~~Toukomurut 2014~~

Joo niin määkin aattelin! Mitä on lukenut niin monilla on näkynyt aiemmin! :) Kiitos Poca, sitä tarvitaan! Samoin sulle tsemit! :D Vaikka varmaan suht nopsaa menee, nyt on jo ma ja ens ma on neuvola (sitä odoteltu yli 20 päivää jo kuitenkin, heh) ja perjantaille sai ar-ultran niin kivasti tekemistä tässä. Kovin vaan eilisen vatsakramppailun jälkeen koskee mahaan vieläkin.. :( Sillä päätinkin mennä, eikä ole edes kovin kallis! 102,50 e!! :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Tämä menee huomenna varhaisultraan kunnalliseen. viikonloppuna oli viiltävä kipu vasemmalla ihan häpyluun tuntumassa. mietin jos menisin yksityiselle mut säntä rupesi soittelee kunnalliseen ja saatiinkin meidän omalta neuvolatädiltä aika äippäpolille... meillä siis täällä oma äitiyspoli.
 
Kiitos Tuuli+ noista linkeistä. On mukavaa seurattavaa. :)
Pahoittelut LauraAnnille! :(

Täällä varattu ensimmäinen neuvola-aika ja varhaisultra.
Neuvola rv 6+5 ja ultra rv 7+1. Ihmeen aikaiseen vaiheeseen antoivat tuon neuvola-ajan... :O No, eipä siitä mitään haittakaan ole niin mennään sitten.

Tänään rv 5+5 ilmaantunut uusi mukava oire -> jatkuva röyhtäily. :D Hauskaahan se vain on!
Myös pientä pahoinvointia on ilmassa jos ei ole syönyt vähään aikaan. Menee ohi suolakurkuilla ja suolakekseillä.
Jokapäiväinen vatsan turvotus on kyllä aivan hanurista!

On tämä odotus ihanaa ja jännittävää, vaikka näin alussa ollaankin. :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
Jessica1 mullakin neuvola jo ens ma eeeelikkäs rv (oho JESTAS) 7+1 vissiin, hehee! ei se ollukkaan niin aikasin :heart: mut sulla on viä aikasemmin! No mutta eipä siä kai kun jutustella ja saada kaikenlaisia ohjeita niin sillain oo väliä millä rv:llä menee? :) Täällä vihloo oikealle puolen mahaa inhottavasti eilisestä lähtien, niin voi olla että soittelen päivystykseen vähän, että ootanko tohon perjantaille vai... :O
 
No voi helkkari, heitän toin iPadin kohta seinään, siitä lähetettynä ei tule yksikään juttu perille, ehkä vain en tumpeloilla sormillani sitten paina oikein... No onneksi on vielä tämä vanha raasku tietokone.

LauraAnnille :hug:

Tänään petti pokka ja varasin sitten ajan yksityiselle. Mulla ei oo mitään "oikeeta" syytä, mutta en vain jaksa odottaa. Käyn lääkärit joka tapauksessa yksityisellä, niin otin nyt tämän ekan lääkärintarkastuksen sitten tahallani ennen np-ultraa ja sellaiselle, joka tekee myös ultran... :heart: Onpahan tosi tyypillinen ultra-aika mulla, kun silloin olis 9+0... no, utelias kun olen!

Pahoinvointi on vähän helpottanut, onneksi. Vaikka siitäkin sitten paradoksaalisesti ajattelen, että se ei voi tarkoittaa hyvää... Turvotus on jäätävä yhä edelleen ja maha näyttää mun mielestä siksi isolta. Paino on (onneksi) jotenkin ihmeellisesti kyllä tippunut pari kiloa. Pelkään tai ärsyynnyn jo valmiiksi siitä, että paino tulee nousemaan. Keräsin viime raskaudessa 17 kg ja oon vain 160 pitkä, että samaa EN aio tehdä nyt. Muita, jotka panikoivat painoa??? Sain tosta pudotettua yllättävän nopeesti ja tekemättä mitään muuta kuin imettämällä suurimman osan, nyt painoindeksi oli 23 tähän raskauteen lähtiessä kun viimeksi 22, eli ei hätää.

Mun ekassa neuvolassa ei ihmeitä, verenpaine mulla on alhainen ja se aiheuttaa muutenkin huimausta. (100/60) Ei tunnu hyvältä yhdistettynä pahaan oloon.

Doppleria täällä mietittiin, mä en hommaa sitä, enkä hommaa myöskään vauvalle sitä kätkythäläriä vai mikä se on nimeltään, joka huutaa jos vauva ei hengitä. Kavereilla oli se, ja johan he itse saivat lähes sydänkohtauksen, kun yöllä heräsivät huutoon. Vauva oli kuitenkin vain oppinut kierimään pois sen alustan päältä... ;) Itkuhäläri puolestaan on ollut meillä tosi ahkerassa käytössä vielä 3 veenkin kanssa, loistava vaikkapa mökillä päikkäreillä jne.

Tällaista,
terv. sallamaria, 8+0, poks!
 
Sallamariallahan on verenpaineet ollu niinku mulla (97/62), mutta B-vitamiini on tasottanu huimausta, vaikka paineet onkin alhaalla. Mulla on siis kotona noiden paineiden takia mittari niin saan "oikeat" tulokset (valkotakkikammo nostaa paineita).

Mun himo ranskanleipään (omenamehun lisäksi) kostautu nyt hiivana, nyt pitäis reilu tunnin päästä alkaa selvittämään lääkittysvaihtoehtoja, canesten kävisiraskauden aikana mutta mulla se ei ole vaihtoehto, koska saan siitä allergiareaktion.
 
LauraAnni: :hug: Voimia! Oletko käynyt otattaan kilpirauhasarvot? Maikkarin aamuohjelmassa oli viime viikolla kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja siinä sanottiin että monesti keskenmenojen syynä voi olla kilpirauhasen ongelmat. Sitä vaan ei monikaan nainen tiedä.
Itsellä on leikattu kilpparit pois kokonaan kun sieltä löytyi kasvain ja sinä aikana kun minulla oli tuo kasvain ennen kuin sitä huomattiin, tuli minulle keskenmeno ja kohdunulkoinen raskaus. Poiston jälkeen, kun lääkitys alkoi olla kohillaan tulin taas raskaaksi ja sain tyttäreni, joka on nyt 7 kk. Joten uskon että tuolla kilpirauhasella oli vaikutuksensa asiaan.

Täällä ollaan onneksi suht hyvin voivia. Pienimuotoista kuvotusta välillä ja väsymystä, mutta muuten aika hyvä olo. Tänään onkin eka neuvola klo 12. Tulenpa sitten kertomaan enemmän kuulumisia.
 
Heh. Verenpaineet. Minä taidan vetää tässä pohjat, ekassa raskaudessa rv 23+0: 1.mittaus jotain aivan mahdotonta 1.tarkistusmittaus 78/49 , ja 2.tarkistusmittaus 72/46 . Seuraavan päivän 3.tarkistus 100/70 Terkka katsoi mua silloin tyyliin: miten sä oot tajuissas? Kuulemma valtimot auki ja taju pois voi antaa tollasia paineita. Mutta ei mulla ollu mitenkään hutera olo, joskus tulee kun nousee äkkiä ylös niin huimausta. Ja tässähän sitten voi vielä huomioidan sen, että panikoiva valkotakki ja usea mittaus niin nostaa väkisinkin sitä painetta.

Jessica mulla oli ekassa myös röyhtäily ja hirveä suolasen himo, varsinkin ne suolakurkut. Suolaahan ei suositeltaisi raskauden aikana, ja koetin sitten välttää - mutta ehkä oikeasti ei tarttenut enempi syödä kun paineet oli tota luokkaa. Silloin muuten jo "tiesin" että poikaa odotin.

Nyt on sitten jostain syystä alkanut olla tyttöolo, ehkä just toi, että ekassa oli hirvee suolasen himo - poika, nyt on makean himo - tyttö? :D Eikö niin? ;) Varmasti erittäin pätevä päättelyketju. Tosin mulla on iltapäivisin jo sellanen turvotus, että mietin miten voi minnekään mennä, ettei ihmiset tajua, että oon raskaana? Housut puristaa, siis sellaiset, jotka ei oo meinannu kesällä päällä pysyä, ja tissit on kasvanu ihan hirveesti. Nyt jo norsu olo. Ja viikkoja ei vielä mitään, noh, ehkä mieluummin norsuolo, josta muistaa olevansa raskaana kuin tuo wc-pöntölle juttelu. Vahvistaa vaan sitä kaksosoloa.

Paino en jaksa panikoida, ekasta tuli 5kg, mutta synnytyksessä lähti 6kg ja sitten vielä sen jälkeen oon laihtunut 6kg lisää. Että...nyt ehkä turvotuksien vuoksi vaaka näyttää jo+2kg, mutta en viitsi panikoida, olin vähän alipainonen tossa ennen raskautta niin ei se varmaan haittaa vaikka parisen kiloa tuliskin "ylimääräistä".

Mulla on muuten se eka neuvola vasta rv 9, ja vu rv 7. Ei tule olemaan neuvolakorttia siellä mukana, mutta tuskinpa se maailmaa kaataa, koneellekin kuitenkin laittavat ne tiedot niin sama kai se on.

hiulu ja salamatkustaja(t) 6+1
 
Halaukset menetyksen kohdanneille ?
Ja onnittelut niille jotka hyviä uutisia oli saaneet!

Mulla eka neuvola ens maanantaina rv7+2 ja toivottavasti sais lähetteen kunnalliseen vu. Mulla kierto synnytyksen jälkeen on vielä sekaisin ollut 15-70päivää ollut menkkojen välissä. MITEN tää aika voi mennä näin nopeesti, en voi uskoa! Tuntuu kuin vasta eilen olisin plussannut, mutta siitäkin on jo kaksi viikkoa! Ja enää kuusi viikkoa rakenneultraan :)

Painosta en jaksa ressata, ekasta menin samalla asenteella. Kyllä ne kilot sitten ajan kanssa tippuu.
Mulla laski edellis raskaudessa plussan jälkeen paino 55kg.Normi 60kg painossa olin vasta rv24. Kokonaisuudessa kiloja tuli 6.3, jotka kaikki jäi synnärille -> Vauva 3560g, istukka 500g, kohtu 1kg ja lapsivesi loput. Katsotaan miten mun nyt käy :D Voihan se olla että tällä kerralla niitä kiloja tuleekin vaikka 20.

Ootteko nähneet unia jotka liittyvät tulevaan vauvaan tai raskauteen? Näin ekan kerran tänä yönä. Myöhästyin ekasta neuvolasta ja kun vihdoin pääsin sinne oli täti juuri lähdössä kotiin. Sillä ei ollutkaan kiire kotiin vaan kuunneltiin sydän ääniä. Kukaan ei uskonut että voisi vielä kuulua, mutta kyllä siellä jumpsutti menemään ? Ihana uni, kumpa se olisi ollut totta! Esikoisesta näin jatkuvalla syötöllä noita unia.
 
hiulu - Mulla myös sellainen turvotus välillä, että tosiaan saa toivoa, ettei tule tuttuja vastaan. Näyttää välillä siltä, että olisi n.5. kuulla. :$

Mittasin just oman verenpaineen, joka oli 129/93 !!
Mulla on aina ollut korkea verenpaine, mutta nämä on jo aika huolestuttavat lukemat. Tosin pahimmillaan joskus ollut alapaine 110.
Onneksi on se neuvola jo viikon päästä, että voidaan keskustella mitä noiden paineiden kanssa pitäisi tehdä.

...painosta... Voi jumalauta, tullut 4 kiloa lisää painoa tässä parin viikon sisällä!!! :mad:
Olen ottanut ilmeisesti vähän liian tosissaan raskaana olevalle suositellun lepäilyn... Ruokavaliokin ollut pullaa ja muuta epäterveellistä. ***kele. Miehen vika kun kantaa mulle herkkuja! :p
Nyt tää alkaa urheilemaan ja syömään terveellisesti. Bmi kuitenkin vielä normaalin rajoissa, mutta kyllä on läski olo. :headwall:
 
Viimeksi muokattu:
Lyhyesti ajatuksia työnteon lomasta...

Mitään omaan raskauteeni liittyviä unia en todellakaan ole nähnyt. Enkä oikein muista aiemminkaan nähneeni. Unia noin yleisesti luulisi näkevän aika paljon, kun koko ajan nukun :). Väsymyksen määrä on jotain aivan järkyttävää!

Verenpaineet on mulla aina olleet erinomaiset. Niissä ei ole koskaan ollut mitään huomauttamista (*kopkop*), joten toivon, että sama trendi jatkuu.

Ruokahimot ovat samat vanhat: kylmää ja raikasta eli hedelmiä, mehuja, jogurtteja ja sitä rataa. Vastaavasti monet lämpimät ruuat ällöttävät (erityisesti maitopohjaiset keitot, yök!)

Painosta minä en viitsi edes teidän laiheliinien kanssa ruveta keskustelemaan :kieh:... 175 on pituutta ja painoa ennen tätä raskautta varmaan 85 ja nyt ollaan ehkä aika samoissa vielä. Justiinsa olin puolen vuoden aikana saanut painoa alas 10 kiloa ja taas mennään väärään suuntaan... Tavoitteena on, että 100 kiloa ei ylittyisi (viimeksi viimeinen mittaus ennen synnytystä oli 99.7kg), joten te kuuskytkiloiset sorjat nuoret naiset olkaa siellä valittamatta, ettei vanhalle läskille tädille tule paha mieli :)!

väpä ja jaakko kolmonen 6 + 3 tai jotain siihen suuntaan
 
Mä kävin eilen jo varhaisultrassa vaikka sen olisi pitänyt olla vasta torstaina. Pelkäsin että siellä oli jotain hätänä mutta ihan turhaa pelkäsin :) Masussa oli kaikki hyvin <3 Sikiö oli 1,03 cm ja sydämensyke näkyi selvästi :)
Laskettuaika pysyi samana eli 11.5.2014. Raskausviikkoja oli eilen 7+1 ja tänään 7+2 :)

En ole ehtinyt lukea mitä kaikkea täällä ollaan puhuttu :p pitääpä taas aktivoida itseään...
 
Painosta en ole vielä ottanut stressiä. Noooohhh, ehkä vähän... Pelkään, että lihon ihan tajuttomasti ja silti samalla mielessä pyörii ajatus, että tuo oksentaminen laihduttaa eikä vauvalle jää mitään ravintoa. Eli aika ristiriitaista. Yritän syödä kaikkia kevyitä terveellisiä välipaloja aina kun mahdollista (eli silloin kun ei ole mitään mielitekoja) ettei huono olo yllätä. Mutta olenpa toki sortunut jo grilliruokaan ja sipseihin - se siitä terveellisestä :p

doplerin pistin eilen tilaukseen. Raskauskeijusta näytöllinen laite pitäisi saapua. Kylläpä jännittää. Eikä mieskään malta odottaa, oli niin innoissaan kun kysyin, että voinko tuhlata rahaa tällaiseen :p

unia vauvasta olen jo nähnyt pari kertaa. Näen muutenkin paljon unia ja nyt raskausaika onkin mennyt aikalailla vauva-aiheisten unien merkeissä :D Paras ja silti kamalin uneni tähän mennessä: Pitelin vauvaa sylissä (mahat vastakkain) istuen/löhöillen sohvalla ja vauva nukahti. Katselin sitä söpöä pientä, joka näytti ihan mieheltäni. Samannäköinen kuin mieheni, mutta pieni ja punakka :D Siinä sen unen ihanuus, mutta sitten äitini, tuleva mummi, tuli ja nosti vauvan sylistäni ja moitti minua vauvani hoidosta. "et sinä voi antaa vauvan tuolla tavalla nukkua!" ja vei sen sänkyyn jatkamaan unia. Itselle tuli tosi paha olo, kun äitini moitti minua. Onneksi uni kuitenkin loppui ja ahdistunut olo helpotti melko pian. Mutta se vauva oli niiin suloinen :D
 
Nyt on esikoinen saatu päiväunille, joten ehtii taas (toivottavasti) muutaman sanan kirjoittaa. Ihanan aktiivista täällä on ollut tää keskustelu.

Painosta mäkin oon päättänyt olla stressaamatta. Niitä kiloja ehtii sitten tiputella raskauden jälkeen ja viimeksi mullakin suurin osa kertyneestä painosta jäi synnärille. Sitä paitsi raskauden jälkeen se liikuntakin alkaa kummasti aina maistumaan, mikäs sen parempi veruke saada omaa aikaa kun juoksulenkki. ?

Tän raskauden alku on ollut hyvin toisenlainen ku esikoisen. Ei ole kuvotusta eikä juuri huonoa oloa eikä edes väsytä pahemmin. Ei siis mitään, mistä valittaa, mutta hyvä näin. ? Pistääkin mietityttää, olisko toinen sukupuoli tuloillaan… Tai sitten nuo oireet iskee päällä hieman myöhemmin.

Dopleriin tai varhaisultraan en aio tuhlata rahojani. Jotenkin tuntuu, että omalla kohdalla noi aiheuttaisivat vaan turhaa lisästressiä. Vaikka harmittavan vähän tuntuu noita neuvoloita olevan nyt toisessa raskaudessa.

Osaaks muuten joku sanoa, että saako raskaana ollessa syödä äyriäisiä? Ainakaan en niitä löytänyt tuolta kiellettyjen aineiden listalta… Mutta mutta… Ollaan ensi viikonloppuna menossa syömään porukoille ja oma äiti just hehkutti, kuinka aikoo tarjoilla äyriäisiä. Täytyy laittaa valkoiset valheet kehiin, jos äyriäiset on kiellettyjä.

Salassa nimittäin koitetaan pitää tää raskaus aina sinne np-ultraan asti. Kantapään kautta tuli opittua, että on ehkä helpompi kokea ikävät asiat, mikäli ei ole liikaa ehtinyt hehkuttaa raskautta etukäteen. Tästä huolimatta yritän nauttia, joka hetkestä.

Facebookissakin olisi kiva liittyä keskusteluihin. Vielä en kuitenkaan uskalla liittyä ryhmään, mutta toivottavasti pidätte sen auki ainankin siihen asti, että kaikki ehtii käydä np ultrassa.
 
Tänään onkin ollut sitten paha olo..Eli kahvi taitaa jäädä pienemmälle käytölle :x ja näin untakin että sain keskenmenon,liekö vääntänyt mahaa kun joi kahvit eilen niin myöhään :D
Painoa tuli esikoisesta 25kg ja johtu ihan puhtaasti mun mäkki/sipsi/pizzahimosta..Poikaa odotin. Toisesta tuli n.10kg enkä voinut sietää mitään suolaista tai rasvaista ja siitä tulikin tyttö.Nyt taas ei maistu oikein mikään,varmaan molemmat tulee :LOL: no ei vaan,tuskin kuitenkaan. Tästä sais vaan nousta paino kun tosiaan 42kg näytti vaaka,tai on sitä pari kiloa tullut jo :p
Verenpaine piti itsekin mitata 80/60 aikalailla..Toista odottaessa pyöri siinä 70/40-90/55 ja kyllähän sitä jokusen kerran olikin taju pois :/ Esikoinen onneks ei säikkynyt sitä,ihmetteli vaan et mitä se äiti kaupassa alkaa nukkuu..:D
mutta nyt keksimään jotain pöperöä mikä menis alas..:wave:
 
tuo tuannin laittama eng. kielinen kalenteri muuten...loistavaa, povaa mulle ärsyyntymistä viikonlopuksi, oon muutenkin menossa tapaamaan erästä hyvin hyvin hankalaa sukulaista. Toivottavasti pitää mölyt mahassaan sillä olen ärsyntyynenä aika hirviö :D
 
Jessica1 Mulla toissailtana tuli hirviät mahakivut ja meni vatta ihan sekasin, ihan kun salama kirkkaalta taivaalta :x Maha oli ennemminkin ihan lommolla kun tuttu ja turvonnut sen jälkeen.. :O Säikähin ihan hiiteen..
Ehkä sulla on joku pikku vattapöpö just nyt? :)

Mä en hirveenä oo painojuttuja miettiny :D

maple Mä sanoisin et äyriäiset kuuluu tohon kalakategoriaan KAI? :D paitsi ehkä hyvin kypsennettyinä? Eikö google löytänyt mitään tietoa, tai eviran sivut? :O

Itse en osaa sanoo verenpaineista ennen ens maanantaita :rolleyes:

Mitäpä nuo doplerit maksaa? Mua rupes mietityttään toi kilpparijuttu.. Kun mulla on ollut outoja oireita monta vuotta, mille ei oo löytynyt selitystä, enkä tiä onko kilpparit tsekattu, niin nyt sitten pelkään että niissä on jottain ja menee kesken. HUOH. :vampire: Ehkä jutustelen tosta sielä neuvolassa maanantaina kans! :)

Mitä kaikkia juttuja on mistä voi päätellä onko tyttö vai poika, esim just mahan muoto? Saa kertoa !
:D
 
Yksi äiti ilmoittautuu mukaan, eli

picipoci/32v./2. lapsi/la.16.5. KOS

Ja tämä on muuten ensimmäinen keskusteluryhmä, missä oon koskaan jäsenenä ollu :)

Raskaus on ihana, toivottu ja tärppäsi nopeasti. Kaikin puolin jees siis, paitsi että pahoinvointi vaivaa. Osasin jo vähän odottaakin tätä tilaa, esikoisen kanssa tätä kesti ensimmäiset 4 kk. Kaikki sormet ja varpaat on ristissä, ettei tällä kertaa tulis yhtä pitkää kärsimystä. Mitään ei tee mieli mutta syödä kuitenkin tarvis, kun tietää että olo on kahta kauheampi tyhjällä vatsalla. Ja koko ajan saa taistella oksennusta vastaan. Sanoinkin miehelle, että jos vois valita niin synnyttäisin vaikka 10 kertaa putkeen, jos sillä vois korvata raskauden!

Ainakin itselleni "uusi" oire muuten on, että alavatsassa vihloo välillä, ihan kuin olisi venäyttämässä lihaksia. On kuulemma normaalia, mutta tosiaan ekassa raskaudessa ei mulla tällaista esiintynyt.

Tsemppiä kaikille, ja peukut pystyyn että kaikilla menee kaikki hyvin! :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä