Toukomurut 2014 ~ Lokakuussa

Mä en kyllä jaksa stressata viinirypäleistä, enempi oon yrittänyt rajoittaa kemikaalikuormitusta, varsinkin niiden pahimpien osalta (huulipuna ja kynsilakka). Oon vaihtanut kaikki ihonpesuaineet hajusteettomiin, silikonittomiin ja parabeenittomiin. En käytä hiusmuotoilutuotteita ja käytän korkeintaan perusvoidetta mutta vaan, jos on ihan pakko.
Toki jätän raa'an lihan ja kalan syömättä mutta muuten en rajoita syömisiäni sen enempää (lääkärin ohje kun erikseen kysyin).

Joku kysyi glögistä? Ainakin inkivääri aiheuttaa keskenmenoja (määristä en tiedä), samoin kuin kofeiini ja raaka papaija. Siksi niitäkään ei suositella.

Tiedä sitten aina, mihin tutkimustuloksiin voi/kannattaa luottaa. Liika stressikään ei varmaan ole hyväksi.

Täällä flunssa jatkuu, samoin jokailtainen pöntön halailu. Onneksi huomisen jälkeen on taas viikonloppu ja voi levätä :).
 
Juu missään nimessä liikaa ei kannata syömisistä stressata. :) Noista rypäleistä etsin tietoa kun jäin miettiin että onhan siitä jo monta vuotta kun puhuttiin noista torjunta-aineista, että tilanne on ehkä parantunut. Ja missään ei taidettu kieltää niitä syömästä, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Aunilotan saamat ohjeet vaikutti muuten ihan fiksuilta, mutta pakko on sen verran korjata, että kyllä merilevistä noria saa käyttää, eli sitä mitä on sushirullien ympärillä. Raakaa kalaa ei siis tietenkään kannata syödä, mut jos kasvissushit maistuu niin siitä vaan. :) Moni muu merilevä on kiellettyjen listalla niiden sisältämän runsaan jodimäärän takia, mutta norissa (eli sushirullissa) sitä on vain hyvin vähän. Itse taas kävin eilen ostamassa toista merilevää, missä on enemmän jodia, juurikin sen jodin vuoksi. Mulla kun on ruokavalio mistä ei saa tarpeeksi jodia ja raskauden aikana sitä tarvitaan vielä vähän enemmän sikiön kehitykselle niin täytyy opetella sen syömistä silloin tällöin. Saa nähdä kuinka käy. ;)

Onpa kiva kuulla teidän neuvolakuulumisia! :D Itsekin niin kovasti odottelen ensi viikon ultraa...
 
Täällä tulee 27v neljää lasta odottava äiti mukaan. Viikkoja on nyt 6+6. Laskettu aika olis 23.Sairaala PHKS.


pahoinvointia on suoraa sanottina 24/7. Ensimmäistä kertaa näin pahana :(
vinkkejä otan vastaan miten teillä helpottaa?
mitä aamulla syötte ennen sängystä ylös nousua?

mikää ei tunnu maistuvan vaikka miten teikis mieli jotain.
 
Viimeksi muokattu:
mulla on nyt kolmatta kertaa tää 24/7 oksetus... ...helpottaa; kylmä mahdollisimman sileä juoma (mä juon banaani-mustikkasmoothiee) ja jääkaappikylmät viinirypäleet.
Mulla on ollu se että ne mitkä himottaa pysyy myös sisällä - esikoisesta lihapiirakat ja kaakao, toisesta eines-lasagne (missä on paljon maitokastiketta, semmoi mikä pitää kuitenkin ite paistaa valmiiks) ja nyt noi mitkä jo sanoinkin.

Kiva saada lisää Päitsyyn menijöitä, mä jo tuol yhes vaihees säikähin et eikö tällä kertaa ole ruuhkaa (mä oon aina onnistunu menemään synnyttämään ruuhka-aikaan)
 
Pojista mulla oli vaan kuvotusta (pojat 9v ja 6v) tytöstä (3v) voin pahoin mut ei ollut
näin paha. Kovasti toivois et helpottaisi. :)
Töissäkin olis kiva välil käydä edes pyörähtää :)

Hyäkkäysvaunu: ootko kans menossa päksiin synnyttää? :)
 
petram nämä Sea-Band pahoinvointiranneke | Sinunapteekki.fi Ykkösen kanssakin käytin, ja nyt sitten kahden huteran wc-pöntön halailupäivän jälkeen pistin taas käsiin ja täytyy sanoa, etten uskonut/muistanut, että teho on näin hyvä :) ja ruoista, minä oon nyt aamupalaksi valinnut ruisleipaa, laimeaa sitruunateetä maidolla, ehkä ihan ekaksi laitan suuhun lasillisen piimää jos ei oo noi rannekeet kädessä ja meinaa heikotus iskeä.

Heinäkuu-elokuu on kai kaikkein ruuhkaisinta, että jollei joku meistä meinaa niin pitkään venyttää niin ei pahinpaan ruuhkaan pitäisi osua. ;)
 
Heinäkuu-elokuu on kai kaikkein ruuhkaisinta, että jollei joku meistä meinaa niin pitkään venyttää niin ei pahinpaan ruuhkaan pitäisi osua. ;)
Tuskin venyttää, mutta tolla nuoremmalla oli la toukokuussa ja kesäkuun alussa syntyi - ruuhkaa oli sen verran ettei kätilö meinannut ehtiä joka paikkaan. Heinäkuussa esikoinen syntyi ja silloin sai kyllä ihan rauhassa kätilön kanssa jutustella
 
Mun esikoinen syntyi lokakuun lopussa, oli kamala ruuhka, toinen syntyi marraskuun puolessa välissä, silloin oli tosi väljää. Sain oman huoneenkin. Kolmas syntyi toukokuussa, ei ollut silloinkaan ruuhkaa mut neljännen kohdalla maaliskuun lopussa oli niin täyttä, että tunnin päästä siitä kun pääsin synnytyksen jälkeen osastolle, kysyttiin, että voisinko kuvitella lähteväni heti aamulla kotiin (tämä siis aamuyöllä).
 
Eilen ensimmäisessä tipassa. Tipan jälkeen oli vaan hetkellisiä pahanolon aaltoja ja illalla iski sitten kunnon kuvotus ja kokomistakin oli hetkittäin, mutta ei oksennusta... Että en nyt eilisestä tiedä, että auttoko vai ei... Katotaan tänään.. Ehkä mulla ei oo pahaolo nyt? :O

Oon kanssa huomannu, että kaikki mitä himoitsee, niin pysyy sisällä. Mä himoitsen kaikkee tuhtia, niin kun pihviä (eilen söin 3pihviä ja perunamuusia ja halusin lisää ja huono-olokin loppu sit tässä kohtaa :D) ja pizzaa ja kaikkee ei välttämättä niin terveellistä. Karkkia ei oikein tee mieli.

Aamusin syön esim. puuroo, vesimeloonia, kurkkua tai tomaattia. Ne tulee yleensä ylöskin, mutta ei oo mun mielestä kamalan tuntusia noustessaan.

Mua ahdistaa, kun meijän seuraava ultra on vasta 2viikon päästä... Pitäisköhän se siirtää aijemmaks?

Terv. kukkurukuu, joka poksuu 8+0
 
Oon miettiny paljon tota, että missä vaiheessa pitäs lähtee lääkäriin ja tiputukseen? Kun mulla on yleensä päivät mennyt ihan hyvin, mutta parina päivänä oon lähestulkoon asunu wc:ssä. Ja niinä huonoina päivinä ei mikään pysy sisällä - ei juomat, ei ruoat. Kuinka paha olotila pitää olla, että kehtaa lähteä?

Munkin tekee mieli kaikkea rasvasta ja ei niin terveellistä (pizzat, pihvit ym.) ja ne todella pysyy sisällä! On toki niitäkin mielitekoja, että hedelmät ja muut menee herkkuna kurkusta alas ^_^ Makeat (karkit, jäätelö ym) taas ällöttävät jo ajatuksena.

Oon saanu hyvin joka ilta kotidopplerilla kuunneltua sydänäänet ja on se aina yhtä kivaa kun äänet löytyy. Niitä joutuu välillä etsimään aika kauan ja juuri kun on luovuttamassa niin ne löytyy. Kovin on vikkelä kaveri tuolla masussa. Hetken ehtii kuulla sydäntä ja sit se jo lähtee karkaileen ;)
Meillä ultra 14.päivä - 1,5 viikkoa EN MALTA ODOTTAA! :D

Heku & Nökö 10+4
 
mulle on sanottu että kun on kolmaspäivä jolloin oksentaa 10+ kertaa niin pitää mennä, tai jos ei sit jaksa mitään, huimaa ja päätä särkee.
Mulla on aina tiputuspäivä menny hyvin, mutta seuraavana alkanu homma alusta.

vähä jännittää - mä meen huomenna mensan testeihin, saas nähä miten pää on haperoa jo (no mielummin käyn nyt kuin imetysaikana jolloin aivot on täysin narikassa).
 
Mulla riitti se, että oon oksentanu joka päivä ja kun olo vaan tuntuu huonolta. Meillä pistetään mieluummin vähän liian herkästi tippaan, kun että pitkitettäis, koska äidinkin psyykkeelle ei tällänen tee mitään hyvää. Luulis, että neuvolassa olis asiasta mainittu jotain... Ja toi 3.päivä putkeen on kyllä aika hyvä sääntö...
Mä sanoisin, että jos olo on heikko ja tuntuu, että ei jaksa, niin sitten.

Ja ei. Tipasta ei ollu hyötyä. Sama setti tänään, kun joka aamu. :|

Mä oon saikulla siis nyt ja mulla pitäis olla työssäoppiminen koulusta menossa. Tänään mun opettaja oli soitellu sinne työssäoppimispaikkaan ja ne oli siellä ihmetelly, että minkä takia mä en oo tullu sinne ja tiedustellu kaikkee. Noh... Eihän mun opettajani voinu kertoo sinne syytä mun poissaoloon ja se sit soitti mulle ja pyysi, että mä olisin selittäny tilanteen sinne. Minäpä soitin ja kerroin ja se pomo siellä sano, että sen pitää kertoo sen työntekijöille tästä. Mä sanoin, että eikä pidä, että en halua asiasta puhuttavan sen enempää, koska oon niin alussa ja kokenu kaks keskenmenoo jo aijemmin, että musta ei tunnu kauheen hyvältä idealta viellä. niin se sano näin: "me ollaan täällä tosi tiivisyhteisö ja jos susta ei tunnu tää työssäoppiminen hyvältä idealta täällä, niin voidaan me kattoo sitä myöhemminkin". Olin silleen, että anteeks vaan, mutta tää on mun asiani ja mä kerron sitten itte vaikka, jos mä pystyn maanataina tuleen sinne töihin.
Vähän jäi paska maku suuhun... En mä halua, että mun asioitani levitellään eteen päin!!
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
joo ehkä parempi kahtoa miten menee vauvvelin kans ja jos sanovat ni sit harkitsen kotiin lähtemistä aikanaan....vielähän tässä on aikaa mut mitäpä sitä ei miettis:Dmulla oli toukan pituus tasan 10mm viikolla 7 ja lääkäri et ois jo 7+1 mut antoi olla tasan 7 viikkoa no tarkentuu niskapoimussa sitten....kellä muilla näkyy jo selvästi masu? olen ite 8+3 ja se näkyy selvästi ja salassa haluan vielä tovin piettää:|
 
kukkurukuu no ei todellakaan pidä kertoa! Mitä se oikein ajattelee? Jos asenne on toi, minä marssisin pois tai ottaisin liittoon yhteyttä. Itsellä tällä hetkellä sukset ristissää ja kova meteli päällä, kun kerho-ohjaajan mielestä oli vaan tärkeää kertoa kaikille ryhmäläisille mun lapsen asioista. Se on jokaisen oma asia mitä haluaa itsestään kertoa - ja vaikka toiset työyhteisössä olisikin "avoimia" niin ei se tarkota, että on ok kertoa kaikki kaikille. Eikö oo ihan riittävästi sanottu esim. "se on sairaslomalla" ? Sekin on oikeestaan jo liikaa.... "on tänään pois" tai "on loppu viikon pois" on se mitä pomo periaatteessa voi muulle työporukalle kertoa.
 
Mulla on noi pahoinvointi rannekkeet mut ei tunnu et kauheesti auttais. Nää oli ihanteelliset ja auttoi kun tyttöä odotin. Pystyin silloin töissäkin olee mut nyt ei samanlailla auta.
kauhee himo iski äsken hamppareihin pistin miehen hakemaan ja kun pääsin hamppariin käsiks ei voinut syödä kuin kaksi haukkua nii ei tehnyt mieli enää yhtää :)

Keskimmäinen lapsi synty heinäkuussa eikä silloin ollut kyl muistaskseni ruuhka aika menossa.
 
Mulla kans alkaa tuo maha hienosti näkyä jo vaikka rv 7 tänää.
En tiiä johtuuko siitä kun ennestää ollut muutaman kerran jo raskaana nii alkaa heti
näkymään. Vanhat liivitkin pienet et piti uudet käydä ostamas mitkä menis päälle :D
 
Täällä alkanut paha olo helpottaa, iltaisin on vielä pahentunut mutta aamusta pystyy jo olemaan. :) jonkin verran myös hiipiny pelko tuulimunasta mutta sen luulis selviävän np-ultrassa viimeistään.
Väsymys on jotain ihan järkyttävää, vois nukkua aamusta ja päivästä päikkärit :p mut eipä 4 ja 1,5v kanssa paljon nukuta päivästä.ja mitään en oo saanu pariin viikkoon aikaseks:/
Musta tuntuu että oon ainoa joka ei käy alkuraskauden ultrassa :O mihis asti siinä voi käydä vai onko mitään rajaa?
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Kokeilinpa tuossa doppleria ja hetkeksi sain kuuluviin tiktak äänen jonka nopeus oli 2-3 omaa sykettä nopeampi. Hävisi vaan äkkiä enkä enää löytänyt uudestaan. Eli vaavin sydän tykytteli tai se biologinen kello menee ylikierroksilla :D
Avantasia ja nömpiäinen 8+4
 
Viimeksi muokattu:
avantasia ei munkaan ollut tarkotus käydä mutta halusivat tutkia mun kipujen syytä ja siks on nyt kaks varhaisultraa ennen np-ultraa. Meinasin kanssa oottaa sitä mutta näin kävi.

Itsellä oireet ehkä vähän helpottanu, tai vatsakipu ei ole enää niin järkyttävää eikä normaalisti häiritse enää nukkumista. PAITSI keskiviikkona kun tosiaan lähdettiin ajamaan 10h matkaa pohjoiseen miehen kotipaikkaan, alkoi n.300 km jälkeen särkeä niin selkä ja maha ja alavatsa-/nivusvihlaisut alko olla sitä luokkaa että itku tuli, ja vielä oli yli puolet edessä, että jäätiin sitten Raaheen hotelliin yöksi (puolenyön aikaan stopattiin). Hotellissa ei tietenkään ollut tilaa muutakuin sviitissä jossa oli saunat ja kaikki herkut ja maksettiin ittemme kipeiksi kuuden tunnin yöunien takia mutta olen sitä mieltä ettei tässä vaiheessa kannata ottaa turhia riskejä jos kivut nousee sietämättömiksi niin itteään ei saa liikaa rasittaa. Nukuttiin ja aamulla jatkettiin ja nukuin koko aamun takapenkillä.. :D Heräsin vasta kun mies oli valinnut "nätimmän maisemareitin" pohjoisen päässä ja tie oli niin kuoppainen että sattui taas. Kivut tuntui olevan vain vasemmalla puolella ja heti heräs epäilyt mutta nyt on taas tasapuolisesti molemmilla puolilla..

Onko muilla ollut ongelmia istua pitkään autossa?

Aamupahoinvointia on ollut ja himotuksissa vain lähinnä pizza :D ei niiin terveellistä mutta on tuntunut auttavan pahoinvointiin. Tietty koitan syödä terveellistäKIN..

Tulispa jo pian ens viikko ja ensimmäinen neuvola ja kohta sen jälkeen toinen VU.. <3

Maikkki ja minimöö 6+6
 
Kävin aamulla päivystyksessä kipujen, painontunteen ym. takia, lääkäri teki sisätutkimuksen ja siinä kaikki. Olin vähän pettynyt ja soitin sitten yksityiselle. Siellä ihmettelivät, ettei ollut testattu edes virtsatulehduksen mahdollisuutta ja kävin sitten labrassa.
Ultrassa näkyi molemmat vauvat, jotka heiluttelivat käsiään ja jalkojaan :). a vauva oli 2,75cm pitkä ja b 3,1cm. Vastasivat viikkoja 9+5 ja 10+1 eli kasvu ollut hyvä. Nyt on huojentunut olo:).

Choco coco & Ihme ja Kumma 9+4
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Joo maha näkyy - mutta taitaa enemmän olla turvotus/ummetus maha kuin varsinainen raskausmaha. Tosin ratsastushousut ei mahu enää jalkaan, en pystyny pitää nappia ja vetskaria kiinni viime reissulla :/

autoilu vältän viimeiseen asti, jos vaan voin ... vaikea löytää mukavaa asentoa + kaikki mutkat, kuopat, vaihteen vaihdosta aiheutuvat nykäykset ym. aiheuttaa pahaa oloa. Yleensä pidemmät matkat oon selvinnyt sillä, että joku muu ajaa ja mä nukun.

rannekeista vielä...Ykkösen kanssa pystyn niiden avulla oleen töissä, mitä nyt joka aamu piti aamupala syödä ensin kotona, ja uudelleen töissä ja joskus myös iltapäivisin piti oksentaa. Mutta tällä kertaa on huima apu! En muistanut että ne ois näin tehokkaat ollu viimeksi, mutta täytyy olla just eikä melkein oikeessa kohassa. Vähentää mun pahoinvointia n.90%. Mutta niitä ei vaan voi ottaa pois :/ Mies kommentoi jo, että onko toi jotain lumevaikutusta - ihan sama, kunhan toimii. Mutta kiukuttaa kun on huono-olo, jollei oo koko ajan jotain härpäkkeitä ranteessa :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Hauskaa, että täällä on muillakin himo pizzaan! Mulla on ollu koko viikon hirveä kuvotus ja muutaman kerran oon yökkäillyt, en onneks oksentanut. Syötävät ruuat on ollu vähissä, mutta tänään sanoin miehelle, että tekis mieli pizzaa! :D Eilen kävelin ravintolan ohi ja haaveilin, miten ihanaa ois syödä ravintolassa hyvää ruokaa HYVÄLLÄ RUOKAHALULLA! :D
Luulen, että mulla pizzan himo (ja kaiken muunkin suolaisen himo) johtuu siitä, että en oo saanut juotua juuri mitään moneen päivään. Elimistö varmaan kaipaa suolaa. Sama juttu voi olla teillä, jotka ootte kovasti oksentaneet.

Tsemppiä kaikille pahoinvoiville!!! :heart:
 
Hei vaan hei kaikki. Minäpä häippäsen täältä toukomuruista.. Tänään oli km kivuliain päivä, jestas.. Kaikki (toivottavasti) tuli ulos. Anteeksi näin suora puhe..

Tosiaan viikon alussa verinen vuoto, neuvolan huonolla uä laitteella ei ilmeisesti sykettä enään masuasukilla, mutta ei voinut sanoa varmaksi, 9.10. ultra missä varmistus, mutta näillä kivuilla ja tavaralla mitä ulos tulee, on vain IHME jos ei muka olisi kesken mennyt tämä.. Toki uskon ihmeisiin.


Kiitos kaikki ihanat kun olette kuunnelleet ja jakaneet neuvojanne yms, ihanaa loppuodotusta teille :heart: =)
 

Yhteistyössä