turvallinen hoitopaikka

Onko teillä lapsi/lapsia perhepäivähoidossa?Ja jos on niin onko hoitopaikassa koti tehty asianmukaisesti turvalliseksi lapsille? Omat lapset aloittivat juuri perhepäivähoidossa, mietityttää kun on jätetty arvoesineet lasten ulottuville, ovissa ja kaapeissa ei ole mitään turvalukituksia yms.yms Hoitajalla se periaate että mitään ei nosteta eikä lukita vaan hän toimii KIELTÄMISPERIAATTEELLA.
Kenen hermo kestää juosta lasten perässä koko aika kun pieniä taaperoita kiinostaa joka paikka. :snotty:
 
Ota yhteyttä hoitajan esimieheen. Tosin se ei välttämättä auta ja saattaa leimat sinut hankalaksi äidiksi. Kyllä on olemassa tietyt normit, joiden mukaan täytyy hoitopaikka olla turvallinen. Tässä täytyisi kuitenkin muistaa että hoitaja on töissä, vaikka kotonaan onkin ja se on työpaikka. Eli arvoesineiden näytilläpito on minusta vähän lasten kiusaamista. Olen kyllä kuullut yhdeltä hoitajalta sellaistakin (hän hoiti lapsia näiden kotona ja sinne tuotiin muutama muukin lapsi) että hoitaja piti kotia ei turvallisena, sekä pihaa vaarallisena, muttei uskaltanut sanoa, pyysi kyllä esimiestään käymään tarkistamassa kodin, mutta tämä ei koskaan välittänyt tulla. Eli vanhempien aktiivisuutta tarvitaan.
 
pph
Olen perhepäivähoitaja. En myöskään nosta kauniita koriste-esineitäni pois, kun uusi lapsi tulee. Ainoastaan silloin jos joku pieni on kovin kiinnostunut kukista( ettei saisi suuhunsa multaa tai kukkaa) ja jos ei usko muutaman kerran kiellon jälkeen. Yleensä kyllä oppivat parin kiellon jälkeen. Lapset käyttäytyvät kotona usein ihan erilailla kuin hoitopaikassa. Itselläni on ihana lastenhuone, jossa paljon mielenkiintoisempia tavaroita kuin minun esineeni. Lapset tietävät, että heillä on omat tavarat ja minulla omat. Jatkuva kieltäminen ei ole mukavaa hoitajastakaan, joten älä ole huolissasi. Ei meidän ohjaaja ainakaan kieltäisi meidän korite-esineiden esilläpitoa. Tämähän on kodin omaista hoitoa ja kyllä lapsi oppii nopeasti mitä hoitopaikassa saa tehdä ja mitä ei. Oletkohan tulossa meille hoitoon? ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2005 klo 09:59 marita kirjoitti:
Onko teillä lapsi/lapsia perhepäivähoidossa?Ja jos on niin onko hoitopaikassa koti tehty asianmukaisesti turvalliseksi lapsille? Omat lapset aloittivat juuri perhepäivähoidossa, mietityttää kun on jätetty arvoesineet lasten ulottuville, ovissa ja kaapeissa ei ole mitään turvalukituksia yms.yms Hoitajalla se periaate että mitään ei nosteta eikä lukita vaan hän toimii KIELTÄMISPERIAATTEELLA.
Kenen hermo kestää juosta lasten perässä koko aika kun pieniä taaperoita kiinostaa joka paikka. :snotty:
kai sentään kodin myrkyt ja kemikaalit yms. on lukittujen ovien takana. Ja pistorasiat suojattu? Kukaan, ei edes pph kykene koko ajan pitämään silmällä vaikka mitä väittäisi. Tai kokemukseensa vetoaisi. Pieni vaiva se on.

AIna sattua voi kaikkea, mutta puitteet pitäisi saada turvalliseksi.

Miten muuten näitä ns. hankalia äitejä ja heidän lapsiaan kohdellaan???? Vaikuttaako lapseen???
 
mammammaa
Meidän tyttö on yksityisessä perhepäivähoidossa, sehän on toisen KOTI, joka ei luojan kiitos ole yhtä steriili paikka kuin päiväkoti. Jos omassa kotona on kaikki arvoesineet sun muut nosteltu ylös ja piiloon, niin kaipa se saattaa "jonkin verran" houkutella lasta jos päivähoidossa ei ole. Myrkyt tietty asiallisten lukkojen taakse, mutta eipä meilläkään ole kotona töpseleitä suojattu eikä enää laatikoita ja kaappejakaan. Jonkin aikaa ne oli ihan oman mukavuudenhalun takia, kun tavarat olis muuten joutunut keräämään lattioilta 10 kertaa päivässä... Vaa ei mene enää koskemaankaan. Kieltämällä ollaan pärjätty vallan mainiosti, vaikka kovasti on tyttö utelias, aktiivinen ja välillä raivostuttavan itsepäinen! :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2005 klo 20:45 mammammaa kirjoitti:
Meidän tyttö on yksityisessä perhepäivähoidossa, sehän on toisen KOTI, joka ei luojan kiitos ole yhtä steriili paikka kuin päiväkoti. Jos omassa kotona on kaikki arvoesineet sun muut nosteltu ylös ja piiloon, niin kaipa se saattaa "jonkin verran" houkutella lasta jos päivähoidossa ei ole. Myrkyt tietty asiallisten lukkojen taakse, mutta eipä meilläkään ole kotona töpseleitä suojattu eikä enää laatikoita ja kaappejakaan. Jonkin aikaa ne oli ihan oman mukavuudenhalun takia, kun tavarat olis muuten joutunut keräämään lattioilta 10 kertaa päivässä... Vaa ei mene enää koskemaankaan. Kieltämällä ollaan pärjätty vallan mainiosti, vaikka kovasti on tyttö utelias, aktiivinen ja välillä raivostuttavan itsepäinen! :D
Riippuu lasten iästä mitä suojataan missä vaiheessa. Meillä ainakin kuuluu pph ohjeissa suojata kodin pistorasiat kun vauvaikäisiä hoidokkeja, myrkylliset kascvit lapsen ulottumattomiin jne. Kaikkea ei voi suojata, muttta pistorasiat on helppo ja vaivaton suojata. Jos lapsi tutkii kaapit ja vetää vaatteet lattialle on se mielestäni pienempi paha kuin sähköisku.

Kieltämällä pärjää, mutta harva voi ja kykenee vahtimaan kaiken aikaa. En jättäisi sen varaan että lapsi ei mene pistorasiaan jos silmä välttää pelkän aiemman kiellon perusteella. Samasta syystä en jätä muovipusseja lattialle tms.

Täytyy muistaa että pph on kaikenlaisia. Tuttavani vaihtoi 1-v. lapsen tarhaan, koska pph syötettiin lapsille pääasiassa nakkeja ja ranskiksia.

Lapselle voidaan antaa vastuuta iän karttuessa ja toki riippuu myös lapsesta. Toinen tuttavani luopui pistorasiasuojista kun 2-v. kiinnostus niihin lopahti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2005 klo 13:58 pph kirjoitti:
Olen perhepäivähoitaja. En myöskään nosta kauniita koriste-esineitäni pois, kun uusi lapsi tulee. Ainoastaan silloin jos joku pieni on kovin kiinnostunut kukista( ettei saisi suuhunsa multaa tai kukkaa) ja jos ei usko muutaman kerran kiellon jälkeen. Yleensä kyllä oppivat parin kiellon jälkeen. Lapset käyttäytyvät kotona usein ihan erilailla kuin hoitopaikassa. Itselläni on ihana lastenhuone, jossa paljon mielenkiintoisempia tavaroita kuin minun esineeni. Lapset tietävät, että heillä on omat tavarat ja minulla omat. Jatkuva kieltäminen ei ole mukavaa hoitajastakaan, joten älä ole huolissasi. Ei meidän ohjaaja ainakaan kieltäisi meidän korite-esineiden esilläpitoa. Tämähän on kodin omaista hoitoa ja kyllä lapsi oppii nopeasti mitä hoitopaikassa saa tehdä ja mitä ei. Oletkohan tulossa meille hoitoon? ;)
Tulossa teille hoitoon??höh..
..meidän perhe ei ainakaan maksa jos hoitopaikassa tytsyt hajottavat hoitajan kalliit iittala-maljat jos ei älytä nostaa ylös..eikä kaikenmaailman sahat tarvii lojua lasten ulottuvilla...niin, hankala äiti..minä.
 
Suomalainen
Meillä lapset perhepäivähoidossa, hoitajalla on niin hieno auktoriteeetti ja ote lapsiin, että ei noiden arvoesineiden ym. kanssa
ole koskaan ollut ongelmia. Muutaman kukkapurkin ovat purkaneet siinä kaikki. Työpaikan lisäksi hoitajan koti on myös hänen kotinsa, sinun täytyy kunnioittaa myös sitä seikkaa.
 
pph
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2005 klo 07:23 marita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2005 klo 13:58 pph kirjoitti:
Olen perhepäivähoitaja. En myöskään nosta kauniita koriste-esineitäni pois, kun uusi lapsi tulee. Ainoastaan silloin jos joku pieni on kovin kiinnostunut kukista( ettei saisi suuhunsa multaa tai kukkaa) ja jos ei usko muutaman kerran kiellon jälkeen. Yleensä kyllä oppivat parin kiellon jälkeen. Lapset käyttäytyvät kotona usein ihan erilailla kuin hoitopaikassa. Itselläni on ihana lastenhuone, jossa paljon mielenkiintoisempia tavaroita kuin minun esineeni. Lapset tietävät, että heillä on omat tavarat ja minulla omat. Jatkuva kieltäminen ei ole mukavaa hoitajastakaan, joten älä ole huolissasi. Ei meidän ohjaaja ainakaan kieltäisi meidän korite-esineiden esilläpitoa. Tämähän on kodin omaista hoitoa ja kyllä lapsi oppii nopeasti mitä hoitopaikassa saa tehdä ja mitä ei. Oletkohan tulossa meille hoitoon? ;)
Tulossa teille hoitoon??höh..
..meidän perhe ei ainakaan maksa jos hoitopaikassa tytsyt hajottavat hoitajan kalliit iittala-maljat jos ei älytä nostaa ylös..eikä kaikenmaailman sahat tarvii lojua lasten ulottuvilla...niin, hankala äiti..minä.
En nyt tarkoittanut, että oikeasti juuri te olisitte tulossa meille hoitoon, vaan juuri kävi pieni poika tutustumassa meillä ja ajattelin, että mahtoikohan hänenkin äitinsä ihmetellä kotiani ja esineitäni. Hän ei kyllä asiasta kysynyt.
Olen saanut paljon niitä kauniita "iittaloita" hoitolapsiltani lahjaksi ja haluan pitää ne esillä. Koskaan ei vielä ole mitään särkynyt. Jos särkyisi, en edes mainitsisi lasten vanhemmille asiasta, ettei heille tulisi sellaista tunnetta, että pitääkö korvata. Minulle ei tarvitsisi.
Meillä on kyllä jonkunmoinen vakuutus, mutta se ei taida kattaa kovin kummosia vahinkoja. Ei edes hoitajan silmälaseja jos sellainen vahinko kävisi. Lasten oma mahd. kotivakuutus korvaa kyllä jotain. Kokemusta ei tosin ole näistä korvaushommista. Olen muuten sitämieltä, että kyllä hoitaja jaksaa katsoa lasten perään kokoajan, ainakin niiden jotka ovat niin pieniä, ettei omat leikit vielä suju. Sehän on myös meidän tehtävä kaiken muun ohessa. =)
 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.12.2005 klo 12:39 pph kirjoitti:
Olen muuten sitämieltä, että kyllä hoitaja jaksaa katsoa lasten perään kokoajan, ainakin niiden jotka ovat niin pieniä, ettei omat leikit vielä suju. Sehän on myös meidän tehtävä kaiken muun ohessa. =)
Niin, eikös se ole teidän työtänne? Töissä pitää olla ihan eri tavalla skarppina kuin kotioloissa. Minusta on kyllä huojentavaa lukea, että päivähoidon ammattilaisilla on vielä nykymaailmassa sen verran auktoriteettia, että tarvittaessa ei on ei.

Omani on vielä syntymättä ja miehen kanssa ollaan kovasti mietitty, miten paljon tätä lapsettoman pariskunnan kotia täytyy muuttaa lapselle turvalliseksi. Kyläilevien lapsiperheiden kanssa ei ole ollut (yhtä lukuunottamatta) ongelmia, mutta kai se on sitä vieraskoreutta. No, joka tapauksessa, joistakin asioista uskomme vielä urheasti selviävämme ihan kieltämällä.
 

Yhteistyössä