tupakointi ja raskaus (taas)

  • Viestiketjun aloittaja mii
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
ja kaikki tupakoitsijathan siis stressaa varmaan joo sitä lopettamistaan niin helvetisti. paskan marjat. luonteen heikkoutta se on ettei voi ajatella sikiön parasta. jos ei sitä kehtaa ite myöntää, niin hypätköön kuuseen.
jos olet raskaana, lopetat tupakoinnin.piste. ja jos alat yrittään sitä lasta, niin jätät tupakan.
yksinkertaista.
nykyään vaan määitään kaikesta kun emmä voipystyhaluukykene. ja mikä parasta : vedotaan siihen että A ) sekin poltti ja sen lapset on kunnossa ja B ) vetäähän jotkut huumeita raskaana tai syö pikaruokaa.
huhheijaa.
terveisin tupakoitsija joka lopetti.
mä olen niin samaa mieltä. ja oikeutan paheksuntani tupakoitsijoita kohtaan sillä että ite pystyin lopettamaan. en avaisi suutani ellen olisi käynyt tätä asiaa läpi.

Samoin täällä. Mä todella lopetin ihan seinään ja kestin sen. Asiat tärkeysjärjestykseen.
 
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
ja kaikki tupakoitsijathan siis stressaa varmaan joo sitä lopettamistaan niin helvetisti. paskan marjat. luonteen heikkoutta se on ettei voi ajatella sikiön parasta. jos ei sitä kehtaa ite myöntää, niin hypätköön kuuseen.
jos olet raskaana, lopetat tupakoinnin.piste. ja jos alat yrittään sitä lasta, niin jätät tupakan.
yksinkertaista.
nykyään vaan määitään kaikesta kun emmä voipystyhaluukykene. ja mikä parasta : vedotaan siihen että A ) sekin poltti ja sen lapset on kunnossa ja B ) vetäähän jotkut huumeita raskaana tai syö pikaruokaa.
huhheijaa.
terveisin tupakoitsija joka lopetti.
Entäs jos ei ressaa sitä lopettamista, vaan muuten vaan?
Ja tupakasta saa helpotuksen ressiin (menee niitä sitten vaikka 4 päivässä )
Mutta miä oon heikko luonne joissain asioissa, myönnän sen
toki ainoa keino purkaa stressiä siis on ne muutamat tupakat päivässä. on se hieno juttu, että tuleva äiti niin ajattelee. silloinhan sen tupakoinnin nimenomaan pitäs olla helposti lopetettavissa,jos se lopetus ei oo stressaava asia , eikö ? miksi turhan vetää itteensä suoranaista paskaa joka samalla menee sikiöön ? mitä HYÖTYÄ siitä on ?
 
tässä

En tiedä millainen stressi voisi olla pahempaa sikiölle kuin solumyrkky on.. Lukekaa siitä:

Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.

Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.

Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Nikotiinista on vaikeampi vieroittautua kuin vaikkapa kokaiinista. Turha moralisoida siellä yhtään kenenkään, jonka ollut helppo lopettaa. Itse en ole koskaan polttanut, että turha luulla minun oikeuttavan omia tekemisiäni. Edelleenkin, kannattaa pysyä faktoissa, eikä vetää mitään "minusta tuntuu" -juttuja.
no kysyinkin että onko faktaa. en puhunut mitään minusta tuntuu -juttuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Entäs jos ei ressaa sitä lopettamista, vaan muuten vaan?
Ja tupakasta saa helpotuksen ressiin (menee niitä sitten vaikka 4 päivässä )
Mutta miä oon heikko luonne joissain asioissa, myönnän sen


toki ainoa keino purkaa stressiä siis on ne muutamat tupakat päivässä. on se hieno juttu, että tuleva äiti niin ajattelee. silloinhan sen tupakoinnin nimenomaan pitäs olla helposti lopetettavissa,jos se lopetus ei oo stressaava asia , eikö ? miksi turhan vetää itteensä suoranaista paskaa joka samalla menee sikiöön ? mitä HYÖTYÄ siitä on ?
No niin oli aikanaan, ei mahda minkää
Siis ja oli paljon muita asioita ressatavani, niin se tupakka siihen autto

Onneks tää ei kuitenkaan oo sulta milläänlailla pois ;)
 
ja
Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla.

 
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Nikotiinista on vaikeampi vieroittautua kuin vaikkapa kokaiinista. Turha moralisoida siellä yhtään kenenkään, jonka ollut helppo lopettaa. Itse en ole koskaan polttanut, että turha luulla minun oikeuttavan omia tekemisiäni. Edelleenkin, kannattaa pysyä faktoissa, eikä vetää mitään "minusta tuntuu" -juttuja.
niin onko siitä tupakasta vaikea irtautua ? hmm. okei, meillä on tutkimuksia jotka puoltaa sitä. MUTTA sanompa, että hyvin moni tupakoitsija menee noiden tutkimusten taakse piiloon ja ei edes oikeasti yritä, kun sehän on siis -ilmeisesti - joillekin ihan mahdotonta päästä irti.
tupakointi raskausaikana on todella häpeällinen asia ja olen 100% varma että jokainen ns. terveälyinen ja normaali nainen siitä kärsii häpeää ja huonoa omaatuntoa. Siksi en tajuakaan, miksi ei voi lopettaa .
 
ja

Musta tämä on KAIKKEIN tärkein tieto, joka odottavien äitien tulee ymmärtää:

Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa.

 
huhuhu
Täällä on taas näitä jotka voivottelee kun ei pysty lopettaa.

Niin sairasta touhua!!
Hienoa aiheuttaa lapselle tulevaisuuteen ongelmia (vaikka syntyessä normi kokoinen voi esim. oppimisen kanssa tulla hankaluuksia, levottomuutta jne..)

Uskomatonta miten edesvastuuttomia ihmisiä on!!

Muistakaa sitten ottaa kuvat ja kertoa ylpeänä lapsellenne tupakan riskit ja sen mitä se sikiölle aiheuttaa. Ja korostakaa, että poltitte koko raskausajan.

Yksistä henkosistakin lapsi kärvistelee pitkään hapen puutteessa... niin sairasta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Nikotiinista on vaikeampi vieroittautua kuin vaikkapa kokaiinista. Turha moralisoida siellä yhtään kenenkään, jonka ollut helppo lopettaa. Itse en ole koskaan polttanut, että turha luulla minun oikeuttavan omia tekemisiäni. Edelleenkin, kannattaa pysyä faktoissa, eikä vetää mitään "minusta tuntuu" -juttuja.
niin onko siitä tupakasta vaikea irtautua ? hmm. okei, meillä on tutkimuksia jotka puoltaa sitä. MUTTA sanompa, että hyvin moni tupakoitsija menee noiden tutkimusten taakse piiloon ja ei edes oikeasti yritä, kun sehän on siis -ilmeisesti - joillekin ihan mahdotonta päästä irti.
tupakointi raskausaikana on todella häpeällinen asia ja olen 100% varma että jokainen ns. terveälyinen ja normaali nainen siitä kärsii häpeää ja huonoa omaatuntoa. Siksi en tajuakaan, miksi ei voi lopettaa .
Mutta kun mun mielestä myös siitä kokaiinista pitää pystyä vieroittumaan raskausaikana!! Siinäkin onnistuu moni ja nekin vieroitusoireet jäävät kohtalaisen lyhytaikaiseksi. Psykologin juttusille sitten jos on tarve pidempään vieroitushoitoon tupakasta!


 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja huhuhu:
Täällä on taas näitä jotka voivottelee kun ei pysty lopettaa.

Niin sairasta touhua!!
Hienoa aiheuttaa lapselle tulevaisuuteen ongelmia (vaikka syntyessä normi kokoinen voi esim. oppimisen kanssa tulla hankaluuksia, levottomuutta jne..)

Uskomatonta miten edesvastuuttomia ihmisiä on!!

Muistakaa sitten ottaa kuvat ja kertoa ylpeänä lapsellenne tupakan riskit ja sen mitä se sikiölle aiheuttaa. Ja korostakaa, että poltitte koko raskausajan.

Yksistä henkosistakin lapsi kärvistelee pitkään hapen puutteessa... niin sairasta.
Ja lisään, että olin polttanut yli 10 vuotta ennen kun alettiin lasta yrittämään jolloin lopetin tupakan polton seinään. Ei olisi tullut mieleenkään vetää yhtään tupakkaa kun vauva mahassa!!!


 
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Entäs jos ei ressaa sitä lopettamista, vaan muuten vaan?
Ja tupakasta saa helpotuksen ressiin (menee niitä sitten vaikka 4 päivässä )
Mutta miä oon heikko luonne joissain asioissa, myönnän sen


toki ainoa keino purkaa stressiä siis on ne muutamat tupakat päivässä. on se hieno juttu, että tuleva äiti niin ajattelee. silloinhan sen tupakoinnin nimenomaan pitäs olla helposti lopetettavissa,jos se lopetus ei oo stressaava asia , eikö ? miksi turhan vetää itteensä suoranaista paskaa joka samalla menee sikiöön ? mitä HYÖTYÄ siitä on ?
No niin oli aikanaan, ei mahda minkää
Siis ja oli paljon muita asioita ressatavani, niin se tupakka siihen autto

Onneks tää ei kuitenkaan oo sulta milläänlailla pois ;)
ei ole multa pois, ei. mutta sun lapselta se olisi voinut olla pois. mitä jos sun lapselle olisi tullut jotain ongelmia johtuen tupakasta ? olisitko sä silloinkin vaan kohottanut olkapäitäsi "ei mahda minkää" ? mä en ymmärrä miksi ottaa tällasia riskejä. Ja kun ei se tupakka ole muutenkaan mikään autuaaksi tekevä.
 
ap
kyllä varmasti on keinoja lopettaa jos haluaa. kun käy kiristelemään niin keksii muuta tekemistä vaikka juoksee täysiä paikallaan tai lähtee kävelylle(jos voi).
itselle riitti vain se että ajattelin rääkkääväni omaa rakasta odotettua lasta jos poltan tupakan. en ikinä voisi vahingoittaa tahallani lastani.
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Stressi saisi kuulkaa naiset olla TODELLA kovaa, että siitä olisi haittaa raskaudelle. Joten ihmiset menevät tässä nyt vähän puskaan. Jos tupakanpolton seurauksena on ahdistunut, masentunut, hermostunut ja/tai uneton, tämä stressi ei vaan ole liian pahaa stressiä sikiölle!

Tupakan myrkyt ja raskasmetallit vaikuttavat sen sijaan sikiön aivojen kehitykseen ja aiheuttavat useita neurologisia häiriöitä (vaikka niitä ei huomattaisikaan kuin vasta kouluiässä oppimisvaikeutena).

Eli stressi saa olla hurjaa, että se vaikuttaisi. Toisekseen tupakoinnin lopettamisen oireet kyllä vähenevät kroppa ja psyyke tottuvat.
Täsmälleen! Jos samaan syssyyn kuolee mies, palaa talo ja läheinen sairastuu syöpään, voi stressi jo vaikuttaakin sikiöön. Mutta hei haloo, joku röökinpolton lopettaminen on niin pientä, ettei taatusti aiheuta sikiölle mitään mullistavaa. Vähän suhteellisuudentajua nyt kehiin!
 
=7
Esikoista odottaessa poltin (vähensin kuitenkin, mutta siltin) Kadun sitä vieläkin. Olin nuori ja tyhmä, jos ne nyt mitään selittää.
Toista odottaessa en polttanut. Lopetin jo ennen kuin aloimme yrittämään lasta. Siinä oli ihan tarpeeksi kannustusta lopettamiseen, vauvan parhaaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
ei ole multa pois, ei. mutta sun lapselta se olisi voinut olla pois. mitä jos sun lapselle olisi tullut jotain ongelmia johtuen tupakasta ? olisitko sä silloinkin vaan kohottanut olkapäitäsi "ei mahda minkää" ? mä en ymmärrä miksi ottaa tällasia riskejä. Ja kun ei se tupakka ole muutenkaan mikään autuaaksi tekevä.
No onneks siun ei tartte ressata miun lapsesta;)
Sanotaanko näin, et tupakointi oli pienin niistä kaikista aiheista, mitä raskausaikaina läpi kävin

Mutta onneks on terveen olonen 3-vuotias tenava
Ja suotta itteesä ruoskimaan menneistä
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja huhuhu:
Täällä on taas näitä jotka voivottelee kun ei pysty lopettaa.

Niin sairasta touhua!!
Hienoa aiheuttaa lapselle tulevaisuuteen ongelmia (vaikka syntyessä normi kokoinen voi esim. oppimisen kanssa tulla hankaluuksia, levottomuutta jne..)

Uskomatonta miten edesvastuuttomia ihmisiä on!!

Muistakaa sitten ottaa kuvat ja kertoa ylpeänä lapsellenne tupakan riskit ja sen mitä se sikiölle aiheuttaa. Ja korostakaa, että poltitte koko raskausajan.

Yksistä henkosistakin lapsi kärvistelee pitkään hapen puutteessa... niin sairasta.
Juu, ja muistakaa olla lohtuna ja olkapäänä silloinkin, jos lapsenne itkee lapsensaantivaikeuksiaan, jotka voivat olla tupakasta johtuvia. Voitte kertoa, että mummipa veti kessua mutta silti sain sut, harmi että sulla nyt on vaikeuksia...
 
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Eipäs unohdeta passiivista tupakointia! :kieh:
niin ? ja pointti oli ??
se ei yhtään kumoa sitä faktaa, että äidin tupaointi on aina sikiölle riski ja kaikkea muuta kuin ihana etuoikeus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Eipäs unohdeta passiivista tupakointia! :kieh:
niin ? ja pointti oli ??
se ei yhtään kumoa sitä faktaa, että äidin tupaointi on aina sikiölle riski ja kaikkea muuta kuin ihana etuoikeus.
Haitallista sekin on.
 
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
ei ole multa pois, ei. mutta sun lapselta se olisi voinut olla pois. mitä jos sun lapselle olisi tullut jotain ongelmia johtuen tupakasta ? olisitko sä silloinkin vaan kohottanut olkapäitäsi "ei mahda minkää" ? mä en ymmärrä miksi ottaa tällasia riskejä. Ja kun ei se tupakka ole muutenkaan mikään autuaaksi tekevä.
No onneks siun ei tartte ressata miun lapsesta;)
Sanotaanko näin, et tupakointi oli pienin niistä kaikista aiheista, mitä raskausaikaina läpi kävin

Mutta onneks on terveen olonen 3-vuotias tenava
Ja suotta itteesä ruoskimaan menneistä
Niin? sanoisitko siis että hei hiton hienoa että poltin raskaana, suosittelen sitä sinullekin koska se on oiva keino stressiin, anna mennä vaan !
pöyristyttävää.
 
vieras
Enemmän on haittaa passiivisesta tupakoinnista syntymän jälkeen. Sehän kestää pahimmillaan yli 20 vuotta !!

Eli kotona, sisällä polttavat vanhemmat tuhoavat lapsensa terveyden taatusti!
 
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Eipäs unohdeta passiivista tupakointia! :kieh:
niin ? ja pointti oli ??
se ei yhtään kumoa sitä faktaa, että äidin tupaointi on aina sikiölle riski ja kaikkea muuta kuin ihana etuoikeus.
Haitallista sekin on.
onko joku muuta väittänyt ?? nyt puhuttiinkin äidin omasta tupakoinnista! sä olet just näitä, jotka tulee sitten määkimään, että ei saa arvostella äidin tupakointia, koska on se pikaruuan syöntikin vaaraks ja passiivinen tupakointi ja saasteet ja jaja.
minen ymmärrä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Eipäs unohdeta passiivista tupakointia! :kieh:
niin ? ja pointti oli ??
se ei yhtään kumoa sitä faktaa, että äidin tupaointi on aina sikiölle riski ja kaikkea muuta kuin ihana etuoikeus.
Haitallista sekin on.
onko joku muuta väittänyt ?? nyt puhuttiinkin äidin omasta tupakoinnista! sä olet just näitä, jotka tulee sitten määkimään, että ei saa arvostella äidin tupakointia, koska on se pikaruuan syöntikin vaaraks ja passiivinen tupakointi ja saasteet ja jaja.
minen ymmärrä.
Mullakaan ei ole rautalankaa...

:headwall:
 

Yhteistyössä