Toukomurut 2014 ~ Toukokuussa

mintssi luota että maito riittää ja jos vauva on tyytyväinen ja pissa/kakkavaippoja tulee niin kyllä se riittää :)

40+5 menossa, ens torstaina neuvola ja sieltä sitten napsahtaa jo lähete yliaikaiskontrolliin sinne rv42+ paikkeille.

Nyt tosin on sellai olo että voisin vaikka tänään lähtee synnyttäänkin...
...vaikkakin nyt ei ehkä olis parashetki kun nuoremmalla tytöllä alkoi melkoinen räkätauti viimeyönä, kuuntelin jo saako se ensimmäisen kurkunpääntulehduksensa (esikoisella joka flunssan yhteydessä)
 
mintssi mulla tuli ekasta just 2. Asteen reoeämä ja eppari niin meni kolmisen viikkoa että pysty kävellä ilman kipuja. Toisesta eppari ei ollut kun viikon kipeä mutta pääsi heti liikkeelle.
Täällä huomenna vauvan eka neuvola ja odotetaan kutsua isyydentunnustukseen. Eikös se aika pian pitäisi tulla?
 
Onnea Milagro ja Poca!!!

Ei tänäänkään mitää synnytykseen viittaavaa. Huomenna sitten päätetään takaraja sektion muodossa. Sen sijaan riitaa on ollut taloprojektin takia. Alkaa hermot meneen. Tai menihän ne jo kauan sitten, mutta välillä kiukku nousee pintaan... No, huomenna toivottavasti parempi päivä.

Lokakuinen
 
Poca ja muut nyyttinsä lunastaneet hurjasti onnea!

Repeämä/episitomia itselläni ei ole montaa päivää ollut koskaan kipeä. tosin välilihan leikkauksesta on jo yli 18-vuotta aikaa :D , mutta en muista sen kipuilleen niin paljon, kuin ylitäydet tissit :D Ja repeämä taisi parantua vielä nopeammin.

(.) Eilen oli taas niin lupaavia supistuksia, jotka kestivät sen minuutin ja olivat oikein tujakoita. Mutta jälleen niin epäsäännööllisesti. Parhaillaan 11-16min välein, mutta hiipuivat pois. Nyt 10:30 on synnytystapa-arvio sairaalassa ja jos ihmettä ei ole tapahtunut, niin se olisi sitten sektio. Mä nään jo sieluni silmin, miten mä käyn mun leikakushaavan kanssa ja vauvan sekä ton just koht 3-v:n kanssa lenkittämässä aamuisin koiraa, kun kukaan muu "ei ehdi/muista/luuli toisen vieneen". Sain jo viimeksi sellasen räjähdyskohtauksen, kun poitsu oli kovassa kuumeessa, eikä ukko tai tuo aikuinen plikka kumpikaan ollut ajatellut, että heidän pitäisi koiran aamulenkki viedä. Tosin mä olen nyt toitottanut kummallekkin, että jos leikkaukseen joudun, niin en voi sen haavan kanssa lähteä. Tai voin, mutta hemmetin hankalaa se on tuon häsän koiran ja vielä häsämmän lapsen kanssa. Ja jos ymmärsin oikein, niin taidan olla sairaalasta tullessa täällä päivät ihan issekseni lasten kanssa.

Joosukka ja MM, joka viihtyy vaan yksiössään, 39+6
 
Uutta viikkoa pukkaa.. Itsellä nyt 39+1... Ja torstaina paikat oli auki sen 3cm
.. Jotenkin jännittää. Koska supistaa välillä napakasti sen 30min.. Sit lopahtaa. Niin voihan nuo paikat "salakavalasti" aueta pikkuhiljaa ties kuin auki?! Jotenkin alkanu pelottaa että oottaa lian pitkään kotona? Onko muilla niin pahaa vihlontaa tuolla alakerrassa, että pitää välittömästi heittäytyä pitkälleen kun alkaa ja olla hetki levossa +panadoolii? Tänäänkin aamu alkoi hyvin.. Pystyin olee jaloillani; levittelin pyykit ulos, laitoin terassille pehmusteet ja pikkusen jynssäsin ikkunoita. Sit iski vihlonnat ja nyt sohvalla.
 
:flower::heart: Oikein paljon onnea Poca ja Milagro - ja muille vauvautuneille, jos jonkun unohdin mainita! :flower::heart:


Kolmen äiti - Mulla ei niinkään ole yhtäkkisiä vihlontoja, supistuksia tai muutakaan nopeita muutoksia - vaan ainoastaan tuota tasaista kovaa kipua. Siihen ei särkylääke tehoa, joten sen kanssa on vaan elettävä. Nyt kun toivoisi synnytyksen jo alkavan olen jo pari päivää päättänyt liikkua kivusta huolimatta - sillä pelkään sohvamakoilun vaan pitkittävän asiaa. Mä en kyllä usko, että kyseessä on kohdunsuun muutokset vaan se, että vauvan pää painaa jotain luuta tai hermoa. Suppareita (ainakaan mitään oikeita sellaisia) ei ole nyt muuton jälkeen näkynyt ainuttakaan!

Muuten tänne ei kuulu mitään uutta. Kovasti koitan vältellä murmelipäiviä ja koitan siis saada aikaiseksi niitä ihan oikeasti tärkeitä asioita. Ja useinhan se suunnittelu on se tärkein osa-alue, eli sitähän voi sitten tehdä hiukan pidempäänkin :D Ihanaa kuitenkin kun saatiin näitä lämpöisiä päiviä, niin sai vähän vaihtelua tähän odotteluun!

Minttumaari ja unelias pikku prinssi 38+6

PS. Kolmen äiti - jos sulla nyt on ne pehmusteet siellä ulkona, niin mikäs tässä päivää viettäessä - itse ainakin aion nauttia hellepäivästä :D
 
Viimeksi muokattu:
Kolmenäiti Mulla nuo lujat vihlonnat viimeksi tarkoitti, että paikat aukee ja pian tihkuu vettä. Nyt olleet lievämmät ei oo meinannu vielä oikeestaan mitään...

"Kiva saada vauva keväällä, ettei tartte viimeisillään odottaa kesähelteillä?" Joo niin varmaan...

40+0 POKS (ilmeisesti on laskenut viikot väärin, koska edellä olevan väittämän mukaan ei voi olla viimeisillään. pah. )
 
Onnea kaikille vauvan saaneille!

Sektiota ja toipumisesta. Minulle terotettiin sairaalassa pitkän toipumisen puolesta. Koiraa ei saa lenkittää kuuteen viikkoon, eikä vastaavaan aikaan saa tehdä muitakaan raskaita kotitöitä. Repeämisriski on liian suuri, ja jos siinä tapahtuu jotain niin se ei ole niin helppo korjata. Kätilö sanoi imurointikin ehdottomasti kielletty. Meillä eletään nyt sotkujen keskellä, koska miehellä kiirein aika vuodesta töidensä puolesta. Onneksi 5 vuotias esikoinen saa olla jonkun päivän vkossa hoidossa. Pyykit ovat välillä koneessa reilun vuorokauden, kun en saa vietyä raskasta kuormaa yläkertaan kuivumaan. Sain onnekseni kunnalta kotiavustajan kerran vkoon siivoamaan. Eka kerralla hän siivosi meillä neljä tuntia hikihatussa eikä ehtinyt joka paikkaa edes siivota. Seuraavalla kerralla sanoin, et jos hän tekisi hiukan kevyemmän siivouksen. Sektiota toipumiseen on siis mahdollista saada kunnan kotiapua, hakekaa ihmeessä.

Sektioon jälkeen kivut ovat ainakin minulla aaltoilevaa pahat. Välillä tuntuu, että on jo toipunut, mut sit yhtäkkiä tuleekin kivut uudelleen takaisin. Kolme vkoa sektiota oli yksi pahin aika, jolloin jouduin ottamaan lopetetut kipulääkkeet uudelleen käyttöön.

Nuutti ja 4 vkon ikäinen vavveli
 
Nuutti Kiitos sektio tiedoista :)

Merge Onnea vauvelista :)

(.) Perätilassa yhä edelleen. Lääkäri koetti kovin saada minut suostumaan ulkokäännökseen, mutta en antanut lupaa. Painoarvio oli 3600g, jos heittää sen 15% ylöspäin, niin 4110g olisi paino. Pään mittasi tarkkaan, kun halusin niin :D Jos torstaita ennen ei jätkä tajua syntyä, niin leikaten sitten tulee maailmaan torstaina. Sen verran väkivaltaisen tutkimuksen lääkäri teki (tuli vedet silmiin, lähdin pediltä karkuun ja meinasin oikeasti hermostua), että ehkä se vaikka saa sitten aikaan jotain. Hope so. Seuraava sektiopäivä olisi ollut vasta ensiviikon keskiviikkona, mutta niin pitkään en halua odottaa, koska haluan suunnitellun sektion. Joten torstaihin asti olen valmis synnyttämään alateitse. Mutta kyllä hirvittää leikkaus, ihan järjettömästi :( mutta jos jotain poistiivista, niin mulla on sterilisaatio sitten samalla :)

Joosukka ja MM 39+6
 
Jospa palaisi viikontakaisiin tunnelmiin, eli synnytysmuistelua tiedossa :)

10.5 eli laskettuna päivänä alkoi päivällä siinä viiden maissa supistella tavalla jota ei ennen ollut. Supistukset tuntuivat enemmän alavatsalla ja vuosi runsaasti kirkasta limaa. Mies heitti et nyt lähetään vetää täys kierros IKEAa ja katotaan pitääkö legenda paikkansa :-D ikean jälkeen katsottiin rauhassa suomen peliä.Supistelu jatkui koko ajan tasaisesti n.10-13min. välein. Illalla nukkumaanmennessä alkoi jo tuntua, että taitaa tulla yöllä lähtö. Supistelu jatkui ja alkoi jo vaatia keskittymistä niiden huippujen aikana ettei menny hyperventiloinniksi. Noin klo.1.30 tuli eka sellainen suppari et nousin ylös sängystä kun ei makaamaan pystynyt, tästä merkattiinkin synnytys käynnistyneeksi. 2.00 torkuin sohvalla supistusten välillä kun yhtäkkiä poksahti ja meni vedet lorinalla. Miehen siivoillessa vesiä lattialta heitin neuvolakortit yms. sairaalakassiin ja lähettiin kohti TYKS:iä. Meidät kirjattiin sisälle 2.55. Käyrille piirtyi tasasesti 5min. välein supistuksia jotka jo puhisutti lujaa. Käyrien jälkeen siirryin tunniksi suihkuun. Tuolloin olin 3cm. auki. Tunnin suihkussaolon jälkeen pyysin josko jotain kipuun saisin ku alkoi polttaa selkään. Tehtiin klo.4.45 sisätutkimus ja auki 5.5cm, jolloin tilattiin suoraan epiduraali. 5.05 alettiin laittaa epiä ja miehen teki pahaa kun laittoi kahdesti verisuoneen ennen kuin onnistui. Tunsin yhden supistuksen epin laiton jälkeen :) 6.30 ilmoitin et nyt tulee joko lapsi tai sit pitää mennä vessaan. Tarkistettiin tilanne ja hups! Täysin auki, eikä reunoja jäljellä. Aktiivinen ponnistelu alkoi 6.45. Itse ponnistaminen oli "helppoa", suunta löyty heti ja joka ponnistuksella pää näkyi. Supistusten väli vain hiipui 5-7min. Mutta ei laitettu oksitosiinia tippaan kun ponnistin niin lujasti, että olisi kuulemma tullut liian ryminällä jos vauhditetaan. 7.51 syntyi komealla karjasulla neitimme 50cm 4055g py 35cm pistein 9-9-10 <3 synnytys oli niin paljon kuvitelmiani kivuttomampi, että sanoinkin ellei olis mennyt ajoissa vedet ni oisin synnyttänyt varmaan kotona. Oma toipuminen on ollut todella nopeaa. Ei kolota tai kirvellyt kuin pari ekaa päivää ja jälkivuotokin hiipunut jo niukaksi.
 
Esikoisemme pieni prinsessa syntyi erittäin täsmällisesti, napanuorasta kiinni pitäen keskellä lasketunajan päivää 18.5 klo:13:25 :) suloisuutta syntyi 3490g ja 49 cm verran. Synnytys meni hyvin ja ennakkoluuloni olivat paaaljon paljon pahemmat. Hieno kokemus kaikinpuolin, eikä jäänyt mitään jampaan koloon. Valmis uudelleen ehdottomasti :) kerron myöhemmin lisää synnytyksestä, kiire maitohommiin..
onnittelut viimeisimmille vauvautuneille <3 ja tsemppiä kaikille viimemetriläisille tulevaan.

Kaksihärkää, pienempi sarvipää roikkuu kohta tissillä..
 
Kiitos vastauksista HyäkkäysVaunu ja avantasia

Eilen olikin melko normaalia jo kävely. Mutta se sitten kostautui ja taas on paikat kipeänä liiasta istumisesta ja liikkumisesta :/

Noh neuvolan täti soitti ja tulikin jo eilen käymään. Kiva näin. Tosiaan viikonlopun aikana tytön paino noussut n.100g että kai sitä maitoa sitten riittävästi saa :)

Yöt menny kivasti 1-3 heräämisellä :) ihan outoa kun esikoinen ei koskaan nukkunut niin pitkään kerrallaan, ei päivällä eikä yöllä..

Onnea kaikille uusille mammoille :)

Jaaha taas olis mentävä. Yritän jossain välissä keretä kirjottelemaan synnytyksestä tarkemmin.

mintssi ja rinsessa 6vrk
 
Onnea Merge ja Kaksihärkää! :heart::flower:

Täällä oli aamulla ns. "viimeinen neuvola", viikkoja 39+0. Ensi viikolla mulla onkin aika äitipolille ja varuiksi varattiin aika myös neuvolaan - mutta terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että todennäköisesti se perutaan, tai muuttuu vauvaneuvolaksi.

Neuvolatäti oli sitä mieltä, että se mun muutaman viikon takainen ruskea vuoto oli limatulppa, ja että nyt vauva on laskeutunut uudelleen, sf-mittakin oli kääntynyt laskuun. Viime yönä oli lupaavaa kipua alaselässä - - - mutta siinä ne "merkit" lähestyvästä synnytyksestä sitten ovatkin.

Pakko kyllä todeta, että on hieman masentavaa olla loppukuinen, kun tuntuu, että muut ovat niin paljon edellä kaikessa ja itsekin jo kovasti haluaisi tavata lapsensa.

Noh, eipä tässä auta kun ootella. Onneksi sentään itse nautin näistä hellekeleistä (vaikka se aiheuttaakin turvotusta), joten parempi kaiketi lähteä ulos puutarhahommiin, niin aika kuluu nopeammin ;)
 
Minttumaari Miksi sulla olikaan äitipolille aika jo sovittuna? Kyselee kateellinen, jonka "viimeinen neuvola" on torstaina ja sieltä vasta lähtee lähete äitipolille.

Tän on pitänyt viimeset 2 viikkoa neuvolatädin mielestä syntyä "ihan just", mutta...

Mulla ei niinkään tämä odotus vaivaa, enemmän vaivaa se, kun ei ole vaivoja :D Ja se, että laskettuaika on ylitetty. Ja se, että kaupassa vastaan tulevat mahat näyttää just siltä, että lähtevät tuskasta huokaillen pian synnärille ja itse näytän siltä, että menossa viikko 30...

Synnärille toivoisin pääseväni pian jo "parin päivän lomalle" kun menee niin hermo tuohon 3v:n uhmaan... Ja sitten ois mieskin kotona monta viikkoa, pitää isyyslomat ja kesälomat putkeen. Ois tosin saanu jo lasketusta aloittaa, mutta päätettiin kuitenkin, että kun voin niin "hyvin" niin jää vasta synnytyksestä sitten.

40+1
 
Meillä neuvolasta saan lähetteen polille yliaikaiskontrolliin vasta torstaina kun on 41+2, eli menee varmaan seuraavalle viikolle... yliaikainenhan on vasta kun on 43viikko menossa.

Viime yön valvoin kipeiden supistusten kanssa, nyt päivällä on tullu muutama ja luulen että taas iltaa kohden yltyy kun nyt maha tyhjenee ja verilimaa alkoi tulemaan, toiveissa on ettei torstaina tarttis neuvolaan mennä ;)

Meillä mies aloitti vasta työt uudessa paikassa joten ei pidä vapaata kuin sen verran kun on mukana sairaalassa, isommat lapset on luvannu muutaman päivän appivanhemmat hoitaa, ja sen jälkeen kun sairaalasta päästään mä oon sitten "yksin" kolmen kanssa - siksikin toivon että viikonloppu olisi ovella kun kotiudun vauvan kanssa.

Hyökkis ja Cthulhu - poks 41+0
 
  • Tykkää
Reactions: Joosukka
Hiulu, mulla on se äippäpoli laskettuna päivänä kaularankavamman vuoksi - ei siis mikään yliaikaiskontrolli vielä. Eli vaikka mulla on tavoitteena alatiesynnytys, saatan tarvita erityistä apua siitä selviämiseen. Nyt varmaankin vaan seuraavat vauvan kokoa, eivätkä päästä häntä kasvamaan kamalan suureksi ennenkuin käynnistävät synnytyksen - tai näin siis oletan, eipä mulle noita perusteita ole kerrottu. Terveydenhoitaja oli kuitenkin sitä mieltä, että lasketun ajan jälkeen seuraavat sitten vaan siellä äippäpolilla (mutta varma ei hänkään ollut).

Hyäkkikselle tsempitykset - ensinnäkin kuulostaa siltä, että pääset jo pian synnyttämään ja toisekseen noihin lastenvahtikuvioihin. Yhdellä kaverilla oli aikoinaan samankaltainen tilanne ja hän sai tuossa tilanteessa isommat lapset kokopäiväiseen päivähoitoon. Varmaan tuossa sun tilanteessa voi vaivihkaa myös pyytää sairaalaa kotiuttamaan vasta kun olet varma, että jaksat kotona.
 
Viimeksi muokattu:
juu eihän yliaikainen ole kuin 42+, mutta täällä laitetaan lähete, kun laskettuaika on ohitettu ja seuranta siirtyy äippäpolille. Se ei vielä tarkoita, että käynnistetään 41 jotain, vaan että silloin olisi sitten ensimmäinen käynti polille (mikäli siellä on aikoja...) ja seurataan tarkemmin. Käsittääkseni edes 42+ raskauksia ei joissain harvoissa tapauksissa käynnistetä, jos kaikilla on kaikki hyvin (tämän oman olon perusteella eivät varmaan käynnistä tätä ikinä).
 
Hyökkis eiköhän nyytti ole huomenna jo käsivarsilla :) Tsemppiä!

(.) Eilen aloin epäilemään, että ehkä tihkuu lapsivettä, mutta en ollut varma. Tänään kun sama meno jatkui sekä tuli tahmasta kirkasta limaa, niin päätettiin käydä näytillä. Testi oli nega ja puolentunnin käyrillä piirtyi yksi vaivainen supistus käyriin :D Eilen yöllä supisteli 10min välein, mutta en jaksanut niitä jäädä ihmettelemään. Tänään supistellut kokopäivän, välillä tiuhemmin ja välillä väljemmin. Ja jos jonkinnäköistä tavaraa vuotaa tuherosta :D mutta säästän teidät tarkemmilta kuvauksilta :)

Kakka juttu on se, että supistukset eivät ole tehneet mitään. Eivät siis minkään moisia muutoksia. Vaikka supistukset ottaa selkään, persaukseen ja mahaan niin samassa tilanteessa ollaan kuin viikolla 37+0 eli väljästi sormelle auki. Ei tää lapsi täältä ilmeisesti ilman avustusta ulos tule :( Kätilö kyllä lohdutteli, että on todella hyvä, kun supistelee, niin on sektiossa valmiimpi maailmaan kuin jos ei olisi ainuttakaan supistusta. Noh, enää kaksi päivää ja meillä on nyytti kainolossa <3

Joosukka ja MM 40+0 *poks, poks*
 
Mulla oli eilen Jorvissa käynti, jossa oli tarkoitus sopia sektioaika, jos perätilanen ei oo suvainnut syntyä. Olin innoissani, että saanpahan jonkin takarajan. Muttamutta ei ole kuulemma vapaita sektioaikoja! Ens tiistaina kun on mennyt 10 päivää lasketun ajan yli, ni meen varmuudeksi ilman aamiasta Jorviin ja katsotaan josko johonkin väliin mahtuisin leikkaukseen. Jos en mahdu, niin sitten koitetaan saada aika seuraavalle päivälle. Ei oo nyt ihan niin suunniteltu sektio kun oisin toivonut! Täytyy nyt toivoo, että vauva ymmärtäis syntyä sitä ennen ja mielellään ennen kuin kovin isoksi kasvaa. Nyt on arviolta 3,6 kg eli tasan keskikäyrällä. Ainoo vaan, että mitään synnytykseen viittaavia merkkejä ei oo. Aiemmin supistuksia on ollut paljonkin jo kuukausia sitten, mutta tuntuu, et ne vähenee päivä päivältä. Hyvä, jos tänään on yhtään harkkasupistusta tullut....

Epätoivoinen Lokakuinen
 
Lokakuinen älä heitä irvestä kaivoon :) Voi olla tyyntä myrskyn edellä, mulla on ollut monessa raskaudessa niin. Mutta onpa ikävää, ettei sektiota pysty sopimaan :(

(.) Puol kolmelta heräsin supistukseen ja päätin jäädä vähäksi aikaa ylös. Nyt tässä on tullut puoltoistatuntia alta 10min suppareita, mutta jälleen tuntuvat lähtevän laantumaan. Edellinen supistus oli aika laimee, verrattuna nuihin muihin, joita on tullut. Saa nähdä onko seuraava yhtä onneton. Toivottavasti ei. Lähden kuitenkin varuilta viemään koiraa ulos ja nautin aamukahveet tuon ukon kanssa, kun tuosta tunnin sisään herää sorvin ääreen.

Joosukka ja MM 40+1
 
  • Tykkää
Reactions: KolmenÄiti-81
Onko muilla kokemusta mahan kanssa törmäilystä? Kumartelin tuossa keittiössä ja onnistuin sopivasti raapaisemaan mahan just navan korkeudelta keittiötason kulmaan :S Ensin näytti, että tuli mustelma, nytten "vaan" tommonen 10cm punanen naarmu. Vauva liikkuu kyllä normisti, eikä muuta aiheuttanut - mutta sillä kun ei ole kovin paljon mahassa tilaa ja vauvan peppu/selkä/jalat näkyy välillä ihan pinnassa mahassa niin kuinka hyvin lapsivesi suojaa vielä tässä vaiheessa?

40+2 (jossain lukee, että suuri osa lapsista syntyy 40+2, eipä kyllä merkkejä ole siitä...)
 
Hiulu Mä oon raapinut mahaa ja napaa ties mihinkä kulmiin, ei ole vaarallista, mutta kipeää tekee toki.

(.) ja niin ne supparit laantui. Sain onneksi vedettyä aamutuimaan vielä muutaman tunnin unet ja näin unta, että olin lähdössä viihteelle :D Onnettomia suppareita tullut harvakseltaan pitkin aamupäivää ja varmaan näillä mennään sektioon asti. Jos jotain positiivista, niin valmentaavat pientä kohdun ulkopuoliseen elämään :) eli ei ehkä tarvi käydä ottamassa vauhtia happikaapista tms. Varovaisena toiveena itselläni on (juuh, äitimäistä, tiedän) että olen huomen illalla jo siinä kondiksessa jotta voin seurata suomen peliä :D Täällä siis kiekkohullu äiti kera samanmoisen miehen kanssa :D

Nyt jatkan pyykkien pesua ja siivoilua, niin ei jää kaikki ukon kontolle :)

Joosukka ja MM 40+1
 

Yhteistyössä