Tunnetteko te "painetta" liikenteessä kun hiljennätte huonolla kelillä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
olen aika hiljattain saanut ajokortin, ja tottakai ajo on jokseenkin vielä vähän epävarmaa. Siis, en ota mitään turhia riskejä. Nyt kun on ollut huonot ajokelit, liukasta tai muuten huono ajopinta, tai tupruttaa räntää/lunta, niin ajan varovaisemmin. Hiljennän, etenkin jos on kovin mutkikas tie tms. Ja heti alkaa jengi takana hermostumaan. Ajetaan peräpäässä kiinni ja tehdään älyttömiä ohituksia. Ja hiljennän tosiaan esim. sen verran että jos on 50 rajoitus niin saatan ajaa neljääkymppiä. Mä kun käsitin että niin kuuluu tehdä :D
 
Ja teet jatkossakin... ETTÄ mua sapettaa tuolla liikenteessä ku näkyvyys on muutaman metrin ja ne saakelin audit ja mersut siellä vetelee yli sen sallitun, ai miksiköhän, no hemmetti sen ku tietäis.. Kun terve järki sanoo,että vaikka sallittu nopeus on 80, mut tienpinta on selvästi jäinen tai/ja näkyvyys huono, ni saat ihan vapaasti ajaa vaikka 60.... jos siltä tuntuu. Toki jos jonoa kertyy liiaksi saakka, niin on ihan reilua sitte välillä pyssätä vaikka sinne bussipysäkille ja päästää ne heikkohermoset ohi, enemmin kuin että ne posottaa ylinopeutta sun ohi ja ajavat kolarin... :(
 
..
Ymmärrän tuon hiljentämisen yms. JOS OIKEASTI on huono keli ajaa. Sitä en ymmärrä, että jotkut koko talven ajelevat alle sallittujen rajojen, koska on liukasta. Sitä vartenhan on ne talvirenkaat autossa alla !! ? Ja sitten on näitä, ketkä ensin tosiaan ajavat 80 alueella 60, ja kun se alue oikeasti muuttuu 60 alueeksi, niin vieläkin hiljennetään ! Rasittavaa. Itse ainakin pysyn hienosti tiellä, vaikka ajaisin tosiaan niiden nopeutusrajotusten mukaan, vaikka hiukan liukasta sattuisi olemaankin. Ne, jotka eivät, voivat puolestani jäädä kotiin. Sen toki ymmärrän, jos on oikeasti vasta saanut kortin, eikä sitä ajokokemusta hirveästi ole, niin kannattaakin olla hiukan ylivarovainen, koska silloin ei mitenkään voi tietää, miten se auto käyttäytyy milläkin kelillä.
 
Ymmärrän tuon hiljentämisen yms. JOS OIKEASTI on huono keli ajaa. Sitä en ymmärrä, että jotkut koko talven ajelevat alle sallittujen rajojen, koska on liukasta. Sitä vartenhan on ne talvirenkaat autossa alla !! ? Ja sitten on näitä, ketkä ensin tosiaan ajavat 80 alueella 60, ja kun se alue oikeasti muuttuu 60 alueeksi, niin vieläkin hiljennetään ! Rasittavaa. Itse ainakin pysyn hienosti tiellä, vaikka ajaisin tosiaan niiden nopeutusrajotusten mukaan, vaikka hiukan liukasta sattuisi olemaankin. Ne, jotka eivät, voivat puolestani jäädä kotiin. Sen toki ymmärrän, jos on oikeasti vasta saanut kortin, eikä sitä ajokokemusta hirveästi ole, niin kannattaakin olla hiukan ylivarovainen, koska silloin ei mitenkään voi tietää, miten se auto käyttäytyy milläkin kelillä.
Ja kun joudutkin siinä "pikkasen liukkaalta tuntuu" olevalla tiellä tekemään sen yhden ylimääräsen ohjaus/jarrutus liikkeen, ni sitten tulee se HUPS- vaihe ja taas saadaan lukea iltalehtien otsikoissa ku talvi yllätti autoilijat...
Että voi.... sanon vaan!
 
dvbfng
Mua ei haittaa pieni alinopeus, jos vauhti pysyy suurin piirtein vakiona. Kaikkein ärsyttävintä on ajaa sellaisen tyypin takana jonka vauhti esimerkiksi 80 km/h -rajoitusalueella ajaa välillä 60 km/h ja välillä 90 km/h (ja kaikkea siltä väliltä), toisin sanoen nopeus vaihtelee jatkuvalla syötöllä.
 
  • Tykkää
Reactions: Saapasjalkakissa
..
Ja kun joudutkin siinä "pikkasen liukkaalta tuntuu" olevalla tiellä tekemään sen yhden ylimääräsen ohjaus/jarrutus liikkeen, ni sitten tulee se HUPS- vaihe ja taas saadaan lukea iltalehtien otsikoissa ku talvi yllätti autoilijat...
Että voi.... sanon vaan!
Niinkuin sanoin, jos pelottaa ajaa talvella, jääkää hyvät ihmiset kotiin, tai käyttäkää julkisia, kävelkää tms. Jos joku oikeasti ajelee siellä kasikympin alueella esim 50km/h (mitä näkee, vaikka keli ei olisikaan aivan perseestä), niin kyllä sekin niitä vaaratilanteita aiheuttaa, ja saattaa ihan jopa saada sakot liikenteen vaarantamisesta.
 
Niinkuin sanoin, jos pelottaa ajaa talvella, jääkää hyvät ihmiset kotiin, tai käyttäkää julkisia, kävelkää tms. Jos joku oikeasti ajelee siellä kasikympin alueella esim 50km/h (mitä näkee, vaikka keli ei olisikaan aivan perseestä), niin kyllä sekin niitä vaaratilanteita aiheuttaa, ja saattaa ihan jopa saada sakot liikenteen vaarantamisesta.
Niinkuin sanoin, jopa uutisista/poliisilta kuulee tätä, kun suomalaiset autoilijat EIVÄT tajua hiljentää sitä vauhtia, ku ajetaan vaan sitä mitä se sallittu nopeus on, vaikka keli tosiaan ei sallisi sitä nopeutta.
Enkä puhunu mistään sunnuntaisuhailijoista, kuten varmaan ymmärsitkin, kunhan piti päästä sanomaan :)
 
shp
Kyllähän tämä on huomattu että aina jollain on kiire hautaan. Ne rajoitukset on tehty normaalin talvikelin ja valoisan vuorokauden ajan mukaan. Jos on huono keli niin sitten pitäis hiljentää ja erittäin huonolla kelillä sellanen 20 km/h rajoituksesta pois niin ollaan aika sopivassa tilannenopeudessa. Toki jos jonoa kertyy niin sitä voi josain sopivassa kohdassa päästää ohi mutta ei jokaista yksittäistä kaaharia voi ruveta miettimään ja pokkuroimaan, muuten saa olla vähän päästä sivussa.
 
Ymmärrän tuon hiljentämisen yms. JOS OIKEASTI on huono keli ajaa. Sitä en ymmärrä, että jotkut koko talven ajelevat alle sallittujen rajojen, koska on liukasta. Sitä vartenhan on ne talvirenkaat autossa alla !! ? Ja sitten on näitä, ketkä ensin tosiaan ajavat 80 alueella 60, ja kun se alue oikeasti muuttuu 60 alueeksi, niin vieläkin hiljennetään ! Rasittavaa. Itse ainakin pysyn hienosti tiellä, vaikka ajaisin tosiaan niiden nopeutusrajotusten mukaan, vaikka hiukan liukasta sattuisi olemaankin. Ne, jotka eivät, voivat puolestani jäädä kotiin. Sen toki ymmärrän, jos on oikeasti vasta saanut kortin, eikä sitä ajokokemusta hirveästi ole, niin kannattaakin olla hiukan ylivarovainen, koska silloin ei mitenkään voi tietää, miten se auto käyttäytyy milläkin kelillä.
selvästi eteläsuomalainen
 
[QUOTE="vieras";25703968]Jos jollain on kiireempi, se on hänen ongelmansa.

Kesällä satuui pimeällä ja minulle vieraalla tiellä, että en voinut /uskaltanut ajaa rajoitusten mukaan. Silloin pysähdyin aina välillä ja päästin paikalliset ohi.[/QUOTE]minäkin teen joskus näin, että ajan vaikka levähdysalueelle tai linkkapysäkille ja päästä takaa tulevat joilla tuntuu olevan kiire edelle, varsinkin jos kyseessä on rekka
 
sivu
Mua ei haittaa pieni alinopeus, jos vauhti pysyy suurin piirtein vakiona. Kaikkein ärsyttävintä on ajaa sellaisen tyypin takana jonka vauhti esimerkiksi 80 km/h -rajoitusalueella on välillä 60 km/h ja välillä 90 km/h (ja kaikkea siltä väliltä), toisin sanoen nopeus vaihtelee jatkuvalla syötöllä.
Mulla ihan sama. Edellä ajavan jatkuvissa isoissa nopeudenvaihteluissa ei pysty itsekään ajamaan tasaista vauhtia, eikä ajoittaiselta puskurissa roikkumiselta voi millään välttyä.
 
jokainen ajaa sitä vauhtia minkä kokee itselleen turvalliseksi

jos se vauhti on alhaisempi kuin muiden tienkäyttäjien mielestä olisi järkevää niin jonoa alkaa kertymään taakse

silloin pitää mennä hetkeksi syrjään esim. bussipysäkille tai P-paikalle
 
Toisinaan. Esim. harvemmin ajelen pojan koulullepäin ja kun menen, niin varsinkaan talvella en juuri yli 50km/h uskalla ajella. Tiellä on yleisnopeusrajoitus ja päivittäin sitä ajavat saan aina perääni.

Toisaalta useammin saan kuutostiellä eteeni sunnuntaikuskin, joka ajelee maantiellä kuuttakymppiä satasenrajoituksella. Siinä on sitten yleensä pitkä letka autoja perässä ja vaarallisia ohituslilanteita syntyy.
 
"vieras"
Niinkuin sanoin, jopa uutisista/poliisilta kuulee tätä, kun suomalaiset autoilijat EIVÄT tajua hiljentää sitä vauhtia, ku ajetaan vaan sitä mitä se sallittu nopeus on, vaikka keli tosiaan ei sallisi sitä nopeutta.
Enkä puhunu mistään sunnuntaisuhailijoista, kuten varmaan ymmärsitkin, kunhan piti päästä sanomaan :)
aivan samaa mieltä.

nykyajan törppö, anteeksi kuski, luottaa siihen että se uusin audi/bemari tai muu jatke pitää tiellä kelillä kun kelillä ihan siitä syystä kun siinä on ohjaustehoste, ajotietokone, abs-jarrut, sutimisenesto ja kaikki muutkin härrävärkit mitä vaan voi autoon lisävarusteina saada. mutta kuitenkin se on viimekädessä se törppö, anteeksi kuski, siellä ratin takana jonka tarttee osata ajaa.

ajan paljon ja nään just näitä uusien autojen omistajia jotka kuvittelee että aivan sama mikä keli on niin voi posottaa 120 km/h tiellä kun tiellä. totta on että kunnon renkaat pelastaa paljon mutta ei nekään henkeä jos siellä ratin takana hölskyy pahasti.
 
"vieras"
jokainen ajaa sitä vauhtia minkä kokee itselleen turvalliseksi

jos se vauhti on alhaisempi kuin muiden tienkäyttäjien mielestä olisi järkevää niin jonoa alkaa kertymään taakse

silloin pitää mennä hetkeksi syrjään esim. bussipysäkille tai P-paikalle
mullon vakionopeudensäädin autossa ja se on pitkillä matkoilla aina päällä. ajan siis 80 km/h samaisella rajotusalueella sekä ylä- että alamäessä (varsinkin viimeinen ärsyttää äärimmäisen paljon takana-ajavia mutta sorry vaan, en ota toisia sakkoja sen vuoksi että auto rullaa 85 - 90 km/h isossa alamäessä, kerta riitti) ja tää on monelle ongelma. ei saa ajaa alle ton, ei saa ajaa just täsmälleen tuota nopeutta vaan pitäis ajaa ylinopeutta. täällä vedetään 80 rajotusalueella surutta satasta oli keli mikä vaan ja noita hermoheikkoja on melkosen lujasti liikenteessä jotka ei sulata sitä että joku ajaa rajoitusten mukasesti.
 
"vieras"
Kyllä mua ahdistaa aina liukkalla ja lumisella kelillä, kun ajan vaikka 80 alueella 70, ja porukka ohittelee äkäisesti. Onneksi kuitenkin asun pk-seudulla jossa on kaksi kaistaa, ja ohituskaistalta pääsee ohi. Ja aina on oikealla kaistalla muitakin järkeviä jotka hiljentävät huonolla kelillä. Muttei kuitenkaan tarpeeksi, sen näki taas taannoisesta kolarisumasta. :-(

Yleensä siis tosi huonolla kelillä ajan 80 alueella 70 km/h ja 100 alueella 80-90 km/h, ja pidän omia nopeuksiani erittäin järkevinä. Ja onneksi tosiaan täällä on ne ohituskaistat joka puolella. Taajama-alueella ajan sen 40-50 km/ h ihan rajoitusten mukaan.
 
mä ajoin tänään auraamatonta tietä lähes 50 kilsaa vaihtelevalla nopeudella 40-80 eikä kukaan roikkunut takana, yhden ohitin itse

kelin ja taitojen mukaan veljet ja siskot, ja jos taakse kertyy jono niin päästäkää nopeammat edelle
 
Parempi se on ajella varovaisesti, kuin että ajaisi omaa ajotaitoansa yliarvioiden pahasti.
Kannattaa lähteä hyvissä ajoin ajamaan, niin ei tarvitse tehdä hulluja ohituksia ja vaarantaa näin omansa lisäksi myös muiden turvallisuuden.
 
"vieras"
Munkin mielestä suomalaisilla olisi paljon opittavaa turvallisessa ajotavassa, kuten esimerkiksi juurikin ajonopeuden soveltamisessa olosuhteiden mukaiseksi.Kerrankin näkyvyys oli todella surkea ja suurin osa autoista ajelikin hiljakseen, mutta eräs kuorma-autoa kuljettanut neropatti päätti lähteä ohittamaan useampaa autoa kerrallaan. Oli todella onni, ettei tullut vastaantulevia...

Ja on se hienoa, kun ajaa vaikkapa 80 alueella suurinpiirtein 80 nopeudella (mittarin heitto otettuna huomioon, mikä meidän autossa on 5km/h, eli mittarin mukaan 85km/h) niin äkkiäkös joku on metrien päässä takapuskurista, eikä mennä edes ohi vaikka tulee ohituskaista. Ei viitsi paljon tuon kovempaa ajella enää kun tiukensivat noita sakkorajoja.

Jos ei välitä omasta hengestään, niin voisi sen verran kunnioittaa muita, ettei tahallisesti vaaranna muiden tielläliikkujien turvallisuutta ja henkeä!
 
[QUOTE="vieras";25704624] Ei viitsi paljon tuon kovempaa ajella enää kun tiukensivat noita sakkorajoja.[/QUOTE]

ei niitä ole mihinkään tiukennettu, vieläkin kestää ajaa 80 aluella 90 (eli mittarin mukaan 95) ilman vaaraa rikemaksusta joka on kokonaiset 70 euroa
 
"vieras"
Ajelin tässä eräs kesä moottoritiellä n.125km/h ja edellä ajava pakettiauto kääntyi rampille, yhtäkkiä edessäni oli jokin pakolaisten auto joka ajelee n.40km/h, viereinen kaista täynnä ei voinut ohittaa, voi saatana sitä kumien käryä ja vinguntaa, ku joutu lyömään jarrut pohjaan.

Että älä ainakaan siellä moottoritiellä kovin hiljaa aja.
 
"voi elämä"
Minun mielipiteeni: jättäkää hyvät ihmiset se auto kotiin jos ette uskalla ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Mikään ei ole raivostuttavampaa kun matelevat kuskit, joilla perässään hirveä letka autoja. Se vasta vaarallista onkin, kun hätäisimmät lähtee ohittamaan tai ajavat ihan puskurissa kiinni! Ja melkein poikkeuksetta nämä matelijat ovat naisia (heistä 90% keski-ikäisiä) tai vanhuksia. Nykyään tuntuu että näitä on aina liikkeellä kun itsellä kiire.
 
"vieras"
Hieno asenne sulla ruutiukko. Mun pointtina ei nyt niinkään ollut se, että haluaisin välttyä sakolta, vaan liikenneturvallisuus. Tarkoitin tuolla nyt lähinnä sitä, etten nykyisin kehtaa edes hetkellisesti ajaa niin kovaa, että siitä voisi poliisi pysäyttää/huomauttaa vain sen takia, että jollakin muulla on kiire.
 
[QUOTE="vieras";25704679]Ajelin tässä eräs kesä moottoritiellä n.125km/h ja edellä ajava pakettiauto kääntyi rampille, yhtäkkiä edessäni oli jokin pakolaisten auto joka ajelee n.40km/h, viereinen kaista täynnä ei voinut ohittaa, voi saatana sitä kumien käryä ja vinguntaa, ku joutu lyömään jarrut pohjaan.

Että älä ainakaan siellä moottoritiellä kovin hiljaa aja.[/QUOTE]
Kaahaa sillä vasemmanpuoleisella kaistalla!
 

Yhteistyössä