Turun äidit+ tulevat sellaiset

Juu, kyllä nuo vauvat kasvaa. Meidän "vauvakin" (1v2kk) jo juoksee ja höpöttelee... tosin vielä enimmäkseen omalla kielellään mutta muutamia suomenkielisiäkin sanoja on havaittavissa ;)

Imetys lopetettiin kaks viikkoa sitten ja menkat tuli kuvioihin kolme päivää imetyksen lopettamisen jälkeen. Ei ole poika tissiä kaivannut, tais tulla ihan oikeaan aikaan tuo lopetus. Muutaman kuukauden sisään otetaan ohjelmaan tutista vieroittaminenkin. Pikkukakkosen tjottailu aloiteltiin tuossa joulukuussa.
 
Meilläkin itse joulu meni ihan kivasti. :) Tapanin päivänä iski tännekin vatsatauti; ilmeisesti kyseessä oli noro-virus. Pihla oli ainoa, joka sitä ei saanut. Kaikki muut eli minä, mies, minun vanhempani, siskoni ja mammani sekä miehen vanhemmat sen sitten saivatkin. :(

Meillä mennään vielä täysimetyksellä, mutta suunnitteilla olisi antaa huomenna peruna-maistiaisia. Huomenna siis tulee 5kk täyteen. Olen vielä hiukan kahden vaiheilla - antaako nyt vai kuukauden päästä. Oma paino vaan tippuu ja tippuu... Eilen kävin isovanhempien vaa´alla ja se näytti enää 48,3 kg !!! No, tulen myöhemmin kertomaan saiko pimu perunaa vai ei.

Meilläkin on uusia taitoja opittu. Ennen joulua neiti oppi pyörimään ympyrää. Hän siis makaa masullaan ja käsillä liikuttaa itseään tehden jopa kokonaisia kierroksia. Vain kerran hän on päässyt suoraa eteenpäin ja kovin lyhyen matkan.

Nyt täytyy mennä pimua nukuttamaan. Neidistä on tullut kamala iltavirkku eikä meinaa millään nukahtaa... voivoi.. öitä kaikille!! :)

 
Meilläkin kestoillaan, tosin aloitettiin vasta neidin ollessa 6kk. Käytössä on lähinnä taskuvaipat ja niissä bambu/hampputaitot. Öisin käytetään Ronjan tuplaläpällisiä sisävaippoja ja Engelin villahousuja. Ihan pikkusien kestottamisesta ei ole kokemusta, mutta tulokkaalla olis tarkoitus aloittaa heti. Maitokakkavaiheeseen olin ajatellut harsoja ja sisävaippoja sekä pul-kuoria, jotka on helpompi pestä ja kuivuvut nopeampaan kuin villikset. Villikset on vaan niin söpöjä :p

Meillä on esikoinen ollut koko ajan rauhallinen liikkuja: alkoi ryömiä vasta 10 kk, kontata vuoden iässä ja oli yli vuoden, kun alkoi nousta pystyyn. Nyt 1v 4kk on alkanut nousta ilman tukea ja välillä ottaa muutaman haparoivan askeleen innosta hihkuen :D

Kovasti mietityttää onko tuolla minimasukkaalla kaikki hyvin, ensi viikolla olis lääkärineuvola, jossa toivottavasti kuuluu sydänäänet. Samaan aikaan jo mietin pientä loppukesän nyyttiä...ja murehdin miten kahden kanssa pärjätään ja miten esikoinen suhtautuu... Mut eiköhän se siitä omalla painollaan..
 
Meillä on tällä hetkellä käytössä Fuzzi Bunzeja (ovat niiiiiin helppoja), taskuvaippoja ja hahtuvia/villiksia. Paras yövaippa on haussa... Joko on liian vähän imua tai vaipalla niin paljon kokoa, että nukkumisasento huononee.. :(

Talvikukka: Me pidetään pimun kanssa peukkuja pystyssä ja toivotetaan paljon odotus-onnea sinulle! (Ja Vibille tietty kans) :heart: On se ihanaa kuulla sydänäänet ekan kerran! Ei ainakaan etukäteen kannata murehtia; se on aina ihan turhaa. Ihanaa kun teillä on sit kaksi pientä kullannuppua!!! :)
 
Moiks!

Mekin kotiuduttiin eilen... Tänään ois sitten tarkotus suunnata kattomaan mitä alesta löytyy ja etsiskelemään jätkälle pottaa ja syöttötuolia. Potalle opettelu alkaa siis jo, kun kerran istumaan oppi. Sain lisäkannustusta tutavaperheen iskältä, joka kertoi heidän 11kk ikäisensä tekevän jotain joka kerta, kun potalla istuttaa. :) Aattelin, että jos vaikka kerkeis kuivaks opettaa ennen ku seuraava syntyy. (Ei kuumeilla vielä. :))

Edistystä taidoissa tuli myös viimesimmän jälkeen... Jätkä pääs konttausasentoon. :D :heart: Aika nopeesti masu lösähti takas lattiaan, mut eipä tuolla kiire vielä ole konttausta oppia. Ihana riemuilme, kun tajus onnistuneensa ja kehuttiin taas kovasti. :)

Mulla tuli kans ekat menkat raskaaks tulon jälkeen ja pari päivää oli ihan hirveitä... Vuoti ku seula ja sattu (joskaan ei ihan kamalasti, mut sillai inhottavasti), mut ei ollu särkylääkkeistä apuja. Viljapussi autto ihan ok. Että sellanen joululahja... Mut onneks on jo ohi. Seuraavat toivottavasti sit helpommat.

Jokos alettas kahvittelua suunnitella?

Kuinka usein / harvoin ne babybiot on? Ois kiva taas käydä sellasessakin.

 
Voih, mun kirjoitus hävis... no, uudestaan.

Tuosta pottailusta; mäkin tilasin viime viikolla Vernerille potan, elikäs kohta päästään kokeilemaan. Verneri on syntymästä asti pisutellut lavuaariin vaipanvaihdon yhteydessä, jos on ollut hätä... mutta nykyään nuo sen kakkaamisajat on niin kellontarkkoja, että senkin takia kannattaa kokeilla =) Vernerin istuminen ei ole vielä niin vahvaa että uskaltaisin syöttötuoliin laittaa, eikä sivusuojauksia ole vielä kehittynyt. En uskalla jättää yksin istuskelemaan, vaan olen vieressä, jos kuiteskin horjahtaa.

Verneri riehuu edelleen kaiket päivät =) Ei ole vieläkään ryöminyt, mutta kierimällä ja pyörimällä pääsee huoneen päästä toiseen hyvin nopeasti. Uusi leikki on ottaa viltin reunasta kiinni ja kieriä sitten niin, että viltti menee rullalle ja hän itse jää sinne sisään. Sitten sieltä kurkitaan ja kikatellaan. Tosin tuosta aktiivisuudesta on se hyöty, että nukkuu makeasti kahdet päiväunet, jotka molemmat kestää tunnin. On kiva kun saa päivisinkin vähän omaa aikaa

Verneri on keksinyt kaksi omatekoista sanaa. Ne on "hörghöy" ja "lättilät" ja ne toistuu usein. En kylläkään tiedä mitä tarkoittavat =)

Mansikka... yövaippa voi aluksi tuntua valtavalta... mutta äkkiä siihen silmä tottuu. Eikä meillä ainaskaan Vernerin uni ole häiriintynyt, vaikka joskus näyttääkin vähän hurjalta, kun vaippa on niin paksu =) Meillä on öisin käytössä Easy Peasy Bumblet ja Hilivinksis K-nepit. Niihin saa hyvin tungettua täytettä. Hyvä vaippa on myös Baby beehinds bambu, se on myöskin aika ohut. Mutta nykyään jo Vernerille pieni(on yhdenkoon vaippa).

Talvikukka... kyllä mullakin mieityttää kovasti tuleva vauva ja kaikki siihen liittyvät asiat, olen vähän pahoja uniakin nähnyt. Olen kuitenkin päättänyt olla murehtimatta; se mitä eteen tulee, tulee joka tapauksessa, eikä etukäteen murehtiminen auta. Mulla on eka neuvola 16. päivä ja ultra 30.
 
:wave: Sarbe

Meillä on tyttö pottaillut 6kk asti ja nykyään 1v 4kk tekee aina pottaan, jos on hätä. Toisina päivinä ei menekään kuin pari vaippaa =) Tuossa vuoden iässä oli hetken taka pakkia, kun ei suostunut istumaan potalle lainkaan, mut se meni äkkiä ohi. Nykyään tykkää istua pytyn pienentimellä, kun pissa lirisee hauskasti :D
Yövaippa oli ensin musta valtava, mut äkkiä siihen tottui kyllä. Nyt on joskus ollut reissussa kertis ja on sekin hurjan kokoinen aamulla paisuneena.. Mutta en usko kummamkaan yöunia haittaavan!

Olettekos käyneet MLL:n Marakatissa Läntisellä pitkälläkadulla? Sekin on hyvä treffipaikka =)
 
Meillä alkaa isyysloman loppu häämöttää, odotan jo jännityksellä taas aamuja jolloin minä herään tytön kanssa ennen kuutta ja mies jää nukkumaan kun kahdeksaksi kuitenkin menee kouluun.Loman ajan olen melkein joka toinen päivä saanutkin nukkua jopa kymmeneen !
Tosin muutamana päivänä viime viikolla likka on otti vähäisistä yöunista takaisin päivällä ja nukkui meidän välissä myös melkein kymmeneen.Silloin kyllä heitti "aamupuuro klo 09"-rutiinit häränpyllyä.
Noh, eihän meillä koskaan olla kellontarkkoja oltukaan :D .
Kestovaippakankaat tuli ja surruttelen innosta hihkuen vaippoja.Meinasin muutaman käyttää päivässä, olen ihan liian laiska kestoilemaan kokopäiväisesti tai ainakin öisin - hatunnosto teille jotka moista tekevät!
Meilläkin kieriskellään ja pyöriskellään pitkin lattioita, uusin keksintö on päristää lattiaa vasten :D Tyttö hihkuu innosta kun on saanut aikaan itsensä kokoisen kuolalammikon !Hurjaa vauhtia on nyt kehittynyt liikkumisen suhteen, tuntuu ettei kohta pysy sylissäkään kun pitäisi vaan kääntyillä.
Miinuspuolena innokkaassa liikkumisessa on yöllinen kääntyily jota on nyt alettu harrastaa oikein urakalla.Harkitsen unipussin ostamista kun monta kertaa yössä saa nukutella uudestaan tai ottaa perhepetiin nukkumaan.Tosin neiti yrittää uhkarohkeasti myös kierähtää isin yli aamuyön tunteina :LOL: .

Pottailua ei olla vielä aloitettu vaikka suojarefleksit on ja istuukin tomerasti ajoittain ilman tukea.Ensi viikolla saadaan kai syöttötuoli niin päästään pois sitteri-syömisestä.

6kk neuvolassakin käytiin, ikää oli melkein 7kk mutta mitat saatiin kirjoihin ja kansiin.Painoa on edelleen reippaasti, tosin nyt on tullut jo vähemmän grammoja per kk kuin aikaisemmin.Seuraava neuvola meillä onkin sitten Vasaramäessä kun muutetaan - etkös Myy[ käy siellä poikasen kanssa ?

Aletaan vaan suunnittelemaan sitä kahvittelua, meille sopii melkeinpä mikä päivä vaan esim. ensi viikolla.Babybio on seuraavan kerran 17.1 ja 31.1, sielläkin voisi piipahtaa toki.
Marakatissa en ole koskaan käynyt, pitänyt on kyllä mutta kun ei saa aikaiseksi. Forumiin on nyt tullut joku oikein mukavan näköinen kahvila jossa näin pari päivää sitten vaunuilevia kahvilla eli tuntui mahtuvan myös sinne ...

Neiti vaatiin logistista avunantoa eli :wave: ...
 
Sarbe :wave: Mun pojan la oli viime vuonna samana päivänä, syntyi päivää ennen =)

Meillä on poika tullut aamu-uniseksi; aamusyötön jälkeen puoli kuudelta hän sulkee tyytyväisenä silmät ja jatkaa uniaan ysiin asti =) Tätä on nyt jatkunut ainakin kuukauden. Ihanaa mulle, saan nukkua =)
Muutenkin näköjään tekee jonkinlaista rytmin muutosta parhaillaan. Hieman on eroahdistusta ilmassa, äiti pitää koko ajan olla näkyvissä(isi ei käy), eli kannan häntä kainalossani huoneesta toiseen ihan kuin pikkuvauvanakin. Saattaa myös alkuyöstä itkeä syliin, kun tulee ikävä. Sitten kun on hetkeksi päässyt syliin, niin on taas onnellinen ja nukahtaa.

Meillä on vähän sama tuon liikkumisvimman kanssa, sylissä ei malta istua kun pitää päästä riehumaan. Tosin välillä pitää sylkkyyn kaapata vähäksi aikaa rauhoittumaan, ettei ihan hurjaksi pojan touhu mene. sitten alkaa taas kauhea venkoilu vähän ajan päästä =)
 
Moikka Sarbe! :)

Meillä kans yöllistä kiereskelyä... Unipussi harkinnassa myös täällä. Sylissäkin nujuaa, mut se ei o uutta. Toi poika on aina ollu sellanen möyryäjä, masuajoista saakka. Jytky, mukelo, jne kutsunaniminään... :whistle:

Meillä ei päristellä lattiaa, mut iskää ja äiskää senkin edestä. :LOL: Matkii siis mua, kun oon sen masua ja poskee joskus päristänyt. Kuolajälki jää melkoinen... Se on pojan ihan oma juttu, ei multa matkittu. :LOL: :whistle:

Ens viikko sopinee myös mulle... Oisko keskiviikko hyvä? Mä en sitä Foorumin uutta kahvilaa tiedä, mut sen vois kyllä testata... Vai mitä ootte mieltä? Oisko se tuttu klo 13 hyvä aika?

MLL:n Marakatti myös mulle tuntematon... Vois joskus käydä.

Juu, Raitapaita, me käydään Vasaramäen neuvolassa. Vähän tästä tulee matkaa sinne, mut onpa samalla ulkoilua. Ihan kiva se terkkarikin.
 
Suosittelen lämpimästi sen unipussin hankkimista! Meillä on sellanen käytössä ja neiti nukkuu tosi paljon paremmin. Ennen sitä tömisteli jalkoja koko ajan patjaan ja jalat oli pinnojen välissä vähän väliä. =)

Meillä on sellanen höpö,höpö vaihe..välillä kuulostaa ihan siltä kun sanois äiti =)

Me ei taideta päästä keskiviikkona kaffelle kun meillä on aamulla vauvauinti ja sitten meillä on mummi ja vaari päivä :)
 
Meille sopii mikä päivä vaan. Mut valitaanko joku toinen kuin tuo keskiviikko, jos kerran mama-84-:lle ei sovi. Testataan vaan se uusi kahvila. Joku kerta olis kyllä kiva käydä Marakatissakin... Ja minä ainakin haluan ehdottomasti elokuviin! :)

Meillä oli viikolla 5kk neuvola. Pihla painoi 8,8kg ja pituutta oli 66cm!!! Paino on kuulemma aivan käyrän yläreunalla. Mutta koska pimu oli saanut vain äidinmaitoa, niin ei painosta ole pahasti haittaa. Kun vaan ei kamalasti enää paino nousisi, kun ei tuota jaksa kohta kantaa... :)

Tänään käytiin ostamassa uusi turvaistuin autoon, kun kaukalo alkaa jäämään pieneksi talvivarusteiden kanssa. Lastentarvikkeen myyjä suositteli meille (tai oikeastaan tarjosi ainoana oikeana vaihtoehtona) GRACOn COSMICia. Tuntui hurjalta, kun hänen mukaansa ei pelkääjän paikalla mahdu istumaan kun tämä istuin on sen takana!! Testasimme ja totesimme ettei paljoa tilaa oikeasti jää. Miten siis tehdään kun tulee seuraava lapsi, missäs sitten istutaan? Täytyy varmaan hankkia tila-auto...

Toisesta lapsesta tulikin mieleen... Taas on se tuttu vauvakuume nousemassa. Kuukausi sitten sain järkeiltyä itsellesi muutaman vuoden odottamisen olevan ihan hyvä juttu. Nyt ei taas millään jaksaisi odottaa! Kaiken lisäksi keksin koko ajan syitä, miksi kannattaisi laittaa toinen lapsi "tilaukseen"... Voivoi... :whistle:

Ai niin, torstaina maisteltiin ensimmäisen kerran perunaa!
 
Mulle käy myös mikä tahansa päivä, keskiviikko oli vain ehdotus. :) Millon teille sopis?

Mansikka... Kyllä mullakin välillä kuume nostaa päätään, mut ei onneks vielä sillai toivottomasti. Lähinnä haikeilen raskausajan juttuja, kasvavaa masua ja lapsen liikkeitä. Mut on toi jätkäkin ihana, :heart: riittää mulle toistaseks... Eli suunnitelman tasolla pysyy meillä vielä. Mut jos teillä ei o varsinaista syytä lykätä toisen "tilausta", niin miks ei? ;)
 
Hei vaan vauvanaiset,
miten olisi tapaaminen ensi perjantaina eli 11. päivä? Vai oliko jollakulla jotain estettä silloin? Jos mennään sitten sinne Forumin uuteen kahvilaan, missä ikinä se sitten siellä onkaan. Mut löytynee joka tapauksessa. Meille sopii mikä aika vain, mutta klo 13 olisi ehkä paras, saisi lounaan kätevästi kuitattua sillä? BabyBio on sitten sillä seuraavalla viikolla eli 17. päivä. Siellä on joku kotimainen taas, mutta olen kyllä kiinnostunut.

Ollaan kaikki käyty räkätautia läpi ja Kerttu rukkakin on yökkinyt limaa. Mutta ei valita oloaan vaan on reipas ja iloinen. :)
 
Heips!
Me ollaan eilen vasta kotiuduttu joulun ja uudenvuoden vietosta. Mun typy on ruvennu menemään jo vähän eteenpäin, enemmä se tykkää kyl mennä ympäri ku suoraan eteenpäin ku se on sit vissiin helpompaa =)
Kolmen päivä päästä tulee puol vuotta täyteen. Nita oli ihana tänä aamulla ku se heräs, otin sen siihen mun viereen ja se tietenki kääntyy vatsalleen heti, meil oli naamat vastakkain ni se kurottautu monta kertaa "antamaan mulle pusun", mä oon ehkä liikaa pussaillu, siit tulee kiva pusutyttö. Mulla oli eilen hoidossa mun pikkuveli, se on kuukauden nitaa nuorempi ja sil on vatta vaivaa ollu oikeestaan koko ajan et se itkeskelee tosi paljon, nita on sit taas semmonen et se ei itke ikinä, se hymyilee vaan, joskus ku se on väsyny saattaa vähä aikaa rutista mut nukahtaa ku sen ottaa syliin, mä oon kyl niin helpolla päässy ettei oo tosi. Mä vein nitan vähä aikaa sitten toho mun äidille hoitoon vähäks aikaa, on hieman hiljasta olla yksin kotona.

Me voitais kans tulla seuraaval viikolla, se perjantai kävis meille kyl parhaiten, oon jonkin verran saanu voitettuu tätä mun väsymyst ku oon vaan pakottanu itteni liikkel.
 
Rento sunnuntai edessä, isi lähti menoihinsa ja jäätiin kahden likan kanssa.No saanpahan taas muutaman vaipan ommeltua päikkäreiden lomassa :p , mulla on tullut oikein himo noihin vaippoihin, nyt kun tuntuu että löysin oikean mallinkin.
Täytyy ensi viikolla lähteä nepittämään ne niin saadaan kokeilut alkamaan!Unipussiakin aloin tekemään, yksi yö meni tässä välissä niin ettei neiti yrittänyt kääntyä kertaakaan mutta nyt ollaan taas palattu vanhaan tuttuun perhepetiin aamuyöstä.
Perjantai käy kahvittelun puolesta meille ja elokuviinkin tahdotaan mukaan! Ja kello 13.00 sopii mitä mainioimmin!
 
Mulle käy perjantai 11. päivä klo 13 ja 17. päivä se babybio myös. :) Treffataanko siinä Ricon edessä vai missä? Mullakan ei o tietoa sen kahvilan sijainnista, joten voitas sit porukalla siirtyä sinne... Tai jos joku tietää, niin ohjeistusta sitte vaan. :)

Osa porukasta on nyt myös tuolla vauvapuolen turkulaisissa... Säilytetäänkö silti tää pino? Mun mielestä ainaski olis kiva.

Siivouspäivät jatkuu... Vaihdetaan vähä järjestystä ja onhan noita pakollisiakin rutiineja kertyny reissun takia. Kumma miten esim. pyykkiä on aina ihan hirveesti vaikka kuinka pesis... |O
 
Käykö joku muuten vauvajumpassa? Oon koittanu netistä kattoo mut en löydä et mis semmosii pidetään. Uimassa ollaan käyty muutaman kerran, nita tykkää ihan hulluna vedestä, se tykkää olla kylvystäki iha yli kaiken =)
 
Muakin kiinnostaisi tuo vauvajumppa, ja ainakin meidän neuvolan (Mullintie) ilmoitustaululla on ollut joku paperi jossa niitä luetellaan. Mutta tuossa syksyllä ajattelin että sitten keväällä olisi parempi...no nythän tulee jo kiire. Netistä tosiaan vähän vaikea löytää, sen huomasin itsekin. Ainakin TuTo ja TNVkin muistaakseni pitää jotain sellaisia jumppia.

Meillä on huomenna ja ylihuomenna matkustuspäivät, eli ajetaan ensin Jyväskylään saakka ja sitten siitä Turkuun nukutun yön jälkeen. Ihan kiva palata jo kotiin - kukaan ei tosin ole käynyt kukkia kastelemassa, joten voi olla "ruumiita" vastassa... kolmisen viikkoa on oltu jo reissussa.

Mansikka, mitä kerroit tuosta turvaistuimesta - sehän on ihan uskomatonta! Ja teillä on siis ihan tavallinen auto nyt, eikä meinaa sopia? Kääks. Tosin mekin todettiin joulureissuun lähtiessämme että ei puhettakaan että useampi lapsi mahtuisi, kun tavarat vie niin paljon tilaa. Yhdistelmät mukana niin eipä sinne sitten niin hirveästi muuta laitetakaan... voi voi. Ja jotenkin tila-auto kaksilapsisessa perheessä tuntuu hieman liioittelulta. Parempi olisi kun ei tarvitsisi koko autoa... Ja jos sille linjalle lähtisi niin ei kai sitä tosiaan tarvitsisikaan. Tämä pohjoisen matkailu meillä kuitenkin hankaloituisi autotta huomattavasti, kun tänne Suomussalmelle asti ei pääse oikein millään julkisilla.

Mutta kiva kun on treffit tiedossa! Meillä taas isi lähtee 10. päivä reissuun, ja siksi ajaksi pitää kehitellä kaikkea hauskaa tekemistä. Kymmenen päivän vuoroa tekee nyt, ehkä vähän turhan pitkää. Kahdeksan päivää tuntui paaaljon lyhemmältä ajalta. Kymmeneen päivään sisältyy hyvässä lykyssä kaksikin viikonloppua - sikäli kun sillä äitiyslomalaiselle on paljoakaan merkitystä!

Ja ai niin, iso nelikuinen tyttöni sai jo toisen hampaan. Ei ole onneksi vielä ruvennut käyttelemään niitä äitiin... :kieh: :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liekki:
Hei!
Löysin tälläisen palstan vasta tänään ja huomasin että olisi niin saman ikäistä seuraa niin vauvalle kuin minullekin, joten vieläkö mahtuu mukaan?
Nuori herra on melkein 5kk :)
Kyllä mahtuu, mukaan vaan. :) Tuutko perjantaina tapaamiseen?
 
No voi ei! :( Me ei päästä perjantainkaan tapaamiseen kun ollaan menossa piknik reissulle..mutta tullaan ehdottomasti seuraavaan tapaamiseen kun sellainen on! =)

Meillä on muuten sellanen Gracon cosmic istuin ja se on meidän autossa takana keskellä,missä se vie vähiten tilaa. Onhan se silti aika tilaa vievä kun etupenkkejä ei saa enää niin taakse kun haluais. Sitten helpottaa kun sen saa siirtää nassu menosuuntaan :)
 
Mun typy on kipee, tänään on jo onneks helpottanu mut eilen se oli niin raukkana et oli kauheet kattoo sitä, kuumetta on ollu ja sit se oksensi eilen illalla. Nyt se onneks on jo melkeen oma iloinen itsensä. Huomenna on puol vuotis neuvola, saa nähä kui paljo typy on kasvanu =)
Oks joku teist muuten siinä teddyn sokeritautitutkimukses?
 

Yhteistyössä