Toukomurut 2014

Rotarokotteesta Mä olen itse jättänyt tuon rokotteen pois meitin ipanoilta, koska en ole nähnyt sille tarvetta. Rokote ei kauheen kauaa ole ollut yleisessä rokoteohjelmassa ja mä en itseasiassa tunne yhtään perhettä jossa rotaan olisi sairastuttu. Joten tavallaan pidän rotaa aika epätodennäköisenä tautina. Ja kun olen kuullut kuinka vanhemmat on saaneet mahataudin ym. rokotteen jälkeen, niin olen puntaroinut, että ei ole meille tarpeellinen. Toisaaltaan tuolle toiseksi nuorimmalle tullaan ottamaan vesirokkorokote ennen kuin lähtee tarhaan.
 
Pakastatteko äidinmaitoa omaan käyttöön? Millaisiin astioihin/pussehin ja pitääkö ne strelisoida ensin? Kun tuota luovutusta varten pitää kuitenkin kaikki pullot ja pumpun osat sterilisoida joka käytön jälkeen, mutta eihän vaikka minigrip-pussia voi keittää jos kotikäyttöön pakastaa :p
 
Hiulu, pakastan äidinmaitoa omaan käyttöön. Alkuun pakastin minigrip-pusseissa, mutta ne järjestään vuotivat (ilmeisesti sattunut joku sekundaerä) ja nyt olen ruvennut pakastamaan jääpalamuotissa, johon on kansa. Sillä saa hyvän kokoisia paloja, jotka saa suoraan tuttipulloon sulamaan. Tunnustan, että ei kyllä käynyt mielessäkään steriloida minigrip-pusseja eikä tuota jääpalamuottia (eka satsi siinä tehty), vaikka tuttipullot kyllä steriloin.

Meidän tyttö on nyt 3 viikkoa ja vauva-arki on lähtenyt ihan hyvin käyntiin. Itselleni voitto on se, että pääsimme kuitenkin kokonaan rintamaidolle alun tehon pulloruokinnan jälkeen. Oletteko muut törmänneet sellaiseen, että vauvan imuote toisessa rinnassa on parempi kuin toisessa? Meillä oikeassa on aivan täydellinen tuskallisen alun jälkeen, mutta vasemmassa edelleen taistellaan.

Entä osaisiko joku kantoliinailija antaa vinkkiä liinan oikeaan sitomiseen? Kantoliinakanavan sivuilta olen ohjeita katsonut ja kietaisuristi-II yrittänyt, mutta jotenkin ilmeisesti en saa sitä onnistumaan, kun en saa vauvaa sinne hyvin.
 
Eepos, on meilläkin tuolla vauvalla suosikkitissi, ehkä siitä tulee pienemmällä paineella maito, kivempi nänni, parempi asento sille tissille laittaessa tms... Jännä sinänsä, että tällä vauvalla se suosikki on eri tissi kuin ensimmäisellä :)

Vähän sama ongelma tuon liinan kanssa, meillä mies oppi sen nettivideosta ja saa vauvan sinne itselleen oikein hyvin ja vauva viihtyykin siellä... minä taas en millään saa kireyttä sopivaksi itselle tai vauvalle. Kantoliinayhdistyksen sivuilta voi katsoa asuisko ketään tukihenkilöä lähellä joka tulis kädestä pitäen opastamaan.
 
Mekin olemme nyt päässeet kotiin. :heart: Tuntuu ihan mielettömän upealta, sairaalaoloissa oli aika paljon parantamisen varaa. Meillähän vauvan vointi onkin ollut kokoajan erinomainen (siis syntymän jälkeen), mutta oman vointini puolesta kotiinpääsy oli aika kiikun kaakun.

Sellaista olisin pikaisesti kysellyt, että mitä olette mieltä perinteestä että jos napanuora on yli metrin mittainen - pitäisi ISÄN leipoa kätilöille kakku? Mä olin aina kuvitellut, että se oli kätilön velvoite leipoa kollegoille... Me emme olleet oikein tyytyväisiä kätilöön, sillä hän ei uskonut synnytyksen käynnistymisen ajan kipuja vaikka sanoin niistä useamman kerran. Sain epiduraalin vasta siinä vaiheessa kun olin melkein tajuttomana kivusta ja myös vauvan sykkeet olivat laskeneet pitkälti alle sadan. Kun sitten lopussa kätilö vielä heitti tällaisen velvoitteen isälle, ei ainakaan itseäni homma kovin innostanut. Ja kaiken lisäksi kun asia tuli ensin puheeksi kätilöiden kesken ja meitä hoiti sairaalassa tuuraamassa ollut oisen sairaalaan kätilö.

Lisäksi jos jollakulla on kokemusta istukan käsinirroituksesta ja kaavinnasta, niin olis kiva kysellä siitäkin kokemuksia, lähinnä jälkivuodon suhteen siis. Mulla ei siis juurikaan ole jälkivuotoa ja hiukan pelkään, että se ei ole ihan ok.

Minttumaari ja strawberry blonde 3 vrk.
 
Kantoliinasta minullakin ongelmia, vauva valahtaa tosi alas ja pelkään että vauva tippuu siitä. Toisella kädellä varmistelen vauvaa tuon tuosta. Ehken uskalla sitoa tarpeeksi tiukalle.
Kun olen paljastanut maitoa joskus aikaisemmin niin käytin niitä pullopusseja. Niitä myydään marketeissa. Tarkoitettu nimenomaan vauvan tuttipulloihin.
 
Kantoliinasta, meillä käytetään Hug a bubia eli trikooliinaa. Liina sidotaan napakasti eikä vauvaa varten jätetä juuri lainkaan tilaa, liina kyllä venyy. Aluksi tuntuu että tilaa on kamalan vähän, mutta kun vähän kävelee niin vauva "valahtaa" omalle paikalleen (takapuoli vähän kantajan navan yläpuolella) ja pysyy siinä hyvin. Tärkeetä on että vauva on sammakkoasennossa eikä roiku liian alhaalla.
Meillä ainakin vauva on liinassa tosi tyytyväinen ja nukahtaa siihen melkein heti.
 
Kattokaas ne teijjän minigrippusiit, onko ne kiinnikenauhat sivuista kohdakkain?
Mulle sattu pussi jossa puolet oli viallisia, ne nauhat ei vaan kertakaikkiaan menny kiinni kun reunat ei ollu kohdallaan. Sain uudet pussit kyllä tilalle kun reklamaation tein.

Keskiviikkona käytiin taas neuvolassa ja painoa oli tullut 2viikossa yhteensä 500g siitä kun sairaalasta kotiuduttiin.
Helteiden aikana poika on "asunut" rinnalla mikä taas on lisännyt maidon ylituotantoo entisestään. Yhden imetyskerran aikana heruu myös toisesta rinnasta 50-100ml joten pakastin täyttyy varamaidosta. Säännöllisen lääkityksen takia kun en voi sairaalaan luovuttaa.

Jaha, unikeko heräsi uniltaan - nyt pyllypyykille ja varmaan sit taas syöttämään...
 
mä olen taas varmaan helteiden vuoksi joutunut antamaan lisäksi korviketta kerran pari päivässä, oma maito ei riitä, vaikka vauva asuu rinnalla suuren osan päivää. kitisee kiukkuisena ja koska juo tarjotun korvikkeen, on varmaan sen tarpeessa. olen kyllä niin iloinen, jos nää helteet päättyy, tosi tukala ja ärtynyt olo, kun koko ajan on hiki eikä pääse edes uimaan:mad:

kantoliinakin odottaa viilempää ilmaa, nyt tuntuu, et paistutaan molemmat jos siihen pojan laittaisin, tosin nyt kun kantelen sylissä, on hiki joka tapauksessa plus niskat ihan jumissa.

minttumaari, mä olen kuullut tuosta yli metrin napanuorasta sellaisen perinteen, et se synnytyksessä ollut kätilö leipois kakun työkavereilleen, mut et isä leipois niin en ole kyllä sellaiseen törmännyt, mut varmaan monia variaatioita. ymmärrän kyllä hyvin, jos ette tuossa tapauksessa idealle lämpene. mä sain kanssa vaatimalla vaatia kohdunkaulapuudutteen laittoa, kätilö sanoi, et kun olin niin rauhallinen ja hillitty, niin hän ei uskonut mulla olevan vielä kovia tuskia, et olis varmaan pitänyt sit kiljua kurkku suorana:D
 
Hyökkäysvaunu, kiitos vinkistä, täytyypä tosiaan reklamoida nuo minigripit, kun koko paketti on susia. Ne ei vuoda saumakohdasta, vaan pohjan nurkasta.

Kantoliinasta pakko hehkuttaa, että tänään sain sitomisen toimimaan ja tyttö on nukkunut siinä tyytyväisenä. Tuntuu, kun vapaus olisi koittanut, sillä muuten tämä on sellainen sylikissa, etten paljon mitään ole pystynyt tekemään.
 
Terveisiä neuvolasta!
Neidillä oli 1kk neuvola ja kaikki mainiosti. Painoa jo huimat 4770g ja pituutta 55,6cm, PY 37cm. Hienosti kasvaa ja kehittyy. Ääntelee kovasti ja hymyilee kuin hangon keksi <3 yöt menee yhä kahdella syötöllä ja yön eka syöttöväli saattaa olla jo kuusikin tuntia. Muutama päivä nyt viihdytty ahkeraan tissillä, liekö joku eka tiheän imun kausi meneillään :) ainakin maitoa tulee valtavasti enemmän nyt :-D herumismaitoa pakkasessa jo hyvin kun heruu keskimäärin 40-50ml per syöttö. Minä myös minigrippeihin pakastan. Kantoliinaa en ole hankkinut, mutta tosin tuo neiti nukkuu sitterissä, leikkimatolla tai sohvalla tyytyväisesti 3h päiväunia, eli ei ole nukkumapaikastaan niin ronkeli (isäänsä tullut) ja viihtyy varsinkin leikkimatolla hereilläollessaan jo pitkiäkin aikoja :)

Flowerpower ja Miss Möttönen 4vko 1vrk
 
Merge: minua taas vitutti ku sitä lisämaitoa tuputettiin ja jankutettiin että käy itte hakemassa, noh 2x annoin. Rotassahan riittää hyvä käsihygienia niin ei tartu. Pari päivää meillä oli siitä kitinää eikä ittele tullu kyllä mitään.
 
Ohho, aika erikoista, että samassa paikassa noin eri käytäntö :eek: No, kai siellä on kaikki mahdollista ;) itehän jo ukolle ihmettelin siellä tosiaan, että pitääkö se hänen salakuljettaa tullessaan korvikkeita..
 
Viimeksi muokattu:
Hurjaa vauhtia kasvavat vauvat, kun noita teidän neuvolakuulumisia lukee!

Onko jollakulla muulla kokemusta lisämaidon tarpeesta? Meillä on siis tilanne, että oma maito saattaisi jopa riittää, mutta kun synnytyksessä oli vähän ongelmia niin saan edelleen useampia lääkkeitä oman toipumisen vuoksi. Ilmeisesti nämä lääkkeet aiheuttavat vauvalle ripulia ja paino on nyt vain noin 3100 g (siis 6 vrk iässä). Imetystä ei ole keskeytetty, mutta on sovittu, että vauva saa myös lisämaitoa.

Hiukan tuntuu hankalalta miettiä kuinka tasapainottelisi oman maidoherumisen buustailun ja lisämaidon tarpeen kanssa.... jos jollakulla on kokemusta vastaavasta, niin mielellään kuulisin vinkkejä!

Kiitos myös Ollakovai...? - meillä mies ei suostunut enää harkitsemaan mitään pullia tai kakkua jälkeenpäin. Harmi sinänsä että tämä kätilö oli selkeästi taitava ammattilainen ja synnytyksessä kokoajan paikalla ollut harjoittelija myös ymmärtäväinen ja mukava. Mutta kun tosiasiassa yhdet elämäni kauheimmat hetket koin aivan turhaan sen vuoksi, että joku suhtautuu minuun kuin turhista vikisevään idioottiin ja samalla vaarantaa vauvankin hyvinvoinnin, niin ei meillä ollut mitään tarvetta muuttaa oman synnärin toimintatapaa. Etenkin kun sinne osastolle palaaminen jotain leivonnaisia viemään olisi muutenkin outoa. Ja tosiasiassa minähän sen leipomisen sit kuitenkin joutuisin koordinoimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa äipät!

Meidän pikkuakkeli on jo 1kk ikäinen! Tuntuu, että vasta eilen hän syntyi ja mullisti meidän maailman <3
Todella tyytyväinen lapsi yhä. Ja hirveällä kiireellä kasvaa ja kehittyy. Leikkimatolla huitoo ja potkii kuin tuulimylly ja kiljuu ja huutelee. Viimeyönä kun hän heräsi syömään ni olikin yllätys löytää neiti vatsaltaan kun selälleen hänet oli nukutettu! Ja päätä kannatetaan jo minuutinkin kerrallaan kun pitää vatsaltaankin jotain eteensä nähdä. Hymyilee kuin hangon keksi lähes aina kun hälle alkaa jutteleen <3

Tiheänimun kausi tuntuu jo todellakin rinnoissa! Ei kipuna, mutta voi herranjestas paljonko nää tästä kasvaa! F-kuppi ei koht enää riitä...ja aamuisin tissit niin täynnä et huhhuh. Neidin tosi hankala saada imuotetta vaikka kuin käsin herutan ensin pahimmat kireydet pois. Ja auta armias sitä kakomista kun alkaa suihkutissit innostumaan :-D Toisaalta tekisi mieli luovuttaa maitoa, mutta kun en millään tahtoisi yhtään lisätä tätä maidontuloa...ja jännitän koko ajan säilyykö maidon tulo kun suvussani äidin puolelta ei ole kukaan pystynyt täysimettää paria kk kauempaa kun maidontulo on tyrehtyny yhtäkkiä. No ainakin vielä onnistuu ja aion niin kauan nauttia tästä imetyksen "helppoudesta" kuin vaan suinkin on mahdollista :) vielä kun saisi neidin imuotteen virheettömäksi myös oikeaa rintaa syödessään. Vasen on suosikkitissi ja imuote oikea, oikealla hörppii ja maiskuttaa heti kun pitäis vähänkin enempi alkaa työskenteleen et sais maitoa kunnolla.

Onko muilla ongelmia imuotteen kanssa? Ja te jotka ootte saanut korjattua niin mieluusti otan vinkkejä vastaan :)

Huh tulipas omanapainen maratooniteksti :)

Flowerpower85 Miss Möttönen 1kk
 
Ikää 12 päivää, syntymäpaino (lähes) saavutettu: 4580g. :p Neuvolatäti sanoi, että olisi sammasta, mutta minä kyllä itse luulen, että vain maitoa siinä kielen päällä oli, kun pulauttaa herkästi myös ns. "vanhaa maitoa". No, jos nyt kuitenkin olisi sammasta, niin millä olette hoitaneet? Vichyllä? Sitruunalla? Puolukalla?

Minttumaari, jos tahdot lisätä omaa maidon tuloa niin auttaisiko, jos lypsät vielä sen jälkeen kun vauva on imenyt? Vaikkei mitään tulisikaan niin "tilausviestiä" ainakin tulee.

Mistä muuten tietää, että vauvalla on ripulia?
 
Hiulu - ripulia ei vielä ole tutkittu, mutta se tehdään jos paino on vielä perjantain kontrollissa liian alhainen. Ripulia kakka on värinsä puolesta, on siis tummanruskeaa kuraa vaikka pitäisi olla jo maitokakkaa. Lisäksi tuota kuraa on tullut todella paljon.

Pumppaamista olen koittanut vähän ristiriitaisin tunnelmin, pelkään ettei vauva sitten saakkaan rinnasta riittävästi. Tarkoitus on, että pumppailen imetyksen lisäksi päivällä ja annan lisämaitoa iltaisin ja öisin.

Flowerpower - mullakin oli aluksi ongelmaa oikeanpuolen imetysotteen kanssa. Huomasin ainkin, että asento jossa oma takalistoni on vaikuttaa yllättävän paljon vauva imunotteeseen. Elin kunhan berberi ja selkä on suorana saa vauvakin paremman asennon.

Aika paljon vaatii näköjään imetyskin harjoittelua, etenkin silloin kun pikkuiselle on jo tullut liian kova nälkä. =)
 
Flowerpower Eihän se f-kuppi mihinkään riitä, terveisin H-kuppi ;) Minä luovutan sen maidon, minkä lypsän ennen kuin annan vauvalle. Se tukehtuisi jos saisi tuon ensimmäisen parin minuutin aikana suihkuavan 30-40ml... Yritin nettivinkeillä myös vähentää maidon tuloa, mutta ei siitä mitään tullut, kävi vain niin, että kun antoi pelkkää toista rintaa niin se toinen oli sitten niin pakkautunut, että mun pitää herätä öisin lypsämään, vaikka vauva ei herää. Silti maitoa tuli luovutukseen aivan yhtä paljon kuin ennenkin, se siitä sitten. Esikoinenhan teki sitten näitten suihkutissien kanssa niin, että päätti kerrasta ettei kelpaa - arvatkaas olinko sitten pulassa sen kanssa minne se maito laitetaan?
 
HIULU: mulla ei tilanne sentään oo noin tukala kun sulla. Pystyn yöt olemaan pumppaamatta, tosin neidin on hyvin vaikea tarttua heti rintaan ku on niin täynnä, mut pienen auttamisen jälkeen syökin tyytyväisenä. Kakoo kyllä muutaman kerran kun suihkuaa niin runsaasti maitoa. Jos on oikein pitkä väli ollut syötössä niin sitten käsin lypsän pahimmat paineet ensin alta pois.

Mutta mulle iski yhtäkkiä tuollanen ongelma, että kumpikaan tissi ei yhtäkkiä heru pumpulle o_O käsin lypsämällä saa muutamassa minuutissa lypsettyä 50ml per rinta...no tosin jotenkin tuo manuaalipumppu ei muutenkaan must tuntunut kovin mukavalta joten se taitaa olla syynä...lypsetään siis käsin vaan pahimmat pakkaumat pois :)

Mua nyt ihmetyttää tuon neidin syöminen. Joo normaalia et iltaisin tankkaa jotta jaksaa nukkua pitkään (6-7h) putkeen, mutta nyt on aamusta saakka tahtonut rinnalle. Ei kelpaa tutti, ei kelpaa sylitys missään asennossa. Tissi suussa sit nukahtaa syliin. Tuloksena on et neiti on niin ääriään myöten täynnä et pulauttelee runsaasti. Ei itkeskele niin kuin masukipujaan yleensä vaan aivan samalla tavalla kuin öisin pyytää maitoa. No nyt on taas nukkunut reilun tunnin et kaipa se taas siitä rauhoittui. On vaan vielä niin epävarma näin 1kk ikäisen esikoisen kanssa et mikäs nyt...tosin aamulla kiusasi myös tukkoinen nenä.
 
Flowerpower85, tuo itkeminen ei välttämättä tosiaan nälästä johdu. Aina ei vauvalla ole mitää varsinaista hätää, ehkä haluaa vaan huomiota, kun itkee. Aina äiti ei voi tehdä mitään, itsekin syyllistyn valitettavan usein siihen, että yritän vaan tissiä tunkea toisen naamaan, vaikka sit kaikki tuleekin pukluna ylös. Vauvat vaan itkee.. Jossain oppaassa luki, että tämmöiset sylivauvat itkee usein kaksikin tuntia päivässä yhteensä.
Jostain luin myös, että 8-10 viikkoisena vauvat ovat itkuisemmillaan ja johtuu hermostojen kehittymisestä, myös suoliston kehittyminen aiheuttaa epämukavuutta, mutta kai kaikki on yksilöllistä sekin eli itkuisimmat ajat olisi ton mukaan vielä edessä :p

Sit ku alkaa vauva olla 3-4kk ikäinen ni yleensä muuttuu ku lakkaa noi pahimmat masuvaivat ja ikää alkaa tulla ja muita ääntelyitä ja kiinnostuksenkohteita ni jää se itkeminen vähemmälle. Tämä ainakin omasta kokemuksesta. 4kk ikäisen kanssa itsellä ainakin elämä avartui uudella tavalla ja pääsi taas enemmän normaaliin arkeen ja normaaleihin menoihin kiinni :)
Se itku on pienten ainoa tapa olla yhteydessä tähän maailmaan vaikka välillä ahdistaakin :) Joskus ei auta muu kuin tovi kuunnella itkua ja yrittää ymmärtää. Pidellä vaikka sylissä ja hytkytellä. Jos siis itku on sellaista normaalia, ei mitään hälyyttävää räjähdysmäistä kipuitkua. Meilläkin eilen oli sellainen päivä, että vauva vaatii tosi paljon sylittelyä ja itki paljon - meillä tosin itkut johtuu d-vitamiineista, kolmas eri valmiste jo kokeilussa, kun kaikki aiheuttaa ilmaa.
Toisinaan on taas pelkkää auringonpaistetta niinkuin tänään, elän toivossa, että nyt löytyi hyvä d-vitamiini <3

Wasabi ja typy 5,5vk
 
WASABI, no juu mulla ainakin on niin että jos ei rauhotu sylissä eikä tutti tyynnytä ja vaippakin on kuiva ni kokeilen tissiä. Ja tämän aamuisen kitinäkin loppui kun masujumpan tuloksena oli megakakka ja pari ei niin neitimäistä paukkua :) kun tosiaan on tuo akkeli hyvin laiska röyhimään syönnin päälle :) ei tuu kyl vielä mieleen koskaan, että joskus vauvat tosiaan vain itkee ;-) aina luulen et on joku vialla tai tylsää.

Nyt on taas oma tyytyväinen riehumanta leikkimatollaan <3
 
Flowerpower Kuulostaa ihan siltä mitä meilläkin on, pulauttaa herkästi ja röyhtäsee huonosti, joten pystyasennossa melkein oltava ½h syötön jälkeen, kun ilmaa jää mahaan... Mutta sitten haluaa toisaalta imutella sitä tissiä tiuhaan varsinkin aamuisin. Tälle typylle kun ei kelpaa tuttikaan. Isin syliin liinaan rauhoittuu välillä paremmin, kun jos mulla on liinassa/sylissä niin "haistaa" maidon ja ei siitä taas mitään tule... Toisaalta meidän typy ei paljon itke, hamuaa ja tunkee nyrkkiä suuhun ja on selkeesti muuten tyytymätön, jos on jotain hätää. Selvästi vaan enemmän läheisyyden tarvettakin kuin esikoisella - lasket sänkyyn niin jo on kähinää viimeistään vartin päästä, pidät liinassa niin nukkuu monta tuntia. Onneksi sentään öisin tuntuu nukkuvan pitkiäkin pätkiä sängyssä.

Hirvee pulma: nimi. Tuntuu, ettei ole mitään niin osuvaa ja oikeaa tai jos on niin, se on sitten aivan liian yleinen, että kelpuuttaisin tai liian harvinainen, että mies kelpuuttaisi, tai jollain tutulla jo.
 

Yhteistyössä