Toukokuun toukat 2013 *Huhtikuussa*

Armin, miten mustakin tuntuu että meilläkään ei vaan ole siistiä vaikka kuinka siivoilis! Ja siis, meillä ei ole edes niitä lapsia sotkemassa?! Kevät on kyllä siitä "huonoa" aikaa että aurinko paljastaa kaiken pölyn. Mutta siis en tiedä kuka täällä sotkee!!

Petronella, mä en ottaisi kyllä mitään riskejä vauvan syntymän kanssa... lähtisin varmaan aika nopeasti sairaalaan kun aika koittaa. Synnytykset kun voi kuitenkin olla tosi erilaisia, niin ei voi koskaan tietää vaikka nyt tuliskin nopeammin! Ja eihän ne sieltä kotiin lähetä, jos nyt tosiaan voidaan todeta, että käynnissä jotenkuten on. Eihän sielläkään tarvii sitten sänkyyn jumittua vaan voi kävellä ulkona ja käydä kahvilla ja mitä kaikkea pystyykään, jos tuntuu että meni vähän liian aikasin. Mutta kuitenkin ettei sitten tarvitse autoon synnyttää. :/ Itse en ole tullut ajatelleeksikaan tollasta, kun ajomatkaa on sen 10min verran. :eek:
 
Onnea syntyneille ja synnyttäneille :)

Eka viikko äitiyslomaa takana ja kevätsiivous tehtynä, nyt voikin alkaa tylsistymään :)

Mulla oli 3 yötä sitten yöllä kipeitä supistuksia tiheästi, kestivät pari tuntia. Nyt sama juttu. Mistäs ihmeestä sitä tietää koska alkaa tositoimet, jos kipeitä tulee jo ennen h-hetkeä???

Esikoisesta mulla aikoinaan tuli viikkoa ennen synnytystä kipeitä supistuksia juurikin sen parin tunnin ajan. 2 nuoremman lapsen kohdalla ensimmäiset kipeät supistukset tulivat vasta kun synnytys oli käynnissä. Ärsyttävää. Saishan se vielä reilun viikon tuolla majailla niin päästäisiin täysiaikaisuuteen. Tiistaina lääkärineuvola tasan rv 36.
 
Kiva lukea Kristiin kuulumisia :)

Masukuvia olen ottanut rv20 ja nyt rv30+ elikkäs ihan muutamia, on vaan jäänyt. Edellisissä raskauksissa otin melkein joka viikko. :)

Täällä olo tukala, vk.lopun aikana olen saanut nukutuksi ehkä n. 5 tuntia yhteensä |O Yöt menee suppareiden kanssa valvoessa ja päivällä pitää vahtia ja touhuta lasten kanssa. Suppareita tulee päivisinkin ja välillä kellotankin niitä. Nyt on alkanut tulemaan oikein kipeen kipeitä, tuntuu välillä että jalat menee alta :'(
Vessassakin saa ravata alvariinsa, ei voi mennä sellaiseen paikkaan missä ei vessa olisi lähellä.. enteileeköhän toi suolen tyhjennys synnytystä vai mitä mahtaa olla? :confused: Nyt viikon verran tämä jatkunut jo..

Täällä kanssa yritän siivoilla mutta ei siltä näytä :kieh: Lapset kantaa hiekkaa ja kuraa sisälle, eteinen onkin muuttunut pieneksi hiekkalaatikoksi kun en montaa kertaa päivässä jaksa sitä imuroida :/ Sais tulla kuivemmat kelit.. Samaten on alkanut ottaa päähän toi koiran pesu joka ulkoilukerran jälkeen.. yhden kerran jätin pesemättä niin eikö mokoma hypännyt valkoiselle sohvalle kurasten tassujen kanssa :kieh: Voitte vaan arvata kuinka iloinen oli siitä :rolleyes:

Taas tuli oikein valitus viesti mutta alkaa jo ottamaan päähän nämä vaivat ja kivut.
Tahtoo nyytin syliin :)

tigrumamma ja toukka 34+6 huomenna poksutaan!
 
Vielä synnytyksistä,niin esikoisen aikaan ehdin olla sairaalassa n.8h ennenkö syntyi,toisesta n.5h ja kolmannesta n. 5h.Kolmannesta oli säännöllisiä supistuksia jo pari iltaa ennen varsinaista syntymäpäivää usemman tunnin ajan,mutta levolla ja suihkulla loppuivat,mutta tosi vaikeaa tuo on arvioida milloin lähteä sairaalaan.....

Onko täällä muita joilla pitkä matka synnytys sairaalaan?
 
Viimeksi muokattu:
Kiva etten ole ainoa onka koti ei siivoudu vaikka kuinka siivoaa :).

Meiltä on sairaalaan myös suunnilleen tunnin matka, edellisessä synnytyksessä lähdettiin ajeleen sit kun musta tuntu että rupean kohta haluaan jotain kivunlievitystä, varmaan jonkun 6h kerettiin oleen synnärillä ennen kun tyttö syntyi.
Mulla on synnytykset kestänyt 10h ja 11h, eivät nämäkään mitään raketteja ole olleet, valitettavasti. Pahaa pelkään että myös tän kanssa kestää..
 
Onko kellään kokemusta luomusynnytyksestä? Ilman mitään kivunlievitystä?
Puudutuskammon takia oon nyt siihen suuntaan kallistunut mutta mietin vain että mitenkähän
siitä ponnistamisesta selviää. Siis viimeiset avautumissupistukset on ainakin minulla olleet
suunnilleen järjen vieviä, aivan mielettömiä mutta onko sitten ponnistamisen aikana tulevat
jo lievempiä? Koska semmosten kipujen aikana en taatusti pystyisi ponnistamaan kun siihen tulee
vielä se ponnistuskipu lisäksi.
Mulla on siis kokemusta ponnistamisesta niin että kohdunkaulapuudute on vienyt supistuskivut
mutta ei itse ponnistuskipua joka on kans ollut mieletöntä. Sitten on kokemusta spinaalista ja
se on kyllä ollut unelmahelppoa.

Nyt tuli kyllä niin sekavaa sepustusta mutta kysymys siis kuuluu että miten ponnistamisesta
selviää ilman puudutteita?
:D
 
Moikka. Täällä olisi vielä mattimyöhäinen liittymässä joukkoonne. Alusta asti olen lukenut, mutta en ole vaan saanut aikaiseksi aiemmin rekisteröityä. Facebookkiinkin olisin kiinnostunut tulemaan, mutta miten se nyt onnistuikaan?

Elise1/27v./1./24.5/TYKS
 
Moikkamoi pitkästä aikaa :)
Täällä mennään nyt 36+3, huomenna olisi polilla kokoarvio ja samalla loppuraskauden lekuria.. Viime kokoarvio oli monsterimainen, mutta katsotaan miten käy.. Jännittää tuleva jos iso vauva, ensimmäinen oli 48 senttinen kolmen kilon paketti.

Minä en käyttänyt kivunlievityksenä muuta kuin ilokaasua suppareihin, enkä todennäköisesti aio tälläkään kertaa sitä tehdä. Ilmeisen pienet traumat siis jäänyt. Ystävä, joka synnyttänyt kaksi neljäkiloista vaavia,ei myöskään ole käyttänyt puudutteita ja kehunut helpoksi synnytykseksi.
Minä pelkään niitä lääkityksiä siis enempi kuin synnytyksiä ja jostain kieroutuneesta syystä haluan tuntea synnytyksen ja ponnistuksen sellaisenaan.
Kyllähän se sattuu, mutta eikö se satu joka tapauksessa? :) en osaa tietty verrata mihinkään muuhun kuin vain tämä on koettu. Mulla kuvattu koko synnytys ja ennyt ihan kuolevalta näytä, vaikka ärräpäitä lentää ja nukahtelen kai kipuun välillä. Ei siinä kuin sen pari sekuntia aina ehtinyt silmät kiinni laittaa, kun syntyi neljässä tunnissa maailmaan. :) ponnistusvaihe kesti siis 25 min ja olen yhä hengissä :D itse ainakin suosittelen, jos tuntuu että sen haluaa luomuna kokeilla niin todellakin. :)

Supistuksia tulee yhä päivittäin ja kohdunkaulankanava 1-2 senttinen viime lekurissa , vauva laskeutunut ja kiinnittynyt...
En muista miten ekan kanssa oli, kun syntyi 38 viikolla.
Mites muilla jo synnyttäneillä täällä, koska laskeutui/kiinnittyi ja koska syntyi siitä?

Terkuin milo ja vauvvis 36+3
 
Moikka pitkästä aikaa. Täällä poksuu tänään 34+0. Seuraava neuvola vasta viikon päästä ja viimeinen lääkäri vappuaattona. Kaikki alkaisi olla valmista vauvaa varten, viikko sitten laitoin sängynkin kuntoon ja kävin ostamassa kaikki pienetkin jutut valmiiksi.

Kivunlievityksenä ollut kolmessa edellisessä synnytyksessä vain kohdunkaulanpuudutus, ekasta oli epiduraali jolloin päätin etten sitä enää koskaan ota. Mulle on riittänyt tuo kohdunkaulanpuudute oikein hyvin.

Mun puolesta vauveli saisi syntyä heti kun täysiaikaisuus saavutetaan :) Mutta jos menee kuin aiemmat niin olen yhdessä kasassa vielä kesäkuussa. Kolmesta vanhimmasta käynnistetty, syntyneet viikoilla 41+6 ja 41+3, nuorin päätti lähteä syntymään itekseen 40+5...

dublo83 34+0
 
Onnittelut äippaloman aloittaville ja tervetuloa mukaan Elise1!

Kiva lukea synnytyksestä ja vauvan ensipäivistä tarkemmin Kristiin!

Masukuvia ei ole tullut otettua. Kuvia kyllä muuten otetaan aika paljon ja niistä kyllä mahankin huomaa hyvin.

Syntymäpainoarviota ei ole koskaan tehty, joten omia kokemuksia ei ole. Olen kyllä muutamalta ystävältä kuullut ja heillä ei ainakaan ole koskaan paikkaansa pitäneet. On ollut parhaillaan jopa kilon heitto.

Limatulppaa en ole koskaan huomannut. Aina kyllä tullut jokunen viikko ennen synnytystä sellaista limaista vuotoa. En sitten tiedä olisko ollut sitä vai mitä.

Meillä on noin 45 min-1 tunti ajoa sairaalaan riippuen liikenteestä. Minulla tosiaan ollut niin nopeat synnytykset, että mietyttää miten sinne kerkeää. Neuvolassa kerrottiin että voin hyvin lähteä heti kun alkaa supistukset kun minulla on aina eka supistus tarkoittanut että vauva on kohta ulkona. Tarvittaessa soittaa ambulanssi joko kotiin tai matkalle.

(.) Täälläkin ollut nyt muutamana iltana varsinkin todella tuskainen olo. Joka paikkaa kolottaa ja tulee todella kamalia kuumia aaltoja. On niin kuuma, että pitää mennä hetkeksi parvekkeelle seisomaan yöpaidassa. Hiki valuu siitäkin huolimatta. Saisi kyllä kohta jo ukko tulla. Kaupassa käyntikin aiheuttaa niin kovat kivut, että loppu ilta menee istuessa/maatessa.

Tiivi-Taavi & Hemuli 36+4
 
Luomusynnytyksestä:
Tokassa synnytyksessä otin vain kaasua supistusten aikaan keskivaiheessa. Kun ponnistustarve tuli ei kaasua ollut enää ollut vähään aikaan joten se meni täysin luomuna.
Minun ääneni ( ininä ... ) oli kuin jonkun alkuihmisen kärinää ;-D. En voi käsittää että minusta tuli se ääni koko ponnistuksen ajan. Välillä se tuntui jopa hyvälle kun lapsi syntyi. Tuli niin suuri määrä ärsykkeitä kehoon että synnytys oli kivun ja nautinnon sekoitus omituisessa suhteessa jota en tarkkaan edes muista enää. Mutta periaatteessa jos tietäisin kolmannen synnytyksen olevan yhtä siedettävä niin en harkitsisi edes kivunlievitystä.

Parasta oli kun kätilö piti lähes kuumaa, märkää rättiä vasten synnytyspaikkaani. Se vei kivun ulkoisista osista ja yhtään repeämää ei tullut kuten tuli ekassa synnytyksessä jossa märkää rättiä ei pidetty lainkaan.
 
Tänään oli neuvola 34+6, verenpaineseurantaa jatkan mutta kotona olleet hyvää tasoa, proteiini edelleen plussalla.
Painoa n 300 g viikossa kertynyt, nyt siis tullut jo huimat lähes 13 kg.
Oma terkkari sai Sf-mitaksi 31.5 cm (vieras terkkari siis 2.5 vkoa aiemmin sai 33 cm), nyt hyvin keskikäyrällä, ihan siis mittaajasta kiinni nämä.
rt, vauvan pää vielä aikas ylhäällä ja hyvin liikuteltavissa.
Liikkeet hyvät, syke 145.

Terkkari suositteli kotiin avautumisvaiheen kipuun jotain ihme tens laitetta vuokrattavaksi, onko kenelläkään tällaisesta kokemusta?
Joku kysyi vauvan laskeutumisesta ennen synnytystä, esikoinen meillä ei laskeutunut lainkaan, synnytys käynnistyi 39+4 lapsiveden menolla ja 2 vrk myöhemmin poika syntyi. Synnytyksen varsinainen kesto 17 h. Kesto alettiin laskea siitä kun alkoi niin pahat supistuskivut että piti lähteä sairaalaan, tätä ennen kotona supisteltiin kivuliaasti n. 8-9 h.
Luomusynnytyksestä ei ole kokemusta, ekassa sain epiduraalin joka vei kyllä kivut hyvin ja sain edes pari tuntia nukuttua, kipu palasi vasta kun oli aika ponnistaa. Epiduraalia siis tässäkin synnytyksessä ajattelin saada :)

Liitoskivut on aika pahana ajoittain, lenkkeilyn jälkeen ei oikein eilen päässyt kävelemäänkään kun tuntui että alapää halkeaa. Muiden tavoin toivon että vauva syntyisi vaikka heti täysiaikainen ollessaan.

Tervetuloa Elise!
Hetami 34+6
 
Elise1!
Laita mulle yksärinä linkki sun fb-profiiliin ni lisään kaveriksi ja sitä kautta ryhmään :)

Ja kuulumisia pitkästä aikaa:
Viime viikon neuvolakäynnillä pissasta löytyi valkuaista ja verenpaineet nousseet, sain uuden ajan huomiselle niin kontrolloivat ettei oo mitään alkavaa raskausmyrkytystä. Jaloissa turvotusa ja sormet on välillä semmoset nakit että huh..muuten tähän asti menny hyvin, painoa tullu lisää tällä hetkellä n. 1kg :D
Vauveli heiluu vielä minkä kerkiää, ilmeisesti ei ole mikään jättiläinen raskausdiabeteksesta huolimatta kun noin vilkkaasti vaihtelee asentoa. Neuvolassakin oli ensin ihan tuossa tissien alapuolella poikittain ja 10min päästä kääntyny pylly pystyyn, sf-mittakin laski siinä kohtaa kahdella sentillä. Että semmoinen vili vilperi täällä tuloillaan :)

Tikimi & Papunen 34+4
 
Neuvolakuulumisia tältä plussapallolta :snotty:

Rv 34+3
painoa + 900g/viikko, TURVOTUSTA siis löytyy :kieh:
RR 135/79
pissa puhdas
Hb 115 (turvotuksen vuoksi th meinas, että tossa oli kudosnestettä sekottuneena vereen, ja että saattaa olla korkeempikin, ei tarvi siis rautaa)
sf 33cm ja vave raivotarjonnassa ja jonkinverran laskeutuneena
vaven syke 133 ja liikkeet ++

2 viikon kuluttua lääkäri, joka laittaa mulle lähetteen sit samalle viikolle Jorviin, kun huolestuttaa se koko. Th käski myös herkästi olemaan yhteyksissä joko neuvolaan tai synnärille, jos tulee kovia päänsärkyjä tai ylävatsakipuja, mulla kun tota turvotusta on niin tajuttomasti. Ettei kehitä vaan myrkytystä sit.

Ja turvotukseen liittyen: mikä siihen vois auttaa? Juon reilusti vettä ja vissyä kans, syön ihan tavallisesti sekä lisäks aika paljon mm ananasta (persiljaa kuulemma vois koittaa) ja liikun päivittäin koirien kanssa ihan reilusti ja nostan jalkoja ylös aina ku mahdollista. Miehen saa laittaa kuulemma oikein käskystä hieromaan ja sit terkkari sano, että voi toki mennä ihan johonkin lymfahierontaan tmv. Olo on kertakaikkisen kurja, siihen päälle vielä supistelut ja ilmeisestikin liitoskivut, ni onpa ankeeta :stick:

Kaikesta huolimatta iloitsen täällä kevään saapumisesta, kohta pääsee jo laittamaan tota meidän pihaa, kalusteet valmiina katottuna ja grilli kans, enää ei tarvi ku ostaa ne :D Niin ja kaikki kasvit pääsee istuttelemaan, jee!!! Ja justiinsa tultiin tytön ja koirien kanssa 1,5 tunnin lenkiltä, ihan voittajafiilis tulee aina noista lenkeistä, vaikka tahti ei päätä huimaakaan :D

Kristiin kiitos vauvakuulumisista, ihanalta kuulostaa :heart:

Olikos se ReVe, joka kyseli limatulpasta? Mulla se on noiden molempien synnytyksissä lähtenyt edellisenä päivänä ennen synnytystä ja ollut siis sellanen paksu limahöttö, jota tullut useemmalla wc-reissulla. Ei mitään verensekaista ollut.

Tiiteli kysyi ponnistamisesta ilman puudutteita. Mä en ole puudutuksia saanut kummankaan kanssa, kun pelkään niitä. Ponnistusvaiheessa mun mielestä kipu oli helpoimmin siedettävää, kun pystyi itse siinä toimimaan. Tunsi itse, mitä se ponnistus saa aikaan =)

Sellasta tänään,

KeepGoing ja vave 34+3, huh
 
Heippa. Jokohan pian saadaan lisää vauvauutisia?:heart:On niin hiljaisen oloista täällä palstalla...

Luomusynnytyksistä ei ole kokemusta,esikoisen aikana kärvistelin kauan ilman kipulääkkeitä,mutta lopulta halusin epiduraalin,itsellä taitaa olla aika matala kipukynnys:|

Vauvan kiinnittymisestä/laskeutumisesta: kaikki vauvat olleet ihan loppuun asti kovin ylhäällä ja synnytyksen aikana laskeutuneet,pääkin on aina heilunut neuvolassa loppuun asti: /

Eilen tuli käytyä kummipojan synttäreillä,viikonloppuna olisi oman tytön synttärit ja toisen kummipojan,herkkuja tulee väkisinkin taas syötyä:whistle:

Tuntuu vähän hurjaltakin,että muutaman viikon päästä toukokuun loppu kuun odottajatkin aletaan olemaan täysaikaisia ja vauvoja alkaa putkahtelemaan maailmaan ihan rytinällä:DAika mukava olisi synnyttää n. rv 38.

petronella ja toukotoukka 33+6:heart:
 
Tänään oli lääkärineuvola, painoa tullut yhteensä 11,5kg ja painon muutos oli 0,538g/vko, kyllä sitä nyt tulee vaikka oon aatellut syöneeni kohtuullisen järkevästi :ashamed:.

Muuten oli kaikki ihan hyvin, verenpaineet 108/68, sf mitta menee keskikäyrällä (vaikka mua edelleen ihmetyttää kun vauva on ylhäällä ja maha näyttää laskeutuneelta), mutta sykkeet oli 170 jonka takia sain huomiselle uuden ajan. Koitin kysellä lääkäriltä että mistä se vois johtua että sykkeet on noin kovat, mutta ei se oikein sanonut mitään. Toi neuvolalääkäri on vallan ihana ihminen, mutta välillä mietin että onko se ihan ajan tasalla, siinä mielessä hyvä ettei mitenkään ainakaan lietso paniikkia..

Mä kanssa ensimmäisestä olin aika pitkään ilman mitään puudutteita, mutta kyllä se epiduraali vaan oli ihana kun sen sai :), luulen että epiduraaliin turvaudun tässäkin.

Armin ja poitsu 35+4
 
Moi!

Täältä lumet lähteneet yhdessä hujauksessa ja kukkapenkit alkaa jo pilkistää! Ihanaa, kohta pääsee myllertämään niiden kimppuun =)

Omaa oloa: Musta näyttää, että mun maha on jo todella alhaalla.. Kipeitä suppareitakin ollu tässä muutaman päivän ajan. Eilen neuvolassa sanoivat, että vauvan pää tuntuu jo todella alhaalla eli laskeutumaan päin. Mä oisin jo niin valmis synnärille! :D

Painoa on tullut paljon. En edes kehtaa täällä enää sanoa. Nyt viimeset 3 viikkoa ollu myös turvotusta, se osasyynä painon nousuun, mutta on sitä silti tullu ihan tarpeeksi. :whistle: Etenkin jalat on ihan turvoksissa, ei meinaa enää mitkään kengät mennä pohkeiden kohdalta jalkaan. Onneksi kohta pystyy jo kulkemaan pistokkaissa :D Mutta en tiedä minäkään, mitä voisi vielä kokeilla tuohon turvotukseen? Oon yrittäny juoda paljon ja liikkua koirien kanssa päivittäin. Oiskohan jotain vippaskonsteja?

Amon & herra-piskuinen 37+4
 
Huh, aika haipakka viikko takana, nyt vasta ehdin lukea kaikki tänne kertyneet viestitkin. Tervetuloa mukaan Elise1! Ja kivaa lukea teidän muiden puudutuskertomuksia, saa vähän perspektiiviä tähän hommaan.

Viime torstaina sain aiheutettua itselleni toistaiseksi karmeimmat liitoskivut. Olin ystävän kanssa ulkona, ja ajattelin, että yhden biisin voin hyvin tanssia. Tanssin hyvin vähäelkeisesti (ei niin, että normaalistikaan olisin mikään parkettien partaveitsi, heh), mutta niin vaan illalla oikea nivunen ja häpyliitos sanoivat sopimuksen vallan irti. En kerta kaikkiaan kivulta pystynyt nostamaan oikeaa jalkaani. Aika surkuhupaisaa, kun miehen piti nostaa mun jalkaa niin, että pääsin nukkumaan kyljelleni. Onneksi aamulla oli vähän parempi, ja pääsin suunnittelemalleni viikonloppureissulle vanhemmille. Tapasin viimeistä kertaa yksin (!!) kaikkia kavereitani, sain taas monta kassillista hienoja vauvanvaatteita, ja sain pyydettyä rakasta ystävääni kummitädiksi pojallemme. Pillahdin toisen sanan kohdalla jo itkuun, mutta tulin ymmärretyksi ja ystävä suostui. Ihan parasta!

Tänään neuvolassa ei mitään uutta, vähän tylsäksi käy tämä jokaviikkoinen neuvolaramppaaminen. Hemoglobiiniakaan ei kuulemma kannattanut vielä mitata, kun vasta viikon olen rautaa syönyt.

Mutta mutta, täysiaikaisuus saavutettiin sunnuntaina!!! Jee!

Hyvää viikonalkua, toverit!

37+2
 
Poks 36+0 !

Lantiokipu alkanut yllättäen vähetä?!! Mitä, mitä? Mitä minulla tapahtuu :) ?
Lapsikin on alempana mutta liikkuu vielä kovasti joten on ehkä pieni tai hoikka.
Edelliset lapseni ovat syntyneet 40+0 ja 40+1.
Katsotaan jatkaako tämä samalle viivalle.
 
Tänään oli kolmas ja vika lääkäri ja myös kolmas eri lääkäri. Ja olipas rasittava tapaus. Oli erittäin kiireisen tuntuinen ja hössötti. Ultramittauksista ei tullut oikein mitään, pari viikkoa pienempi sen mukaan ja kokoarvio 2550g, sf-mitta 32. Paikat kiinni ja kaulaa 3 cm.

Autas armias kun kysyin mahdollisuutta streptokokki-seulaan, tätihän suorastaan hermostui ettei tän sairaalan alueella sellaisia oteta. Että se siitä.

Seuraaviin tapaamisiin toivotteli, juu menen vauvan kanssa toiselle lääkärille.

Ai mutta vauvan pää sentään löytyi, raivotarjonnassa ollaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Unohdin aiemmasta viestistäni, että kaipaisin kokemuksia eri vaippamerkeistä!

Mitkä hyviksi havaittuja? Jostain kuulin, että pampersit ja muumit alkais haista tosi nopeasti pissalle, pitäneekö paikkansa?
 
Aurinkoista viikon alkua :)

Mä olen luopunut jo ajat sitten ajatuksesta, että saisin siivottua kaiken siistiksi :D Aina joku sotkee sitä mukaa: levittää tavaroita, roiskii hammastahnat peiliin, kävelee kuraisilla kumppareilla liian pitkälle eteiseen, kaataa maidot pöydälle tai pudottaa mustikkakiisseliä matolle... Jos ei oman perheen jäsenet sotke, niin sitten lasten kaverit. Näkyy, että täällä eletään ;)

Petronella, mulla myös on n. tunnin ajomatka sairaalaan. Turhan aikaisin olen sinne lähtenyt, +12h olen ehtinyt olla. Mutta aina on ollut selkeästi synnytys käynnissä, ei ole tarvinnut miettiä, käännyttävätkö takaisin. Kuopuksen aikaan kätilö epäili, että saattaisi olla nopea synnytys tulossa, kun lapsivesiä lorautteli. Laittoi suoraan saliin, ja sit se olikin kaikista pisin synnytys :LOL: Mulla oli vaan joku repeämä ylempänä kalvoissa, mistä sitä vettä aina välillä pulpautti. Ja oli muuten ärsyttävää, kun sai rampata vaihtamassa sidettä, ja välillä käyrillä ollessa kastui sängyt ja kaikki. Lopulta piti tosiaan puhkaista kalvot, ja silloinkin sitä vettä tuli vielä hyvä määrä. Mun synnytykset on siitä ärsyttäviä, että ei osaa yhtään arvioida, kauanko se alkuvaihe jumittaa. Tulee kipeitä supistuksia, mutta ei etene. Sit tosiaan, kun lähtee edistymään, tulee kauhealla vauhdilla. Ei oikein uskalla kotiin jäädä odottelemaan moneksi tunniksi, kun ei oloissa tunne, milloin lähtee etenemään.

Ponnistusvaihe ilman puudutusta oli tokassa synnytyksessä... En kyllä muista, että siinä vaiheessa supistukset olisi olleet niin kauheita, kuin mitä avautumisvaiheen lopussa. Mulla on kyllä aika kaoottiset mielikuvat viimeisestä puolesta tunnista. Mun mielestä pahinta oli se venymisen aiheuttama kirvely ja polte, mulla kävi aina vauvan pää pientä vaille ulkona, ja sitten karkasi takaisin. Hankaloitti se käsi, joka oli tulossa yhtä aikaa pään kanssa. Tuntui, etten saa millään vauvaa pihalle, vaikka miten pusken, ja olin ihan ihmeissäni, että miten en osaa ponnistaa. Ei ollutkaan sitten ponnistamisesta kiinni. Tuntui kyllä ihan loputtomalta se 19 minuuttia, kun vauva painui aina vaan takaisin päin :D

Olen tänään pessyt ikkunoita ja verhoja ja tytön synttärivalmistelut alkaa olla loppusuoralla. Turvakaukalon kangasosat on viimeistelyä vaille valmiit :) On ollut tosi energinen olo, loppuajan levoton hyöriminen menossa, kun on tarve saada kaikki mahdollinen valmiiksi. Pinna vaan on turhan kireä, räjähdys tulee täysin varoittamatta ja ihan tyhmistä asioista. Äsken tuli harpottua lenkillä kauheaa vauhtia, kun alkoi ärsyttää ja sain totta kai kovat supistelut ja vihlonnat aikaiseksi. Alaselkä on perjantain pitkästä lenkistä vieläkin ärtynyt, kävellessä alkaa särkeä saman tien. Muuten kyllä on olo mitä mainioin :)

Cherrie_ 33+4
 
Viimeksi muokattu:
Vaipoista: meillä ollut melkein pelkästään liberot käytössä,pampersia ja muumia kokeiltu,kun jotain vaippanäytteitä saanut,ainakin vuosia sitten pampersin vaipassa oli sellanen pistävä haju,kun sinne tuli pissa ja jotenkin olivat kovempia,muumivaipoista ei ole kauheasti muistikuvaa,kun että esikoiselle taisi tulla niistä ihottumaa.....Nyt isompana pojalla käytetty sekä liberoa,että pampersia(pampersia lähinnä siksi,kun vaipoissa on puuha-Peten kuvia:D).Liberot meillä suosikkivaipat.
 
Meillä on käytetty pampersin vaippoja niin kauan kun ollaan menty teippivaipoissa. Itse en kyllä ole mitään hajua niissä huomannut. Liberon teippivaipat ei ole minusta kovinkaan kestäviä ja on päästänyt pienetkin pissat helposti läpi. Liberot taas ovat paremmat kun tulee aika käyttää housumalleja. Pampersin housumallit ei taas kestä, vaan hajoavat helposti saumoista. Nyt olen ostanut jo pampersin pienimpiä vaippoja ja pampersilla mennään siihen asti että voi käyttää housumalleja, sitten vaihdetaan liberoon. Muumeja on myös käytetty jonkun verran eikä niistä ole mitään huonoa kokemusta. Meidän lähikaupassa vaan ei ole kuin pirkkaa, liberoa ja pampersia ja tulee sieltä aika usein ostettua. Prismassa ja citymarketissa jos muistaa vaippoja ostaa niin silloin on enemmän valikoimaa ja tulee usein muumit mukaan. Kannattaa kyllä varovasti kokeilla kun toisilla vauvoilla tulee herkästi ihottumaa jos merkki ei sovi. Meidän sairaalassa taitaa olla liberoa (ainakin viimeksi) joten liberot tulee siellä jo testattua.

Tiivi-Taavi & Hemuli 36+5
 
Kävin tosiaan perjantaina keskusneuvolassa tihkuttelun vuoksi. Siinä kaikenmaailman juttuja valmistellessa hoitaja sanoi, että no ompas kyllä nestettä täällä ja älyttömän runsasta valkovuotoa. Tikku ilmotti kuitenkin, että neste ei ollut lapsivettä. Tuomioksi tuli siis että ihmeen nestemäistä osaksi se runsas valkovuoto. Ultrattiinkin samalla ja vauva oli kuulemma tosi hyvin rt:ssä ja alhaalla. Mutta hehheh.. Nyt ollaan taas pt:ssä.

Vaipoista: Mun mielestä pampersin teippivaipat tuntu läpi asti märiltä kun tuli iso pissa. Ihan pikkuvauva-aikoina en muista että olis ollu samaa ongelmaa, eikä nyt enää ku useimmiten pissat tulee pottaan. Muumivaipat on tuntuneet kauheen isoilta, hankala kokeilla onko iso pissa vai ei. Liberot olleet hyviä meille. Toisaalta se vaihtelee niin lapsen mukaan, toiset saa toisista ihottumaa, toisille ei tietty malli passaa ollenkaan. Ja saman lapsenkin kohdalla kuukausien karttuessa voi sopivin vaippa vaihtua. Kokeilemalla selviää. Niitä menee niin paljon niitä vaippoja, että hyvin pystyy kokeilemaan :D.

Ihanaa ku lumet lähtee! Kesää odotellen
Valjakka rv 35+1
 

Yhteistyössä