Turvakaukalossa kasvot menosuuntaan????

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Päähän ja niskaan kohdistuvat voimat ovat selkeästi matalampia selkämenosuuntaan matkustettaessa. Ikärajoitus perustuu pitkälti pään painosta suhteessa koko lapsen painoon. Pienen lapsen pää on painava ja niskalihakset kehittyvät kokoajan vahvemmiksi. Etutörmäystilanteet ovat tutkitusti kovimpia. Pahimmat vaaratilanteet tulevat ehdottomasti useimmiten etusektorista. Törmäystilanteessa selkä menosuuntaan matkustettaessa voimat jakautuvat suuremmalle alueelle lapsen kehoa. Niska, hartiat, sisäelimet ja pää ovat paremmin suojattuja selkämenosuuntaan matkustettaessa ja vakavien vammojen ja kuoleman riski vähenee merkittävästi.
Koko maailmassa kaikki vastasyntyneet matkustavat selkämenosuuntaan kaukalossa. Näin ei olisi jos se ei olisi pienelle paras tapa matkustaa.
 
Eiköhän ne turvavöillä kiinnitettävät turvakaukalot saa kiinnitettyä kumminpäin vaan. Muistan kuinka täälläkin aikaisemmin on kirjoiteltu juttuja, missä ovat kääntäneet lapsen kasvot menosuuntaan istumaan. Syynä on ollut, että lapsi ei viihdy/voi pahoin/jalat joutuvat olemaan pahasti koukussa jne.
No joo, ei meillä kyllä enää vajaan vuoden ikäisenä (muistaakseni) enää istuttu selkä menosuuntaan. Jalat olisi pitänyt vääntää solmuun, jos olisi halunnut.
 
vierailija
Eiköhän ne turvavöillä kiinnitettävät turvakaukalot saa kiinnitettyä kumminpäin vaan. Muistan kuinka täälläkin aikaisemmin on kirjoiteltu juttuja, missä ovat kääntäneet lapsen kasvot menosuuntaan istumaan. Syynä on ollut, että lapsi ei viihdy/voi pahoin/jalat joutuvat olemaan pahasti koukussa jne.
Paska tekosyy kääntää lapsi kasvot menosuuntaan vain koska lapsi ei viihdy.
 
vierailija
No joo, ei meillä kyllä enää vajaan vuoden ikäisenä (muistaakseni) enää istuttu selkä menosuuntaan. Jalat olisi pitänyt vääntää solmuun, jos olisi halunnut.
Riippuu niin istuimesta. Jos vähän näkee vaivaa ja etsii istuimen, jossa lapsella paremmin jalkatilaa. Ainakin meidän istuimen jalkatilaa saa säädettyä reilustikin. Lapsi matkustaa siinä 3 vuotiaaksi.
 
Riippuu niin istuimesta. Jos vähän näkee vaivaa ja etsii istuimen, jossa lapsella paremmin jalkatilaa. Ainakin meidän istuimen jalkatilaa saa säädettyä reilustikin. Lapsi matkustaa siinä 3 vuotiaaksi.
Ja joo, kyse ei ole istuimen jalkatilasta, vaan siitä, että takapenkin selkänoja tulee vastaan. Se on ihan sama, millaiset säätömahdollisuudet kaukalossa on, penkkitila on rajallinen. Ja jos siihen takapenkille istuimen selkä menosuuntaan asettaa, ottavat jalat jossain vaiheessa selkänojaan kiinni. Toisilla ennemmin, toisilla myöhemmin.
 
vierailija
https://yle.fi/uutiset/3-8666151

Niin ne hommat muuttuu. Yksi hyva asia jenkeissa on tuo turvaistuinten saately. Millaiset kiinnitykset, mihin suuntaan lapsen kasvot ja 5-piste turvavyot lastenistuimissa. Yleisesti suomessa kaytettavat 3-pistevyot ovat siella laittomat.
Turvaistuinten uudet rajoitukset hämmentävät kuluttajia – alle 15 kuukauden ikäisiä ei jatkossa enää ollenkaan kasvot menosuuntaan

Istuinten uusi i-Size-standardi on jo voimassa, mutta vanha tyyppihyväksyntä on rinnalla vielä siirtymäajan loppuun saakka. Siirtymäajan jälkeen ilman hyväksyntää olevia istuimia ei saa tuoda enää markkinoille.

26.2.2016 klo 12:54

Testatut turvaistuimet.Autoliitto
349
Lapsiperheille jo nykyisin vaativaan turvaistuinviidakkoon on tulossa mahdollisesti jo lähivuosina uusia määräyksiä. Kaikissa EU-maissa tulee voimaan niin kutsuttu i-Size-standardi (E129-sääntö), joka säätelee muun muassa Isofixillisten turvaistuinten kiinnitystä sekä esimerkiksi alle 15-kuukautisten lasten kuljettamista.

Uuden E129-säännön mukaan missään EU-maassa ei saa enää hyväksytettyä turvaistumia, joissa ei ole standardin vaatimia kiinnitysmekanismeja, eli joko lattiaan nojaavaa tukijalkaa tai yläpuolelle tulevia lisäkiinnitysvöitä. Alle 15 kuukauden ikäisille lapsille suunnattuja istuimia, joissa lapsi matkustaa kasvot menosuuntaan päin, ei saa myöskään säännön voimaantulon jälkeen enää hyväksytettyä eikä näin ollen myydä EU-maissa.

Vanhoja istumia saa muutoksen jälkeenkin käyttää
I-Size-standardi eli E129-sääntö on ollut nimellisesti olemassa jo vuodesta 2013 asti. Tällä hetkellä se on voimassa rinnakkain vanhan, turvaistuinten turvallisuutta määrittävän E44-säännön kanssa, mutta täysimittaisesti voimaan tullessaan uusi sääntö korvaa vanhan. Alun perin siirtymäajaksi kaavailtiin viittä vuotta, mutta Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tyyppihyväksyntäyksikön ylitarkastaja Reetta Kinisjärven mukaan vanhan säännön voimassaololle ei ole kuitenkaan olemassa tällä hetkellä ajallista takarajaa.

– Viime vuonna säännön sisällöstä on ollut YK:n alaisissa työryhmissä puhetta, mutta mitään suunnitelmia tai aikatauluja säännön sovellettavuuden rajoittamiseen ei ole olemassa.

Kinisjärvi arvioi, että vaikka takaraja uusien Isofix-järjestelmällä kiinnitettävien turvaistuinten tyyppihyväksyntöjen myöntämiseen nyt tulisi, ei se vaikuttaisi kovinkaan nopealla aikataululla myytäviin tuotteisiin.

– Rajoitukset markkinoilla oleviin tuotteisiin, puhumattakaan turvaistuimiin, jotka ovat ihmisillä jo käytössä, tulevat paljon hitaammin voimaan kuin rajoitukset tyyppihyväksynnän myöntämiseen.

Siirtymäajan päättymisen jälkeen esimerkiksi vanhan mallisia istumia saa siis edelleen käyttää ja esimerkiksi kaupat saavat myydä omat vanhat varastonsa loppuun. Uusille istuimille hyväksyntää ei kuitenkaan enää saa.

Kinisjärven mukaan Suomessa i-Size-standardin mukaista tyyppihyväksyntää ei ole Suomessa vielä haettu laisinkaan. Hyväksyntää istuinvalmistaja voi hakea missä EU-maassa hyvänsä ja sen saatuaan lupa on voimassa koko EU-alueella.

Kuluttaja ei osaa vielä kaivata iSizea
Suomalaisissa turvaistuimia myyvissä liikkeissä uuden säännön mukaisia istuimia on myynnissä jo jonkin verran. Esimerkiksi kuopiolaisessa Lastentarvike-ketjun liikkeessä tarjolla i-Size-hyväksyttyjä turvaistumia on tällä hetkellä kuudessa eri mallissa.

Myyjä Kaija Koiviston mukaan asiakkaat eivät osaa vielä kysellä uudesta standardista. Myyjät kuitenkin kertovat asiasta automaattisesti, usein ennen kuin asiakas edes ehtii ihmetellä uusia istuinmerkintöjä.

– Jonkin verran niitä jo menee, jos autossa on valmiina Isofix-kiinnitys. Kyllähän turvallisuus kiinnostaa, vaikka kaikki ominaisuudet eivät vielä olisikaan pakollisia, Koivisto miettii.

Tällä hetkellä tieliikennelaki ei määritä turvaistuimista muuta kuin että jokaisen alle 135 senttimetriä pitkän lapsen on käytettävä autossa painon mukaan määräytyvää turvaistuinta. Esimerkiksi Liikenneturva suosittaa, että alle kolmevuotiaat kuljetetaan autossa kuitenkin aina istuimessa, joka on asennettu selkä menosuuntaan. Kyseessä on kuitenkin vain suositus, ja myynnissä on runsaasti istumia, joissa pienetkin lapset istuvat kasvot menosuuntaan.

Istuimia on jo, entäs autot?
Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaaran mukaan ongelmia i-Sizen tiellä on vielä monia. Vaikka uuden säännön mukaisia istuimia on jo markkinoilla, i-Size-vaatimuksia täyttäviä autoja ei juurikaan ole. Autoissa sääntö pitää sisällään esimerkiksi sen, että siinä on istuimen lisävyön kiinnityspisteet ja vahvistetut pohjarakenteet. Kolaritilanteessa ne varmistavat istuimen pysymisen paikallaan ja sen tukijalan alla olevan rakenteen kestävyyden.

– Autovalmistajat eivät ole ryhtyneet tekemään vielä mitään, koska säännön yksityiskohdat ja siirtymäajan päättyminen ovat vielä auki, Elovaara arvioi.

Jossain vaiheessa siirtymäajaksi määritettiin vuosi 2018. Elovaara arvioi, että aikataulu voi venyä tästä vielä huomattavastikin.

– Koko asia on lähtenyt melko hitaasti liikkeelle. Kun sääntöjä ja normistoja käydään läpi Euroopan laajuisesti, se vaatii aikaa. Lisäksi oma lukunsa on se, miten asiasta saadaan tiedotettua kuluttajille.
 
vierailija
Todennäköisesti ei kääpiö, mutta lapsella on kunnollinen istuin pelkän vauvakaukalon sijasta. Niin on minunkin 10kk vauvalla. Riittava hyvin jalkatila vaikka tyttö on ikäryhmäänsä pidempi. Matkustaa selkä menosuuntaan n. 2v asti ja sitten saman istuimen voi kääntää naama menosuuntaan päin. Ja molemmin päin istuin kiinnittyy suoraan auton rakenteisiin. Näin siis nykyään tehdään niiden 5€ kirppisistuinten sijaan.
 
vierailija
Ja joo, kyse ei ole istuimen jalkatilasta, vaan siitä, että takapenkin selkänoja tulee vastaan. Se on ihan sama, millaiset säätömahdollisuudet kaukalossa on, penkkitila on rajallinen. Ja jos siihen takapenkille istuimen selkä menosuuntaan asettaa, ottavat jalat jossain vaiheessa selkänojaan kiinni. Toisilla ennemmin, toisilla myöhemmin.
No ilmeisesti te taas olette persaukisia jos ei ole varaa ostaa tilavampaa autoa.
 
Kyllä meidän muksut 10-kuisina on olleet niin pitkäkoipisia, että olen pitänyt heitä kasvot menosuunnassa.
Samalla lapsi näkee vanhempansa.

Mä jouduin paljon kuskaamaan muksuja ihan yksin koska mun mies ei töiltänsä ehtiny mukaan.
Vauva pysyi tyytyväisenä nähdessään mut, eikä mun tarvinnu pitkillä matkoilla jatkuvasti pysäyttää autoa tienvarteen, mikä olisi pieneltä osin ollut myös turvallisuuriski.

Huono äiti....
 
vierailija
Kyllä meidän muksut 10-kuisina on olleet niin pitkäkoipisia, että olen pitänyt heitä kasvot menosuunnassa.
Samalla lapsi näkee vanhempansa.

Mä jouduin paljon kuskaamaan muksuja ihan yksin koska mun mies ei töiltänsä ehtiny mukaan.
Vauva pysyi tyytyväisenä eikä mun tarvinnu pitkillä matkoilla jatkuvasti pysäyttää autoa tienvarteen, mikä olisi pieneltä osin ollut myös turvallisuuriski.

Huono äiti....
Tai sit vaan on ollut niin huono ja pihibaiti ettei ole ostanut kunnon istuinta. Niissa kunnollisissa kun ei tuo jalkatila ole ongelmana.
 
Tai sit vaan on ollut niin huono ja pihibaiti ettei ole ostanut kunnon istuinta. Niissa kunnollisissa kun ei tuo jalkatila ole ongelmana.
Laitahan joku esimerkki tuollaisesta ihmekaukalosta, joka venyttää takapenkin syvyyttä siten, että keskivertoa pidemmätkin ipanat mahtuvat siellä väärinpäin istumaan, ilman että jalat puskevat selkänojasta läpi.
 
Liikenneturva sanoo:

Vauva matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan asennetussa turvakaukalossa. Kun lapsen paino ylittää turvakaukalon suosituspainon tai kaukalon pääntuen yläreuna on lapsen silmien korkeudella, voidaan siirtyä käyttämään selkä menosuuntaan asennettua turvaistuinta.

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/turvaistuimet

On todella ikävää nähdä, että tästä onnettomuusasiasta ja vauvan menehtymisestä keskustellaan tälla tasolla. Tämä on suuri onnettomuus, suuri menetys ja elinikäinen suru lapsen vanhemmille.
Syvä osanottoni .
 
vierailija
Meillä oli kasvot menosuuntaan alle 3v lapsella, ajattelin että ajetaan niin harvoin ja lyhyitä matkoja yms. (erittäin typerää!). Mutta kerran kun jouduttiin pieneen kolaritilanteeseen, niin kyllä istuin vaihtui nopeasti selkä menosuuntaan- menevään istuimeen. Kolarista selvittiin säikähdyksellä, mutta oli kyllä ihan riittävä opetus minulle. Ja vaikka lapsi istuisi jalat suussa, niin ne jalat on helpompi korjata kun niskat..
 
vierailija
Laitahan joku esimerkki tuollaisesta ihmekaukalosta, joka venyttää takapenkin syvyyttä siten, että keskivertoa pidemmätkin ipanat mahtuvat siellä väärinpäin istumaan, ilman että jalat puskevat selkänojasta läpi.
Edelleenkin painotan, kunnollinen istuin, ei 0-9kk kaukalo. Mutta myos useimmat kaukalot ovat nykyään sellaisia joissa jalkatilaa on ihan riittavasti 85-100cm pitkille. Kunnollisissa istuimissa jalkatilaa on pitemmille, ja edelleenkin, lapsen jalat taipuvat, niskat vaan ei kesta etutormayksia usein edea hiljaisissa nopeuksissa. Joten valitsetko mukavuuden vai turvallisuuden. Uutisen Isa selkeasti oli valinnut mukavuuden.
 

Yhteistyössä