TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Varaslähtö kesäkuuhun~~

Käytiin sitten ihan lääkärissäkin tänään kun pikkuakalla ollut "yskin keuhkoni pihalle"-yskä jo ainakin viikon. Sai siis flunssan meidän muiden jatkoksi (mä kun luulin että se sais vastustuskykyä äidinmaidosta..) ja hurjankuuloinen yskä jäi. Murphyn laki on ihan jees; ihmeparantuminen, vaikkakin hetken kestävä, tapahtui juuri lekurissa! Mutta ei onneksi ollut keuhkoissa mitään, toinen korva oli hieman punainen (voi kuulemma olla kovasta yskimisestä).

Mulla on sama tilanne Toukomamman kanssa että tissittely sai nyt jäädä. Pikkuakka vetää hurjia määriä: yössä (kaksi heräämistä) menee 2dl, aamupäivällä,iltapäivällä sama määrä ja illalla jopa hieman enemmän. Kun tissittely kesti aina vaan sen 5 minsaa vaikka kuinka yritin niin mitäpä sitä suotta. Mulle sopii tosiaan pullottelu paremmin.

Mahaväänteitä on meilläkin mutta röyhtäyttäminen helpottaa tilannetta. Eikä tommonen kitinä mua häiritse, niin kauan kun ei ole koliikkia.

Hei, vaihtoehto Cuplatonille on Disflatyl. Muistaakseni Cuplatonia pitää ottaa joka syötön yhteydessä mutta Disflatylia harvemmin..

Meillä pikkuakka viihtyy parhaiten sylissä. On siis erilainen tässä suhteessa kuin isosiskonsa. Meillä on myös Vaavi-sänky olohuonessa ja sitteri yläkerrassa. Kummassakin on viettämässä aikaa. Tänään vasta tajusin että voihan tuota pitää lattiallakin. Tosin siellä voi tiukasta vartioinnista huolimatta koirien ja siskonsa jalkoihin..

Jotain muutakin piti kommentoida mut enhän mä tietenkään muista..

 
Moi..

Jussi meni ja nyt joulua ootellessa :LOL:

Huomasin alkoholista keskustelun huhtikuisten pinossa. Mulle ei oo tullu mieleenkään et voisin lonkeron vaikka juoda, voinko? jos illalla sen juon nii annan pojulle öisin vaan korviketta tai valmiiks lypsettyä maitoa, sehän ei sit juo "lonkero maitoa" ollenkaan? Mutta kuulemma ei yks juoma haittais vaikka imettäskin. Oon haaveillu niin kauan kylmästä lonkusta :p

Tääl oli jotkut lopattanu imetyksen ja alkanu täysin korvikkeille, miten te saatte tisseistä sit maidon tulon loppumaan? Ite en tästä imetyksestä perusta, aikalailla meno menny siihen et pumppaan ja syötän pullosta. Tunnen ihteni välistä tosi kamalaks ja laiskaks kun en jaksa. Mutta välistä taas tissitellään. Mua ei haittais vaikka maito loppuis, mites sen sais loppumaan? :ashamed: Kamala kun tuli huono omatunto kun kirjotin tuommosta, mutta se on totuus :'(

 
Mors!

Niin se juhannus oli ja meni...Tulipahan käytyä terassilla juomassa yks pitkä kylmä, mutta olipahan elämäni pisin tunti, ei oikein oo halua vielä jättää poikaa kellekkään..Saas nähä miten käy kun pitäis elokuussa lähtee tallinnaan.. :whistle:

KyyneltenHymy
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=165 Tuolla on ainakin tietoa imetyksestä ja alkoholista...Ite miellän asian niin et sen yhden voi ottaa ilman mitään sen kummempia toimenpiteitä.

Eikös maidon tulon lopetukseen ole ihan lääkkeitä?Tiiä sitten et kuinka herkästi niitä saa....Mulla nyt on "helppoo" asian suhteen kun se tulo tyrehty itekseen, vielä saattaa sillon tällön tulla tippa tai pari rinnoista, mut mitää millä pojan sais tyytyväisenä pidettyä tuolta ei tule..Määrät on noussu nyt jo niin et eilenkin kisko illalla 180ml 3h nukkumisen jälkee... :eek: Mä just kaverille nauroinkin et mun pitäis omistaa lehmä et tuo pysyis ruuassa(rintamaidossa )... :LOL:

Petipuuhia
ei meillä ymmärrettävästi oo vielä edes harkittu, sen verran meni tuo alakerta uusiks et ootetaan ihan rauhassa sinne jälkitarkistukseen asti..Ei huvita alkaa sählää mitää ennen sitä.. :whistle: Haluja kyllä olis, oli jo viikko synnytyksen jälkeen, mikä on aika hanurista koska jos yhtään kiihottuu niin tikit alkaa kiristelee ihan helvetisti..Noh, vielä 3 viikkoa... :p

Tänne ei mitää uutta, poika voi hyvin, itelläki alkaa perse kestää jo istumiset ilman mitää kiristelyjä, jokin häikkä mussa on kun meinaa taju lähtee joka kerta kun nouset ylös, tiiä sit onko hb tipahtanu tms...Mut eiköhän sekin jossain kohtaa korjaannu.. :)

Päivänjatkoja!

Maira ja emppu 2vko6pvä
 
Imetys ja alkoholi mäkin luin ton imetystukilistan ohjeen ja kyllä, olen kolme kertaa tässä 2kk:n aikana ottanut yhden siiderin/lonkeron illalla, niin siis kolmena eri iltana ja yksi tölkki. Normaalisti olen imettänyt, mutta koittanut ajoittaa ton juomisen vähän niin että olisin just imettänyt. Vaikka tosiaan mitään ei pitäis rintamaidossa yhden tai vaikka toisenkaan jälkeen olla.

Kyyneltenhymy :flower: sulle että sanot ääneen mitä mä ajattelen... Ei ole imetys mukavaa aina, ei..

Alisakos oli valvoskellut? Tiedän tunteen, kamalaa... Täällä viime yö samoissa merkeissä, just kun kerkisin juhlia pitkiä yöunia. Vattanväänteitä täälläkin.. Cuplatonia oon antanut, rintamaitoon sekotettuna. Ja se ohje joo sanoo että joka syötön yhteydessä, mutta kyllä meillä on parikin kertaa jo auttanut.

Aloin pitää eräänlaista päiväkirjaa, meidän päivän askareista ja samalla merkkaan vähän ylös mitä oon ite syöny, josko tohon ajoittaiseen vatsan takia valvomiseen löytyis syy. Yksi syy on kyllä se lussutus-tyyppinen syömistyyli tytöllä, nälkä on, mutta maiskuttaa niin että toiselta puolelta maito valuu suupielistä ja ilmaa nielee. Keskeytän sen aina kyllä että nappais paremmin kiinni. Päivärytmin muokkaantuminenkaan ei olis pahitteeksi. Onneksi pääosin yöt on ihan jees, että nukahtaa heti imetyksen jälkeen mutta taas viime yönä valvottiin 03-07, olin kuitenkin 1.30 imettänytkin, tuossa sitten vielä syöttö klo 04... että pari-kolme tuntia parissä pätkässä sain nukkua, aamusta sitten itkin jo suoraa huutoa ja herätin miehen ennen kellon soittoa sylittelemään tuota.. Sitten sain vaihtelevasti torkuttua 07-9.30, vauva "nukkui" vieressä.. Pakko olis ittensä kammeta pihalle, just vasta aamukahvia tässä juon ja vaavi köllii tossa sitterissä vieressä.

Voiko 2kk ikäinen jo oppia päivärytmin ja miten hitossa sitä saa opetettua? Kun päivisin tuo nukkuu jos sattuu huvittamaan. Eilen saattoi nukkua liikaakin mutta mites pidät väkisin hereillä?? Neuvola meillä on vasta viikon päästä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja A-L-M:
Ja tässä vaiheessa oli ollut tunteja tissillä, pieniä taukoja lukuunottamatta. Eli maitoa ei tullut tahi imuote oli väärä, tai sitten kumpikin syy yhdessä, mene ja tiedä. Joka tapauksessa tiedän että lapsellani oli nälkä ja minä en sitä pystynyt ruokkimaan. No, pumppasin koko ajan lapsentahtisesti, eli aina kun vauva söi, minä pumppasin. Alussa ei tullut kuin 20ml 45min pumppauksen jälkeen, parin päivän päästä saikin 10minuutissa 80ml.

Mulle neuvottiin syöttöpunnitukset, jotka on tosi hyvä tapa selvittää, tuleeko sitä maitoa.
Eli vauva vaa'alle ennen imettämistä vaatteeineen vaippoineen päivineen. Imettämisen jälkeen punnitaan uudelleen ja katsomaan, miten paino nousi. 1gr maitoa on siis 1ml eli jos paino nousee vaikka 100gr, niin vauva on imenyt 1dl. Vauvaa ei tosiaan tarvitse riisua, koska nuo vaippa ja vaatteet vauvan kanssa tietenkin painavat saman verran. Jos kotona ei ole tarkkaa vaakaa, voi neuvolassa käydä tekemässä tämän testin.

Tästä ainakin tietää, että vauva on saanut maitoa. Tuo 1dl (100gr) on yleensä se määrä, minkä tämä vauva syö kerralla nykyään. Rintapumppauksella ei imetystuen mukaan saa luotettavaa tietoa, miten paljon maitoa tulee, koska se on eri asia kuin vauvan imeminen. Mä en itse ainakaan ole saanut mitään irti rinnastani käsikäyttöisellä rintapumpulla tuossa pari viikkoa sitten, kun koitin.




 
Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
Hei, vaihtoehto Cuplatonille on Disflatyl. Muistaakseni Cuplatonia pitää ottaa joka syötön yhteydessä mutta Disflatylia harvemmin..
Monet ihmettelee, mitä eroa Disflatylillä ja Cuplatonilla on.

Cuplatonissa on vaikuttavana aineena dimetikoni.
Disflatylissä vaikuttava aine simeticon.

1 millilitra Disflatyliä sisältää simetikonia 40 mg.
1 millilitra Cuplatonia sisältää dimetikonia 300 mg.

Yksi millilitra Disflatyliä vastaa 37,8 mg dimetikonia.

1 millilitrassa on 27 ± 3 tippaa.

Disflatylia pitää antaa 10-15 tippaa 2-3 kertaa päivässä vauvoille.
Cuplatonia annetaan 4 tippaa ennen jokaista ateriaa vauvoille.

Lähde: pakkausselosteet

Riippuu siis annostuksesta ja ruokinnan määrästä, kumpaa pitää antaa useammin.
Mitä eroa sitten vaikuttavilla aineilla on, ei ole tietoa. Kun on kuullut ihmisten kokemuksia, niin toinen suosii toista ja toinen taas toista. Vaikeahan sitä on arvata, kumpi sitten omaa vauvaa auttaisi paremmin. Ilmeisesti pitää vain kokeilla.
 
Tervehdys täältäkin :)

Meillä on pikkumies kasvanut ihan hirmuisesti, käytiin 1kk neuvolassa ja painoa pikkuherralle oli tullut syntymästä siihen saakka 1200g ja pituutta 4,5cm :) eli kovasti kasvaa ja ihan tissimaidolla mennään :)
Nyt sekin on jo helpottanut, kun tossa synnytyksen jälkeen tuntui, että vauva oli KOKO ajan tississä kiinni, mutta toisaalta muistin sen kahden ekankin jälkeen, mut nyt on jo helpottanut paljon! :) vauva imee sellasen 5-10min/rinta n. kolmen tunnin välein :) tutti on myös helpottanut kovasti, kun se helpottaa sitä imemisen tarvetta niin pojan ei tarvitse pitää minua huvituttina.

Maidon riittävyydestä on ollut puhetta. Joku kirjoitteli, että kun ei lypsämällä tuu kun sen ja sen verran, että ei maito voi riittää. Mä lypsin 12 tuntia, että saisin maitoa sen verran, et poika pärjää pari tuntia ilman minua... noh, tuon kahdentoistatunnin tulos oli 1dl!! ja tuostakin yli puolet tuli valumalla kun imetin toisesta rinnasta, eli ei todellakaan kannata sen perusteella mitä lypsämällä tulee edes miettiä, että riittääkö maito vaiko eikö. Sillä terve järkikin sen sanoo, et jos multa tulis vauvallekin vain desi maitoa 12 tunnissa se ei kasvaisi kuukaudessa yli kiloa.
Mä en oo ite koskaan ajatellut, että riittääkö maito vaan oon ajatellut, että tottakai se riittää ja minusta se vain on niiiiin helppo tapa syöttää vauva, etten edes harkitse mitään muuta. Haaveissa on tällä hetkellä se puolenvuoden täysimetys mikä onnistui keskimmäisen kanssa ja sitten imetyksen jatkaminen aina tuonne vuoden ikään asti :)
Se vaan sitten ens keväänä jänskättää, et miten mun töihin menoni vaikuttaa imetykseen, mä kun menen töihin kun poika on 10kk niin toivon todella, että imetys jatkuu siitä huolimatta!

imetys ja alkoholi huoletta voitte ottaa sen yhden, tai kaksikin vaikka imetättekin. Maidon alkoholipitoisuus ei nouse missään tapauksessa korkeammaksi mitä veren alkoholipitoisuus, eli vaikka olisitte kunnonkin kännissä sitä alkoholia on rintamaidossa niin vähän, että siitä ei vauvalle ole mitään haittaa. Kunnon känniä ei todellakaan kannata kuitenkaan vetästä, kun se vauvan hoito ei sen jälkeen oo kovinkaan järkevää, eikä turvallista. Mutta itse olen ottanut saunassa kaksi saunaolutta enkä pitänyt mitään varotoimia sen kanssa, myös lasin viiniä olen ottanut muutaman kerran jne.
Silti pidän määrät kuitenkin aina niin pieninä, etten todellakaan humallu.

jahas, jos menis nauttimaan tuosta ihanasta kesäkelistä kun poika nukkuu.

tatomira ja pikkumies 5vko
 
ALM Wau, siellähän tyttö nkkunu oikein urakalla, ihanaa!! =)

Whitey Luulen, että syy meidän tytön "rintaraivareihin" on selvinny. Mulla on ns. suihkutissit. Maitoa tulee aluksi ihan hirveästi ja helpolla. Menee n. 5-10min, jonka jälkeen tyttö alkaa hermoileen, kun maidon tulo ei olekaan enää niin runsasta ja niin helpolla saatavilla. Tästä todennäköisesti johtuvat myös meidän mahavaivat ja hirveät ilmavaivat... Täytyy katsoa miten tuon maidon tulon saisi tasaantumaan.

cuplaton ei sitten sopinut meidän neidille yhtään. Jätin sen antamisen iltapäivällä kokonaan ja kas kummaa, viime yö meni taas niinku kaikki muutkin, joten cuplaton jää meiltä heti pois.

kyyneltenhymy ei se illalla juotu lonkku enää aamulla maidossa vaikuta :)

tatomira ohhoh! Siellähän kasvetaan oikein urakalla ja vauhdilla :D

Meillä tyttö alkanu 4 päivää sitten hymyilemään hymyä vastaan, aika ihanan näköstä. :heart: Samoin toinen alkanu kovasti juttelemaan meille :heart: Nämä jos jotku saa oman mielen hyvälle tuulelle :)

Alisa & Nti Nötterö 4vkoa ja 2päivää :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja A-L-M:
Aloin pitää eräänlaista päiväkirjaa, meidän päivän askareista ja samalla merkkaan vähän ylös mitä oon ite syöny, josko tohon ajoittaiseen vatsan takia valvomiseen löytyis syy.
Mäkin olen kertonut täällä, että olen aika dieetillä vieläkin, jotta vauvalla ei olisi mahavaivoja. Mä uskon siihen, että ihminen on, mitä syö ja maidon mukana ne kaikki aineet menevät myös vauvaan.
Vatsanväänteet ovat helpottaneet aika paljon. Ennen tuo saattoi itkeä yli 3h päivässä jopa putkeenkin, mutta nykyään vain pari kertaa päivässä n. 30min ajan ennen kuin kakka tulee.
Tähän parantuneeseen tilanteeseen on sitten 3 vaihtoehtoa:

a)vauvan maha on kehittynyt ja ilmavaivoja ei ole enää niin paljon kuin ekoina viikkoina
b)gefilus -tipat rauhoittavat mahaa
c)ruokavalioni

Mä en siis syö yhtään mitään, joka on ilmavaivojen mahdollisella listalla. Hiljelleen lisään nyt uusia raaka-aineita ruokavalioon ja katson, ettei se pahenna tilannetta. Se on pieni hinta siitä, että vauva itkee vähemmän.

KIELLETTYJEN LISTA (kerätty neuvolasta, oppaista ja imetystuesta):
  • ei kahvia eikä teetä (kofeiini on ongelma)
    • ei pullaa, limsaa (etenkin kolajuomat) eikä muita paljon valkoista sokeria sisältäviä herkkuja
      • ei maitotuotteita (ota sen sijaan kalsium-tabu)
        • ei herneitä, papuja, lanttua, kaalia, omenaa, sitrushedelmiä
          • ei mausteita
            • ei paistettua ruokaa, eikä grillattua (keittäminen ja hyörystys on parempia)

              Yleisimpiä allergisten oireiden aiheuttajia ovat kanamuna, kala, maito, kotimaiset viljat (vehnä, ruis, kaura, ohra), äyriäiset, lihat, pavut, herneet, soija, suklaa, sitrushedelmät, pähkinät ja manteli.

              Turvallisia ruoka-aineita ovat täysjyväriisi, hirssi, lammas, possu, kukkakaali, parsakaali, mustikka, banaani, herukat, kurkku, suola, sokeri, sininen keiju-margariini ja ruokaöljyt. Lisäksi (aina kun lehmänmaito on pois ruokavaliosta) päivittäin 1000 mg kalkkivalmistetta ja jokin monivitamiinivalmiste, esim. Multitabs.


              Yritän vaan keinolla millä hyvänsä seurustella vauvan kanssa päivisin, jotta hän sitten on väsynyt oikeaan aikaan eli öisin. Tähtään siihen, että päiväunilta herätään n. 06 maissa, imetetään tunti, seurustellaan 21 asti, kylvetetään ja vaihdetaan vaatteet ja sen jälkeen iltaruokintasessio 1-2h ja sitten vauva alkaa jo nukahtamaan ilman mitään nukutusta klo 23 tienoilla. Siitä vauva sitten nukkuu väh 3h - max 5h.

              Mikäli ei jaksa seurustella vauvan kanssa päivällä, niin olen huomannut että se sitten kostautuu yöllä. En anna vauvan nukkua pidempään kuin 3h päiväunta, sen jälkeen jo herätän syömään ja seurustelemaan.
 
Whitey meillä vauva ei itke. Känisee, ähisee, murisee ja venkoilee. Itkee ainoastaan silloin kun on nälkä, mutta tuosta venkoilusta päättelen että on masuvaivaa. Samalla kun monesti piereskelee niin että jää raavaat miehetkin häviölle :LOL: Sulla on kyllä tiukka dieetti. Ite huomasin jo viikkoja sitten, että rasvainen ruoka on meillä pahasta, kotipizza ja makkaraperunat on ainakin valvottanut. Sitten kun saa kakan tulemaan, loppuu venkoilukin. Mutta tosiaan onneksi tämä ei ole päivittäistä, max 2 kertaa viikossa näin.

Iltaisin tuo nukahtaa aina kanssa ilman mitään nukutuksia, tuo yövalvominen on sitten se ongelma... Päivällä ei koskaan nuku kolmea tuntia, hyvä jos kaksi tuntia saa yhtäsoittoa unta. Ja meillä sylitellään, jutellaan, leikitään, lauletaan päivän mittaan. Kuulemma oon ite ollu vauvana samanlainen, en vaan nukkunut. Naureskelin senkin edestä, usein keskellä yötä ja niin tekee meidänkin neiti.... Ja tosiaan, eihän siinä mitään jos sitten saisi päivällä nukuttua, mutta kun tosiaan ei välttämättä nuku päivälläkään, ei sängyssä eikä vaunuissa ulkona (herää jo matkalla jos ollaan vaunulenkillä eikä nuku ainakaan jos vaunut pysähdyksissä).
 
Maidon tyrehtyminen kävi mulla ihan nopsaan. Pari päivää tuntui rinnat kipeiltä ja sit se oli siinä. Mutta korostan että mulla ei koskaan noussut maito kunnolla.. Maitoa tyrehdyttävistä lääkkeistä oon kuullu vaan koirien osalta joten tuosta en osaa sanoa...

Mä tuuletan hyvin nukutun yön takia B) Klo 23 aikaan söi ja seuraavan kerran heräsi noin 03-04. Sit alkoi hieman heräilemään klo 06 mutta kun mies laittoi tutin suuhun ja seisoskeli hetken vieressä, pikkuakka jatkoi unia :D Mies muutenkin ottaa aamuvuorot kun ite voi heräillä siinä kuuden paikkeilla ja antaa mun nukkua kasiin.

Meillä on ainakin vielä mennyt yöt hyvin sikäli että nukkuu öisin ja seurustelee päivät. Päivisin onkin aika hyvin hereillä..ja kitisee ilmavaivoja. Kiukkuhan siitä tulee kun ilma pyörii mahassa, ja huudoksi yltyy kun kiukkua pukkaa liikaa tai nälkäkuolema on lähellä. Tänäänkin karjui naama punaisena kaupassa ja 2vee lauloi korkealta ja kovaa :whistle: Mä oikeesti odotin jotain kaikkitietävää mummoa paikalle joka ilmoittais mun vauvan olevan nälkäinen :kieh:

Muutenkin ulkoillessa nukkuu hyvin ja joskus päivisin nukkuu pitkästikin ja joskus vähemmän. Itseasiassa nytkin nukkuu ties monettako tuntia (että ei ollut nälkä vaikka kaupassa huusikin) ja harvinaista on se että 2vee nukkuu myös! Ja mitä tekee äiti? surffailee netissä..
 
Iltaa,

täällä sitä nyt omaa aikaa vietetään kun pitäisi olla jo unten mailla. Mä pyrin menee suunnilleen samantein ku vaavi nukahtaa että ehtis yhden pitemmän pätkän nukkua. Poika yöunille 21-22 maissa ja eka syöttö sitten 3-5 tunnin päästä, loppuaamuyö meneekin sitten 2-3 t pätkiä ja ukko aloittaa öhnäämisen jo n tuntia ennen varsinaista syöntiä ja örpöttelee vielä ruoan päällekin :whistle: Siinä voi sitten kuvitella mitä tekee ylikierroksella oleva äippä...no valvoo tietty, vaik korvatulpat korvissa ja tyyny vielä pään päällä |O

Cuplatonia olen antanu ja en oikeastaan tiedä onko siitä iloa...joku sanoi että pitää antaa viikko ennenku tietää auttaako.??

Imetys on loppu täällä kans. Pumppailen vielä muutaman kerran päivässä vastaaineita ukkelille, mutta hiivuttelen senkin pois. Haluan hormonitoimintani takaisin koska uskon sen vaikuttavan psyykeeseeni :(

Ukkeli syökin aventin tuttipulloa hyvin hartaasti, etenkin iltaisn ja korvike+pumpattu maito saldo on ollut jo useampana päivänä yht n 1300ml, että ne nlan suositukset, hoh hoijakkaa..

Huomenna sitten pääsen shrinkille klo 10. Ans kattoen mitä se poikii..

Jepsis, ja pikkuneiti 1v 5kk ei suostunu nukkuu vaunuissa tänää päikkäreitä ja mä jo helisin että maailmanloppuhan tää on :eek: ..oli onneks kaveri kylässä joka sitten vaavia viihdytti, ni heitin pikkuneidin omaan sänkyyn ja pienen taiston jälkeen veti 2t päikkärit sisällä siis, ekoja kertoja elämässään. Taidan nukuttaa helteellä jatkossakin sisälle.

Hyvää yötä!

Hm ja ukko 5 vkoa ja pikku esikoinen 1v 5kk
 
tatomira, ompa siellä kasvettu reilusti.

whitey, mä nostan sulle hattua kun pystyt olee noin tarkalla dietillä. Toisaaltaan, mitäpä vanhemmat ei tekis tuon nyytin eteen että toisella olis hyvä olla. Hyvä että siellä ainakin on masuvaivat helpottanu.

Petipuuhia ei oo vielä harrastettu. Mulla on nyt viikonlopusta saakka ollut tuo alapää normaalissa kuosissa. Ite haluun kuitenkin oottaa että jälkivuotokin loppuis kokonaan ja onneks onkin jo vähenemään päin.

Neuvolassa taas pyörähdettiin ja mitat oli reilut 3800g ja 53cm. Hyvin siis on kasvanut tissittelyllä. Iho on tosi siisti eikä vielä oo enempää tullut hormoninäppylöitö, siellä täällä välillä näkyy jokunen, mutta ei sen kummempaa.

Meillä neiti on aikamoinen "kakkatykki" :LOL: . Lähes jokapäivä menee jossain vaiheessa vaatteet vaihtoon kun tulee reilummin kakkaa ja tursuilee vaipasta... Mutta parempi että tulee ettei oo masuvaivoja.

Imetyksestä: Oon ehdottomasti hurahtanut siihen ja toivon että pystyis pitkään imettämään! Esikoinen oli "pullovauva" ja ite oon kokenut tän imetyksen PALJON helpommaks. Maito on aina mukana ja oikeen lämpöstä, eikä tarvii keittää montaa kertaa päivässä pulloja.

Nyt untenmaille että kerkee nukkuu hetken ennen ekaa syöttöä. Öitä.

Selis ja "mötkäle" 19pv
 
emv
Moikka!

Toivottavasti kaikilla oli kiva juhannus! Meillä oli vieraita (osa yökylässä, osa käymässä) koko jussiviikonlopun ja sit sunnuntaina lähdettiin mökille kahdeks yöks miehen ja tytön kanssa. Vierähti useampi päivä etten käynyt täällä ja nyt en enää muista puoliakaan mitä olette kirjoitelleet... :ashamed:

Meillä cuplaton alkoi auttaa heti ja muutenkin muistelisin et se on lyhytvaikutteista ja siks täytyy antaa joka ruokailun yhteydessä. Oikaiskaa jos oon väärässä. :whistle:

Mulla alkoi sit ennen juhannusta menkat :headwall: :'( Ja johtuu siis varmasti siitä et oon syöny niitä minipillereitä. Ärsyttää kyllä ihan sikana :kieh: vaikka sitä osaskin jotenki odottaa et niin käy. Olin ekan vuotopäivän aika raivotar (tosin itkevä sellainen) mun miehelle...mut sit kun vieraat tuli niin oikea aurinko (mies lähti yövuoroon tieltä) :LOL: No miehen kans se on jo sovittu. Se kyselikin et meniks mulla hormoonit sekaisin kun menkat alkoi, onneks ei kyselly kovin kriittisellä hetkellä.

HM: Toivottavasti shrinkistä ois sulle apua! :hug:

Mä välttelin jossain kohtaa ruisleipää, kun sillä oli selkeästi merkitystä tytön masuvaivoihin. Nyt oon taas silloin tällöin alkanut sitä syödä, mut en paljoa vieläkään.

Pakko lähtee kyl nukkuu, jatkan taas jossain kohdin.

-emv ja sade 2kk 3vkoa
 
Huomenta päivää.. :)

Selis Meilläkin asustaa kakkatykki, joka päivä saa sen kerran ainaki vaihtaa vaatteet kun poika on kainaloitaan myöten sonnassa... :LOL: No ainakin suoli toimii.. :p

Voi saakeli, mä unohin porukoille meidän rela tipat ja d-vitskut..Kai mun täytyy käydä ostaa uudet..Varmaan vois harkita jos ostais sen yhdistelmä jutun niin ei tarttis kahen purkin kanssa pelata...
Oon miettiny myös noita cuplatoneja jne...En oo kylläkään huomannu et meillä suuremmin mahaongelmia olis, mut kai noita vois varalle ostaa..Jos sattuu et alkaa tulemaan..

Hitto mun on pitäny soittaa th:lle jo 2 aamuna ja sopia pojalle neuvola aikaa, en oo vaan saanu aikaseks kun sillä on soittoaika 8-9 ja meillä on nukuttu sillon vielä... :ashamed: :whistle: Täytyy samalla kysellä tosta maidon juottamisesta koska poika on alkanu pulauttelee aika paljon, tuntuu et on tunninkin välein ihan karmivan nälkänen ja ahnehtii sitä maitoo niin et sit syönnin jälkeen tulee osa ulos ja taas sillä on nälkä... :eek: Mä oon joutunu alkaa ostaa korvikettakin puolen litran pöniköissä kun tuo pienimies syö kun hevonen.. :p

Rytmi meille on nyt näköjää tullu, päiväseltää on hereillä miten sattuu, mutta yöt menee jo tietyllä kaavalla, eli 20.00-22.00 syödään ja seurustellaan, kymmenen jälkeen nukkumaan, herää n.03.00, syö ja alkaa uudestaan nukkumaan jonka jälkeen saa pötkötellä aamuun saakka eli sinne 8-9! :D Ei voi valittaa!Toivon mukaan tää rytmitys pysyykin, eikä nyt ala saamaan jotain karmeita mahanpuruja tms.. joita itkis yöt.. :)

Ristiäisiä pitäis alkaa järkkäämään pikkuhiljaa, mun rakas aviomieheni nimittäi meni ja kutsu koko sukunsa sinne ilman et ajatteli yhtää että tila missä ne piti viettää on pieni..Nyt sit täytyy miettiä koko homma uusiks.. :attn: Onneks on vielä hyvin aikaa kun ne on vasta kk päästä.

Mutta mukavat päivänjatkot!

Maira ja emppu 3vko
 
emv :hug: menkoista.. Ite alotin viime viikon lopulla kanssa minipillerit, toivottavasti ei ala menkat..

Ristiäiset meilläkin tulevana viikonloppuna ja paniikki iskee.. pitää tehä sitä tätä ja tota. Terassi siivottava, sisällä siivottava, leivottava ym. Taidan pyytää mun äitin perjantaina vaavin kanssa touhuileen niin pääsen rauhassa siivoamaan.

Taidankin katsella kaupoista tota Aventin tuttipulloa, kiitokset haavemammalle vinkistä :D Josko neiti suostuis sitä sitten syömään. Olis kiva päästä joku ilta lenkille yksin. Luulen että isukillekin olis tärkeetä viettää tytön kanssa aikaa kaksin, nyt vaan niin pieniä hetkiä ovat olleet.

Kirjotinkin tohon toiseen ketjuun, että meillä tyttö kuolaa, on kuolannut jo pari viikkoa. Kitinä, kuolaus, nyrkinsyönti ja yövalvomiset = hampaita??? Ei kai vielä :eek: Täytyy pyytää ensi viikolla neuvolassa terkkaa vilkaseen suuhun, mä en erota olisko ikenet turvoksissa tms.

Mukavaa päivää täältäkin suunnalta, ihanaa kun on lämmin B)

ALM ja tyttö 8vkoa

P.S meillä siirryttiin jo 3-koon vaippoihin :'( kasvaa liian nopeesti :'(
 
A-L-M, meilläkin siirryttiin 3-koon vaippoihin. Ei saa kasvaa noin nopeeta. :'(

Muuten täällä kaikki niinko pitääki, poika kasvaa ja kehittyy. Nukkuu hyvin ja syö vielä paremmin. ;) Hitto ku ei muista mitä täällä on ihmiset porisseet, vaikka joka päivä oon lukenu. :|

Puhtia on meilläki, en oo hoitanu mitenkää ja terkka sano et ei tarttekkaa :)
Vaatekoko meillä on 62-68, eli liian isoja mun mielestä ku ei saa kasvaa niin nopeeta!
Petihommia meillä on ollu jonkin verran nyt ku jälkivuotoki loppunu aikaa sitte.
Massuvaivoja ei meillä oo ollu ku muutamana iltana, onneksi. *koputtaa puuta*

Muutapa en sitte muistakkaa mitä piti kommentoija. :( KERPELE! Mulla vissiin joku vauva-ajan dementia :LOL: Onko muilla sammaa vikkaa?

Devili + Karpaasi vajaa 1,5kk
 
Sopiikos uutena mukaan vähän jälkijunassa? Laskettuaika oli 24.5 mutta neiti päätti syntyä vasta 7.6. (rv42+0) - mutta toukkiksia odotusaikana seurailin joten teidän jutut on vähän tutumpia kuin kesäkuisten :p

Synnytys oli helppo 4 tuntia josta ponnistusta -3minuuttia, sairaalassa ehdittiin olemaan 1,5 tuntia - sinne mennessä olin auki 7cm; Tutkimushuoneesta kesken käyrän oton saliin saamaan spinaalia kun alkoi ponnistuttaan ja sen jälkeen jo aukesinkin vauhdilla loppuun ja täydessä puudutuksessa ponnistin neidin pihalle. Esikoistyttömme (2v) sai sinä yönä pikkusiskon jolla oli mittaa 51cm ja 3379g.
Raskauskiloja mulle tuli 8kg, jotka jäi kaikki laitokselle ja nyt kotona ollessa aletaan taas pääseen jo miinuksen puolelle (ja normaalipainon ala/keskivaiheilla olen aina ollu) - esikoisen aikaan lähti vielä 10kg raskauskilojen jälkeen parissa kuukaudessa synnytyksestä...

Viikossa painoa tuli lisää 500g ja kaksiviikkois neuvolassa paino oli jo 4287g - täysimetyksellä mennään eteenpäin ja tavoitteena 6kk ja osittain 2v - esikoinen oli täydellä 6kk ja osittain 15kk kunnes vieroitti itse itsensä mun raskauden myötä.
Cuplaton on meillä ollut jo reilu viikon käytössä ja sitä annan aina n.2h välein ennen syöttöä, jokaista syöttöä ennen se pitäisi antaa mutta ei ole järkeä antaa sitä kerralla A ja n.15-30min päästä jo uudelleen kerralla B ja hyvin on näin toiminut. Neiti imee niin paljon ilmaa tissillä että se aiheuttaa mahavaivoja - suihkutissien kirous. Mä oon joutunu aika paljon pumppailemaan noitten suihkujen takia ja kun sitä maitoa nousi kerralla useammallekkin lapselle (Mä oon varmaan jossain edellisessä elämässä ollu ammatiltani imettäjä ;)), mutta eipä tuo haittaa kun siihen totuin jo esikon kanssa, meillä vaan alkaa uhkaavasti pakastin täyttymään kun ei pullo tunnu kelpaavan sitten alkuunsakkaan; tosin vika voi olla siinäkin että minä maidontuoksuisena oon sitä yrittäny tarjota kun ei isin syli kelpaa neidille (eikä tuota isiä paljoa kotona näykkään), ei kelvannut tutti tai pullo esikoisellekkaan joten hoitokerrat hoidettiin a.ruiskulla tai b.hörpyttämällä.
Mahavaivoja meille on tullu kananmunasta (myös ihottumaa tästä), limuista ja uusista perunoista joten ne on nyt kielletyissä mun osalta enkä niitä kaipaakkaan jos imetys sen kautta onnistuu.

Aloitettiin Deetippojen antaminenkin viime viikolla - Devitolin ja Jekovitin jätin suosiolla kokeilematta esikon huudot muistaen ja tuo Deetipathan sisältää sitä D3 vitamiinia joka imeytyy tehokkaammin - mitään oireita tästä ei onneksi ole tullut.
Nyt meillä on jo piemimmällä flunssa, kuumetta hälle ei onneksi tullut mutta yskä ja nuhakin on ikäviä näin pienellä - friida laulaa ja suolatippoja kuluu.

Anteeksi alkuromaanini, jätän hieman palstatilaa muillekkin ja lähdetään telkkua katselemaan...

aa... Kyyneltenhymylle (menikö oikein?) piti sanoa että se yksi lonkku ei vaikuta pätkääkään siihen imetykseen ja oon kyllä juonu smirnoffin hyvillä mielin saunan jälkeen vaikka olisikin imetys hetken päästä, se alkoholin määrä maidossa on sama kuin veressä ja se määrä on sitten niin pieni ettei se vaikuta mihinkään. Mä oon pitäny rajana kuitenkin sitä että jos voi ajaa autoa - voi imettääkkin...
 
HyäkkäysVaunu: tervetuloa :wave:

MsDevil88: Mulla on vauva-ajan dementia :LOL: niinku oli raskausajankin.. Ihan oon pihalla välillä, haen pyykit koneesta että laittaisin kuivamaan ja parin tunnin päästä muistan että kannoin vaan kopan kuivaustelineen viereen ja siinä ne on edelleen.. Näitä vastaavia sattuu joka päivä :D
 
Mun piti varmaankin jotain kommentoida, mutten enää muista, kun luen yleensä iltaisin kun imetän neitiä ja silloin en voi kirjoittaa, tai ehkä yhdellä sormella, mutta kestäis liian kauan.

Ilmat on ollut ihanat ja ollaan viihdytty päivisin mökillä, ei tosin tee mun rintatulehduksen kannalta kovin hyvää, kun juoksen välillä imettäessäni huutamaan esikkoa pois pahan teosta tai laiturilta :p mutta saapahan esikko olla ulkona, kun mökillä on helpompi häntä vahtia, vaikka onkin se järvi ja laituri. Päivisin neiti nukkuu edelleen aika paljon, aamuisin heräilee kuuden aikoihin ja sitten nukahtaa jo niin että ehtii tehdä aamutoimet esikon kanssa ja itsekin syödä, ei tosin ehdi kahvia juomaan, se säästetään esikoisen päikkäreihin! Illat sitten meneekin koliikin parissa, nyt huusi 2,5 tuntia ennen kuin nukahti ja kohta alkaa taas uudestaan, mutta nukkuu ehkä hetkisen ensin (mun pitäis olla nyt suihkussa, mutta tulin tänne..). Eilen esikkoa kyseli kun nukutin häntä että mikä siskoa vaivaa, koita siinä sitten selittää että ei hällä hätää ole vaikka huutaakin niin että itseäkin oikein sattuu, mutta lohdutin sekä esikoista että itseäni sanomalla, että ei enää kestä kuin pari kuukautta enään :headwall:

Mä en ole juonut mitään imetysaikana, ei tee kyllä edes mieli, mutta jos terassille lähtis, niin silloin vois yhden siiderin juoda. Täällä maalla tosin noita paikkoja ei ole, joten kiusaustakaan ei niin helpolla tule. Joskus kun neiti oikein itkee iltaisin, niin tupakalle tekis mieli, en tosin ole enää vuosiin polttanutkaan, mutta vitutukseen voisin yhden polttaa!

Jaahas, nyt herätään jo, nukkui 15 minsaa...
 
Huomaa miten ei aika enää riitä täälläkään käymiseen, pikku neiti ja kaikki muut hommat vie niin paljon aikaa. :)

Paljon eri asioista ootte täällä puhunu enkä nyt millään voi muistaa mihin kaikkeen piti kommentoida. :D

Mutta ekana neuvola asiaa.. Tänään siis käyty neuvolassa ja tyttö kasvanu ihan hirveetä vauhtia. Paino oli 4670g (syntymäpaino 3500g) ja pituus 54cm(48cm).

Meillä on käytössä D-tipat nimiset vitamiinit ja alussa oli tosi kovia vatsavaivoja mutta päätin jatkaa niiden antoa ja nyt on maha jo tottunu niihin eikä enää mitään ongelmia.

Mä oon neitiä pitäny jo leikkimatolla ja tykkää kyllä katella siinä olevia värejä sun muita ja sitterissä viihtyy myös hyvin. Hyvä vaan, ettei tarvii koko ajan kannella kun voi pitää silmällä toista ja samalla on kummatkin kädet vapaana. :)

Imetys on täälläkin loppumassa, johtuen siitä että tyttö ei ime kunnolla vaan mussuttelee eikä sieltä mitään silloin tule. Joutuisi varmaan 5h imettämään putkeen että saisi mahan täyteen, ei kiitos! Korviketta meilläkin menee aika paljon, kerralla yleensä semmonen 80-160ml. Mutta näkyyhän se jo painossakin. :)

Mitäs vielä..

Juhannuksena oltiin miehen siskon luona ja siellä tuli kyllä muutama siideri otettua, mutta en imettänyt enää sen jälkeen kun olin yhdenkin juonut. Voin kyllä sanoa että tuli ne muutama siideri tarpeeseen. :) Onneksi oli muitakin ihmisiä siellä jotka vahtivat pikku neitiä niin sai itse hieman rentoutua. :)

Niin ja meidän tyttö sai nimekseen Ella, virallinen nimijuhla on sitten ensi viikolla.

Nyt syöttämään..

Riikka ja Ella 5vko 5pvä
 
ALM Meidän tyttö just samanlainen, ei itke, mutta kitisee, önisee, ärisee ja purisee, vääntelehtii ja kääntelehtii mahaansa :/ Miksei se vois jo hampaita tehdä, tutun vaavi sai ensimmäisen 1,5kk:n iässä :O

joku kyseli niistä maidon tyrehdyttämislääkkeistä. Kyllä niitä ainakin ennen on ollu ihan ihmisillekin :D

emv menkoista :hug:

maira meilläkin ristiäiset kuukauden päästä.

hyäkkäysvaunu tervetuloa mukaan!! :wave: Täällä kans yks suihkutissi. Ookko pumppaillu ennen syöttöä vai syöttöjen välillä?? Kauanko teidän vaavi imee rintaa kerrallaan? Ja syötätkö vain toisesta rinnasta yhdellä syötöllä? :)

magdaleena hurjasti voimia sinne koliikin kanssa kamppailemiseen :hug:

Riikka Ellalle onnea uudesta ja nätistä nimestä :flower:

Tänne ei ihmeempiä. Vasemman tissin kutina vaivaa, voiskohan olla sammasta? Tytön suu kuitenkin näyttää ihan ok:lta eikä mun tississä näy sen kummempaa. Kutiaa vaan tuolta rinnan ympäriltä ja yleensä vaan vasemmassa kutina. Osaako joku sanoa miltä maidon nousu tuntuu rinnoissa?? :D Mietin, että jos mun rintojen kihelmöinti ois sitä?? Mää oon ihan hoomoilasena näiden juttujen kans :D :whistle: :ashamed:
 

Yhteistyössä