Toukovaavit 2011

Kyllä on sitten itkua ja hammasten kiristystä tuo 8.hampaan tulo:headwall: Ihan hirveitä itku-/kirkumiskohtauksia jäbä saa. No, nyt tänään se hammas vihdoin pilkistää jo läpi. Porkkana on näköjään ainoa mikä meillä vähänkään auttaa. Eli jäbä kulkee täällä koko ajan halkaistu porkkanan pätkä suussa:) Isänsä oli työkaverillesnsa sanonutkin, että toisilla lapset kulkee tutti suussa mutta meillä porkkana suussa:kieh:

Tähään samaan hammaskiukutteluun ajattelin nyt sitten yrittää saada tuon imetyksen loppumaan, kun tuntuu ettei multa hirveesti enää maitoa tule jostain syystä:O

No, mutta ei tällä erää kummempia. Ihanaa viikonloppua kaikille!
 
Minä jatkan yksinpuhelua:D

Hauskaa toukokuuta kaikille! Paljon synttäreitä tiedossa tässä kuussa. Toki osalla on jo synttärit olleet ja osalla on kesäkuun puolella. Mutta onnea kuitenkin kaikille synttärisankareille:heart: Meidän pikkuiset alkaa olla jo "isoja"..

Meillä nyt vajaa viikko siitä imetyksen lopettamisesta. Ihan hyvin on sujunut. Paljon on halailtu ja pusuteltu imetyksen sijaan. Eli huomaa, että jäbä kaipaa ihan hirmuisesti läheisyyttä. Mutta sehän ei haittaa:heart: Lehmänmaitoa olen tarjoillut ja tietenkin vettä. Vesi menee vielä paremmin, kuin maito, mutta joka päivä menee hiukka enemmän maitoa kuin edellisenä päivänä.

Aamut on aikaistuneet n. puolella tunnilla, kun ei enää tissi suussa jatketa unia;) Mutta muuten yöt ovat menneet paljon paremmin.

Jaaha, jäbä alkaa heräillä aamutirsoilta..
 
Meillä ollaan kipeinä. Tai no, toistaiseksi vaan poika. Eilen aamulla nousi kuume ja huiteli jossain 39 päälle. Kuumelääkettä annettiin niin monesti kuin paketissa sallitaan (Panadol nestemäinen). Tänään sit käytiin lääkärissä, kun ei ollut mitään muuta oiretta. Todennäköisesti kyseessä vauvarokko, kun tulehdusarvot oli tosi matalalla. Lääkärissä käynnin jälkeen ei olla kuumelääkettä annettu (vaikka saatiin ison Panadol-pakkauksen lisäksi Pronaxenia), koska kuume on pysytellyt alle 38:ssa.

N. viikko sit käytiin myös lääkärissä, selvittelemässä allergia-asiaa. Maidosta tuli prick-testissä iso paukama, kaakaota ei ollut testiaineissa, joten jäi selvittämättä (edellinen reaktio tuli siis maitosuklaasta). Minulle lääkäri antoi ohjeeksi, että pitää maitotuotteita syödä, että tulee sit äidinmaidon kautta vähän altistusta. Pojalla kuitenkin nyt taiveihottumaa, ilmeisesti siitä mun syömästäni maidosta. Pitää varmaan soitella allergialääkärille ja kysellä.

Synttärit lähestyvät kovaa vauhtia ja suunnitelmat pyörii vähän väliä mielessä. Haastetta aiheuttaa nyt se, että kakku pitää tehdä maidottomana (tai haluan tehdä, koska haluan, että poika saa syödä omaa synttärikakkuaan). Mun ruokavalioni takia kakku on myös munaton. Mut olen mä aiemminkin vegaanisia täytekakkuja tehnyt, joten eiköhän se suju nytkin. :) Ja 1v neuvolakin tuli varattua.

lyrae ja Samuel kohta 11kk
 
Heip hei taas pitkästä aikaa. Mulla on näköjään tapana kirjoitella kerta kuukaudessa :) No tuo työ vie kyllä niin ison osan ajasta että iltaisin ei millään enää ehdi/viitsi olla koneella. Nyt on iltavuoroon meno ja vein muksut ihan ajoissa hoitoon (pojalla on retkipäivä), joten on aikaa kertoilla kuulumisia.

Täällä tuntuu yhdellä jos toisella mukelolla olevan vaikka ja mitä tautia ja oiretta ym. No meillä ollaan eilen käyty taas lääkärissä, oli sen edellisen korvatulehduksen jälkitarkastus ja tulehdus oli kyllä mennyt ohi, mut korvat oli vielä sameana, joten kuukauden päästä taas uudelleen tarkistukseen. Nuhaa ja yskää on koko ajan, kaikilla meillä. Odottelen kesää ja lomia jos vaikka sitten helpottais kun ei tartte toisten räkäisten kanssa olla hoidossa.

Täällä on näköjään kaikki vauvalit oppineet hurjasti asioita. Meidän neiti otti eilen ensimmäiset askelaansa ilman tukea. Olin kyllä haljeta onnesta! Neidillä oli kaksi lelua käsissään ja ihan huomaamattaan lähti kävelemään isiä kohti ja meni viisi askelta! Oli kyllä tyttö itsekin ihan hämmästynyt. Koko illaan sitten nousi ylös ja otti muutamia askeleita. Siitä se lähtee! Hampaita on nyt kuusi ja kovasti hankaa ikeniä, joten odotellaan lisää pieniä teräviä, joilla voi purra.

Leena, meillä kans juodaan maitoa ja se on aivan ykkösjuoma. Vettä tyttö ottaa joskus, mutta sit täytyy olla tosi kova jano. Ruokia syödään kaikenlaisia ja olen laittanut tarkoituksella paloja enemmän, että niillä hampailla olisi tekemistä. Tyttö vaan on kova vaatimaan omaa osuuttaan muidenkin syötävistä! Huvittaa kun neiti on jo saanut oman sapuskansa syötyä (siis äiti on saanut syötettyä :)) ja toiset vielä syö, alkaa huuto ja "anna" ja käsiä ojennellaan leipiä ym kohti. Meillä on ihan oma "kerjäläinen" pöydän päässä. Kyllä on sukulaisia ja kavereita huvittanut tyttösen käytös.

No mut kesä tulee ja pikkuisten 1-vuotissynttärit ovat ajankohtaisia! Kyllä vuosi on mennyt hurjaa vauhtia!

Oikein hauskaa toukokuuta!!!
 
Viimeksi muokattu:
Meillä saatiin viimeinkin se eka hammas näkyviin vappuna! Niitä varmaan alkaa sateleen nyt kovaa vauhtia, kun näinkin pitkään piti ootella. Ens la-su meillä vietetään jo 1 v synttäreitä kimpassa isoveljensä 5v synttäreiden kera. 5 v juhli jo huhtikuussa isommin, nyt tulee sitten sukulaiset, jotka tulis muutoin kahteen kertaan, niin samalla juhlimaan molempia. Pakko vähän yhdistää, ettei joka vkl tarvi kestitä ihmisiä... Varsinainen 1 v päivähän on vasta 24.5.

Meillä on tuttipullo melkeempä historiaa, niin hyvin sujuu nokkamukista juonti, siitä menee vesi ja maito yhtä hyvin. Lusikkakin pysyy kädessä ja neiti syö sillä itse jogurttia ja puuroakin, mutta puuron syönti tuottaa niin paljon sotkua, että yleensä teen niin, et joka toinen lusikallinen on mun suuhun tuuppaama :D Kiinteemmät ruuat neiti popsii ihan käsin, oikealla kädellä kaiken lisäksi, taitaa olla se "kirjoituskäsi" jo selvillä :)

Te joilla on isompiakin lapsia, vieläkö pystytte ruokapöydässä antamaan muuta ruokaa vauvalle kuin mitä muut syö? Meillä ei kyllä toimi enää, jos neiti näkee et muilla on esim. pastaa ja jauhelihakastiketta, niin hirvee huuto, jos yritän jotain muuta antaa! Teenkin sit aina oman suolattoman satsin vielä, ettei jää ilman...
 
Paranemisia lyraen pienelle!

Meillä jäbä on muutaman viikon syönyt samoja ruokia, kuin me muutkin. Ja ihan sen takia siirryttiin jo samoihin ruokiin, kun ei muuten enää alkanut ruoka oikein maistua. Nyt syökin taas hyvällä ruokahalulla tyytyväisenä:D

Onnea marskun pienelle ensiaskelista!

Meillä kans juhlitaan nyt tulevana viikonloppuna 1-v synttäreitä. Tänään pitäis kakkupohja leipoa valmiiksi. Isosisko eilen askarteli sokerimassasta koristeita kakkuun, tulikin tosi söpöjä=)

Nyt kahvinkeittoon..
 
leena77: Kiitos. Eilen illalla oli jo kuume matalampi ja tänään ollut kuumeeton. Lähdinkin nyt iltatöihin sit, kun "uskalsi" jättää miehen kanssa.

Meillä on jo jonkin aikaa syöty mahdollisuuksien mukaan samaa ruokaa, kun ollaan pelkällä sormiruokailulla menty. Joskus jätetään pojalta jotain pois tai lisätään aikuisille, mut pääsääntöisesti samoja ruokia syödään. Eli tehdään suolattomana, aikuiset sit ripottaa suolaa päälle. Tänään esim. tein kasviskeittoa, josta ongin pojalle palat ilman lientä.
 
Niin se on toukokuu sitten! Viimeinen kuukausi täällä vauvapuolella. Onko teillä kiinnostusta jatkaa juttelua taaperopuolella? Sinne pitänee tehdä uusi ketju sitten kuun lopulla. Itse voin jatkaa juttelua siellä, Facebookia yhä harkitsen... Ihan mukava näitä lapsiasioita olisi yhä jossain muodossa jakaa! Tämä on niin mukava paikka, kun voi höpistä ihan mitä vaan, toisin kuin ehkä kavereille, riippuen kaverista tietysti.

Nyt ollaan mummolassa Keski-Suomessa ja harjoitellaan yksien unien rytmiä. Vaikka juuri ehdin tänne valitella sitä, että poju tarvis vielä kahdet unet, onkin rytmi sitten saman tien alkanut muuttua! Ne päivät, jolloin on ollut kahdet unet, ovatkin alkaneet olla ongelmallisia! Joutuu herättelemään kesken illalla, ja sitten jätkä on kuin kiukkuinen ampiainen. Esim. tänään poitsu jaksoi tosi hyvin valvoa yhteen, kun heräsi 8.15. Nyt se yhä nukkuu, kohta 2h nukkunut. Jaksanee siis hyvin iltaan. Mutta sitten, kun herää tuota aiemmin aamulla, niin ei välttämättä ole ihan niin helppoa. Kuulin kuitenkin tutulta, että päiväunta jotenkin riittää pidemmälle, jos pieni jaksaa sinnitellä yli puolenpäivän. Ja siltä tosiaan vaikuttaa, silloin tulee 2-3-tuntisia unia, kun taas aamupäivän unet on usein vaan 45min. Mulle sopisi kyllä tämä uusi rytmi, ihan mukavaa, että on piiiitkä tauko keskellä. Kun meillä on NIIN KAUAN, melkein koko ajan, nukuttu vaan niitä 30-50min unia.

Kirppikseltä haettiin jotkut lenkkarit, että pääsee poju ulos vähän mummolan pihaa tutkimaan. Siinä oliskin tutkimista, melko lande paikka. Ensiaskelkengät on vielä hankkimatta, kämälenkkareilla vaan kynnetty, kun ei vielä kävellä. Paitsi että ihan kohta varmaan jo kävellään, nyt on sellaista tahtia nimittäin noustu ylös seisomaan ilman tukea ja ihan yhtä, ehkä jopa kahta askelta otettu! Täällä mummolassa alkoi keksiä jutun juonen, ja nyt nousee koko ajan ylös ylös huojumaan. Suloista. Isi vaan on kotona kauhuissaan, että oppiiko se nyt kävelemään, kun hän ei ole näkemässä! :) Kiva kuulla, että asia olis hyvinkin tärkeä! :D

Meillä yleensä poju syö vähän niinkun vuorotellen itse omasta kädestä jotain ja sitten mä syötän. Ei kovin paljon syödä vielä samaa ruokaa, mutta yhä enemmän. Pitäis vaan olla enemmän aikaa kokkaamiselle. Jos nyt sitten alkais olla noiden päiväunien myötä! Yhdessäkin on kyllä mukava kokata, mutta vähän raskaampaa toki. Itse kun miehen kanssa syödään ja poika on jo syönyt oman ruokansa, annan yleensä jonkun maistiaisen aikuisten ruuasta, niin saa syöntirauhan. Vaikka sitten oliskin vähäsen suolaa.

Nyt täytyy mennä, mutta oli mukava treffailla, kevlarsoul :) Terkut poika R:lle!
 
Taaperopuolesta: Kyllä sinne varmaan tulisi kirjoiteltua. :)

Poika alkaa olla terveenä, vielä jotain yskää, välillä tosi ikävänkin kuuloista. Mulle iski joku flunssa (tai sitten se sama), kun piti tonne töihinkin lähteä vaikka oli vähän sellainen puolikunto-olo. Nyt sitten jääkin varmaan huomisen iltatyöt menemäti. : |

Millaisia leikkejä teillä leikitään? Meillä uutena tuli nyt jahtausleikit puoleen tai toiseen (tosin välillä poika unohtaa, mitä pitikään tehdä :D ). Kissoja myös leikittää, tosin tahattomasti, vetämällä jotain narunpätkää pitkin lattioita. Edelleen kiinnostaa tyhjentää myös keittiön vetolaatikoita. Ja isin työpöydän laatikon avaimen ottaminen pois avaimenreiästä ja laittaminen takaisin on ihan parasta.
 
Taaperopuolelle kyllä kirjoittelisin mielelläni:)

Meillä leikitään: juuri noita jahtaamisleikkejä, kaikki laatikot tyhjennetään, kaikki leikkiautot ja -traktorit ovat kivoja, jäbä työntelee ja pärisee tai sitten vaan pyörittelee niiden renkaita ja pärisee. Soivilla leluilla innostuu myös välillä leikkimään pitkäänkin:)
Ja tietty monenlaista muuta puuhaa..

Meillä synttärihulinat saatiin viikonloppuna vietettyä. Sankari oli tosi reippaana ja antoi kyllä itsestään ihan kaiken vieraiden iloksi:D Siis ihan täysin viihdytti vieraita ja oli linssiluteena.. Yksi kuhmukin siinä tohakassa tuli otsaan ja se hieman itketti, mutta onneksi harmi väistyi pian.

Lahjoiksi jäbä sai pihaleluja, niin kuin salaa toivoinkin:D Jotain kesävaatettakin tuli. Mitään turhaa krääsää ei onneksi tullut.

Torstaina olis sitten 1-v neuvola.
 
Huoh, meillä taas sairastetaan. Nyt on ekan kerran oikein OIKEA kuume. Eilen illalla pienellä oli 39 kuumetta, tänään ollut korkeimmillaan 38,4 eli onneksi laskusuunta. Mennään varmaan silti huomenna lääkäriin, tuo yskä kuulostaa niiiiin pahalta. Aina tuntuu, että kussakin flunssassa yskä on ihan kauhea, mutta sitten seuraavassa on vielä kauheampi! Nenä kanssa valuu koko ajan, ja on itkuisa ja väsynyt kaveri. Ruoka kyllä maistuu (no tietty oksentelee vähän väliä, kun yskii), ja välillä on ihan normaalin pirteäkin. Sitten taas mönkii syliin loikomaan. Nyt onkin sylitelty niin paljon, että mitenhän hoitajapäivänä käykään... Poju ei suostu omassa sängyssäkään nukkumaan kun hetken, sitten pitää päästä äidin viereen. Tai mieluiten päälle!! Viime yökin nukuttiin ties missä asennoissa... Isi ei kelpaa yhtään. Mutta tissiäpä ei halua/jaksa imeä, tänään suostui ottamaan vain kerran ja viime yönä kerran. Kohta on meikäläisellä hankala olo varmasti. Pumppuakaan ei ole, kun on lainassa.

Eipä sieltä lääkäriltä varmaan ihmeapuja saa, mutta josko taas korvien tilanne käytäis kuitenkin katsomassa. Koti-Ventolinea meillä onkin, tosin sen antaminen on vaikeaa, kun poitsu inhoaa sitä maskia ja taistelee vastaan kaikin voimin. Nuhatippoja pitänee ostaa.

Toivottavasti itse pysyisi terveenä... Se on tässä flunssassa ollut paras asia, että olen itse terve! Toisin kuin aiemmissa!
 
Voi ei MaiMei, tosi ikävää, kun pieni sairastaa! Paranemisia kovasti, ja jaksamisia äidille:hug:

Meillä on nyt viikon ajan ollu tosi ärsyttäviä aamuja.. Eli jäbä herää n 6 aikaan ja on tosi itkuinen ja nälkäinen. Ja sitten vaikka annan aamupalan, niin itkuisuus jatkuu, kun on tosi väsynyt. Eli alkaa uudelleeen nukkumaan n. 8 aikaan. Mutta eipä siinä itse enää unta saa, kun toiset on jo heränneet. No, täytyy toivoa, että tämä olis joku pian ohi menevä juttu. Sillon aamulla kitinään, kun ei iskän syli kelpaa ollenkaan, eli aina mun täytyy herätä|O Olenkin yrittänyt sitten päivällä, kun jäbä nukkuu ne toiset unet, torkahtaa itsekin. Muuten tuntuu, että olis illalla valmis sillon klo 20 itsekin unille, kun jäbä menee nukkumaan:D Jotenkin tuntuu, että aikaiset heräämiset jaksaa paremmin, jos jäbä on hyvällä tuulella;) Mutta nyt kun joka aamu alkaa kiukulla, niin heti itsekin on pahalla tuulella..

Ihana ilma ulkona, täytyy ulkoilla tänään ihan kunnolla. Nyt kun on hoksattu miten ulkona kävellään, niin on taas uusi maailma avautunut pikku-jäbälle!
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin MaiMeille unohtui vielä sanoa: Mulla kans rinnat turpos tosi kipeiksi, kun imetyksen lopetin. Ja pumpun olin siskolle lainannut.. Kävin sitten aina lämpimässä suihkussa tyhjentelemässä enimmät pahkurat pois. Kaks päivää olivat tosi kipeät, mutta sitten alkoi helpottamaan. Silti vielä eilenkin, kun olin hetken ilmat takkia ulkona, niin illalla tuli toinen rinta kipeäksi.(Imetys loppui siis reilu 2 vk sitten). Kävin sitten taas suihkussa "puristelemassa", niin nyt ei tunnu mitään. Mutta muistampa taas olla kylmettämättä itteäni!!
 
MaiMei: Mä olen tosi harvoin pumpannut, liiat olen aina käsin lypsänyt. Harmi, että teillä ollaan kipeinä, osaan samaistua! Meillä kans pojalla tosi hankala yskä ja limaa tulee, nenä-fridaa ollaan saatu käyttää monesti. Enää poika ei edes kauheasti sitä vastustele, on vissiin tajunnut, että se auttaa. :)

Meillä on muuten alkanut isä kelvata päiväunille nukuttamaan! Oon ihan ihmeissäni. Yleensä niinä päivinä, kun ollaan molemmat päivällä kotosalla, imetän ensin ja sitten poika menee nukkumaan isin kanssa. Ja arvaahan sen nyt sit viikonlopun jäljiltä, että poika ei mun kanssa suostunutkaan yhtä helposti nukahtamaan... :kieh:

Leena: Hyvä, että onnistui noin hyvin synttärit teillä. :) Meillä on vielä päivämääräkin auki... Ja synttärilahjoista meilläkin toivotaan pihaleluja.
 
Hellou täältäkin =) Pitkästä aikaa taas... rauha maassa kun mies on harrastuksissaan ja neiti nukkuu. Kaikenlaista tekemistähän tuossa olis, mutta asiat tärkeysjärjestykseen :D

Imetyksen lopetin jotain kuukausi sitten kun yöimetys siis loppui tyystin eikä iltatissikään enää kelvannut. Mulle ei tullut mitään fyysisiä tuntemuksia/oireita tuosta lopetuksesta, mutta pitkään imetin enää kerran yössä ja lopussa ehkä joka toinen/kolmas yö. Olipa maailman mahtavin tunne hankkia kunnon (kauniit) rintisikat! Vaikka kokoa on kieltämättä menetetty tai noh ehkä kyse on enemmän siitä että massa on siirtynyt roikkumaan alemmas -heheh, niin oletin olevani enemmän kauhuissani miltä rintavarustus näyttäisi. Toisaalta, kunnon liiveillä saa ihmeitä aikaan -onneksi!

Meillä leikitään just tuota tyhjennysleikkiä ja sellaiseen kepin nokkaan pujotellaan ympyröitä. Päivä päivältä seisominen ilman tukea tuntuu paranevan ja ehkä yhden askeleen on ottanut ihan ilman tukea =) Ei ihan ehdi 1v-synttäreiksi oppia kävelemään, mutta ehtiihän tuota myöhemminkin.

Pikkuhiljaa yritän saada kaikki syömään samaa ruokaa, mutta se on kyllä aika haastavaa kun en oikeastaan itse arkipäivisin syö kunnon ruokaa :ashamed: Pitäis ryhdistäytyä tuon suhteen ja kokata edes lapselle... tosin kyllä meidän lautasten ruoka kiinnostaa viikonloppuisin sen verran että pakkohan se on. Nyt vaan olen hokannut että jostain aineista tulee punaa poskiin tai huulten ympärille. Toistaiseksi pystyn listaamaan raa'an tomaatin, mansikan, mangon ja sitrushedelmät, mutta tänään oon ollut ihan ihmeissäni kun mitään noista ei ole annettu ja silti tuli pieniä oireita. Ehkä sattumaa tai jotain... pitää olla tarkkana. Normaaleihin maitotuotteisiin totuttelu on ollut aavistuksen haastavaa kun hapantuoteet ei oikein iske. Oon sitten keitellyt riispuuroa yms ja nyt oon vain alkanut lisätä luomumaitoa tuttelin sekaan. Vähällä aloitin ja nostan määrää vähitellen.

Synttäreitä juhlitaan tulevana viikonloppuna :heart: ja kuvaukseenkin on varattu aika. Jänskättää tuo kuvaus hiukan ja oon ihan öönä mitä sinne pitäisi pukea lapselle päälle. Ei kuulema kannata suosia isoja printtejä yms ja sitten tahdon pukea sellaista vaatetta jota on ainakin jonkin verran käytetty nyt. On mullakin ongelmat! Lapshan vois olla siinä vaikka vaippasillaan, ei pitäis olla väliä :xmas:

Ja noista hampaista: miellä on ylähampaat tehneet tuloaan vaikka kuinka kauan. Välillä on ollut kiukkua ja viimeisen viikon on nukuttu melko levottomasti. Kaiken kukkuraksi oma sänky ei ole kelvannut vaan viimeistään yöllä oon joutunut ottamaan vaavin meidän väliin. Ei siinä muuta, mutta ei ole kiva nukkua ääntelevän helikopterin vieressä. Vihdoin ainakin toinen hammas näyttäis olevan melko hollilla, joten kai tässä on toivoa että yötkin rauhoittuu.

No mutta nyt on pakko saada jotain ruokaa. Niin, ja on harvinaista herkkua kun saa syödä ihan rauhassa&tujotella tellusta mitä haluaa, joten seuraavan kertaan!

Toivottavasti sairaana olevat tervehtyvät pian :hug: Ja taaperopuoli kiinnostaa täälläkin =)
 
Onnittelut kaikille synttäreitä juhlineille! :)

Perässä tullaan kesäkuussa :D

Meillä räkää riittää ja varmaan joku tauti muttamyös siitepölyt! Ristireagointia tulee poskien lehahduksena pojalle. Ja isommille myös, jopa esikoiselle joka aina niin terve! Itse sain elämäni ekat pahat reaktiot eilen persikasta. Olis varmaan tullut sairaalareissu jos ei olisi ollut kotona muista syistä määrättyjä allergialääkkeitä. Tosin niistäkään ei meinannut olla apua. Yöllä sain vielä päätteeksi iho-oireetkin ja koko rintakehä oli ihan tulessa ja tulipunainen. Tämä on nyt tosi hankalaa aikaa mulle itselleni, ihan masentunut koko helkkarin oireilusta, joka lähti siis työpaikan sisäilmasta jo talvella ja viime vuonna oireilin myös syksystä kevääseen mutta silloin syytettiin tukalaa oloa raskaudesta. Ikinä en ole ollut millekään allerginen ja ny tpukkaa hengitysoireiden kanssa. Ulkoilemaan ei ole mitään asiaa :( Lapset pääsee paljon helpommalla.

Ristiallergiat - Allergia- ja astmaliitto

Tarkkailkaa lehahduksia, jos vaikka johtuis tosta hiivatin siitepölystä. Sehän sitten helpottaa kun kausi on ohi, mutta sitten tulee taas uudet heinät ja muut...
 
Kiva kuulla Miikusta ja Chirasta pitkästä aikaa:)

Allergiaoireista: Meillä esikoiselle tullut tällä viikolla joka ulkoilureissun jälkeen nokkosihottumaa. Johtunee siitepölyistä..? Hän ei ole koskaan aiemmin oireillut tuolla tavalla. Zyrtek on onneksi auttanut, ihottuma laskee sillä aika pian.

Rintaliivikauppaan pitäisi itsekin päästä..ihan rauhassa. Juuri tänään yritin tuon pikku-ipanan kans käydä. Eihän siitä mitään tullut. Ipana alkoi sovituskopissa aukoa sitä oviverhoa..:O Jäi sitten liivit kokeilematta ja ostamatta. Millonkohan sitä onnistuis lähtemään ihan yksin kaupoille?!?
 
Voi ei paranemisia kaikille sairastupalaisille :(!! MaiMeitä oli tosi kiva nähdä, joten toivottavasti et saanut meiltä tuota tautia pojalle :(. Meillä siis minä olen ollut nuhassa jo kohta kaksi viikkoa, en tiedä johtuuko tämä nyt katupölystä vai koivusta vai mistä. Allergialääke ei ole juurikaan auttanut, tosin tujuimpia lääkkeitä ei näin imettävänä voi ottakaan. Odotellaan, odotellaan... Meillä poika kuumeili sunnuntaista maanantaihin, jolloin lääkäri epäili vauvarokkoa. Kuume kuitenkin laski ihan yllättäen itsestään eikä pilkkujaan ole näkynyt, joten mitä lie ollut, kun nuhaa ja yskääkään ei ole. Onneksi isi on ollut terve koko ajan :).

Mäkin kävin rintaliivikaupassa!!! Ja voi ihana, miltä tuntuu vetää päälle kaarituelliset, mustat push-up-pitsiliivit ;)!!! Imetän siis edelleen aamulla ja illalla, mutta maitoa ei tulee enää kauheita määriä ja pikku hiljaa olenkin lopettelemassa. Pientä haikeutta nyt tosin ilmassa :(... Koko ei muuten juurikaan muuttunut, mitä nyt kiinteys vähän kärsi. Jotain hyvää siis pienissä rinnoissa :). Mäkin olin muuten rintsikkaostoksilla pojan kanssa, joka iloisesti naureskeli kopissa äidin rintavarustukselle :O. Meidän rakas.

Meillä syödään vielä pääasiassa purkkiruokaa, joskin lisänä syödään raasteita, salaattia, raejuusto jne. Silloin tällöin ollaan nyt annettu samaa ruokaa ja hyvin maistuu myös se. Jotenkin vaan koen työlääksi sen, että kokkaan ja syötän ja niinä kertoina yleensä oma syönti jääkin välistä - ei vaan ehdi. Mutta jospa tästä pikku hiljaa mekin siirrytään yhä enemmän omiin ruokiin.

Meilläkin on valokuvas parin viikon päästä ja samalla otetaan perhepotretit; pojalle olen ostanut valkoisen pikeepaidan ja beiget chinot :). Ajattelin, että laitetaan jotain valoista yläosaa koko perhe, niin on vähän yhtenäisempi ilme. Tuulikone sentään unohdetaan, muuten menee liian korniksi :LOL:.

Taaperopuolelle, joo!
 
Neuvolassa eilen käytiin. Jäbän mitat: 77cm, 10310g ja pipon koko 46.5cm. Reippaana poikana oli..kunnes piikitettiin!! Ensin otettiin pottuvarpaasta hempat, se oli 115. Sitten kaks rokotusta, se yhdistelmäpiikki ja mpr. Illalla yhdistelmä piikki nostattikin kuumeen ja vielä on hieman koholla lämmöt. Viikon kuluttua onkin sitten odotettavissa kuumeilua mpr:n tiimoilta. Ainakin molemmilla isommilla lapsilla se on nostanut aika kovan kuumeen reilun viikon kuluttua.

Nyt askartelemaan mummuille kortit..

Mahtavaa äitienpäivää teille kaikille äideille:flower:
 
Moi!

Meillä olikin rankat pari päivää. Oltiin hotellilomalla - Jorvissa... Tiistaina aamulla oli kuume taas 39 eli se siitä laskusuunnasta, ja lähdettiin sitten lääkäriin. Lääkäri oli sitä mieltä, että kannattaa jatkaa Jorviin. Siellä päästiin odottelemaan ihan huoneeseen sänkyyn, ilmeisesti kuumeen takia. Ehkä ne ajatteli, että kyseessä on influenssa, eli meidät vähän niinkun eristettiin. No hyvä vaan, ettei tarvinnut mennä kitumaan sinne penkeille muiden päivystyspotilaiden kanssa. Lääkäri sitten päätti, että sen verran vinkuu hengitys, että jäädään osastolle yöksi. Poitsu oli tosi väsynyt, nukkui paljon, ja huusi surkeana, kun piti hengittää spiralla ventolinea. Piristyi sitten, kun päästiin huoneeseen, oli uusia leluja ja telkkari ja kaikkea jännää. Yö meni tosi hyvin, eka yö ehkä ikinä, kun pojunen nukkui koko yön sängyssä, vain pari kertaa piti silittää uudelleen uneen. Seuraavana päivänä alkoi pieni huone olla varsin nähty ja tutkittu, ja tylsyys iski, molemmille. Huoneesta ei lapset saaneet poistua, kun oli infektio-osasto, enkä mä tietty viitsinyt kovin kauas lähteä. Ennen kuin mies toi lisää evästä, söin poikaselle nimettyjä aterioita, kun ei tuo vielä niin "aikuisten" ruokaa syö :) Lääkäri ei erityisemmin löytänyt mitään hälyttävää, mutta hirmuisen yskän ja rohinan takia suositteli jäämään vielä toiseksi yöksi.

Se olikin kauhea yö, illalla nimittäin, kun nukkumaan käydessä pistettiin piuhat koneeseen kiinni, huomattiin, että pulssi huitelee 200:ssa ja yli, ja sitten välillä tuli droppeja alle sataan. Kiertävä lääkäri kävi yöllä katsomassa, mutta oli sitä mieltä, että ei syytä huoleen. Ei siinä silti saanut oikein juuri ollenkaan nukuttua, kun oli niin huolestunut, että mitäs nyt vielä. Edellisenä yönä pulssi oli ollut tasaisesti 130-150. Mulla itselläkin sydän pomppi, ja sitä se tekee usein, kun on stressiä tai jos oon nauttinut liikaa kofeiinia tms. Ventolinehan nostaa myös pulssia, ja kun mä poikasta pitelin aina sitä annettaessa, niin tuli itsekin sitä imppailtua. Ehkä poitsu on perinyt tuollaista jotain...

Seuraavana päivänä otettiin EKG ja käytiin lasten kardiologin juttusilla, mutta hän oli sitä mieltä, että hyvä käyrä ja terve poitsu. Toivotaan niin! Päästiin sitten kotiin, ja nyt on yskä paljon parempi ja poikakin pirteämpi, mutta silti aika itkuinen vielä. Läksiäislahjaksi saatiin antibiootit lievään korvatulehdukseen.

Sellaista. Toivottavasti nyt menis edes kuukausi ennen seuraavaa flunssaa... Mulla itsellä alkoi kurkussa tuntua tänään, ja nyt on sitten yskä. Mut en suostu kyllä sairastumaan pahasti!!

Poju kehitti ihan älyttömän valkotakkikammon! Aina, kun hoitaja tuli huoneeseen, alkoi parku. Alkoi pelätä toimenpiteitä. Stetoskoopilla kuuntelukin oli ihan maailmanloppu. Viimeisen päivän hoitaja oli tosin niin mukava, että hänen kanssa ei niin pahasti huudettu. Saa nähdä, kuinka ensi viikon keskoskontrolli Lastenklinikalla menee tämän kokemuksen jälkeen.

Tisuttelu sitten tyssäsi ihan seinään. Ei ole huolinut enää sen jälkeen, kun viimeksi kirjoitin. Hanakka tisupoika on nyt poissa :( Tavallaan hyvä, koska nyt ei tullut sellaista haikeaa "tämä on vihoviimeinen imetys" -hetkeä. Muistan viimeisen imetyksen, ja se on hyvä muisto. Ajattelin, että vaikka poitsu nyt tervehtyykin, niin en enää tarjoa rintaa, se on nyt ohi. 4 vuorokautta on nyt ollut ilman ja selvinnyt ihan hyvin. Vähän on sellaista halikaipuuta koko ajan ja välillä vähän niinkun päällä hamuaa, muttei kuitenkaan samoin kuin ennen, ja tiettyä "tisunaurua" ei ole kuulunut kertaakaan. Eilen vielä kokeilin tarjota, mutta ei halunnut. Sairaalassa oli pumppu ja pumppasin sillä vähän kerran päivässä ja annoin ne poitsulle, nyt menen kohta suihkuun ja lypsän vähäsen, ja joka päivä sitten vähemmän. Oli aika kiva tunne eilen pukea ihan tavallinen yöpaita päälle, kun meillä siis oli yöimetykset vielä ihan jokaöisiä. Haaveilen myös uusien rintsikoiden ostosta, mutta odottakoon siihen, että maidontuotanto nyt hiipuu ja näkee sitten oikean koon. Tällä hetkellä ei suurin osa vanhoista liiveistä mahdu.

Maidon kanssa on tietty nyt vähän säätämistä, kun tavallista maitoa ei poika juo kovin paljon. Teen nyt puurot aina maitoon ja lisäksi tarjoan tavallista maitoa lasista, sitten juodaan päivässä yksi 2dl maitojuoma-purkki (tykkää imeä pillistä) ja muuten annan välipalalla aina jogurttia ainakin desin ja ruokajuomana piimää. Kyllä tuosta lähes 6dl maitotuotteita sitten tulee.

Ruokien kanssa on taas sairastumisen myötä taannuttu ihan sileisiin soseisiin, pojan kurkku on ollut kai niin kipeä, että kaikki palat aiheuttavat yskimistä, ei ole leipääkään nyt tykännyt syödä.

Ai niin, mitään tiettyä tautia ei siis todettu, ei ollut mikään influenssa eikä RS eikä mikään, mikä olisi testissä löytynyt. Oletan itse, että pojalla on valitettavasti infektioastmaattisia oireita, eli tuollainen vähän tujumpi flunssa saa sitten aikaan vinkumista. Koska oli ensimmäinen kerta, ei kuitenkaan nyt toistaiseksi kehotettu astmatutkimuksiin.

Tulipa pitkästi juttua! Nyt töitä :)
 
Se vielä piti lisätä, että meillä on nyt sitten tavallaan unikoulua, poitsu viime yönä heräsi aika monta kertaa ja halusi viereen ja siinä pyöri, mutta äidin käsi sitten rauhoitti uneen. Sitä en tiedä, että miten ja milloin vieroittuu nukkumaan omaan sänkyyn ja huoneeseen läpi yön. Äitistäkin oman pojan läheisyys on niin ihanaa, että vaikea siitä luopua... Parisuhteelle vois toki tehdä hyvää sitten jossain vaiheessa...
 
Täällä jälleen... mäkin jatkan miellään taaperopuolelle!

Olipas Maimeilla rankka sairaalareissu, toivottavasti poju pian paranee!

Mä oon nyt lopettamassa imetystä. Aamuisin siis enää imetän ja koko tän viikon oon tehnyt lopettamista, ei vaan millään hentois, mutta pakko se nyt on, vuosi on kohta täynnä. Jos huomenna en enää antais tisua, jäis tän aamunen viimeseksi kerraksi. Saa nähdä miten käy, siitä on tullut niin ihana aamurituaali, kun kahdestaan vauvan kanssa ollaan pötkötelty ja samalla hän on saanut aamumaitonsa. Meillä vauva herää aina ekana, joten se onkin päivän ainut hetki olla kaksin hänen kanssaan.

Iltanukahtamiset on nyt todella hankalia. Neiti hiffas viimein kuinka hauskaa on nousta pinniksessä seisomaan ja viskoa tutit lattialle. Tänään meni yli tunti saada neiti nukahtamaan. Muutenkin levotonta pyörimistä hänellä, toivottavasti ei ala öisin herättelemään.
 
nepula: Sori kun kysyn, mutta mikä pakko vuoden kohdalla on lopettaa imetys? Neuvolan suositushan on vähintään vuoteen. Ja WHO:n suositus on kahteen vuoteen saakka. Kysyn siis ihan uteliaisuuttani.

Imetyksestä muuten: Poika syö vielä yöllä 1-4krt. Useimmin tuo 1-2, harvemmin enemmän. Nukahtaessa päiväunille mun kanssani syö myös. Poika kyllä nukahtaa miehenkin kanssa, viime aikoina päivällä paremminkin. Ja ilman maitoa toki silloin. En ole varsinaisesti ajatellut lopettaa imetystä, vaan annan pojan imeä todennäköisesti niin pitkään, kuin haluaa. Pariin vuoteen asti ajattelin aktiivisesti ylläpitää, eli tarjoan, jos tuntuu, että edellisestä kerrasta on pitkään.

Maidosta on ravitsemuksellista etua vielä taaperollekin (parista kerrasta voi saada yli puolet päivän ravinnontarpeesta!), mikä on oikeastaan se syy, miksi aion jatkaa imetystä.
 
Nyt meidän riemunamme on sitten ripuli... Saattaa olla antibiooteista, ellei sitten lisääntyneestä lehmänmaidosta. Relat ja kaikki maitohappobakteerit tietty lopussa. Koko päivän on saanut putsata plöröjä, ja en ole pysynyt laskuissa likaisista vaatekerroista... Ja joka välissä nestettä poitsulle, ettei vain kuivu, ettei VAAN jouduta uudestaan sairaalaan!! Jospa menisi huomenna ohi! Toivottavasti, kun huomenna olis tiedossa kaikkea kivaa, vieraita ja pihapiknikkiä ja muuta. Äitienpäivätouhua ei ehkä niinkään mieheni tietäen, mutta kenties mä saan aamulla ainakin nukkua pitkään...

Imetyksestä. Mä olin ajatellut, että ainakin toukokuun puoliväliin olisin yöllä imetellyt yhä, mutta sitten siitä hankkiutunut eroon, kun se alkoi haitata mun yöunia. Mutta aamu- ja iltaimetystä olisin varmaan jatkanut aika pitkälle. Jokainen lapsi on yksilö, toiset tarvivat enemmän tissiä kuin toiset. Olen tyytyväinen, että poitsu itse lopetti, koska oli todella niin innokas tisuttelija, että en olis helpolla raaskinut alkaa lopetella. Äiditkin on yksilöitä, ja varmaan äidinvaistokin sen sanoo, että milloin oma lapsi vielä tarvitsee rintaa, milloin taas on kaikella aikansa. Monet muksut itse pistävät stopin vuoden tai vähän yli iässä, toiset taas jatkavat ties minne asti, ja hyvä niin itse kullakin. Kunhan muistaa monipuolisen ruokavalion kummassakin tapauksessa.

Nyt kun pitkästä aikaa saa, oonkin sitten vetänyt kaksin käsin allergialääkettä, Strepsilsiä, Buranaa, yskänlääkettä, kaikkee ;) On kaamee olo, yhtä aikaa allergia ja flunssa! Tuli sitten itselle kuitenkin myös, toivon mukaan sama, kuin pojusella oli, ettei taas sille tule jotain uutta..!
 

Yhteistyössä