Toukokuun toukat 2013 *syksy*

mamuska7:lle paljon jaksamista ja voimia.. :hug:

Ja tervehdys kaikille uusille palstalaisille :wave:

Täällä oireilut jonkin verran vähentyneet. Mahakivut lieventyneet, mutta pientä poltetta ja nippailua esiintyy etenkin iltaisin. Kova väsymys painaa edelleen. Tuntuu onnekkaalta kun huono olo ei vielä ole tullut vierailulle pientä aaltoilevaa kuvotusta lukuunottamatta. Ruokahalu on ihan järjetön..Kokoajan vois olla napostelemassa jotain :popcorn: Nyt jo tullut yks raskauskilo, ja montakohan vielä tulee tätä menoa...? No, ajattelin jatkaa kuntosalitreeniä melkeen entiseen malliin (oman jaksamisen mukaan) ja lenkkeilyä aion lisätä.

Ensimmäinen neuvola-aikakin varattu, se tulee olemaan 8+1! Kovin mukavalta vaikutti neuvolatäti =)
Tupavillan kysymys np-ultrasta on tosi vaikea tosiaan ja vaikea antaa vastausta.. päätettiin mennä mukaan seulontoihin, mutta sen enempää ei olla päätetty mitä tehtäsiin jos seulonnassa kävis ilmi jotain olevan vialla. Luultavasti mennään sillä, että sitä mietitään sitten jos niin käy...

Kertomisesta, kovasti tekisi mieli kertoa lähimmille. Tämä olis miehen puolella ensimmäinen lapsenlapsi ja omille vanhemmille kolmas. Mutta ajateltiin kuitenkin odottaa ensimmäiseen ultraan asti, että tiedetään kaiken olevan kunnossa eli se olis 10-12 viikolla. Pitkä aika odottaa vielä... Voi kyllä olla että joutuu jo joillekin paljastamaan aikasemmin jos on pakkotilanne esim. illanistujaisissa ystäville. Mut sit se on vaan kerrottava ja mikäs siinä :)

nibsu ja masuasukas 5+2
 
Tuosta np ultrasta: meillä myös 1 erityislapsi,hänellä on diagnoosikin,ei selvinnyt raskausaikana sydänvika yms..,vaan kaikki oli hyvin ultrissa,ja seulonnoissa yms.. ei käyty.Vaikeahan se on etukäteen sanoa mitä tekisi,mutta itse ajattelen,niin että jos nähtäisiin,että vauvalla todella vaikeita rakenteellisia vammoja ja ennuste olisi huono,että lapsi ei selviä hengissä masun ulkopuolella,niin varmaan se keskeytys olisi ainut vaihtoehto....
 
Minäkään en osaa vastata tuohon, että mitä tehtäisiin jos tulevalla lapsella olisi jokin kehitysvamma. Enkä suoraan sanottuna edes halua sitä etukäteen ajatella, sen verran paljon ajatuksia pyörii päässä jo muutenkin kun ensimmäisestä raskaudesta kyse.

Minulla on nyt väsymys jo vähän vähentynyt ja tänään olisi jopa jaksanut töiden jälkeen mennä salille pitkästä aikaa, mutta ajattelin tämän viikon kuitenkin vielä levähdellä ja viettää laatuaikaa miehen kanssa. Hän on lähdössä loppuviikosta neljäksi kuukaudeksi ulkomaille, joten haluan olla kaiken mahdollisen ajan hänen kanssaan. Vähän pelottaa, että mitenhän tästä alkuraskaudesta selviää sen kaiken ikävän kanssa, jonka hänen poissaolonsa aiheuttaa. Hänen tullessa takaisin olen kumminkin jo kuudennella kuukaudella. Hieman harmittaa hänen puolestaan kun ensimmäisestä raskaudesta jää noin suurelta osin paitsi :/ Onko täällä muita, jotka joutuvat olemaan tässä tai aiemmissa raskauksissa ilman miestään?

Jen 8+5
 
A83
Mamuskalle pahoittelut ja voimia!!

Onnittelut kaikille uusille plussanneille ja ihanasti on tullut hyviä ultrauutisia :)

Joku kirjoitti makeutusaineista, että sukraloosi olisi kielletty. Itse asiassa se ei ole haitallista raskauden aikana. Tarkistin asian, kun huomasin palautusjuomassa olevan sitä :)

Onko muita 7 viikolla tai enemmän olevia joilla ei ole lainkaan pahoinvointia? Huolestuttaa vaikka ultrassa oli kaikki hyvin. Tätä kai tää koko raskaus tulee olemaan...huolehtimista :)
 
Moikka kaikille :wave:

Mamuskalle halit :hug: Paljon voimia ja jaksamista!

Kävin maanantaina neuvolassa ja uudelleen ultrassa :ashamed: Oli pakko, kun niin pelkäsin, että pieni ei ole jatkanut kehitystään... mutta siellä se pikkuinen edelleen köllötti ja kovasti oli vajaassa kahdessa viikossa kasvanut :heart: Sydänäänetkin kuulin, ihanaa. Miehelle nähtäväksi myös dvd, ja ihana lääkäri oli. Kaikin puolin hyvä kokemus.

Oireista. Väsyttää ihan sikana edelleen, ja varsinkin tällä viikolla, kun aamuvuoroa ja esikoisen 5-v synttärit kolmena päivänä. Ihan poikki, päikkäreille ei ole päässyt... Ajoittaista huonoa oloa, ja ihan järkky nälkä koko ajan! Vatsa on turvonnut ja näyttääkin, että oisin lihonnut ainakin 5 kiloa : / Ollaan jo osalle perheestä kerrottu ja muutamille kavereille. Oma äitini oli todella onnellinen puolestamme, tietää hoitotaustasta ja vaikeuksista.

Se lähti sitten kymmenes viikko jo käyntiin :) Tänään siis 9+0. 10.10 on nt-ultra, silloin 11+0 :)
 
Mamuskalle voimia :hug:

Olin eilen siellä varhaisultrassa ja siitä piti tänne kirjoittaakin mutta nukahdin puhelin käteen et se sit jäi :) No kuitenkin... Kaikki on hyvin pikkuinen sydän siellä sykki kovaa vauhtia ja oikeassa paikassa vauveli on :heart: Viikot vastasi viikkoa vähemmän että nyt olisi sitten 7+5 tänään ultran mukaan mutta mennään vielä menkkojen mukaan ja katsotaan sitten mitä np-ultra näyttää :) Samalla löytyi n. 5cm*4cm hyvänlaatuinen kysta. seurannaksi riittää tuo tuleva np-ultra.

(.)Paha olo on ruvennut hiukan helpottamaan mut jos liian myöhään valvoo niin alkaa yökittää... Rinnat aristavat välillä ja maha särkee ajoittain.

Tupavillan kysymykseen Me olemme miehen kanssa päättäneet että vaikka kehitysvamma todettaisiin niin lapsi pidetään. Onhan se meidän lapsi kuitenkin ja yhtä rakas kuin esikoinenkin.

Kertomisesta Ollaan kerrottu minun äidille, veljelleni ja hänen puolisolleen, sekä työnantajalleni melkein heti plussauksen jälkeen. Viime viikolla hyvä ystävä soitti (näemme lähes päivittäin) että olenko raskaana? Siinä puhelimessa "väittelimme" et oleks sää... kunnes ystävä ekana paljasti olevansa raskaana heillä on lopputoukokuusta LA :) Ja esikoisen synttäreillä kerroin tulevalle kummille ja hän sanoi ajatelleensa minun olevan raskaana ja olisi sen tiedon minusta ulos kiskonut piankin :D Sekä mies kertoi parhaalle ystävälleen joka vastasi et "meinasinkin kysyä et tuleeko teille vauva?" Mistä tää muka näkyy kun isohko muutenkin olen :D tuleville isomummuille sekä isopappalle ja papalle ja tädeille sekä enoille ajateltiin kertoa joulun aikaan. Muut huomatkoon ite :D Katsotaan koska anopille kerron... en ainakaan ennen joulua! Esikoista odottaessani anoppi totesi minulle että olisi todella pettynyt jos saisin keskenmenon...

Nyt nukkumaan, huomenna on eka äitiysneuvola! Jee! :) Paljon tarrasukkia meille kaikille!

janlind & Tiltu-Ilmari 8+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen vain vahvistuu tunne, että kohtako se vuoto kuitenkin alkaa? Kun ei ole vieläkään vahvana tunne mielessä, että tässä todella ollaan raskaana. Varsinkin ensi tiistaita jännitän, kun silloin on kp.40 ja kesällä kk:set aina alkoivat tuolloin, kun nakutettuna.
 
A83 kyselit, että onko muita jolla ei oo pahoinvointia. Mulla ei oo ollut ainakaan toistaiseksi (koputtaa puuta). Just löysin täältä kaksplussasta sen ketjun, jossa kirjoittelin kun odotin esikoista ja sieltä bongasin, että viime raskaudessa se paha olo alkoi viikolla 6 ja kesti muistaakseni ainakin tuonne viikolle 16. Että jospa nyt välttyisin siltä! Mutta samalla lailla kyllä väsyttää ja ysiltä vois mennä jo nukkumaan. Eilen sain nukkua päikkärit niin jaksoin valvoa melkein kymmeneen! Edistystä :) Miestä ehkä vähän harmittaa, kun ainut yhteinen aika lapsen nukkumaanmenon jälkeen menee siinä, että pilkin sohvalla ja meen ysiltä nukkumaan....

Onkos niitä sitten mitä makeutusaineita, mitä ei saisi käyttää? Kun näemmä on monelaista tietoa netissä? Tosin mä ajattelin, että kun käytän päivässä kaksi semmosita pientä tablettia teessä niin tuskin se määränä voi mihinkään vaikuttaa? Jossain luki myös, että fetajuustoakaan ei saisi syödä. Mä jotenkin en muistanut, että sekin ois ollut kiellettyjen listalla :eek:

lauru ja pöppinen 8+3
 
Fetajuustosta eli on suositeltavaa välttää juustoa joka on valmistettu pästöroimattomasta maidosta, mutta suomessahan maito pästöroidaan lakisääteisesti eli suomalaista juustoa uskaltaa syödä, näin minä olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä. Eli nämä ns. salaattijuustot ovat turvallisia, mutta ihan aito fetajuusto on riskialtista.
 
Voi yö-oksentaminen, sen vois jättää väliin. Viimeyönä keskustelin vessanpöntön kanssa aika hyvin kolmesta kuuteen. Aina kun pääsi sänkyyn niin sai lähteä uusiksi samantien. Nyt tuntuu ettei jalat kanna. Hitto, mä en haluu vielä jäädä kiinni tästä raskaudesta ja viikonloppuna oon luvannu viedä lapsia mummolaan 300km päähän ja meen tietty itekin. Kuinkahan sitä onnistuu pitää salassa tän homman, täytyy varmaan tsempata itteään joetenkin tai syyttää äkillistä mahapöpöä.. Huomenna lupasi neuvolantäti soitella labratuloksista. Soitin nimittäin neuvolaan ja sanoin ettei oo oikein täyttä varmuutta raskauden kestosta (vähän haaveilin että olis päässy ultraan ;) ) ja kas kun nasahti verikoeisiin meno sitten. Kuulemma Hcg arvon perusteella määrittävät raskauden keston. Kuulostaa aika epäpätevältä menetelmältä mun korvaan kun eikös se Hcg:n nousutahti oo aika yksilöllinen, tosilla nousee hitaammin ja toisilla taas hyvinkin äkkiä?
 
lauru, neuvolasta saaduissa papruissa lukee, ettei sakariinia E954 ja syklamaattia E952 suositella, asesulfaamia E950, aspartaamia E951 ja sukraloosia E955 voi käyttää. Mutta noissa kielletyissäkin siis se pointti, että suurina annoksina voivat olla vaarallisia, eli jos päivittäin litkisi litroittain jotain sakariinia, niin ei välttämättä olisi hyvä homma. Itse yritän kulkea kultaista keskitietä ravintosuosituksissa, lisäaineita nyt syön muutenkin vähän, kun en syö karkkeja tai eineksiä, mutta olen esim. syönyt salaatissa parmesania, joka ei ollut pastöroitua. En jotenkin jaksa uskoa, että kaikki ranskalaiset ja italialaiset odottavat äidit skippaisivat kaikki herkkujuustot. Aion myös jatkossakin nauttia sushista, muuten ehkä sekoisin. Mutta kukin tavallaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Tiuku Tuikkunen
Moi kaikille!

Mamuska7 :hug:

En eilen ehtinyt lukea teidän viestejä kun aamusta, onpa niitä tullut paljon :)
Tervetuloa kaikille uusille.

Joku mainitsi repäisykivut, mulla ne on pahentunu joka raskaudessa. Saa olla varovainen kylkeä kääntäessä. Aivastaminen ei ole kovin paha, vielä.

Ihania neuvolakuulumisia taas monilla :)
Itse odottelen iltapäivän soittoaikaa...

Tupasvilla kyselit np-ultraa, minä en tosiaan aio mennä, en ole käynyt kun ekassa raskaudessa. En haluaisi jatkotutkimuksia, jos jotain olisi, enkä myöskään aborttia haluaisi. Sitten vaan miettisi ja murehtisi, jos np-ultrassa ois jotain.

Jen90, en ole yhtä pitkään joutunut yksin olemaan kuin sinä, mutta ekassa raskaudessa miehellä alkoi intti samoihin aikoihin, kun tein positiivisen testin. Välillä oli kuitenkin viikonloppuvapailla ja rakenneultra soviteltiin jollekin pidemmälle vapaalle. Kotiutui parisen kuukautta ennen laskettua aikaa :) Reissutöissä on tällä hetkellä, aloitti, kun kuopus oli 6kk. Hellittelyä kaipaisin välillä näillä yksinäisillä viikoilla iltaisin. Päivät on sellaista hulinaa, ettei paljon ehdi ikävöidä. Eilenkin oli 7 lasta hyörimässä ja pyörimässä :D
Jaksamisia sulle!

A83, mulla ei ollut kahdessa edellisessä raskaudessa pahoinvointia ollenkaan.

Tuntuu, että nää ekat päivät kuluu mielettömän hitaasti, haluis harpata muutaman viikon eteenpäin. Joillain on jo rv9 menossa...!
Ois ihanaa tuntea pikkuisen liikkeet :heart: Tänään sentään pääsen uudelle rvk:lle,

Cherrie_ 5+0 *poks*
 
Pahoinvoinnista en ole minäkään (koputetaan puuta) tähän asti tarvinnut kärsiä, eikä ollut edellisessäkään raskaudessa, hyvä niin. :)

Np-ultrasta sen verran että käytetään kun on tarjolla ja jos on jotain mietitään sitä sitten.

Minulla ihan samat tunteet kuin Cherrie_llä :D Voisin myös loikata muutaman viikon jo eteenpäin! :D

Googlailen sisarusvaunuja niin että on pää ihan sekasin.. Tähän asti ollut vanhat ennestään käytetyt vaunu käytössä, se viedään nytt kaatopaikalle ja satsataan kunnon vaunuihin kun toinen tulee. Eli vinkkejä?? Sisarusvaunut vauvalle ja 2 vuotiaalle! :) Olen ihastunut emmaljungan double monkey 2013 vaunuihin, mutta ei me ihan niin rikkaita olla .. :LOL:
 
Kävin siellä ultrassa niiden kipujen takia. Vauvalla kaikki hyvin, sydän sykki ja oli kasvanut, laskettu aika siiryikin, uusi ois 1.5.13. Eli viikolta 8+4 pompattiin 9+1 viikolle :) Ultrassa näkyi myös etinen istukka. Mutta hyvät mahdollisuudet on vielä että se siirtyy pois edestä. Jospa tuo tosiaan siirtyis ja alatiesynnytys ois mahdollinen...

Mäkin oon vähän katellu sisarusrattaita. Esikoisen ja kuopuksen ikäero on 2v4kk ja sellasia ei sillon hommattu kun kuopus syntyi. Ja oonpa saanu monet kerrat todeta että ois tullut tarpeeseen. Joten nyt ne hommataan kun ikäeroa tulee vaan 1v10kk suunnilleen... Eli vinkkejä täälläkin kaivataan :)

Jos menis ottamaan pienet torkut sohvalle kun tilanne sen nyt mahdollistaa :D

-LillaVe<3 ja pikku 9+1
 
Huh kun tänne tulee paljon tekstiä ettei oikein mukana pysy :)

Np ultrassa aion käydä ja jos jotain vakavaan kehitysvammaan viittaavaa löytyy olen valmis jatkotutkimuksiin/-toimenpiteisiin. Miehen kanssa ollaan samoilla linjoilla, mutta katsotaan sitten kun sen aika on.

Mulla tuntuu nuo raskaus vitamiinit aiheuttavan pahoinvointia. Vaikka on kuulemma niin vähän sitä rautaa ettei pitäs vaikuttaa.. Aina kun jätän ottamatta on parempi päivä.

Huh, nyt ollaan jo 9. viikolla, hurjaa :heart:

panzkus 8+0 *poks*
 
Varhaisultra varattu! Varhaisultraan menen viikoilla 7+1 ja päivä on maanantai 8.10. Sinne olisi enää vajaa kaksi viikkoa. Samaisella viikolla perjantaina on ensimmäinen neuvola. Varhaisultran jälkeen kerromme varmaankin vanhemmilleni, joiden kanssa meillä on erittäin lämpimät välit. En voisi olla enemmän täpinöissäni!

Hannika ja toukka 5+4
 
Heipä hei!

Kertomisesta: On kerrotu parille kaverille joiden kanssa ollaan tiiviisti tekemisissä. Täällä ulkomailla kun ei ole montaa kaveria niin niiden vähäisten kanssa haluaa sit jakaa kaikki.

Ammi-Liina: Me on asuttu nyt reilu vuosi Saksassa. Missäpäin te asutte? En ole vielä uhrannut ajatuksia tuonne loppuraskauteen. Katsotaan ensin mitä np-ultra sanoo. (Viimeksi siis havaittu keskeytynyt km juuri tuolla ultrassa.) Synnyttämään kyllä ajattelin mennä Suomeen. Saa nähdä miten se onnistuu kun esikko on nyt vuoden ja miehen työt täällä Saksassa...

(.) Aivan kauhea väsymys! Tekisi mieli nukkua vaan. Sitten tule kiukuteltua esikoiselle ja miehelle kun väsyttää :( ja vessassa saa ravata kokoajan. Meillä oli tänään pari tuntia vesi poikki ni jo sai jännätä et tarviiko lainata tytön pottaa :LOL:

Freundin ja Anselmi 8+3
 
Vähän munki mietintöjä nuista pinnalla olevista asioista...
Np-ultrassa en aio käydä. Jos vauva ei olisi terve, olisi se kuitenkin sellaisenaan täydellinen<3.
Meijän pitäs ostaa isompi auto jos hommattais toiset rattaat tai vaihtoehtoisesti sisarusrattaat.. Opiskelijana tuota tuohta ei hirveesti oo ylimäärästä, niin melkein vois skipata koko homman. Ollaan mietitty et jos kattelis sitten ku vauva syntyy että mitkä on ne meijän tarpeet. Tietenki aikasemmin jo tsekkailla valikoimia yms, mutta vasta sitten kun/jos on tarve, niin hommattais.
Tytön vauva-ajasta viisastuneena meillä ei oo tarvetta ollenkaan esim. hoitopöydälle. Ja että ei kannata pitää kotona niitä "huonompia" ja jättää vierailukyläilytms -reissuille paremmat vaatteet -käy niin, että hups vaan vauva on jo kasvanut ihanasta mekostaan ulos, eikä mekko kerennyt olla päällä kuin kerran kaksi :D.

ON:
Edelleen vain väsyttää ja nippailee, muuten oireetonta...

Valjakka 6+4
 
Miten teillä muilla, millon on syke näkyny ultrassa? Kävin tnä ultrassa ja viikkoja pitäisi olla 7, siellä se näytti et olis 6+5 ja sikiö on pienempi mitä pitäisi :( ja lääkäri kertoi että sydän äänet pitäisi kuulua jo, että täytyy varautua siihen että pikkuinen on menehtynyt :( Maanantaina uudestaan ja jos ei vieläkään näy sitten en tiedä. Pelottaaa ja oon ihan rikki! :(
 
Moikka. keijukanelille:hug:

Tänään varasin ensimmäinen neuvola-ajan,on viikolla 42,jolloin rv7+6,oli eri neuvolatäti,kun aiemmissa odotuksissa.Sain kuulla,että on vaihtoehto mennä np ultraan tai sitten varhaisraskauden seulaan,missä verikokeet+np ultra,en nyt tiedä mitä tekisin,meillä tuo 1 erityislapsi,mutta hänellä ei ole mitään down tai muita syndroomia.Ja kun kuitenkin ne verikoetuloksetkaan ei ole 100% varmoja,niin jos jotain häikkää ilmeniskin,niin joutuisi stressaamaan sen koko raskauden ajan ja kyllähän tuo pelkkä np ultrakin antaa viitteitä mahdollista kromosomi häiriöistä.

petronella ja toukosalaisuus 5+1:heart:
 
mamuska7 ja keijukaneli :hug:

Mä ootan kovastikkin sitä np-ultraa. Pääsee kurkkaamaan miten pienokaisella menee. Seulaan osallistun myös. Tosin sit jos siinä on jotain ja jatkotutkimuksiin pitäis mennä, niin tuskinpa menen sen pitemmälle. Siinä lapsivesipunktiossa kuitenkin on on se pienen pieni riski saada keskenmeno. Ja eihän se välttämättä edes tarkota, että vauvalla ois mikään vikana vaikka seulassa jäis kiinni. Ja toisaalta voi olla jotain pielessä, vaikka sitä ei missään vaiheessa huomattais. Katsotaan mitä elämä tuo tullessaan. Turha niitä on liikaa murehtia.

Kertomisesta vielä sen verran, et mä haluaisin kuuluttaa jo ihan kaikille raskaudesta. Mut vielä oon saanut itseni hillittyä, vaikka koville ottaakin. Jos vielä malttais sen np-ultran odottaa, joka on reilu kahen viikon päästä. Ja sit kun vielä tulis se 12viikkoa täyteen. Ei sinne oiskaan enää ku kolme viikkoa jäljellä. Hillitsee se myös vielä mua kertomasta kaikille, kun on mielessä huhtikuinen keskenmeno rv11+3.

Tiiti* 8+6 :heart:
 
Mamuska7:n juttu on kyllä hurja, Voimia ja tsemppiä jatkoon!

Keijukanelille lämpimiä ajatuksia. Toivottavasti maanantaina syke löytyy ja kaikki on hyvin!

Meidän kunnassa eka ultra, joka tarjotaan on käsittääkseni juuri tuo np-ultra. Me siis mennään sinne. Ei olla nyt jossiteltu, mmitä tehtäis, mikäli siellä jotain poikkeavaa näkyisi. Näin lähtökohtaisesti ajattelemme, että otamme ilolla vastaan sen, mitä annetaan, mutta ehkä se katsotaan sitten tarvittaessa tilanteen vakavuuden mukaan. Voi, kun kaikki olisi hyvin! Ja kovin tuntuu pitkältä ajalta odotella sinne viikoille 10-13, että pääsemme ensimmäiseen ultraan!

On: Mulla olot vaihtelevat päivittäin ja hetkittäin. Nyt eilen ja tänään on ollut vähemmän etova olo. Hetkellisesti olen jopa unohtanut, että pieni siemen tuolla massussa kasvaa. Tänään tosin on ekaa kertaa turvottanut mahaa ja tuntui, että housut puristaa. Onkohn pysyvää turvotusta vai ohimenevää? Mieheltä kyselen päivittäin, onko maha kasvanut, mutta ei se kuulemma ole :LOL:

Me tehtiin ensimmäinen hankinta: farmariauto :) Oikeasti se on ollut kyllä hankintalistalla jo aiemmin, koska koira tarttee hyvän matkustustilan. Mutta on siitä ehkä etua sitten vauvan kanssakin.

Oletteko te muut koiraihmiset huomanneet koirienne käytöksessä muutosta raskauden myötä? Tuo meidän sesse on musta ihan normaali oma itsensä. Ehkä se hakeutuu vähän aiempaa lähemmäs nukkumaan, mutta ei se muuten ole eri tavalla käyttäytynyt. Ja tuokin voi olla vain kuvittelua. Olen kuitenkin kuullut, että jotkut koirat saattavat reagoida voimakkaastikin emännän raskauteen.

Onpa inhottavan harmaa ilma pihalla : / Eipä paljoa tee mieli lähteä ulkoilemaan...

ruppu ja itu 5+4
 

Yhteistyössä