Toukovaavit 2011

Yskänlääkkeestä meille lääkäri määräsi vitoselle ventolinea inhalaattorilla, hällä tosin astma vauvasta lähtien, mutta nyt sanoi vauvan lääkärikontrollissa kun hällä myös yskää, et saa antaa hengittää ventolinea. Meillä auttaa hyvin. Toivon vaan ettei ois astmasta kyse kutosellaki :(
 
nepula: Mä olen kans tässä miettinyt, josko sitä kuparikierukkaa ottaisin taas.

Kierukan käyttöaste saattais jäädä pieneksi, jos 1,5v-2v ikäerolla seuraavaa toivottais. Ja jostain syystä mua pelottaa se laittaminen. :O Vaikka mulle siis laitettu jo kahdesti aiemminkin, enkä silloin pelännyt.

Olin tossa kohtutulehdusepäilyn alla sisätutkimuksessa ja sekin pelotti, että sattuu. Outoa, kun kuitenkin synnytyskin takana. Kun en kuitenkaan pelkää sitä venytystä alapäässä vaan kohdunkaulan sörkkimistä.

kevlarsoul: Törkeää toimintaa kanssamatkustajilta! :( Mut sama mullakin aiemmin spårassa, oli vauva sylissä (olin just syöttänyt) ja koitin vaunuja keplotella paikalleen, enkä sitten saanut kiinni pidettyä ja heiluin vähän. Joku nainen otti asiakseen avautua, että "pitäis pitää kiinni ku lapsikin sylissä". :kieh: En jostain syystä tommosissa osaa vastata napakasti. Myöhemmin tajusin, että olis voinu sanoa, että "Tuletko sä laittamaan nämä vaunut, niin mä saan pidettyä kiinni!". Joku toinen ymmärsi auttaa ja tarjosi istumapaikkaansa, niin pääsin jatkamaan syöttöä. :heart:

Ehkä se on tää syksy vaan, mutta tuntuu jotenkin, että on kauhean laimeaa koko ajan. Mikään ei kauheasti jaksa innostaa ja melkein masentaa. Ja ehkä se on myös sitä, että mulla ei tuo opiskelu nyt oikein lähtenyt vauhtiin. Tuntuu, että joka kerta kun olis luento, tulee jotain, ettei sinne pääse. : / Välillä on neuvolaa, välillä miehen luento päällä. Myöskään tehtäviä en saa tehtyä, vaatisi sen, että mies hoitais poikaa ja antaisi mun keskittyä.
 
Laittelin kuvia kamerasta koneelle ja tuli nyt vastaan nämä ristiäiskakkukuvat, joita lupasin joskus laitella. chiran vinkistä siis nuo kenkäkoristeet. :)

chira: Siellä blogissa kai olis ollut jossain ohjekin noiden kenkien tekoon ja kaavat, tms? En tajunnut enempää kaivella, niin kattelin vaan tuosta kuvasta, miten on tehty. Ei tullu ihan samanlaiset. :D Mutta tyytyväinen noihin oon, on tähän mennessä monimutkaisinta, mitä oon sokerimassasta tehny.



Tässä vielä koko kakku. Pursotukset on myös ekaa kertaa. Ennen oon vaan lätkiny kerman päälle.

 
Täällä pukkaa hammasta kokoajan vaan, aivan järkyttävää kuolausta ja ienten hinkkausta kokoajan. Nyt on ilmestynyt ylös etuhampaiden kohdalle valkoista myös.

Meilläkin miehen kanssa ollu jo pari viikkoo aikamoista kränää. Millon ollaan sovittu, niin taas kohta riidat päällä, hemmetti..! :mad:

Onneks kuitenkin puoliso hoitaa yhtälailla mun kanssa lasta. Tosin sillon kun käy töissä, niin minä joudun hoitamaan lasta tietenkin.
Yösyötöt puoliso hoitaa, vaikka ei herää kun kerran yöllä/aamulla syömään ja jatkaa siitä uniaan.

Roopen magneettikuvaukset meni erittäin hyvin. Toteutettiin ns. "tuttipulloanestesiassa". After every storm, if you look hard enough, a rainbow appears. <- tuolta voi lukea lisää.
Mutta kehuja sateli :) !
Ei löytynyt magneettikuvistakaan mitään, päivystävä lääkäri kertoi. Mutta sanoivat kuitenkin, että neurologi vielä soittaa tuloksista tarkemmin sitten.
Luultavasti vain kehityksellistä tuo pupillien kokoero.
 
Poikkesin äkkiä kysymään, että tekeekö teidän muksut samaa kuin meillä. Selällään ollessa punkeaa takapuoltaa ylös. Selkä menee ikään kuin kaarelle. Oon miettiny että voisko se olla vaan sitä että yrittää taaksepäin liikkeelle. Kantapäillään auttaen. Tätä on nyt ollut pari päivää... Hurjan näköistä :D Muutenkin menohalut ois jo kovat, ärisee ja murisee kun pitää olla paikoillaan :D
 
Ihania kakkuja, lyrae!! Chiran blogissa myös tosi hienoja. Pitäisköhän 1-vuotissynttäreiksi jotain tuollaista yrittää... En ole ikinä kokeillut, ja kakkujen tekemisessä oon tosi huono. Yleensä ostan mieluummin valmiina, mutta ehkä sitä voisi haastaa itsensä...

Tänään onkin juhlittu puolivuotissynttäreitä! Puoli vuotta, uskomatonta! Vastahan se kaikki tapahtui... Laittelin fotoalbumia ja voi jee vaan, kun pikkumies oli todellisen pieni silloin keväällä!! Nyt se on kuin eri vauva :) Tai isot silmät yhä on :)

rikupi: meillä ei ehditä olla selällään sen vertaa, että tuollaista ehtisi... Kääntyminen tapahtuu aina heti paikalla. Mut mites, niillä, joilla vauva kääntyy mahalleen, niin mitä se sitten tekee? Meillä vaihtoehdot ovat:
a) pitää päätä ylhäällä ja kuikuilee ympäriinsä
b) jos lähellä on lelu, tarraa siihen ja alkaa kaluta sitä ikenillään :)
c) työntää jalkoja mahan alle ja peppua ilmaan, muttei osaa edetä siitä mihinkään
d) sätkii takaosaansa ilmaan hirmuisella voimalla (mutta mitään ei tapahdu)
e) peitosta tarraillen onnistuu jotenkin nitkuttamaan itseään ja kääntymään pää toiseen suuntaan
f) hamuaa peittoa/mattoa ja hieroo naamaansa siihen silmät kiinni
g) turhautuu ja kyllästyy kaikkeen em. ja huutaa :)
 
Argh pitkän jutun kirjoitin, ja menin painamaan "vastaa ketjuun"... siinä meni koko juttu.

MaiMei meillä siis on noi kaikki vaihtoehdot, poikkeuksena että menee eteenpäin.. hitaasti ja ei-varmasti. Aina kuiteskin lopputuloksena kyllästymine ja turhautuminen -> huuto.

Käytiin eilen tytön kanssa kirppiksillä ja löysin aivan ihania 80 ja 86cm vaatteita. Tyttöhän käyttää 74cm bodyja/yökkäreitä, kun 68cm hihat on liian lyhyet.. ja noi kestovaipat on kuitenkin niin isoja, että selästäkin pituus ei riittäisi. Joitakin 80cm vaatteita käytössä, käärin vaan hihoja.. housuista menisi pituuden puolesta 68cm housut, mutta kestikset tarvii 74cm housuja. Tytöllä on paljon vaatteita.. miettiny jo et laittais pienet myyntiin. Talvellekin on yli 10 erilaista toppa-asua.. on vanhoja äp-haalareita, esikoisen haalareita, tyttövärisiä uusia toppiksia jne. Oon hamstrannu vähän liikaa noita, kuten kaikkia vaatteita.. tavoitteena onkin käyttää ainakin kerran jokaista vaatetta:D Kun yleensä tulee laiteltua samoja vaatteita päälle, yleensä kotona ollessa body + sukkahousut.

Meillä on nyt alettu syödä aamu,lounas,välipala,päivällinen ja iltapala. Eilen kun oltiin liikkeellä, tyttö söi kotona 11 lounaan, lähdettiin kello 12 liikkeelle, kello 15 joi maitoa ja kello 16 söikin päivällisen ja silloin näki oikein, että haluaa syödä jo kunnon ruokaa. ei tuo maito enää täytä, vaikka siis sitä menee joka ruoalla ainakin se 120ml, joskus 2dl. Pitäisi nokkamuki ostaa, jotta voitaisiin ruoalla juoda vettä, mutta jotenkin aina unohtuu, kun käydään kaupassa.. ollaan siis koitettu noista 5kk ikäisten ruoista viljaa ja kana/riisiä + eilen aloitettiin jauhelihakastike + spaghetti ja siitä tyttö tykkäs! Koitin ostaa mansikkaunelma-purkin, mutta en uskalla vielä antaa sitä.. ennen sanottiin ettei ennen 1v synttäreitä saisi antaa mansikkaa. Ja esikoinen oli yliherkkä mansikalle, onneksi ei ole enää..:)

..jotain vielä piti sanoa... mutta miten ei muista,mitä:D

piuh ja tytteli 5kk 1pv
 
Rikupi: Meillä poika tekee ihan samaa :O! Hassun näköistä, ihan kuin treenaisi pakaralihaksiaan :D... Lähinnä siis nostelee peppuaan hoitopöydällä vaipanvaihdon yhteydessä, saa olla jo aika tarkkana, ettei putoa pöydältä! Meillä on käännytty muutaman kerran, mutta enemmän tuntuu olevan kiinnostunut omasta äänestään ja sen kuuntelusta. Ympäri kyllä pääsee pienellä avustuksella (ja yksinkin, jos kiinnostaa), mutta itse aika laiskasti ylensä lähtee yrittämään...
 
Mulla on paha tapa käydä aina netistä tekemässä omia diagnooseja :( Ja sitten menee hermo kun siellä aina pelotellaan kaikilla aivovammoilla ym. Nytkin viime yönä makasin valveilla ja mietin mitä kaikkea voi olla vialla meidä oikeasti täysin terveessä lapsessa. Tätä se sitten on kun saa liian vanhana (37) ensimmäisen vauvan. Ei pää kestä. Meillä tuli sunnuntaina 4 kk täyteen ja nyt tuntuu että haetaan uutta rytmiä. Ennen päikkärit oli ku nakutettu yhdestätoista yhteen tai kahteen. Parin tunnin päästä tunnin päikkrit ja illalla taas pidemmät. Nyt heittelee... Ja taas kärttyillään :D Täytyy mennä
 
Meillä pikku-ukko lattialla yrittää opetella kääntymään selältä mahalleen. Ei sitä vielä osaa.
Sitten myös jos on selällään niin yrittää työntää jaloillaan itseään eteenpäin, vaan nykyään se kyllä tykkää pöngätä itsensä kyljelleen.

Myös selällään tekee sitä, että ottaa jaloistaan kiinni, kun ilmeisesti se tuntuu olevan niin hauskaa :D.
 
Heh, kas vain, juuri tänään on alkanut näemmä hoitopöydällä melkoinen pepun ylös punnerrus selällään :) Etenkin innoissaan tekee sitä. Pue siinä sit ;)

Ja tänään on yrjötty niin maan perusteellisesti. Muutenkin nyt flunssan aikana on tullut ulos ties kuinka monta ruokaa. Tänään kolmet. Siinä menee niin hermo!! Just kun on hyvin syönyt poika urhea koko purkillisen, niin sitten alkaa yskiä, ja sitten lentää kaikki kaaressa ulos. Lounas pääsi pihalle nyrkin avustuksella. Toivottavasti tää menee ohi ja on tosiaan vain yskimiseen/nyrkin kurkkuun tunkemiseen liittyvä! Ihan kamalaa...
 
Pikainen kysymys: onko kukaan huomannut, että näkö olisi huonotunut raskauden/ imetyksen aikana? Itse olen jo KAUAN haaveillut uusista laseista ja tänään löysin ihanat Dolcen pokat :heart:. Nyt vaan mietin, että uskallanko satsata, kun kuulemma näkö voi olla nyt imetyksen aikana huonompi kuin sen jälkeen. ARGH! Toki kaikilla ei vaikuta ja joillain palautuu samaksi heti raskauden jälkeen, mutta voihan rähmä :(. Nyt kuitenkin ensi viikoksi optikko varattu ja katsotaan, mikä on tilanne. Vanhat lasit vaan olleet jo reilut 4 vuotta ja toinen sanka melkein rikki... Mietin vaan, että viitsinkö ostaa nyt linssit, jos joudun ne vuoden päästä vaihtamaan?! Toisaalta taas näkö voi huonota muutenkin tulevaisuudessa. Hmmm...

Myin jo kesällä hääpukunikin ja siitä on rahat laatikossa odottamassa uusia laseja :D. Ei vaan malttaisi millään odottaa imetyksen loppuun!
 
Mulla on itselläni ollut lasit jo 7 vuotta.
Viimeksi kävin näöntarkastuksessa 2009 syksyllä ja sanoivat että pitäis tulla 2/3 vuoden päästä uudelleen näöntarkastukseen silmänpaineiden takia. Oli aika korkeat.

Täytyy katsoa jos tänä vuonna tai ensi vuonna menisi. Kiinnostaisi itseänikin uudet silmälasit, Specsaversilta saa kivan halpoja laseja :). Nämä ollut jo 2 vuotta.
 
Mulla on lasit ja näkö melkeen -10 molemmis ja jonkun verran raskaudet on vaikuttaneet näköön. Siitä huolimatta hankein kakkosraskauden aikana uudet lasit ja edelleen pidän niitä, näen ihan ok. Mulla on hajataittoa myös ja lähinnä siinä raskaus vaikuttanut. Tekis kans mieli uusia nyt lasit kun näitä olen pitäny jo yli 2,5 v, mut taidan oottaa imetyksen loppuun (eli ens kevääseen!) ja sitten taas optikolle tarkistukseen.
 
Me sit saatiin tänään antibiootit lievään korvatulehdukseen :( Ja poju sai hengittää keuhkoja avaavaa lääkettä. Pahentuneen yskän takia käytiin tänään lääkärillä, iloinen ja kuumeeton poju on kyllä ollut yhä. Nyt seurataan, että miten hengitys kulkee, yskä parantuu ja räkäinen olo helpottuu. Toivottavasti helpottuu! Nyt on pien lääkärin jälkeen nukkunut yli 2h. Oli kyllä niin urhea lääkärillä, ja silmät kierossa tillitti lääkemaskia, kun kuulemma yleensä vauvat vaan hulluna huutaa siinä vaiheessa... :) Toivottavasti tästä ei nyt ala pelätty korvatulehduskierre. Poika oli tosi levoton yöllä, pyöri vaan, eikä tissi auttanut, ja sekin kai voi olla korvatulehduksen merkki. Paha tulehdus ei kyllä ollut.

Nukkuuko kenenkään vauva mahallaan? Meillä on nyt ihan mahdoton mahalleen punkeminen. Aiemmin ei yöllä kääntynyt sängyssä, mutta nyt vaan kääntyy ja kääntyy vaikka mitä tekis. Nytkin nukkuu päiväunia mahallaan, mutta mä valvonkin vieressä. Kai 4kk iässä alkaa kätkytkuoleman riski jo helpottaa, eikä kai sitä edes ole täysin todistettu liittyväksi mahanukkumiseen. Yritetään kyllä nukuttaa kyljellään, mutta poju on pahemman kerran mieltynyt masuiluun...
 
Hei, sattui just tosi hauska juttu! Pojalla on semmoinen puinen leikkikaari, jossa roikkuu kolme erilaista juttua. Yleensä laitetaan se aina samoin päin, eli semmoinen kaksiosainen lelu on vasemmassa reunassa ja kolmiosainen oikeassa. Nyt mies pisti sen toisin päin pojan yläpuolelle, niin poika vaan tuijotti leluja ja valitti semmosta "äää" -ääntä eri korkeuksilta. Sit käänsin sen lelun hetken päästä "oikein päin", ni poika rupes taas huitomaan kuten yleensä. :LOL: Sitten poika tarras siinä roikkuvasta renkaasta kiinni, koitti viedä suuhunsa (muttei tietysti saanut, kun on siinä kiinni), joten "heitti" renkaan pois ja hakkas reiteensä nyrkillä vähän aikaa, harmistuksissaan kai.

Muutenkin poika on alkanut hoksata, että asioihin voi tarttua ja niitä voi viedä suuhun. Tarkkuus vaan ei ole vielä ihan paras.

Nyt sitten meillä pantataan kakkaa, kun teillä joillain oli aiemmin. Tänään ei ole tullut vielä kertaakaan, vaikka yleensä tulee 2-3 kertaa päivässä. Poika näyttää pikkaisen kärttysältä, vissiin tiukassa on.

silmälaseista: Enpä olekaan vähään aikaan kiinnittänyt huomiota, olisko näkö muuttunut. Mulla vaihtelee kaukonäkö valon mukaan, yöllä nään jokatapauksessa huonommin. Mulla on ollut lasit 2-vuotiaasta, btw... eli n. 20 vuotta. :D Uudet lasit hankin just ennen raskautta.

Lyrae ja Samuel 3,5kk
 
Mulla oli raskausaikana huonompi näkö kuin normaalisti. Nyt on taas palautunu ennalleen. Olin jo menossa uusimaan laseja raskaana, mut onneks en menny, ku jostain kuulin että voi olla ohimenevää. Ja olikin!

Onko muita vellien antajia? Mä oon nyt muutamana päivänä antanu maissivelliä, ku rupes syöttövälit lyheneen ja neuvolassaki sanottiin, että antaa vaan huoletta, jos siltä tuntuu. Poikahan alkaa olla jo 8-kilonen... Miten annatte velliä ja miten aloitus? Ite oon nyt antanu illalla maidon sekaan jonku verran, aluksi 20ml, sitte 40ml jne. Muuten saa ihan vaan maitoa paitsi ihan eka kerralla annoin aamulla velliä, että jos oliski tullu jotain vaivoja siitä.
Eli siis miten aloitus ja annatteko vain illalla vai myös aamulla tms? Pitäiskö tuo antaa ihan erikseen ja maito erikseen? Ei muista enää, kai se vellejä söi tuo toinenki mut siitä on jo liian kauan! =)

Miuku ja poju 3kk +1vko
 
miuku: Meillä syödään kans tota maissivelliä, aloiteltiin just vähä reilu 3kk iässä. Ja mä annoin ensin vaan illalla ennen iltatoimia ja iltatissitystä. Nyt annan myös aamupäivällä. Kummallakin kerralla menee n 100ml. Ja siis en laita maitoa sekaan..

Meillä myös tuota pyllyn ylöspäin nostelua selällään, aika hauskan näköistä:D

MaiMei: Meillä on kaks vanhempaa lasta vauvana nukkuneet mahallaan. Ja siis kääntyivät aina itse. Tämä uusin tulokas taas kääntyy aina selälleen nukkumaan, vaikka kyljelleen laitan hänet aina..

Jotain mun piti vielä kirjottaa, mut en yhtään muista mitä:stick: No täytyy jossain välissä palata asiaan, jos muistuu mieleen...
-leena ja jumppiukkeli 4kk1vk
 
Mulla on lasit olleet 12v asti ja näkö on yleensä ollut -6 luokkaa,raskausaikana vähän jopa parani.

Meillä mennään vielä omalla maidolla ja varmaan mennään ainakin siihen 5 kk asti. Vauva lopetti 2 vkoa sitten tissittelyn hereillä ollessaan ja raivarit saa jos vaan yritänkin rintaa tarjota. Pumppaan sitten parin tunnin välein,rasittavaa. Öisin sentään hyväksyy rinnan kun on unessa ja usein kelpaa myös iltaisin kun on juuri nukahtamaisillaan. Rintatulehdus on päällä ja niin kipeä on taas ja tuo patti rinnassa ei mene millään ohitse vaikka kaikkeni olen koittanut. Onneksi kaapissa oli vanha kuuri melkein täysimääräisenä ja se oli pakko aloittaa. Kokemuksesta tiedän ettei mene itsestään ohitse vaan pahenee vaan ilman kuuria.

Meillä poika hamuaa jo kovasti tavaroita käsiinsä ja harmaa tv:n kaukosäädin oni han ehdoton,sitä voisi tuijotella vaikka kuinka kauan ja yrittää saada käsiinsä. Lelukaaren yksi lelu on suosikki ja siitä hän saa jo otteenkin kivasti.

Pyllyn nostelua meillä ei ole vielä mutta "treenaa" vatsalihaksia oikein urakalla eli selältään puskee ylöspäin oikein reippaasti ja yrittää tarttua jalkoihinsa,siinä kuitenkaan vielä onnistumatta:)

Nanna ja Aapeli 3,5kk
 
Viimeksi muokattu:
Moikka vaan kaikille!:)

Väsymyksen suhteen alkaa jo helpottaa onneksi. Viikko meni krapulaisella ololla ja perään tuli huimaus kuin laivalla olis ollut, Mitään en myönnä ottaneeni ja aivan varmasti olen omasta sängystä herännyt ;) No joo.. viime viikolla koitin miehen kanssa puhua tai ehkä alkuun paremmin itkin ja huusin asiani pihalle. Eihän siitä mitään tullut. Sanotaan että riita puhdistaa usein ilmaa, mutta sillä kertaa se teki siitä vielä likaisemman. Monta päivää meni ja eilen sitten saimme kunnon asiallisen keskusteluyhteyden, ihme ja kumma. Mun miehellä on valitettavasti sellainen tapa ettei pysty ottamaan minkäänlaista kritiikkiä vastaan minulta. heittäytyy äitinsä laiseksi, se joka loukkaa verisimmin on voittaja. tai toinen linja, minä en keskustele yhtikäs mistään. Lakastaan pikkuhiljaa maton alle koko asia ja ollaan ettei sitä olisi koskaan tapahtunutkaan. Ja minä kun olen taas ihan erilainen, tunneihminen, niin minä en voi sietää tuollaista tapaa ihmisessä. Eipä mieskään siedä jos se kohdistuu häneen itseensä eli vaikka hänen oma äitinsä käyttäytyy tuollatavoin häntä kohtaan. Kun mä nyt sitten taas kerran muistutin häntä että hän nyt käyttäytyy äitinsä tavoin niin taisi mennä jotenkin perille? Eilisen puhumisen jälkeen oli ihan eri fiilis käydä nukkumaan.

nannaliina oot kyllä aika sissi kun jaksat pumppailla vielä noinkin pitkään! :) Mä pumppasin neloselle 2,5kk:tta ihan hulluuden partaalle asti. Nyt tän kutosen kohdalla puistattaa jo ajatus pumppaamisesta, sain kai jonkin sortin trauman pumppaamisesta nelosen kohdalla, kun pakotin itseni siihen niinkin pitkään:ashamed: Ja syy siihen miksi minä pumppasin, oli epäonnistunut imetys ja mun oma pakkomielle saada sille vauvalle omaa maitoa vaikka väkisin. Annan tälle kutoselle sitten ihan korviketta jos tulisi sellainen tilanne, että pulloa pitää antaa.

Lyrae oli saanut tehtyä hienot kengät ilman ohjetta! Ei onnistuisi multa kyllä ilman ohjetta. Mua harmittaa kun mulla ei ole aikaa tehdä kakkuja niin usein kuin haluaisin. nyt ei ole kyllä tullutkaan kakkutilauksia, kai se tällä hetkellä näkyy että mulla on oikeasti kädet täynnä töitä pelkän oman perheen kanssa eikä kukaan uskalla edes ehdottaa:D Mä voisin lisätä tässä päivänä jonain vähän lisää kakkukuvia blogiini mitä on tullut tehtyä joskus. Jos vähääkään tykkää käsillään tehdä, näprätä ja omaa pitkän pinnan, niin koristeiden teko on hyvä harrastus. Eikä se ole niin vaikeaa miltä näyttää. Ainoa vaan että massat, välineet ja värit on aika hinnakkaita kun harrastuksen aloittaa. Mutta värit kyllä säilyy aika pitkäänkin ja muotit nyt on varmaan aika ikuisia. :)

Meille ei mitään uutta poitsun suhteen. Tiuhaan söi taas viime yönä, suhina vaan kävi :D
 
Ite oon miettiny kans noiden lasien hankkimista. Haluisin niin uudet! Mul on ollu lasit jostain 7-vuotiaasta asti, silloin kiusattiin paljon kun olin luokalla ainoa. Mutta nyt ois kiva piristää ilmettä, kun oon ihan räjähtäny joka päivä. Tukka vaan letillä ja ilman meikkiä silmät ristissä tuol kulkee, jos kulkee.

Eli täytyykin kysyä, et miten te monen tai miksei yhdenkin lapsen äidit jaksatte, jos lapset valvottaa.. Ite oon ihan loppu. Tyttö nukkuu huonosti öisin, kait hampaita tekee.. ja päivisin kun tyttö nukkuu, niin veikka hereillä ja toisinpäin. Ja esikoisella kiva uhma ja muutenkin vilkastuu vaan koko ajan mitä vanhemmaksi tulee. Zzz.. ajatuksetkin on sen mukaset, en näe kun omaa napaa vaan ja ketuttaa. Rasittavaa.

Mutta ihaniahan noi lapset on silti :heart: Äiti on vaan kliseisesti _vähän_ väsynyt.

Meillä tyttö on alkanu syömään jo varpaitaan ja usein ottaa jalan kainaloon ja siinä fiilistelee. Samoin käsi eksyy helposti ilman vaippaa tutkimaan jalkoväliä :D Tais alkaa pojallakin näihin aikoihin eikä loppua näy. Mikäpäs siinä, kunhan ei likasilla käsillä tai pitkillä kynsillä sorki. Tai sitten isompana julkisesti.

Lasten kans käytiin tänään Saimaan rannalla laavulla, vähän makkaraa paistettiin. Esikoinen tykkäs paljon ja olihan tyttökin ihan mukana menossa.

Kohta varmaan koisaamaan..

- N ja typy kohta 4,5kk
 
Meillä pistää peruna, porkkana ja maissi vähän mahan kovaksi :(.
Kakat yleensä tekee 2-3/krt päivässä, mutta jos useammin antaa noita kasviksia niin menee kyllä maha kovaksi.

Vellien sekaan tulee sekoitettua sitten sosetta, että saadaa pikku-ukolle paksut syötävät, ei pelkkä velli riitä :p. Syö yleensä enemmän hedelmäsoseita, mutta olen miettinyt että eipä niidenkään jatkuva syöttäminen ole hyväksi, kun kuulema yhdessä purkillisessa n. 7 palaa sokeria.....

Käytiin tänään pikku-ukkelin kanssa taas vauvakerhossa, voi että mä ihastelin kun yhdellä oli niin älyttömän hienot Emmaljunga Duo Edge Sportit ! Limenvihreät ja valkoisella rungolla ja renkailla, awwwwws !
Sain kuulla, että maksoivat yli 900€, joten eipä näillä rahoilla oikein sellaisia ostella ;(...... Tosin he maksoivat noita vaunuja sillä osamaksulla, jonka saa Lastentarvike -liikkeestä.
Onko kenelläkään muilla noita Emmaljunga -merkkisiä vaunuja ? Oon miettinyt, että jos vielä myöhemmin lapsia tulee, niin hankin sellaiset kun oon niin paljon kehuja kuullut ja ne on tosi ajattoman näköiset. Saa ostettua käytettynäkin onneksi.

Oliko muuten viljojen ja lihojen aloitus minkä ikäisenä ?

Roope 4kk tänään :) !
 
Heips,

lyrae: Hienosti olet osannut tehdä :)! Mä olen ihan kädetön noiden makeiden syötävien kanssa, kun ei itselle oikein makea maistu, niin ei ole oikein ollut ikinä inspistä alkaa harjoittelemaan leipomuksia. Suolaisia, ja muita ruokia tykkään sitten tehdä senkin edestä, ja useasti jelppinyt sukulaisia erinäisissä juhlissa tarjoilujen tekemisen suhteen jne. Mutta nytkin ristiäisissä me tehtiin miehen kanssa (joka myöskin tykkää mun lailla ruuanlaitoista ja suolaisten tekemisestä) suolainen puoli ja voileipäkakut, ja sisko taas hoiti makeat syötävät.

vauvan nukkumisesta
Ihan sama miten päin laitan, kääntyy neiti aina selälleen.

Täällä jumppaillaan myös kovasti, polvet ja varpaat ovat näpsäilyn kohteena, leikkimatolla vihdytään jo pidempiä aikoja, kädet käy kauheat vauhtia ja lelut saavat kyytiä kun neiti pitää niin kovin kiinni ja kääntyilee kyljeltä toiselle vauhdilla. Muu kääntyminen on vielä oikeastaan sattumanvaraista. Nostelee selällään ollessaan päätä ylös ja jos ottaa makuu asentoon syliin, koittaa kovasti nostaa itseään aina enemmän istuvampaan asentoon. Koitettiin tänään ekaa kertaa bumboa, ja sitä neidin hymyä :D:heart:...Tosin vaikka neiti onkin tosi jäntevä ja kantaa itseään hyvin, en silti vielä henno siinä istuttaa, kunhan vasta koitettiin pikkuhetki mitä hän tuumaa asiasta. Kädet kävivät kovasti pöytää vasten ja tukevasti tuntui istuvan kuitenkin siinä sen pikkuhetken että äiti sai otettua kauniista hymystä kuvan :).

Maidontulosta: mulla on tuntunut pari pvää, ettei maitoa oikein kunnolla tule, mutta neiti ei suostu edelleenkään oiken pullosta juomaan, joten olen koittanut tissitellä useammin, mutta huomaan, että se saa vain neidin turhautumaan. En tiedä mistä moinen maidon vähentyminen nyt yxkax, huomaan sen jo yksin siitä,että vauva ei nile läheskään niin kauaa kuin ennen, tissit ihan tyhjän oloiset jne...Pitää koittaa juoda vaan entistä enemmän.

Meillä on huomenna taas perhekahvila, ollaan nyt käyty siellä pari kertaa, on hauska huomata kuinka vauva selvästi seurailee ja ihmettelee muita pieniä lapsia suurella mielenkiinnolla.

JA ja neiti 3 kk 2 vkoa
 
Tiudeliini, lihan aloitus on alkaen 5 kk, viljoista en sano varmaksi, olisko samoihin aikoihin...?

Meiän sinappikone on hyytynyt... ummetusta pukkaa raukalla, mikähän senkin nyt tekee? Tänään ei oo kakkinu ollenkaan vaan haisevia pieruja vääntäny, maha oli illan kipee vissiin kun huusi taas pitkään. Nukahti tuo onneksi tohon sohvalle äsken...

Eilen meiän neiti melkein kääntyi itse selältä vatsalleen! Jee! Kädet vaan jäi alle hassusti, että tuuppasin neidin sitten "loppumatkan". Näemmä kohta alkaa harjotukset urakalla :)

Nöösi, mulla oli sama tilanne kun kakkonen syntyi, vauva valvoi yöt ja sain nukuttua vain 3 h öisin, ennenkuin esikoinen aamulla heräs. Ihan zombihan mä olin, mihinkään en mennyt päivisin kun päivän jaksaminen rajoittui yöasun vaihtamiseen iltapäivällä... Kyllä se sitten siitä helpotti 4-5kk iässä, kun kiinteät astui kuvioihin ja yöt alkoi sujumaan paremmin. Jaksuja sulle! Pyydä apuja niin paljon kuin vaan tarviit ja saat, että saat levätä välillä!

Huomenna (tai siis tänään) on neuvola, palaan pian uusien kuulumisten kanssa!
 
JA: Mulla kans on välillä rinnat tuntuneet tosi tyhjiltä, eikä välttämättä oo juuri saanut lypsettyä. Hyvin se poika näyttää saavan kuitenkin ruokaa, kun on tyytyväinen ja paino nousee. Oon varuiksi juonut just vettä runsaammin ja sit alkoholitonta olutta, mut kyllä se ihan normaalia on, et maidontuotanto tasoittuu ja sit ei enää pingota. Ja lueskelin (imetystukilistan sivuilta mahd?), että jossain 3kk vaiheilla lapsi oppii imemään tehokkaammin, joten ei välttämättä tarvitse niin kauan enää tissillä oleskella. :)

Kiitoksia kaikille kakkukehuista, kyllä sitä jonkin aikaa väkerrettiinkin. :D
 

Yhteistyössä