Toukovaavit 2011

Moi!

On teillä isoja vauvoja :) Tai siis lähinnä pitkiä! Neidin 7kk-neuvolakäynnin mitat: 67,5cm ja 8170g. Paino oli sama kuin kuukausi sitten, mutta terveydenhoitaja ei ollut vielä huolissaan-menee edelleen +5-käyrällä. Lääkäri on vasta tammikuun alussa.

Vauvan yskä jatkuu edelleen, kestänyt parisen viikkoa. Ei kuumetta edelleenkään. Saattaa kuulemma kestää vielä pitkään :( Onneksi on iloinen ja pirteä kaikesta huolimatta, ja syö hyvin.

Itse olen ostanut vauvalle yhden joululahjan, isovanhemmat ja täti kukin yhden. Hyvä ettei tule mitään turhaa krääsää.

Lähdetään keskiviikkona joulunviettoon Viroon, tammikuussa takaisin. oikein hauskaa joulunaikaa kaikille!

Tikru
 
Viimeksi muokattu:
Joululahjaksi saa potan... :D Sukulaisilta tulossa nii paljon kaikkea, että katsotaan joulun jälkeen, kannattaako enää mitään ostaa.

Menkoista
, ensimmäiset kesti ja kesti ja vuoto oli älytön. :( Seuraavat onneksi normaalit (erittäin niukat ja lyhyet). Ja kivut tipotiessään!!! Wuhuu!! Toivottavasti ei koskaan palaakkaan. Aiemmin olen kärsinyt aivan järjettömistä kivuista.

Tuulettumista
kaipaan välillä. Varsinkin, kun mies on poissa ja päivät on vaan vauvaa täynnä. Salille pääsy ajaa asian mainiosti, mutta kyllä baareilukin kelpaisi. Kiva välillä päästä hiukan entistä elämää moikkaamaan ja niitä kavereita, jotka edelleen elävät bile-elämää. En enää kovinkaan nuori ole, mutta kaveripiiri jostain syystä tällästä "ikinuorta bilehilepoppoota" :D Ehkä kaipaisinkin enemmän myös näitä äitikavereita, joille voisi sitten tilittää niistä kakkavaipoista ja käydä aamupäiväkahvilla tai hiekkalaatikolla (tulevaisuudessa). No ehkäpä niitä vauvoja alkaa jossain vaiheessa putkahdella enemmän. :)

Imetystä
olin ajatellut jatkaa jonnekkin 10kk ikään, mutta nyt alkanut tuntua haikealta... Pianko se jo pitäisi lopettaa??? En mä haluu!! Taitaa olla lopulta vaikeempi vierottaa äiti imetyksestä, kuin poika! :D Neuvolassa edelleen painostetaan lopettamaan yösyötöt, kun kuulemma liian tiheään syö. Sitten vaan varmaan loppuis koko imetys meillä, kun ei enää pävisin kauheasti tissiä ota. En sitten tiedä, yritänkö vierottaa, kun ei toi yösyöminen itteä häiritse. Voihan tietty olla, että sitten maistuis tissi päivällä paremmin... Ja täällä no rinnat taitaa olla vaan pojan käytössä. Seksielämä niin vähäistä, että ei tuu tappelua! :D

Täällä voidaan hyvin ja ollaan onneksi vältytty flunssilta. Paranemisia kaikille, joilla ollut huonompi tuuri!!! Poika oppinut kunnolla nousemaan ylös ja koko ajan kiipeämässä johonkin. Nyt opetellut myös hiukan päristelemään, varsinkin ruoka-aikana... :D Jahas, taas tuli kutsu.
 
Juttelin just kummityttöni äidin kanssa, jolla 1 v lapsi ja edelleen imettää öisin 2x, joskus useamminkin. Ei pitänyt sitä pahana, koska lapsi nukahtaa siihen ja hän saa jatkaa myös uniaan ilman suurta välikohtausta. Kyllä mua vähän häirittee tää yösyöminen myös, kun kuitenkin kohta 7kk täynnä, mutta toisaalta, jos nyt 1 vuotiaaksi imetän, niin 5 kk on aika pieni aika mun elämässäni, mikäli yösyönnit jatkuis sinne asti. Eikä se oo varmaa, jos ois pulloruokinnalla, niin joutuisko siltikin öisin pulloa antaa, mun kaveri, jolla 8kk lapsi, joutuu...
 
Onko siitä yösyötöstä jotain haittaa sit, kun noin "painostetaan" lopettamaan? Mulla tosiaan viime neuvolassa kysyttiin yösyötöistä, mutta sanottiin, että siitä vaan, jos ei itseä häiritse. Eikä tosiaankaan häiritse, helppoahan se on poika tissille nukuttaa. :D Meilläkin syödään päivisin tissiä vähän kitsaasti, mutta oletan sen johtuvan siitä, kun koko ajan pitäisi olla menossa, ei vaan halua olla paikallaan.

Poika on ruvennut liikkumaan eteenpäinkin kunnolla, nousi pari päivää sitten pinnasängyn laitaa vasten seisomaan itse. Lisäksi eilen kiipesi mun syliini, kun täyttelin lattialla vauvakirjoja pojan seurana, kun halusi tissiä. :heart:

Bongasin viidennen hampaan alun eilen pojan suusta. Mites nopeaan tahtiin niitä hampaita yleensä tulee? Tai miten teillä muilla?

lyrae ja Samuel 6,5kk
 
Yösyötöistä: En usko ollenkaan, että siitä voisi olla mitään haittaa:O Jos vaan itse jaksaa heräillä syöttämään niin siitä vaan. Minä ainakin aion öisinkin syöttää.. Toki osa jäbän heräilyistä on vaan läheisyyden kaipuuta ja niistä osan olen tassuttamalla saanutkin kuitattua. Välillä taas ihan selvästi on nälkä, kun oikein ahkeraan imee ja nielee, ja "hotkii". En ole neuvolassa edes maininnut yöheräilyistä:whistle: Eivätpähän pääse "neuvomaan". Maalaisjärjellä olen mennyt toistenkin lasten kans ja niin aion mennä nytkin. Niin, ja eihän nuo isommat enää yötissiä ole vailla,eli ovat oppineet nukkumaan ilmankin:D

Onko kukaan muu saanut kärsiä tissin puremisesta? Meillä nyt muutamana päivänä on narskauttanut oikein mukavasti..

Meillä on tullut vasta nuo 2 alahammasta ja toivottavasti ei vähään aikaan lisää tulekaan:D Oli silloin yöt aika rumbaa..

Meillä on ipanalla muutama kolhu ja mustelma otsassa ja silmäkulmassa..:( Ihan päättömänä nousee ihan mitä tahansa vasten seisomaan ja sit välillä lennetään oikein kunnolla nurin. No, ei se kolo komiassa haittaa!

Jee, tänään sain paketoitua viimeiset lahjat!! Ja muutenkin lähes kaikki valmistelut on tehty. Perjantaina vielä pikasiivous tehdään, kun mieskin on vapalla.

Me vietetään aatto ihan omalla sakilla ja sit Tapanina lähdetään mummoloihin, kun siellä on sisarusten perheetkin silloin paikalla. Mites te muut joulua vietätte?

Jaaha, nyt heräillään unilta..
-leena ja ukkeli
 
Viimeksi muokattu:
Heipps vaan!

Meillä on joululahjat jo ostettu kaikille muille paitsi mun pitäis miehelle käydä jotain hakemassa, jos vain jossain vaiheessa pääsis. On ihan kamalaa sutinaa joka päivä! Pikkuneidille ostetiin ihan pari lahjaa ja isoveli ja isosisko saa myös muutaman. Sukulaiset ostaa niin paljon että itse pääsee vähän vähemmällä :) Joulu ollaan ihan keskenään, mun isän piti tulla muttei tulekaan ja vanhimman tytön piti kans tulla, mutta haluaa olla isällään (olis mun vuorojoulu). Voihan olla 15-vuotiaalle tylsää kun pitää olla pikkusisarusten kanssa joulu, mutta kun se on pikkusiskon ensimmäinen joulu...

Mä siivosin eilen ihan "apinanraivolla" koko huushollin. Illalla oli pojan 5-vuotis kaverisynttärit ja sain samalla tehtyä joulusiivouksen. Olipa kiva kattoo kun pikku ukot painaa ympäri taloa ihan hurjalla vauhdilla ja välillä kävivät herkkuja syömässä ja taas sama vauhti jatkui. Olenkin sanonut, että vaikka tuo pikku mies on syntynyt jouluaatonaattona (23. päivä), pidän synttärit sille enkä sotke siihen joulua mitenkään. Harmittaa varmasti jos kaikilla kavereilla on synttärijuhlat ja hänelle ei pidetä koska on joulu.

Mäkin imetän vielä ja odotan josko neiti lopettais sitten joskus itse kuten vanhemmat sisaruksetkin ovat tehneet. Molemmat ovat lopettaneet n. 9 kuisena. Tuli tuossa kyllä yks päivä aika haikea olo kun mietin ettei tämä ikuisesti kestä. Ens kesänä ei ole enää pientä vauvaa joka olis äidistä niin riippuvainen vaan on pikkutaapero, joka varmasti itse kävelee jo ja tutkii maailmaa :)

Mutta nyt oikein hyvää ja rauhallista joulua kaikille :xmas:
 
Meillä on myös puraistu nyt parina viime päivänä rintaa aika komeasti, jos jollain on siihen hyviä apukeinoja, niin otetaan ilolla vastaan :O. Olen koettanut sitä neuvolan ohjetta, että sanon pontevasti EI, mutta jostain syystä meidän mies vaan nauraa silloin päin äidin naamaa. Uhmaikää siis odotellessa :O.

Jouluksi mennään minun vanhempieni luokse, jonne tulee myös pikkusisko. Joulupäivänä vaihdetaan sitten miehen vanhemmille, sinne ilmeisesti myös miehen sisko tulossa. Nyt ollaan laitettu kyllä koti niin ihanan jouluiseksi, ettei huvittaisi lähteä yhtään mihinkään :(. Onneksi miehellä on välipäivätkin jostain käsittämättömästä syystä lomaa, niin möllötellään sitten täällä kotona.

Sain toisenkin työtarjouksen tammikuulle, mutta jää nyt sekin paikka väliin. Onhan tuo poika vielä ihan liian pieni mihinkään hoitoon, vaikka johonkin hoitoon sen saisinkin. Kovasti vaan on muutama opiskelukaveri ihmetellyt, että miten joku voi kieltäytyä töistä :(. Rasittaa selittää miljoonaan kertaan samaa asiaa, ja ylipäätään joutua selittämään mitään, kun vanhempainvapaakin on edelleen kesken. Jooh. En vielä pidä itseäni mitenkään kotiin jämähtäneenä (vaikka kai jonkun mielestä sitä olen), kun poikakin on vasta vajaat 7kk :O.

Piuh: Isot rutistukse :heart:t! Aika hurjalta tuntuu, että sinullakin on jo noin hyvät viikot ja mahakin jo kohta näkyvillä! Paljon jaksamista vauva-arkeen ja odotukseen, ja toivottavasti kaikki menee hyvin :heart:.

Mukavat joulut kaikille, jos en enää tänne palaa toivottelemaan :xmas:!
Toivovat Kevlarsoul ja Reittu, kohta 7kk
 
Kevlarsoul, ymmärrän sun fiilikset töiden kieltäytymisen suhteen. Mulla on kans työnhaku edessä ja täälläpäin ei mun alan töitä ole kovinkaan paljoa. On yksi iso firma, jonne on vaikea päästä ja niiltä tulee paikkoja auki tyyliin kerran vuodessa, sinne oon hinkunu jo pitkään ja seurannu koko ajan millon tulee seuraavan kerran paikka auki. No, viime perjantainahan sitten tuli, just mulle sopiva, kuvauksesta päätellen kuin mua varten tehty. Kyllä otti päähän, kun ei voi (vielä tässä vaiheessa) nyt hakea siihen, alotus olis ollut heti tammikuussa. Aattelin alottaa keväämmällä vasta työnhaun, kun ennen kesää en tahdo vielä mennä töihin, mielellään syksyllä vasta. Mutta kai niitä hommia vastaan tulee myöhemminkin ja avoimia hakemuksia toki sitten laitan minkä vaan pystyn.
 
Huh, meillä kyllä purraan tissiä, eikä kyllä ihmekään tuolla hampaidentekovauhdilla. Olen koittanut nyt olla suutahtamatta siitä pojalle, kun tuntuu, että on sen jälkeen karttanut tissiä. Sen sijaan olen koittanut tarjota sitä äp:n hammasharjaa purtavaksi. Poika on purrut nyt toisesta ylähampaasta ikenen rikki (vähän vuotaa verta) ja narskuttaa kauhean kovaa hampaitaan yhteen. :(
 
Täällä ei ole enää yösyöttöjä, mutta joskus joutuu syöttämään ja vaihtamaan vaipan aamulla/aamuyöllä, yleensä klo 5 aikaan.
Poika saa sillon tuttipullosta sosemaitovellin.
Poika nukkuu klo 20.30/21.00-8.00/11.00.

Terkkari sanoi, että kun siirtyy viljatuotteisiin, niin sillon pitäs alkaa lopettamaan vellit. P*skat, me ei ainakaan lopeteta vielä ! Tiedän niin monta monta muutakin, jotka on jatkanu velleillä vielä piiiitkään siitä, kun on siirrytty viljoihin.
Kaikenlisäksi poika saa ennen nukkumaanmenoa sosemaitovellin ja aamulla sillontällöin klo 5 aikoihin vellin (ainakin sillon kun puoliso on aamuvuorossa ja syöttää sen ennen töihin lähtöä).

Täällä oli viimeksi neuvolassa painoa 8,270g ja pituutta 69cm.

Seuraava neuvola onkin sitten 27.12.

28. päivä me lähdetään sinne kylpylään kahdeksi päiväksi puolison kanssa kahdestaan :). Ja mikä ihana tietää, huomenna puolisolla viimeinen työpäivä, sitten on ainakin 1½ viikkoa lomaa :) !
 
Niistä meiän yösyötöistä, kuulemma voivat jotenkin vaikuttaa kasvamiseen (ja meillä pientä häikkää siinä). Vähän kummalta kulostaa, jos jollai jotain tarkempaa tietoa, niin korjatkaa mua... Ja sitten neukkutäti luulee, etten jaksa niitä yösyöttöjä. Oon kyllä jo tuhat kertaa sanonut, että mielummin syötän usein (2-5krt nykyään) ja nukutaan muuten hyvin, kuin, että huudetaan koko yö, kun ei rauhoitu ilman tissiä. Kyllä mun mielestä tän ikänen saa vielä yöllä herätä. Mua on neuvottu jo korvikkeisiinkin siirtymään, kun oma maito ei vissiin oo tarpeeksi jytyä (poika ei kasva tarpeeksi ja ei täytä yöllä). Hetken jo harkitsinkin, mutta totesin, että tuskin tolla enää on mitään merkitystä meiän kasvamiseen/yönukkumiseen, kun sitä tissiä enää niin harvoin saa. Ja korvikkeesta tulee mahavaivaa, mikä sitten pahentaa noita öitä edelleen. Enkä mä todellakaan halua mitään pullorumbaa alottaa joka yö, kun tissit ois valmiiksi siellä sängyssä. Tiueliini, meillä taas käskettiin vasta nyt alottamaan vellit. Ja puurot meillä jo syödään. :D Kuulemma viimenen iltaimetys vielä pitäis vellillä korvata, jos vaikka nukkuis paremmin. Eli sais siis ensin puuron ja siihen vielä vellin päälle. Kyl näitä nyt on taas ohjeita yhtä monta, ku ohjeistajaa. :D
 
liljanne: No onpa ihme neuvolatäti teillä... Ei tarpeeksi jytyä maitoa? :O :LOL: Mä kun oon aina ollut siinä käsityksessä, että äidinmaidon koostumus ei juuri vaihtele, vaan on lähes kaikilla äideillä samanlaista.

Kannattaa lukaista tuosta linkistä, jos vaan on aikaa: Äidinmaidon koostumus ja imetyksen edut .

En kyllä alkaisi minäkään tossa vaiheessa vaihtamaan korvikkeisiin. Ihan älytön heitto terkalta. Kyllä tossa vaiheessa mieluummin pitäis tutkia, onko siinä maidossa jotain ihmeellistä, vai onko kasvun "häikkä" sittenkin esim. liikkeellelähdöstä johtuvaa... Eikä vaan "varmuudeksi" syöttää keinotekoista maitoa oikean sijaan... Hyvä kun pidät pääsi, etkä hankaloita teidän elämää turhaan! :)

Onko toi velli jotain valmisvelliä? Ja miksi sitä pitäisi antaa, ravintoaineiden takia? Kysyy hän, jolle ei koskaan ole terkkarissa mistään velleistä sanottu... Tavallista puuroa oon lapselle antanut, ihan normaaleista hiutaleista, ilman suolaa ja veteen tehtynä.
 
Mekin annetaan normipuuroa normihiutaleista veteen tehtynä, aamuin illoin. Hullun kaalliita nuo vellit, jos niitä pitäisi usempi purkki päivässä antaa :O - varsinkin, jos itsetehty puuro ajaa saman asian. Tuntuu, että nytkin noihin vauvaruokiin menee jo saman verran kuin omiin ruokiin, vaikka mitään vastikkeita ei edes osteta :O. Toisaalta en kyllä viitsi myöskää ostaa monitoimikonetta ja rueta tekemään ruokaa itse... Ihan piheyttäni kyllä imetän niin kauan, kuin vielä kotona olen, siisi tuohon vuoden ikään asti, jos en mene töihin.

Mä taas olen käsittänyt, että maitojen "vaihvuudessa" oikeasti ON eroja ja esimerkiksi minulla on ollut varsin paksua maitoa, kun poika on kasvanut niin hyvin. Toki voin olla väärässäkin!
 
Meillä neuvolassa sanottiin, että vellejä ei pitäis antaa ollenkaan! Alle 5kk annetaan korviketta ja yli 5 kk:lle sitten puuroa. Tämä on uusin suositus vissiin, koska kakkosen aikaan en ollu kuulukaan asiasta. Velliä annoin silloin 4kk ikäselle.
 
Näitä kun lukee niin alkaa ihan itseä ahdistamaan kun joka paikassa toitotetaan että "pitäisi" vauvan tehdä tai olla tekemättä sitä sun tätä. Ne ovat vasta niin pieniä ihmisiä että jos yöllä tulee rinnan kaipuu ja äiti jaksaa niin mikäs siinä. Tai tarvitsee antaa pientä nälkähuikkaa pullosta niin kuin meillä niin annetaan sitten. Siis pakko sanoa etten aina ymmärrä noita th:n suosituksia ja ohjeistuksia. Eiköhän ne kaikki rinnasta,pullosta ja yösyötöistä aikanaan eroon pääse. :)
Meillä yöheräilyt tunnin ,parin välein vähenivät 1-2 kertaan kun vauva siirtyi puuroon. Jaksaa masu täysi nukkua paremmin. Ja aika harvassa taitaa olla se vauva joka ei edes joskus yöllä heräisi,harva aikuinenkaan kai nukkuu 8h putkeen heräämättä.

Meillä on muilla viidellä lapsella tulleet ekat hampaat vasta 1v iässä lukuunottamatta tuota nelosta jolle tuli "jo" 10kk iässä. Ja tämä vauveli sai ekat hampaansa jo 5kk iässä ja se olikin meille ihan uusi ja ihmeellinen asia siinä iässä :)

Mä olen ainakin ihan kotiin parkkiintunut eikä mitään hinkua työelämään,kyllä se työ on tällä hetkellä täällä kotona niin 24/7 että ihan mahdotonta olisi kuuden alle 9v kanssa jonnekin työelämään palata. Enemmän varmaan olisi poissaoloja töistä mulla kun aina joku muksuista kipeä. Ja mä haluan olla kotona kun pienet koululaiset tulee kotiin. Ei tuo meidän tokaluokkalainenkaan halua olla yksin kotona tuntia kauempaa ja usein hänellä on joku kaveri mukanaan koulupäivän jälkeen meillä iltaan asti ja mulla ei ole sitä mitään vastaan.

Tänään alkaa joululoma ja mä lähden viime hetken joululahjaostoksia ostamaan. Lapset sanoivat että meillä on liian vähän joulukoristeita kun mä en ole sellainen krääsäihminen ollenkaan joten pitänee niitä koristeita nyt sitten vielä hankkia. Eilen laitettiin pieni joulukuusi sentään olkkariin ja siinä riitti riemua lapsilla kun saivat sen koristella. Vauvakin katsoi silmät suurina että mikä puu siinä vieressä nököttää :D

Hyvää joulua kaikille ketjulaisille! <3

Nannaliina ja Aapeli reilu 6kk
 
Maidon vahvuuksista mulla on sellainen luulo, että kaikilla äideillä maito on hyvää, josta saa kaikki tarvittavat ravintoaineet. Joidenkin äitien kroppa vapauttaa vaan enemmän sitä rasvaa kropasta, kuten tiedetään että ensimmäisinä viikkoina maito on hyvin rasvaista koska vauva juo niin vähän kerrallaan, että pysyy hengissä sillä pienellä maitomäärällä. Eri ihmiset keräävät erilailla rasvaa kroppaansa raskaus aikana ja imettäessä se vapautuu myös maidon kautta erilailla eli joillain todella on todella rasvaista maitoa. Mulla on ihan erilaista maitoa pari ensimmäistä kuukautta kunnes se muuttuu aika litkuksi ettei rasva esim kerry pintaan pullossa samalla lailla kun ensimmäisinä kuukausina. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että se ei olisi ravintorikasta ja tarpeeksi rasvaista, Vaikka litkulta näyttäisikin silmälle. :) Ja sitten vielä sellainen juttu että hormonitoimintakin jotenkin vaikuttaa tähän rasvan vapauttamiseen. Mulla ainakin paino jämähti +7kg siihen asti että lopetin imetyksen ja sitten humpsis vaan parissa viikossa siitä 5kg on kadonneet ja vaatteet roikkuu päällä.:( Olisin kyllä mieluusti pitänyt ne kiloni!
Ja tämä ei tarkoita että ylipainoisella äidillä on pulska vauva ja hoikalla hoikka vauva :D Vaan just vaikka monipuolisesti tarpeeksi usein syövällä hyvin rasvaa vapauttavalla kropalla varustetulla hoikalla äidillä on rasvarikasta maitoa vauvalleen ja tämä kasvaa hyvin sillä. Kasvu toki voi hidastua vaikka raudan puutteestakin vauvalla. Ja sitten pitää muistaa sekin että kaikilla meillä on erilainen aineenvaihdunta jo vauvana. :)
Ja tän luuloni olen itselleni saanut asiaa googlettamalla mielenkiinnosta miksi joillain rintaruokituilla vauvoilla paino nousee paljon paremmin kuin toisilla ja ovat myös tyytyväisempiä pelkkään rintaruokintaan hyvinkin pitkään esim 6kk. Ja tämä mielenkiinto taas lähti siitä, että olen niin kyllästynyt siihen kuinka netissä äidit aina ihmettelevät lisämaitoja ja soseiden suht aikaista aloitusta (3,5kk-4kk) ja kehoittavat vaan imettämään useammin ja useammin että kyllä se vauva sillä pelkällä rintamaidolla pärjää... :D Mun mielestä toi rasvan vapautuminen erilailla erilaisista kehoista kuulostaa ihan järkeenkäypältä. Ja uskon että mulla ei kovin rasvaista maitoa ole enää parin kuukauden imetyksen jälkeen. Mulla on niin kummallinen kroppa että on vaikea saada lisäkiloja muulloin kun raskaana ja kun niistä imettämällä pääsee eroon, on hyvin vaikeaa saada takaisin vaikka mitä söis.

Yösyötöstä meillä syö kerran joskus harvoin kaksi kertaa. Ja syötän kyllä niinkauan kun ei vaikuta päivän syömisiin ja juomisiin, ettei siis käänny niin ettei päivällä joisi maitoa ja yöt läpeensä vaan jois. Kyllä se loppuu sitten aikanaan.
 
Täällä kyllä ihan nukutaan kaikki yöt yli 8 tuntia, yleensä nukutaan yöunet 11-12 tuntia :O :D.

Täällä ollaan nyt siis myös opittu kokonaan nousemaan istumaan itse :D. Tänään tehnyt monta kertaa sitä istumaan nousemista :D.
 
Maidon rasvaisuudesta ym. Ite oon kans huomannu tässä parin lapsen jälkeen, että ensimmäiset pari kuukautta vauvat kasvaa ihan hurjasti. Esikoinenkin aikoinaan kuukaudessa 1,5kg ja 9 senttiä. Mutta sitten pötslöjöö ei enää kasvetakaan kun nippanappa 500g kuukaudessa jos sitäkään. Meillä molempien kääntymiset on tapahtunu siinä 2kk hujakoilla ja muutenkin alettu liikkumaan ja häsläämään enemmän, että siihen mun maito ei riitä. Kovin vilkkaita ovat molemmat. Samoin oma painonpudotus tyssää jossain vaiheessa muutaman kuukauden jälkeen, vaikkakin ylimääräistä löytyy n. 10kg :| Mutta ei se vaan lähde eikä pahemmin lisäännykään. No sitten kun imetys loppuu..

Hyvää Joulua kaikille! :xmas:

- N ja typy noin 7,5kk
 
Pikaisesti tulin toivottelemaan hyviä jouluja kaikille! Huomenna vedän vakuumikalaa viime vuodenkin edestä :D ja tietty kaikkea muuta, koska viime jouluna kaiken lisäksi yökötti sen verran ettei juuri mitään tehnyt mieli :rolleyes:

Jepjep, menkat alkoi. Hämmentävää.... Päätä särkee sen vuoksi, toivoin kyllä tuon oireen hävinneen :headwall: Yöllä syödään edelleen täälläkin ja nyt näyttäis vähentyneneen yhteen syöntiin tuossa klo 01.00 aikaan. Sitten seuraavan kerran aamulla joskus klo 06.00.

Ai niin, muakin on kerran jo purtu tissistä hampaan alulla -auts!

Nyt laatikoita väsäämään ja vessaa pesemään. Jouluja!
 
Mitenkäs täällä joulu on sujunut muilla? Me olimme mummolassa pe-ma, valmiit ruuat ja lapset näki serkkujaan, anoppi myös hoisi tuon 2 veen yöhuutelut, saimme miehen kanssa vapaata :) Nyt kotiuduttu ja arki alkakoon, jouluruuat tulee kohta korvista ulos...

Meillä on koko lapsikolmikko hirveessä räkätaudissa, lääkittiin kaikkia joulun ajan kunnon tropeilla, että jaksoivat olla touhussa mukana ja etenki oottaa pukkia :) Vauveli täytti aattona 7 kk, oi että on aika mennyt nopeaan!

Mehän on nyt sormiruokailtu tähän saakka, mutta tuolla mummolassa jouduin sotkemisten välttämiseksi antamaan soseena lusikalla ruuat. Meiän neitihän söi ihan mahottomasti! Toista desiä kasvissoseita ja riisipuuroa kerralla ja tissimaitoa päälle! Rupesin tässä oikein tuumimaan, että saako tuo nyt sitten kuitenkaan riittävästi ruokaa päivässä omalla syömisellään...? Täytyy nyt ottaa selvää asiasta, onko muilla sormiruokailijoilla täällä kokemusta asiasta?

Toivottavasti kaikilla on ollut kiva joulu! Onnea myös ensi vuodelle!

nepula ja tytsi 7kk
 
Terveisiä joulunvietosta! Onkin ollut menoa ja meininkiä. Ensin junailtiin Jyväskylään, mikä meni mainiosti. Oltiin perhehytissä ihan itseksemme! Mikä rauha! Siellä vauvakin nukahti hyvin syliin junan hytkytyksessä, vaikkei muuten enää syliin juuri nukahtele noin vain. Vaikuttaa siltä, että vauvan kanssa junassa reissaavat ovat yleensä vaunujen kanssa vaunupaikalla ja isompien lasten kanssa olevat ovat lastennurkkavaunussa. Paluumatkalla oli joku yksinäinen nainen perhehytissä kanssamme, en tiedä oliko ihan paikan siihen ostanut vai muuten vain istui siihen. Mutta rauhallista oli silloinkin, vaikka oli aaton aatto. Meillä siis mukana vaan Manduca, kun mummolassa oli vaunut odottamassa.

Mummolassa meni oikein hyvin, olikin mukava päästä näkemään sukua sinne suunnallekin. Aatoksi tultiin kuitenkin takaisin pääkaupunkiseudulle eli aatto oltiin pienen perheen kesken kotosalla. Poju oli aivan ihmeissään lahjavuoren keskellä :) Paperit ja narut olivat huomattavasti parempi juttu kuin sisältö, mutta kyllä uusilla leluillakin heti leikittiin, ja suklaarasioilla ja kaikella. :) Pikkutonttu kävi aika ylikierroksilla, kun olis pitänyt nukkua...

Nyt sitten ollaan toisessa mummolassa, eli paikat ovat vaihtuneet tiuhaan. Automatka tänne oli tuskallinen, poika ei yhtään viihdy enää kopassa. Äiskä viihdytti selkä mutkalla, mutta aika huudoksi se silti meni. Nukkui normi puoltuntisensa, tunnin kitisi ja huusi, huoh. Tekis mieli palata junalla... Turvaistuin oliskin nyt seuraavaksi ostoslistalla (syöttötuolin ohella). Onko kellään kokemusta BeSafe Izi Combi ISOFIXistä?? Ei sillä, että poika siinäkään viihtyisi, mutta ehkä hieman paremmin, kuin kaukalon vankina. Toisaalta en tiedä, että saako jo istua niin suorassa kuin turvaistuimessa pitää, kun ei kuitenkaan ihan kunnolla vielä istu.

Joulun ajan kehitysaskeleita on ollut konttausasento ja siinä eestaas heijaaminen sekä tavujen löytäminen jutteluun. Meillä on tähän asti ollut lähinnä "höö"-ääntelyä, mutta nyt sitten on juteltu ihan mahottomasti, tatatätähäsätätä... :) Ja ryömii lujaa, vieraassa paikassa etenkin äidin luo, tai sitten vaikkapa karkkipaperin tai kännykän perään. Konttaus tuntuu olevan aivan nurkan takana, samoin istumaan kampeaminen.

Suussa on vain yksi hammas, joka pestiin tänään ensimmäisen kerran :) Hampiharjaa oli kiva imeskellä. Toinen hammas on luultavasti tulossa, kun pojulla taas on "apinailme", joka edelsi ekaa hammasta. Ja kaks nyrkkiä suussa parhaimmillaan.

Nyt on oksentelut onneksi jääneet taka-alalle, ja painoakin on varmaan tullut lisää, mahan pulleudesta päätellen. Energiaa toki kuluu myös paljon, niin on touhu päällä. Tänään taas tyhjensi melkein koko ammeen, kun polski niin :)

Yöt on olleet levottomampia vieraissa paikoissa, useampia herätyksiä kuin kotona. Ja unikoulu on tauolla, jatketaan sitten kotona. Eli iltanukutus ilman tisua. Ei viitsi huudatella muiden nurkissa. Mutta noin niinkun normaalisti poika yleensä nukkuu 6-8h ja sitten on yksi syöttö. Meillä on neuvola vasta 3.1. ja edelliskerrasta on ikuisuus, joten mitään puhetta ei neuvolassa tai missään ole ollut yöheräämisistä. Mietin tuota maitoasiaa, että oliko täällä sellaisia, jotka lopettelevat imettämistä, mutta joiden vauva ei juo pullosta? Että kuinka sen maidon sitten juottaa? Hörppyyttämällä? Meil ainakin vettä menee nokkamukista ihan mitättömiä määriä. Itse siis vielä imetän, mutta jos vaikka yöimetykset loppuvat kokonaan, niin saakohan vauva sitten tarpeeksi maitoa/kalsiumia? Jogurtteja ja maitojauhepuuroja syödään kyllä, mutta korvikemaitoa en ole ikinä antanut. Paljonkohan vauva, joka syö kiinteitä isohkoja annoksia 4-5 krt päivässä tarvitsisi saada lisäksi maitoa? Haluaisin jatkaa imetystä ainakin vuoden ikään, mutta määrät kyllä vähenevät koko ajan.

Huh, kauhea sokeriähky. Aivan liikaa suklaata karkkia piparia torttua kaikkea! Nyt lakko!! Mutta joulun aika on ollut ihana, ensimmäinen pikkutontun joulu :heart:

MaiMei + poikanen 9kk/7kk
 
Täällä joulun jälkeen kiloja varmaan kertyny 100000000kg, mutta hälläväliä :D.
Mukava joulu oli ja tosi kivaa, tuntuuhan se ihan erilaiselta kun on lapsiperhe.
Vietettiin kaverilla joulua ja siellä oli toinenkin vauva, sellainen 2,5kk vanha.

Poika kyllä väsyi siinä lahjojen jaossa aikalailla, ettei jaksanut oikein innostua pukista ja mistään. Mutta poika sai lampaantaljan, vauvapulkan ja vaatteita yms..

Täällä on alkanut käymään yöunille nukahtamiset vaikeiksi. Poika suosii vain äitiään, eli minua. Heti jos en ole näkyvillä, alkaa isille kiukuttelu. Ei suostu syömään isältä ruokaakaan edes kunnolla.

Kun nyt tuo on oppinut konttaamaankin, niin kyllä tavarat saa kyytiäkin :D.

Huomenna onkin sitten neuvola. Saapi nähdä paljonko ukkelilla on pituutta ja painoa. Isäkin tulee pitkästä aikaa mukaan neuvolaan.

Me lähdetään huomenna tuonne Viitasaarelle päin, ollaan siellä yön yli ja poika jää mummolaan kahdeksi yöksi, kun me mennään sinne kylpylään meidän minihäälomalle :D.

After every storm, if you look hard enough, a rainbow appears
 
Kivoja kuvia Tiudeliini sinusta ja Roopesta!

Täällä podetaan myös aivan mieletöntä flunssaa tai siis kolme tyttöstä siinä ovat. Kova kuume viidettä päivää ja kaikki flunssan oireet mutta valittavat kaikki käsiään,ihan omituista. Yrittää flunssa minuunkin iskeä mutta mä harvemmin enää sairastun ja luulen sen olevan runsaan liikunnan ja infrapunasaunan ansiota. Ihan vähän nenä valuu mutta muuten ei (vielä ainakaan) mitään.
Kumpa nyt uudeksi vuodeksi tyttöset parantuisivat ettei menisi koko joululoma sairastaessa.
Vauva täyttää ensi viikolla 7kk,ihan kauheaa miten se aika menee. Kovin punkeaa itseään konttausasentoon mutta ei siinä vielä tietenkään pysy mutta hassun näköistä kun peppu pystyssä äheltää lattialla.
 
Joulut vietetty, täytyy sanoa, että hulinaa oli! Toisessa mummolassa aatto ja toisessa joulupäivä. Ei tullut paljoa lepoa mulle tai miehelle, kun poika ei suostunut juuri päikkäreitä vieraissa paikoissa nukkumaan. Nyt onkin muutama päivä torkuttu pitkät yöunet ja päikkärit.

Kuudes hammas puhkesi pojalle joulun aikaan ja seitsemäs tulossa. :O Kamala kiire. Tukea vasten noustaan seisomaan vaikka mihin, ja ilman tukeakin pysyy hetken (päästää itse irti ja muksahtaa kohta pyllylleen). Vissiin perinnöllistä toi nopea kehitys, itse kävelin 8kk ikäisenä sujuvasti ja miehelläkin kuulemma ollut kehitys nopeaa vauvana.

nepula: Mitä soseita annoit, itsetehtyjä vai kaupan? Meilläkin syötettiin poikaa ekaa kertaa mummolassa, just sotkun minimoimiseksi ja poika vetäs melkein purkillisen päärynäsosetta (enempi kuin ennen ikinä). Tossa soseessa on kuitenkin joku puolet vettä, että ruokamääränä toi ei kauheasti ole. Tietääkseni sormiruokailussa ideana on nimenomaan se ruokailun harjoittelu ja että pääasiallinen ravinnonlähde on edelleen maito. Meillä sormiruokailumäärät on aika pieniä vielä, mutta maitoa juodaan varsinkin yöllä (mikä ei siis mua yhtään haittaa). Tietty neuvolasta voi aina kysyä, jos mietityttää ja painostahan näkee, saako tarpeeksi ruokaa. Meillä poika myös "kertoo" mulle, jos haluaisi mieluummin kiinteää ruokaa kuin tissiä, "valittamalla" nälkää mutta sitten puremalla tissiä vähän. Jonkin aikaa mietin, mikä nyt on, mutta sitten tajusin antaa maissinaksun ja poika oli tosi tyytyväinen. :)

Pojan uutta lempiruokaa on punainen suippopaprika. Sitä menee vaikka kuinka paljon, ja tosi kätevästi puree hampaillaan irti paprikasta ja möyhentää ikenillä. Liian isot palat tulee ulos suupielestä kun kerkiää, eikä kakomista ole juuri enää ollut. Myös sitruuna oli yllättävä lemppari, kun annettiin pieni viipale maistiaisiksi. Pojalla meni ilme mutrulle, mutta ihan innolla imi mehua viipaleesta!

Nokkamukin idea myös aukeni eilen, kun poika oppi kallistamaan mukia itse. Välillä mukin väärä reuna menee kuitenkin suuhun ja kaikki vedet valuvat nätisti mukista syliin. :LOL: Mutta harjoitteluahan tää vasta on, ja meillä ainakin saa sotkea. :)

MaiMei: Siis antaisit päivällä korviketta, ja haluaisit lopettaa yöimetykset? Mä luulen, että noissa jauhepuuroissa ja jogurteissa on kyllä aika paljon kalsiumia, ja voihan niistä tarkistaa määrät ja verrata päivittäiseen tarpeeseen. Ja voithan sä päivällä koittaa syönnin päälle imettää, sen sijaan että antaisi korviketta. Tai vaikka pumpata maitoa ja antaa nokkamukista tai hörppyyttää jostain pienestä kupista (esim. tuttipullon korkista). (Ehkä mä en ihan tarkalleen tajunnut mitä tarkoitit.)

Mua muutenkin ihmetyttää, että jos yöt ei ole ihan älyttömän rikkonaisia, miksi yöimetys pitäisi lopettaa? Vauva osaa syödä nukkuessaan ja yöllä äidillä on "aikaa" maata imettämässä. Yöllä erittyy myös paljon maidontuotantoa lisääviä hormoneja. Eri juttu tietysti, jos vauva nukkuu eri sängyssä (meillä nukkuu mun vieressä ja joskus yöllä ryömii "sivuvaununa" vieressä olevaan pinnasänkyyn). Jos jaksatte, niin kertokaa toki omia kokemuksia / ajatuksia yöimetyksestä, kiinnostaisi kuulla.

lyrae ja Samuel viikkoa vaille 7kk
 

Yhteistyössä