Turvakaukalossa kasvot menosuuntaan????

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Edelleenkin painotan, kunnollinen istuin, ei 0-9kk kaukalo. Mutta myos useimmat kaukalot ovat nykyään sellaisia joissa jalkatilaa on ihan riittavasti 85-100cm pitkille. Kunnollisissa istuimissa jalkatilaa on pitemmille, ja edelleenkin, lapsen jalat taipuvat, niskat vaan ei kesta etutormayksia usein edea hiljaisissa nopeuksissa. Joten valitsetko mukavuuden vai turvallisuuden. Uutisen Isa selkeasti oli valinnut mukavuuden.
Voi hyvä ihme.
Usko pois, kyllä kokeiltiin eri vaihtoehtoja. Ei toiminut.

Elämä on kompromisseja. Aina se hysteerisenä vouhkaaminen ei ole se paras vaihtoehto. Joskus on vähän joustettava.
 
  • Tykkää
Reactions: 0oo0
Sit tulis jo konflikti autossa. :LOL:

Joo ala-asteikäiseni tietävät että mä olen kuskina, eivät ala itkeä jos eivät näe mun kasvoja. :D
Itseasiassa koko kämpän voisi tapetoida noilla omilla kuvillaan. Ainakin kylppäriin voisi laittaa pöntön edustalle oman kiukkuisen naamansa muistuttamaan, että se renkula pitää nostaa. Samoin ulko-ovelle jo vihainen "onko jalat pyyhitty kuva" jne...
 
vierailija
Meillä lapset hyvin viihtyneet selkä menosuuntaan, toinen 3,5 vuotiaaksi ja toinen 4,5 vuotiaaksi.

Jalkojen koukkuasento ei ole este selkä menosuuntaan matkustamisessa, vaan painoraja tai jos päälaki menee niska,/päätuen yli.

Olemme persaukisia, mutta lasten turvallisuudesta emme tingi. Laadukkaat kaukalot, turvaistuimet ja nykyiset vyöistuimet ostimme uusina.

Käytettyjä "retrokaukaloita" ostaa myös varakkaat. Nuukailevat ja ajattelevat, että vauva tarvitsee vain hetken sitä tai käyttävät kakkosautossa.

Lapselta ei kysytä mielipidettä turvallisuusasioissa, eikä enää voida vedota tuttuun "kuinkas sitä ennenvanhaa pärjättiin?" ja aliarvioidaan nykyistä tieliikkennekulttuuria.

"haluatko maijamauri istua etupenkillä mummin kanssa, kun et niin viihdy sielä takana, näet maisemia?" *PUHFF* ja turvatyyny vammauttaa vakavasti maijamaurin jolla mittaa 110 pipo päässä.

Turvallisia kilometrejä kaikille näin joulun alla :)
 
Itseasiassa koko kämpän voisi tapetoida noilla omilla kuvillaan. Ainakin kylppäriin voisi laittaa pöntön edustalle oman kiukkuisen naamansa muistuttamaan, että se renkula pitää nostaa. Samoin ulko-ovelle jo vihainen "onko jalat pyyhitty kuva" jne...
Mulla on ollu pari post-it-lappua jo huushollissa...toinen on vessassa eli kädet pitää pestä pelikiellon uhalla, ja toinen oli joku tuulikaapissa "ei kengillä sisätiloihin." :oops:
 
vierailija
Meillä lapset hyvin viihtyneet selkä menosuuntaan, toinen 3,5 vuotiaaksi ja toinen 4,5 vuotiaaksi.

Jalkojen koukkuasento ei ole este selkä menosuuntaan matkustamisessa, vaan painoraja tai jos päälaki menee niska,/päätuen yli.

Olemme persaukisia, mutta lasten turvallisuudesta emme tingi. Laadukkaat kaukalot, turvaistuimet ja nykyiset vyöistuimet ostimme uusina.

Käytettyjä "retrokaukaloita" ostaa myös varakkaat. Nuukailevat ja ajattelevat, että vauva tarvitsee vain hetken sitä tai käyttävät kakkosautossa.

Lapselta ei kysytä mielipidettä turvallisuusasioissa, eikä enää voida vedota tuttuun "kuinkas sitä ennenvanhaa pärjättiin?" ja aliarvioidaan nykyistä tieliikkennekulttuuria.

"haluatko maijamauri istua etupenkillä mummin kanssa, kun et niin viihdy sielä takana, näet maisemia?" *PUHFF* ja turvatyyny vammauttaa vakavasti maijamaurin jolla mittaa 110 pipo päässä.

Turvallisia kilometrejä kaikille näin joulun alla :)
Juurikin näin. Ei niiden jalkojen suorina tarvikaan olla, vaan koukussa. En usko, että kovinkaan monella niin pitkäkoipisia jättiläisiä löytyy ettei tuo onnistuisi vaan kuvittelevat, että asennon pitäisi olla eri.
 
Meillä lapset kyllä mahtuivat olemaan selkä menosuunnassa mutta noin puolentoista vuoden iässä olivat vaihtoehtoina joko jäädä kokonaan kotiin tai matkata nenä menosuuntaan.

Esimerkiksi neuvolaan piti kuitenkin ajaa. (ja ei, ei kävellen, matkaa oli yli kymmenen kilsaa suuntaansa)

Oksennusta, oksennusta... Jatkuva oksentaminen ei ole kovin terveellistä.

Mutta kaikenkaikkiaan mun mielestä on hullua, miten ihmiset luottavat turvaistuinten pelastusvoimaan. Kuski se kuitenkin on turvan oleellisin osa.
 
vierailija
Vauvoja kuolee ani harvoin Suomen liikenteessä – asiantuntija antaa vinkin, joka lisäisi edelleen turvallisuutta

Turvallisin tapa kuljettaa lasta on selkä menosuuntaan oikeanlaisessa turvakaukalossa tai -istuimessa. (KUVA: Colourbox)
Julkaistu: 13.12. 6:52

Asiantuntijat antavat parhaat vinkkinsä lasten turvalliseen kuljettamiseen autossa.

Kymmenkuisen lapsen hengen vaatinut liikenneonnettomuus järkytti maanantaina. Poliisin mukaan Vaasan suuntaan maanantaiaamuna kulkenut kolmen henkilöauton letka lähti ohittamaan 8-tiellä rajoitusten mukaan ajanutta henkilöautoa. Viimeisenä letkassa ajaneessa autossa kulki pedersöreläinen perhe, jonka 10-kuukautinen lapsi myöhemmin menehtyi.

Letka lähti ohittamaan autoa Monåntien risteyksen läheisyydessä. Kaksi ensimmäistä autoa ehti takaisin omalle kaistalleen, mutta viimeisenä ohittamaan lähtenyt auto ei ehtinyt takaisin kaistalleen. Poliisin mukaan ohitus tapahtui keltaisella viivalla eli ohituskieltoalueella.

Vauvojen ja pienten lasten liikennekuolemat ovat Suomessa hyvin harvinaisia, toteaa Liikenneviraston liikenneturvallisuusasiantuntija Seppo Sarjamo.

Vuosien 2009-2016 aikana Suomen teillä on menettänyt henkensä yhteensä 15 alle viisivuotiasta ja 34 alle kymmenvuotiasta lasta. Näistä vain yksi oli kuollessaan alle vuoden ikäinen.

– Tilastojen valossa pikkulapsia menehtyy tieliikenneonnettomuuksissa erittäin vähän. Alle vuoden ikäisten osuus kaikista tieliikenteessä tapahtuvista kuolemista on vain 0,05 prosenttia, Sarjamo kertoo.

Samalla aikajänteellä tieliikenteessä kuoli kolme yksivuotiasta, kuusi kaksivuotiasta ja kaksi kolmevuotiasta.

Viimeisen kolmen vuoden aikana kaikista tieliikenteessä menehtyneistä lapsista lähes puolet menehtyi nokkakolarissa.



Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Turvallisin tapa on selkä menosuuntaan

Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara kiittelee pienistä prosenteista vanhempia, jotka kuljettavat lapsiaan autoissa oikein.

– Lapsi on viiteen ikävuoteen asti autossa erityisen haavoittuvainen. Jotta kolarivoimat eivät vahingoittaisi lasta, se tarvitsee mahdollisimman hyvän suojan. Meillä noudatetaan turvallisuusvaatimuksia hyvin.

Hyvällä suojalla Elovaara tarkoittaa oikeanlaista turvakaukaloa tai -istuinta, joka valitaan lapsen koon mukaan. Turvallisin tapa kuljettaa lasta on selkä menosuuntaan.

Tyypillisistä auto-onnettomuuksista Elovaara mainitsee kohtaamisonnettomuudet ja tieltä suistumiset.

– Niissä lapsi tarvitsee parhaan mahdollisen suojan. Kun turvaistuin on selkä menosuuntaan, istuimen selkänoja tukee törmäyksessä lapsen päätä ja kaulaa, jotka ovat pienen lapsen haavoittuvin osa autokolareissa. Se johtuu siitä, että lapsen pää on painava muuhun vartaloon nähden, Elovaara selittää.

Turvaistuimiin perehtyneen koulutusohjaajan mukaan vanhemmat kääntävät lapsensa kulkemaan kasvot menosuuntaan turhan aikaisin. Suositus on, että lapsi istuu selkä menosuuntaan niin kauan kuin mahtuu, mutta vähintään kolmevuotiaaksi.

– Vanhemmista saattaa näyttää epämukavalta, jos lapsen jalat menevät vähän koukkuun, mutta se ei ole turvallisuusriski. Vasta lapsen paino ja pituus määrittelevät sen, milloin on käännyttävä ympäri ja vaihdettava isompaan istuimeen.


Ei toppapukua automatkalle

Talviaika tuo tullessaan omat haasteensa lasten automatkustamiseen. Useat vaatekerrat ja paksu toppahaalari jättävät turvavyön helposti liian löysälle.

– Kannattaa muistaa, että meillähän on autoissa lämmitys. Ymmärrän, että sekin voi olla haastavaa, mutta mieluummin lisätään lapselle vaatetta sitten kun noustaan autosta.

– Vöiden löysällä olo ja istuimen tai lapsen väärin kiinnittäminen ovat suurimpia haasteita tai puutteita turvaistuinpuolella. Niihin vanhempien kannattaa kiinnittää huomiota. Lapsen turvallisuus automatkalla on vanhemman vastuulla.


Lapsi autossa
  • Tieliikennelain mukaan alle 135 senttisen lapsen pitää olla turvaistuimessa.
  • Vauva matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan asennetussa turvakaukalossa.
  • Kun lapsen paino ylittää turvakaukalon suosituspainon tai kaukalon pääntuen yläreuna on lapsen silmien korkeudella, voidaan siirtyä käyttämään selkä menosuuntaan asennettua turvaistuinta.
  • Pieni lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa ainakin kolmivuotiaaksi asti.
  • Turvaistuimen jälkeen lapsi matkustaa turvavyöistuimessa, jossa auton turvavyö asettuu lapsen kannalta oikealle korkeudelle.
  • Toinen vaihtoehto on istuinkoroke, jolloin lantiovyö asettuu oikeaan kohtaan.
  • Ylävyötä ei saa koskaan laittaa kainalon alta tai selän taakse.
  • Turvaistuin tulee olla kiinnitettynä autoon tyhjänäkin. Irrallaan oleva turvaistuin on riskitekijä onnettomuuksissa.
  • Alle 15-vuotiaiden turvalaitteiden käyttö on vanhempien tai kuljettajan vastuulla.
Lähde: Liikenneturva

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005488005.html
 
vierailija
No joo, ei meillä kyllä enää vajaan vuoden ikäisenä (muistaakseni) enää istuttu selkä menosuuntaan. Jalat olisi pitänyt vääntää solmuun, jos olisi halunnut.
Iso vauva ollut teillä. Oikeudessa ei noin typerä selitys menisi läpi. Joskus muuten näkee että aivan liian "vanha" eli jo isoksi kasvanut vauva on edelleen turvakaukalossa, eikä siirrettynä asianmukaiseen turvaistuimeen selkä menosuuntaan. Ja sitten valitetaan että vauva on ihan kasassa siellä. Meidän 3,5 v 105cm pitkä matkustaa tyytyväisenä selkä menosuuntaan. Onhan se kunnollisen ja sopivan istuimen ostaminen tietysti vaatinut vähän panostusta meiltä vanhemmilta.
 
vierailija
Kuka helvetin hullu ensinnäkään ostaa turvakaukalon kirpparilta, jonka kunnosta ei mitään tietoa ja toisekseen jos turvakaukalo myydään 5e hintaan, se tuskin on kovinkaan uusi. Käyttöikähän noissa on sen noin 5 vuotta, sen jälkeen muoviosat esim alkavat haurastua eikä kaukalo enää suojaa toivotulla tavalla.
Kyllä ne toimii hyvin uimahallin pesutiloissa vauvauinnissa, ei ne niin hauraita ole ;)
 
vierailija
Pitkästä aikaa ollut kinastelua kasvot menosuuntaan vai ei ja missä iässä ja miksi. Tulee ihan vanhat palsta-ajat mieleen.

Enää ei kinastella myöskään vaipoista tai lasten (talvi)vaatemerkeistä (halvat vs kalliit). Välikausihaalareista puhumattakaan ja Kuomat vs Goretexit.
 
Pitkästä aikaa ollut kinastelua kasvot menosuuntaan vai ei ja missä iässä ja miksi. Tulee ihan vanhat palsta-ajat mieleen.

Enää ei kinastella myöskään vaipoista tai lasten (talvi)vaatemerkeistä (halvat vs kalliit). Välikausihaalareista puhumattakaan ja Kuomat vs Goretexit.
Totta. Ei olekaan.

Ihan hyvä, että turhautuneille ja joulustressistä kärsiville emännille tarjotaan mahdollisuus päteä edes omalla äitiydellään ja kunnollisuudellaan.... saavat ehkä vähän iloisempaa joulumieltä :p

Seuraavaksi voisi tosiaan ottaa tuon vaippa-aiheen käsittelyyn. Tai jos repäisisi kunnolla, ja aloittaisi oikein perinteisen "onko imettäminen turhaa?" keskustelun.
 
vierailija
Me hommattiin esikoiselle aikoinaan palkki-istuin, joka oli sinä vuonna saanut parhaan arvosanan autoliiton julkaisemassa testissä.
Mutta silti jotkut haukkuu palkki-istuimetkin alimpaan helvettiin, ketä sitä nyt sitten uskois..

Kuopus matkusti samassa palkki-istuimessa, molemmat siis alkoi käyttää sitä vähän alta vuoden vanhana kun kaukalo kävi turhan ahtaaksi ja makuuasento aiheutti myös suoraa huutoa.

Kuopuksella oli myös toisessa autossa Britaxin istuin selkä menosuuntaan, mutta se vei niin paljon tilaa, ettei etupenkille mahtunut enää kukaan oikeen istumaan. Joten se myytiin kyllä aika äkkiä eteenpäin ja ostettiin cybex pallas tilalle.

Cybexin palkki-istuimet on ainakin superkäteviä käytössä, kolarissa ei onneksi ole testattu, mutta törmäystestit nukeilla on mennyt ok.
 
vierailija
Meillä lapset hyvin viihtyneet selkä menosuuntaan, toinen 3,5 vuotiaaksi ja toinen 4,5 vuotiaaksi.

Jalkojen koukkuasento ei ole este selkä menosuuntaan matkustamisessa, vaan painoraja tai jos päälaki menee niska,/päätuen yli.

Olemme persaukisia, mutta lasten turvallisuudesta emme tingi. Laadukkaat kaukalot, turvaistuimet ja nykyiset vyöistuimet ostimme uusina.

Käytettyjä "retrokaukaloita" ostaa myös varakkaat. Nuukailevat ja ajattelevat, että vauva tarvitsee vain hetken sitä tai käyttävät kakkosautossa.

Lapselta ei kysytä mielipidettä turvallisuusasioissa, eikä enää voida vedota tuttuun "kuinkas sitä ennenvanhaa pärjättiin?" ja aliarvioidaan nykyistä tieliikkennekulttuuria.

"haluatko maijamauri istua etupenkillä mummin kanssa, kun et niin viihdy sielä takana, näet maisemia?" *PUHFF* ja turvatyyny vammauttaa vakavasti maijamaurin jolla mittaa 110 pipo päässä.

Turvallisia kilometrejä kaikille näin joulun alla :)
sama täällä, käännettiin äsken 4,5 V naama menosuuntaan.
Riippuu tosi istuimesta ja auton koosta jos mahtuu selkämenosuunassa olla
 
vierailija
turvallisuus ennen kaikkea ja ainakin 3 vuotiaaksi selkämenosuunassa ja istun kunnolla kiinni autossa sekä pitää myös muistaa kiristää turvaistuimen vyöt kunnolla. ESIM: nyt kun talvi ja paksut vaateet niin voi olla vaarallista
 

Yhteistyössä