmää suihkua.. :D

Ja sit karstasta: täälläkin tytöllä kovasti tullut karstaa päälakeen, ei sivuille. Kuulemma sitä enemmän karstaa mitä enemmän tukkaa piässä, ja sitä tukkaa tytöllä kyllä piisaa... Öljyllä olen valellut ja harjaillut, mut tiukassa tuntuu olevan. Pitänee laittaa öljyn lisäksi viel lakki päähän yöllä tehostamaan vaikutusta.. (jossain sellanenkin vinkki löytyi)

...ja nyt hetkeksi rentoutumaan tuulettimen ääreen B)
 
Pilkkuliini: uimaan menemistä jännitin itsekkin pitkän aikaa, mutta nyt olen käynyt järvessä joka päivä jo parin viikon ajan, eikä tissit ole tykänneet ollenkaan huonoo.

Nyt Sulkavalle kahtoo soutujen lopettajaisia, siellä ei varmaan kyllä ennää näin sunnuntaina oo muita kuin krapulaisia ehtimässä kyytejä kottiin..
 
Heipparallaa :)

Ensinnäki kovasti :hug: :hug: niitä tarvitseville!

Mä niiiiin nautin näistä helteistä, vauva ei niin nauti, mutta eipähän oo pahemmin kitissykkään. Hikoilee, mutta onneks syöpi tosi hyvin.

Neiti oppinu syömään nyrkkiä ja hymyilemään kovasti (n. 7vkon iässä ) . Eilen illalla unissaan nauroi, oli älyttömän hauskan kuuloista (rupes ihan itteä naurattamaan :) )
Ilonkiljahduksia on ny viimisen viikon aikana alkanu tulemaan paljon.
Ääntely lisääntyny kovasti nyt viikon sisällä.
Kyyneleitä on tullu 5vkon iästä lähtien.
Päätä pitelee massulleen maks. puol minuuttia ylhäällä. Mutta kääntelee päätään vatsalteen ollessa puolelta toiselle kovalla vauhdilla.
Olkapäätäni vasten ollessaan pitelee päätä jo aika hyvin.
Kovasti käsillä huitoo lelujaan ja jalat potkii samaantahtiin.

Täällä reilu kuolaneritys alkanu nyrkin syönnin myötä, liekkö joko pian pitäs alkaa oottelee hampaiden tuloa?? o_O

Viime yönä nukkui reilu 8 tuntia, sitten tankkas 120ml maitoa ja jatko unia yli 4 tuntia :)
Normaalisti yöt menee 7 tunnin unilla ja sitten tankkauksen jälkeen nukkuu 2-3 tuntia, tankkaa ja nukkuu tunnin-kaks.

Helteillä oon kotona pitäny vaan vaippaa, samoiten yöllä. Jos liikkeelle lähdetään oon pukenu lyhythihaisen paidan tai kesämekon ja vaippahousut (+aurinkolasit B) ) . Sukat kans täällä matkassa mukana jos kauppaan eksytään, johan siellä itsekkin palelee näillä hellelukemilla :D ja kesähattu on kans matkassa mukana, syöttöhetkiä varten jos pitää ulkona alkaa syöttämään.
Auto on mulla onneks ilmastoituversio.

Neiti viihtyny ny helteillä varsinkin kovasti lattiatasossa. Meillä tornituuletin pauhaa jatkuvaan, tollasen pitkän rahin laittanu esteeks neidin ja tuulettimen väliin, että ei tulis suoraa vetoa kun on leikkimatollaan.

Huomenna on 2kk neuvola ja neiti saa pneumokokkirokotteen (ostettiin itse se). Saas nähä onko reilussa 2 vkossa kiritty 4,2kg;sta --> 5 kiloon :heart:

Ens vkolla tarkotus mennä ostelee kutsukorttitarvikkeet, tehdä ne ja pistää postiin.. Laskin että 45 vierasta, eli paljon syöjiä :D Tilauksessa on hyvä sää B) , jotta voitas tilaisuus kaikkineen syömisineen pitää ulkoilmassa :whistle: Meillä ristiäiset siis 14.8 vasta, joten nimipaperit lähti maistraattiin viime perjantaina... :whistle:

Mutta nyt pullopesuun kun neiti torkahti :wave:

Miikulainen ja Tirppa huomenna 2kk :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pilkkuliini:
:wave: Pikainen kyssäri pumpun ääreltä.....oletteko uskaltautuneet käymään uimassa järvessä/meressä? Ajattelin noita tisuja, et voiko kuinka helposti saada kylmää ja näinollen rintatulehduksen? a
Mä en kyl ikinä uskaltaisi mennä uimaan. En missään nimessä ottaisi riskiä, et saisin rintatulehduksen.
Mä kävin toissapäivänä vielä päivystyksessä aamuyöllä, kun oli niin kipeät kivut vasemmassa rinnassa keuhkojen ja sydämen kohdalla. Lopulta diagnoosina oli lihaskramppi, jonka olen mitä ilmeisimmin saanut vauvan kantelusta ja huonosta imetysasennosta. Päätin, etten mä mitään kipåulääkkeitä tarvitse, mutta lopulta en kunnolla saanut edes henkeä, joten oli pakko ottaa 2xBurana 600mg 2 päivän aikana. Nyt kivut on poissa, mutta en halua syödä mitään lääkkeitä imetyksen aikana, joten välttelen rintatulehdustakin kaikilla keinoilla paranoidisesti
:LOL:

 
Syöttekö te muut muuten mitään vitamiinilisiä imetyksen aikana?

Mä olen jatkanut raskauden jälkeen Multivita raskaus ja imetys -tabletteja neuvolan suosituksen mukaan, koska rauta-arvoni olivat vielä aika matalalla raskauden loppuvaiheessa.

Katselin vaan, kun niissä on D3-vitamiinia, olikohan 200% päivän tarpeesta. Sitten kun suurimmaksi osaksi välttelen maitotuotteita, joten neuvola suositteli kalsium-tabletteja. Huomasin vaan, että niissäkin on D3-vitamiinia (50% päivän tarpeesta), koska se edistää kalsiumin imeytymistä. Purkissa on huomautus, että imettäjille pitää ottaa huomioon, että jonkun verran D-vitamiinia erittyy äidinmaitoon, kun tabletteja syö.

Nyt siis saan jo noiden tabujen takia 250% D-vitamiinia päiväntarpeesta. En kyllä ota sitten noita tabletteja kuin joka toinen päivä. Vauvalle kun pitää vielä antaa D-vitamiinitipat, niin olen vain miettinyt, että annan 3-4 tippaa 5 tipan sijasta, kun maidostani jo kait tulee muutenkin D-vitamiinia ja nyt on kesä.

Mitens te muut?

 
Pikaseen tulin Miikulaiselle kommentoimaan että meillä ainakin on hampaita tulossa... Kolmisen viikkos sitten alkoi kuolaus ja nyrkinsyönti ja nyt huomaa jo selvästi yläikenessä vaalean läntin ja se on aivan terävä... Ikää siis 2kk 1vko.. KIvasti välillä imettäessä vihlasee :$

Huomenna jatkan paremmalla ajalla :wave:
 
ALM mä kans yritin kattella neidin suuta, mutta epäonnisin yrityksin. Kokeilin sormella ikenet läpi ja alhaalla olisin mielestäni tuntenu "piikin"/terävemmän kohdan.. Täytyypi huomenna neuvolassa pyytää terkkaria kokeilee.. Mites teiän pikkanen suhtautunu hampaan tuloon? Onko ollu vielä suurempaa kitinää/vaivaa siitä? Aattelen vaan, et meiän neiti nukkuu yönsä tosi hyvin, nii jos ny hampaita tulee, niin lyheneeköhän unipätkät?
 
Miikulainen kitinää on jonkin verran tullut, sylissä viihtyisi. Vaikea tosin nyt erottaa mistä johtuu, helteistä vai hampaista :D Yöt on onneksi mennyt hyvin, 1-3 syöttöä niinkuin aina ja yleensä nukahtaa saman tien. Viime yönä tosin piti taas nukutella uudestaan, mutta kokonaisuudessaan nukkuu kuten aina. Eka unipätkä oli 3,5h ja toka sitten jo 4,5h. Kuolaa kyllä tosi paljon, lemppari on olla sylissä olkapäällä pystyasennossa ja kuolata isin tai äitin paita/olkapää.

Jatkan taaaas paremmalla ajalla... (seliseli)

Ja voi vee näitä helteitä, +30 taas tänään luvattu ja ylikin. Ei tartte taaaaskaan mennä ulos..
 
ziziliskolle kovasti jaksamisia :hug: Ihana poika sulla :heart:

tyttö jaksamisia myös sinne! :hug:

hyäkkäysvaunu kohtutulehdus, voi kurjuus!! :hug:

KH onnea tätäkin kautta teidän pojalle uudesta nimestä :) :flower:

miikulainen meillekin 27 vierasta tulee ristiäisiin, vaikka siinä on vaan kummit ja meidän sisarukset sekä isovanhemmat.

whitey mulla on kyllä vitamiinilisää kotona, mut en ikinä muista ottaa sitä :ashamed:

ALM hui, siellähän aletaan tekeen hampaita aikasin :D Voin vain kuvitella miltä se tuntuu, kun imettää :$ Joo, helteet sais kyllä jo hieman laantua :headwall:

Siis voi elämä, kun on kuuma!! Itteä ei niinkään haittaa, mut toi pikkunen ei millään meinaa nukkua päivisin, onneks meillä on yöt ollu viileitä tähän asti. Ite kyllä tykkäisin olla rannalla/ulkona, mutta ei se oikein tuon kirpun kans onnistu :/
 
2kk neuvolassa käyty aamusella, suluissa 1,5kk mitat:
4,870kg (4,275kg)
54cm (52cm)
pää 38cm (37,1cm)
Hienosti kasvaa ja kehittyy korvikkeella :)

Terkkari koklas neidin ikenet, ja sano tunteneensa pienen terävämmän kohdan, mut sano et tuskin kuukauteen puhkeaa ainakaa.

Neiti sai pneumokokkirokotteen, pieni raivonpuuska siitä pistoksesta ( minä itse olin enempi paniikissa toisen puolesta.. :ashamed: )

Nyt kotona neiti on ollu hieman itkusempi, luulempa et johtuu rokotteesta, koska ei oo kyl muina hellepäivinä noin kitissyt..

Jaahas jos sitä lähtis tekee vaunulenkin, "metsäpolkujen" kautta, ois varjosampaa neidille B) Ja illalla vissiin (jos tuo isäntä saadaan potkittua ylös, "yöuniensa" jälkeen.. ) poiketaan läheisellä uimarannalla pulahtamassa veteen :)

Huomenna ois isännällä puunkaatohommaa meiän mummilla, saas nähä miten karrelle palaneita ukkoja on huomisen jälkeen :kieh: Saapi huomenna grilliruokaakin jälleen :p
Iiiiihana kesä, iiiihana :heart:

Alisa meil tulee kans kummit+sukua, vaan yks mun ystävä(+ukkonsa) tulee (siitäkin sai isännän kanssa vääntää kättä, ei olis tahtonu.. ) . Oon kuiteski tän ystävän tuntenu todella pienestä pitäen, joten kutsu menee myös sinne oli isäntä mitä mieltä tahansa ;D

ALM no hyvä ettei pahempia kitinöitä ole tullut, ainakaan vielä :) Toivotaan tietenkin ettei tuliskaan :)

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille! :)

Miikulainen ja Tirppa 2kk :heart:
 
Pilkkuliini:
Kävin eilen meressä uimassa ja helkutin kylmää oli vesi mutta ihanan raikasta. En kyllä näillä säillä jätä menemättä jos mahollisuus on! (vaikka mullakin oli kolme tulehdusta putkeen, ei niitä auta pelätä ennen aikaisesti)

Karstaa löytyy vähän pojan päästä, vanhemmillakin lapsilla ollut myös tosi vanhana, mä en tykkää rapsutella sitä :x Lähteehän se siitä..

Edellisestä neuvolakäynnistä jo 1kk ja 28.7. olevan neuvola-ajan joudun luultavasti perumaan, eli ei mittoja tiedossa vieläkään. Käytiin eilen koko porukka Suvisaaristossa uimassa, mentiin veneellä.

BTL :heart: :heart: Lumikki + Prinssi 2,5kk
 
Jep, oikeessa olin ja nyt sitten alkoi antibioottikuuri :/. kohtu on kyllä palautunu hyvin mutta kun vuoto on mitä on ja eilen alkoi mahakivutkin + aristi tosi paljon lääkärin painaessa niin tulehdushan siellä on. 2 viikon päästä kontrolli ja sit mietitään jatkoo.
Samalla sain lähetteen depressiohoitajalle ja uskoisin että se tuleekin tarpeeseen :ashamed:

Karstaa meille on alkanut tulemaan, mutta ei me sitä esikoiseltakaan saatu millään pois (vaikka ei ollut edes hiuksia toisin kuin tällä on suht pitkät ja tuuheet) niin en usko että kauheesti lähetään nytkään yrittämään; lähteehän se siitä ajan kanssa, eikä siitä haittaakaan ole.

Huomenna olis sitten se 1kk neuvola vihdoinkin...

HyäkkäysVaunu + Tykinkuula :LOL: 5vko + 1 pv
 
heipä hei kaikille!! :wave:

Hyäkkäysvaunu tosi inhottavaa kun tuli kohtutulehdus! :hug: mulla kans esikoisen synnytyksen jälkeen tuli TOSI PAHA TULEHDUS! lääkärikin silloin sanoi, ettei oo tavannut niin pahaa tulehdusta, ei tarvinnu kun vähän hipasta mahaa ni melkein jo huusin tuskasta! |O
ja mulla olikin useampi tulehdus yhtäaikaa....kohtutulehdus, välilihan leikkaus haava tulehtui ja vielä virtsa tulehdus...oli kyl tuskaa, mut onneks nopeesti rupes lääkkeet auttamaan... :)
nyt oli kyl luksusta kun ei mitään tullu.. :D

tänään tuli heitettyä talviturkkikin vihdoin ja viimein, kun ei kestäny enää yhtään tätä kuumuutta, tosin ei siitä hirveästi hyötyä ollu kun oli niin lämmintä vettä...kiva oli silti pulikoida... :D

menkoista tänään on tullu jotain outoa verensekasta limaa, mut tosi niukasti...saa nyt nähä rupeeko tulee enemmän...toivottavasti ei kun huomenna olis jälitarkastus ja ei viittis himo verisenä sinne mennä :LOL: :LOL:

Miikulainen ja A-L-M teidän vauvoille onkin jo hyvissä ajoin tulossa hampaita :eek:
meidän esikoiselle tuli vasta 8kk ikäsenä ekat...saa nähä sit tuleeko pojulle aiemmin vai samoihin aikoihin...toki niitä ikeniähän saattaa kutittaa useamman kuukauden ennen kuin putkahataa hampaat...toisilla aiemmin ja toisilla myöhemmin...esikoinen kiukkus parikin kuukautta niitä ikeniään.. :/

Pojulla rupee toi karsta päässä lisääntymään, täytynee kohta sitä ruveta rapsuttelemaan, eihän siitä todellakaan haittaa oo , mut minuu häiritsee varsinkin jos sitä on paljon... :D

:hug: :hug: paljon halauksia vielä kaikille niitä tarvitseville!!

meillä ois sit ne ristiäisetkin sunnuntaina...ja minun pitäis vielä siivoilla hulluna....näillä helteillä :kieh: ei paljon nappais! siis toki nyt muutenkin siivoan :LOL: mut tietty pitäs saaha tää talo silleen tosi hyvään tip top kuuntoon ja piha kans..kaikki kukkapenkitkin rehottaa kun ei oo oikein ehtiny niitä siistiä...jne jne... :ashamed:

tänään oon pojulle maidon juottanu huoneen lämpösenä ja juokin paljon mieeluummin... ois se kyl itestäkin inhottava juoda lämmintä maitoa tämmösellä helteellä.. =)

mitä teillä on muuten tapana tarjota ristiäisissä? ihan mielenkiinnosta vaan kyselen, kun toiset tarjoaa kunnon ruokaakin....meillä vaan kakut ja piirakat(mummon tekemät) ja sit tietty muuta pientä keksejä ja sen semmosta...kahvi/tee/mehu.. =)

tykkääkö kenenkään vauva kattoa itteään peilistä? meillä poika jonkun verran katselee mut ei vielä mitään ittelleen selitä tms. pikkusen hymyilee :D

jaahas, pitää ruveta ilta hommiin ja lapsukaiset nukkumaan! :D

paitsi vielä yks kyssäri, nukkuuko teidän vaavit vieressä/omassa sängyssä tai jo omassa huoneessa??

Aurinkoista viikkoa kaikille!! :wave: :wave:




Toukomamma ja pikku Elmeri 3pv vaille 2kk =)
 
Meinattiin tarjota ihan vaan kakkua ja kahvia, anoppi olis kyllä halunnu jotain suolastakin kuten karjalanpiirakoita, mutta mun mielestä ne tarttis sit jotain muutakin (esim. voileipäkakun tai salaattia) niin kieltäydyin tarjouksesta.

Hampaista: Niitä esikoiselle tuli vasta vuoden ikäsenä ja muistan kuinka jossain vaiheessa iski pelko että meidän tyttö jää hampaattomaksi :LOL:. Tulee kun tulee, kaverin lapsille taas tuli jo 3vko vanhana... Mut toivon että menis taas pitkälle niin ei tulis ongelmaa imetyksen kanssa (otteen tai puremisen kanssa kun voi tulla ongelmia)

Nukkumisesta: Meillä nukutaan perhepedissä toistaiseksi, se on vielä tässä vaiheessa meille paras ratkaisu kun yöimetystäkin on muutama. Nukkumaan mennään n.20 pintaan ja 1. syönti on yhen aikaan ja toinen sitten neljän pintaan. 6/7 aikaan sitten jo heräilläänkin.

Mä näköjään intaannun kovaa vauhtia kestoileen, synnytyksen jälkeen tilasin ittelleni kestot ja nyt otin Kuulallekkin noi äippäpaketin kuoret ja harsot testiin - yllätyin miten helppoo se taitaakin olla :eek:
Yöks taidan kuitenkin vielä laittaa kerttiksen, vai kävisköhän noi sisävaipat pitämään yön yli (meillä kun ei olla yöllä vaippaa ikinä vaihdettu jollei kakkaa ole tullu)
 
Huomenta! Voi jehna kun puskee hiki samantien läpi kun kahvia juo.... Järki lähtee näiden helteiden kanssa!!

ristiäistarjoomisista pieni vinkki: jos on helteitä luvassa, niinkuin nytkin, niin panostakaa suolaseen tarjottavaan! MEillä oli karsee helle ristiäispäivänä, ja makeat jäi syömättä, voileipäkakku sen sijaan hävis alta aikayksikön ja olis varmaan enempikin tehny kauppansa. Mehut ja limsat oli kans kova sana, pappikin jätti kahvin väliin :) Meillä oli sivupöydällä koko ajan tarjolla kylmiä juomisia ja kertakäyttömukeja. Eli kun joku kyseli mitä tarjottiin, niin täytekakkua, voileipäkakkua, kinkkurullia (pieniä naposteltavia) ja erilaisia keksejä. Perinteinen kahvipöytä.. Keksit tosiaan lähes koskematta (paha äipälle kun ne tuolla kaapissa on..) ja täytekakkuja joita siis oli kaksi (a' 15hlö) jäi toinen kokonaan ja toisesta meni vaan reilu puolet ja vieraita + me oli yht. 25.. Voileipäkakku hävis hetkessä, oli n. 35 hengen :) Tykkään siitä ite niin paljon niin tuli tehtyä onneksi reilusti.

Nukkumisesta meillä tyttö nukkuu omassa pinniksessä meidän sängyn vieressä. Ihan vastasyntyneenä nukkui vieressä, mutta en ite osannut nukkua ollenkaan nii sängyyn sitten laitettiin unille.. Nyt tulee joskus aamuyön syötöltä otettua viekkuun, jos näyttää siltä että on kovin levoton nukahtamaan, silloin rauhoittuu vieressä uudelleen uneen. Ja mäkin oon oppinut nukkumaan paremmin tyttö vieressä. Joskus harvoin tulee otettua tytön kanssa päikkäritkin meidän sängyssä :) Aateltu sitten siirtää omaan huoneeseen kun yösyötöt jää.

Meillä rytmi alkanut olla seuraavanlainen: yöunille 22, 1-2 syöttöä välillä 01-04 ja 06-07 herätys. Sitten päivällä n. 5x 45min-1h päikkärit. Päivisin syödään kahden tunnin välein, melkolailla tasan. Nyt helteillä ollut tunninkin välein... Mutta vähänlaisesti meidän neiti nukkuu. Kuinka usein teidän vauvat syö?? Mää vähän ihmettelen kun ei ala yhtään toi syöntiväli harventua päivisin.

Hampaat ja imetys juuri viime yönä "päätin" että imetän korkeintaan sen 6kk ja sitten todellakin mietin jatkaako vai ei, nyt jo tekee kipeää. Neiti piti puoliunessa suuta kiinni rinnalla ja ai vitsi kun vihloo.. Välillä kun on sit oikein innoissaan syömisestä ja rempoo menemään, niin auuuu... Tuli jo punanen läntti nänniin kun oikein puras :(

Jaaha, ekoilta päikyiltä taidetaan heräillä :wave:

ALM ja tyttö 2kk ja risat
 
Tuosta syömisestä sen verran, että neiti syö edelleen päivällä vähintään kahden tunnin välein, usein myös useammin ja hälle kyllä nyt näillä helteillä tarjoan useamminkin koska en anna vettä (ollaan helteillä aika paljon sisällä ja pumppu viilentää ilmaa). Yöllä syö kaksi kertaa ja aamulla sitten kun herätään, eli tossa kuuden pintaan ja sitten usein nukahtaa ennen kasia jo hetkeksi. Nukkuu harvoin pitkää aikaa kerrallaan, vaikuttaako nuo helteet sitten tähänkin, pitää katsoa muuttuuko tilanne kun viilenee joskus... Syöminen pidentyy sitten kun pidentyy, en kauheasti stressaa sillä, pääasia on mulla itsellä, että maitoa tulee (esikoisestahan se loppui jo reilu 2kk:n ikäisenä). Mulla imetyksen jatkuvuus perustuu ennenkaikkea sen helppouteen, ei siihen, että hyvä äiti imettää mahd pitkään. On niin paljon helpompaa antaa tissiä, kuin pelata pulloilla.

Täällä näyttää nyt aika sateiselta, joten taidetaan mennä ulos vielä ennen lounasta! Ai niin eiliset mitat neuvolasta (7vkoa) 4645g ja 56cm (syntyessään 52cm ja 3680g) ja otettiin se pneumokokki tai herpes rokotetesti.

magdalena ja neiti 7vkoa 2pv

 
1kk neuvola käyty ja mitat oli 56,3cm ja 5155g, syntyessään oli 51cm ja 3379g. Hienosti kasvaa siis rintamaidollla ja se on mulle tärkeintä että maito riittää - ja tosiaan se imetyshän on helppoa ja mä ainakin pidän siitä. Hymyilee paljon, juttelee ja seuraa katseella tarkasti, iho siisti hikinäppyjä lukuunottamatta. Nousee käsien varaan.

Meillä syödään suunnilleen 15min-2h välein, eli tosi usein mutta eipä se haittaa ollenkaan; saa syödäkkin ihan rauhassa kunhan joskus ees vähän taukoa pitää ;) Öisin kuitenkin sitten nukkuu pidempiä pätkiä niin en oo huolissani siitä että päivisin vain torkkuu hieman välillä (unet jotain 15min luokkaa, yksi 1-2h pätkä taitaa tulla päivän aikaan).

Kuulalta meni maha sekaisin ton antibiootin takia ja aamulla herättiinkin lakanat kakassa kun turahti yli vaipasta, voi hyvänen aika miten tuo bioottikakka lapsella haiseekaan :x mut onneks ei sentään kovalle menny tai alkanu kiertään.
Ens maanantaina olis se depressiohoitaja-aika ja seuraava neuvola sekä se kontrolli ton tulehduksen takia sitten seuraavalla viikolla.
 
hyäkkäysvaunu Toivottavasti kohtutulehdus lähtee yhtä pian kuin tulikin :hug:

toukomamma ristiäistarjoituluina meillä on joku kylmäsalaatti ja sit sellaset pienet kinkkurullat suolaisina. Muuten sitte kakku, pullaa, keksiä ja joku juustokakku tai vastaava. Kyllä meillä peilistä katellaan, mut ei vielä hirveesti omalle kuvalle naureskella.
Ja laitetaan tyllerö iltasin nukkumaan omaan sänkyyn, mut sitte ekalla syötöllä yleensä jää meidän viereen. Oon niin laiska nousemaan sängystä, vaikka pinnis oliskin ihan vieressä :ashamed:

ALM meillä syödään yleensä noin 2-3h välein, välillä saattaa mennä joku syöttö tiheemminkin. Yöllä sitten taas vähän harvemmin, ehkä 3-4h välein. Lykään aina tissin suuhun ku siltä näyttää :D

Täälläkin neuvolassa käyty ja pituutta 52cm, (samanlainen kirppu ku äitinsäkin het pienestä pitäen) tosin eri mittaaja ku viimeksi ja painoa 5500g, sitä tullu 3vkossa 600g, joten hyvin on vielä tissillä pärjätty :) Kahden viikon päästä lääkärineuvola ja itellä samalla jälkitarkastus.
 
emv
Heipä hei!

Kuulumisia: Huomenna lähdetään koko porukka Karjalan kunnaille, nauttimaan helteistä (ja uimaan!!!!) maalle melkein viikoksi. Hellepäivinä ollaan tytön kans pyritty olemaan mahdollisimman vähän kotona, jossa ollut +30-31 astetta sisällä lämpömittarin mukaan. Kylpeminen ja suihkussa olo tuntuu olevan tytölle oikein mieluista puuhaa. Neuvolantäti myös neuvoi et tosi kuumilla vois kastella vauvan hatun ihan märäks, ni se auttaa kun vauva haihduttaa lämpönsä päästä ni sit ei pääkään ihan ylikuumene! :) Ihan uus vinkki mulle, ajattelin jakaa sen teidän kanssa.

Tänään tytölla oli 3kk neuvola, ikää tuli 3kk viime perjantaina. Mitat: 5950g paino, 61,5cm pituus ja 39,4cm päänympärys. Kasvaa kuulemma hienosti, mutta on niin liikkuvaista sorttia et eiköhän 4kk:n iässä päästä jo perunan makuun vähitellen totuttelemaan sanoi täti neuvolassa. Tyttö on kuulemma oikein jäntevä, topakaksi emännäksi neuvolantäti sanoi. Tytöllä on alkaneet silmät rähmiä reilummin ja siitä sanottiin et sillä näyttäis olevan kyynelkanavassa ahtautta, mikä on aika tavallista vauvoilla ja pitäis mennä ohi ekan vuoden aikana. Eli silmiä putsaillaan A niinku ahkerasti, välillä keittosuola ollut apuna. Mitäs vielä. Vuorokausirytmi on kuulemma hyvä ja refleksit kunnossa. Neito sai tokaa kertaa rota-rokotteen sekä ekaa kertaa pistettävän rokotteen..sitä on nyt illasta tyttö valittanut, ainakin jalka aristaa. Yks suppo annettiin kun ei meinannut syöminen eikä nukkuminen onnistua. Neuvolasta ohjeistivat antamaan, jos tyttö on kärttyisämpi.

Neuvolaan (4kk) taas 9.8. ja silloin on myös neuvolalääkäri. Tosi kiva oli kun mies pääs taas myös neuvolaan, se ei viimeks ollut ja ens kerrasta ei vielä tiedetä pääseekö. Se tykkään tulla. =) Puhuttiin just et voishan nuo mennä joskus kaksisteenkin. Mies muuten piti tyttöä kun pistettiin, mä menin valkoiseksi, kämmenet hikosi ja alkoi vähän pyöriä päässä. Neulakammoinen kun oon. :eek:

Alisan neidolle oli hienosti tullut painoa! Samoin hyäkkäysvaunun pikkuinen kasvaa hienosti ja neuvolakuulumisia myös magdalenalta. On kiva lueskella aina muittenki neuvolajuttuja ja kasvua seurailla. :wave:

Vauva syö meillä päivisin aika tiheästi, koska yöllä syö oikeastaan vain kerran. Sit hän kun herää aamulla syömään ja uuteen päivään (klo:7-8) niin pienen jokeltelun jälkeen jatkuu unet. Eli meillä neito keskittyy yöllä nukkumiseen ja päivällä syömiseen, liikkumiseen ja seurusteluun. Välillä tiettyy vähän nukkuu, mut harvoin tuntia pidempään. Tai no joo, ekat päikkärit puolilta päivin on usein pidemmät. Mut pisimmillään päivällä syöttöväli saattaa olla jopa 3h, mut yleensä ei niin pitkä. 2h on varmaan aika normi, en kattele kelloo, annan rintaa kun tyttö vaikuttaa olevan sitä vailla. Neuvolas sanoi et tyttö tankkailee päivisin, koska nukkuu yöllä ja syö harvemmin. Välillä kyllä tuntuu et vois päivälläkin välil nukku pidemmät päikkärit ni ehtis itte tehä enemmän tai keskittyä vaikka palstailee.

Nukkuminen:
Nukahtaa meijän sänkyyn, siirretään kun on syvässä unessa viereen kehtoon, jää joko yö- tai aamusyötöltä viereen. Jos mies yövuorossa, nukkuu usein koko yön vieressä.

Ristiäisissä oli tarjolla voileipäkakkua, vihersalaattia, karjalanpiirakoita munavoilla, täytekakkua, pullakranssi ja pienen jalan muotoisia (pinkin varpaankynnet!) lusikkaleipien tyyppisiä pikkuleipiä. Pullakranssi tuli mummoni tekemien rotinoiden joukossa, kaverille maksoin molemmat kakut, äiti teki salaatin ja pikkuleivät ja karjalanpiirakat. Eniten jäi pullaa, mut aika hyvin meni suurin osa. Itse en olis ehkä noin paljoa erilaista laittanut, mutta äiti lupaili huolehtia ja tehdä niin enpä kieltäytynytkään, kun ihmisiä oli tulossa kauempaakin. Ja olihan risitäiset heidän kotonaankin. Ihana äiti huolehti paljosta!

Siinä kai päällisimmät. Tulipa kirjoiteltua. Huh. Lähetin tän kertaalleen vahingossa kesken kaiken, et jos kävitte lueskelee jo, niin älkää ihmetelkö kun jäi ihan kesken teksti. Minä se sählään täällä vaan :wave:

Ja hei, onnitteluja kivoista nimistä! Oikeesti, tähän saakka mun mielestä kaikki on antaneet lapsilleen mun mielestä kivoja nimiä! :D :LOL: No, mun mielipiteet ja -kuvat on aina joka tapauksessa vaan mun mielipiteitä. Musta on hauskaa kun esim. VN on antanut omalleen lempinimen Karkki, joka on suloinen ja osuva!

Jokohan mä lopettaisin...joo, voikaa hyvin!

-emv ja 3kk 5pvän ikäinen pikku justiina
 
Hellurei..

Tääl ollaa tämmösiä B) =) :p ;) Sain juomis luvan ukolta! :LOL: Pojan ristiäisis join yhen kultalonkeron ja hyi kun oli pahaa, ennen oli suurta herkkua :eek: No tänään oon maistellu mustikka lonkeroa (hyi), lidlin kultalonkeroa (hyi), valkkaria (hyi) ja nyt on menos valkkari-limsa sekotus (ihan ok), tuntuu et hatussa on jo :LOL: Ajattelin et nyt saan irrottaa kun en imetä, isi on yön hoitamassa :)

Me vaikutetaan Pietarsaaresta täl hetkel, tultiin tänne :) Mukava olla. Käytiin soutelemas ja heitteleen virvelii ukon kanssa tänään ja mummu hoiti poikaa. Poijan tosin nukutin ennenkun jätin hoitoon ja nukku kun tultiin takasin. Huono omatunto nyt siittä että jätin pojan soutelun ajaks ja kaupassa käynin ajaks hoitoon vaikka toinen nukku koko aika kun olin pois :ashamed:

Ristiäis tarjontaa meil oli karjalan piirakat + munavoi, suolanen piirakka, vuokakakku, kahta erinlaista keksiä ja kakku. Sit seurakunta talolta mentiin mun veljen pihaan girllaan, siel oli lihaa ja salaatit. Kaikki oli ähkyssä ja tyytyväisiä tarjoiluun :)

Yöunia pitää kehua, poika nukkuu 7tuntia putkeen, syö ja jatkaa unia. Eli nykyään mennää nukkuu 20-21:30 välillä, syödään ekan kerran 3:30-5:00 ja aamulla noustaan ylös 6-7välillä :)

Nukkumis paikasta on joku kyselly ja päivisin sitteri, lattialla leikkimatolla taikka vaunuissa pihalla, öisin aina omassa sängyssä. Ihana olis nukkua pikkunen kainalossa, mutta nukun sikeesti ja se kuolis mun alle :ashamed: Koska herään sen yö huutoon vasta kun se huutaa keuhkoja pihalle.

Mutta nyt pyörin viel koneella ja sit lähen koisaan, mahtaa mamma kuorsata viinilasin jälkee :whistle:


Nyt pitää muokata! Juomia oon HUOM maistellut, oon lahjottanu pois tai kaatanu viemäriin. Maistelu meinaa muutamaa suulista.
 

Yhteistyössä