~~Toukomurut 2014~~

Vaateongelmia on myös minulla vaikka omistan muutamia pulleankin masun hämäävästi peittäviä vaatteita. Housut kyllä puristaa, jos äitiysvaatteita ei lasketa. Mammamalliston housuissa on taas se vika, että ne ei yhtään tue vatsaa, eli pömppö oikein korostuu. Kun on tuota ylimääriäistä ja alavatsalla nahka venähtänyt esikoista odottaessa, niin aika hurjalle näyttää maha mammahousujen kanssa tiukassa paidassa.

Olen pitkän pitänyt väljistä vaatteista, jotka aiheuttaa joissakin kanssaihmisissä välillä mietteliäitä uteliaita katseita vatsan seudulle. Voin siis nyt turvautua niihin epäilysten heräämättä ja turvotuksen ollessa vähäistä pitää vaatteita, joissa näytän hoikemmalta. Saan aika hyvin huijattua. Lisäksi nuo lisäkilot ja herkkävatsaisuus pelastaa, sillä mahani on totuttu näkemään hieman pyöreänä. Eilen sukulaisia tavatessa en herättänyt yhtään huomiota. Luulivat minun lihoneen hieman ja syöneen turvottavaa ruokaa. Jälkimmäinen pitääkin paikaansa ja olis siitä puhettakin.

Vaikeinta on löytää jokaiselle päivälle ja jokaiseen tilanteeseen mukavat vaatteet, joilla masun saa piiloon. Vaihtoehtoja on niukasti, joten pyykkiä pitää pyörittää tiettyjen vaatteiden osalta ahkeraan ja kaupassa olla tarkkana, jos tulisi sopivia vastaan. Tylsää itsellekin, kun muutamat vaatteet pyörii koko ajan käytössä ja muutkin alkaa kohta ihmetellä. Onhan sitä jokaisella suosikkinsa, mutta vähän enemmän pitäisi vaihtelua saada. Nyt ei olisi edes vara shoppailla. Turhauttavaa.

Maikkki > Onpas ärsyttävän skeptinen terkkari. Jos joudut hänen kanssaan olemaan tekemisissä, kannattaa antaa palautetta. Toki totuuden kertominen on tärkeää, mutta ne huonot vaihtoehdot voi kertoa hellemminkin ja asenne olla positiivisempi. Itse olen myös törmännyt negatiivisiin hoitajiin ja niitten kanssa menee vain hermot. Onneksi suurin osa osaa hoitaa hommansa hienosti ja on myös mahdollisuus vaihtaa toiselle, jos kemiat ei natsaa. Äidille soittaminen ja täälätä kysyminen on myös ihan hyviä vaihtoehtoja. Ainakaan ei pelotella henkihieveriin.

Tuuuli+ > Ensimmäinen veikkaus herkät limakalvot. Älä vielä ainakaan huolestu, mutta voithan ottaa nyt rauhallisemmin varmuuden vuoksi ja seurailla minkä verran vuotelee. Soita sitten neuvolaan, jos vielä maanantainakin tulee. Jos ultrassa on näyttänyt hyvältä, niin tuskin siellä hätää on. :hug:

Maltan tuskin odottaa, että pääsen miehen kanssa testaamaan doppleria yhdessä. Yritän löytää toiset kuulokkeet, jos sitten onnistuisi saada ääni pois kaijuttimesta. Voisi päivälläkin vaivihkaa kuunnella esikosen huomaamatta.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+ ja Maikkki
Mä pidän omia farkkuja niin pitkään kuin mahtuu (molemmat aiemmat pidin loppuun asti sellaisen jatkopalan ja pitkän paidan kanssa), mulla ei oo siis kroppa levinny ollenkaan sivuille, vain eteenpäin. Ja pitkä collegehuppari on riittävän löydä piilottamaan jonkin aikaa vielä.

Me ei olla kerrottu vielä edes lapsille (3v ja 5v) että on vauva tulossa, vaan niin tuo meidän 5v alkoi tänään puhumaan että meille tulee kaksi vauvaa ja sitten meillä on neljä lasta... ...äidin suvussahan tuo taipumus menee ja mulla on aika suuri riski siihen (ihan lähisuvussa neljät kaksoset). Jännityksellä odotan ultraa siis - ei olis eka kerta kun tuo lapsi kertoo etukäteen asioita.
 
Täällä myös jänskättää kuinka kroppa tästä muuttuu, eka raskaus minullakin. Eilen alkoi tuo mahan pömpötysturvotus ja tänään jatkuu. Olen siis vasta ihan alussa, 5+0. Onko odotettavissa että tämä turvotus on ja pysyy koko alkuraskauden vai vaihteleeko paljon päivien välillä? Melko luikku olen joten kauhulla odotan kuinka pian alkaa selvästi näkymään, minäkään en haluaisi ainakaan töissä kovin aikasin kertoa.

On muuten kyllä kiva kun voi tänne avautua välillä, sillä emme ole mieheni kanssa vielä kenelläkään kertoneet. Enkä haluaisi kavereillekaan kertoa kuin vasta sitten joskus rv 12 tietämissä, vaikka toisaalta tekis mieli kertoo jo lähimmille. :) Aion yrittää malttaa mieleni sillä jostain syystä ystävieni kesken kaikki ovat kertoneet vasta rv 12 - 14, mikä on kyllä ymmärrettävää, mutta jotenkin vähän ärsyttävääkin. Lähinnä siis muutaman kohdalla kun arvata saattoi hyvin ja tiesi että vauvaa oli jo toivottu, mutta sit ei sitä kuitenkaan voinut sanoa. Onko muilla tällaisia kokemuksia?

Ihanaa lukea teidän muiden kokemuksia ja sattumuksia, kyllä tämä vertaistuki tuntuu arvokkaalta ainakin näin kun ensimmäistä odottaa. :) Ja tsemppiä kauheesti teille, jotka pahoinvoinnista kärsitte! Itsellä ei onneksi ainakaan vielä ole. Toisaalta toivois että jotain oireita enemmän olis niin olis jotenkin varmempi olo, vaikka tiedänkin ettei kaikilla mitään tule ja pitäisi olla siitä onnellinen. No "onneksi" tämä masu edes alkoi eilen tuntua jotenkin erilaiselta, ei sellaiselta normipömpöltä mikä joskus jostain ruuasta tai menkoista tulee. Ja tisseissä ei ole kyllä mitään muutoksia, tosin pienirintainen olen niin ehkä se jotain vaikuttaa..?
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
Unohtui sanoa, että on se kumma miten tekee mieli just sitä ainoota kiellettyä: salmiakkia! En ole ikinä ollut mikään karkin syöjä, silloin harvoin jos leffassa käyn niin voin ostaa, mutta muuten syön mieluummin suklaata, pullaa tai jäätelöä. Mutta nyt on tämän viikon ollut ihan järjetön karkinhimo! En ole ikinä ennen ymmärtänyt miten ihmisillä voi tulla kauhee himo karkkiin, mutta nyt alan ymmärtään ;)

Eikös salmiakki ole kielletty nimenomaan lakritsiuutteen takia? Kun lakritsissa on sitä glykyrritsiiniä. Salmiakin makuhan tulee pääasiassa ammoniumkloridista, joten onko kukaan vielä tarkistanut myydäänkö salmiakkia, jossa ei olisi lakritsiuutetta? Sitä varmaan sit sais kohtuudella syödä ;)
 
Turvotus alkuraskaudessa Usein se turvotus vaihtelee, eli on päiviä kun on luikku ja päiviä kun taas ei :) Muistaakseni joka raskaudessa tuossa jossain 8-15 viikon välillä on ollut jakso, jolloin maha on ollut lättänä ja sitten pullahtanut se vauvamaha esiin. Mutta tääkin on niin tapauskohtausta. Ja usein se turvottelu on pahin iltaa myöden (johtuneen siitä, että syö päivän mittaan).

Oireista Mä olen suurinpirtein täysin oireeton, mutta no oireita tai ei, niin ei niihinkään voi varmaksi luottaa. Itse yritän luottaa siihen, että kaikki on ok. Sillä viime raskaudessa tissit oli kipeät ja hajut kävi nenään ja silti melkeinpä heti plussan jälkeen oli alkio kuollut. Ja muissakin raskauksissa oireet on olleet tosi minimaaliset.

kertomisesta mä oon ihan muutamalle kertonut ja lopuille kerron vasta sitetn, kun tiedän että varmasti on vauva tulossa. Jotkut saavat sitten tietoonsa siitä, että maha näkyy. Jostain syystä tälläkertaa mä koen tän raskauden jotenkin niin henkilökohtaisesti mun ja ukon juttuna, etten halua siitä kellekkään oikein huudella...

Neuvolantädeistä valitettavasti joillakine i ole tilanne tajua ja kaikki ei näemmä osaa valita sanojaan. Oireettomuus ei todellakaan tarkoita sitä, että kaikki ei olisi hyvin, kuten ei oireilukaan. Edes runsas verinen vuoto ei aina kerro keskenmenosta.
 
Oireet on ollut aina aika "miedot",tästä ehkä pahin olo vaikka ei ole tarvinnut oksentaakaan kuten esikoisesta.Muutenkin muistuttaa paljon poikaraskautta. Kaikkein oudointa on se että pahasta olosta huolimatta pizza ja kaikki rasvainen/suolainen uppoo vaikka ällöttääkin :O Ja Tissit ei ole ollut kipeät tässä eikä ekassa kun ihan alussa mutta tyttöä odottaessa oli ja silloin kasvoikin..En siis yhtään varma pojasta ole:p mikäli tuolla joku majailee..
Doppleria piti huvin vuoksi kokeilla vaikka pienet viikot onkin..Istukan löysin heti ja oli ihmeen ylhäällä(ei sieltä häpyluun alta tarvinnut etsiä) ja joku höyryveturi meni hetken mutta se meni ja tuli nopeasti.Ai niin linea negra on alkanut tulee näkyviin,nyt jo :O tosin en muista ehtikö tytön jälkeen edes lähtemään pois,
Salmiakkia mulle ihan "määrättiin" edellisessä raskaudessa kun verenpaineet oli niin alhaiset:) ja nytkin jonkin verran oon sitä syönyt.
vaateongelmaa mulle tuskin tulee,muutenkin käytän xs-vaatetta ja aika paljon löysää niin ne menee varmaan pitkään ja sit voi käyttää kokoa tai kahta isompia mitä esikoisen syntymän jälkeen käytin.Mammafarkutkin on kahdet mutta tuskin tulee käyttöön.
Tuuli hyvä että oli ohimenevää:)
Avantasia ja nömpiäinen 7+5
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
Maikkki: sanottiin miullekkin että tiedänhän että voi vielä mennä keskenkin ja se ettei ole oireita niin eipä miullakaan ollut esikoisesta. elin ku en raskaana olis ollutkaanja enpä kyllä muista tuotsta nuorimmaisestakaan muuta ku väsymyksen. nyt ystäväni sai pojan tosin rv 35 ja ei hälläkään ollut mitään oireita koko raskauden aikana :) eli ei se sitä sano että menisi kesken jos oireet häviää. eikö oireiden pitäisikin hävitä siinä ekan 13 viikon jälkeen?

itselläni on kaikki asiat ihan ookoo... parin viikon päästä olis eka neuvola ja siitä pari viikkoa ni niskaturvotus. tässä se odottelu sitten on alkanut. niinkuin moni on kirjoitellut tahtoisi jo sen mahan ja ne liikkeet ja hikat. ehkä tää alku on raastavin ja ahdistavin sitten loppuraskauden kanssa kun alkaa odottelee jo kaikkinee vaivoineen ja kömpelyyksineen ja nukkumattomuuksineen että vaavi syntyis jo.

Saas nähdä miten meillä tällä kertaa. Kaksi edellistä on tutkattu lapsiveden vähyyden vuoksi ja osastolle. esikko syntyi 40+4 ja tää pienin pirpanin 11kk 40+6.

Iit84 ja myllerrys 7+0
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Pahoinvointi on ajoittain jotain niin jäätävää ei esikoisesta tälläistä ollut! Alkaa jo pelottamaan jos onkin vaikka kaksoset tulossa tännekkin. Repäisy kipuja on myös alkanut ilmaantumaan esim. aivastaessa tai nopesti ylös nousemisesta.

Omat vaatteet mahtuvat vielä, mutta kyllä lökärit on mukavemmat :D Kahdet äitiyshousut löytyvät kaapista valmiiksi, ne pääsevät käyttöön joskus rv 15.

Neuvolasta jonne on aika huomenna aamusta, wuhuu! Meillä on todella ihana nekku täti pojalla ollut ja sama on minullakin ollut raskaus aikana ja jälleen pääsen samalle tädille. Niin ystävällinen, asiansa osaava, ei taivuttele tai hauku jos omat kasvatus tapansa eroavatkin. Me ei esimerkiksi oteta kolmea rokotetta kerralla. Tiedän että jotkut tädit repivät tästäkin riidan, mutta meidän terkka oli todella ymmärtäväinen. Kumpa jokaisella olisi yhtä ihana kuin meillä:)

Kertominen tapahtuu nt-ultran jälkeen. Oma äitini on osannut epäillä jo, johtuen pahoinvoinnista ja siitä kun ei ruoka maistu. Mies tietää ja pojan kummille kerroin syyn miksi en juhlissa juonut alkoholia.

Kielletyt ruoat Mä olen aika huolettomasti syönyt kaikkea. Juustoissa on listeria riski, mutta pääosin suomessa kaikki maito on pästöroitua, ja tosiaan sen huomaisi jos sen listerian olisi saanut. Olen syönyt aura ja feta juustoa, feta alkanut ällöttää. Maksaa en muutenkaan syö koskaan. Lakua saa syödä n. 70g päivässä ja kalaa kerran kuussa ympäristö myrkkyjen takia. Ainakin esikoisen kanssa mentiin näin...En kyllä kaikkea varmaan muista:D

Tintti.&masukki 7+1
 
Mahtuiskohan tänne vielä mukaan? Alkuhämmenyksissäni en oikein osannut sanoa, kuulunko kesä vai toukokuisiin, kuukautiseni ovat olleet hiukan epäsäännölliset. Jonkinlainen keskiarvo näyttäisi olevan LA 30.5. eli tänne toukokuisiin voisin sitten kuitenkin mieluummin ilmoittautua.


Minttumaari* / 36 / 1. lapsi / JS ?

Tänne onkin jo kertynyt niin paljon juttua, että en vielä montaakaan viestiä ehtinyt lukea, mutta perästä tullaan =)
 
Viimeksi muokattu:
Voi että voi ihmistä väsyttää, raskaus ja koko viikonlopun ollut juhlia aamuun asti, yhdet syntymäpäivät jotka oli melkoisen rauhalliset, mutta käveltiin 5 km sinne, lenkkikannalla, kaikki hyöty irti ja eilen tupaantuliaiset.. Itse en siis juo alkoholia muutenkaan, mutta mies päätti irroitella oikein kunnolla tän viikonlopun, kun ei halua sitten kun raskaus näkyy/laps syntyy niin käydä ryypiskelemässä, mikä on ihan ymmärrettävää :) Sielä mä istuin ison villapaidan sisällä sohvalla rupattelemassa muille kun muut joi ja villiintyi! Taas tämä miehen ystävä sanoi, et kyllä sä raskaana oot kun pippaloihinkin tuut toi iso kaapuvillapaita päällä ehehehe, sanoin vaan et niin oonki ja silitin mahaa, mutta tää äijä otti sen vitsinä :D

Sai kunnolla nähä kavereita vielä niin olihan se mukavaa :) Kun maha kasvaa niin keskustelut voi tosiaan olla vähä vauvapainotteisia tulevaisuudessa :D Tulevat viikonloput rauhallisesti, ah en malta odottaa! Koti-illat on ihania, kun illat on hämäriä ja saa tunnelmallista kotona, näistäkin täytyy keritä nauttia, sillä toivottavasti toukokuussa keväällä ei olla enään kahdestaan miehen kanssa! :heart:

oireista: väsyttää tai siis laiskottaa.. Menkkajomotukset tullu vu:n jälkeen (+ tuona iltana käveltiin se 3-5 km ja mahaa nipisteli, hyh, hrr..) takasin, kun on kuulemma taakse kallistuva kohtu niin voi välillä käyä kipiää kun tyyppi kasvaa ja kohtu suoristuu.
Eli tosiaan aion vähä lepäillä nyt pari päivää varuiksi, paitsi ma on neuvola ja muutto! Apuva.. Että mitäköhän sitä keksii jos kovasti alkaa kipuilemaan!

Doppleri täytyy kyllä tilata itekki! :D ää!

Salmiakkia tai lakua en oo ees uskaltanu tai viittiny maistaa, tiä miks, mutta mieli tekis. Mmm!

kertominen: Täällä paukahti vähän lisää päiviä siihen odotettuun että 12 viikkoa on täys ja np-ultraan pääsee, mutta ainakin kaikki oli ok ja tänään POKS 6+0 :)

Tulipa tekstiä :D
 
Kiva oli taas lukea kaikkien kuulumisia :wave:. Ja tervetuloa Minttumaarille*!

Aunilotta, meillä on sama laji, sillä juuri tulin agilitytreeneistä :). Ja herranen aika, miten hengästynyt olin... koulutusohjaajakin oikein ihmetteli, että miten sä tollai huohotat... Yritin siinä sitten vitsailla, että se on tää umpisurkea kunto ja eilinen saunailta, kun vielä painavat puntissa. Kuolema meinasi tulla myös perjantaisissa sählytreeneissä ja oksennus oli lähellä silloinkin. Liikunta on kuitenkin siitä mukavaa, että silloin ei tule ajatelleeksi jatkuvaa kuvottavaa oloa, joten siksi aion jatkaa sählyä, futista ja agia niin pitkään, kuin kroppa kestää. Sitten kun alkaa tulla liitoskipuja niin on parempi siirtyä kävelyyn ja uintiin.

Siis täh, eikö kalaa saa syödä kuin kerran kuussa :O?!? Minä syön kalaa 2 - 3 kertaa viikossa lajia vaihdellen enkä muista kalaa koskien muuta kieltoa kuin että haukea ei kannata kovin usein syödä...

Vaatetus alkaa pikku hiljaa mietityttää täälläkin, vaikka olen kyllä sen verran pullea, että mikään vatsapömppä ei ihan ensimmäisenä erotu. Silti toivoisin, että kaapista löytyisi runsaammin vähemmän ihonmyötäisiä paitoja... farkkuja ja muitakaan housuja en yleensä käytä, sillä ne puristavat ja kiristävät, hameet ja mekot ovat meikäläistä varten... mutta trikoomekkokaan ei varsinaisesti vatsanmuotoa salaa. Kääk, en tiedä. Toivottavasti pysyisi vielä muutamia viikkoja salassa. Edelleenkään en ole siskon lisäksi muille ulkopuolisille asiasta maininnut.

Neuvolatätejä kuten muitakin ihmisiä on moneen junaan, joten kaikenlainen hysterian lietsonta on syytä jättää omaan arvoonsa.

Hauskasti sanottu muuten se "pitkät päällä", nauratti :D! Täällä ei olla sen enempää "pitkät päällä" kuin normaalistikaan. Ja rinnat noin muuten ovat jo valmiiksi sen verran massiiviset, että en ole huomannut niiden enää lisää kasvaneen (onneksi).

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille toukomuruille :)!

väpä ja jaakko kolmonen 7 + ? (mä niin en pysy näissä viikoissa selvillä, kun on se eka neuvolakäynti vielä edessä...)
 
KALAT
kopioin tämän osan nyt neuvolasta saadusta paperista, jossa on ravitsemukseen liittyvät suositukset.
Kalaa suositellaan vähintään 2 kertaa viikossa, vaihdellen esim. muikkua, puna-ahventa, seitiä, siikaa tai kasvatettua kalaa kuten kirjolohta, nieriää ja taimenta. Seuraavien kalojen käyttöä kehotetaan rajoittamaan ympäristösaasteiden takia:
*itämerestä pyydettyä suurta (yli 17cm) silakkaa, lohta tai meritaimenta voi syödä enintään 1-2 kertaa kuukaudessa (korkeita dioksiini- ja PCB-pitoisuuksia)
*sisävesialueen isokokoista ahventa, kuhaa, madetta suositellaan rajoitetusti (korkeita elohopeapitoisuuksia)
*vältetään haukea kokonaan (korkeita elohopeapitoisuuksia)

Heku & Nökö 9+6
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+ ja Maikkki
Tänään on ollut voinnin puolesta vähän mukavampi päivä, ei ole niin pahasti oksettanut. Kävin karpaloita poimimassa, enkä ole nukkunut päiväuniakaan. Huomenna töihin, täytyy toivoa että olisi näin hyvä päivä huomennakin. Tosin ehtiihän tässä vielä kunnon kuvotus tulla, usein se tulee vasta illasta.

Henkisesti onkin ollut vähän tollo päivä, olen selaillut ihan liikaa nettiä ja miettinyt kaikenlaista tyhmää. Tuntuu niin valtavalta onnelta, että saataisiin kaksi tervettä lasta lisää, kertaheitolla. Kun tämä on tosiaan vielä näin alussa, viikkoja nyt 9 + 0, tuntuu että niin moni asia voi mennä pieleen. Seuraava ultra on 28.10. ja se on siis viikolla 13, tehdään LKS:ssa. Ei mitään syytä ja järkeä lukea kaikista mahdollisista kromosomipoikkeavuuksista ja kehityshäiriöistä, mutta niin vain tuli tehtyä...

Minulla on joitakin puolituttuja, jotka on saaneet terveet kaksoset ja raskausaikakin on heillä mennyt hyvin. Tätini sai kaksoset, joista toisella oli jonkinlainen hyvin pieni sydänvika, joka korjattiin heti vauvaiässä ja sen jälkeen kaikki sujui normaalisti. Näitähän mun pitäisi miettiä, eikä kaikkea mahdollista mikä voi vain mennä pieleen! Toisaalta välillä on niin onnellinen ja luottavainen olo, sellainen levollinen tunne että kaikki varmasti menee hyvin, sitten taas tulee joku ihme mörkö tuohon olkapäälle supattamaan. Typerää.
 
Itsellä alkaa näemmä oireet vähän helpottaa. 2 oksua / päivä riittää! Tätä olen odottannut! IHANAA! Ja väsymys ei ole enää 24/7, jaksoin tänään jopa leipoa muffinsseja :) Aion silti pitää kiinni 10h yöunista ja päiväunista - on se nukkuminen niin ihanaa. Ja tissit ei niin hirveän kipeät enää ole, mutta kaipaan edelleen niitä uusia rintsikoita! :D Toivottavasti pääsen pian taas juoksulenkeille! Kyllä tuo koirakin nauttisi, jos jaksaisin edes vähän pidempiä lenkkejä tehdä päivisin sen kanssa. En ole ollenkaan huolestunut vaikka oireet vähenee. Joka ilta kotidopplerilla on löytynyt vaavan sydänäänet. Hehee, huomenna se ei enää olekaan alkio vaan sikiö! JES! :D On edes jokunen etappi jo saavutettu kun huomenna poksahtaa 11.raskausviikko.
Itkuherkkyydestä haluan vielä avautua :D
Tänään söimme ruoaksi tortilloja (minä ja minun mielitekoni taas) ja mies alkoi siinä keskenkaiken naurattamaan minua kun suu oli täynnä ruokaa. No, osa ruoasta lensi suusta kun olin haukannut niin ison palan. Naurulleni ei meinannut tulla loppua, enkä saanut nieltyä ruokaa ja sitten tuli itku. Itkin ja nauroin ja kyyneleet virtasi lautaselle! sitten mies tajusi, että apua nytkö se akka tukehtuu. Sain siinä sitten sepustettua suu täynnä, että en tiedä miksi itkettää. Kun ruoan sain vihdoin syötyä, yritin miehelle selittää etten tiedä miksi itkin. Oliko se sitä, että nauratti niin paljon? :D Oli se kyllä koomista, en vain osaa selittää sitä niin hyvin!
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+ ja Maikkki
Minäkin itken välillä nykyään ihan naurettavista syistä, siis ihan vaikka jostain tv-mainoksesta. Töissä hävettää, kun tulee kyyneleet silmiin niin herkästä. Siinäkin yksi syy, miksi en tätä ole pystynyt työkavereilta peittelemään, tuntevat minut liian hyvin ja tietävät etten normaalisti ole mikään märylaukku.

Rinnat on kyllä minullakin kipeät ja turvoksissa, kohta joutuu hankkimaan isompia jos tämä näin jatkuu. Apua, mitähän kokoa ne sitten tulee olemaan, kun nytkään oma kuppikoko ei tahdo normaalikaupoista löytyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Ihana huomata että Arizonared käytti sanaa märylaukku, itse käytän myös ja oppinut sen äidiltäni! :D Vain raskaus voi saada ihmisen innostumaan pelkästä yhdestä sanasta!! :D

Mies joskus katsoi mua hölmistyneenä kun kuuli mun sanovan tuon.. heh!

Ihana Heku!! :D
 
Viimeksi muokattu:
Olipas taas ihana lukea teidän kuulumisia!! :) Kuinkakohan hyvin tässä oppii jokaisen tuntemaan pelkoineen ja onnenvuodatuksineen ennen toukokuuta :)

Mulla on kanssa nuo itkustelut jo yleistyneet, niinku muukin tunteilu. Saatan yhtäkkiä purskahtaa itkuun puoliturhasta. Se mut melkein paljasti kaksi viikkoa sitten jo ennen plussaa kun ryntäsin yhtäkkiä ulos terassille itkemään kun istuttiin sisarusten kesken vanhempieni luona.

Nyt on sitten kerrottu minun perheenjäsenille kaikille ja kaikki oli onnesta soikeina. Vasta yhdellä sisaruksellani on vauva, joten kaikki on innoissaan kun saadaan sukuun lisää lapsia, jos tämä nyt hyvin menee loppuun saakka.

Uusia oireita nyt kahden päivän sisällä jatkuvan väsymyksen lisäksi on tulleet hirveä melkein kokoaikainen kuvotus/pahoinvointi, oksentamiseen se ei ole vielä johtanut vkl:n aikana mutta saas nähdä miksi kehittyy, sekä tänään monen tunnin närästys. Itselläni koko elämän närästyskerrat on korkeintaan kahden käden sormilla laskettavissa mutten siitä kyllä pidä, ennemmin vaikka oksentelua kuin närästystä... :D Huomasin aamulla myös alavatsassa pientä pömpötystä ensimmäistä kertaa. Turvotustahan se vain on mutta silti ihanaa! Ei silti vaatteiden alta vielä mitään näy kun vaatekaapista löytyy myös löysempiä vaatteita.

Ensimmäistä kertaa nyt jännittää ihan tosissaan huominen työpäivä koska vkl aikana väsystely on yltynyt niin että nukuttuani ensin 10+ tunnin yöunet alan jo yhden-kahden aikaan olla ensimmäisten päikkärien tarpeessa. Jos nukun parin tunnin unet, saatan pärjätä iltaan mutta jos aikaa on nukkua vain hetki, viiden-kuuden aikaan olen taas unikunnossa, oikein silmiä kirveltää jossei niitä saa sulkea. Ja kaiken tämän jälkeen olen joka tapauksessa illalla kahdeksan-yhdeksän aikaan ihan valmista kauraa yöunille... :D Mistä tämä unentarve oikein tulee... Nyt pitäisi jaksaa 8-15 työpäivä ilman taukoja ja iltamenot päälle. HUH! Toivottavasti väsymys helpottaa jossain vaiheessa raskautta.

Nyt tulee hirveä romaani tästä, mutta onko teillä raskaus vaikuttanut uniin?
Itse uskon että unien levottomuus saattaa johtua siitäkin että nyt nukkuu jotenkin "liikaa".. Viime yön unet venyivät melkein 12h ja aamun unet olivat tätä luokkaa: Herätin mieheni hakkaamalla häntä ja huutamalla kusiaivoksi kun olin nähnyt unta että hän oli pelannut netissä uuden talomme rahoista 20 000€ ja kuittasi tämän olankohautuksella (ei kuulemma miellyttävin herätys). Seuraavassa unessa pikkutytöt uhkasivat tappaa minut, ja viimeisessä ennen lopullista heräämistä yritin taivutella hermafrodiittia transvestiittiä luopumaan itsemurha-aikeista. SIIS EI MITÄÄN JÄRKEÄ!!! Normaalisti ihan normaalit yöt on ja unet. Ehkä se on tämä unenpaljous ja raskaus yhdessä kun sekoittaa pään. :D

Maikkki 6+1
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
Hehee minä tarkoitin tuolla kalalla lohta! Miksiköhän oon siihen vain pelkän kalan iskenyt :D Täälläkin ainakin kerran viikossa pyritään jotain kalaa syömään :D

Tietääkö kukaan pellavan siemeniin liittyvästä rajoituksesta?? Mikä vaikutus niillä on, tuli tänään syötyä pulla jossa sitä oli, ei tosin paljoa.
 
unet on ihan mielenkiintoisia ollut täälläkin. Nauroin maikkki sun unille taas kyyneleet silmissä, osaan niin kuvitella tuon tilanteen kun olet miestäsi muksinut :D
Itse olen aina nähnyt paljon unia, puhunut ja kävellyt öisin. Olen jopa harkinnut kirjan kirjoittamista näistä tapahtumista :D voi sitä kaikkea, mitä mieheni joutuukaan kestämään ;) en enää muista mitä unta olin nähnyt mutta puolinukuksissa yöllä kun heräsin vessassa käymään niin juttelin ja suhisin koiralle. Tiättekö sellanen ääni mitä pidetään kun kissoja houkutellaan : ksskksksss? En enää oikein tiedä luulinko koiraa kissaksi vai mitä silloin tapahtui :D ja ei - meillä ei ole kissaa joten kyllä - kyllä puhuin koiralle x)
 
pellavansiemeniä ja -rouhetta ei suositella niissä luontaisesti olevien haitta-aineiden (kadmium, syaanivety) vuoksi. Pellavansiemenöljyä voi käyttää.

Tuokin siis kopio samaisesta lapusta neuvolasta ;) mutta itse en usko että pieni määrä haittaa. Jos sitä joka päivä popsii niin ehkä sitten voi jo olla jotain vaikutusta.
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Juu ja siis lisäyksenä, olen myös ollut aina tosi aktiivinen öisin, puhun, sisustan, murrosiän myllerryksissä paiskoin esineitä unissani (siksi minulle ostettiin mm. yölamppu joka ruuvataan seinään kiinni ym.), olen nähnyt eloisia unia jne. Harvemmin silti ketään olen hakannut OIKEASTI unen takia tai huutanut konkreettisesti unessa huutamiani asioita. :D lähinnä tuo unien aggressiivisuus, tunnelataus ja laatu pelästytti :D Miestä taitaa vähän jo pelottaa nukkua vieressäni.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
En minäkään onneksi ole koskaan pahoinpidellyt ketään :D mitä nyt vähän unissani kyynärpäätaktiikkaa käyttänyt miestä vastaan (senkin peittovaras!) ;) pahin pelkoni on aiemmin ollut, että kävelen unissani rappukäytävään (alasti) ja ovi pamahtaa kiinni. Tämä kammo jäänyt siitä kun pienenä kävelin päiväunien aikana ovesta ulos, naapurin pihamaalle ja söin marjoja puskasta x) nyt uutena pelkona onkin se, että kanniskelen keväällä vauvaa, syötän sitä tai muuta touhuan unissani! Itse osaan kyllä unissani syödä, en pistä pahakseni, mutta en haluaisi vauvaa syötellä.. Huh kun jännittää.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+

Yhteistyössä