Tuleva tuplaäiti kyselisi vähän kokeneemmilta :)

Hei! Odotan identtisiä kaksosia syntyväksi tammikuussa -11 ja ennestään kotona viipottaa 1v vauhtityttö! :)
Mulla olis pari kysymystä..
Ovatko teillä tuplat nukkuneet aluksi samassa sängyssä? Kuinka pitkään?
Minkälaisia vaunuja suosittelisitte? ( hankalaa kun pitäis saada tuo isosiskokin kyytiin vielä, mutta ei taida kaksosten rattaisiin saada sisaristuinta )
Miten on arki lähtenyt käyntiin kahden pienen kanssa? Etenkin jos kotona vielä pieniä lapsia.. Mua vähän pelottaa kun ikäeroksi tulee vain 1v4kk.
Entä raskausaika? Miten meni puolenvälin jälkeen? Mä olen nyt viikoilla 20+6 ja tähän mennessä säästynyt vaivoilta. Vähän tietysti liitoskipuja ja selkä vihotellut ym.. Mutta mietinkin että alkaako se maha tästä kovaakin vauhtia kasvamaan kun nyt vielä aika tollanen "normaalin" kokonen..
Kiitos jos joku jaksaa vastata :)
 
Onnea odotukseen! :heart:

Mä nyt vastailen omalta osalta mitä ennätän, pojat varmaan herää ihan just :D Meillä nukkuivat samassa sängyssä vielä 7kk iässä, on jatkettava pinnis johon sopivat hyvin. Sitten kun eivät enää sopineet ja alkoivat häiritä toisiaan, muutettiin toinen matkasänkyyn. Vaunuina meillä on Brion double wavet tai mitkä nyt olikaan. Käytettynä ostettiin ja aika pitkään mahtuivat päikkärit vaunuissa nukkumaan. Aika tyytyväinen oon ollu, meillä pääasiassa vaunuillaan hiekkatiellä tai metsäteillä ja noissa on isot renkaat ja pääsee vähän hankalammassakin maastossa. Nyt siis ovat rattaina käytössä, ja edelleen sinällään passelit mutta reissuun ois helpompi ja kivempi ottaa jotkut kevyemmät.

Raskaus meni yllättävän vähin vaivoin, verenpaineet nousivat loppuraskaudesta ja sokerit piti mitata muutaman kerran viikossa mutta muuten en muista että mitään pitempiaikaista harmia ois ollu. Närästys oli kyllä helvetillinen jossain vaiheessa mutta ei sitäkään kestäny ku muutaman päivän :D Paino nousi reippaasti ja satanen paukahti rikki kuukautta ennen ku syntyivät. Mutta eipä sekään haitannut, väsytti kyllä taakan raahaaminen ja liikkuminen oli hidasta mutta vielä synnytysosastollekin mentäessä kampesin rappuset tokaan kerrokseen, jos ei muuta niin uhallaan ;)

Mutta joo, meillä ainakin on arki sujunut aika pitkälti omalla painollaan, ongelmia on välillä eteen tullut mutta onpahan noista yli päästy :) Ei oo ainakaan niin rankkaa ollut kuin mitä kuvittelin, mutta nyt kun pojat ovat jo reilun vuoden ikäisiä menoa ja meininkiä on sen verran että se tahtoo välillä uuvuttaa. Eilen mm. toinen tippui keinuhevosen selästä ja siinä tohinassa meni hampaita huulesta ja poskesta läpi. Normipäivä siis ;)
 
Moikka!

Pistetään täältäkin kommenttia. Meillä reilut 9kuukautiset pojat pitämässä vauhtia yllä. Aikaisempia lapsia ei ole, mutta kyllä näissä kahdessakin riittää kättenvoiteita. Meillä on Carenan tuplarattaat ja käytössämme oli 6 kuukautta kovat vaunukopat, sen jälkeen pojat nukkuivat hetken aikaa rattaissa. Nykyään meillä nukutaan päikkärit turvallisesti pinniksessä. Joissakin ratasmalleissa on mahdollisuus saada vanhemmalle sisarelle sellanen seisontalauta, joten kannatta kysellä sellasta kaksosrattaisiin. Ehkä seisomalauta ei vielä onnistu teidän esikoisen kanssa, mutta voi olla hetken päästä oiva ratkaisu vähän lyhyemmille matkoille.

Mulla alkoi raskaus aikana ongelmat siinä 20 viikolla, supisteluiden vuoksi jouduin jäämään pois töistä ja ravasin osastolla hoidoissa muutaman viikon välein. Supistusherkkyys liittyi kohdun nopeisiin kasvupyrähdyksiin. Sitten seurailtiin sokereita, jotka kyllä pysyivät hyvinä koko raskauden ajan eikä pojillekkaan tullut sektion jälkeen mitään sokeritasapainon ongelmia. Viimiset kaksi viikkoa olivat ne pahimmat, turposin ihan valtavasti ja vatsa oli potenssiin kymmenen. Suunniteltu sektio tehtiin 37+2 ja pojilla oli kokoa jo silloin 3060g ja 2960g. Jälkikäteen olen tajunnut olleeni kyllä todellinen supernainen ja olen ylpeä siitä monen viikon maratonista minkä selviydyin.

Meillä pojat nukkuivat samassa pinniksessä noin 3-4kuukautta, sen jälkeen alkoivat häiritsemään toisiaan sen verran että vaihdettiin heidän omiin pinniksiin. Arki lähti mukavasti pyörimään, vaikka aluksi tupla vaipanvaihtoihin ja syöttöihin menikin ihan tuhottomasti aikaa. Rutiinin tullessa hommat ripeytyi ja poikien syöttövälin pidentyessä jäi enemmän aikaa huilaamiselle. Tähän asti on ollut paljon niitä rankkoja päiviä, mutta myös paljon todella helppoja päiviä, tasaista välimallia meillä ei ole näkynyt :rolleyes:
 
Heippa!

Vastaanpa nyt minäkin tähän.
Meillä pojat nukkuvat samassa sängyssä edelleen, mutta n.6kk iässä olis tarkoitus siirtää heidät omaa huoneeseen ja omiin sänkyihin. Rupeevat jo nyt olemaan aika isoja ja jonkin verran häiritsevät toisiaan, mutta meillä ei makuuhuoneeseen mahdu kuin yksi pinnis, enkä raaski vielä tässä vaiheessa siirtää omaan huoneeseen.
Me ostettiin myös uutena noi Brion double wavet, mutta ensinnäkin ne on tosi painavat joten niiden mukaan ottaminen esim. kauppareissulle on aika järjetöntä. Eli ovat meillä olleet käytössä vain kotosalla. Meillä kuitenkin on aika paljonkin tarvetta sellaisille rattaille mitkä minäkin saan yksin nostettua autoon, joten ostettiin Carenan double swingit ja ovat kyllä tosi hyvät. Ei mitkään järin köykäset, mutta saan ne yksin nostettua autoon ja pois ihan hyvin. Ja se mikä on vielä tosi hyvä verrattuna noihin Brioihin, niin noissa Carenoissa on väliseinä eli molemmilla omat loossit. Briossa kun sitä ei ole, niin tuppaavat välillä herättämään ja häiritsemään toisiansa. Mutta se taas Carenoissa on vähän huonoa, että niissä ei ole heittoaisaa. Mutta muuten olen kyllä tositosi tyytyväinen Carenoihin. Ja niihinhän saa myös nuo kantokassit vauvoille. Eli kannattaa kyllä miettiä tarkkaan mitkä vaunut hankkii, koska luulenpa, että ainakin jossain vaiheessa tulee tarve ottaa rattaat mukaan autoonkin.
Mä säästyin aika pitkälti kaikilta raskauden oireilta. Vielä rv 30 jälkeen sanoin monta kertaa, että välillä tuntuu ihan kun ei raskaana oiskaan. Mutta kyllähän se kunnon päälle kuitenkin otti, piti vähän miettiä mihin paikkoihin voi mennä. Esim. Ikean reissut oli täyttä tuskaa, kun piti levähtää muutaman metrin välein. Ja kivuttomia supistuksia oli aika alusta alken ja välillä niitä tuli tosi paljonkin. Rv 36 verenpaineet oli pilvissä ja sitten huomattiin, että lapsukaiset ei ollutkaan kasveneet pariin viikkoon, joten rv 36+1 tehtiin kiireellinen sektio.
Ja vielä tuosta vatsan kasvusta, että mulla se kasvu otti hirveän pyrähdyksen rv 22-26 välillä, muuten se kasvoi aika tasaisen hitaasti koko ajan eikä siitä kovin iso tullut ollenkaan =)
 
Heippa,

lämpimät onnittelut, onnea odotukseen!

Meillä lapsoset täyttävät kohta 1-vee, eli ihan pikkuvauva-aika jo ohitettu. Pari ekaa kuukautta on vaativinta, sit helpottaa kovasti! Tosin nyt ne "haasteet" on vähän erilaisia kun liikutaan enemmän, toinen menee itään, toinen länteen! :) Mutta etenkin alussa tosiaan (ja vielä edelleenkin) ihan siihen perushoitoon, syömiseen, vaipatteluun, nukuttamiseen jne... menee todella paljon aikaa, mitään muuta ei voi kuvitellakaan ehtivänsä.

Lapset nukkuivat yöt meidän vanhempien välissä n. 6 kk ikään asti. Siinä nukkuivat kaikkein levollisimmin, ja oli mullekin imetyksen takia helpompaa kun ei tarvinnut ylös sängystä pomppia. Päikkärit nukkuivat joko pinniksessä tai vaunuissa; ensin samassa pinniksessä (ihan pieninä vierekkäin, sitten omissa päädyissään), puolivuotiaina sitten omissa sängyissään. Alkoivat unissaan niin paljon pyörimään, että toisiaan häiritsivät, silloin siirrettiin omiin sänkyihin.

Raskaus meni hienosti ilman mitään vaivoja loppuun saakka, synnytys käynnistettiin rv 38+3. Viimeisen parin viikon aikana liikkuminen oli vaivalloista, mut joka päivä piti yrittää vähän liikkua, vaikka edes postilaatikolle ja takaisin :) Harjoitussupistuksia mulla oli ekan kerran jotain rv 17, mutta menivät vähän rauhallisemmalla tahdilla ja levolla ohi ajallaan. Loppuraskaudessa supistuksia oli enemmän, mut sit olinkin jo äippälomalla, joten pystyi lepäämään enemmän. Toivottavasti sinulla on hoitoapua esikoiselle, lepoa tulet varmasti tarvitsemaan! Ja mahan kokohan on loppuaikana jotain aivan käsittämätöntä, mullakin oli 6 kiloa pelkkää vauvaa masussa + muut tykötarpeet! :)

Kaksosarki on ollut "helpompaa" mitä etukäteen ajattelin, jotenkin olin ehkä varautunut pahempaankin. Vauvat kannattaa niin pian kuin mahdollista koittaa saada samaan rytmiin, etenkin sama unirytmi helpottaa! Mutta taivahan tosi on, että kyllä noista nassikoista on niin tuplailokin! Ellei triplailo! :heart::heart:

Jaksamista loppuraskauteen!
 
Aikoinaan mietin tuota liikkumispuolta itsekin. Meillä "viimeisen" lapsen ja tuplien välillä on tuo sama 1v.4kk. Käytössä on emmaljungan tuplavaunut ja seisomalauta. Meillä tosin liikutaan paljon, joten tuo neiti ei ole paljoa laudalla seisonut vaan reippaasti kävelee/juoksee (= ilmankin olisi tultu toimeen). Nyt kaksoset 8kk ja ongelma on ratkennut siten, että tämä pieni neiti istuu siinä jalkaosassa kun ei enää jaksa kävellä.
 

Yhteistyössä