TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Varaslähtö kesäkuuhun~~

Moro!

Taas vuosisadan kivoin ilma, aurinko paistaa mut tuulee niin että tukka huminoi :( Noh, kakarat on pihalla silti... Nuorin nukkuu (vihdoinki, koko aamun jo killittäny yksillä vartin unilla puol kasista alkaen.. ) NYT jos ehtis vähä päivitellä kuulumisia :)

Sitteristä. Meillä viihtyy, mikä lie. Tietty alusta alkaen oon hetkeks siihen laskenut, ja aika usein jompi kumpi neitisistä heiluttelee sitä ja juttelee vauvalle. Isännän velvollisuus on kotona ollessaan keikutella sitteriä :D Huomaa kyllä et ei oo ollu ukko kolmeen päivään kotosalla kun ei oo vauva nukkunu miniunia ollenkaan! Kantoreppua tai -liinaa meillä ei ole ollutkaan. Käsivarsi riittää. Enkä koe huonoa omaatuntoa siitä (enpä! mut en tunnusta ) jos vauva on tunninkin sitterissään, kun kerta siinä viihtyy lelukaarta katsellen =)

AnnaBanana meilläkin on Jekovit käytössä ja kylläpä neitin ilmeet on ihania kun sen suuhun tiputtelee :D Puolet varmaan kuolaa pihalle siinä, mut väliäkö hällä.. :whistle:

KyyneltenHymy, toivottavasti ei oo just korvissa sit vika vauvelilla, kun ei kerta ole sinne kahtonut lääkäri. Toisaalta koliikkihan voi olla kans, sitä ei aina osaa epäillä. Toisaalta toiset vauvat vaan huutaa paljon. Mut luota nyt siihen omaan vaistoon, se se on paras kertomaan miten asiat on.

Zizilisko, mullakin on maaliman kauneimmat nilkat :D
Enää keskisormen pää tikkuilee toisinaa, kumminkin synnytyksestä jo viisi viikkoa.. Sietäis loppua jo. Jälkivuotokin kerta loppu.

Joo, ne menkat mistä aiemmin puhuin, oli minimaaliset. Kesti päivän, kipuineen päivineen, ja oli ihan erilaista kuin jäkivuoto. Siitä ne menkoiks tunsinkin. Jokaselta on mulla alkaneet noin aikasin, tällä kertaa vaan näin lyhyinä.

Alisan tissi parka :( Miun tissit tietää tunteen, keskimmäinen ja esikko vetivät kummankin täysin ruville ja harvat puklut sillon olivat vaaleanpunasia. Koitas rasvailla aina syötön jälkeen sillä lansinohilla, varsinkin jos tiedät että on tulossa pidempi syöttöväli..

Ukolla käteenvetomaratooni jatkukoon, sen verran herttanen oon kyllä, teki taas temppujaan ja onneksi on poissa ollut nyt kolme päivää, yöksi tulkoon sisälle sentään.. Peltotyöt vie miestä, ja hyvä näin! Kyl, hyvä on parisuhde juu :whistle: :heart: Juhannukseltä pitäis olla lomaa, saa nyt nähdä..

Riikka, ainakin meillä saa minipillerirespan jälkitarkastuksessa käteen.

Hitto, se taas niistä unista, ei taideta tänään nukkua pidempiä olleskaan :headwall:

jatkellaas, sana pari, tosin vauva sylissä, eli kakssormisesti :D

Vaatekoko 56 meni pois muodista nyt, alkaa olla liian lyhyt miehusta. Muutamat housut menee vielä 56. Eli 60 ja kitsahtanut 62 on käytössä. äipällä oma koko edelleen iso, vyö isännältä lainassa=)

Joo, neiti hermostuu, eikun vaunuilee pikkunen kiekko :wave:
 
haavemamma:
Mulla kun ei ole kokemusta ulkomaan matkoista korvikkeen kanssa niin en tiedä, kerroin vaan lähipiirin tarinan. Ja kukin tehköön niin kuin itse parhaaksi näkee, mä tykkään imetyksestä ja mielelläni tsemppaan muita siihen myös jos siihen on mahdollisuus. Kenenkään mieltä en halua pahottaa, kenties tämäkin aihe on liian arka keskusteltavaksi :snotty:
 
Tänään oltu kaverin valmistujaisjuhlissa neidin kaa, ja neiti tais aikalailla varastaa huomiota :whistle: Oli siellä 2 poikaa, kolmikuisia, mut silti kaikki rinsessaa ihailivat :D
Neiti oli niin kiltisti ( lue vieraskorea), kerran hieman älähti ku halus äitinsä paikalle ilmeisesti :D Muuten kulki sylistä syliin ihailtavana ja neiti poseeraili kameroille oikee tyytyväisenä. Kotiin kun päästiin, nii sitte alko metelöinti ja komentelu :kieh: kunnes väsy yllätti :heart:

Eilen nukku sen 5,5 tuntia klo 21-2.30 ajan, ja sitten 3 tunnin pätkiä klo 9 asti, eli todella kivasti meni yö :) lisää tämmösiä, niin todella pirteä äiti kiittää :heart: :D

Rintareppu oli eilen ekaa kertaa käytössä ja toimii :) Neiti kun ei sitterissä ilman jutusteluseuraa viihdy, niin rintarepussa kulki mukana, ja saatiin kotihommat tehtyä niin näppärästi yhdessä. Neitikin hyvin tyytyväinen siinä :)

Virikkeitä, meillä tytsi viihtyy lelumatolla itseään peilistä tuijottelemalla. Silmiin tuijottelu kans ja sit täällä kans "äiti leikkii" eli heiluttelee libero pörriäistä mm. näkökentässä :D Sit musiikin kuuntelu ja jammailu :)

Mut nyt muihin hommiin :wave:
Miikulainen ja Tirppa 5 vkoa ja 3pvä :heart:
Neidin pukukoodi :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja A-L-M:
Pientä galluppia: Minkäkokoiset vaatteet teillä käytössä??
Nyt ikää on vähän yli 3 viikkoa ja käytössä vasta bodysta 44cm. Poika siis oli syntyessään 3080gr ja 47cm. Nyt 3.5kg ja 51,5cm, mutta tuo 44cm body on täydellisen kokoinen. Musta tuntuu, että kaikki vaatteet on isompia kuin niihin merkitään koot. Kaupasta on vaikeaa edes löytää mitään sopivaa vauvalle päälle näin aluksi, kun kaikki äitiyspakkauksen vaatteet on niin isoja. Onneksi pari viikkoa, ja sit vaatteet on alkaa sopimaan. Ei siinä muuta, mut olen huomannut et oikean kokoinen body auttaa vaippaa pysymään paikallaan paremmin, ettei sekin tipu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MsDevil88:
Illalla olis sitte yritystoimintaesittely ja koulutus, sinne siis omaa aikaa viettämään ja alottelee oman yrityksen pyörittämistä.
Oh, liikeneekö jollakin vielä aikaa firman perustamiseenkin :eek: ?
Mäkin olen yrittäjä, mutta takaraivossa aina kytee, kun en ole edes ehtinyt postittaa niitä harvoja kuitteja tilitoimistolle. Minkälaista firmaa sä alat pyörittämään? Oletko siis jonkun TE-keskuksen kurssilla?

Mä olen ihan vauvassa kiinni koko ajan, mitä nyt mies auttaa välillä.
Vauva ei tosiaan suosti olemaan edes minuuttia sitterissä, vaikka yritän kuinka viihdyttää häntä siitä ja pidän kädestä kiinni, mukavia leluja ja valoja katseltavana yms. Neuvolassa sanottiin, että rintareppuun ei oikein suositella vielä laitettavan noin pientä, vaikka rintareppuni (BabyBjörn) ohjeessa kerrotaan soveltuvan myös vastasyntyneille 3.5kg alkaen. Äitini osti myös kengurumallisen kantoliinan, mutta siitä vauva tuntuu menevän ihan lyttyyn pohjalle, joten en uskalla vielä käyttää. Neuvolassa taas neuvottiin odottamaan pari viikkoa, niin vauvasta tulee voimakkaampi ja jäntevämpi.

Tämä vauva ei pahemmin nuku päivisin kuin yhdet pidemmät 2-3h unet, joten se on ainoa aika syödä ja nukkua mulle. Sitten pitäisi ehtiä kokkaamaan ja saada nukuttua tässä hälinässä, kun yksi naapuri leikkaa nurmikkoa, yksi polttaa tupakkaa viereisellä terassilla 3 haukkuvan koiran kanssa yms. Vaikeaa. Viimekin yönä sain nukuttua yhteensä vain 5h, se ei riitä mulle.

Olisin tyytyväinen, jos tuo vauva suostuisi olemaan edes 15min ilman kantelematta, mutta heti alkaa itku naama punaisena. Huomenna mies menee isyysloman jälkeen töihin, joten saa nähdä millaista elämä on sitten.

Olen oikein kateellinen niille, joiden ei tarvitse kanniskella vauvaa koko ajan hereillä ollessaan. On niin vaikeaa pystyä tekemään mitään itse.
 
Mistä te muuten tiedätte, että pitää alkaa antamaan korviketta? Siis neuvolako on määrännyt, jos painoa ei kerry riittävästi vai mistä päättelette, ettei omaa maitoa tule riittävästi?

Mulla on nyt maidon tule tasoittunut, mutta viime päivinä, jos en ole imettänyt yli 5 tuntiin, niin rinnat on jo ihan kovina ja maitoa valuu. Nyt sitten eilen ja tänään vaikka oli 5h paussi, niin rinnat tuntuvat aika tyhjiltä. Pelkään, ettei maitoa nyt olekaan riittävästi ja vauvakin näyttää ärtyneeltä 10min imemisen jälkeen (-> vatsavaivoja tai siten ärtyy kun ei tule maitoa?)

Mies vastustaa ehdottomasti korvikkeiden käyttöä ja sairaalassakin sanottiin, ettei vielä pariin kuukauteen tuttia tai pulloa, ettei imetyksen ote häiriinny (mulla oli ongelmia imetyksessä paljon). Me punnitaan vauva ennen ja jälkeen imetyksen joskus ja yleensä tulos on +100gr eli 1dl maitoa. Onko se siis hyvä annos?
 
whitey kyllä se maito mitä todennäköisimmin riittää :) mulla on vaan kerran ollut tissit sellaset kovat pallot ja kun se maito valui pois, niin sitten ei enää sellasia oo tullut :) tuo desi varmasti riittää ihan hyvin ja jos vauva kasvaa hyvin niin ei siitä tarvii sen enempiä murehtia :) muista myös se, että vauvalla tulee tiheän imun kausia, eli se tilaa lisää maitoa ja imee joinakin päivinä huomattavasti enemmän kun toisina :)

mä ostin tosiaan sen manducan ja kerran oon pidemmän pätkän vauvaa siinä pitänyt, mutta mutta, mulla ainakin selkä rupeaa sattumaan ihan älyttömästi, vauva oli vajaa puoli tuntia manducassa ja oli ihan tyytyväinen, mut mun selkäni oli niin kipeä, että oli pakko ottaa vauva pois... :( sitterissä poika pysyy tyytyväisenä ehkä 5min ja alkaa huuto, sama sängyssä... eli vessassakaan en ehi kunnolla käydä ilman, että vauva karjuu pää punaisena. Koko ajan tarvii kanniskella joten isommat lapset on tosi vähällä huomiolla, kun kotitöitäkin on pakko joskus tehä ja ne siis teen vauvan päikkäreiden aikaan ja muun ajan kannan vauvaa sylissä.

vaatteet meillä käytössä koko 50, tossa tein inventaariota isompiin vaatteisiin ja totesin, että tästä hypätään sit suoraan kokoon 62 koska 56 meiltä ei kaapista juurikaan löydy ja kun kaupoissa oon käynyt katsomassa niin eipä niissäkään ole. Noh, taitellaan sitten hihoja jne.

Vihdoin päätettiin sitten vauvalle nimikin, kauhea jahkaus siinä oli, mutta perjantaina sitten kirjotin nimen maistraatin lappusiin niin se on sitten se.

Mitäköhän muuta täällä on juteltu?? pää on ihan laho :D

oma aika mä en osaa ees kaivata moista! Mä en osaa olla enkä halua olla vauvasta erossa! Musta on jotenkin ihan vieras ajatus ees aatella jotain baariin menoa tai elokuviin tmv. kun mulla on tosi kova tarve olla vauvan lähellä koko ajan. Kerran oon ollut 15min erossa vauvasta kun kävin viemässä esikoisen eskariin niin sen ajan vauva oli kotona isänsä kanssa.
Tosin nyt himottais kovin mennä katsoon sinkkuelämää elokuva, mutta kun en vauvasta halua olla erossa niin vuokraan sen sitten kun tulee vuokrattavaksi ja katson sen kotona.

tatomira ja pikkumies 4vko
 
Kesäpäivää kaikille! (missä sateista, missä aurinkoista...) Täällä onnellinen äiti joka sai nukkua 1.kertaa yhden hieman reilun 4h unipätkän yöllä! Jipii :wave:

Kun tää äiti otti itseään niskasta kiinni ja nousee nyt joka aamu 8-9 välillä vauvan kans, niin vauvan unirytmikin on tainnut nyt viimein löytyä :D

Vauvan vaatekoosta; täällä tyttö on nyt 1kk+3pvä ja käytössä muutama 50cm vaate sekä loput 56cm. Tytön mitat 3vko+2pvä th-tarkastuksessa oli 3790g ja 51,9cm eli isompi on nyt jo. Tuntuis riippuvan aika paljon valmistajasta tuo koko, tosiaan pari 50cm vaatetta menee vielä ihan hyvin, jotkut 56cm on tosi "niukkoja" ja jotkut 56cm vähän väljiä vielä...

Leluja käytössä vielä aika vähän, tyttö tykkää katsella meidän suurta ja värikästä seinävaatetta ja verhoja, sekä isoa smiley-naamaista kuvaa. Puuhamatolla vähän heiluttelee roikkuvia leluja, muttei jaksaa kauaa, ainakaan jos ei äiti vieressä ole kans. Sit jotain heliseviä leluja heiluttelen tytön edessä ja kovasti juttelen :) Meillä parhaat hymyt ja naurunhörähdykset tulee kun kosketellaan tytön nenää ja poskipäitä :LOL:

Ilta- ja yöitkuisuudesta taisi joku kanssa mainita. Meillä masua itketään iltaisin klo 21-22 välillä olipa syöty korviketta tai ei, tai vaan tissitelty. D-vitamiinit (Jekovit) annan nyt aina aamupäivällä, joten voihan se olla että liittyy kiinteästi tuohon itkunkin ajankohtaan, jos ne tipat käy tietyn ajan päästä korventamaan "pahimmin". Tällä hetkellä vieläkin 4 tipan päivävoimalla mennään (vaikka osan tyttö "sylkee" pois samantein kun on niin pahanmakuisia), ja olen pidentänyt d-vitamiinin määrään totuttelua, vaikka th sanoi, että n.3pvä välein voi nostaa yhdellä tipalla annosta. 5 tippaanhan ois tarkoitus päästä. Mut enimpiin masuvaivoihin on auttanut se Cuplaton, se on vähentänyt paljon ja pylly pärisee usein :D

Onko muilla ärhäkkää puhtiaista/hormonäppylää? Ja onko siihen mitään kotikonsteja tai hyviä voiteita? Meidän tytöllä nyt puhtiainen vallannut koko kasvot nenänpäätä lukuunottamatta, korvat, kaulan ja hiuspohjassakin näppyjä on. Samoin jotain tosi pientä näppylää (pienenpää ehkä kuin horskunäpyt) myös ilmaantunut hieman käsiin, jalkoihin ja keskivartaloon.. voiko olla jotain allergiaa tai ihottumaa?? Pitänee käydä näyttää neuvolassa jos vielä villiintyy tai ei ala asettua. Lääkärineuvola on vasta 30.6. ja ristiäiset 4.7. joten ois se ehkä vähän kivempi, jos ei pikkuinen olis ihan täynnä näppyä ja punaisena ristiäiskuvissa... :ashamed:

Täälläkin ristiäisiasun kanssa painitaan, kun tosiaan pitäis varautua siihen että voi imettää tarpeen tullen (kirkon tiloissa on sekä kaste että kahvitus). Tai sitten pitää yrittää pumpata tissimaitoa ennen kastetta, kun sehän maito säilyy huoneenlämmössä useamman tunnin.. sit vaan lämppäis juoksevan veden alla pullossa.. tiedäpä häntä, mut jokin asu pitäis hankkia |O

Ja oikein mukavaa juhannusta kaikille jo etukäteen! Jos en pääse tänne kirjottelemaan tässä enää viikon aikana... meillä matka suuntaa jussina mökille, jossa ei sähköjä tai juoksevaa vettä(!) joten luojan kiitos ei tarvitse korviketta+pullorallia vaan voi imettää, ja että pyllynpuhdistusta varten on keksitty niitä puhdistusliinoja! :LOL:

vendela & nariseva "grudge"-tyttö 1kk+3pvä
 
whitey: meille sanottiin tyksissä et laskevat päivittäisen maidon tarpeen (normi kokoisella) näin: paino jaettuna viidellä ja jos tiedät vaik et vauva syö kuusi kertaa päivässä ni jaat tuloksen kuudella, jolloin saat tulokseksi "tarvittavan" kerta-annoksen. Mutta eihän se aina näin mene, vaan välillä juodaan enemmän ja toisinaan vähemmän. Korvikkeesta....kyllä sie huomaat jos lapsi jää vielä tissin jälkeen nälkäiseksi ja tottakai lisää on annettava toiselle ruokaa jos nälkä on. Kyllähän siun mieskin varmaan ottaa lisää ruokaa jos vielä annoksen jälkeen nälkä jää.... ;) ja en mie usko et se pullo satunnaisesti käytettynä hirveetä haittaa tee. NANnia suosittelivat meille käytettäväksi keskolassa. Hyvinhän siulta kyl tulee maitoa, imetä vaan molemmat tissit samalla kertaa jos tuntuu et toinen ei riitä ja pumppaamallahan voit myös maidon tuloa yrittää lisätä...kysynnän ja tarjonnan laki...tsemppiä!
 
Whitey - Kyllä sen maidon pitäisi riittää kun imettää lapsentahtisesti. Meillä normaalisti vauva syönyt parin tunnin välein, mutta nyt oon huomannut että hereillä ollessaan haluaa tankata montakin kertaa parin tunnin sisään, eikä enää pulauttele niin kuin aiemmin. Selvästi siis vauva lisää maidon määrää. Kannattaa vaan sitä rintaa tarjota aina kun vauva haluaa.
Ja mitä kauemmin imetys jatkuu, niin sitä harvemmin rinnat on enää kovat pallot. Sitten kun vauva on isompi, niin rinnat tuntuvat koko ajan ns. tyhjiltä, vaikka sieltä maitoa tuleekin vauvan tarpeisiin. Vauvan saamasta maitomäärästä en osaa mitään sanoa, kun en ole syöttöpunnituksia harrastanut, mutta jos neuvolakäynneillä paino on noussut, niin enpä olisi huolissani. Mielestäni ei myöskään voi verrata rintamaidolla ja korvikkeella ruokittujen syömiä maitomääriä, koska korviketta saavat vauvat syövät yleensä harvemmin ja isompia määriä kerralla, kun rintamaito on vauvalle helpommin sulavampaa ravintoa kuin lehmänmaito.
Suosittelen noita imetystukilistan nettisivuja. Siellä on todella paljon tietoa imetyksestä ja itse olen sieltä moneen kysymykseen ja epätietoiseen oloon vastauksen saanut :)
Meillä muuten tuo kolmonen oli myös tuollainen vaativa vauva. Joskus saattoi mennä pitkälle iltapäivään ennen kuin pääsin edes alakertaan asti, kun ei vaan saanut käytyä suihkussa tai puettua päälle kun vauva huusi heti jos yritit sylistä laskea. Mutta kyllä se sitten pikkuhiljaa alkoi helpottamaankin kun vauva kasvoi.

Ja juu rintarepussa ei suositella ainakaan kovin kauan aikaa pidettäväksi. Kantoreppu on sitten asia erikseen ja esim. manducaa voi käyttää ihan vastasyntyneestä alkaen. Itse olen tykännyt tosi paljon pitää vauvaa siinä ja se on suunniteltu niin, että sen ei pitäisi rasittaa kantajan selkää. Niin kuin ei kai kantoliinankaan, mutta itse en taas liinassa jaksa kantaa ollenkaan niin hyvin kuin manducassa :) Tai ehkä mä en vaan osaa sitoa sitä niin hyvin :D

Täällä vauva on nukkunut päivisin huomattavasti paremmin nyt kun iteltä loppui antibioottikuuri, mutta huutaa kyllä syöttöjen jälkeen edelleen jonkin aikaa vatsaansa. Pitäisi varmaan vähän ruveta tarkkailemaan omia syömisiä, etten niillä aiheuta vauvalle vatsanväänteitä.

Virikkeitä meillä ei ole syliä kummempaa sen suuremmin vielä tarjottu. Välillä ihan poden huonoa omaatuntoa, kun en kerkeä kovin paljon vauvalle leperrellä jne... Lattiallekaan tuota ei voi laskea, kun isoveli 1v8kk on heti haukkana kimpussa. Pinnasängyssä on mobile ja hoitopöydän vieressä seinällä hymynaama-kuva, jota poika tykkää kyllä katsella vaippaa vaihdettaessa, jos sen vaan sattuu huomaamaan :)

Omaa aikaa mulla ei tule paljoa seuraavaan vuoteen olemaan ja olen valmiiksi asennoitunut niin, että ilman vauvaa en kovin pitkäksi aikaa minnekään lähde. Enkä oikeastaan sitä niin kaipaakaan. Kuntosalin aloitan taas syksyllä ja sinne lapsiparkkiin meinaan vauvan kuskata sen tunnin ajaksi kun olen jumpassa. Jos sitä nyt sitten voi sanoa omaksi ajaksi :D Ja tietty joskus sitten karkaan kävelylle/kauppaan ihan itsekseni, kunhan tuo poika vähän tuosta kasvaa. Se riittää mulle, kun muuten saa niitä aikuisia kontakteja.

Meillä menee vielä 50/56cm vaatteet. Tosin noi 50cm alkaa olla aika nafteja jo.

zizilisko +poju 3,5 viikkoa :heart:
 
whitey
Kyllä toi kuullostaa siltä, et sun maito riittäis ja jos tuntuu siltä, et vauva jää nälkäiseksi niin koita pumpata päivän aikana omaa maitoa ja anna sitä pullosta..
yleensä jos sitä lisämaitoa edes tarvitsee, riittää ihan esim 20 ml aluksi kerrallaan!!
Luota vaan itsees, äläkä liikaa ala stressaamaan asiasta, se ei ainakaan maidontuloa paranna!!
Ja jos sitä korviketta joudut antamaan, niin ei se ole maailmanloppu, vaikka aluksi se siltä voi tuntuakkin..Tiedän sillä itse kävin aikamoiset kamppailut itseni kanssa siitä, että joudun antamaan lisämaitoa, mutta tuloksena on paljon tyytyväisempi pikkumies!

Vaatekoko Me siirryttiin just 60/62 cm vaatteisiin..housut on osa vielä 56cm, mutta pojulla tuleekin ens viikolla jo 2kk täyteen, mihin tää aika menee :eek:

Hormoninäppyihin käytin ihan bebanthenia ja perusvoidetta, auttoi ainakin meillä!

Ristiäisvaatteita moni on on miettinyt...Itse päätin, että annan pullosta ristiäisten aikana, koska poika oli kastettaessa 1kk ja oli jatkuvasti tississä kiinni..eihän siinä oli kastamisesta tullut mitään :D
Tietenkin se oli helppo päätös kun muutenki jo söi pullosta...

D-vitamiineista

ostin cittarista niitä disney d-tippoja ja nyt ollaan muutama päivä niitä syöty ja hyvältä ainakin toistaiseksi näyttää..ei ainakaan samanlaisia väänteitä tuu ku devitolista!!
Disney -tippoja annetaan neljä ja niissä oli sitä "parempaa" d3-vitamiinia..

Nyt saunan lämmityspuuhiin :wave:
 
Whitey, onneksi se on vain nettimyyntiyritys, maailmanlaajuinen. Mutta perustan siihen sitten oman "myyntiosion". Eli siis olen Itsenäinen Liikkeenharjoittaja tässä yrityksessä. :) Aikaa kyllä on vaikka millä mitalla ja tienaahan siitä rahaa. ;) Ja onneksi tarvii joka päivä olla yrityksen kimpussa, riittää kun kerta viikkoon huolehtii asioista.
 
Maira Täälläkin tikkejä kolmessa kerroksessa ja määkään en tiedä kuinka monta niitä loppujen lopuksi tuli. Olis kiva tietää :whistle:

Vaihteletteko imettäjät vauvan imetysasentoa, jos vaihtelette, niin kuinka usein?? Onko joka syötöllä vauva eri asennossa??

ALM siellähän neiti kasvaa ihan hurjaa vauhtia :D

kyyneltenhymy voimia sinne!! :hug:

virikkeistä meillä ei oo mitään ihmeempiä, pällistellään ja ihmetellään toisiamme :heart:

magdalena voimia ja jaksuja vauvan itkun kanssa pärjäämiseen! :hug:

varanikki kiitos! täytyy yrittää tosiaan rasvailla joka välissä :/

ehkäsystä en tosiaankaan tiedä mitä teen sen kanssa. Ei yhtään huvittais mitään hormonaalista ehkäisyä ottaa sekottaan mun kroppaa..Mut saa nyt nähä.

Täällä vielä rauhaiselo jatkuu. tyttö syö, nukkuu ja seurustelee. Yöt menee vielä yhellä tai kahella syötöllä. Aamusin nukutaan 9-11 asti :D Ite kun en aina jaksa nousta touhottamaan. Mää en saa nykyään mitään aikaseks täällä kotona, jotenkin vieläkin aivan tuon tytön lumoissa. Olis ehkä korkea aika ottaa itteä niskasta kiinni ja alkaa tekemään jotain tän kodinkin eteen :D :whistle:
Nyt imetys on alkanut aavistuksen verran helpottamaan. Tähtiä näkyy ainoastaan parin ensimmäisen imaisun verran ja sitten, jos vauva päästää otteensa irti ja haukkaa uudestaan. Jospa tässä nyt voiton puolella oltaisiin, toivon ainakin niin.

Alisa & Nti Nötterö 3vkoa :heart:

muoks. tyhmä kysymys, mut mistä löydän fb:stä sen ryhmän?? :ashamed:
 
Ei kukaan mitää määränny et pitää alkaa korviketta antaa, mut aika selväks se kävi kun poika ei tiheestä ruokailusta huolimatta ollu tyytyväinen vaan huuti koko ajan, nyt kun kattelen määriä mitä se syö korviketta ja mitä saan tisseistä irti niin ei se oo ihme et oli kränttynen, jätkä vetää napaansa 80ml kahden, jopa tunnin välein, ainoastaan yöllä on pitempi väli, tisseistä en saa lypsämälläkään kun nipinnapin 150ml 12h aikana ja ei tosiaankaan tihuuttele maitoa tai mitään..Pumppaaminenki on sellasta tyhjän nyhtämistä et meinaa hermo mennä..
Että näin meillä...Ei auta, kun ei riitä niin ei riitä, turhaan mä roikotan kiukkusta, pirun nälkästä lasta tissillä mistä ei ruoka riitä ja menetän omat vähäisetkin yöuneni ja hermoni, kun kerta pullolla saadaan poika tyytyväiseks.
 
Palailen astialle :)

Tänään oli pien sota miehen kanssa joka puhdisti ilmaa, huomattavasti =) Ja sain jopa istua rauhassa kahvilla veljen luona, mies ja poika olivat kotona. Tätä oon kaivannu. Oon kyl taas elämäni virees, olo on et jaksaa vaikka mitä. Parhaiten varmaan helpottaa kun sain miehelle sanottua että kuinka väsyny olen.
Ai, tuol mun ja miehen riidasta. Alko siit kun mies valvo kaks yötä ja poika valvo viimeyönä yli tunnin (päätti että on aamu). Aamulla kun luulin saavani vielä nukkua mies sanoo että sun vuoro, oon väsyny. Joten tämä mamma räjähti et meikäläinen on 6viikkoa valvonu ja herra on 2yötä ja valittaa väsymistä. Okei, väsyttäähän ne työtkin. Mutta mutta.. No huudot huudettu itkut itketty, taas mennään eteenpäin =)

Mitä te laitatte lapselle ristiäisten jälkeen päälle? Pojille ei oikeestaan oo mitään, tytöille on vaikka minkälaista mekkoa. Haluisin pojalle ostaa pellava lappuhaalarit, maksaa vaan melkosen paljon. Farkut tekee mun mielestä liian pikkuvanhan pojasta, enkä myös taho mitään tavan potkareit jalkaan. Hankalaa :|

Mutta, poika huutaa varmaan tissiä jälleen. Okei, tää on kyl varmaan se 2tunnin iltahuuto jonka jälkeen suostutaan vasta meneen nukkumaan.

Jaksamisia kaikille jotka yön joutuu valvomaan :hug: Ja muillekin :hug:
 
BTL Mä en mitenkään loukkaantunut tai vetänyt herneitä nekkuun, kunhan siis totesin että korvikkeiden kanssa on ihan ok matkustaa :) Tissi huuleen olisi varmasti vielä helpompaa, ihan varmasti!

Tääl kotiuduttu mökiltä, kun mua alko jotenki ahistaa et haluun kotiin. Eilinen oli taas yhtä vauvan kanniskelua ja hän oli koko ajan tyytymätön. Huomenna apteekista hommaamaan disfatylit..

Jaaha nyt herätti vaunupäikyiltä. Tänään sitte nukkunut jo kolmet pitemmät unet jos eilen vasta klo 17 simahti..huoh. Yötä 'odottaa' taa svähän kauhun sekaisin fiiliksin kun en korvatulpat korvissakaan saa kunnolla ähisköltä nukuttua.

Mukavaa alkavaa helle viikooa! Meillä ke neuvola.

HM ja pikku ähiskö tiistaina 4 vkoa
 


Tulin vaan pikaiseen ilmoittamaan että meidän pikku rinsessa sai tänään nimen :heart:
Oon ollut ilman konetta enkä oo päässyt tännekään siksi,vaikka kyl tässä tätä kiirettä piisaa...
tuun paremmin lueskeleen ja ottamaan osaa keskusteluihin...palailaan!!!
Oon oll
 
Moikka pitkästä aikaa täältäkin

Lueskellut olen mutta kirjoittaminen on täysin jäänyt enkä ole vauvelin syntymästäkään saanut ilmoitettua. Ennen kuin NYT.

Meille siis syntyi tyttö 11.5. rv 39+3 mitoin 51 cm & 3865 g. Kaikki meni hienosti, eikä kestänytkään kauaa. Sairaalassa kerittiin olemaan kolme tuntia ennen kuin vauva oli jo sylissä. Kakkonen tuli siis todellakin helpommin kuin esikoinen, mistä olin erittäin helpottunut ja onnellinen. Tunnen olevani ihan elämäni kunnossa!?

"Melle-vauva" on nyt 1,5 kk. Hienosti on sujunut, varmasti siitä syystä että vauva on helppo tapaus, syö ja nukkuu, ja olen saanut paljon apua vauvanhoitoon. Mummo ja tuleva kummitäti ovat olleet meillä harva se päivä, enkä todellakaan pistä pahakseni. Lisäksi mies on kotona seuraavat 14 kk (pitää vanhempainrahakauden + isäkuukauden + on hoitovapaalla ja kesälomalla). Olen saanut nukkua tarpeeksi, kun mies hoitaa joka toisen yön. Pääasiassa korvikkeella mennään, kun maitoa ei tissistä tule paria tippaa enempää. Ei tullut esikoisen aikanakaan. Mielelläni imettäisin, mutta kun ei onnistu. Jo sairaalassa piti antaa lisämaitoa, kun hoitajat pelottelivat, ettei päästä kotiin, jos paino on laskenut liikaa. En viitsi ottaa imettämisestä/imettämättä jättämisestä sen kummemmin ongelmaa. Matkustamiseen sen verran kommentoisin, että meillä on ainakin reissut onnistuneet hyvin korvikevauvan kanssa. Mellen isosiskon "Lellen" kanssa tehtiin kaksi viikon reissua vauva-aikana. Siinähän se Nan kulki ongelmitta matkalaukussa mukana.

Jospa tulisi jatkossa kirjoiteltua "hieman" useammin.. On vaan niin paljon tätä kaikkea, kyllä te tiedätte!

Tiktu + Melle
 
Onnea Cristiina ja Tiktu :flower: :flower: !

Alisa: meillä yöt menee makuulteen imettäen ja päivisin yleensä imetystyynyn kanssa istuen. Ainakin mulla on rinnat ihan hyvin tyhjentynyt tälläkin systeemillä.

Vaatteista meillä käytössä 56cm ja alusta saakka siis näillä menty. Jotain vanhempia vaatteita on koossa 55cm. En edes ottanut 50cm vaatteita aluksi käyttöön kun neiti oli syntyessä sen 52cm pitkä.

Omaa aikaa en osaa ees kaivata. Oon vielä niin hullaantunut tuosta pikkuisesta että nautin joka hetkestä ja tää vauva-aika menee kuitenkin tosi nopsaan ohi. Tietty meillä neiti on vielä niin pieni etten oo edes yöheräämisiä vielä kokenut kovin rasittaviksi. Meillä kun nukutaan öisin 3-4 tunnin pätkiä.

Kantoliina löytyy meiltäkin ja pitäis kokeilla sitä kun vaan muistais. Esikoista siinä paljon aikoinani kannoin ja tykkäsin. Meille silloin suositeltiin liinaa mieluummin kun rintareppua.

Selis ja "mötkäle" 10pv
 
Neuvolassa käyty. Pojulle oli kertyny painoo 5200g ja pituutta 56,5 cm. :) 1kk neuvola oli siis nyt, kauhee ku tuo aika juoksee vauhilla, vastahan toi synty. :eek:

Nyt ruokkimaan pesue, paremmalla aikaa lisää!

Devili + Karpaasi 1kk1pvä
 
Heipä hei kaikille taas!

Varanikki joo, just tänä aamuna poika kuolasi samantien kaikki Jekovitit pihalle. =) Mutta kun itse sitä tippaa maistoin, niin en kyllä ihmettele! :LOL:

Whitey meidän poika kanssa nukkuu vain yhdet pitemmät päiväunet, yleensä 11-13, ja silloin ollaan vaunulenkillä ja istun kahvilassa lukemassa jonkun aikaa. Sitten valvotaankin ja seurustellaan melkeinpä tuonne iltayhteentoista. Poika on nukkunut 7h yöunia viimeiset 4 päivää taas.. Sitä ennen heräili noin viikon ajan vähäväliä vatsavaivoihin, mutta ne on nyt kadonnut.

Mä ajattelin ensin että vehnä aiheutti ne vatsavaivat, ja jätin pois vehnän, ja tietty myos ruisleivän, suklaan yms. varmuuden vuoksi. Mutta sitten päätin että tässähän tulee hulluksi jos alkaa tarkkailemaan ihan kaikkea mitä syön, ja aloitin taas syömään vehnää, suklaata ja ruisleipää. ja vatsavaivat katosivat tosiaan viikossa. Eli ehkäpä poika tottui niihin. =)

Virikkeistä meillä jutellaan ja katsellaan silmiin ja se saa pojan hymyilemään niin että ikenet vaan vilkkuu. :heart: Sitten hän istuu sitterissä ja tuijottelee sitä Libero-pörriäistä ja se on niiiiiiin ihana pojan mielestä. Taitaa olla ihastunut ensimmäistä kertaa. :LOL: Eilen laitoin pojan makamaan massulleen viltin päälle lattialle, ja laitoin molemmille puolille värikkäät lelut. Niin vaan poika alkoi määrätietoisesti kääntelemään päätään puolelta toiselle katsoessaan näitä leluja. =) Viihtyi siinä ainakin puolisen tuntia. Musiikkia meillä kuunnellaan myös tosi paljon.

Onnea Tiktu! :flower:

Alisa mä imetän yöllä kyljellään sängyssä ja päivisin istualtaan sohvalla ja tuen vauvan asentoa tyynyillä.

Noista kantoliinoista, meillä on sellainen tosi pitkä musta trikoinen liina, ja mä tiedän kyllä miten se sidotaan, mutta mä en ymmärrä miten mun pitäisi saada poika sinne ja sitten vielä kiristettyä sitä liinaa.. kun pelottaa että poika tippuu jos se ei ole kireällä, ja sehän ei voi olla kovin kireällä vielä siinä vaiheessa kun vauvan sinne laittaa. Onko kellään kokemusta? Mies voi tietty auttaa jos on kotona, mutta miten selviän tästä yksin?

Onko kukaan teistä muuten lukenut tuota Anna Wahlgrenin Lapsikirjaa? Mä luin sitä ja sain tosi hyviä ideoita juuri yöunia koskien.. ja kun tein kuten hän neuvoi, vauva tosiaan alkoi taas nukkua 7h yöunia..

Meillä on huomenna sitten vauvan 6vk tarkastus ja mun jälkitarkastus..

AnnaBanana ja poika 6 viikkoa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pilkkuliini:
whitey: meille sanottiin tyksissä et laskevat päivittäisen maidon tarpeen (normi kokoisella) näin: paino jaettuna viidellä ja jos tiedät vaik et vauva syö kuusi kertaa päivässä ni jaat tuloksen kuudella, jolloin saat tulokseksi "tarvittavan" kerta-annoksen.
Ok. Mulle taas neuvolassa kerrotiin, että päivien lukumäärä x 10g eli vaikka 7. päivän ikäsenä 70gr on kerta-annos ja imettää pitäisi 5-8 kertaa päivässä. Nyt lähes 4 viikon ikäsenä tuo laskukaava ei voi enää päteä. Näitä laskukaavoja on varmaan monia erilaisia, jotka johtavat aika samaan tulokseen.

Joskus vaan tuo vauva viihtyy rinnalla ihan oikeasti imemässä jopa 3h putkeen, joten nännit alkavat olla kauheassa kunnossa. Jos imettäsin lapsentahtisesti, niin silloin varmaan imettäisin 12h päivässä, koska mä epäilen että tuolla vauvalla on imuvietti suurempi kuin todellinen ruokahalu. En ole onnistunut tuttia vielä käyttämään, tuntuu että tuon vauvan suu on vielä niin pieni ja tuttini (Aina tutit 0-6kk) on liian isot vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pilkkuliini:
Korvikkeesta....kyllä sie huomaat jos lapsi jää vielä tissin jälkeen nälkäiseksi ja tottakai lisää on annettava toiselle ruokaa jos nälkä on. Kyllähän siun mieskin varmaan ottaa lisää ruokaa jos vielä annoksen jälkeen nälkä jää.... ;) ja en mie usko et se pullo satunnaisesti käytettynä hirveetä haittaa tee. NANnia suosittelivat meille käytettäväksi keskolassa. Hyvinhän siulta kyl tulee maitoa, imetä vaan molemmat tissit samalla kertaa jos tuntuu et toinen ei riitä ja pumppaamallahan voit myös maidon tuloa yrittää lisätä...kysynnän ja tarjonnan laki...tsemppiä!
No siis syönnin jälkeen vauva vielä imee ja lipoo suutaan, oli sitten hereillä tai unessa.
Jos ei sentään ala huutamaan naama punaisena lisää ruokaa, niin yleensä imetyssessio (joka on lähes aina 1h-1,5h) on ohi. Mulla toki on rintapumppu Timmy Tippee, mutta niinä harvoina hetkinä, jotka mulla on aikaa syömiseltä ja nukkumiselta, en ole sillä onnestunut saamaan mitään irti.
Sairaalassa käytin sähköpumppua ja silloin kun rinnat oli kivikovat, niin tietenkin maitoa tuli.
En siis tiedä, onko se nyt pumpun, käyttäjän vai rintojen vika, etten saa lypsettyä maitoa kotona.

Neuvolassa vaan asetettiin taas ensi perjantaiksi painotavoite (3.8kg) , joka pitäisi saavuttaa, muuten pitää mennä sinne ihmettelemään tilannetta.


 
Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Whitey - Kyllä sen maidon pitäisi riittää kun imettää lapsentahtisesti.
No siis tää on juuri sen ongelma, kun mun vauvalla imemisvietti on suurempi kuin todellinen ruuantarve. Näin olen nyt päätellyt, mutta ehkä voin olla myös väärässä. Tutti ei vielä kelpaa (onneksi tai epäonneksi -> sairaalassa kiellettiin yrittämästä tuttia, ettei imuote vääristy, kun vihdoin imetys saatiin käyntiin). Mun pitäisi olla koko päivä imettämässä ja vauva oppii sitten käyttämään mua huvituttina ja sänkynään.

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Suosittelen noita imetystukilistan nettisivuja. Siellä on todella paljon tietoa imetyksestä ja itse olen sieltä moneen kysymykseen ja epätietoiseen oloon vastauksen saanut :)
Joo, olen käynyt siellä ja mulla kävi myös imetystukihenkilö kotikäynnillä tuossa 2 viikkoa sitten.
Mulla vaan kirvelee nännejä ja ehkä poltteleekin rintoja hieman, joten mietin olenko saanut vauvan suusta sammaksen myös. Tänään laitoin ekaa kertaa sitruunamehua.

[quote="zizilisko"
Ja juu rintarepussa ei suositella ainakaan kovin kauan aikaa pidettäväksi. Kantoreppu on sitten asia erikseen ja esim. manducaa voi käyttää ihan vastasyntyneestä alkaen. Itse olen tykännyt tosi paljon pitää vauvaa siinä ja se on suunniteltu niin, että sen ei pitäisi rasittaa kantajan selkää. Niin kuin ei kai kantoliinankaan, mutta itse en taas liinassa jaksa kantaa ollenkaan niin hyvin kuin manducassa :) Tai ehkä mä en vaan osaa sitoa sitä niin hyvin :D
[/quote]
Mitä eroa lopulta on rintarepulla ja kantorepulla? Mulla siis on BabyBjörn http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/4135/pl ja kengurupussi http://www.pikkukenguru.fi/shelterkengurupussi-punainen-702-p-1417.html.
Kummatkin pitäisi sopia jo vastasyntyneelle, mutta painorajoituksella 3.5kg. Neuvolassa taas todettiin, ettei vauvaa saisi edes pitää repussa enempää kuin 30min, ettei vauvan selkä rasitu.



 
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaBanana:
Whitey meidän poika kanssa nukkuu vain yhdet pitemmät päiväunet, yleensä 11-13, ja silloin ollaan vaunulenkillä ja istun kahvilassa lukemassa jonkun aikaa. Sitten valvotaankin ja seurustellaan melkeinpä tuonne iltayhteentoista. Poika on nukkunut 7h yöunia viimeiset 4 päivää taas.. Sitä ennen heräili noin viikon ajan vähäväliä vatsavaivoihin, mutta ne on nyt kadonnut.
Meilläkin oli paljon mahaväänteitä ja toivon mukaan ne on hieman rauhoittunut Gefilus/D-tippojen myötä. Jos tuo vauva on tyytyväinen valveillaollesaan, niin se on hyvä, koska on erittäin raskasta, jos vauva huutaa putkeen 6h. Se ainakin imee musta mehut.

Mä olen kyllä karsinut omaa ruokavaliota raskaasti: no en syö lihaa muutenkaan, mutta nyt on pakko ollut alkaa syömään kanaa ja kalaa, kun yleensä syömäni kasvisruoka on ilmavaivojen listalla: pavut, kaali, lanttu yms.
Syön erittäin rajoitetusti, jotta huomaisin, mitkä ne aiheuttaa mahdollisesti ilmavaivoja vauvalle. En syö suklaata, kahvia, mitään mausteita, maitoa, jogurttia (nämä korvataan juustolla, piimällä ja kalsiumtabuilla), ruisleipää, karkkia, omenaa, sipulia yms.
Mä syön ihan vain siis kanaa, kalaa, maissia, perunaa, riisiä, vihreää salaattia, valkoista leipää, juustoa, raejuustoa, piimää, voita, banaania, puuroa ja teetä. Ja yritän syödä 5 kertaa päivässä, etten ainakaan laihdu ja maidontuotanto laskisi. Suurin osa mun hereilläoloajasta oikeastaan menee ruokailuun, nytkin syön tässä samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaBanana:
Onko kukaan teistä muuten lukenut tuota Anna Wahlgrenin Lapsikirjaa? Mä luin sitä ja sain tosi hyviä ideoita juuri yöunia koskien.. ja kun tein kuten hän neuvoi, vauva tosiaan alkoi taas nukkua 7h yöunia..
Varmaan muitakin kiinnostaisi: onko lyhyesti pähkinänkuoressa mitään ohjetta, mikä oli kirjan niksit? Mä mielellään lukisin kirjan, mutta en ymmärrä, millä ajalla se tapahtuisi.
Mä yritän myös pitää vauvan jokseenkin aktiivisena illalla, jotta häntä sitten nukuttaisi enemmän yöllä. Mun periaatteessa pitäisi ruokkia vauvaa aina 3h välein, mutta olen niin puhki, että nukun vain, jos siihen on mahdollisuus. Vauva sitten herää 2-4 tunnin välein öisin.

 

Yhteistyössä