Tuulimuna / keskenmeno

  • Viestiketjun aloittaja Epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti
Epätietoinen
Viime viikkoisessa alkuraskauden ultrassa (vko 6 tai 7) tuli esiin, että sikiötä ei näkynyt eli lääkäri epäili tuulimunaraskautta, vaikkakin yritti valaa positiivisuutta sanomalla että raskaus voi myös olla niin alussa ettei sikiötä vielä siksi näy. Hän antoi kontrolliajan ajan tälle viikolle, mutta sitten viikonloppuna alkoi tuhruilu. Ei siis vielä kunnon vuotoa. Raskaus on siis varmaankin menossa itsestään kesken. Kysyisinkin nyt teiltä, kuinka kauan on kestänyt että tuhruilu muuttuu kunnon vuodoksi. Lisäksi haluaisin tietää kokemuksia siitä, tarvitaanko itsestään tyhjentymään lähteneen kohdun puhdistamiseksi usein vielä kaavintaa / lääkkeitä? Tuulimunan jälkeen uudelleen raskautuneet: menikö kauan että tulitte uudelleen raskaaksi?

Toki ymmärrän että jokainen tapaus on erilainen, mutta tällä hetkellä mieli on täynnä kysymyksiä, ja muiden kokemusten kuuleminen auttaisi, kun olo on niin tietämätön ja tilanne niin uusi. Olen toki menossa vielä tuohon kontrolliin ellei sitä ennen tule tarvetta lähteä päivystykseen kivun tai valtavan vuodon takia.

 
Viime vuoden lokakuussa vk8, minulla alkoi tiputtelemaan hiljaksiin... Olin juuri ollut ultrassa, jossa oli todettu, että sikiö vastaisi vk6... Sydänäänet näkyi vielä, mutta sikiön kehitys oli ilmeisesti loppunut jo pari viikkoa sitten... Minulle lääkäri sanoi, ettei keskenmenoa välttämättä tule vaikka vähän tiputteleekin. Kolmen päivän päästä vuoto kumminkin alkoi kunnolla ja viikon päästä naistentautien polilla todettiin keskenmeno, joka ei ollut täydellinen. Lääkäri poisti lopun kudoksen aborttipihdeillä, josta ilmeisesti johtui parin päivän päästä alkanut kohtutulehdus... Olin viikon verran sairaalassa. Nyt minulla on vk5+1 ja toivon raskauden jatkuvan, mutta pelko on tietysti kova... Minulla on ennestään kolme poikaa, eli kolme onnistunutta raskautta... Toivon, että kaikki sujuisi sinun kohdallasi hyvin ja viikon päästä sieltä se vauveli vielä löytyisi... Jos ei, niin ainahan voi yrittää uudestaan :hug:
 
kolmonen
Itselläni oli hieman samanlainen tilanne kuin aloittajallakin. Menin Oysiin ultraan kun viikkoja olisi pitänyt olla jo 7+. Lääkäri löysi hyvin pienen "pussin" jossa oli kuulemma riisinjyvänen sisällä. Sain sitten kontrolliajan kahden viikon päähän. Lausuntoihin lääkäri oli kirjoittanut raskauden kestoksi 5+. Osasin aavistella jo silloin, että ei ollut mitenkään mahdollista että raskaus olisi ollut niin alussa.
Viikon päästä ultrasta alkoi sitten pieni tiputteluvuoto. Kipuja ei ollut enkä siksi niin kamalaa kiirettä pitänyt neuvolaan soittaa. Kuitenkin sen Oysin ultran piti olla viikon kuluttua. Sen viikon vuoti hiukan koko ajan, hieman vuoto koveni koko ajan. Kuitenkin pikkuhousunsuojilla pärjäsin.
Ultraa edeltävänä päivänä vuoto sitten muuttui jo tosi kovasti ja jouduinkin lähtemään päivystykseen. Tunsin vessassa käydessäni, että niitten hyytymäkökköjen seassa tuli joku vähän suurempikin klöntti. Lääkäri sitten ultrattuaan totesi ettei kohdussa ole sikiötä eikä raskauspussiakaan. Olivat ilmeisesti tulleet sinne pönttöön.
Lopulliseksi dianoosiksi sitten tuli tuulimuna, koska hormoniarvo oli kuitenkin sen verran korkea, että viikkoja tuolloin keskenmenopäivänä oli lääkärin mukaan jo 9+.
Kaavinta jouduttiin tekemään, koska muu materiaali ei tullut itsestään ulos.
Nyt sitten ne "pakolliset" menkat takana ja uusi yritys päälle. Tämä oli nyt toinen keskenmeno kahden kuukauden aikana. Sitä kolmatta ei sitten toivottavasti enää tulekaan.
:hug:
 
Lovemother
Mulla oli tuulimunaraskaus lokakuussa -02 eli aikaa on jo kulunut ja sen jälkeen on myös syntynyt toinen poikamme lokakuussa -03. Mulla alkoi pieni tuhrutteluvuoto raskausviikolla 9. Sitä oli kestänyt viikon verran, kun soittelin neuvolaan ja sieltä kehotettiin käymään gynellä ultraamassa tilanne. Pääsin samana päivänä ultraan, raskausviikolla 10, jossa todettiin tuulimunaraskaus. Vuoto ei juurikaan ollut lisääntynyt ton viikon aikana. Lähete samantien keskussairaalaan kaavintaan, mutta siellä päädyttiin kohdun tyhjennykseen lääkkeellisesti eli pääsin kotiin ja söin lääkkeet ohjeiden mukaan ja parissa päivässä kohtu tyhjeni. Sitten oli vielä jälkitarkastus, jossa todettiin kohdun tyhjentyneen täysin ja kaikki oli ok. Tulin uudelleen raskaaksi hyvin pian eli n. kolme kuukautta tuulimunaraskauden päättymisen jälkeen. (Yhdet kuukautiset piti muistaakseni odottaakin ennen kuin voi alkaa yrittää.) Tsemppiä sinulle ja uutta yritystä heti kun mahdollista!!
 
Fiina79
mulla tuli viimeviikolla tämä tuulimunaraskaus "pois"...eli näin: maanantaina kävin neuvolassa,ei kuulunu sydänäänet,illemmalla rupes tiputteleen verta..siis aika vähän vain.yöllä tuli verta,aamulla tuli edelleen.en saanu neuvolaan yhteyttä,vaikka kuin yritin...odotin keskiviikkoon.sillonki tuli aamulla verta.menin lääkäriin,se passitti mut oyssiin.sielä ne ultrasivat.ei näkyny vauvaa,tyhjä sikiöpussi vain.elikkä tuulimuna.noo,sovittiin että tulen torstaiaamuna kaavintaan.mutta sitä ei tarvittu koska keskiviikkona kovien supistusten myötä tuli melkein kaikki pois.to-aamun ultrassa näky että vain 1cm:n kokonen kalvopalanen (tjms) oli sielä vielä,mut seki on tullu jo pois.............. fyysisesti oon toipunu ihan hyvin.mielelle tuo tuulimuna oli aika raskas.koska sitä vauvaa niin kovasti oltiin ootettu... mutta sen verran oireiluista,että 8-9 viikolla mulla loppu pahoinvointi kokonaan. yleensä mulla kestää se viikolle 16 asti.viikolla 12 tuli tää tuulimuna pois.
 
tiputtelu alkoi ma iltapäivänä... ti lääkäri ultrasi ja kohdussa ei näkynyt enää mitään sikiöön viittavaa ekli mitä ilmeisemmin tuulimuna.... rv.t 8 sain ne tabletit lääkkeellistä varten et jos vuoto tyrehtyy ni pitää laittaa.... oli ti sit jo menkkamaista... kontrolli 2vko ja labra... kudoksia näkyi viellä... uusi kontrolli2 vko tyhjä...
jos tois labras olis ollu hormoonit viel korkeella olis kaavittu mut ko oli laskenu lähes nolliin ei tarvittu (tulos 3).

ja uutta raskautta saa yrittää vaikka heti kun kaavintyaa ei tarttenu tehä
 
Äiti -79
Minulle todettiin tuulimunaraskaus vko 8+2 (9.1.06)
Otin lääkkeellisen tyhjennysken. Minun kohdalla se oli aivan älyttömän raju.Tein viiden viikonpäästä testin ja se näyttti edelleen plussaa. Sain lähetteen Oyssin naisten polille ja sieltä päädyttiin kaavintaan, koska ultrassa näkyi vielä materiaalia ja vuoto oli vielä runsasta.
Nyt viikko sitte jouduin kohtuontelon tähystykseen koska Vuotoa OLI EDELLEEN ja veri arvot oli tosi heikot. Päivystyksessa sanottiin suoraan että vaarana on että voidaan jouta poistamaan kohtu jos kesken tähystyksen alkaa älytön vuoto. Näin ei onneksi käynyt. mutta omasta hengestä kyllä kamppailin koska hemppa tippui alle 60 !!
Mun kokomus tuulimunasta on se pahin mahollinen. Nyt puolitoista viikkoo tähystyksestä alkaa olemaan ok olo. Vuoto on melkeinpä loppunut ainostaan pientä tuhrua. Pari kiertoo ainakin pitää ootella että saadaan alkaa yrittää sitä pikkukakkkosta :heart: . Mutta tän kokemuksen jälkeen en tiedä uskaltaako sitä edes. !!!!
Mutta jos löytyy saman kokoneita niin kertokaa ihmeessä miten olette jaksaneet ??
Kaikille tuulimunan/keskenmenon kokoneille jaksamista =)
 
kysymys
Onko teillä maha kasvanut/turvonnut tuulimunaraskauksissa?

Mulla kaks tuulimunaa takana eka rv 10 ja toka rv 8 ja nyt kolmannen kerran raskaana rv 9+2 ja maha ihan älyttömän turvoksissa.
Hyvä vai paha merkki?

Pelko on ihan suunnaton ettei tämäkään pääty hyvin vaikka oireet olleetkin taas erilaisempia kuin ennen.

Tsemppiä kaikille, mun mielestä tuulimuna on keskenmenoista epäreiluin.

 
sirpale
Mulla maha kasvoi niin, et siirryin jo äitiyshousuihin, vaik paljastukin sit tuulimunaksi 11+4. Tyhmänä ajattelin et ei voi olla ainakaan tuulimuna, kun näin maha jo kasvaa...epäreilua. Ainoastaan ultraus antaa varmuuden asiaan.
 
juuli
Minulla huomattiin tuulimunaraskaus rv 8, jonka jälkeen pari viikkoa seurantaa, josko olisikin ollut vaan pienempi kuin luultiin. Ei ollut.. Kaavinta sitten tehtiin rv 10, kohtu tyhjeni kokonaan. Uusi raskaus alkoi ennenkuin yksiäkään menkkoja oli tullut, nyt rv 7... Että tämmönen tapaus! B)
Luonnollisesta tyhjentymisestä en osaa sanoa, kuten en myöskään lääkkeellisestä vastaavasta.
 
Minäkin
kesällä 05 tuulimuna viikolla 11, alkoi vuodolla ja päättyi kaavintaan. Sinänsä kokemuksena positiivisempi kuin seuraava joka todettiin vasta viikolla 12 ensimmäisessä ultrassa. Vuoto ei alkanut vielä silloinkaan vaan vasta kun sairaalassa antoivat lääkkeellisen avun. Tämän kertainen lääkäri ehdottomasti kaavintaa vastaan vaikka ei mulla siitä huonoja kokemuksia jääny, päinvastoin. Helppo, nopee, vuotoa lyhyen aikaa jne. jne...
Näitä siis jo kaks peräkkäin mutta en ajatellu vieläkään lannistua. Näiden välissä oli reilut puoli vuotta, ja nytkin suosittelivat yhtä normaalikiertoa ennen uudelleen yrittämistä. Vielä kuitenkin jaksan uskoa että kolmas kerta toden sanoo... :hug:
Voimia saman kokeneille, te jos ketkä ymmärrätte miltä tuntuu odottaa tyhjää, pettyä ja taas toivoa parasta mutta pelätä pahinta...
 
plussa-vihdoin taas
mulla tm todettiin 11+3 kun alkoi tuhruvuoto ja menin ultraan, lääkkeillä laitettiin kunnolla käyntiin. Sitten se vuosikin lähes seuraaviin menkkoihin asti, tosin onneksi määrä väheni pian. 1 kierto käskettiin odottaa, sitten yritystä on ollut 4 kiertoa, ja ta-daa, tänään plussasin :) kunpa tämä vain olis totta tällä kertaa. Ultraan meen kyllä vkolla 7 tarkastamaan tilanteen! Kamalaa on ollut kun uusi raskaus ei alkanutkaan heti, eka kun lähti 2. kierrosta pillereiden jälkeen. uskomattoman pitkät kuukaudet! Mulla kyllä pari kiertoa kesti tuhruvuoto ennen ja jälkeen menkkojen, ilmeisesti hormonit oli pari kiertoa sekaisin. Mut kannattaa se yritys aloittaa pian jos olo on ok, en usko et raskaus käynnistyy jos kroppa ei ole valmis.
 
tänään positiivinen
Mulla oli tuulimuna tossa muutama kuukaus sitten... oli inhottava kokemus, ku oli just ehtiny tottuu siihen ajatukseen, et vatsassa kasvais jotain ja sit ei yhtäkkii ookaan mitään...:'( nyt on yhet kunnon menkat takana ja tunti sit näytti testi taas kahta viivaa!! :) nyt ei auta muu ku pitää peukkuja.. koittakaahan kaikki jaksella ja onnea yrityksiin.. sitä näköjään todella tarvitaan :wave:
 
aurinkoa
Itse istuskelen pyyhkeen kanssa ja vuodan jo vähän vähemmän. Tää oli kolmas raskaus, kahdesta ekasta on syntynyt lapset, mutta edellisestä raskaudesta oli jo viisi vuotta. Jotenkin alusta lähtien ihmettelin, että onpa helppoa, kun ei oo huono olo, kun aikaisemmin olen spontaanisti oksennullut, mitä kiusallisemmissa tilanteissa...Vatsa kasvoi ja rinnat kasvoi kuitenkin. Viikolla yhdeksän alkoi ruskeaa pientä vuotoa, en epäillyt mitään, ajattelin, että tääkin voi olla normaalia, kunnes aloin vuotaa verta. Menimme äitipolille, jossa ultrassa näkyi tyhjä sikiöpussi. Mulle se oli helpotus, tuntui helpommalta tämä kuin keskenmeno. Lähdin kotiin ja pari päivää elelin ihan tavallisesti niukalla vuodolla. Kunnes tänään töissä tajusin, että nyt alkaa tapahtua....yöside kesti minuutin ja tuli läpi...jotenkin pääsin kotiin ja istuin pöntöllä kaksi tuntia ja koko ajan lorisi ja hyytymiä tippui ponttöön...USKOMATONTA, MIKÄ MÄÄRÄ TAVARAA SIELLÄ VATSASSA OLI! Nyt pärjäilen jo pöntön ulkopuolella pyyhkeen kanssa. Mutta kun on näitä kertomuksia lukenut, niin kyllä mua jännittää, kun kontrolli ultra on vasta yli viikon päästä, että millainen tulehdus vielä äityy, jos vatsaan kuitenkin jäi vielä jotain...Sitä ihmettelin, kun pari päivää sitten soittelin neuvolaan ja sieltä täti sanoi, että ei näitä tuulimunia mitenkään tarkastella jälkeenpäin. Kyllä aika hurjalta tuntuu, kun kirjoituksista päätellen on kaikenlaisa riskejä. Sairaalasta lääkäri taas itse sanoi, että pitäisi kontrolli ultraan ja pyysi hoitajaa varaamaan ajan. Myös tosi paljon jännittää lähteä kokeilemaan uutta raskautta, sen verran hurjalta tuntui pöntöllä istua, vaikka viikkoja ei ollut vasta kuin 10. MUTTA EIKÖHÄN TÄSTÄ SELVITÄ EIKÖ VAAN?! javascript:emoticon(';)')
 
Pakko oli vastailla tuohon sun ihmettelyyn ettei jälkitarkastusta ole tuulimunan jälkeen.
Itselläni oli keskenmeno joulukuussa ja nelisen viikkoa sen jälkeen tuli aika Oysiin jälkitarkastukseen. Helmikuun alussa oli sitten tuulimuna, EIKÄ SITÄ JÄLKITARKASTUSAIKAA TULLUTKAAN!
Ihmettelin minäkin todella että eikö tuulimunan jälkeen sitä jälkitarkastusta tehdäkään, mutta niin näyttää asia sit olevan.

Voimia ja jaksamista teille kaikille keskenmenon kokeneille. Itselläni tuo tuulimuna ei ottanut niin koville kuin tuo toinen keskenmeno. Varsinkin nyt kun laskettu aika lähenisi, niin on väliin aika haikea olo.
 
Tuulimuna minullakin
Minulla tyhjennettiin tuulimunaraskaus tableteilla jouluna 05.Tammikuun lopussa käskettiin käydä verikokeessa:jos näyttää plussaa niin tutkaan aika.Ja näin kävi.Arvasin,että jotain oli jäänyt kohtuun,koska mahaa alkoi poltella verikokeiden ottamisen aikoihin.Tutkan jälkeen jouduin kaavintaan noin viikon kuluttua."Löydös" oli alkanut pilaantumaan,onneksi ei ehtinyt aiheuttaa tulehdusta.
 
mainecoonfan
juuri äsken tulin ultrasta ja sain tietää tuulimunastani. raskasuviikot 11+3 kauhea olo. tämä lapsi oli niin odotettu ja toivottu. äsken sain ensimmäisen pillerin ja seuraavat perjantaina. kesällä kuitenkin pannaan avopuolisoni kanssa uusi vauva tilaukseen. jaksamisia
 
Minulla todettiin tuulimuna joulukuussa -05 ja olin viikolla 11. Kohtu tutkittiin ultralla koska oli ollut kaks päivää suht runsasta vuotoa. Valitsin lääkkeellisen tyhjennyksen, mutta siitä aiheutuikin vain niin hirveät kivut että mies joutui kantamaan oysiin ja jouduin vuorokaudeksi tiputukseen ja lääkitykseen. Tavaraa tuli tosiaankin paljon -vessasta ei voinut lähteä mihinkään. Lääkkeet laitettiin kahteen kertaan mutta kohtu ei tyhjentynyt kokonaan, joten sain siitä tulehduksen ja jouduin kaavintaan. Jälkitarkastusta ei ollut vaan viiden viikon päästä piti käydä raskaustestissä terveysasemalla.
Homma meni aika vaikeasti ja tulehdukseen annetut antibiootit olivat vielä niin voimakkaat että jaloista lähti tunto kahdeksi kuukaudeksi, mutta onneksi se useimmiten menee vähän nätimmin.
Kaavinnan jälkeen odotettiin yhdet kuukautiset ennen kuin alettiin uutta yrittämään ja nyt on uusi tulollaan ja viikkoja 8+6 :)
 
Mä kävin eilen päivystyksessä ultrassa pienen tuhruttelun takia rv10+4 ja siellä todettii tyhjä sikiöpussi. Shokki oli valtava, kolmas keskenmeno vuoden sisällä..
Sain mukaan kaks tyhjennyspilleriä sekä panacodia ja otin ne illalla. Vuoto alkoi kuitenkin vasta tänään iltapäivällä ja kivut eivät oikeastaan ole pahempia kuin menkoissa. Nyt pelkäänkin että kohtu ei tyhjene kunnolla! Vuotokin on epämääräistä limaverisekoitusta.. Pitää varmaan soittaa huomenna sairaalaan...
Mulle ei puhuttu mitään että lääkkeellinen tyhjennys voisi aiheuttaa komplikaatioita! Eikä myöskään puhuttu mitään jälkitarkastuksesta..

Päivä kerrallaan.. en voi sanoin kuvailla mikä olo on.. tuntuu että mut on kurottu kasaan hiuksenohuella langalla ja se voi napsahtaa poikki koska vaan! Tän viikon olen ainakin sairaslomalla, mutta pitää sitä jaksaa olla lasten kanssa, eikä voi revetä heidän edessään..
 
mulla todettiin km viime kesäkuussa ja kaavinta oli seuraavana päivänä ja sitten vuodot alko parinpäivän päästä....jatkoa seurasi et vuoto loppui tai niin luulin noin 2vko kaavinnasta mut eipä loppunut rupes tuleen syöksyvuotoja noin 4vko kaavinnasta äippä polilla arvelivat menkoiksi näit vuotoi tuli noin 2 päivän välein ja hurjina toinen kaavinta tehtiin heinäkuun lopussa kun päivystyksessä kävin ja siellä todettiin et kaiki ei ollu tullutkaan ulos ekalla kertaa :( toisen kaavinnan jälkeen pääsi sit kondikseen siis koko kesä meni siinä :\| :/ ....ja luulin et kaikki on ohi kunnes joulukuun puolessa välissä lääkäritotes kohtutulehduksen joka ilmeiseti johtui kaavinnoista(kahdesti käyty sano lääkäri voipi johtuu siittä)
siis noita kipuja mistä lääkäri totes ton tulehduksen oli ollu jo 2 ja puol kuukautta ...... :( :( ..... mut ajat lekurille (nais) kiven alla ja ite luulin kipuja ensin menkoista johtuviksi kunnes oli jatkuva kipulu päällä<br><br>
 
Raskausviikkoja eilen 6+0.Uä.ssä epäily tuulimunasta.
Seuraava uä viikon päästä.
Onko liian aikaista päätellä tuulimunaa,vaikkei sikiötä näkynytkään?
Huolestuttaa.
Onko vastaavanlaisia kokemuksia kenelläkään,että myöhemmissä ultraäänissä olisikin sikiökaiku.
Toivossa eletään.
 

Yhteistyössä