Tuli kyllä kylmät väreet ku katto tuota ykkösdokumenttiä

  • Viestiketjun aloittaja harmaa pakosta
  • Ensimmäinen viesti
harmaa pakosta
:'(

Oksettaa, pelottaa ja surettaa. Näinkö meidänkin lapsen elämä päättyy? Lähes kaikki oireet täsmää, koko se helvetti mitä perhe koki vuosien ajan täsmää.
 
"a p"
Siinä kerrottiin lapsesta joka teki 15-vuotiaana itsemurhan. Oli ollut jo hyvin pienestä pitäen "erikoinen", puheet omanlaiset, käytös ym poikkeuksellista. Diagnoosina kaksisuuntainen mielialahäiriö.
 
"willa"
[QUOTE="Niin";22505771]Ja koska me kaikki emme katso televisiota olisi kohteliasta kertoa vähän tarkemmin mistä kyse.[/QUOTE]

Peesi.
Tälläiset aloitukset ovat ihan idioottimaisia. Hyviä hautajaisia sitten vaan ap:n mukelolle.
 
"a p"
[QUOTE="willa";22505805]Peesi.
Tälläiset aloitukset ovat ihan idioottimaisia. Hyviä hautajaisia sitten vaan ap:n mukelolle.[/QUOTE]

No vaikka oisin kertonu dokumentin aiheen heti ekassa viestissä niin et ois kyenny sen paremmin asiasta mun kans keskustelemaan. Uskon, että vain se joka sen näki pystyy kuvittelemaan millaista esim. meidän arki on.....
 
toivoa on aina!!!
Älä vaivu epätoivoon! Katsoin itsekin kyseisen ohjelman ja itkeä tuhrustin täällä ja mietin ihan samaa. Tosin meillä vasta taaperoiässä lapsi, mutta pakostikin tällainen ohjelma pysäyttää. Kyllä sitä äitinä pysähtyy miettimään kys. asioita ja suree välillä etukäteen jo kaikkea mahdollista. Ihan hyvä kun emme voi tietää ennalta tietää kaikkea, voimme vain vanhempina tehdä parhaamme ja antaa rakkautta ja tarjota apua kun sitä tarvitaan. Mutta niinkuin tästä dokumentista kävi ilmi niin ei tuollaista voi välttämättä estääkään, itse ajattelen että nämä asiat kuuluvat jonkun korkeimman haltuun ( en ole uskovainen mutta juuri nyt hyvin syvällisellä tuulella) ihan kuin kätkytkuolema ja sairaudet. Sinulle aloittaja sanoisin lohduksi että tiedän monia ketkä ovat kys. sairauden kanssa eläneet ihan hyvää elämää, välillä huonoja jaksoja, välillä parempia. Ole itsellesi armollinen!
 
"willa"
[QUOTE="a p";22505840]No vaikka oisin kertonu dokumentin aiheen heti ekassa viestissä niin et ois kyenny sen paremmin asiasta mun kans keskustelemaan. Uskon, että vain se joka sen näki pystyy kuvittelemaan millaista esim. meidän arki on.....[/QUOTE]

No miksi sitten edes teit tämän aloituksen, jos et halua keskustella..?
 
"a p"
[QUOTE="vieras";22506059]Mitä oireita sillä pojalla sitten oli pienempänä ollut?[/QUOTE]

Puhu kuolemasta todella paljon. Sanoi aina, että haluaa kuolla. Mietti tarkkaan miten tappaa itsensä (siis jo 5-vuotiaana muistaakseni). Sanoitti lauluja jossa puhuttiin kuolemasta. Muutenki käyttäytyminen oli omituista, välillä oli maailman suloisin, herttaisin, ihanain pieni poika ja yhtäkkiä levoton lapsi joka puhu "mitä sylki suuhun toi". Kaikenlaisia oireitahan tuolla oli :(
 
"Nimetön"
Tuo ohjelman poika oli selvästi (kasvonilmeitä ja muita myöten) pahasti sairas. En teidä olisko häntä voinut mitenkään auttaa.
Lohdutuksen sanana ap.lle; Mä olin lapsena todella outo ja harkitsin koko lapsuuteni 4-vuotiaasta saakka itsemurhaa. Olin myös koulukiusattu yms yms ja pahasti masentunut ja ahdistunut lapsi.
Nyt olen lähes kolmekymppinen, enkä enää harkitse itsemurhaa ja elän normaalia elämää. Oon kulkenut kovan tien (huumeiden käyttöä yms yms) mutta joka tapauksessa elämä hymyilee nyt ja uskon, että myös vastaisuudessa.
 
"a p"
[QUOTE="Nimetön";22507698]Tuo ohjelman poika oli selvästi (kasvonilmeitä ja muita myöten) pahasti sairas. En teidä olisko häntä voinut mitenkään auttaa.
Lohdutuksen sanana ap.lle; Mä olin lapsena todella outo ja harkitsin koko lapsuuteni 4-vuotiaasta saakka itsemurhaa. Olin myös koulukiusattu yms yms ja pahasti masentunut ja ahdistunut lapsi.
Nyt olen lähes kolmekymppinen, enkä enää harkitse itsemurhaa ja elän normaalia elämää. Oon kulkenut kovan tien (huumeiden käyttöä yms yms) mutta joka tapauksessa elämä hymyilee nyt ja uskon, että myös vastaisuudessa.[/QUOTE]

No sepäs se kun tuo poika muistuttaa liian paljo mun omaa lasta :'( Ohjelman poika tosin oli paljon huonommassa kunnossa ja esim. juurikin kasvon ilmeet puuttu kokonaan ja meidän lapsella niitä on edes jonkun verran mutta muuten ovat pelottavan samanlaisia :'( Mun lapsi ei tosin mitään kuolemalauluja sanoita mutta monesti sanoo tappavansa ittensä. Ihan vasta tuumas, ettei häntä jouluna enää ole. Välillä on todella ihania kausia ja välillä taas tulee isku kasvoihin kun sairaus näyttää voimansa. Mun lapsella on diagnosoitu masennus.
 
"Nimetön"
[QUOTE="a p";22507719]No sepäs se kun tuo poika muistuttaa liian paljo mun omaa lasta :'( Ohjelman poika tosin oli paljon huonommassa kunnossa ja esim. juurikin kasvon ilmeet puuttu kokonaan ja meidän lapsella niitä on edes jonkun verran mutta muuten ovat pelottavan samanlaisia :'( Mun lapsi ei tosin mitään kuolemalauluja sanoita mutta monesti sanoo tappavansa ittensä. Ihan vasta tuumas, ettei häntä jouluna enää ole. Välillä on todella ihania kausia ja välillä taas tulee isku kasvoihin kun sairaus näyttää voimansa. Mun lapsella on diagnosoitu masennus.[/QUOTE]

Yllättävän monilla lapsilla on mielenterveysongelmia, eikä suurimman osan tie ole noin lohduton. Yhdellä parhaista ystävistäni on BiPo eli sama häiriö kuin ohjelman pojalla, hän on kuitenkin lääkityksen ansiosta tasapainoinen ja "normaali" ihminen, on työssä esimiesasemassa ja elää hyvää elämää. Itselläni on masennusdiagnoosi, sain sen vasta aikuisena, mutta tiedän, että olin lapsena jo vakavasti masentunut. Muistan myös, että mietin lapsena mielessäni "että ensi kesänä en enää elä", "jouluna en ole enää täällä", "en koskaan mene yläasteelle" yms yms. Yläasteella olin niin masentunut, etten muista mitään 8. luokasta. Vakavia itsemurhayrityksiä mulla ei tuolloin ollut.
Olin myös hyvin outo ja jouduin sen takia kiusatuksi kaikkialla, olin hyvin yksinäinen.

Mutta nyt kukaan ei uskoisi minusta tuota, olen ihmissuhteissa suosittu, menestyvä ja en todellakaan mieti itsemurhaa. Aloitin terapian aikuisena, mutta en ole tarvinnut sitäkään moneen vuoteen. Mielialalääkityksellä olen varmaankin lopun elämääni, mutta anookseni on minimiäkin pienempi.
Uskon, että sinunkin lapsellasi on toivoa hyvää elämään. Ole tukena hänelle.
 
"a p"
[QUOTE="Äiti";22507848]Ap, hyvä jos teillä on diagnoosi. Mitä hoitoa lapsesi saa? Minkä ikäinen?[/QUOTE]

Mun piti välillä käydä muita hommia hoitamassa anteeks :) Lapsi käy psykoterapiassa 2x viikossa, siinä tämän hetken hoito ja hyvä hoito varmasti onkin. TOivottavasti se on riittävä. Mua niin pelottaa silti, että joudutaan elämään tän pelon kanssa ikuisesti :'( Lapsi on ala-asteella.
 

Yhteistyössä