Tuntuuko muista?

  • Viestiketjun aloittaja typerä äitee
  • Ensimmäinen viesti
typerä äitee
Kun odotin tätä esikoistani, päätin että meidän lapsi saa sitten kehittyä juuri siinä tahdissa kun kehittyy eikä siitä aleta panikoimaan. Nyt kun tuttavapiirissä on paljon saman ikäisiä, on kamala vertailu päässäni alkanut. Tyttö on hieman yli vuoden ja kävelee tuen kanssa kyllä mutta ei ilman. Seisomaankin jos laittaa, alkaa huuto mutta itse nousee kyllä ilman tukea. Ainoa "sana" on änänänänä kun haluaa jotain (eli anna?). Hampaita on kaksi eikä viihdy YHTÄÄN yksin missään.

Toisten samanikäiset suunnilleen puhuu sanoja, kävelee ja leikkii pitkiäkin aikoja yksin niin että äiti saa edes joskus hengähtää. TIEDÄN että lapset on yksilöitä ja kehittyvät kukin missä tahdissa mutta en voi olla vertaamatta ja ajattelematta että miksi ei meidän? Saati sitten kun lukee näitä palstoja ja tuntuu että joidenkin 1v:t on jo samalla tasolla kuin 3v (ok, vähän liioitellusti).

Tiedän että kaikki tulee ajallaan mutta silti koko ajan mietin:miksi et voi jo kävellä ja esim. ulkona oleminen helpottuu.... :headwall:
 
Mya
Kyllä mäkin oon ajoittain ollut huolestunut pojan kävelemisestä ja puheesta...vaikka lähti kävelemään 1 vee 1 kk iässä ja sanojakin jo tulee paljon...tuntuu vaan, että vanhat sanat unohtuvat sitä mukaa kun poika oppii uusia...
Meillä suurin huolen aihe on ollut pojan pieni koko, kun puoli-vuotiaat menevät pituudessa ja painossa jo ohi ja poika on jo 1vee 3kk.

Kaipa useimmilla on joku huolen aihe.
 
Musta tuntuu ihan samalta. Etukäteen kanssa ajattelin että en missään nimessä rupea vertailemaan omaa lastani toisiin. Meillä on myös tuttavapiirissä paljon samanikäisiä lapsia ja tuntuu että omani tulee aina jäljessä. Hän on myös reilun vuoden ikäinen. Ei kävele ilman tukea. Sanoja tulee mutta "unohtaa" nekin välillä joten en tiedä voiko sitä puheeksi sanoa. Toisaalta hän on paljon etevämpi esimerkiksi sorminäppäryydessä kuin muut ikäisensä. Kai se on niin että eriasioissa lapset kehittyy eritahtiin. Onhan aikuisillakin heikot ja vahvat puolet.
 
Tuttua, niin tuttua. Huoli omasta lapsesta on varmasti jokaisella vanhemmalla. Ja vaikka miten sitä omaan päähänsä takoo että "kaikki ovat yksilöitä, kaikki ajallaan" niin jostain se vertailuntarve iskee kuitenkin.

Miten musta muuten tuntuu, että näille nettipalstoille kirjoittelee ihan tosi edellä-aikaansa kehittyneiden lasten äidit enimmäkseen. TUntuu että lapset kehittyvät huimaa vauhtia, 2 kk iässä näillä on jo hampaat, konttaavat 5 kk, kävelevät ja puhuvat 8 kk.. Kaksivuotiaana ovat kypsiä yliopistoon ;) Tulee vaan mieleen että onko tosiaan näin asiat vai saattaako olla pientä liioittelun makua äitien jutuissa :p
 
typerä äitee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 11:19 Helinä kirjoitti:
Miten musta muuten tuntuu, että näille nettipalstoille kirjoittelee ihan tosi edellä-aikaansa kehittyneiden lasten äidit enimmäkseen. TUntuu että lapset kehittyvät huimaa vauhtia, 2 kk iässä näillä on jo hampaat, konttaavat 5 kk, kävelevät ja puhuvat 8 kk.. Kaksivuotiaana ovat kypsiä yliopistoon ;) Tulee vaan mieleen että onko tosiaan näin asiat vai saattaako olla pientä liioittelun makua äitien jutuissa :p
:LOL: :LOL: Jumankuta repesin :D Mutta just tuollaista se on! Tuntuu että kaikkien muiden 6kk kävelee ja sillä on kaikki hampaat ja osaa lukea ja pukea itsensä. Mun mies sanoikin, että sanot vaan kaikille että tyttö juoksee jo maratonin jos alkaa v*tuttaa liikaa =)
 
vvvv
Tutulta kuulostaa!! Ja mitä enemmän lukee näitä palstoja sen hitaammin oma lapsi tuntuu kehittyvän. Meidän tyttö,13kk, kävelee, mutta ei konttaa tai osaa sujuvasti laskeutua seisomasta istumaan ja päinvastoin. Tietty huoli lapsesta tulee kun lukee mitä kaikkea muut 13kk ikäiset jo tekee. Ja kyllä, minäkin olin päättänyt olla vertailematta lastani muihin, saati olla huolestumatta. Just joo...
 
Gerbeera
Tutulta kuulostaa. Meillä poika kohta 3v ja lähti vasta kävelemään viime kesänä. Muut ikätoverit laittoivat muskarissa jo kenkiä jalkaan itse, puhuivat, joivat tavan mukista, pottailivat jne. Meillä noista edellä mainituista vaan kävellään. Välillä rasittaa, kun sukulaiset kyselee, eikä se vieläkään puhu, eikä vieläkään ole kuiva, eikö kelpaa maito tavan mukista. Arvaa vaan onko koetettu???

No, tässä viime kuukausina huomasin, että hän osaa muita juttuja sitten sen edestä. Hän osaa numeropalikat laittaa järjestyksessä lukuun 60 asti. Aakkoset hän osaa ulkoa (paitsi s-kirjaimesta, ei saa selvää mutta r tulee hienosti). Lapset on niin yksilöllisiä. Ystäväni lapseni on vuoden nuorempi ja hän on motorisesti ja sosiaalisesti pitemmällä kuin meidän esikoinen.
 
äippis 76
ei huolta kävelemisestä ..meidän poitsu lähti kävelee 1v 6kk. Sanoja sano joitain, muttä nyt nekin vähäset on muuttanu omiks sanoiks. Kukin tavallaan kehittyy!
 
Ikäviä ovat myös muiden kommentit, meillä ensimmäinen käveli 9 kk ikäisenä . Toinen täytti juuri 1 ja vielä kerää rohkeutta lähtöön. Kaikki kun vaan tuntuu koko ajan ihmettlevän että jokos se lähtee...

Ulkonäkökin tuntuu olevan täysin vapaata riistaa. Milloin on kenenkin näköinen ja minkäkin painoinen... Ajatella jos aikuisista puhuttais samanlailla...
 
Ja huvittavinta/raivostuttavinta näissä varhain kehittyneiden lasten äitien (ei siis tietenkään kaikkien!!!) jutuissa on se, että puheesta saa sen kuvan, että lapsen varhainen kehittyminen on jotenkin äidin omaa ansiota... :D
 
Beep
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 10:30 Kreecher kirjoitti:
Ja huvittavinta/raivostuttavinta näissä varhain kehittyneiden lasten äitien (ei siis tietenkään kaikkien!!!) jutuissa on se, että puheesta saa sen kuvan, että lapsen varhainen kehittyminen on jotenkin äidin omaa ansiota... :D
Joo, heh, näin on! Tuntuu tosiaan siltä...

Täysin naurettavaa kilpailla lapsilla. Mä nyt en ole muutenkaan kilpailuhenkinen ihminen, joten ei tulisi mieleenkään. Mies on todella kilpailuhenkinen, ja mua ärsyttää välillä kun se mainitsee jostain lapsesta että se ei vielä sitä ja tätä et kyl meidän vaan... :kieh:

Mä jotenkin sillon sympatiseeraan niitä muita lapsia.

Kaikki maailman lapset on ihania!!! :heart:
 
:\| taisin hieman järkyttyä kun luin tuota pinoa jossa pohdittiin missä iässä lapsi on opetettu potalle ja siel oli ikiä 7kk alkaen. Meillä tyttö Joulukuinen 05 eli kohta tulee 1,5v ja TÄNÄÄN istutin sen nuo kirjoitukset mielessäni ekaa kertaa potalle. On se sitä pottaansa kannellut ja siinä istuskellut housut jalassa aikaisemmin mut tänään oltiin housut kintussa kirjan kanssa. Eikä tietenkään tulosta.

Olen ajatellut et kun ei hän hätäänsä tunnista niin ei varmaan vielä pottaharjoitukset kannata. Toissapäivänä pissasi ekaa kertaa elämässään vaipan ulkopuolelle eli kylppärin lattialle kun oli hetken ilman vaippaa ja oli ihan ihmeissään et mitä nyt tapahtu. Kestovaipatkin on kaapissa...kai ne vois ottaa käyttöön? :/

Kaksikielisenä perheenä ei olla vielä niin huolissaan vaikkei tyttö vielä selvästi juttelekaan. Sanoja sanoo joitain ja sitten niitä omia sanojaan ja pulputusta mutta ymmärtää valtavasti jo asioita ja tekee yksinkertaisten ohjeiden mukaan paljon asioita. :)
 

Yhteistyössä