:: Toukokuun Tuhisijat 2009 ::

Jospa sitä itekin välillä kirjottelis...

Eilen illalla oli Eelillä jotenki hankalaa. Raukka itkeskeli pitkät pätkät masuansa, eikä mikään auttanu. Sit lopulta tuli helpottava turahdus ja poika rauhottu :D Isänsä oli mökillä veljiensä kanssa eli äiti kanteli koko illan... Tai olihan nuo tädit käymässä, mutta Eelille kun tahtoo vain äiti kelvata. Tänään onkin sit ollu paljon helpompi päivä. On ollu hyvällä tuulella ja seurustellu, eikä oo tarvinnu itkeskellä. Katotaanpa sitten illalla...

Meillä ehkä alkaa kehittyä jonkunlainen suuntaa antava unirytmi. Tai ainakin päivällä nukkuu n. kolmesta kuuteen pidemmät unet. Ennen sitä vaan pieniä tirsoja ja ilta sit on vielä arvoitus. Paitsi kymmenen tienoilla käydään yöunille. Ja aamulla kuudesta eteenpäin torkutaan ja piereskellään jonnekin yhdeksään asti. Muuten Eeli nukkuis aamulla ihan hyvin, mutta maha vaivaa. Sit siellä nostellaan jalkoja ja yritetään saada pierua tulemaan. Voi pientä :heart:

Ehkäisy: varmaankin ne minipillerit otan. Jotenki vierastan sitä kierukkaa, kun se pitää sit kuitenki käydä poistattamassa ja me ei vielä tiedetä miten nopeesti aletaan toista pistämään alulle. Pillerit voi sit vaan lopettaa.

Ilman vauvaa ei täälläkään ole oltu. Tänään kerkesin käymään suihkussa ja vähän viikkaamaan pyykkiä, kun täti kävi vaunuilemassa Eelin kanssa. Oli aika luksusta :)

Kovasti odotellaan sitä ensimmäistä hymyä :) Se näyttää olevan jo lähellä, mutta vielä antaa odottaa itteensä. Juttelukin on vielä aika pitkälti suun aukomista :D Vielä ei tule paljoa ääntä.

Ansku ja Eeli 4 vk 2 vrk (eli tasan 1 kk kalenteripäivien mukaan :heart: )
 
ristiäiset vietetty ja pojasta tuli Pyry Patrik =) . kauheesti jäi syömisiä, yksi kokonainen täytekakkukin, niitä ollaan nyt illan mittaan sitten syöty...

Pyry nauroi tänään ekan kerran ääneen =), oli ihanan kuuloista.

G: minä sain reseptin minipillereihin ja myöhempää varten nuvaringiin, mutta luulen, että me käytetään kondomia. ei ole tarkoitus toista tehdä, mutta en tykkää oikein noista hormooni-jutuista. ja meillä seksielämä on aika olematonta :( .

a-ansku: meillä on myös aamuisin masuvaivoja, niinkuin joka unien jälkeen. se on tosi kurjaa, varsinkin aamuisin, kun itseäkin vielä väsyttäisi ja pitää vauvan oloa yrittää helpottaa.

eemelin äiti: mulla tuli jo ekat menkat, mutta lääkäri sanoi, että minipillerit voisi aloittaa koska vaan haluaa. ei siis tarvii aloittaa niinkuin norm.pillerit menkkojen ekana päivänä.

yellow + Pyry huomenna 8 viikkoa
 
Noniin juhlista tultu.. Ajettiinpa kauriin vasan yli. Onneksi ei ollut iso, koska sitten olisi voinut vaikka tuulilasiin lentää.. Nyt liukui vain toiselle puolelle tien reunaan. Oli kuollut kun kävimme katsomassa. Soitimme poliisinkin paikalle ja poliisi vain katsoi että meidän autoon ei tullut jälkeä ja antoi kauriin meidän mukaan. Veljeni on metsästäjä joten se otti sen sitten. HUH HUH!! Kyllä siinä säihkähti!! :eek:

Huomenna olisi tarkoitus lähteä vähän helsinkiin kiertelemään kauppoihin jos jotain kivaa löytyisi alennus myynneistä.. Pitäis käydä sellainen jumppamatto ostamassa Rasmukselle kun hän sellaisessa viihtyy todella hyvin :)

Minä olen ollut lyhyitä aikoja erossa pojasta. Käynnyt kaupassa ja sen sellaista. Mutta perjantaina Rasmus menee yö kylään minun äidille. Mennään itsekkin sinne yöksi, mutta illalla mennään käymään kaverin syntymäpäivillä. Jänittää kyllä aika kovin miten sitä osaa olla erossa :eek:

Huomenna tasan 2kk

:heart:
 
Jasmin miten sulla on "arki" alkanut sen kierukan kanssa? Kun mä oon kuullu vaan pahaa siitä, yhellä kaverilla vuosi ½ vuotta putkeen sen laitosta ja mun serkku on syntynyt kierukka "päässä". Muutkin saa tietty kertoa kokemuksistaan :)

Mä oon syönyt pillereitä lähes 10v yhteensä ja muistanut ne kyllä aina..Mut toisaalta kierukka olis kertajuttu ja varmaan halvempi. Pitääkö siitä infota jotenkin sinne neuvolaan, et se laitetaan sit samalla kun on tarkastus, vai pitääkö siinä olla erikseen aika varattuna?
 
Ei ole juuri koneella ehtinyt olemaan. Lueskelen myöhemmin teidän juttuja.

G: Kauanko voi vauvaa pitää kerralla turvakaukalossa? Vai otatteko välillä syliin kesken matkan oikomaan jäseniään? Kun muistaisin jostain lukeneeni, että olisi hyvä ottaa välillä pois kaukalosta. Viikonloppuna ollaan lähdössä mummolle, jonne ajaa n. 3 h.

Meillä oli eilen ristiäiset eilen ja Nupusta tuli Saana Emilia :heart:
 
Sompio, onnea Saana Emilialle, nätti nimi! :heart: Turvakaukalosta: varmaan voi ajaa pari tuntia kertaluontoisesti ilman että tarvitsee oikoa jäseniä vauvan. Me ajettiin kylläkin 3h putkeen ilman oikomisia kerran kun vauva nukkui niin sikeästi.. :ashamed: En usko että siitä noin kertaluontoisesti on mitään haittaa ollut. Suositus on kaiketi että tunnin välein pitäisi pysähtyä mutta ehkä siinä on hieman ylivarovaisuutta mukana..? Jos ei vauvaa usein istuta pitkiä matkoja tuolissa, niin uskoisin että vahinkoa ei muutaman tunnin ajosta tule. Mutta mistäs sitä tietää.. :)
 
G meillä neiti istui 850km matkan tuolissa (menomatkan oli vaununkopassa turvaverkossa). Pysähdeltiin vaihtelevasti 2-5h välein siinä 11 h aikana, aina kun hällä oli nälkä. nukkui tosiaan putkeen 5h. Me tosin ajettiin yöllä, eli oli nukkuma-aikakin..
 
Pakko kysyä nyt, että onko muilla ollut lievää baby bluesia viime aikoina?? Mulla on jotenkin ollut toooosi herkkis olo viime viikot ja tosi helposti itkettää kaikki asiat. Ei meinaa oikein jaksaa lähteekään täältä kämpästä ulos kun poika itkee aina niin kovaa kun lähdetään johonkin (lukuunottamatta autossa turvaistuimessa, jolloin nukkuu)... Eikös ton herkistymisen "kuuluisi" mennä ohi parin viikon päästä synnytyksestä? Jotenkin outoo kun on tällanen fiilis.. En usko että kyse on kuitenkaan synnytyksen jälkeisestä masennuksesta koska kuitenkin pystyn iloitsemaan vauvasta ja rakkaus häntä kohtaan on ylisuuri.

Vaikka kuinka tiesi miten paljon vauva muuttaa elämää, niin on tämä sitovuus ollut todellinen shokki silti. Ja se kuinka vauva muuttaa ainakin aluksi parisuhdetta. Kun on tottunut olemaan miehen kanssa yli 8 vuotta kahdestaan ja yhtäkkiä kahdenkeskistä aikaa ei juurikaan ole, niin onhan se vähän erilaista. Ehkä osittain mielialaan vaikuttaa myös hirveän jännityksen purkautuminen: se vauva on nyt vihdoin tässä pitkän odotuksen jälkeen! Meillähän meni ihan jonkin aikaa ennen kuin saatiin vauva alulle ja ensimmäinen vauva menetettiin keskenmenossa.

Nyt Oliverilla ollut aika paljon masuvaivoja, oikein sydäntä särkee kun toinen vaan huutaa kippurassa.. Viime yö oli aivan kaaos kun poika heräili aivan koko ajan masuvaivoihin. Todella suuret sympatiat koliikkivauvojen vanhemmille, voin kuvitella kuinka raskasta se on.. Kun tämä normaali masunkipristelykin ottaa niin koville kun oikein mitään ei voi kivuille tehdä. Kakka pojalla kyllä lentää ja röyhtäilee mutta silti joku siellä vääntää...

Eli periaatteessa kuitenkin kaikki oikein hyvin, mammalla vaan nyt on vähän alakuloinen olo, joka toivottavasti menee ohi pian.. Kaipaan ihan kauheasti aikuiskontaktia ja muutakin elämää kuin vaan vaipparallia, itkua ja imetystä.. :) No ehkä syksyllä helpottaa kun poika vähän kasvaa ja voin ottaa edes yhden kurssin kauppiksesta ja edistää vähän opintoja. Tällä hetkellä mies on koko ajan duunissa ja olen päivät ja monet yötkin yksin vauvan kanssa, joten kyllä yksi ylimääräinen käsipari olisi oikein tervetullut!

Noh, tää nyt oli tällainen vuodatus ja huomenna on taas varmasti parempi päivä.. helpotti kuitenkin kun sain tänne nyt purkaa fiiliksiä. Jaksuja kaikille! :hug:

RockMummy & Oliver 4vk 1pv :heart:
 
RockMummy: Oli pakko kirjautua ku luin sun tekstiä :ashamed: ihan alkoi itkettämään muakin. Onneksi puhut asiasta. Helpottaa varmasti sekin. Asuisko siinä lähellä ketää joka voisi tulla joskus kanssasi. Olisi aikuista seuraa =) halit nyt täältä, jaksamisia kovasti

Oletko koittanut laittaa Oliveria masulleen nukkumaan? Meillä toinen poika tykkää olla niin, saa monesti paremmin nukuttua. Usein kuuluu piiitkä pieru ku laitan niin.

Matkustamisesta: Me käytiin helatorstaina ku pojat oli 3vko vanhoja viemässä poni astutettavaksi. Pysähdyttiin ku pojilla oli nälkä. Matkaa yht600km. Poni haettiin niin tuli hoitaja kotiin, mentiin miehen kans kahden lähes suoraan sinne ja takaisin. Päivä meni silti.

yellow Kiitos tiedosta, niin minäkin ajattelin. Taisipa siitä olla puhettakin lääkärin kanssa |O
Ihana nimi teidän pojalla. Meillä Toni nauroi kans ekan kerran ääneen 8vko. Luukas hymyilee ja tänään tapaili jokeltelua :heart:

Nyt äitiä kaivataan...
 
Rockmummy :hug: Mä luin raskausaikana paljon tuosta baby blues-"oireilusta", niin yleistä (ja normaalia) se on joten itsekin siihen varauduin. En kuitenkan ole alakuloa itsestäni vielä tunnistanut, väsymystä vain. Älä vaadi itseltäsi vauvan suhteen liikaa, muista että vaikka vauva on nyt suuri osa elämääsi, se ei ole koko elämäsi! Ole reilusti silloin tällöin itsekäs ja ota pieni hetki itsellesi jos suinkin mahdollista, tee jotain, mikä saa hyvälle mielelle ja on ennenkin tuottanut iloa. Jaksat paljon paremmin. Ja vauvalle paras että äitikin on hyvillä mielin. ja kyllä tuo varmasti ohi menee, alku voi tosiaan vaan olla vähän rankkaa.
:hug:

 
3x äippä "arki" on lähtenyt sujumaan ihan ok. Mäkin tosi epäileväisesti suhtauduin varsinkin sen jälkeen kun luin tuolta mitäsnyt-puolen ihmisten kirjotuksia hormoonikierukasta.. yllätysyllätys tosi moni kritisoi ja myös kirjotti että sattuu tosi paljon sen laitto et ei kannata ilman puudutusta ottaa! Mutta oli niitäkin jotka kehui maasta taivaaseen.
Mulla on ollut pientä tiputteluvuotoa, ei joka päivä mutta kuitenkin niin etten ilman pikkuhousunsuojaa uskalla vielä olla. Tiputtelu on aika yleinen "sivuvaikutus" mikä seuraa siitä asettamisesta ja voi tosiaan huono-onnisilla kestää jopa lähemmäs vuoden. Täytyy kuitenkin muistaa (niin kuin lääkäri mulle sanoi) että 90% naisista käyttää kierukkaa ilman minkäänlaisia vaivoja. Pääasiassahan se vähentää ja lopettaa menkat ennemmin tai myöhemmin kokonaan ja jotkut ottaa sen juuri runsaiden kuukautisten takia. Ja sen asettaminen ei tosiaan sattunut, lääkäri lupas mulle 20e puhtaana käteen jos osasin sanoa mssä vaiheessa sen mulle laittoi :D
En oikeastaan ajattele enää koko kierukkaa kun ei ole aiheuttanut sen suurempia harmeja ja jos tuo tiputtelu on ainut mistä saan sen takia "kärsiä" muutaman kuukauden niin se ja sama. Laittaminen vei noin 3min, pois ottaminen vieläkin vähemmän ja siihen ei tarvita edes lääkäriä enää eli pois sen saa nopeasti niin halutessaan. Aattelin että mitä häviää jos kokeilee.. 3kk pitäis kuulemma kuitenkin malttaa kattoo, sen jälkeen jos on jotain haittaa ollut niin usein häviää. Olen tyytyväinen!

Tulipa pitkä sepustus =)
 
Pauzi

Heipä hei, pitkästä aikaa!!

En ole ehtinyt olla koneella oikeestaan yhtään, sillä ollaan oltu mökillä missä nettiä ei ole, ja kotona ollessa on ollut niin kiirettä kaikkien kolmen muksun kanssa. Nyt yritän aktivoitua jälleen palstailemaan, on kiva tietää mitä muut tämän ikäiset puuhailevat ja ikävä on ollut kaikkien teidän kuulumisia. En ole ehtinyt edes lukea, joten pihalla olen teidän jutuista ihan tähydellisesti.

Meillä oli ristiäiset 14.6. ja poika sai nimekseen Miko Joel Juhani. Tilaisuus meni oikein hyvin, juhlakalukaan ei toimituksen aikana itkenyt yhtään.

Miko on alun hässäkän jälkeen ollut lähes pelkästään korvikemaidolla, ja kasvu on ollut tasaista. 2kk neuvolassa paino oli 5590g ja pituus 57,5cm. Heti kun vaihdoin Baby Sempin Tutteliin ja lopet Rela-tipat ja annan pelkän Disflatylin niin meillä loppui vatsavaivat kuin seinään. Ennen Miko oli itkuinen ja vääntelehti ja piereskeli ihan kauheesti, ja kakka oli sellasita vihreetä/harmaata savea. Nyt on iloinen touhukas poika, joka innokkaasti katselee leluja lelukaaren alla, tai katselee hymynaamaa sitteristä. Kakkakin on normaalia kun Tuttelia syö.

Onko täällä muita jonka vauva on kokonaan/lähes kokonaan korvikkeella? Nukahtaako teidän vauvat siihen tuttipullolle? Meillä Mikon syöminen ja nukkuminen menevät ihan eri rytmiin, eikä poika nukahda koskaan pullolle. Kun on väsynyt niin laitan koppaan tutin kanssa, niin sinne sitten itsekseen nukahtaa. Yöllä nukkuu klo 21-04 ja sit vielä syötön jälkeen seitsemään.

Minä aloitin Cerazette-minipillerit pari viikkoa sitten, joku ehkäisy on oltava tai me vaan lisäännytään, se on nähty jo :ashamed: Toivotaan et nää hormooni-hommat tästä tasaantuis...

Vähän jänskättää nähdä miten Mikon motorinen kehitys lähtee menemään. Lääkäri sanoi että koska poika syntyi keskosena niin jotkut jutut voi tulla vasta kuukauden myöhemmin, mutta siinä vaiheessa kun Miko kävelee, niin on jo samassa aikataulussa muiden kanssa.

Kohta jo 3kk lähestyy, eka rokote tulee Mikolle tämän kuun lopulla. Kyllä aika vain juoksee nopeasti.

Pauzi ja Miko 11 viikkoa
 
Suzyanne
Rockmummy Juuri eilen ajattelin itsekin tuota baby blues- asiaa, kun mulla oli jotenkin ihan kamalan huono päivä, en ollut varsinaisesti pahantuulinen, vaan enemmänkin masentunut, itketti koko ajan, varsinkin kun Vili itki. Tunsin itseni jotenkin huonoksi siitä kun Vili oli tyytymätön ja itkeskeli minun sylissäni, varsinkin kun aina miehen sylissä rauhoittuu. Lueskelin tietty googlen innokkaana (joskus liiankin :whistle: ) käyttäjänä synnytyksenjälkeisestä masennuksesta. Jossain sanottiin että se alkaa tyypillisimmillään 6-8 vk päästä synnytyksestä, ja estrogeenin puute voi vaikuttaa. (mullahan sitä enstrogeenin puutetta juuri onkin, kun on munasarjat poistettu, ja korvaushoitoa ei suositella aloitettavaksi kuin 4-5 kk synnytyksestä aikaisintaan, koska vähentää/lopettaa maidontuotannon) Eilen oli kyllä ihan järkyn alakuloinen olo tosiaan koko päivän. Mutta tänään on taas paljon parempi, ja Vililläkin on parempi päivä. Uskon, että baby bluesin/ synnytyksenjälkeisen masennuksen syntyyn ainakin useinmiten tarvitaan muitakin laukaisevia tekijöitä kuin esim. hormonaaliset tekijät ja itkuinen vauva. Ainakin voisi kuvitella, että ihan se varsinainen masennus ei ainakaan niin helposti iske, jos on perusasiat elämässä kunnossa, eli on ns. perusonnellinen, niinkuin minä, ja käsittääkseni sinäkin. Välillä on vaan huonompia päiviä, joka on ihan normaalia. Minä kyllä olen (valitettavasti) joskus vähän turhankin tiedostava, ja alan heti maalata piruja seinälle, varsinkin jos huomaan itsessäni jonkun uuden oireen. :ashamed: Toivotaan että pikkuhiljaa tästä mielialat nousee, ja vaaveilta vähenee masuvaivat. :hug: Vilillä ei ole nyt viime aikoina kauheasti ollut masuvaivoja, mutta enemmänkin tyytymättömyyttä, niin ettei mikään ole hyvä kauaa. Mutta tänään aamulla oli ihan ihmeellinen ilmiö-Vili oli elämänsä pisimmän ajan itkemättä hereillä ollessaan, noin tunnin! =) Ihan uskomaton näky, kun vaan makaili leikkimatolla ja katseli leluja, ja naureskeli ja jokelteli niille. :heart: Tänään on minullakin parempi mieli, tuntuu että minun ja Vilin fiilikset kulkevat käsikädessä, ja luonnollisesti se niin meneekin. =)

Turvakaukalossa olemisesta, meille sanottiin neuvolassa että sellainen pari tuntia kerrallaan olisi sopiva aika, ja sitten tauko. Olemme lähdössä sunnuntaina Viroon, meillä on siellä 240 km ajomatka. Ajattelimme että pysähdymme kerran tai kaksi, tarpeen mukaan. Laivalle otimme hyvin, niin ei tarvitse laivalla Vilin olla ollenkaan turvakaukalossa, 3 h kestää laivamatka, kun aina halvimmalla ja hitaimmalla laivalla kuljemme. =) Ihanaa päästä Viron asunnollemme, siellä on nimittäin melkein puolet enemmän neliöitä kuin täällä. Sitten kun tulee takaisin, tämä tosin tuntuu entistä enemmän koirankopilta. :headwall:

Pikku Prinssi Hui kamala sentään! Hyvä kun teille ei käynyt mitään! Oletteko tekin jo saaneet paistia? =)

Ehkäistä ei onneksi tarvitse. :D Nyt kun on jo vauva, osaan ottaa asian ihan huumorilla. =) Olemme muuten puhuneet, että alamme ehkä tuossa noin vuoden päästä jo yrittää toista. Alkioitahan on vielä 5 kpl pakkasessa. Muuten, tuosta tuli mieleen aika uskomaton juttu minkä haluan teillekin jakaa. Tuolla luovutettu munasolu-pinossa, jossa minäkin kirjoittelen toisinaan, on tulossa Vilille pikkusisko/velipuoli. :heart: Erään saman vrolaisen klinikan asiakkaana olleen palstalla kirjoittelevan naisen kanssa nimittäin huomasimme vahingossa, että meillä on sama luovuttaja. :heart: Raskaus on aika alkuvaiheessa, sinne vaan nyt kovasti tarrasukkia. Eikö olekin ihmeellistä! :heart:

No niin, nyt jos alkaisi valmistautumaan vaunulenkille Vilin kanssa. Vilikin tuossa puoli tuntia sitten nukahti koppaansa päiväunille, joten hänet on sieltä helppo kiepsauttaa vaunuihin jatkamaan unia. Taidankin suunnata lempipaikkaani aamupäivisin, tuohon viereiselle Hakaniemen torille kahville ja munkkipossulle. =)

Ai niin Rockmummy vielä, tulemme Virosta 3.8 maanantaina, olisikos sitten vaikka seuraavana vkl 7-8.8 ne kirppistreffit Hietsun torilla Ok, jos sää on hyvä? Täytyy toivoa että sinä päivänä edullinen ja hyväkuntoinen Manduca- reppu odottaisi minua jonkun myyntipöydällä. =)

Otan Viroon läppärin mukaan, kun en osaa olla ilman kaksplussaa kolmea viikkoa mitenkään. =)

Suzyanne ja Vili, 8 vk 4 pv
 
Hip hei.

Kiirettä pitää noiden lasten kanssa. ;)

Eilen oli poitsun 7vko neuvola. ja painoa löytyi 5700 ja pituutta 59 ½cm Pitkä poitsu. Samalla huomattiin napatyrä :ashamed: Ei vielä kuitenkaan hätää kun ei aiheuta kipua vauvalle ja ei törrötä jatkuvasti. 1v asti seuraillaan. =)

Tänään on jälkitarkastus. Ja eilen soittelin ja kysyin että mihin aikoihin se olikaan niin huono muisti nykyään ja lappu missä se luki on tietenkin hävinnyt. Niin nainen puhelimessa sanoi että tule ajoissa ja anna pissanäyte se on vielä katsottava... ihmettelen miksi näin kun ei esikoisesta ollu mitään tämmösiä.

Ehkäisystä. Alan kohta itkemään... kumin kanssa ei voi oikein pitkiä settejä vedellä kuivuu paikat niin paljon :kieh: :kieh: :kieh: 3 litraa liukastettako pitäisi aina käyttää :headwall: :headwall: :headwall:

Minipillerit ei sovi. yhdistelmät ehkä sopeis en tiedä... kierukoita en halua ne ei kuitenkaan onnistu laittamaan sitä mulle oikein tai jotain muuta sähläävät. On se kauhea kun pelkää kaikkea.. :'( Kapselista yleensä lihoo olen jo ihan tarpeeksi lihava... ni ei jää oikein muita vaihtoehtoja.. :headwall: :headwall: :headwall:

No katsotaan mitä täti sanoo... Jännittää jotenki mennä sinne... Mulla kun oli yhdessä ultrassa toinen munasarja täynnä jotain mustia palleroita... ja sillo sanottiin että noita on syytä tutkia tarkemmin ja muutenkin jälkivuodon jälkeen on ollut aika moisia kipuiluja kohdussa... noh kait kaikki selvii siellä.

Hyvää kesänjatkoja kaikille :wave:
 
Ihana rauha. Peppi on päivänilla, mies lähti pihahommiin ja mie istun kahvikupin ja jätskipalan kanssa koneella :heart: Oikein tässä mieli lepää :D

Rockmummy
:hug: Toivottavasti tänään on jo parempi mieli. Hienoa, että tiedostat pahan mielen itse ja jo alkuvaiheessa ja "uskallat" vielä puhuakin siitä. Kyllä se varmasti ohi menee, kaikilla on välillä huonoja päiviä. Unen puutekin ainakin minulla vetää pöntön ihan sekaisin... Mies sitten välillä sanookin, että "mitä jos menet ihan vaan nukkumaan, niin minä hoidan välillä lasta". Tunnin tirsatkin tekee ihmeitä :)

Pian 3x äippä: ISO :hug: Tiedän hyvin mitä käyt läpi. Reilu vuosi sitten meidän piti myös tehdä raskas päätös ja viedä rakas Jimi-koira nukutettavaksi 12 vuoden iässä. Jimillä alkoivat takajalat pettää ja hän ei enää syönyt. Ei nähty siinä tilanteessa muuta vaihtoehtoa, kun viedä piikille, sillä parasta mitä isäntä voi koiralleen tehdä on päästää hänet kärsimyksistä silloin kun mikään muu ei enää auta. Kyllä meilläkin toinen koira etsi ja oli levoton muutaman päivän, mutta rauhottui sitten. Kyllä mun on se myönnettävä, että vieläkin on välillä ikävä Jimiä,mutta näin on pärempi hänen kannaltaan :heart: Semmoinen ihminen, jolla ei ole koskaan ollut lemmikkiä ei välttämättä ymmärrä, miten täysivaltainen perheenjäsen se voi olla. Jaksuja :heart:

Suzyanne
: Mukavaa ja rentouttavaa Viron matkaa B)

Sompio: Tuntuu tuo Emilia olevan nyt suosiossa, meilläkin tulee se tytön toiseksi tai kolmanneksi nimeksi :D

Täällä edelleen kiistellään siitä, tuleeko tytölle minun mamman nimi toiseksi ja Emilia kolmanneksi vaiko pelkkä Emilia etunimen perään. Mies oli sitä mieltä, että kun hänen suvulta ei ole mitään nimeä, niin ei voi mukamas sitä miun mammani nimeä laittaa. Tokaisin sille, että eikö se riitä, että saa isän sukunimen, vai jätetäänkö sekin vaihtamatta? Sen jälkeen on ollut hieman suostuvaisempi :whistle: Mie oon ilkeä, tiedän sen :( Tuntuu, että miusta on tullut kotona ollessa ihan natsi. Pahinta ehkä on se, että sen huomaa itsekin :ashamed: Yritän kyllä pitää kieleni kurissa, sillä kyllä tuo ukko-kulta parhaansa tekee, vaikka jälki ei minun silmääni aina miellyttäisikään. Kai se on sitä kun tässä kotona on päivät pitkät niin alkaa leivänmurutkin pöydällä hyppimään silmille.

Kävin lauantaina viihteellä, kun tuo mies sitä alkoi ehdottelemaan. Hän oli sitten kotona tytön kanssa. Kaksi lonkeroa join ja niistä tuli päänsärky. Ihan järkyttävää. En ollut humputtelemassa kun kolmisen tuntia kun kyyti lähti, mutta ihan hyvää se teki sekin. Tyttö nukkui kotona kun possu kun tulin takaisin, ei edes tajunnut että äiti on jossain käynyt siinä välillä :whistle:

Ristiäiset olisi lauantaina, pitäisi tänään alkaa pikkuhiljaa siivoilemaan että kaikki on ajoissa valmista. Tosin ei mulla ole vielä vaatettakaan valmiina, se on vasta leikattu. Mun piti laittaa yksi vanha mekko, mutta löysin niin ihanan kankaan ja halvalla, niin pitihän se ostaa ja kiikuttaa äitille kun itse ei tässä nyt oikein ehdi ompelemaan. Yhdessä on kaavoja väsätty ja soviteltu ja tänään se kai alkaa sitä kasailemaan. Mutta ei tässä vielä edes kovin kova kiire ole, muistan oman vanhojentanssipäivän kun äiti jäi ompelemaan pukua loppuun aamulla kun itse lähdin kampaajalle. Hyvin ehti silloinkin valmiikis. Tuppaan itse olemaan ihan samanlainen ja jätän kaiken viime tippaan. Paniikki on ainakin minulle paras kannustin :whistle:

Kutsuhuuto kuuluu, se on mentävä antamaan lapselle tissi suuhun

-Snowball&Peppi 6vkoa+4pv

muoks:
Siihen kissinmintun galluppiin mun piti vastata, mutta unohdin. Ei oteta mitään ehkäisyä, toinen saa tulla kun on tullakseen ja sitten on mun lapsiluku uskoakseni täynnä. never say never, mutta nyt ajatus on semmoinen.
 
Kiitos Eemelin äiti, Jasmin, Suzyanne ja Snowball myötätunnosta, ootte te niin ihania, tulee paljon parempi mieli kun tietää että on ihmisiä jotka välittää! :) Tänään on kyl ollut mielialan kannalta paljon parempi päivä, varmasti nuo unetkin vaikuttaa paljon. Viime yönä poika kävi nukkumaan klo 21 ja veteli 12 tuntia sikeitä ja söi vaan 2 kertaa sinä aikana! Joten itelläkin on sata kertaa pirteempi olo! Suzyanne, mullekin on tullut välillä tosi "huono äiti"- olo, kun vauva vaan itkee mun sylissä vaikka tekisin mitä ja kun mies tulee kotiin niin rauhoittuu usein hänen syliin.. Ja mies on sitten ihan kun tietäisi miljoona kertaa paremmin kuinka vauvaa hoidetaan ja syyllistää mua siitä että tarjoan aina ensin rintamaitoa vauvalle pullon sijaan. Hänen mielestään kaikki ongelmat ratkeisi kun lopettasin imettämisen, kun "ei sieltä kuitenkaan tuu mitään".. :LOL: No nyt on kyllä viime päivinä tullut ihan suihkuna maitoa, vauva meinaa välillä tukehtua kun maito vaan lentää, hehe. Ja itsellä kaikki vaatteet märkinä kun valuu maitoa.. Ihmeellistä että maitomäärä on voinut lisääntyä vielä nyt! Mutta hyvä niin. Kyllä silti ollaan annettu etenkin iltaisin hieman lisämaitoa pullosta jos on tarvinnut, nukkuu paremmin ja iltahuuto vähenee. Tsemppiä sullekin Suzyanne, haluaisin jotenkin uskoa että tää on tosiaan ihan ohimenevää eikä syvene masennukseksi meillä kummallakaan. Mullakin aina vähän vaihtelee nää mielialat päivästä riippuen. Ja nyt mua piristää ainakin se että mies järjesti äitinsä lapsenvahdiksi perjantaina, me päästään kahdestaan ulos leffaaan ja muutamalle drinksulle! Ihanaa!!! :heart: Todellakin pitää järjestää omaa aikaa edes vähän ja tehdä asioita mistä ennenkin on nauttinut, jotta jaksaa! Vaikka mun äiti kyllä koittaa syyllistää mua kaikista omista menoista kun vauva on vielä niin pieni.. ei kuulemma ennen jälkitarkastusta sais olla erossa vauvasta hetkeäkään.. just det.. Pitää nyt unohtaa nuo arvostelut ja tehdä niinkuin oma maalaisjärki sanoo! :)

Suzyanne, en ole ihan varma olenko tuolloin ehdottamanasi viikonloppuna Helsingissä vai olenko vanhan teatteriporukan tapaamisessa Itä-Suomessa, mutta jos olen täällä päin niin tavataan ehdottomasti tuolloin! Laitan sulle tänne viestiä kunhan asia varmistuu! Ihanaa Viron reissua, tekee varmasti hyvää lomailla siellä isommissa tiloissa! :)

Pauzi, meillä poika on osittain pulloruokinnassa ja nukahtaa usein pullolle kuten myös tissille. Tosin tissille nukahtaa paremmin jostain syystä.

Eemelin äiti, en ole muuten tajunnut nukuttaa poikaa mahalleen, se voisi tepsiä. Olen nyt kokeillut pitää mahallaan lattialla ja mun reiden päällä hereillä ollessa, tykkää kovasti! :D Kiitos vinkistä!

Huomenna mennään neuvolaan pojan kanssa, laitan sitten kuulumiset tänne!

RockMummy & Oliver 4vk 2 pv eli 1 kuukausi kalenteripäivien mukaan!!! :heart:
 
RockMummy: Annat rintaa vain jos imettämistä haluat jatkaa ja sitten lopuksi jos näyttää nälkäiseltä niin pullosta.
Just, äitit on vähä omituisia nyt lastenlasten aikana, mun äiti kauhistui ku toinen poika nukkui mahallaan. Meinas, että kätkytkuolema tulee, eikä sitä ole tulevan mahallaan nukkumisesta vaan tulee jos tulee jostain muusta.

Hyvä, että piristyit hieman tsempeistä ja sait nukkuakin.
Meillä oli lähes koko eilinen päivä hereillä oloa ja illalla alkoi kunnon huudot kummastakin suusta... Onneksi mies tuli ehtoosta ja sai toisen pojan hoitaakseen. Nukkuivat vihdoinkin 11aikaan ja toinen heräs syömään klo5 ja toinen sitten perään.

Hymyä tulee aina välillä niin eihän äiti voi olla edes kiukus vaikkei pojat nukukkaa =)

T&L 9vko :heart: :heart:
 
moikka

alakuloa on täälläkin havaittavissa. Ja mieletöntä vihaa miestä kohtaa esim. eilen ku piti siivoilla sisällä tän päivän vieraita varten ni hän leikkas ruohoa. :/ Olen jotenki tosi rikki itseeni ja välillä tuntuu että olen ihan mitätön ja esim. nää suuhun hajoavat hampaat ne ottaa päähän ja mietin kuinka mulla ei ole kohta hampaita jne.
Olen ollu viime aikoina tosi väsynyt ja poikki. Niskat ja hartiat on tosi jumissa,välillä ihan päätä särkee sen takia.


Sompio: Ihana nimi Saanalla. Onko se Saana tunturin mukaan :) ? Muistanko mä nyt ihan väärin,että te olitte käyny Lapissa ja paljon ulkoillu/patikoinut tms. Parin tunnin yö unine jälkeen ei kyllä ajatus liiku päässä ollenkaan. Puhekin puuroutuu. :ashamed:

Emilia on tosi suosittu nimi.Meillekin piti aluksi tulla Emilia,mutta viime metreillä muuttui.
Tänään juuri miehen siskon perhe yritti arvuutella vauvan nimeä kun kerta se ei ole Emilia.Se oli heidän eka arvaus.Toka arvaus oli Matilda.

Eilen oltiin neuvolalääkärissä paino 4288g ( 3300g) ja pituus 56 cm (50cm)
Hyvin kasvanut ja kehittynyt.

Nytki tuntuu,että asiaa olis vaikka kuinka mut en vaan jaksa kirjottaa. :eek: :ashamed:




muoks* kuvassa opetellaan tutin syöntiä.

ai niin hitsiläinen.Ostin sillo sen ihanan juuttikehdon ja nyt olen monta viikkoa miettiny sille paikkaa.Eikä sille täältä löydy mistään paikaa.Jouduin pistää myyntiin.

mut pakko kai se on lopettaa ku tuntuu etteii oikeesti jaksa edes käsiä liikuttaa ku kirjotan. :eek:
 
pakko jatkaa viel ees hetki.
Pikku prinssi: onneks ei käynyt pahemmin. Me tultiin su Hesasta puolen yön aikaan kotiin ja nähtiin 5 peuraa ja loppu matkasta ja pari oli autotiellä.

Galluppiin: en tiiä,kai se olis kierukka laitettava ku ei toistaiseksi ole lapsia tulossa.Ehkä tämä jää viimeiseksi.Mutta never say never.pillereitä en muista syödä ja silloin kun olen pari kk kokeillu ni olen ollu kamala raivohärkä. Joko jatketaan kortsun kanssa.

Suzyanne: mä ku luulin.että sulla oli jo se kantoreppu siis madunca ostettuna? Onko siinä paljon eroa ergoon? Mulla olis ergo jonka voisin myydä edullisesti pois kaapista pölyyntymästä. Samoin se kesäpesäkin on ihan käyttämätön. :( jos kiinnostaa niin laita yv:tä.Mun mies on tälläkin hetkellä Hesassa ja perjantaina uudestaan joten vois tuoda ne niin ei menis postareita.
Aika uskomattomalle kuulostaa,että Vilille on tulossa sisko- tai velipuoli.Oletteko jo suunnitellu tulevaisuudessa pitää yhteyttä ? ja mahdollisesti tavata? Ei ole pakko vastaa jos on liian henk.koht. kysymys.Ihan hyvällä mä vaan kyselen. :)

Mulla meinas rintatulehdus iskea pahasti päälle su ja ma välisenä yönä.Kamala korkea kuume nosi ja toinen rinta tosi kipee.Olen lämpimällä kaurapussilla hautonu rintaa.Tänään en ole vielä ehtinyt hautoo sitä.Pakko olis. Ja aivan pakko ottaa sinne reissuun rintapumppu ja pumppaa pari kertaa päivässä muuten tulee tukoksia.

no nyt heräs vauva.pitää mennä.
 
Snowball Mulla ihan sama "natsisyndrooma"! Mies hyssytteli tuosa eräs päivä poikaa sylissään ja lauleskeli hälle että "tässä tulee hirmuinen rölli, on mulla metsäsä pölli.." No mä repesin nauruun ja sanoin että se on TÖLLI eikä mikään pölli. Miehen naama venähti ja alkoi mutisemaan pojalle että: Äiti se vaan nykyään enää arvostelee ja ilkeilee joka asiasta.. Tajusin että näin on, mikään ei ole hyvä mitä mies tekee lapsen tai kodin tai minkään suhteen :ashamed: Pitänee ryhdistäytyä ja hellittää vähän, en minäkään niin kovin täydellinen ole! :snotty:
 
Rockmummy: ihanaa, että nyt on ollut parempi päivä. Se väsymyskin tekee kyllä mielelle aika paljon, mutta kyllä täälläkin on herkkyyttä ilmassa. Ihme asiat saavat itkettämään. Ja miehen kanssa on riidelty pariin otteeseen puhelimen välityksellä ihan mitättömistä asioista. Nyt odotan lauantaita kuin kuuta nousevaa, kun saan miehen takas Suomeen. Kyllä se toinen käsipari on todellakin kiva juttu.

Meilläkin, jouduttu antamaan pulloruokaa, kun poju on selvästi tyytyväisempi, saatuaan kunnolla vatsansa täyteen. Nyt olen vaan parina päivänä huomannut selvästi, miten omaa maitoa on tullut vähemmän. Tänään en sitten huudosta huolimatta antanut kuin kerran lisämaitoa ja huomenna jos voisi olla vaikka kokonaan ilman lisämaitoa, että tuo maitomäärä palaisi ennalleen. Toisaalta pulloruokinta on niin helppoa ja nopeaa ja sujuu hyvin missä vain (mulla kun tuo imetys muualla on aina vähän säätöä), mutta sitten taas haluaisin niin kovasti imettää mahdollisimman pitkään. Poju sai eilenkin kamalia raivareita rinnalla, kun maitoa ei (kai) tullut kunnolla. Ei rauhoittunut millään, vaikka vaihdettiin rintaa ja asentoa. ja jos lopetti imetyksen alkoi vaan kamala huuto. Pulloa söikin sitten hanakasti. Jotenkin on niin ristiriitaiset fiilikset tohon imetykseen. Pulloruokinta olis niin helppoa ja poju sais mahansa kunnolla täyteen, eikä tarvis imettää koko ajan, mutta sitten toisessa kupissa taas painaa nuo imetyksen edut (ja yöllä imetän kyllä ihan mielelläni, kuin että pitäis kömpiä keittöön lämmittelemään korviketta...)

Ehkäisy: meillä ei mitään, jos sellainen ihme tapahtuisi, että toinen lapsi meille suotaisiin luonnomukaisesti, se olisi kuin lottovoitto. Valitettavasti niin ei taida käydä. Toinen lapsi jos on tullakseen, se tulee joko lääkärin avustamana tai lentokoneella.

Nikunaku: mulla oli juhannuksena monen päivän päänsärky huonon imetysasennon vuoksi. Onneks se loppui, kun pääsi kotiin ja sain taas oman imetystyynyn käyttöön.

Ai niin ja jos muillakin menee hermo äitien/anoppien/kumminkaimojen ohjeisiin imetyksestä ja muusta lasten ruokinnasta on imetystukilistalla imetysopas isovanhemmille

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=85&Itemid=135

Siellä kerrotaan, miten eri vuosikymmenillä on ruokittu lapsia ja mitkä on suosituksen nykyään ja miksi. Sen taidan printata kyllä anopille mukaan seuraavalle kyläilyreissulle (taas eilen kuulin siitä vedestä sekä perunasta... perunaa alle 1,5 kk ikäiselle...)

Torstaina meillä on lääkärineuvola. Mukavaa nähdä kuinka poju on nyt kasvanut. Josko se viisi kiloa menis meilläkin joskus rikki... (ei kyllä ehkä vielä).
 
Pauzi Leevi saa korvikkeen lisäksi myös äidinmaidon pullosta ja monesti meinaa nukahtaa syömingeille, vedän pulloa aavistuksen verran pois suusta ja sitten takaisin ja jatkaa sitkeästi imemistä kyllä tämän ärsykkeen johdosta ihan siihen asti kun on maha täynnä ja sylkee pullon pois suusta.
 
Neuvola kuulumisia...

Paino 4994g (3125g)
Pituus 57.5 cm (48cm)
Pää 38.2 (34cm)

Eli hyvin Rasmus on kasvanut.. Pituus menee hieman ylä puolella käyrää ja paino taas alapuolella.. Mutta ei huolestuvasti. Neuvola täti sanoikin että on hyvä että olen antanut lisä maitoa koska muuten paino menisi toden näköisesti vielä alempana.. Tänään kyllä on riittänyt oma maito kokonaan. Toivotaan että yölläkin riittää.. :)

Suzyanne Perjantaina pitäisi paistia saada :) Oon vain itse niin huono syömään tuollaista mistä tiedän mistä se on peräisin..

Täällä myös menee hermot noista isovanhemmista.. "Pitäisi vain imettää koko ajan niin kyllä se maito riittää.." "Eikö sitä vettä pitäisi antaa" Aaarggg..

nikunaku Meillä myös mies välillä tekee ihan ihme juttuja.. Kerran piti myös siivota kun vieraita oli tulossa niin hän meni roskia polttamaan.. :LOL: Ihan vähä otti päähä..

RockMummylle VOIMIA ja KAIKILLE MUILLE VÄSYNEILLE[/b]

Rasmus eilen tuli 2kk :)
 
Meillä kanssa anopilla on joku ihme pakkomielle veden antamisesta. Joka kerta kun nähdään kysyy annanko vettä Maisalle. Viimeksi selitti jotain kun se maito on sokerilitkua... Ja ikää kun hällä on 60 v. niin ohjeistukset ovat juuri näiltä maito on sokerilitkua ajoilta.

Mä joudun kanssa välillä oikein miettimään etten loukkais miestä. Meinaan sanoa usein jostain asioista inhottavasti ja pitää aina hillitä itseään. Kun itseä väsyttää ja sitten kun mies tulee töistä kotiin, sitä vaan valitettavasti joskus purkaa siihen. Siitä on kyllä tullut lapsen myötä paljon osallistuvampi, mutta ei silti ole täysin hokannut, miten lapsi muuttaa elämää. Just vähän aikaa sitten se pohti, et voitais vaikka elokuussa mennä kaveriporukalla vklopuks johonkin mökille. Se ei oikein ymmärrä, etten voi/halua laittaa kolmekuukautista hoitoon pariksi yöksi.

Reilun viikon päästä pitäisi lähteä pohjoiseen reissulle ja se stressaa aika paljon. Matkaa tulee se 650 km ja mies sai idean, että matkalla pysähdytään powerparkissa ja käydään ajamassa mikroautoilla.. Ja sitten vielä kysymättä multa päätti, että anoppi lähtee reissuun mukaan. Ei anopissa mitään vikaa ole, mutta mä en vaan tunne oloani kovin kotoisaksi sen seurassa, se saa mut aina vaivaantuneeksi.

Eilen tuli postissa kutsu siihen pneumokokki-tutkimukseen ja Maisa lähtee kyllä siihen mukaan. Saa sitten rotarixin ilmaiseksi. Maisa muuten välillä aina "nauraa", sellaista höö höö höö-ääntä hymyillessä.

Kerttu ja Maisa 7 vk 1 vrk
 

Yhteistyössä