Toukovaavit 2011

Moi,

pitääpä tännekin nyt kirjoitella, kun pääosin kirjoittelen tuolla fb:n puolella.

Eli meille on tulossa ultran mukaan (tämän päiväsenkin ultran mukaan, rv27+2) poika:) Olen tytön kaikki pienet vaatteet myynyt ja ostellut poikien vaatteita. Pienimmät jo keräsin yhteen laatikkoon, mistä ne on helppo kantaa oikeaan lipastoon.

Meillä ei kävellä vielä, vasta mennään sohvaa vasten, kontataan kyllä todella nopeata, ja aukaistaan kaikki laatikot/kaapit. Vessanpöntöstä löytyy tavaroita useasti, jos ei ole vessanovi ollut kiinni. Päikkäreitä otetaan enään kahdet, aamulla ja päivästä. Kohta täytyisi opetella oikeata maitoa, vielä en ole tehnyt puuroja meidän maitoon, vaan nan2:seen. Itse haluttaisiin syödä kokoajan, välillä ollut syömälakkoakin. Viikko sitten paino oli 10,6kg, kun käytiin lääkärissä.. ensi kuussa vasta neuvola. Vielä ei tule puhetta, omaa sellaista höpinää kylläkin:) Heiluttaa osataan, mutta ei taputeta. Eikä ole oltu vielä hoidossa muilla.. voi tulla ongelmia kun uusi vauva syntyy. Mutta mihis laitat tytön hoitoon, edes pariksi tunniksi, kun kaikki sukulaiset asuvat kaukana. Kerran viikossa otan itse irtautumisen pariksi tunniksi ja käyn kirpparilla/kaupoissa - tosin eipä ole varaa ostella mitään isoa, kun on kotihoidontuella.. 7.4 alkaa uusi äitiysloma.

Miten muilla, mitäs teillä osataan/menee? Kuten MaiMei "kauhisteli", meilläkin on kuukauden päästä 1v synttärit! On mennyt nopsaa aika!:) varasin jo 1v neuvolankin, onneksi vasta synttäreiden jälkeen aika..

eilen esikoinen kysyi saunassa ollessamme, että kuinkas kylvetetään kahta vauvaa... alkanut jo kans miettiä kuinka eletään uuden vauvan tullessa:)

Tyttö tykkää istua saunassa kauan, yleensä isänsä kanssa siellä istuu ja löylyttelee. Punkassakin on niin kiva istua ja leikkiä, harmittaa, kun ei vauvauintiin tullut lähdettyä, vaikka kallista se täällä olisi ollut.. (70e/kk)..
Piuh ja tytteli 11kk (+masuasukki)
 
Kiva kuulla, piuh!! Onnea uudelle poikaselle masuun! Hurjaa, että raskaus on jo noin pitkällä! Aikas hienoa.

Muutkin saa kirjoitella, eikä vaan tyhmään Facebookiin ;)

Mitäs meillä osataan...
No ainakin näyttää nenää, jos kysyy, että missä nenä. Rupatella tauottomasti, mutta varsinaisia sanoja ei oikein tule. Ennen tuli mmpu aina, kun katsoi lamppua, mutta se on jonnekin kadonnut! Ehkä mä silloin vaan kuvittelin... Mutta muuten juttelu on jatkuvaa, guu guu:ta ja tätätätää ja mamamaa eniten. Ja sitten sellaista korinaa :)

Seisoo ja kävelee tukea vasten, mutta aika notkuvaa on vielä askellus, polviseisonta sen sijaan hyvin jämerä, ja siinä asennossa mieluiten leikkiikin. Konttaa lujaa. Seisoo melkein ilman tukea, jos on joku esine kädessä hämäämässä. Osaa kanssa nuo vessanpönttötemput, ja avaa ovet ja laatikot. Tyhjentää erityisen mielellään kaikki paikat, kuten pesukoneen (aina apuna, kun laitan vaippoja narulle!), sukkalaatikkoni, lelulaatikon, keittiön kaapin, cd-hyllyn, jääkaapinkin tyhjentäisi, jos ehtisi, muskarissakin alkoi tyhjentää marakassilaatikkoa :) Täyttöpuoli on pikkuisen heikompi :D

Tykkää syödä itse, mutta lusikka ei oikein nappaa, ennemmin vaan kalkuttaa sillä pöytää. Osaa sulkea stereot ja vääntää volyymit pois/täysille...

No mitä ei osaa: vilkuttaa tai taputtaa, tosin vähän käsi nousee vilkutukseen. High fiven oppi eilen, tosin tänään on ehkä unohtanut ;)

Ei osaa nukahtaa helposti omaan sänkyyn yksin tai ainakaan silloin, jos herää kesken kaiken päiväunilta. Yhä sisäunet ovat kaksiosaiset eli tisun kautta jatkounille. Kaipaa selvästi niitä unia vielä, jos jäävät pois, on kiukkuinen. Mutta itse ei osaa nukahtaa uudelleen, ja lähes aina havahtuu puolen tunnin kohdalla. Toinen osa unesta on tunnin ja yleensä nukkuu sen meidän sängyssä, saan laskettua takas sängylle sylistä (tai imetän makuullaan), mutta vieressä pitää olla, kun heti herättyään muuten kömpii yli laidan.

Ei siis osaa vielä varoa korkeuksia. Eikä osaa oikein syödä kotiruokaa, tai siis halua... Useimmiten meillä syödään sekoitusruokia eli kaupan ja omaa sekaisin, silloin menee. Tyyliin kaupan maissia, omaa luomulihaa, omaa porkkanaa ja omaa kesäkurpitsaa. Tai kaupan vegepastaa ja omaa luomulihaa. Tai kaupan vegepastaa ja omaa vegepastaa sekaisin, kun pelkkä oma ei maistu (mikä ihme siinä on...). Kalat ja luomukanat syödään purkista, en oikein osaa tehdä kalasta mitään, ja kanaa en tahdo ostaa/käsitellä.

Ei myöskään vielä osaa olla hellä kanssaihmisille :) Nipistelee, läiskii ja saattaa oikein tisunhimoisena purrakin :) Ja muita vauvoja lähestyy ronskilla otteella... No on niiltä itsekin turpaan ottanut :)

Meillä on meneillään synttäriviikko! Vuosi sitten mun synnytys oli jo käynnistetty, ja jännityksellä odottelin, mitä tulevaisuus tuokaan tullessaan! Noin ihanan poikasen se toi :) Eli nyt juhlitaan! Kemujen väreinä ovat oranssi, fuksia ja keltainen, juuri tänään kävimme shoppaamassa juhlatarpeita. Ajattelin kakuksi väsätä piiiitkän kääretortun, josta tulee tiikerin häntä... Saa nähdä onnistuuko! En ole koskaan sokerimassaa/marsipaanimassaa työstänyt, mutta pitää tehdä harjoitustorttu varsinaisena synttäripäivänä ja varsinainen sitten kutsupäivänä.
 
Viimeksi muokattu:
Meiltäkin kuulumisia.

Saatiin isompi kämppä naapurirapusta, nyt on sitten tilaa mennä. Melkein tuplaantuu neliöt näihin 47:ään. Muuton kanssa tulee kyllä vähän kiire, kuin kuun loppuun loppuu tämän vuokrasopimus. Saatiin onneksi n. viikko aikaa muuttaa, eli aikaa siivota ja kantaa kamoja. Miehellä on vielä tällä viikolla leikkaus, eikä siis pääse kantamaan kamoja muutossa. Mä sitten rehkin senkin edestä. Onneksi oon nostellut poikaa, niin on vähän enemmän habaa. :LOL:

Poika nous tänään sohvalle pientä laatikkoa apuna käyttäen. Olin kyllä vähän ihmeissäni, että pääsi niin hyvin. Osaa myös tulla itse alas sohvalta (ihan normaalikorkuiselta), mutta tulee pää edellä. Olen kuitenkin varmistamassa aina, ettei satu mitään. Kävely alkaa olla varmempaa, mutta parhaiten sujuu, kun ei itse tajua kävelevänsä ilman tukea. :D

Poika on ollut yökuiva varmaan kuukauden verran jo, ainoastaan 3-4 vahinkoa sattunut. Nousee yöllä 7-8 aikaan pissalle, pissatan sängyn viereen vatiin ja jatketaan unia. Poika nukkuu n. 24 - 11, ajat heittää 1-2 tuntia välillä. Päivärytmi muuten on vähän hukassa (ja epäsynkassa kerhojen ja vastaavan kanssa, joten oleskellaan tosi paljon kotona, mun harmikseni).

Ensimmäinen oikea sana pojalla on 'kakka'. Sanoo sen, kun on hätä. Pissasta ei osaa ilmoittaa ja potta ylipäätään on nyt out, joten tehdään roikottaen pöntöllä tai vadilla. Myös porkkanaa ja ankkaa koittaa sanoa perässä, mutta niistäkin tulee 'kakka'. :LOL:

lyrae ja Samuel 9kk
 
Minäkin täällä taas pitkästä aikaa. Selkä toimii taas 3 vkon jumituksen jälkeen, viime viikko oltiin reissussa perheen kanssa. Nyt on koko porukka minua lukuunottamatta flunssassa, yöt menneet siten vähillä unilla kun koko kolmikko yskii, räkii ja itkeskelee oloaan. Ah, tätä lapsiperhe-elämää!

Lyrae, aivan uskomatonta, että teiän poju on jo yökuiva ja pottailukin sujuu noin mallikkaasti! Poden ihan huonoa omaatuntoa, kun tässä jo vuoden oon yrittäny tota taaperoa kuivaksi ja vasta nyt (ikää 2,5v) se on lähtenyt sujumaan. Tosin meiän taapero on hyvin temperamentikas ja hän kun päätti viime keväänä ettei potalle istu, niin eipä istunut, viimeiset 2 kk on nyt tuottanut tulosta vasta. Näin ollen energiaa ei ole ollut vauvan pottailuun...

Meillä on puheenkehitys edistynyt beibellä, äiti, vauva ja mamma tulee joka päivä, sitten tapailee muitakin sanoja, mutta mulle ei oo vielä ratkennut, mitä hän oikein niillä tarkoittaa :D Toistaa myös perässä tavuja (kuten TÄ ja KA), jos häntä pyytää niin tekemään. Istuma-asentoon oppi nyt menemään itse, ylöspäin on ruvennut kiipeilemään minua pitkin, ottaa siis rinnuksista kii ja hilaa ittensä seisomaan :) Konttausasento on hallussa ja ekat konttausliikkeet eteenpäin on tehty, mutta ryömien beibi menee eteenpäin, se on nopein tapa edetä. Haleja meiän tytsi antaa mielellään, tietää siis mitä tehdä kun pyytää antaan halin.

Tissiä saa edelleen ja ikenillään (hampaita ei ole) puree välillä sikamaisen lujaa! Vilkuttamisen oppi jokin aika sitten ja nykysin vilkuttaa aina, kun joku lähtee meiltä tai illalla yöunille vietäessä vilkuttaa meiän muille lapsille :) Yläfemmakin onnistuu myös. Tavaroiden laitto purkkeihin tai mihin tahansa laatikkoon on nyt kuuminta hottia, kaikki menee mikä käteen osuu. Pinsettiote on hallussa vähän liiankin hyvin, en millään meinaa ehtiä siivomaan lattioilta sotkuja pois.

Joo, sitten kakka-asiaa... onko kellään muulla vilkassuolista lasta? Meiän neiti meinaan kakkii joka päivä syönnin aikana, siis syöttötuolissa yleensä ruokailun loppupuolella vetää yhtäkkiä naaman punasex ja vääntää siinä istuessaan kakat. Tämä siis tapahtuu 4-5 kertaa päivässä!!! Tänään oli enkat, kun tuli illalla vielä extrakakkaus (nro 6) iltaleikkien aikana :D

Mulla kun selkä jumitti, jouduin lähes viikon syömään vahvoja relaksantteja ja imetys oli sinä aikana kielletty. En pystynyt tekemään ruokaakaan sinä aikana tms, joten mies hoiti kaiken. No, nyt on tilanne sitten se, että korvike on tullut kuvioihin jäädäkseen, tissilläolo ei enää oikein nappaa ja purkkiruoat on myös joka päiväsiä (arg!) Ehkä pitäisi vaan aatella, että so what, mutta mua jotenkin ahistaa asia, kun tarkoitus oli vain sormiruokailla ja imettää 1 v. asti. Teen jonkin sortin surutyötä tän imetyksen suhteen, ihan selkeesti nyt on kohta viimeset hetken käsillä :'(

nepula ja tytsi 9,5 kk
 
Viimeksi muokattu:
Ompas kiva, kun taas tullut juttua tännekin=)

Laitampas minäkin noita meidän jäbän osaamisia.. Ihan kiva kirjoittaa ne ylös, kun ei niitä silleen muuten oikeestaan ajattelekaan:O

Eli meillä kävellään, mutta vielä huterasti. Sellanen 5 metrin matka menee ihan hyvin. Mutta aina jos on kiire jonnekin niin konttaamalla mennään;)

Puhe: äiti, anna ja heihei tulee lähes joka päivä. Satunnaisesti kikkak (tik-tak,eli kello) ja titti (tutti ja tissi:D). Muuten on sellaista mahotonta höpötystä, joka kuulostaa puheelta. Eli painottaa höpötystänsä niinku toiset puhuu..

Pottailusta: Aamu-ja iltapissat tekee pottaan. Päivällä ei jostain syystä oikein malta.

Osaa näyttää kellon ja lampun, niin ja kahvinkeittimen. Lisäksi perheenjäsenistä isän ja äidin. Sisarukset onnistuu aina välillä.

Vilkuttaa mutta ei taputa.

Sisarukset opettivat yläfemman:D

Ja nyt on alkanut PUREMAAN toisia, ihan ongelmaksi saakka! Pitänee kohta ottaa "kovat keinot" käyttöön..

Onnea MaiMein poikaselle 1-v synttäreiden johdosta:heart: Mukavia juhlia!!!

Mutta nyt herätään koululaiset.
-leena ja jäbä
 
Onnea uudesta kodista, lyrae!

Lisäosaaminen listaan: kiipeäminen... Juu, eilen kiipesi ykskaks kolmannelle portaalle rappusissa! Lähti menemään, niinku olis ikänsä kiivennyt! Sitten nous seisomaan kaidetta vasten ja olis tullut päälleen alas, mikäli vahtimassa ei olisi ollut... Yläkerrassa meillä on portti, mutta nyt se täytyy sitten alaskin hankkia. Sen jälkeen on myös kiivennyt lelulaatikon päälle ja vähän vaikka minne. Sohvalle ei ihan ylety.

Meillä ei ole edes yritetty kuivaksi. Luovutin ajat sitten, kun IKINÄ ei ees pisuja tullut lavuaariin/pönttöön. Enkä ole vieläkään saanut hankituksi pottaa. Aina on kaupoissa vaan väärän värisiä :) No täytyy nyt hankkia se, niin sitten voisi alkaa harjoitella oikein tosissaan. Kakat tulee lähes vakiona kahdesti päivässä. Aika usein tosiaan kakkii teidän pienokainen, nepula! Mutta ei ilmeisesti mahakipuja ole, tai mitään allergian merkkejä?

Meillä ollaan ihan pian ottamassa tavismaitoa ohjelmaan. Ensin pitäis harjoitella keitetyllä maidolla eli puuron kanssa. Oon niin tottunut tekemään veteen, että aina on puuro jo lautasella, kun muistan... Jogurttia ja raejuustoa syödään päivittäin, rahkaa, viiliä ja piimää silloin kun on. Juustoa annan välillä vähän oman leivän päältä, pitäisi löytää jotain oikein vähäsuolaista juustoa.

Annatteko vain rasvattomia maitotuotteita neuvolan suositusten mukaisesti? Mä en ole antanut kuin vähärasvaista piimää ja viiliä... Muut on perusluomua, kun ei meillä muutenkaan muuta syödä. Enkä haluais antaa rasvatonta maitoa vaan ihan tavallista. Täytyy perjantaina kysyä neuvolassa, että saako niin tehdä...

Voi ei, vauva on vauva enää päivän! Sitten yksivuotias.... EIH! Haluun vauvan!! :D

Meillä purraan nänniä aina, jos annan rintaa liian pirteälle pojalle. Eli tisu maistuu vaan unisena tai sitten ihan tosi nälkäisenä, muulloin ryhtyy silmät kierossa tuijottamaan nänniä, yrittää purra ja nipistää ;) Kaipa sitä imetystä tässä jossain vaiheessa sitten pitäis alkaa purkamaan. Toukokuuhun saakka ajattelin kuitenkin vielä imettää. Mut aika kuluu nopeasti, johan tässä huhtikuu lähestyy huimaa vauhtia!

Pojun kaa käytiin eilen lääkärissä katsomassa korvat, kun on yskää ollut taas 3 viikkoa. Eipä mitään näkynyt. Sai varmuuden vuoksi Ventolinea kotiin, yritin sitä tuossa aamulla antaa, kun hieman hinkui hengitys ja yskä oli kova, mutta eihän siitä mitään tullut. Pidätti aina henkeä, kun maski oli naamalla ja hengitti, kun onnistui rimpuilemaan irti... Ikävää kyllä, kun melkein koko kevään on poitsu ollut jonkinnäköisessä köhässä.

Nyt töiden pariin, tänään on hoitajapäivä. Jo tunti tuhraantunut kaikkeen muuhun nettitouhuun :)
 
^Juu, ei meillä mitään allergioita ole eikä mahakipuja, neidin suoli vaan toimii vikkelää tahtia :D Isäänsä tullut, samanlainen...

Meillä opittiin tänään työkalupakkia hyväksi käyttäen nousemaan jaloilleen! Huimaa kehitystä päivittäin, etten sanoisi :)

En oo vielä antanut maitotuotteita, oottelen sitä 10kk maagista ikää. Mulle ei kyllä käy järkeen se, että pitäs antaa rasvatonta maitoa ja lisäksi rasvalisänä öljyä, kyllä mä oon antanu muksuille ihan kevytmaitoa ja annan jatkossakin. Muutenkin pyrin aika luomua ruokaa tekemään ja lisäaineetonta joka tapauksessa, pakostikin tulee normirasvasia ym tuotteita siten käytettyä. Tilamaitoa pitäis nyt hankkia, kun sain tietää muutaman kilsan päässä olevan maidonmyyntiä. Myyntiaika vaan on just päikkyaikaan, enkä oikein pääse silloin siellä käymään :(

Maimei, onnea 1 v. johdosta! Äkkiäpä on vuosi hurahtanut!
 
Viimeksi muokattu:
Heippa :),

Kirjoitellaan täältäkin välillä...

Maitotuotteista: Täällä saa pari x vkossa jugurttia taikka viiliä, juurikaan muuta ei olla vielä testailtu (ikää juuri sen 9kk) , mutta hissukseen alan lisäillä.

"Osaamisesta": Ryömitään, kontataan, noustaan kaikkea vasten ja kävelee tukea vasten. Vilkuttaa ja taputtaa, ja kun sanoo "anna pusu", työntää aina otsan pussattavaksi :D. Selviä sanoja ei vielä tue, vaikka mölyapinaksi leikillään neitiä kutsutaankin, kun on ihan jatkuvasti äänessä, äiti on "ätä" ja "amma" tarkoittaa maitoa taikka ruokaa. Ja osaa puditella päätään jos tarkoittaa ei:tä...Ja nyt viikon aikana on alkanut älyämään kun otan ulkoiluvaatteet esiin ja sanon, että mennään ulos, niin tulee itse syliin ja antaa pukea nätisti (jee, ennen oli aika taistelua välillä).

Niin se aika vaan menee siivillä, uskomatonta, että ensimmäiset tulevat/ovat jo tulleet sen vuoden ja kaikki muutkin pian perässä. Ja tuntuu kuin juuri vasta tuskailtiin alkuraskauden pahoinvointeja jne...Täällä on tulossa meidän neidille myöskin pikkusisko, joten neljäs tyttö taloon (kyllä meidän isännällä menee pää sekaisin jo tästä tyttöenergiasta :D ), ja siitä jos mistä huomaa, että niin se vain tuo meidänkin pieni kovasti kasvaa ja kehittyy joka päivä ja pian on hänkin isosisko.

JA & Nti 9kk & rv24
 
Oh, paljon onnea JA!! :flower:
Olis aika älytön fiilis, jos olisi raskaana taas :) No ei ole siitä pelkoa... Mutta toki tässä on vähän miettinyt, että haluaako vielä toisen. Ikä tulee niin pian vastaan. Päätökset pitäisi tehdä NYT. Tai melkein NYT. Oli kaveri kylässä kuukauden ikäisen mukelon kanssa, ja oli kyllä ihana kannella sitä pienokaista. Oli niin kevyt! Totaalisesti unohtunut jo meidän murusen keveys, joka kuitenkin oli ihan ultimaalista luokkaa, tämä kaverin poika kun kuitenkin oli jo nelikiloinen!

Mutta on se vaan yhden kanssa niin helppoa tehdä tulevaisuudessa asioita, ja meillä on kuitenkin vilkas ystäväpiiri ja paljon lapsia (ennen ei kyllä ollut, mutta kummasti oman lapsen myötä on tullut paljon lisää lapsellisia kavereita), niin ei ole sosiaalisesti köyhää kyllä. Tietty isona olisi pojalla mukavampaa, jos olisi sisaruksia, kun me vanhemmat vanhetaan jne. Mutta en tiedä. Kuitenkin ennenaikaisuuteen on paljon isompi riski, ja olisin varmaan koko raskauden ajan ihan kamalassa paniikissa.

Miten muuten teillä, äskeiseen liittyen, on jakauma ystäväpiirissä: onko enemmän lapsiperheitä kuin ei-lapsellisia? Tai onko teidän mielestä vaikeampi/mukavampi hengata niiden kanssa, joilla ei ole lapsia? Lapsen saannin jälkeen on kyllä huomannut, että vähemmälle jäävät ne ystävät, joilla ei ole omaa lapsikokemusta. Mä en ole ihmisiä, jotka höpöttäisivät lapsista niille, joita ei kiinnosta, mutta olen valitettavasti huomannut, että ystäväpiiristäni ne, jotka eivät lainkaan ole kiinnostuneet lapsista eivätkä halua omia, eivät ota oikein ikinä yhteyttä enää. Pelkäävät varmaan, että lässytän vaan vauvoista nykyään. Sitten on muutama sellainen, joka varmaan haluaisi oman lapsen, mutta kun ei ole edes parisuhdetta, niin tilanne on ristiriitainen, ja varmaan ristiriitainen myös suhtautumisessa muhun. Enemmän on sitten tullut oltua ystävien kanssa, joilla on itsekin vauva/lapsi, ja kyllä siinä vaan läheisempi fiilis on, kun tietää, mistä toinen puhuu. Nyt, kun on taas työelämässä mukana ja vähän käynyt viihteellä ja reissujakin suunnittelee, on tietty taas enemmän juteltavaa muidenkin kanssa, mutta aiemmin "haittasi" kyllä se, ettei elämässä oikein ollut muuta kuin vauva-asiat, niin miten sitä mistään muusta aiheesta sitten pystyi oikein juttelemaankaan. Ainakaan kuulumisten tasolla.

Siirrettiin 1-v neuvola ensi viikolle flunssan takia. Hyvä, nyt ei ainakaan rokotusten takia tarvi pelätä synttärijuhlien onnistumista. Mut voihan täs vielä tulla korvatulehduksia ja kaikkee... Eilinen synttäripäivä meni ostoskeskuksessa ja kotosalla, isi tuli aikaisin kotiin, muuten ei erityisen poikkeuksellista. Lahjoista ei ollut yhtään kiinnostunut!! Paketeista siis. Lelut sisällä kyllä kiinnostivat sentään, mutta lähti aina muihin hommiin, kun piti avata paketti :)
 
Onnea MaiMein pojalle! :flower: Unohtui edellisessä viestissä jo onnitella. Ja kiitos muutto-onnitteluista.

nepula: Niin, meillä kyllä on edelleen vaippa öisin, niin paljon en luota pojan yökuivuuteen. Ja onhan tän kanssa tehty töitäkin. Jossain vaiheessa mietin vessatuksen lopettamista, kun oli niin työlästä, mutten osannut lopettaa. En osannut antaa pojan pissata vaippaan, kun tiesin että sillä on hätä. Ehkä tää nyt alkaa kantaa hedelmää. :)

Musta kans tuntuu, että justhan sitä oli raskaana. Meillä olis kyllä suunnitteilla ehkä alkukesästä toista lasta yrittää, mutta tälläkin hetkellä mennään varmoilla päivillä. Hyvin toimineet tähän mennessä, tuntuu että bongaan ovulaationkin nykyään (ja muutenkin tunnen kiertoni paljon paremmin).

Maitotuotteista: Meillä siirretään maitojen aloitus n. vuoden ikään. Mulle itselleni tuli tosi paha maitoallergia pienenä, joten ei haluta turhan aikaisin aloittaa pojalle. Neuvolassa tosin eivät olleet kauhean kannustavia, kun meitä neuvottiin aloittamaan korvikkeet :O lisäksi 10kk iässä, jos ei lehmänmaitoa. Mietin, että mitäköhän järkeä siinä on, kun korvikkeetkin ovat lehmänmaitoa (mistään erikoismaidoista ei siis ollut puhe). No, ei olla korvikkeita aloittamassa, kun imetän vielä niin paljon. Kalkkitabletteja ajattelin antaa 10kk jälkeen satunnaisesti, jotta kalsiumia tulee tarpeeksi. Lisäksi poika syö tosi monipuolisesti, kun monista kasviksistakin saa kalsiumia.

Ystäväpiiristä: Meillä oikeastaan suurin osa ystävistä on vielä lapsettomia, sen verran nuoria kun ollaan. Huomaa kyllä, että vähemmän tulee heidän kanssaan aikaa vietettyä, koska mulla on aina poika mukana. Muutenkin aika paljon oleskellaan kotosalla. Kerhossa käydään pojan kanssa ja siellä on lapsellisia tuttuja, mutta muualla ei. Mielelläni viettäisin enemmänkin aikaa "mammaseurassa", mutta olen aika huono tutustumaan uusiin ihmisiin.
 
Voi kun ihanaa piuh! Jännä ajatella että jollain on tulossa jo vauva mutta siis ihanaa kyllä kun teidän tyttö saa sisaruksen :)
Ja onnittelut myös JA:lle!

Itseänikin vaivaa jo pieni raskauskuume mutta ei tässä olla mitään iltatähtöstä tekemässä ainakaan 4 vuoteen. Kaikki vauvanvaatteetkin olen jo myynyt eteenpäin. Ja ei tänne asuntoon enää seitsemättä lasta mahtuisikaan,nytkin on jo ahdasta.

Meidän Aapeli on vielä ihan vauva jotenkin. Viime neukussa lääkäri ihmetteli pojan makaronijalkoja jotka eivät ota yhtään alleen ja eipä tuo vielä konttaakaan,vetelee käsillään vaan eteenpäin vauhdikkaasti. Jalat on jotenkin ihan lötköt ja mua huolestuttaa onko niissä jotain vikaa...
Isoveljensä seisoi jo tuossa iässä. Aapeli on kohta 10kk.
Meitä riivaa kuukauden sisään kolmas flunssa ja lapset se on käynyt kaikki lävitse. Mä pääsin pelkällä muutaman päivän kurkkukivulla.

Omassa ystäväpiirissäni melkein kaikki ovat jo lapsellisia. Toinen paras ystäväni on vielä lapseton mutta hän onkin minua 6v nuorempi ja vasta löytänyt parisuhteen.
Eipä se menoa haittaa kun ollaan kuitenkin tunnettu vauvasta asti,hän kun on pikkuserkkuni :)

Mitäs muuta...

Raskauskiloja sulatellaan...Kovin on yksinäistä touhua mutta hyvin on lähtenyt menemään ja olo on paljon energisempi ja iloisempi kun ylimääräiset sulaa pois :)

Onnea MaiMei 1v taaperolle!!

Nannaliina ja Aapeli 9,5kk
 
lyrae: vai korvikkeisiin kehotettiin... Eipä kuulosta järkevältä aloittaa tässä vaiheessa niitä! Ja jos kuitenkin vielä ihan kunnolla imetät, niin luulisi riittävän. Saahan kalsiumia muualtakin kuin maitotuotteista.
Nukutatko muuten vielä rinnalle? Kuinka usein vauva syö yöllä? Meil on mennyt aika mahdottomaksi tuo touhu toisinaan, yöstä riippuen. Toissayönä poju tartti tissin suuhun 2 kertaa (en tiedä, paljonko söi, nukahtelin), viime yönä 7-8 kertaa... Oli tosi itkuisa yöllä, mut onpa kyllä varmaan kurja olokin, nenä tukossa ja yskittää. Aika usein illalla ja päiväunilla lähes uinahtaa tissille, vähän havahtuu kun laitan petiin. Mä vaan pitkittelen vieroitushommia, kun aina tuntuu siltä, että on huono hetki.
 
Nannaliina: mein pojulla ei ole ehkä lötköt jalat, mutta muuten steppaa ja pomppii ja hytkyy kyllä siihen malliin, että milloinhan löytyis jämerä askellus... No, mummolan lahjapaketissa on se sellainen työntökärry mikä onkaan, saapi sitä sitten ryhtyä lykkimään... Kun kävelyttää, on meno sentään varmempaa jo kuin viime viikolla.

Poikasen lempipuuhaa on mun avulla potkia pehmeää jalkapalloa pitkin asuntoa ja "juosta" sen perässä :)
 
Meidän poika ei osaa vielä edes istua,ei pysy yhtään ylhäällä. No,ehkä hän on vain hitaampi kehityksessä mutta ainahan tuollaiset mietityttää. Kyllä ne jalat heiluu ja potkii makuuasennossa että ehkä vain turhaan huolehdin mutta aika näyttää.

Kiitos lyrae,nyt on tarvittava määrä kissoja koossa!

Nannaliina
 
Viimeksi muokattu:
MaiMei: Joo, nukutan vielä rinnalle. Poika nukkuu siis mun vieressä koko yön, mutten oikeastaan tiedä montako kertaa syö yöllä, kun en herää. Itse siis etsii tissin ja syö. Ennen nukahtamista yleensä kyllä syö ahnaasti, molemmilta puolilta usein, ja heti herätessä yleensä syö myös.

Vieroittamiseen en osaa antaa oikein mitään vinkkiä tai vertaistukea, kun mä en ole ajatellut vieroittaa. Aion siis imettää siihen asti, kunnes itse vieroittuu. Poikaa selvästi kyllä kiinnostaa kiinteiden syöminen, nykyään menee paremmin mahaan asti ruokaa ja osaa vaatiakin, jos en tajua tarjota tarpeeksi usein.

Olen myös miettinyt pojan ja mahdollisen tulevan pikkusisaruksensa tandemimetystä... Joten uusi raskauskaan ei mulla tule olemaan syy vieroitukseen, ellei jotain ongelmia ilmene.

Nannaliina: Kyllä varmasti neuvolassa reagoidaan (laitetaan eteenpäin tutkimuksiin), jos liikkumisen suhteen on huolta. Mut ikävää, että tuottaa sulle huolta. En tiedä onko siinä mitään perää, mutta usein olen kuullut, että monilapsisten perheiden nuorimmaiset olisivat hitaampia lähtemään liikkeelle kuin aiemmat. Minulla ja sisaruksillani oli näin (nuorin veljeni lähti tosi myöhään liikkeelle, mutta ihan normaalisti kehittynyt on silti), ja myös muutamassa tuttavaperheessä sama.

Laitan yv:tä kissanruokajutuista!
 
Pitkästä aikaa tännekin kuulumisia :)
Osaamisista: Meillä neiti nyt pian 9,5kk ja kova meininki on eteenpäin. Konttaa hirveetä vauhtia, nousee seisomaan ja liikkuu tukea vasten jo hyvin. Tunnistaa lampun ja isin jne ja osoittaa niitä. Sanoja ei vielä tule kuin äittä ja jotain muuta ihmeellistä mulinaa ja tavuja. Ei taputa tai vilkuta äidin kuukauden yrityksistä huolimatta ;)

Maitotuotteista: Aloitettiin bulgarian jogurtilla kun tyttö täytti 9kk ja kyllä maistuu. Myös turkkilaista jugua välillä sekoitan kasvissoseisiin. Viili ei ollut niin hitti mutta rahka ja raejuusto maistuu. Eli meillä ei kyllä olla noudattamassa noita rasvaton-suosituksia, en itsekään usko niiden tarpeellisuuten normaalin ruokavalion puitteissa eli en todellakaan ala rasvatonta ruokaa tarjoamaan myöskään lapselleni. Mua alkaa aina jotenkin ärsyttää toi rasvattomuus-kouhkaaminen kun sitten tosiaan suositellaan toisesta päästä "hyvä rasva"-lisiä, plaah.

Ystävistä: Mulla on muutamia lapsettomia ystäviä ja en kyllä koe mitään eroa että kumpien kanssa enemmän on juttua, lapsettomien vai lapsellisten. Molempien kanssa turistaa niitä näitä, enemmän lapsijuttua tietty lapsellisten kanssa mutta mä en ainakaan tykkää lapsista koko ajan jauhaa eli siksikin muut aiheet on ihan normaaleja molemmissa ystävä-vaihtoehdoissa :) Mä koen tärkeäksi itsellä sen että en ole pelkästään äiti vaikka se lapsi todella tärkeä ja iso osa elämää onkin ja siksi myös keskustelu kattaa muutakin kun tapaan ystäviäni. Noissa muskareissa ja mammakerhoissa (yök mikä sana :D) sun muissa missä käydään niin niissä tulee ihan tarpeeksi lapsi-asiaa niin siksi on virkistävää ystävien kanssa puhua muista asioistakin.

Pottailusta: mä olen yrittänyt potattaa tyttöä mutta siitä yksinkertaisesti ei vaan tule mitään. Ei suostu istumaan siinä! Ponkaa heti pois ja jos en ota niin alkaa huutamaan. Eli en tiedä miten saisin tuota pottailua harjoitettua...

Nelli ja tytsi pian 9,5kk
 
Mä en kans oikein noista rasvattomista maitotuotteista perusta. Meillä isommat lapsetkin juovat kevytmaitoa, rasvattomia eivät hyväksy ollenkaan.

Nelli: Meillä jäbä suostuu istumaan potalla vain, jos hän saa räplätä samalla jotain tavaraa. Ja keskimmäisen lapsen kans piti potalla aina lukea kirjaa tai laulaa:D

Ystäväpiiristä: Meillä on sekä "lapsellisia" että lapsettomia ystäviä ja hyvin oat aina lapset ottaneet huomioon ja on yritetty sellaista touhuilua keksiä yhdessä, että lapsetkin voivat olla mukana. Toki jotkut jutut on vaan sitten aikuisille;)
Itsestä tuntuu nykyään miehen sukulaisten luona, kun tää meidän jäbä on ainoa pieni lapsi, että on itse vauvan kans aina jotenkin ulkopuolinen.. Toiset lapset miehen suvussa siis ovat ikähaarukassa 9-12 v. Esim. nyt anopin 60v lahjatoive oli lähteä naisporukalla egyptiin viikoksi.. No, toiset lähtevät sinne ensi viikolla. Mä en vielä oikein osais olla viikkoa erossa jäbästä. Ja tissilläkinhän tuo meidän jäbä vielä on. No ehkä tilanne vielä muuttuu jossain vaiheessa:)

Jaaha, me lähdetään jäbän kans vielä imuroimaan ennen päiväunia. Se on jäbän lempihommaa:D
 
Synttärit juhlittu :) Hyvin sujuivat kemut, oli juuri sopivasti vieraita, sopiva balanssi lapsia ja aikuisia ja onnistunut tiikerinhäntäkakku. Itse sankarikin selvisi parilla itkukohtauksella (kun äidin sylissä oli väärä vauva...). Oli hassua, että lahjaksi saatiin melkein vaan kirjoja! Taitaa olla kirjallisia ystäviä. Isovanhemmilta ja tädiltä tuli sentään vähän leluakin, kuten sellainen auto, jonka päällä voi istua ja pitää ratista kiinni, ja Brion työntökärry. Vaatteitakin vaan toiselta mummolta. No, olin mä itse ostanut vaatteita ja leluja ihan tarpeeksi. :) Nyt meillä sitten on taapero... No ei, on se vielä meidän vaavi, oma ihana tisuvauveli :heart:

Oltuaan viikonloppuna niin paljon muissa syleissä poikasella oli illalla kauhea äitipula! Ei vaan suostunut nukkumaan omaan sänkyyn, heräsi 10min välein ja lopulta ei asettunut ollenkaan, vaan piti sitten mennä itsekin nukkumaan ja ottaa poika viereen. Siinä sitten nukkui tyytyväisenä. Ja tänään oli mennyt hoitajan kanssa ihan mukavasti.

Ai niin, toisen juhlan paikka: poitsu on tehnyt kahtena aamuna kakat pottaan!! Tätä ei kehtaa hehkuttaa muualla kuin täällä :) :) Ostin potan vasta synttäripäivänä, ja yllätys oli suunnaton, kun eilen aamuna potalla istuskeltuaan aikansa siellä olikin hieno läjä! Voi sitä onnittelukuoroa (mukana oli mummi ja täti...). Ja tänään isin kanssa oli myös vääntänyt pottatuotoksen. Tänään myös pissi pottaan kerran. Hitsin hienoa, me kun ei olla tosiaan edes lavuaariin ikinä onnistuttu. Potalla istuu tosi hyvin, tosin tekemistä pitää olla eli joku leikkikalu (eli äidin harja tai vastaava).

Mä oon ihan helisemässä aikaisten herätysten kanssa... Aivan liian monena aamuna poikanen on ponkaissut ylös klo 7 tai 7.30. Toivottavasti kellojen siirtäminen vähän auttaisi asiaa... En mä tosin itse pääse sängystä ylös ennen kuin aikaisintaan 8.30, joten köllitään ja möyhitään ja tisutellaan pedissä. Puuro syödään yleensä vasta 9.30, sillai mun mielestä menee parhaiten päivän syöntiaikataulu. Klo 12.30 lounas, klo 15 välipala, klo 17.30 päivällinen ja klo 20 iltapuuro. Unet nukkuu 11.30-12.30 ja 15.30-17 tai 16-17.30. Vielä ei vaikuta siltä, että hetkeen päästäis yksiin päiväuniin.
 
Nopeasti tosiaan menee aika ja tännekään ei ole tullut kirjoiteltua, kun Facessa on niin helppo kommentoida. Ihan ikävä on kyllä erityisesti MaiMeita Ja Lyraeta, jotka ovat pelkästään täällä :). Meillä aikaa on vienyt nyt myös makkariremppa, joka etenee HITAASTI, sillä tehdään sitä viikonloppuisin vuorotellen pojan hoidon ohessa. Pieni mies on jo kovati aktiivinen ja energinen kaveri, joka vaan villiintyy päivä päivältä :O. Olen tosin itse ollut pienenä ihan samanlainen, joten muita on turha syyttää :D. Meillä kontataan ja kävellään huonekaluja pitkin ja kotona kiinnostavinta on anstianpesukone, vessa, äidin pölynimuri ja kaikki tekniset laitteet yleensäkin.

Ja Nepula: meilläkin vatsa toimii sen neljä kertaa päivässä ja aina ruokailun yhteydessä. En ole pitänyt sitä mitenkään outona, kun näin on aina ollut eikä varmasti ole mistään allergiasta kyse. Viime viikolla meillä oli muutama päivä ripulia, ja silloin voin sanoa, että maha oli OIKEASTI löysällä. Muutama vaippa tuli vaihdettua, kun isi oli silloin sopivasti työmatkalla Saksassa... Pottaillaan jonkin verran ja saadaan myös saalista, mutten oikein jaksa istua vessan lattialla tuntikausia, joten meidän poika saa olla vaippahousu vielä tästä eteenpäinkin.

Maitotuotteita aloitellaan ensi viikolla, kun tulee 10 kk. En ole oikein tajunnut, mikä kiire noiden (tai ylipäätään muiden uusien juttujen) aloituksessa on, jostain kai ne suositusikärajatkin tulevat. Imetän vielä sen 4 kertaa päivässä, ja vieroitus tulee ajankohtaiseksi jossain vaiheessa kevään mittaan.

Poika pitää kiireisenä, touhutaan paljon, kyläillään ja ulkoillaan. Ihana, kun ei ole enää vauvaa vaan taapero, jonka kanssa on kiva odottaa jo kesää ja suunnitella vaikka jotain reissuakin! Oma työtilanne on ainoa, joka ahdistaa aivan käsittämättömällä tavalla, muuten eletään perusonnellista elämää :).

Ja nyt pitääkin jo rueta kiirehtimään, että ehditään kerhoon. Käykää lukemassa blogia ja kommentoimassa, ettei yhteydet ihan katkea :)!

Huolimattomia unelmia.
 
Hienoa MaiMei, että teillä oli onnistuneet synttärijuhlat:) Ja onnea myös pottatuotoksista!

Meilläkin edelleen kahdet päiväunet jäbällä. Ja joskus jos iltakävelyllä käydään niin saattaa torkahtaa vielä silloinkin hetkeksi..
Mä toivon, että meillä kellon siirto siirtäis heräämisiä edes 7!!!

Viimeyö oli ihan hirveä. varmaan puolen tunnin välein jäbä kitisi ja inisi. No, syykin tässä selvisi, flunssa iski.:( Nenä on pienellä tukossa ja varmaan kurkkukipeä, kun nieleskelee koko ajan. Toivottavasti ei pahemmaksi tuosta mene..
-leena ja nuhanenä
 
Ystäväpiiristä: kun 5 v sitten sain esikoisen, niin olin ainut ystäväpiirini äiti. Aika yksinäistä silloin olikin, kun muut oli töissä ja minä kotona, viikonloppusin kaverit biletti, minä hoidin lasta. Mutta muutto uudelle paikkakunnalle toi valtavan määrän uusia äippäkamuja ja sittemmin omatkin kaverit ovat perheellistyneet, heidän kanssaan ollaan taas samalla aaltopituudella. Toki lapsettomiakin kamuja on yhä, harvemmin näen heitä, mutta yhteys on kuitenkin säilynyt :)

Maimei, upeeta että pottailu on alkanut noin hienosti!

Eilen koin valtavaa "mun vauva on kohta taapero"-ahdistusta, ihan itkeä tillitin täällä. Enää ei tule uutta vauvaa meille ja vaikka onkin ihanaa että kuopuskin kasvaa ja oppii uutta, niin haikeelta tuntuu. Lähenevä paluu työelämäänkin kummittelee jo liian liki, mun pitäis hakea kohta aktiivisesti uutta työtä että olis sitten syksyllä jotain mihin mennä.

Nannaliina, mullakin on vielä raskauskiloja, itseasiassa 8kg, kun lihoin 3 kg nyt kk aikana selkäkipujen aikana, kun söin lääkkeitä jotka ilmeisestikin turvotti ja muutenkin liikunta oli 3 vkoa pois kuvioista. Mutta kesää kohti pikku hiljaa aattelin nää saada pois...

Niin, ei meilläkään vielä kävellä eikä edes kontata! Ryömien mennään joka paikkaan, joskin viime päivinä on ollut yritystä ylöspäinkin :D
 
Meillä nyt sitten sairastetaan ihan kunnolla:( yli 38 kokoajan kuume.. Räkä valuu ja yskittää pientä kokoajan. Ja sylissä pitää olla ihan kokoajan!! Selkä alkaa huutaa jo hoosiannaa kun pari vuorokautta on tuollasta 10 kiloista pätkää kantelee. Kenenkään muun syli ei kelpaa. No, jospa pian menis ohi.

Mullakin vielä muutama raskauskilo jäljellä ja en usko että ne lähtee minnekään ennenku lopetan imetyksen.

Nyt pitää taas mennä..
 
Voi ei, Leena! Pienelle potilaalle kovasti paranemista ja äidille kantovoimia! Onko sulla reppua tai liinaa apuna? Oliskohan ihan influenssa kyseessä?

Kevlarsoul: käyn säännöllisesti blogia lukemassa ja pitää kehua, että tosi ihana blogi! En ole kylläkään kommentoinut kuin kai kerran, joskus ihan alkuaikoina. Itsekin kirjallisuusihmisenä (olen koulutukseltani yleisen kirjallisuustieteen maisteri) on mukava lukea myös hyvistä romaaneista. Miten sä ehditkin lukea noin paljon... Mä ehdin just ja just lukea pakolliset eli romskut, joita tarvin työn puolesta. Jonossa olisi vaikka mitä kyllä! Mutta iltaisin olen usein niin sippi, että nukahdan heti.

Meillä oli tänään 1v-neuvola! Poitsu on tehnyt kasvupyrähdyksen, pituus oli 75,6cm (tammikuussa 70!), paino 9,6kg. Paino on aika alhaisilla käyrillä, mutta meillä on niin vauhti päällä, että ihan äimistyin, että noinkin paljon oli painoa. 10kg lähestyy, voi ei! :) Muru sai kaksi rokotusta, kolmas viikon päästä eli vähän jaettiin. Otti piikit kuin mies, ihan miniparku tuli ja sitten jo touhuttiin neuvolan lelujen kanssa. Yövierotusta suosittelivat hiljalleen, muttei mitään painostusta ollut, sanoi se täti, että ei mitään kiirettä, jos itse kerran jaksat. No, alkaa jaksaminen olla nyt vähän kortilla, kun poju viuhtoo nykyään yöllä niin, että tuntuu, et on itse koko ajan hereillä vaan. Omassa sängyssä ei kuitenkaan suostu olemaan ekan pätkän jälkeen, nousee vaan ylös heti. Vaikea uskoa, että tisuttomuus rauhoittaisi meidän tapauksen, mutta tietty se varmaan auttaisi, jos poika osaisi muuten nukahtaa. Toisaalta kyllä se osaakin, jos huvittaa... Monesti nukahtaa uudelleen myös ilman tissiä. Mutta aina ei huvita. Noh, katsellaan meidän Hollannin matkan jälkeen sitten. Tai no sitten mennään Jyväskylään, no sen jälkeen sitten :)
 

Yhteistyössä