** Toukotenavat 2017 **

Tunsin ovulaation molemmin puolin (kp 15 vasemmalla ja kp16 oikealla) ja kun jo nyt pahoinvointia on niin taidan kun sitten neuvolaan soittelen niin pyytää alkuraskauden ultraa että kasvaakohan siellä yhden sijaan kaksi eläväistä :)
Siis onko sulla jotain tietoa siitä, että nopeasti alkava pahoinvointi voisi tarkoittaa kaksosraskautta? Mä plussasin aika vahvat viivat dpo11 (siis rv 3+3) ja mulla alkoi etova olo jo päivää tätä ennen eli dpo10! Nyt koko ajan vaan pahenee, tänään menossa rv 3+6 ja pari kertaa on ollut tosi lähellä etten ole oksentanut. Voiko tuolla perusteella päästä alkuraskauden ultraan?
 
Ihan kuulla SaraG että sulla on oireita ja usko raskauteen on myös palannut!<3

Mulle on muuten iskenyt nyt tuo jatkuva nälkä. Söin tänään saman aamupalan kuin arkisin, ja yleensä pärjään sillä helposti lounasaikaan. Nyt olin jo tunnin päästä niin nälkäinen, että oli pakko syödä lisää. Tällä tahdilla paino kyllä nousee jo ennen ekaa neuvolaa.

Ootteko muut jo varanneet ekan neuvolan?
Mää varaan neuvolan vasta reilun viikon päästä, kun oon käynyt varhaisultrassa. Tuntuu kyllä vähän hassulta mennä sinne, kun helmi-maaliskuun vaihteessa on käyty läpi kaikki ruokailu-asiat jne. ja veriryhmät selvitetty.

Kattavat verikokeet on otettu elokuun alussa, kun lähdettiin selvittämään syytä keskenmenoihin. Mutta toisaalta mää tykkään turista ja jutella, joten mikäs siinä käydessä. Lisäksi on säännönmukainen työterveystarkastus reilun viikon päästä, joten kyllä nyt on sitten tutkittu naikkonen.

Mulla ei ole paha eikä etova olo, mutta nälkä ei tule. Tämä on uusi asia mulle. Muilla näemmä on jatkuvan nälän tunne, niin mulla on toisinpäin. Nyt taas meni reilu 6 h syömättä mikä on käynyt tällä viikolla useamman kerran. Touhuan ja en sitten huomaa, että ruokailusta on kulunut niin ja niin kauan aikaa. Ennen on pitänyt syödä 3-4 h välein tai iskee migreeni.

Samaten tuo vessassa käynti. Tällä viikolla oon paljon viettänyt aikaa ulkona ja metsässä eikä tule helposti käytyä puskassa, niin pidättelen sitten tyyliin 6 h eikä hätä ehdi kolkutella.

Ainoa oire on oikean nivusen kiristys ja turvotus tisseissä ja mahassa. Mutta mun äidillä on ollut 4 oireetonta raskautta ja siskolla 3, joten saatan mennä samaa linjaa.
 
@Eevee pahoinvointi voi johtua istukkahormonin noususta kun se on keholle uusi asia, ja kaksosraskaudesa tietysti sotä erittyy enemmän. Tietysti voin olla myös herkkä tuolle hormonille ja tää jatkuva ellotus johtua ihan siitäkin. Myös epätasainen verensokeri aiheuttaa pahoinvointia, mutta itse syön pieniä määriä muutaman tunnin välein niin täälaista sahailua mulla ei varmaankaan ole. tasaisesti syöminen voi siis olla yksi ratkaisu helpottaa pahoinvointia :) Mä kun vielä tunsin selkeästi ne 2 ovulaatiota niin en voi olla miettimättä....
 
  • Tykkää
Reactions: Maria82 ja Eevee
VV: Ei ole pahoinvointia täälläkään. Ainoastaan kova jano ja nälkä, mutta siitä huolimatta ruoka ei erityisen hyvin maistu. Öisin herään janoon ja silloin on vähän huono olo niin on pakko syödä. Laitoin neuvolan terveydenhoitajalle sähköpostia ja pyysin lähetettä hcg-mittaukseen. Olisi kiva tietää arvo, kun olo on näin hyvä. Yleensä voin huonosti raskauksissa, mutta esim.viimeksi huono olo tuli vasta seitsemännellä raskausviikolla.
 
  • Tykkää
Reactions: Vauveli vanhalle
uusille tervetuloa! :)

pahoinvointi, eikös se tosiaan johdu korkesta hormoonittasosta ja jollakin korkeista arvoista. Mua yksi vanhempi kätilö aikaiseisemmissa raskauksissa lohdutti mun rajua pahoinvointia sillä, että yleensä se on merkki siitä, että vauva voi hyvin ja istukka toimii hyvin. Sillä mä kummasti sitten jaksoin,
 
Viimeksi muokattu:
Oonkohan mä jotenkin nykyään herkempi raskaushormonille, kun on kuitenkin jo kolmas raskaus kyseessä eli ei pitäisi olla kropalla uusi juttu? Jossain luki että pahoinvointi on yleensä pahinta esikoisen kohdalla. Verensokerin heittelystä tuskin johtuu.
 
Oonkohan mä jotenkin nykyään herkempi raskaushormonille, kun on kuitenkin jo kolmas raskaus kyseessä eli ei pitäisi olla kropalla uusi juttu? Jossain luki että pahoinvointi on yleensä pahinta esikoisen kohdalla. Verensokerin heittelystä tuskin johtuu.
Onko sulla vaan tyttöjä tai vaan poikia noi sun lapsoset? Tietysti joka raskaus on erilainen mutta kun odottaa samaa sukupuolta niin niissä raskauksissa voi olla jotain yhtenäistä :) Ja monisynnyttäneisyys lisää riskiä kaksosraskauteen niin ei sekään ole poissuljettua :)
 
Lähinnä siis kuitenkin mietin sitä että millä perusteilla voi päästä alkuraskauden ultraan. Pitää soitella ensi viikolla neuvolaan.

Mutta jännä nähdä onko sulla masussa kaksi, jos oot kerta ovuloinut kaksi kertaa!
 
Muakin jännittää.. Perjantaina se tuli vielä töissä ihan yhtäkkiä ja menin ihan kaksinkerroin. Tunnin verran kesti kovaa kipua että pääsin kotiin. Olisivat soittaneet osastolääkärin mut tutkimaan ellen olis osannu epäillä ovulaatiota xD yritin sit pyöräillä kotiin mut se tärinäkipu sattu niin paljon. Ja seuraavana päivänä sama uudestaan toiselle puolelle mutta olin onneksi kotona. Myös limaista vuotoa jossa oli seassa vähän kirkasta vuotoa on tullut kahdesti mutta niissä oli jokunen päivä eroa ja sitä tuli siis pyyhkiessä vain ja loppui kuin seinään että seuraavalla reissulla ei näkynyt pyyhkiessä mitään merkkiä että ois jokunen tunti aiemmin tullut vuotoa. Molemmilla kerroilla muistan pettyneenä ajatelleeni että ompa syvältä kun kapselin poisto sai kuerron näin sekasi ja menkat alkaa ihan liian aikaisin :D
 
  • Tykkää
Reactions: Maria82
Ja niin @Eevee , en tiedä mikä käytäntö neuvoloissa on, joissain pienemmissä voikin olla mahdollista. Oon itse alalla ja siellä missä mä olin harjoittelussa niin siellä kätilö teki ensikäynnillä jos lääkärin uä oli vapaana ja oli sopivasti aikaa nutta ei sitä kenellekkään automaattisesti ehdoteltu. Hcg:n vverimäärityksellä tietty sitä voisi saada kiinni kun se arvo luonnollisesti nousee nopeammin mutta sekäön ei sina kerro koko totuutta, on muistakin syitä jotka nostaa sit taas arvoa eikä jää kiinni kun vasta ultraäänessä.
 
Täällä Seinäjoella on ainakin tapana, että ekassa neuvolla ultrata.
Ollaan asuttu Keski-Suomessa kun ekat raskaudet, siellä eka ultra oli vasta nt-ultrassa.

Oletteko ajatelleet osallistua seulontoihin? me mennään siihen nt-ultraan, mutta ei mitata sitä niskaturvotusta, eikä siten oteta sitä riskilukua down-syndroomaan.
 
Täällä Seinäjoella on ainakin tapana, että ekassa neuvolla ultrata.
Ollaan asuttu Keski-Suomessa kun ekat raskaudet, siellä eka ultra oli vasta nt-ultrassa.

Oletteko ajatelleet osallistua seulontoihin? me mennään siihen nt-ultraan, mutta ei mitata sitä niskaturvotusta, eikä siten oteta sitä riskilukua down-syndroomaan.
Me otetaan seulonnat, kun molemmilla kuitenkin ikää jo on. Maaliskuussakin otettiin mutta seuraavana päivänä oli päivystysaika polille kun olin vuotanut reilun viikon ja kesken oli mennyt. Ne tulokset jäi siis tulkitsematta.

Katsellaan sitten mitä tehdään jos seuloissa tulee jotain ilmi.
 
Kyllä mäkin haluaisin seulontoihin osallistua, mutta keskustellaan miehikkeen kanssa eka mitä se haluaisi. Mulle nää asiat on aika tuttuja, mutta miehelle kaikki uutta niin haluan kuulla myös sen mielipidettä. Mies ei haamuviivaan usko että oikeasti ois raskaana ennen kun sen digin tuloksen näkee niin odottelen vielä vähän ennen kun nää asiat otan puheeksi :)
 
Voikohan raskausoireisiin laskee sen että juoksumatkat lyhenee? (n) Pari päivää sitten meni vielä helposti 10 km, tänään alko 6 km kohdalla vatsassa tuntuun siltä että oli pakko vaihtaa kävelyyn. Harmi sinänsä kun juoksu on mulle henkisesti niin tärkeä harrastus, mutta ehkä sitä pärjää ilmankin. Ja se vie multa sen etovan tunteen pois ainakin väliaikasesti... Miten muut ootte pystyny jatkaan liikuntaa? Tuntuuko muilla tässä vaiheessa jo että joutuu joissain lajeissa hidastaan?
 
Seulontoihin kuuluu myös ne verikokeet, jotka yhdessä niskaturvoksen kanssa antaa sen riskiluvun (eikös ollut down-syndroomalle?)
Me otetaan siis ultra, mutta ei mitata sitä niskaturvotusta, eikä myöskään sitten saada siten riskilukua. mutta ultrassa muuten tsekataan että kaikki on ok.
Me ei olla otettu kummassakaan edellisessä raskaudessa riskilukuja, sen takia, kun tutulla on se hälyyttänyt turhaan. ja sitten ollaan jotenkin ajateltu, että oli lapsi vammainen tai ei, niin se on kuitenkin meidän lapsi, en halua että ajattelu siihen muuttuu. tietysti jos tietäisi mitä on odotettavissa, olisi helpompi valmistua, mutta ollaan päätetty siis kumminkin näin tehdä.. :)

Mullakin tänään tosi energinen olo, ainakin näin aamutuimaan. se onkin hyvä, koska ensi viikolla on ne yo-kokeet, niin pitäisi jaksaa lukea.

Tänään myös soittelen neuvolaan ja varaan neuvolan ja saan sen ar-ultran.

Ihanaa maanantaita mammoille! <3

emmiliaa:_ ja pallero 4+4
 
Maanantaita kaikille! :geek:

Mulla särkee (taas) kovasti oikealta puolelta alaselkää. Kipuilee tuosta samasta kohdasta aina välillä. Eilen ei ollut mitään, nyt on niin kovaa että haittaa työntekoa. Tämä on alkanut jo dpo 5. Oon tästä vähän jo huolissani. :unsure:Taidan soittaa tänään jo sinne neuvolaan.
 
Huomenta! :) Täälläkin aamu alkoi aika energisesti! Oireista sen verran, että lauantaina sain riesakseni hiivatulehduksen.. :mad: Mulla oli kaapissa diflucan tabletteja, mutta arvaten niitäkään ei saisi raskausaikana syödä ilman lääkärin lupaa. No hain sitten sen Canestenin kertahoidon ja toivon, että oireet helppaa pian. Mullahan oli pissatulehdus ennen kuin plussasin.. Toivon, että en saa näistä mitään riesaa odotusajalle. Muita oireita ei juurikaan ole, tissit hieman turvonneet. :p

Liikunnasta sen verran, että mä en oo saanu itseäni rehattua salille ollenkaan tän plussauksen jälkeen, vaikka aiemmin olen ollut aika ahkera kävijä. Kyllä harmittaa. Kävelylenkeillä olen kyllä kulkenut joka päivä. Ehkä se sali-innostus sieltä taas palailee (y)

Mukavaa viikkoa kaikille! :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Maria82
Huomenta täältäkin! Olo kaikkea muuta kuin energinen, esikoinen ja minä ollaan kaameessa räkätaudissa. Jos nyt saisin hyvän haltijattaren kylään joka toteuttaisi kolme arkista toivetta, ni mä haluaisin saunaan, hesen kerrosaterian ja nukkumaan :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Maria82
Mut laitettiin automaattisesti niihin seulontoihin, en siis vieläkään oo aivan varms mitä se tarkoittaa mutta neuvolasta sanoivat laittavansa niihin ja että poistetaan sit jos en haluakaan. Mistähän sais luettua tarkemmin niistä seulonnoista?

Mulla on alkanut paha olo nostaan päätään, aamusta asti ollut sellainen olo kuin olis kauheessa krapulassa: väsyttää ja oksettaa. Lisäksi sattuu vähän mahaan, minkä epäilen johtuvan eilisestä juoksusta. Tais jäädä viimeiseks vauhtilenkiks eilinen ja jatkossa mennään vaan kävellen.
 
@Maya123 Se verikoe katsotaan muutamaa viikkoa ennen uä:tä ja jos päädyttekin että ette halua niitä riskilukuja niin riittää kun äitipolilla kertoo ettei niitä halua niin jättävät sitten tekemättä :) Jos niitä ei halua niin sitten tosiaan pelkkä uä ja niskaturvotus :)
 
  • Tykkää
Reactions: Maya123
Huoh oisipa itelläkin energinen olo! Siis kaamee väsymys koko ajan, ihan sama tekeekö jotain vai ei, mutta vä-syt-tää... :sleep: Ei puhettakaan että jaksaisi mitään reipasta liikuntaa. Miehen, koiran ja esikoisen kanssa ollaan käyty paljon kävelemässä metsässä, se on kyllä ihanan rentouttavaa :)

Tänään poksuu 5+0! :p
 

Yhteistyössä