Toukomurut 2014 ~ Helmikuussa

Iltoja =)

Oleppa hyvä nitta+masuasukki :D niin minustakin mutta piti ihan tarkistaa että kyllä se lääkäritäti oli niin kirjoittanut tuoho nla korttiin :D kyllä kovasti helpotti nuo sen "lupaukset" ja aijon nyt sit penätä niitä kyllä loppuun asti :D
Ehkäpä tuosta paino asiasta ei kannata meille odottaville äiteille hirveesti sanoakkaan :D

äitiypakkauksesta oon nyt yrittänyt vähä lurkkia muistaki ketjuista ja kyllä vaan moni on näemmä jo saanut uuden paketin ja kävin kelan sivuilta kattoos ja kyllä siel vaan etusivulla siin kelakerttu kohras luki että julkaistaan helmikuun lopussa.. elikkäpä hiinä hiinä saadaanko uudet paketit ne jotka nyt venyttää hakemuksen pistämistä..mä kyllä venytän.

ultra arvioista hiulu kyselit ja nooh mulla ultralla arvoidut on heittänyt pahasti alakanttiin. likka oli 41+5 3500g ja syntyi seuraavan päivänä 4050g ja nuorimmaanen oli 40+0 3700g ja syntyi 40+3 4045g ensimmäisestä ei olut nla kortis merkintää enkä muista millään jo 12vuoden taakse :S tuota nuorimmaista on arvioitu käsikopelolla vattan päältä ja se täti oli tosi osaava kun se arvioitti 37+3 viikolla jo 3700g. siis perustan tuon "taitavuuden" siihen että kun mulle on joskus sanottu että viimeisen 4 viikon aikana vauva kasvaa vatsassa noin 200-300g viikossa. tiedä sitten.. mut oma mielipiteeni on kyllä että ainakin täällä seinäjoella ei osata arvioida ultran perusteella painoa, lähes kaikki tuttavat on arvioitu alakanttiin. toki tän raskauden alus olleella lääkäri käynnillä lääkäri osas jotakuinkin kertoa luultavmmin oikean syyn tähän. eli siis se ultra ei näe vauvan ympärillä olevaa rasva kerrosta :| en tiedä kuinka paikkaansa pitäävää tuo on. enkä lyö päätäni pölkylle tuosta kun en tohtori ole..

possulunssasta tääl on kans juteltu. itse en aio vieläkään ottaa sitä ja tuos kymppi uutisia kuuntelin niin siin haastateltiin jotain thl:n naista ja jo sen perusteella jäi hieman epäilyttävä olo että onkohan tuota rokotetta tutkittu kun kysyttäessä vastaus oli että ainakaan toistaiseksi ei ole vielä tullut vastaan tapausta :kieh: mutta siten huojenti toisaalta omaa mieltä se että jos on sairastanut aiemmin niin ei tarvitse ottaa. ja mä olen sen sairastanut silloon pandemian aikaan muksujen kanssa. silloon kävin yksityisellä lääkärillä ja se sanoo että se itse sikainfluenssa ei oole vaarllinen vaan sen hoitamattomat jälkitaudit että ne on jopa kolminkertaisia voimakkuudeltaan. (siis esim poskiontelon tulehdus, korvatulehdus keuhkopuktentulehdus yms.. ) että sen takia pitää olla hyvis ajoin liikentees että saa oikiat tropit.

närästys on tännekkin rantautunut tosiaan ja mä hain sellaasta kun Balancid novum. pureskeltavia hieman mintun makuisia tabletteja. ja niissä ei ole raskaudelle haitallisia metalleja lisä aineina. ja saa syödä useamman päivässä. tais olla jotain 4,75e tuo isoo paketti.
 
Ultran kokoarviosta monella oli huonoa kokemusta. Itse voin sanoa, että ihan nappiin meni esikoisesta. Vajaa viikkoa ennen syntymää arvio oli 3270g, syntymähetkellä painoi 3390g, eli arvio menny tosi kohilleen. Kun taas käsikopelolla samaisen lääkärin arvio oli 3600-3800g.

Itseä harmittaa, että nyt jo rv 28+1, eikä tiedossa ole ennen synnytystä enää mitään ultraa tai erityiskäyntejä kun ei ole mitään seurattavaa, maha kasvaa keskikäyrällä, sokerirasitus oli hyvä, esikoinen oli normaalikokoinen jne ... :) Olis se nyt ihana vielä kerran päästä kurkkaamaan tonne masuun tai vaikka ees saada jonkun sortin kokoarviota sitten lähempänä h-hetkeä.

Harkkasupisteluja tunnen päivittäin, kohdunsuu pehmeä, mutta onneksi kaulaa vielä jäljellä, joten ei mitään jännittävää - rauhallista, melko oireetonta odottelua täällä.

Wasabi 28+1
 
Heippa!

Olen tässä tätä vaunuasiaa pohdiskellut ja pikkuhiljaa alkaa olla jonkinlainen kokonaisuus mielessä, mikä olis meille hyvä. Eniten vielä mietityttää että ottaisko perinteiset isot 4 pyörää vai kääntyvät, lukittavat etupyörät (yht. 4 pyörää kuitenkin). Ilmakumitäytteiset ilmeisesti mieluummin. Meillä olis tarkoitus hiekkakävelyteitä sekä asfalttiteitä kulkea. Ja jos koirat (isot) saadaan tottuun niin mielellään niitä veis osittain vaunujen kanssa. Kumpia pyöriä suosittelette? Käytettyjä vaunuja etsiskelen ja tietysti paljon enemmän olis tarjontaa noista peruspyöristä, mutta onhan tässä vielä aikaa kytätä kääntyviäkin.

Ääh, lähti vahingossa kesken niin jatketaan vielä.

Otin influenssarokotteen marraskuussa ja mulle ei tullut yhtään mitään siitä vaikka vähän pelkäsinkin. Hieman skeptinen oon näiden "ylimääräisten" rokotteiden suhteen, mutta pari vuotta sitten sairastettu kaamea influenssa kehkokuumeineen sai mut vakuuttuneeksi että raskaana en sitä halua kokea.

Lirielille iso halaus ja osanottoni koirastasi. Raskasta se aina on.
 
Viimeksi muokattu:
Eipäs ole tullut kirjoiteltua pitkään aikaan, kun ei hirveästi ole tapahtunut. Juttujanne kyllä lueskelen joka päivä!
Sokeritestissä kävin ja selvisin siitä hyvin arvoin. Litkun juomisen jälkeen tuli hetkeksi huono olo, mutta sekin meni ohi noin puolessa tunnissa.

Painoa on kertynyt joulun jälkeen aika lailla, nyt yhteensä jo "rapiat" 10kg! Ihme kyllä, ettei neuvolassa olla asiaan puututtu, aina olen odottanut saavani nuhteita, mutta ei.Lähtöpaino oli kuitenkin normaalipainon ylärajalla (BMI25). Hirvittää, että paljonko tätä vielä kerkee tulla. Ja herkut maistuu, jep :popcorn: Toivottavasti kovin painon nousu ois nyt tässä, vai kiihtyykö se yleensä vielä loppua kohti?

Sf-mitta otettiin viime neuvolassa eka kertaa, ja se oli 27cm. En nyt oikein tiedä onko tuo paljon vai vähän, mutta ainakin omasta mielestä masu on jo aika iso, joten toivottavasti neitikin kasvanut samaan tahtiin.

Influenssarokotteen otin jo syksyllä, vaikka olinkin hyvin epäluuloinen sen suhteen. Mitään oireita siitä ei tullut, enkä ole sairastellut. Tosin en normaalistikaan ole kovin usein kipeänä.

Nukkuminen alkaa käymään vähän hankaksi, kun pitäs pysytellä vaan siinä kylkiasennossa. Mulla ei itsellä tee yhtään huonoa olla selällään, mutta vissiin sitä pitäs välttää?! Mites muilla, tuleeko teillä huono olo jos makoilette selällään pitemmän aikaa, kohtu vissiin painaa jotain hermoa, eikä kai ole vauvallekaan hyväksi...?

Ensi viikolla oliskin sitten eka perhevalmennus, ja kontrolliultra etisen istukan takia. Täytyy toivoa, että istukka olisi siirtynyt pois kohdun suulta!

Huomenna poks 29+0 <3
 
^Toivotaan että on noussu ylemmäs =)
Sf-mitasta en ossaa sanoa mittään ku multa ei ole sitä kertaakaan vielä mitattu :O
Mie en oo ees herkutellu ja silti yli 10kg jo noussu paino...
MIe nukun muutenki aina kyljellään mutta kyllä selällään makoilusta tullee huono olo.
Rokotetta en ole ottanu ja tänään tuli sitten vattatauti kylään... :/
Vattan ympärys on tällä hetkellä 120cm...

POKS 29+0
 
  • Tykkää
Reactions: Marjuska_
nukkuminen on vähän hankalaa. Lonkat särkee kyljellään nukkuessa vaikka kuinka olis tyynyt polvien välissä. Selällään makaamista oln vältellyt jo pidempään, mutta nyt se alkaa oikeasti tuntua inhottavalta. Sydän alkaa lyödä lujempaa ja tulee tunne ettei saa kunnolla henkeä.

Pari päivää, niin alkaa viimeinen kolmannes!! Tuntuu aika hurjalta! Aika on mennyt niin nopeasti vaikka toisaalta tuntuu, että on ollut jo ikuisuuden raskaana:D

Minä olen puolestani syönyt tosiaan kahden edestä ja herkutellutkin aivan liikaa :( Pitäisi rajoittaa, tiedän... :ashamed: nitaninnoittamana mittasin vatsan ympäryksen: 97 cm :D Aika pallo on!
 
nukkuminen ei mitään ongelmaa jos vaan on tarpeeksi väsynyt. Jos ei niin voi kauheeta, lonkkia särkee kyljellään pitkään maatessa. Selällään ei sais ollla. Vaihtelevasti tulee huono olo siitä.

Hammaslääkärin tuoliin meinasin pyörtyä tossa muutama viikko takaperin. Nuori lääkäri ei oikeen osannut ajatella, että niin saattaa käydä. Oli melko hurjaa, hieman jännitti seuraavalla viikolla mennä uudelleen. Siellä oli onneks vähän vanhempi lääkäri, joka osasi jättää tuolin enemmän istuma asentoon, eikä yhtään paha olo tullut :)

Lonkkia särkee kyllä muutenkin, heti kun vähänkään kauemmin istuu/löhöö/makaa paikoillaan. :( Tiedä sitten auttaisko tähän mikään. Vai saako saman vastauksen kun rannekipuun: "se jää sitten synnytyssairaalaan."

Painoa on tullut jo paljon! Mutta eipä ole hirveästi tullut mietittyä mitä suuhunsa pistää. Mielitekojen mukaan aika paljon mennyt.

sf.mitta olikin edellisellä kerralla mitattu ihan väärin, jonkun harjoittelijan toimesta. Kun lääkäri sai nyt kuukautta myöhemmin -2cm edelliseen mittaukseen. Että takasin normaalin rajoille tiputtiin. Hyvä juttu sinänsä kyllä.

Jotenkin hirvittää miten isoksi tämä maha tästä kerkee vielä kasvaa, kun nytkin on ihan valtava olo. :O

Täällä on neiti kyllä nyt ollut tooosi villinä mahassa. Esikoinenkin totes että eiköse koskaan nuku! :D

mintssi & rinsessa 28+3
 
Poks 28+0! :D

Aika juoksee!

Täällä masu on 107 cm :D

Nukuttua saan vaihdellen. Usein herään ja huomaan nukkuneeni selällään. Se ei ota vielä kipeää mutta yritän välttää, vaikeaa vaan kun pyörin aina unissani! Mies herätti yhtenä aamuna ja totesi "eihän noin saa enää nukkua..." kun olin nukkunut selälläni :p
Suonenveto on usein herättänyt öisin... Jännää... Mulla ei oo vielä ollut paljoa sitä että pitäis rampata vessassa koko ajan, ei ole ollut koko raskaanaolon aikana sitä. Esikoisen raskaudes sitä oli enemmän... Tai sitten en vain huomaa käyväni paljon jos normaalistikin käyn paljon :p en tiiä....
 
Täällä kirjoittelen hiljaisina yön hetkinä. Uniongelmatko taas palautuneet? Oon virkee kuin peipponen ja ihme "ääniin" heräilen, jotain vainoharhaisuutta/painajaisia.
Selällään nukkkumisesta on ollut täällä puhetta samoin aikaisemminkin muistan asiasta varoitellun. Miksi ei saisi nukkua selällään? Kysyin myös asiaa lääkäriltä,joka totesi ettei siitä pitäisi olla mitään haittaa. Siis täh? Sit se vielä totesi, et eihän sitä kukaan pysty valvomaan missä asennossa sitä nukkuessa on. Jos se tuntuu hankalalta niin ihminen vaistoaan välttelee asentoa myös nukkuessaan. Sitten olen antanut itselleni luvan nukahtaa selällään jos se on minäkin iltana tuntunut parhaimmalta unen suhteen.
Influenssarokotteen olen ottanut niin monta kertaa kuin niitä on minun elämäni aikana pistetty. Tuttava lääkäri totesi sen tuovan hyvän vastustuskyvyn jatkoakin ajatellen eri influenssille. Nyt on tauti vain iskemässä päälle - mutta ei sen influenssa pitäisi olla,normi kulkutauti. Nukkumista helpottaa ihan mielettömästi vanha konsti, pää koholle - patjan alle toinen tyyny tms.koroke. Ei ollut meillä mitään raskaana olevalle sopivaa flunssalääkettä. Vinkkejä kaipailen?
Nuutti ja 28 + 6
 
Hoh hoijaa, taas väsyttää, oli niin vilkas vkonloppu, ettei taaskaan ehtinyt levätä.

Mä pystyn vielä nukkumaan selällään, kyljelläni en, kun vatsa jää ilmaan roikkumaan eli pitäis ottaa toinen tyyny avuksi.

Influenssarokotteen otin jo syksyllä ja sikainfluenssarokotteen otin myös muutama vuosi sitten myös raskaana ollessa -musta tuo taannoinen tuhlarokko-tapaus todistaa rokottamisen puolesta, puhumattakaan siitä, miten paljon henkiä isorokko-, tuberkuloosi -jne. rokotteet ovat vuosikymmenten aikana säästäneet. Eli musta rokottamatta jättäminen on selkeä riski verrattuna rokotteiden väitettyihin riskeihin. Toki kriittinen kannattaa ilman muuta olla ja tuskin influenssapiikin ottamatta jättäminen on sellainen riskitekijä kuin esim. ettei rokota lapsiaan ollenkaan.

Oletteko muuten kokeilleet flunssaan nenäkannua? Mulla se on oikeasti auttanut tukkoisuuteen ja on odottajallekin taatusti turvallista, kun suolaveden kanssa löträtään. Pitää vain huuhdella useita kertoja päivässä, kannattaa kokeilla. Otrivin on yleensä mulla auttanut hyvin, mutta odotusaikana sitä ei kai suositella, vaikka eiköhän ilmansaasteet, torjunta- ja palonestoaineet liene vielä pahempia myrkkyjä, niitä tosin on hankala vältellä.

Työkaveri aloitti päivän ovia paiskoen ja tiuskien -mä olen nii-in valmis jäämään ä-lomalle: /

Ollakovai..? ja poika 28+5
 
Espoossa tuosta selällään nukkumisen "kiellosta" puhui fysioterapeutti raskaana oleville suunnatussa ryhmätapaamisessa. Tosin hän ilmaisi asian siihen sävyyn, että ainakin itse ymmärsin, että kieltoon voi suhtautua omien tuntemusten mukaan. Itse en voi olla kovin pitkään selälläni, mutta välillä on pakko lepuuttaa, koska lonkat kipeytyvät nyt todella voimakkaasti.

Kaipa tuota selällään olemista voisi helpottaa juurikin tuolla sängyn kallistuskulmalla ja tyynyillä?

Mulla lonkat on nyt niin kipeät päivittäin, että suunnittelen hankkivani sen sellaisen lantion tukivyön. Vatsalle sitten ehkä toinen. Espoossa ei kuulemma ole julkisella puolella lainavöitä, eli ostos on tehtävä ihan itse. Eipä nuo niin paljon näytä maksavankaan joten ei liene niin suuri uhraus.

Nukkuminen on muuttanut todella tuskalliseksi. Heräilen alle tunnin välein niin, että joka paikkaa tuntuu särkevän - ei vain lonkkia vaan myös selkää ja olkavarsia. Lisäksi pitää ravata vessassa - varmaan ainakin neljä kertaa yössä! Ja kun uni on katkonaista, tuntuu, että sängyssä saisi viettää ihan huomattavasti pidemmän ajan kuin normaalisti. Itsekin olen hiukan miettinyt kuinka pitkään jaksan töissä kun fyysiset hankaluudet alkavat jo nyt.

Henkisesti voin aiempaa paremmin. Duunissa ei enää ärsytä (mulla koko alkuraskaus oli nimenomaan töissä todella ärtynyttä). Nyt stressaa enemmän muutto - uutta kämppää ei ole vielä löytynyt ja haluaisimme muuttaa hyvissä ajoin ennen lapsen syntymää. Jos lapsi syntyy niin että asumme nykyisessä kämpässä, joudumme viemään pari peräkärryllistä kamaa jonnekin muualle varastoon, emme yksinkertaisesti mahdu nykyiseen asuntoon vauvan kanssa.

Kaiken lisäksi nyt tuntuu vielä alkaneen voimakas turvotus. Sormukset eivät tahdo mahtua sormeen (vaikka mulla on ollut nimenomaan aika väljät) ja kengät ahdistavat. Ananasta (tuoretta) oon vetänyt ihan reippaasti, nyt täytyy varmaan lisätä muitakin vastaavia aineita ruokavalioon. Taitaaa olla ainakin kahvi, paprika ja mansikka sellaisia joilla myös on nesteitä irrottava vaikutus?? Lisäksi ehkä kävelylenkkejä?

Kovasti oon alkanut jo ootella mammaloman alkua ja vauvan syntymää :heart: Meidän poika vaikuttaa rauhalliselta ja "kiltiltä". Vatsasta tuntuu vain pehmoisia muljahduksia, joita voi hiukan provosoida kun tuntuu liian hiljaiselta :heart::heart::heart:
 
Viimeksi muokattu:
27+0 hui, viimeinen kolmannes... oikeastaan enää 5 viikkoa niille viikoille kuin esikoinen syntyi, ihan kauhistuttava ajatus :D

Selällään nukkumiskiellosta en minä ollut aiemmin kuullutkaan, siis onko nyt niin, että sitä ei suositella lähinnä äidin olon vuoksi vai onko jotain haittaa vauvalle? Oli tullut niin paljon tekstiä, että ihan kaikkia en kahlannut läpi, mutta jotakin sieltä täältä :) Mun on ainakin helpompi nukkua selällään, kun saa selän suoraksi, kyljellään ei oikein hahmota kuinka kiemuralla on. Meillä pistettiin pehmein patja sängystä pois ja nukun pelkällä rungolla + petarilla, menee lihakset niin jumiin kun ei patja tue riittävästi lantion seutua... parempi mitä kovempi, vaikka siltikin ihan jumissa.

Täällä on oikein virkeä olo muuten, ilman kostuminen piristää, on helpompi hengittää...mutta sitten tää vauva, perätilassa ja potkii kohdunsuulle, valkkaria tulee, tulee, tulee... vähän tylsää.

Me otettiin influenssarokotteet koko perhe jo syksyllä ja nyt sen sitten huomaa: kaveri perheistä sairastui eilen lapsia, molemmissa korkee kuume lapsilla ja toinen joutu lähtee päivystykseenkin, kun mikään ei tepsi. Meillä ollaan terveitä. Itse sairastin viime vuonna jyrän alle jäämis- influenssan ja totesin, että ei kiitos enää toiste - ei varsinkaan raskaana.

Rokottamisesta noin yleensä, en ole ihan varma onko se vain oma asia miten rokottaa vai eikö rokota. Rokotesuoja on sitä parempi, mitä suurempi osa ihmisiä on rokotettu - muistaakseni joidenkin kohdalla tarvitaan yli 90% väestön rokotekattavuus, jotta rokote suojaa. Silloin tuo oletettu rokottamaton 10%:kin saa hieman siitä sivusta suojaa, mutta minusta se "oikeus" olla rokottamatta tulisi varata niille lapsille, joille ei syystä tai toisesta voi rokotetta antaa. Esim. jokin sairaus voi estää rokottamisen, mutta tauti, jolta rokote suojaisi, olisi itsessään hengenvaarallinen. Silloin ei oo varmaan kiva, jos on vaikka tuhkarokkorokotus jäänyt lääketieteellisestä syystä väliin, että sattuu lapsi seuduelle, jossa väestön rokotesuoja on heikko siksi, että toisen ei oo tahtoneet rokottaa... Kuitenkin taudit, joita vastaan rokotetaan ovat sen verran pahoja, että rokote nähdään tarpeelliseksi. Mutta totta kai aina on järkevää kysyä mitä rokotteesta voi seurata ja punnita sitä sitten sen mukaan onko rokotus uusi vai pitkään käytössä ollut ja kuinka paha tauti itsessään olisi itselle, lapselle tai läheisille.

Vatsan ympärys tänään 92cm. Mun mielestä aika pieni massu.
 
Mie täälä jo stressaan torstain painoarvio kontrolliultraa.... just katoin käyrälaskurilla että jos ois nyt 1700g niin ois pysyny samassa linjassa painonnousu (yläkäyrällä) ja sen yli jos mennee niin hyppää yläkäyrän yläpuolelle :/ eli hope so, alle 1700g ois sitten to poitsun paino..... ja toivotaan ettei se lapsivesikään ole lisääntyny vaan pysyny samassa tai normaalisoitunu....
29+1
 
Täällä masun ympärys noin 102 cm ("vyötärön" kohdalta mitattuna)
Täyttelin Kela:n lomakkeet viikko sitten, ja laitoin raskaustodistuksen pdf:nä. Ei ainakaan vielä ole valitettu, ettei se kävisi. Tosin ei ole päätöstäkään vielä kuulunut, mut siinä kai voi kestää kauankin. Kuinkahan nopeasti tuo päätös yleensä tulee?

Kokeneemmilta kyselisin vinkkejä, mitä kannattaa ottaa huomioon lastenvaunuja/rattaita valitessa? Kävin tänään parissa liikkeessä vähän tutkailemassa valikoimaa, ja vaihtoehtoja on niin paljon, että olen kyllä aika pihalla :O
Haluaisin, että ne kestäis mahdollisimman pitkään ja olisi monikäyttöiset, eli varmaan kääntyvät renkaat, jotka kuitenkin saa tarvittaessa lukittua olis hyvät...
 
Iltaa =)

nukkuminen ja uni ongelmat ovat täälläkin riesana :/ ja siihen vielä ku herää niin on pakko nousta vessaan pissalle ku koskee oikeen jo rakkoon. siinäpä se sitten on soppa valmiina ja valvomista monta tuntia.. nukun vielä puoliksi vatsallaan niin että tuen toisella jalalla eten kellahda kokonaan vattalleen. selälläni en osaa nukkua ja kyljelläni nukkuessa tulee iki ihanat kolotkset ja juilinnat niin lonkille uin alaselkään. mutta jotain positiivista teille haluan sanoa tästäkin asiasta ei ole hellettä niinkuin kesällä =) itse oon 2 odotusta "kärsinyt" kesällä siis niine ttä vauvat ovat syntyneet elokuussa ja kumpanakin kesänä sattui olemaan oikeen intiaani kesä. yölläkin lämpötila huiteli sisällä sen 25 ja ylikin. silloin oli yhtä helvettiä nukkuminen :D

ollakovaille piti kommentoida että onko se sun työkaverikin raskaana :D on kyllä aika moista käyttäytymistä aikuiselta ihmiseltä ja vielä työpaikalla.. jaksamisia sinne =)

nitta mun piti ihan miettiä tuota sun huolta paino arviosta. eli siis vauvako on liian suuri? ainakin kuullosti tuo 1700g hurjalle painolle.. toivottavasti kaikki on niikuin pitää joka tapauksessa :)

vattan mittaa mäkin yritin mitata mutten löytänyt mittaa mistään mukamas :/ mutta katselin tuos kuvia viimeisimmän odotuksen loppu aijalta ja vatsa näyttää nyt yhtä isolle kun se tuolloin oli :S

varasin tänään muistaessani sen nlalääkäri ajan ja otin sen vasta 3 viikon päähän eli 10 viikolle. tasan 31 viikolle.. en nää silloinkaan omaa nla tätiä mutta lupasi että siitä seuraava on sit omalle :D
mäkin odotan jotenkin tuota syntymää jo tai siis vauvaa. ja ehkäpä omaa kroppaakin ilman kipuja on ikävä :D
hätkähdyin tuos puhelun jälkeen jotenki kalenteria selatessani että niin siis viikolla 31 on nlalääkäri. siitä 36 viikolle ja koko arvioon ei ole aikaakaan ehkäpä 1 tai 2 nla käyntiä :O ja siis sithän on jo niinku täysi aikaisuus :eek: sit tuleekin yhdes rytäkäs arkipyhiä; pääsiäinen, vappu.. Tässähä tulee kohta hässäkkä saada kaikki valmiiksi :D mammaloman aloitan vasta sen 30 päivää aiemmin.

mut nyt hyvää alkavaa viikkoa mammat :heart:

Saspa ja TIrriäinen 28+4
 
Marjuska_, varmaan kannattaa miettiä esim. sitä millaisessa ympäristössä vaunuja käytät -kääntyvät renkaat on kätevät varsingin kaupungilla ja kaupoissa, pitääkö rattaiden mahtua takakonttiin ja haluatko sellaiset vaunut, joihin auton turvakaukalon saa kiinni adapterilla tms. Ja tarjoukset kannattaa aina tsekata, joskus edellisen tai edellisten vuosien malleja saa tosi edukkaasti. Sekin kannattaa miettiä, et miten paljon vaunuja tulette käyttämään, jos ovat vähällä käytöllä, ei varmaan kannata kauheesti satsata.

Höh, mulla ei ole mittanauhaa, et vois mitata vatsan ympäryksen -pitää pyytää, et mittais huomenna nlassa niin on painon lisäksi muutakin kauhisteltavaa:D

Rokotteista vielä, eikös se mennyt niin, ettei tuberkuloosia vastaan enää rokoteta ellei reissaa paljon seuduilla, jossa sitä on. No nyt sit kuulin, et sitä on alkanut taas esiintyä enenevässä määrin ja ihan länsimaissa(esim. vanhuksilla) -saa nähdä, tuleeko jossain vaiheessa takaisin rokotusohjelmaan tuo piikki, kun tautihan on äärimmäisen tarttuva ja vaarallinen.
 
Nukun kyljelläni, niinkuin oon nukkunut jo useamman kuukauden. Yksi tyyny polvien välissä, yksi mahan tukena ja sitten tietty pään alla. Herään kun lonkka huutaa, että on aika vaihtaa puolta, eli useita kertoja yössä. Saan onneks yleensä saman tien unta uudestaan. Meillä on kultaakin kalliimpi vierassänky ompeluhuoneessa ja melkein kummin sinne tai mies kohteliaasti katoaa itse sinne. Oon tosi herkkäuninen, on vaikeita nukkua nyt vierekkäin, vaikka toisen kainalossa periaatteessa olisikin ihana olla.

Vaunuihin en hirveesti satsaisi, jotenkin tuli yllätyksenä esikoisen kanssa, kuinka vähän aikaa niitä käytettiin. Itse miettisin ja mietin nyt enemmän, millainen ratasosa senttiin kuuluu. Arvostan Suomen oloissa ilmatäytteisiä isoja renkaita. Toiset, vähän niinkuin matkatattaat taas haluan sellaisiksi, että etupyörät on kääntyvät (mutta lukittavat). Graco trekko - kolmipyöräiset juokurattaat hommasin viimeksi kun olivat niin kivan näköiset ja turvakaukalo sopi niihin. Tarvitsin turvakaukaloa rattaissa ehkä 3 kertaa, eli ei meille ratkaiseva tekijä ollenkaan. Kolmipyöräiset on huono lumessa, ihanan kevyt asfaltilla. Pistän kyllä nyt myyntiin, kun en pääse yli niistä stokken rattaista, ostan nyt ne...

Mulla ultra perjantaina, tsekataan miten vauva kasvaa, mitä sen sydämelle kuuluu ja missä istukka huitelee.

Minäkin odotan jos vauvan syntymistä ja vähintään sitä loman alkua. Ja iso ikävä on omaa kehoa, tää tuntuu jonkun ihan muun kropalta nyt! Äitiysavustusraha oli tullut. Tuunasin pakkauksesta (esikoisen) ensisängyn, tuli kyllä suloinen :heart: Siellä se ompeluhuoneessa odottaa asukasta...

sallamaria 28+2
 
Kiitos Juliana ja Oxalis, vaikea pala se koirasta luopuminen oli vaikka oli jo tiedossa puolisen vuotta että jossain vaiheessa päätös on tehtävä. Kymmenen vuotta se ehti meillä olla ja perheenjäsenhän se jo oli.

Painoarvioista, ootteko kaikki saaneet noita neuvolassa? Meillä ei ole puhuttu halaistua sanaa, sf-mittaa on katsottu nyt kolme kertaa mutta painosta ei ole mainittu.
Sf-mitta tänään mitattuna 27 cm ja siellä keski- ja yläkäyrän välissä mennään.

Kiva että moni on saanut hyvät arvot sokerirasituksesta, itse sain tänään mukaan masiinan sokerien seuraamista varten, nipun ruokavalio-ohjeita jne ja suoraan sanoen aikamoinen riesa tuosta yhdestä rajalla olevasta arvosta, sokeria pitää nyt aluksi olla mittaamassa _ihan koko ajan_. Onneksi väliä saa harventaa jos näyttää että arvot ovat jatkuvasti hyvät.
 
Saspa, juu ei voi laittaa raskauden piikkiin, rouva jää piakkoin eläkkeelle (onneksi) -on vaan sellanen luonne, et jos asiat ei mee just oman mielen mukaan, alkaa ovien paiskominen, mykkäkoulu ja naama rutussa kulkeminen jne. Tosi kiva.

Kävin aamulla nlassa ja voi taivas, mun paino oli noussu 560g/viikko! Siis mä en ymmärrä, olen aina ollut normipainoinen, syön terveellisesti, herkuttelen kohtuudella vain viikonloppuisin ja liikun reippaasti vähintään 4h/vko ja silti olen kerännyt 2,2,kg läskiä, jos normaalipainonnousu on se 200g/vko. Apua, millainen läski mä olenkaan toukokuussa ja mitä mä enää uskallan syödä:'(

Sf mitta oli muuten 27 ja vatsan ympärys tasan 100cm ja käsikopelolla vauvan painoarvio noin 1000-1200g ja kaikki ihan ok, eikä th:kaan tuosta painosta ripittänyt, lohdutti, et kyllä se imettäessä lähtee, mut mulle se oli kyllä isku vasten kasvoja.

Meilläkin alkaa nyt streptokokin testaus ennen synnytystä ja Rh- äideilta tutkitaan sikiön veriryhmä jo ennen syntymää, ja jos sikiö on sit plussaa, niin saa sen piikin sekä etkona että jälkikäteen eli kai siis kaksi piikkiä entisen yhden asemesta jos oikein tajusin.

Synnytyssairaalaan vois pikkuhiljaa täytellä sen esitietolomakkeen, mut ei koskaan tule mieleen, jos saa kotona hetken olla rauhassa eli todennäköisesti synnyttämään mennään ilman mitään esitietoja:D
 
Onnistuin saamaan taas jonkun taudin. Kuume nousi illalla melko nopeasti ja olotila muuttui sen myötä hirveäksi. Kuumettä oli 37,7, kun viimeisen kerran maltoin mitata, kurkku on kipeä, niskoja, kainaloita, lantio/lonkka/selkä aluetta särkee vietävästi ja olenpahan oksentanutkin nyt pari kertaa. En vain tiedä johtuuko tuo oksentaminen särkylääkeistä, kun ne on mulle koko raskauden ajan tehnyt pahoinvointia, vai kuuluuko se tähän taudin kuvaan. Kuume sentään laski aamuyöstä, kun otin panadolia. Oikein tunsi miten se kuume laski jokaisen hikipisaran myötä. Harmittaa vaan, että huominen lääkärineuvola siirtyi yli viikolla eteenpäin, eikä puhelimeen vastannut taaskaan oma neuvolantäti. Olisin halunnut kysyä sokerirasituksen tulokset. Mutta pitää vaan oottaa.

Kävin puntarilla pitkästä aikaa, ja nyt olisi edellisestä kerrasta painoa tullut 830g/vk. Vähän hurjempi tulos verrattuna edelliseen 70g/vk... Ekasta neuvolakäynnistä painoa on tullut yhteensä 5,1kg. Saa nähä paljonko tuo paino tuosta vielä nousee ennen neuvolaa, mutta runtua sieltä taitaa tulla siltikkin.

Rattaista en halua sellaisia joissa kääntyvät/lukittavat pyörät, kun mulle kerrottiin, että ne on sitten lumessa inhottava työntää eteenpäin. En muutenkaan niiden kanssa paljoa tule käymään kaupoilla yms, missä tarvitsisin erityistä ketteryyttä. Ja juoksurattaat ajattelin ostaa jostain sitten käytettynä edullisesti.

26+1
 
Uusi äitiyspakkaus julkistetaan viikon päästä ti 25.2.!

Mullakin oli sokerirasituksen tulokset ihan kunnossa. :)

Sf-mittaa
ei ole mulla otettu kuin edellisessä neuvolassa 3 vk sitten ja oli silloin 20 cm. Eka lääkärineuvola olis viikon päästä, en tiedä ultrataanko täällä.

Eilisen lenkin jälkeen alkoi kamala alaselkäsärky ja mahassa yhtä tiettyä kohtaa särkee kans. Jotenkin selvisin illan ja yön. Tänään sain kaverilta lainaks vähän liian ison Anitan tukivyön,mutta parempi sekin on kuin ei mitään. Huuto.netistä laitoin sopivamman kokoisen tilaukseen.

Vaunutkin tuli viikonloppuna jo ostettua. :) Perus Emmaljungat, 2010, yhdellä lapsella olleet, siistit ja kivan väriset. Mielestäni kohtuullisella hinnalla lähti niin päätin kerrankin että nää on nyt tässä ja loppuu turha pähkäily.
 

Yhteistyössä